کود مناسب نهال بادام چیست ؟

0

کود مناسب نهال بادام چیست ؟

درخت – درختی به ابعاد کوچک تا متوسط ​​با سایبان باز و گسترده ، معمولاً 5-4 متر در باغ های تجاری. درخت در صورت آبیاری تا 50 سال و در باغ غیر آبیاری 20-25 سال می تواند زندگی کند.

برگها بصورت خطی یا کمی بیضی شکل ، حدود 3-4 برابر بیشتر از عرض ، با نوک حاد و حاشیه ریز دندانه دار هستند. طول برگها 5/7 – 12/5 سانتیمتر است ، كمتر كوچكتر و كمتر از برگهای هلو تا خورده است.

گل ها به صورت جانبی روی خارها یا شاخه های جانبی کوتاه ، یا گاهی اوقات به صورت جانبی در شاخه های بلند مانند هلو ، به ویژه در درختان جوان تر ، ایجاد می شوند. گلدهی روی خارهای پایه از چوب قدیمی 4-6 ساله به تدریج کاهش می یابد ، زیرا وقتی گلهای زیادی در هر میوه رشد می کنند ، پایانه ها رشد نمی کنند. از این رو اندام های مسن غیر مثمر می شوند و هرس می شوند. جوانه های گل به شکل گرد شناخته می شوند در حالی که جوانه های رویشی شکل تیز دارند. تعیین بین این دو در زمان تابستان انجام می شود.

ریشه – سیستم ریشه ای بزرگ ، یک سیستم ریشه اصلی و ثانویه که در خاک سنگین (60 سانتی متر) کم عمق و در خاک های سبک عمیق تر خواهد ماند. ریشه های بادام حساسیت بالایی به قطع آب دارند.

میوه – یک مغز کل میوه از جمله پوست یک درخت است. با این حال ، پوست خشک شده و قبل از برداشت تقسیم می شود ، و نشان می دهد که گودال میوه است. از نظر گیاهشناسی ، این گودال با هسته در داخل مغز مطابق با تعریف یک مغز (میوه خشک و بدون هلیکوپتر با پوسته سخت) است. میوه دهی از درختان 3-4 ساله و حداکثر تولید در 6-10 سال شروع می شود. درختان بادام می توانند بیش از 50 سال تولید کنند. لاغری ضروری نیست ، تنظیم ضعیف 20٪ ، متوسط ​​30-40٪ و بسیار خوب 60٪ (تحت تأثیر تعادل مواد مغذی داخلی) ذکر می شود. بخش زیادی از گلها باید میوه ای برای محصول عادی قرار دهند. تنظیم میوه در دمای زیر 12 درجه سانتیگراد ، سرعت باد زیاد اتفاق نمی افتد.

Almonds compressed - کود مناسب نهال بادام چیست ؟

رشد میوه دارای دو مرحله است:

  1. رشد بسیار فشرده که به دنبال لقاح گل انجام می شود. رشد بسیار فشرده که به دنبال لقاح گل انجام می شود. رشد بسیار فشرده که به دنبال لقاح گل انجام می شود. (15-20 روز پس از اوج گلدهی شروع می شود و هشت هفته دیگر ادامه می یابد).
  2. توقف رشد قسمت خارجی و رشد شدید بذر.

میوه ها می توانند به دلایل زیر رها شوند: 

  • خنک کننده ناکافی – بیدار شدن از خواب و گلهای منحط.
  • خسارات فراست.
  • هوای بد که باعث قطع گرده افشانی حشرات و زنبورها می شود.

گل و گرده افشانی
زمان گلدهی به دلیل بروز سه عامل گرده افشانی ، باران و یخبندان از اهمیت زیادی برخوردار است. گلدهی به طور متوسط ​​25-28 روز در دامنه 15-40 روز طول می کشد.بادام با خود سازگاری ندارد و نیاز به گرده افشانی دارد. چند رقم خود بارور در دسترس است ، اما به طور کلی از نظر کیفیت پایین تر هستند. گرده افشان ها (زنبورهای عسل) کاملاً ضروری هستند ، خصوصاً از آنجا که هوای خنک و خنک می تواند در دوره شکوفایی نسبتاً زودرس رخ دهد.گرده افشان ها به طور کلی در ردیف های جداگانه ای کاشته می شوند ، بنابراین می توان آجیل ها را مرتباً تکان داد و بدون مخلوط کردن ارقام مختلف یک ردیف برداشت کرد. از آنجا که گرده افشانی برای تنظیم و عملکرد میوه بسیار حیاتی است ، در بعضی موارد از دو گرده افشان استفاده می شود ، یکی از گل های اصلی کمی شکوفا می شود (اما همپوشانی دارد) و دیگری کمی بعد.

بادام به طور غیر مستقیم تحت تأثیر رفتار زنبورعسل قرار می گیرد که مربوط به دما ، باد و باران است. دمای مطلوب 25-26 درجه سانتیگراد ، وزش باد زیر 20 کیلومتر در ساعت بدون باران. برای گرده افشانی تخمگذاری 5 کندوی عسل برای هر هکتار معمول است.

شرح کشت
شرایط عمومی
دما – درخت میوه مناطق گرم. بادام یک درخت مدیترانه ای واقعی است و به زمستان های معتدل و تابستان های گرم و کم باران و گرم با رطوبت کم نیاز دارد. بادام حداقل نیاز به ساعت سرد (200-600) را دارد. مقاومت در برابر یخ زدگی -2.2 درجه سانتی گراد است ، دمای کم -0.5 درجه سانتی گراد ممکن است درختان جوان را از بین ببرد.
باران – بارندگی در هر زمان از رشد و شکوفایی مضر است. باران فعالیت زنبورعسل و در نتیجه مجموعه میوه را کاهش می دهد. در طول رشد میوه باعث بیماری های قارچی و باکتریایی می شود. قبل از برداشت می تواند باعث پوسیدگی قهوه ای یا پوسیدگی ریزوپوس میوه ها با شکافتن شاخه ها شود. بادام با کمترین نیاز آبی (حداقل 300 میلی متر) نسبت به خشکی تحمل می کند ، اما 600 میلی متر برای تولید بهتر ترجیح داده می شود.
فراست – به عنوان تاریکی داخلی ظاهر می شود و به دنبال آن قطره میوه می آید. خسارت در قسمتهای پایین درخت شدیدتر است.
جوانه های خفته فقط در دمای -25 درجه سانتی گراد آسیب می بینند
مرحله “صورتی” در -6 درجه سانتیگراد
گلدهی در -2 درجه سانتی گراد آسیب دیده
جوانه های جوان که در زیر 0 درجه سانتی گراد قرار دارند
خاک – زمینه های شل و ماسه ای را ترجیح می دهد. در خاک های رسی زیاد ، در معرض بیماری های متولد خاک خواهد بود. بادام در خاکهای عمیق ، لومی و زهکشی شده بهترین تولید را دارد ، اما تا زمانی که خاک خیلی مرطوب یا تخلیه ضعیف نباشد ، خاک های ضعیف را تحمل می کند.
شوری – آستانه حساسیت 1.5 میلی ثانیه در سانتی متر ، در 2.0 میلی ثانیه در سانتی متر 10 خرابی عملکرد ، در 2.8 میلی متر در سانتی متر 25 سانتی متر از بین رفتن عملکرد و در 4 میلی ثانیه در سانتی متر کاهش 50 yield عملکرد است. حداکثر غلظت کلرید 350 ppm است. بادام به نمک های بیش از حد ، به ویژه سدیم Na (برگ سدیم 0.30٪ یا بیشتر) و Cl (برگ Cl 79/1٪ یا بیشتر) حساس است.
pH – می تواند در طیف وسیعی از محلول های خاک با pH 5.5 – 8.5 رشد کند.

طراحی کاشت ، آموزش ، هرس
درختان در آرایش های مستطیلی یا شش ضلعی کاشته می شوند ، با ردیف های جداگانه گرده افشان و ارقام اصلی ، معمولاً به تناوب با یکدیگر (توصیف ایالات متحده). از زمان لرزاندن درختان ، ردیف های جامد گرده افشان استفاده می شود ، و این امر برداشت محصول را بدون اختلاط ارقام آسان می کند. در برخی از باغات ، از دو گرده افشان مختلف استفاده می شود ، به طور کلی یکی قبل از رقم اصلی کمی شکوفه می دهد و دیگری. فاصله باید به اندازه کافی گسترده باشد تا امکان جابجایی تجهیزات برداشت ، یا حدود 5.5 متر فراهم شود.درختان در سال اول (ایالات متحده آمریکا) به شکل مرکز باز آموزش می بینند. درختان جوان در یک متری قرار دارند تا فضای کافی برای اتصال شاخه تنه فراهم شود. در ابتدا سه داربست انتخاب می شود ، حدود 7-14 سانتی متر از یکدیگر بر روی صندوق عقب فاصله دارند ، وقتی از بالا مشاهده می شوند با فاصله مساوی فاصله دارند. بعد از سال اول هرس درجات مختلفی انجام می شود ، با حداقل هرس امکان تولید سریع تر منطقه تحمل را فراهم می کند. در سالهای بعد داربستها آموزش می بینند تا فضای اختصاص یافته خود را در درخت پر کنند.

almond orchard - کود مناسب نهال بادام چیست ؟

در بلوغ ، هرس شامل حذف جوانه های آب ، از بین بردن شاخه های مرده و مزاحم و نازک شدن اندام است. هرس کمی لازم است زیرا بسیاری از نقاط باروری برای محصول مورد نیاز است و قدرت آن در درختان بالغ کم است. از آنجا که خارهای بارده حدود 5 سال عمر می کنند ، باید هر 5 سال چوب باردهی تجدید شود ، یا باید هر ساله 20٪ از سایبان را هرس کرد تا اجازه رشد چوب جدید و جایگزینی چوب قبلی بدهد. در عمل می توان هر سال درختان را از بین برد و بدون افت بهره وری. با مدیریت صحیح ، درختان باید شاخه های زیادی به طول 38-50 سانتی متر داشته باشند. این شاخه ها در سالهای بعد منشعب می شوند ، رشد می کنند ، و تبدیل به چوب بارده می شوند

تبلیغ
بادام روی پایه های نهال جوانه زده می شود تا یکپارچگی رقم دست نخورده حفظ شود. تکثیر درختان از طریق بذر امکان پذیر است و در برخی مناطق مدیترانه انجام می شود. با این حال ، یکنواختی درختان در باغ های نهال ضعیف است ، زیرا بادام به عنوان گونه خود ناسازگار و هتروزیگوت است. ریشه بادام از قلمه ها ضعیف است.

– درختان بذر نهال هلو – از قدرت بیشتری برخوردار بوده و زودتر از درختان موجود در بذرهای نهال بادام تحمل می کنند. تحمل هلو نسبت به بادام نسبت به گال تاج ، ورتیسیلیوم ، پوسیدگی ریشه بلوط و فیتوفتورا ​​کمی بیشتر است.
– نهال بادام – به عنوان پایه در باغات کم مصرف استفاده می شود ، جایی که خاک آهکی است و آبیاری در آن وجود ندارد. این درختان ممکن است خشکی را بهتر از درختان روی هلو تحمل کنند.
– هیبریدهای هلو X بادام – مقدمه های اخیر است ، این ذخایر دارای واکنش بیماری مشابه نهال بادام هستند ، اما برخی از آنها با مقاومت در برابر نماتد گره ریشه و کمبود آهن تولید شده اند.

دست زدن به برداشت و پس از برداشت
بلوغ
پوست در زمان بلوغ شکسته می شود و آجیل در این مرحله به طور فیزیکی از درخت جدا می شوند. درختان هنگام باز شدن پوست میوه در قسمت داخلی سایبان ، از آنجا که این شاخه ها دوام می آورند ، برداشت می شوند. پوسته دانه در طی فرآیند خشک شدن به رنگ قهوه ای در می آید. تأخیر در برداشت خطر ابتلا به کرم پرتقال نافی را افزایش می دهد.

روش برداشت (ایالات متحده آمریکا)
شاکرهای مکانیکی درخت درختان را برداشت می کنند. درختان جوان ممکن است توسط شاکرها آسیب ببینند ، بنابراین در چند سال اول با دست زدن برداشت می شود. دست کشی در مناطق تولیدی که فاقد مکانیزاسیون هستند یا بسیار تپه ای هستند و نمی توانند لرزش گیر داشته باشند ، استفاده می شود. سپس آجیل ها را برای مدت 1-2 هفته روی زمین خشک می کنند و سپس برای برداشت به داخل بادگیرها می کشند. در شرایطی که باران ، رطوبت بالاتر یا فشار آفت ضروری است ، آجیل ها تکان می خورند و بلافاصله به یک مرکز فرآوری منتقل می شوند. سپس یک ماشین مکانیکی گردوها را جمع می کند و برگها و بقایای خارجی را می دود.

پس از برداشت جابجایی
میوه ها ممکن است خشک شده و هوللد بلافاصله، و یا ذخیره برای بخور برابر ناف پرتقال کرم پس از برداشت. آجیل ها با اجبار هوای گرم خشک می شوند تا زمانی که میزان رطوبت آنها به 5-7٪ برسد. سپس آجیل ها پوسته پوسته شده و پوسته می شوند. بدنه ها اغلب برای خوراک دام فروخته می شوند. آجیل های داخل پوسته را می توان هفته ها یا ماهها تا زمان پردازش نهایی در سطل های سطل ذخیره کرد. سپس آجیل ها پوسته بندی می شوند و از نظر اندازه و شکل ظاهری مرتب می شوند. در آخر ، آجیل ها برای بهبود رنگ سفید می شوند ، سپس نمک ، بو داده و یا طعم دار می شوند.

فنولوژی عمومی
خوابیدن – بادام درختی برگریز است. درختان در طول پاییز خاموش می شوند و برگ های آن را برگ می کنند. در صورت حمله شته ها به درخت ، تنش آب یا درجه حرارت پایین ، دوره خواب می تواند زودتر فرا برسد. خواب کاهش می یابد زیرا درجه حرارت در حال کاهش است و نه قبل از این برای اطمینان از اینکه درختان از تجمع کربوهیدرات در شاخه های خود بیشتر لذت می برند.

گلدهی زودرس – در طول پاییز در صورت ایجاد شرایط مناسب (طول روز ، دما و رطوبت خاک) بخشی از جوانه ها می توانند از خواب بیدار شوند. این وضعیت نامطلوب به دلیل هدر رفتن برخی از جوانه های بهاره ، اتلاف انرژی درخت و احتمال انتقال بیماری از طریق برگهایی است که در طول زمستان برگ برنخورده نیستند.

بلبرینگ جایگزین – بادام دارای یاتاقان متناوب خاصی است ، نه به اندازه زیتون.

نوجوانی –  2-4 سال گذشته به درمان بستگی دارد. هرس باعث به تأخیر افتادن باروری می شود و درخت رشد رویشی را ادامه می دهد.

بادام تلخ و شیرین – طعم آن مربوط به بیان ژن های مغلوب است که گلیکوزیدی به نام آمیگدالین تشکیل می دهد. آمیگدالین HCN (سیانید سمی) را تشکیل می دهد.

almond tree - کود مناسب نهال بادام چیست ؟

کوددهی
درختان بالغ:

ازت – در درختان بادام ، نیتروژن برای تجدید و تقویت چوب های باردهنده مورد نیاز است. همچنین ، برای رشد و نمو میوه مورد نیاز است. بیشترین نیاز به نیتروژن زمانی ایجاد می شود که درختان بادام تولید می شوند. در این زمان ، تقاضای نیتروژن به دلیل رشد میوه ، تشکیل شاخ و برگ و ذخیره درخت در ریشه و شاخه است. ما باید نیاز درخت به نیتروژن را برآورده کنیم ، زیرا کمبود این عنصر می تواند عملکرد را کاهش دهد.

بیشتر نیتروژن وارد شده به یک باغ بادام بخشی از مغز ، پوست و پوسته می شود. بنابراین ، می توان از عملکرد پیش بینی شده باغ برای برآورد نیاز به جایگزینی نیتروژن حذف شده در محصول استفاده کرد. برای هر 326 گرم عملکرد هسته (گوشت) پیش بینی شده تقریباً 33 گرم ازت استفاده کنید.لقاح بیش از حد می تواند منجر به رشد بیش از حد رویشی شود که می تواند سایه زنی برای چوب باردهی ایجاد کند. بعلاوه ، کوددهی بیش از حد باعث افزایش هزینه های تولید و آلودگی آب می شود.حداکثر بهره وری: 

  • N را فقط در صورت وجود برگها و فعال بودن ریشه های درخت اعمال کنید.
  • آبیاری یکنواخت اعمال کنید که برای انتقال N به منطقه ریشه کافی باشد اما از آن عبور نکند.
  • در درختان جوان غیر بارور تا زمانی که آبیاری ادامه یابد ازت استفاده می کنیم.
  • درختان بالغ به بیشتر N در اوایل بهار احتیاج دارند ، بنابراین ، استفاده از اواخر تابستان از بخشی از N قبل از آبیاری ، درخت را برای رشد اولیه بهار فراهم می کند. بقیه N مورد نیاز باید در طول بهار استفاده شود.
  • لقاح در برنامه های N بسیار کارآمد است.
  • برگ ها را تجزیه و تحلیل کنید تا سطح N با باغ هماهنگ شود. سطح را در محدوده مناسب حفظ کنید. کاربرد به 200-250 کیلوگرم N / ha می رسد. مصرف 50 کیلوگرم در هکتار پس از برداشت نیز توصیه می شود. 2.5 -3.0 out از DM در تجزیه و تحلیل بافت.

پتاسیم – مغز بادام حاوی 0.75٪ K (داده USDA) است. و پتاسیم بیش از 2٪ از وزن خشک پوسته بادام را نشان می دهد (Calixto، 1982). در میان عناصر غذایی حاصل از خاک ، پتاسیم و نیتروژن در بیشترین مقدار حذف می شود. وقتی غلظت عناصر غذایی نسبتاً پایدار باشد ، برگها معمولاً روی برگهایی که نمونه برداری می شوند ، انجام می شوند. با این حال ، تجزیه و تحلیل این اواخر فصل رشد ، به پرورش دهنده عقاید زیادی را می دهد ، اما فرصت کمی برای اصلاح نقص ها.
استفاده از 250 کیلوگرم K (اولیه) ، 1.4 درصد از DM در تجزیه و تحلیل بافت.

پیشنهاد حیفا برای لقاح کارآمد K: هایفا جایزه

فسفر – برنامه با توجه به تجزیه و تحلیل بافت دنبال می شود

تغذیه محلول پاشی – توصیه می شود اسپری کنید:

  1. 1٪ Poly-Feed ™ 20-20-20 یا 23-7-23 یا 21-21-21 تغذیه محلول پاشی در 3 دوره در هنگام تنظیم میوه. اولین اسپری باید بعد از ریزش گلبرگ گل و دو اسپری دیگر با فاصله 7-10 روز بین زمان استفاده قرار گیرد. این کاربردهای محلول پاشی ، کمبود مواد مغذی گذرا را به دلیل تقاضای زیاد زمانی برای مواد مغذی و جذب احتمالی ضعیف ریشه ها در اوایل بهار ، اصلاح می کند.
  2. 2٪ -4٪ حیفا پاداش 13-2-44 در طول دانه پر، دو اسپری با فاصله 7-10 روز است.

بور – در صورت بروز کمبود ، 2 کیلوگرم در هکتار B. کمبود بور ممکن است یک مشکل در هر باغ در خاک های شنی و / یا که در آن آب آبیاری کم در B است، باعث می شود که مشکلات زیر است:
– مجموعه ای مهره پایین
– قطره بیش از حد مهره
– اشکال در آجیل
– رشد رویشی نامطلوب

محلول پاشی B باید در اوایل پس از برداشت استفاده شود ، که از اسپری های بهاره یا خفته موثرتر است. اسپری در شکاف بدنه نیز ممکن است موثر باشد ، اما به اندازه کافی آزمایش نشده است. در کالیفرنیا ، سمیت B (برگ B 87 ppm یا بیشتر) و کمبود هر دو مشکل دارند.

روی – کمبود روی با اسپری های 19-29 گرم ZnSO4 / l در دوره خواب و توسط اسپری های محلول پاشی 6 گرم ZnO / l در اواسط فصل کنترل می شود.

درختان جوان غیربرابر:
بهتر است برای جذب بهتر نیتروژن N و K با همان نسبت دنبال شوند.
سال اول – 100 – 150 گرم N / درخت.
سال دوم – 200 – 300 گرم N / درخت.
سال سوم – 350 – 500 گرم N / درخت.

تجزیه و تحلیل بافت
عناصر کلان

Almonds macro elements - کود مناسب نهال بادام چیست ؟

عناصر ریز

Almonds micro elements - کود مناسب نهال بادام چیست ؟

جهت بررسی تولید کنندگان انواع نهال در سراسر ایران بر روی گزینه نهال فروش کلیک کنید

منبع : www.haifa-group.com

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده دسامبر 23, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1207 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات