کود مناسب سبزیجات چیست و چه فایده ای دارد؟

1

18721f315160dc6afad422dba2873e2860abd26c 227 - کود مناسب سبزیجات چیست و چه فایده ای دارد؟

کود مناسب سبزیجات چیست و چه فایده ای دارد؟

فواید کود مناسب سبزیجات را شرح دهید ؟

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده اکتبر 5, 2020

ممنون میشم توضیحات جامعی در این مورد به بدهید و تمامی سبزیجات رو اعم از جعفری ، ریحان ، و … رو کود مناسبش رو شرح دهید . سپاس از سایت بی نظیرتون

سلام دوست گرامی
سوال در خصوص کود مناسب سبزیجات و فایده مصرف آن را به صورت تخصصی مهندسین صنایع کشاورزی پاسخ خواهند داد .
از شکیبایی شما سپاسگذاریم .

گذاشتن نظر
1

کود مناسب سبزیجات چیست و چه فایده ای دارد؟
چگونه کود باغ سبزیجات خود را درست کنیم
هنگامی که برای اولین بار باغبانی را شروع کردم ، فکر کردم که استفاده از کود صنعتی بهترین کار برای گیاهان من است. من به مواد شیمیایی مختلفی که در ساخت کودهای باغ های سبزیجات استفاده می شود فکر نکردم. از ذهن من هم دور نمی ماند که می توانم سطل آشغال خانگی را به مواد مغذی مهم برای سبزیجات خود تبدیل کنم. با این حال ، پس از سالها مطالعه و تجربه باغبانی سبزیجات ، می توانم بگویم که تهیه کود باغ سبزیجات خود در خانه نه تنها ایده خوبی است بلکه یک راه حل صرفه جویی در هزینه برای پرورش محصولات ارگانیک است. کود خانگی می تواند جامد یا مایع باشد. آنها کاربردهای مختلفی دارند و در بیشتر موارد توصیه می شود هر دو را تهیه کنید.
نحوه تهیه کود آلی برای باغ های سبزیجات
کود ارگانیک که به آن کمپوست نیز گفته می شود ، یکی از محبوب ترین و آسان ترین کودهای تولید کودهای گیاهی است. این فواید بی شماری دارد و همه گیاهان می توانند از آن مواد مغذی مختلفی بدست آورند. در بازار ، انواع مختلفی از کودهای آلی وجود دارد ، اما تهیه آن با زباله های خانگی ، مواد باقی مانده و آشفتگی حیوانات واقعاً آسان است.

کود آلی اساساً ترکیبی است که از مواد آلی ساخته شده است ، مانند پوست میوه ، حیوانات یا خون ، استخوان ، دانه و مالچ ، که فقط چند مورد را نام برد. در طبیعت ، میکروارگانیسم ها این مواد را مصرف می کنند و روند هضم مواد معدنی مانند پتاسیم ، نیتروژن یا فسفر ، مواد معدنی لازم برای رشد سالم سبزیجات را آزاد می کند.

بسته به عناصر آلی مورد استفاده در ساخت آن ، این نوع کود می تواند ویژگی های بصری مختلفی داشته باشد. با این حال ، به عنوان یک قاعده کلی ، دارای رنگ تیره و جنبه ای شبیه خاک است. از بسیاری جهات ، کود آلی به خاک گلدان خریداری شده از مهد کودک شباهت دارد و بوی خاصی از برگهای خشک دارد.

این کود همچنین متخلخل و سرشار از مواد مغذی است. در بسیاری از موارد ، بدون افزودن هر نوع کود صنعتی به خاک ، استفاده از کود آلی در باغ سبزیجات کافی است.
مزایای کود آلی
همانطور که تصور آن آسان است ، مزیت اصلی آن تامین مواد مغذی به گیاهان است. بسته به ماده اولیه ای که برای تهیه آن استفاده می شود ، کود دارای ترکیب متغیری خواهد بود. با این وجود ، در اکثر موارد ، برای انواع گیاهان مناسب است.

از بسیاری جهات ، کود آلی مشابه کود است ، با این حال بسیاری از باغداران آن را گزینه بهتری می دانند.

کود آلی فواید بیشمار دیگری نیز دارد. یکی از مهمترین آنها سهولت تولید است. در حقیقت ، برای تهیه کود آلی فقط به زباله های آشپزخانه و سایر سطل آشغال های ارگانیک از جمله مقوا و کاغذ احتیاج دارید.

یکی دیگر از مزایای بزرگ ساخت کود آلی باغ گیاهان ، کنترل کامل ترکیب آن است. شما دقیقاً می دانید که چه چیزهایی را در آن قرار داده اید و می توانید برآوردی را که بدست می آورید انجام دهید.

به عنوان مثال ، اگر گیاهان شما به پتاسیم بیشتری احتیاج دارند ، می توانید هنگام تهیه ترکیب ، مقدار بیشتری خاکستر چوب استفاده کنید.

استفاده از کود آلی برای خاک نیز مفید است. در حقیقت ، عملکرد آن به طور قابل توجهی خصوصیات خاک را تغییر نمی دهد اما برای مدت زمان محدودی آن را بهبود می بخشد. برخلاف کودهای شیمیایی ، مواد موجود در کود آلی خانگی به تدریج آزاد می شوند و سبزیجات شما را تحت فشار قرار نمی دهند.

آخرین مزیت ساخت کود آلی جنبه اقتصادی دارد. شما قادر خواهید بود با تبدیل ساده سطل زباله به کود مغذی برای گیاهان ، مقادیر مهم را پس انداز کنید.
نحوه تهیه کود آلی
هنگامی که من برای اولین بار کود آلی تهیه کردم ، از آسان ساختن آن متعجب شدم. شما می توانید از انواع مختلف زباله ، ترجیحاً گیاهی ، بلکه برخی از عناصر حیواناتی مانند گوشت ، خون ، پر و غیره نیز استفاده کنید.

با توجه به اثبات مواد اولیه ، ما می توانیم “مواد تشکیل دهنده” کود آلی را به عنوان ضایعات آشپزخانه و باغچه طبقه بندی کنیم.

شما می توانید از زباله های آشپزخانه مانند موارد زیر استفاده کنید:

  • میوه های پوسیده را بررسی کنید
  • پوست میوه ها را بررسی کنید
  • پوسته های تخم مرغ را بررسی کنید
  • چک کردن قهوه
  • بررسی پوسته های میوه
  • بررسی سنگهای میوه
  • سبزیجات یا میوه های پخته شده را چک کنید
  • حوله های کاغذی سلولزی خالص را چک کنید

زباله های باغی همچنین منبع استثنایی برای تولید کودهای آلی هستند و می توانید از این موارد استفاده کنید:

  • بقایای هرس را چک کنید
  • شاخه های خشک را بررسی کنید
  • برش های چمن
  • بررسی خاک اره
  • خاکستر چوب را بررسی کنید
  • برگهای خشک را چک کنید
  • بررسی مالچ
  • گلهای خشک
  • سبزیجات خشک یا فاسد را چک کنید

همه این عناصر آلی تجزیه شده و فسفر ، نیتروژن و پتاسیم ایجاد می کنند. با این حال ، بسته به عناصر غالب ، کود شما غلظت مواد معدنی مختلف و همچنین عناصر ریز متفاوت خواهد داشت.

هنگام تهیه کود آلی مهم است که از استفاده از مواد غیر قابل تجزیه مانند پلاستیک ، مواد بسته بندی ، لاستیک یا هر چیز دیگری که کیفیت محصول نهایی شما را به خطر بیندازد ، خودداری کنید. اگرچه طبیعتی ارگانیک دارد اما توصیه می شود از استفاده از پوشک ، دستمال مرطوب کودک و سایر زباله های خانگی مشابه خودداری کنید.

گوشت ، خون ، استخوان ، پر و خز حیوانات را می توان به کود آلی اضافه کرد ، اگرچه من اکیداً پیشنهاد می کنم از مصرف آن خودداری کنید. اگرچه همه این عناصر منبع مواد مغذی هستند ، تجزیه این عناصر بهداشتی کمتری دارد و ممکن است خطرات مختلف سلامتی را به همراه داشته باشد.

برای تبدیل تمام این مواد زائد در کودهای آلی ، باید آنها را به سادگی در یک جعبه پلاستیکی یا چوبی ، معمولاً کمپوستر ، جمع آوری کنید. در واقع با توجه به انتخاب ظرف درب دار می توانید از هر نوع ظرفی استفاده کنید. بوی تجزیه سبزیجات دقیقاً یک عطر نیست.

من پیشنهاد می کنم ظرف را در گوشه ای از باغ خود قرار داده و قبل از افزودن زباله به آن ، آن را با یک لایه نازک از خاک باغچه پر کنید. اگر نمی دانید گیاهان شما به چه مواد مغذی نیاز دارند ، از نسبت متعادل تمام عناصر ذکر شده در بالا استفاده کنید.

کود شما به این روش ساخته شده است ، بعد از حدود شش ماه آماده استفاده خواهد شد. اگر مرتباً زباله های جدیدی به ظرف اضافه می كنید ، سعی كنید ابتدا از كف ظرف از كود استفاده كنید ، زیرا این باعث می شود زباله های جدید به اندازه كافی به كود تبدیل شوند.
نحوه استفاده از کودهای آلی باغ سبزیجات
کود آلی را می توان در همه گیاهان توزیع کرد. بعلاوه ، می توان از آن در باغچه شما یا کوددهی گیاهان گلدان استفاده کرد.

برای استفاده از آن ، یک لایه سخاوتمندانه کود را مستقیماً روی خاک ، در اطراف گیاهان بپاشید. آب مواد مغذی کود را به زمین منتقل می کند و در نهایت به ریشه گیاهان خوراکی شما می رسد.
نحوه تهیه کود مایع برای سبزیجات
کود مایع شایسته این نام باید حداقل دارای سه عنصر ضروری نیتروژن ، پتاسیم و فسفر باشد. همه سبزیجات به غلظت های مختلف و همچنین چندین عنصر دیگر که به عنوان ریز مغذی ها شناخته می شوند به این مواد مغذی احتیاج دارند.

با این حال ، هنوز باید به یاد داشته باشید که هر گیاه نیازهای تغذیه ای مختلفی دارد و این نیازها می توانند در مراحل مختلف رشد خود ، مانند شکوفه دادن و هنگام رشد میوه ، به طرز چشمگیری تغییر کنند.

بیایید نگاهی کوتاه به نقش هر ماده مغذی درشت بیاندازیم.

  • checkNitrogen از رشد ساقه ها ، برگ ها و شاخه ها حمایت می کند. کمبود نیتروژن منجر به توقف رشد و سایر علائم مختلف سو mal تغذیه گیاهی می شود که توسط باغبانان متخصص به راحتی قابل شناسایی است. با این حال ، بیش از حد نیتروژن نیز تأثیر منفی بر رشد گیاه دارد. در واقع ، نیتروژن بیش از حد باعث به تاخیر افتادن شکوفه و کاهش عملکرد می شود.
  • checkPhosphorus عنصری است که هرگز به صورت خالص در طبیعت یافت نمی شود. در حقیقت ، فسفر به راحتی با اکسیژن ترکیب می شود و آن هیدرید فسفر را تشکیل می دهد ، عنصری که نقش حیاتی در تشکیل میوه و همچنین در رشد بافت های گیاه دارد. کمبود آن منجر به توقف تولید میوه و استهلاک کلی گیاه می شود.
  • بررسی پتاسیم جذب سایر عناصر و ریز مغذی ها را ترجیح می دهد و کمبود آن اثرات منفی روی شاخ و برگ و عواقب آن بر سلامت کلی گیاه دارد.

مزایای کود مایع
برای درک مزایای کودهای مایع ، ابتدا باید بفهمیم که تفاوت آنها در مقایسه با مواد جامد چیست.

کودهای جامد دارای طبع مختلفی هستند. می توانیم در مورد کمپوست ، کود آلی ساخته شده با مواد زائد گیاهی ، بستر حیوانات ، خون گاو ، ظروف پرندگان و حتی کود دانه ای صنعتی صحبت کنیم.

همه این کودها یک ویژگی مشترک دارند ، یعنی محتوای بالایی از مواد آلی دارند و بیشتر این مواد باعث تولید عناصر غذایی کلان گیاهی می شوند که مخصوص برخی از کمبودها هستند. ویژگی اصلی آنها علاوه بر تأمین مواد مغذی مفید به گیاهان ، این است که بسته به ترکیبات آنها می توانند به عنوان یک اصلاح کننده خوب در خاک تبدیل شوند.

به عنوان مثال ، برای سبک سازی خاک بسیار فشرده ، حداقل در سطح سطحی ، می توان از بیشتر انواع کودهای جامد استفاده کرد. وجود آنها همچنین می تواند باعث پیشرفت برخی از میکروارگانیسم ها شود که در نهایت می توانند خصوصیات غذایی خاک باغ شما را غنی کنند.

با این حال ، اثربخشی آنها همیشه فوری نیست و بسته به ترکیب ساختاری ، سطح رطوبت و درجه تخمیر موجود در ماده جامد ، مواد مغذی ممکن است کم و بیش برای جذب در دسترس باشند.

در اصل ، اگر مقدار مشخصی کود دامی یا کمپوست عمومی را روی زمین قرار دهیم ، مواد مغذی به تدریج جذب شده و پس از مدت زمان مشخصی به ریشه گیاهان می رسند. این زمان با توجه به پارامترهای یادآوری شده در بالا متفاوت است.

به همین ترتیب ، کود جامد در بسیاری از موارد می تواند راه حل خوبی باشد ، اما هرگز یک راه حل فوری نیست. همانطور که در بالا اشاره کردم ، کمبود مواد مغذی کلان اثرات فوری بر گیاهان دارد و در بیشتر موارد ، باغبان ها به دنبال راه حل های فوری برای رفع این شرایط هستند.

و در اینجا کود مایع به صحنه می آید.

کود مایع ، به لطف ترکیبات خود ، برتری زیادی نسبت به انواع جامد دارد. این ماده حاوی کلیه مواد مغذی به صورت محلول است که برای جذب فوری توسط گیاه آماده است. بدون شک ، این یک مزیت بزرگ است و اغلب ، به ویژه هنگامی که گیاهان علائم کمبود تغذیه ای را نشان می دهند ، کود مایع به عنوان نوعی درمان دیده می شود.

در حقیقت ، کمبودهای تغذیه ای معمولاً منجر به تخلیه سریع گیاه می شود و استفاده از کود مایع به خاک یا مستقیماً بر روی شاخ و برگ گیاهان باعث بهبود سریع می شود ، بهبودی که با استفاده از کود جامد امکان پذیر نخواهد بود.

بدیهی است که این بدان معنا نیست که کود مایع نوعی معجون جادویی است که برای رفع تمام مشکلات گیاهان آماده است. در همه موارد ، لازم است آسیب شناسی گیاهان خود را به دقت ارزیابی کنید ، زیرا بسیاری از علائم ناشی از انواع انگلی ، باکتری ها ، ویروس ها و حشرات شبیه علائمی است که در اثر کمبودهای غذایی ایجاد می شود.

استفاده از کودهای مایع به این منظور محدود نمی شود ، در واقع ، می توان آنها را به صورت هدفمند تجویز کرد. این بدان معنی است که می توان محلولی را تشکیل داد که فقط از عناصر خاصی تشکیل شده باشد و فقط برای نوع خاصی از گیاهان به عنوان ماده مغذی قابل استفاده باشد.

یکی دیگر از مزایای بزرگ کود مایع نسبت به نوع جامد این واقعیت است که می توان آن را مستقیماً روی زمین استفاده کرد. کود به راحتی در خاک نفوذ خواهد کرد و نیازی به ساخت هر چیزی برای تسهیل جذب آن نیست. مایعات غنی از مواد مغذی به ریشه گیاهان سرازیر می شود و بلافاصله در دسترس قرار می گیرد.

اگر همه این مزایا شما را متقاعد کرد ، بیایید ببینیم چگونه کود مایع خود را در خانه درست کنیم.
نحوه تهیه کود مایع
از بسیاری جهات ، تولید کود مایع در مقایسه با کود آلی آسان تر است. علاوه بر این ، شما می توانید با انتخاب نوع خاصی از مواد نسبت به مواد دیگر ، در مورد ترکیب آن تصمیم بگیرید.

برای تهیه کود مایع می توانید از طیف گسترده ای از مواد زائد یا گیاهی استفاده کنید. در اینجا چند ماده وجود دارد که می توانید استفاده کنید:

  • پوست و سنگ میوه را بررسی کنید
  • میوه های پوسیده
  • سبزیجات روت شده را بررسی کنید
  • آرد گندم منقضی شده
  • نان بیات چک کنید
  • چک کردن قهوه
  • پوست های سبزیجات را بررسی کنید.

یافتن این اقلام در هر آشپزخانه ای به راحتی امکان پذیر است و آنها پایه و اساس مافی هستند. برای تهیه کود مایع ، اولین قدم خرد کردن و خرد کردن هرچه بیشتر این مواد است. به این ترتیب ، هرگاه در آب غوطه ور شوند ، مواد غذایی با سهولت بیشتری آزاد می شوند.

ساده ترین روش خرد کردن این نوع زباله ها با کمک مخلوط کن است. روش دیگر ، شما می توانید یک دستگاه خرد کن کمپوست خریداری کنید. این ابزار خیلی بیشتر از زباله های آشپزخانه خرد می کند و می توانید با استفاده از آن شاخه های کوچک ، مالچ ، نی و سایر عناصر جامد را به مخلوط خود اضافه کنید.

علاوه بر زباله های آشپزخانه ، ماده عالی دیگری که برای کود مایع استفاده می شود کود گاو یا اسب است. کود غنی از اوره است و منبع بسیار خوبی ازت است ، عنصری که همه گیاهان به آن احتیاج دارند. روش دیگر ، شما می توانید از کود کمپوست یا کود آلی برای مایعات استفاده کرده و این نوع کودهای جامد را به مایع تبدیل کنید.

وقتی همه مواد را جمع کردید ، وقت آن است که آب اضافه کنید. نسبت بین ماده جامد و آب باید 1:10 باشد ، به این معنی که برای هر کیلوگرم ماده جامد باید از 10 لیتر آب استفاده کنید. در مرحله بعدی ، باید pH محلول را با اضافه کردن یک یا دو قاشق غذاخوری جوش شیرین تثبیت کنید.

بشکه یا سطل را با روکش ببندید و بگذارید یکی دو هفته روی آن بپزد. پس از این مدت ، مواد درشت را با استفاده از یک شبکه ریز در سطل تمیز فیلتر کنید.

همچنین می توانید از یک کیسه نخی استفاده کرده و تمام مواد جامد موجود در آن را جمع کنید ، قبل از این که آب را به آن اضافه کنید. به این ترتیب ، وقتی کود مایع آماده شد ، فقط باید کیسه مواد جامد را برداشته و مایع تمیز را نگه دارید.

در این مرحله می توانید کود را در یک آب پاش یا یک آبخوری ریخته و از آن برای گیاهان گلدان یا باغ استفاده کنید.

در مورد ماده جامد خارج شده از کود مایع ، می توانید از آن برای تهیه کود آلی استفاده کنید. در حقیقت ، این ماده ماکارونی یک ماده مغذی عالی برای ریز جانوران است که می تواند زباله های جامد را به کمپوست تبدیل کند.
افکار نهایی
یا به کود آلی جامد علاقه دارید و یا از نوع مایع هستید ، اکنون می توانید هر دو را با استفاده مجدد از زباله های آشپزخانه و باغ به راحتی استفاده کنید.

البته راه حل های آماده و بی شماری زیادی در بازار موجود است. در بسیاری از موارد ، این راه حل ها راحت تر هستند. با این حال ، هیچ چیز با کود صد در صد ساخت باغچه سبزیجات خانگی قابل مقایسه نیست.

اگر یک باغبان واقعی هستید ، باید آن را امتحان کنید!

منبع : properlyrooted.com

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو )
مشخصات کود های میکرو
یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است .
میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند :
آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید .
جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی :
با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود.

کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو)
مشخصات کود های ماکرو
در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم .
معرفی عناصر کود ماکرو :
کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود .

حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید .

کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا )

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید .

جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید .

جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده اکتبر 5, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها2191 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات