کنه عنکبوتی چیست ؟

0

شرح کنه عنکبوتی آفت رایج گیاهان .

فواد احمدی سوال پاسخ داده شده نوامبر 4, 2019
گذاشتن نظر
0

کنه تارعنکبوتی یا کنه تارتن یکی ازخطرناک ترین آفات درختان و بسياري از گونه های مختلف گياهان است. اين آفت در جمعيت هاي زياد، به اکثر درختان میوه ازجمله گردو خسارت زيادي وارد مي كند و میوه ها از نظركمي وکيفي به شدت آسیب می بينند.

علائم خسارت و آلودگي به کنه:

1-وجود تارهاي كنه روی برگ و سرشاخه ها ( به همین جهت به آنها کنه تارتن می گویند).

2- جمع شدن گرد و خاك روي گياه

3-زرد، قهوه اي، گاهي لوله شدن، خشك شدن و ريزش برگها.

توجه کنید که هرشرایطی که به ایجاد گرد و خاک وتجمع آن روی برگ منجرشود، باعث ازدیاد و بقاء بیشتر آفت روی گیاه و در نتیجه افزایش خسارت آن می شود.

مشخصات آفت:

کنه در حالت بالغ، بیضی شکلی است که طول آن 4/.تا 5/.میلی متر است.کنه های نرکوچکترهستند. رنگ کنه در بهار سبزمایل به زرد و درتابستان و زمستان قرمز و نارنجی است. روی پشت بدن این جانور، دو نقطه دیده می شودکه به همین جهت به آن کنه دونقطه ای نیز می گویند. تخم های این کنه گرد و زردرنگ است.

نحوه ی زندگی:

کنه تارتن زمستان را (در این زمان به رنگ قرمز قهوه ای دیده می شوند) درشکاف درختان،زیرکلوخه ها و یا در زیر کاه وکلش و برگهای خزان کرده می گذراند و با مناسب شدن هوا، كنه ها روي گياهان منتشر مي شوند. با توجه به اینکه تخم ها بعداز 5 تا 12روز باز شده و نوزاد های کنه خارج می شوند و نیز با توجه به این که اکثر سموم موجود در بازار بر روی تخم های کنه ها و شته ها تاثیری ندارند، دلیل تکرار سمپاشی بعد از 15 روز مشخص می شود.

دوره رشد و نمو و فعالیت کنه ها بستگی کامل به دما و رطوبت دارد. دربهار كه هوا خنک است فعالیت كنه كم است اما جمعیت و خسارت آن در تابستان به بالاترین حد می رسد. در واقع هوای گرم و خشک برای تولید مثل و افزایش جمعیت این کنه بسیار مناسب است.

روشهای مبارزه :

1- كاهش گرد و غبار محیط با روش های ممکن

2-شستشوي درختان با آب خالص و یا مخلوط آب و مایع ظرفشویی (به نسبت دو ليتر مايع ظرفشويي در 1000 ليتر آب). آنچه که اینجا اهمیت دارد استفاده از سمپاش مناسب دارای فشار پاشش مناسب و دقت در شستشوی درخت است. بهتر است درخت از بالا به پایین و از جهات مختلف شستشو داده شود.

3-مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم کنه کش اختصاصی یا حشره کش – کنه کش مانند مايتاك، مروسید، امایت، نیسورون، نئورون و دانیتول. استفاده ي متناوب از كنه كشهاي مختلف الزامي است تا از بروز مقاومت در کنه ها به سموم کنه کش جلوگیری شود.

4- آبیاری متعادل تاثیر زیادی درجلوگیری ازخسارت كنه دارد. بیشترین خسارت کنه روی درختانی است که دچار تنش آبی هستند.

5- خودداری ازکاربرد سموم حشره کش با طیف وسیع و خودداری ازکاربرد گوگرد و ترکیبات آن جهت کنترل بیماری هایی مانند سفیدک. زیرا سموم حشره کش با طیف وسیع بر روی دشمنان طبیعی این کنه تاثیر گذاشته و به راحتی آنها را از بین می برند. (پس بهتراست درکنترل سفیدکهاي سطحی غير از ابتداي فصل، ازقارچ کش های اختصاصي به جاي گوگرد استفاده شود)
%DA%A9%D9%86%D9%87 %D8%AA%D8%A7%D8%B1 %D8%B9%D9%86%DA%A9%D8%A8%D9%88%D8%AA%DB%8C - کنه عنکبوتی چیست ؟
منبع : http://f3groups.com/index.php/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/128-kane-tar-ankaboti

فواد احمدی سوال پاسخ داده شده نوامبر 4, 2019
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها2338 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات