کاربر نهالستان و گلخانه کیست ؟

0

کاربر نهالستان و گلخانه کیست ؟

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده اکتبر 24, 2020
گذاشتن نظر
2

کاربر نهالستان و گلخانه کیست ؟

مفهوم پیش رس کردن:

در مناطقی از کشور ایران، دمای هوا در طول سال تغییرات ویژه ای دارد. از طرفی بازار مصرف گیاهان زینتی فصل خاصی ندارد. بنابراین تولیدکنندگان نمی توانند صبر کنند تا هوا مساعد شود. به این سبب نیاز است تولید گیاه زینتی به ویژه گل های شاخه بریده در هر زمانی از سال تولید شوند. برای این منظور لازم است شرایط رشد رویشی و گل دهی این گیاهان به صورت مصنوعی فراهم گردد. این نیازها شامل موارد زیر می باشد. حرارت، نور، رطوبت، گازهای تنفسی O2 و 2 CO

دلیل پیش رس کردن

مهم ترین دلیل، نیاز و کشش بازار است. یعنی کالایی را که تولید می کنیم باید برای خرید آن مشتری وجود داشته باشد. برای پیش رس کردن گیاهان به چه چیزهایی نیاز داریم؟
1  کنترل عوامل محیطی پرورش گیاه
2  کاهش هدر رفتن انرژی از طریق دو لایه بودن جدارها
3 استفاده از نور طبیعی و در نتیجه استفاده از پوشش های شفاف مانند شیشه، پلاستیک و پلی کربنات و مواد دیگر
4 به کارگیری حس گرهای ویژه برای کنترل هر یک از عوامل. شاسی، کوش و گلخانه و … محل هایی هستند که برای پیش رس کردن از آنها استفاده می شود.

شاسی:

یک قاب شیشه ای(کوچک یا بزرگ) است که نور خورشید از دیوارۀ آن عبور کرده و هوای زیر آن را گرم می کند.

کوش:

کوش جایی است که باقیمانده های گیاهی و جانوری (مانند کاه و برگ و زباله تر و مدفوع حیوانات) را انباشته می کنیم تا در هنگام پوسیدن گرما ایجاد کند. موارد استفاده از کوش برای پیش رس کردن نشاها در اواخر زمستان (از جمله نشای برخی سبزیجات مانند گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل و نیز نشای گل های فصلی تابستانه مانند جعفری، آهار، آشلانتوس، تاج خروس، ابری وپیش رسی در گل دهی رزهای گلدانی و… ).

گلخانه

اگر بخواهیم در هر زمانی که تصمیم گرفتیم گیاهی را پرورش دهیم، در این صورت باید شرایط و نیاز آن گیاه را برآورده نماییم. این شرایط را می توان در گلخانه فراهم نمود.
1 چرا باید در هر زمان از سال گیاه پرورش دهیم؟ برای مثال توت فرنگی گل رز داوودی آلوئه ورا
2 شرایط مصنوعی گفته شده را چگونه ایجاد کنیم؟

3 نیاز هر گیاه به شرایط گفته شده چه مقدار است؟ تعریف گلخانه مکانی برای پرورش گیاه است که دارای سقف و دیواره های شفاف جهت نورگیری می باشد. همۀ عوامل محیطی شامل نور، دما، رطوبت، آبیاری و کوددهی به کمک حس گرها و دستگاه های ویژه کنترل می شود. در تصاویر مقابل چند نمونه گلخانه شامل گلخانه با سقف های پیوسته، گلخانه کوچک خانگی و دو نمونه گلخانه با سقف بلند دیده می شود.

ویژگی های محل احداث گلخانه

محل گلخانه باید به راه های حمل ونقل دسترسی داشته باشد.
2 تهیه سوخت در محل آسان باشد.
3 دسترسی به آب با کیفیت به مقدار کافی وجود داشته باشد.
4 نور کافی از نظر مدت و شدت وجود داشته باشد.
5 منع قانونی نداشته باشد.
6 محل احداث هموار و تراز باشد. معماری یا ساخت کالبدی گلخانه به چند عامل اصلی
بستگی دارد. که عبارت اند از :
نوع محصول یا اهداف تولید شرایط اقلیمی ویژه منطقه شرایط مالی بهره بردار و میزان سرمایه گذاری ممکن زهکشی گلخانه زهکشی بستر گلخانه بسیار مهم است. در مناطقی با زمين های دارای بافت سخت و با لايه تحت الارض غيرقابل نفوذ، با قراردادن لوله های سفالی منفذدار زير بسترها و يا روش های ابتکاری ديگر می توان از جمع شدن آب در بستر پیشگیری نمود.

گلخانه تونلی خانگی

انواع پوشش های گلخانه ای :

1 شيشه: شيشه ها بر روی قاب های پنجره نصب می شوند. قاب ها را می توان از جنس چوب، آلومينيوم يا آهن انتخاب نمود. معمولاً شيشه ها در ابعاد 50 تا 100 سانتي متر و ضخامت آنها در حدود 3 الی
4 ميلي متر در نظر گرفته می شود. در گلخانه های هلندی از شيشه های مات استفاده می شود. اين شيشه ها به دليل پراکندگی نور رشد يکنواختی را در گلخانه باعث می شوند.
2  پوشش های پلاستيکی: چند نوع ماده شیمیایی هستند که از آنها پلاستیک تولید می کنند. مهم ترین آنها پلاستیک های پلی اتیلن می باشند. ویژگی های پلاستیک پلی اتیلن
1 سبک بودن آنها. 2 تبادل حرارتی کمتر با هوای بیرون 3 انعطاف پذیری 4 صرفه جویی در هزینه
3 فايبرگلاس مقاوم: سبک بوده و نیاز به اسکلت سنگین ندارد. هزینه و شکنندگی آن کمتر از شیشه است. شدت نور یکنواختی را در گلخانه فراهم می کند. هنگام نصب به قاب نیاز ندارد ونصب آن راحت تر از شیشه است.

4 پلی کربنات: از جمله مزیت های پوشش پلی کربنات به جای شیشه، هزینه کمتر و نیز وزن سبک تر آن می باشد. ورقه های پلی کربنات جایگزین مناسبی برای شیشه بوده و باعث صرفه جویی در انرژی می شوند. به طوري كه در تابستان از ورود گرما به داخل گلخانه جلوگيری كرده و در زمستان مانع خروج و هدر رفتن گرمای داخل گلخانه می شوند.

تاسیسات، تجهیزات و ادوات داخل گلخانه

برای تنظیم دما، رطوبت، آبیاری، نور و گازهای تنفسی نیاز به تجهیزات مربوط است.

الف( سیستم حرارت مرکزی: اساس کار سیستم حرارت مرکزی بر این است که حرارت از یک منبع انرژی به قسمت های مختلف ساختمان انتقال می یابد. برای انتقال حرارت وجود سیال واسطه ای چون آب بخار هوا و روغن لازم است که ناقل حرارت بین منبع انرژی و تجهیزات گرم کننده مانند رادیاتور، فن کوئل و… باشد. سیال با دریافت حرارت از منبع انرژی حرارتش بالا می رود و در تبادل کننده، گرمای خود را به فضای داخل گلخانه داده و سرد می شود و مجدداً برای کسب حرارت به منبع باز می گردد. سیستم های مختلف حرارت مرکزی عبارت اند از : حرارت مرکزی با آ ب (گرم یا داغ) حرارت مرکزی با بخار تهویه گرم تهویه مطبوع و حرارت مرکزی تشعشعی. سیستم حرارت مرکزی آبی : سیستمی که در آن ناقل حرارت، آب باشد آن را حرارت مرکزی آبی گویند. در این نوع سیستم، آب در یک دیگ با دریافت حرارت گرم می شود و یا اینکه به طور غیر مستقیم در یک مبدل حرارتی گرم شده و به وسیله لوله به دستگاه های گرم کننده مانند رادیاتور کنوکتور فن کویل و واحد های گرم کننده و نظایر آن ارسال می شود و گرمای خود
را به محل داده و سرد می شود و مجدداً به دیگ
برگشته و این مدار تجدید می شود.
آب به عنوان بهترین ناقل گرما در حرارت مرکزی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا در همه جا به حد کافی و ارزان یافت می شود. همچنین گرمای ویژه آب نسبتاً زیاد و خواص مناسبی در زمینه انتقال حرارت دارد.
ویژگی مهم دیگر آب در تأسیسات حرارت مرکزی که دارای اهمیت است، قابلیت تنظیم درجه حرارت آب می باشد که از نظر اقتصادی بسیار مهم است

استفاده از آب گرمکن خورشیدی

با استفاده از این سامانه می توان هزینه های مصرف گاز گازوئیل و برق را به طور چشمگیری کاهش داد. همچنین هزینه های نگهداری و تعمیرات این سامانه ها بسیار پائین و در حد صفر است، زیرا هیچ قطعه متحرکی نداشته و طول عمر کارکرد سیستم ها با کیفیت فنی بالا تا 20 سال می رسد. با توجه به ظرفیت بالقوه کشورمان از نظر انرژی خورشیدی و تعداد ساعات آفتابی بالایی که در بسیاری از نقاط کشور داریم، همچنین مشکلات زیست محیطی و هزینه بالای سوخت های فسیلی، لازم است تا از این فناوری روز دنیا بهره مند شویم.

اجزای آب گرمکن خورشیدی یک آب گرم کن خورشیدی از اجزای زیر تشکیل شده است:
1  گردآورنده
2  مخزن ذخیره
3  مبدل گرمایی
4  کنترل کننده های اتوماتیک
5  پمپ، لوله ها، شیرآلات و اتصالات
سیستم آب گرمکن خورشیدی قادر است آب را تا چند درجه محدود گرم نماید. بنابراین برای گرم کردن آب و پخش گرما در گلخانه می تواند یک سیستم کمکی باشد. می توان پیش بینی نمود در آینده با پیشرفت فناوری کارآیی این سیستم بیشتر شود

ابزارهای سنجش دما

ابزار تشخیص دما، دماسنج است. دماسنج ها به شکل گسترده ای چندین گونه هستند. گونه هایی که در گلخانه مورد استفاده قرار می گیرند عبارت اند از:

1 دماسنج معمولی استاندارد(Thermometer) اين دماسنج كي لوله بسيار بار كي شيشه ای مسدود است كه در انتهای آن محفظه ای تعبيه و از جيوه يا الكل پر شده است. در داخل لوله دماسنج خلأ كامل وجود دارد. گرم و سرد شدن مخزن باعث گرم و سردشدن مايع درون مخزن شده و متعاقب آن باعث بالا و پا يين رفتن مايع در داخل مخزن شيشه ای مي شود. با مشاهده سطح مايع در داخل لوله دماسنج و قرائت عددی كه روی بدنه شيشه نوشته شده است، دمای هوا در آن لحظه مشخص می شود 2 دماسنج حداقل حداكثر )ماکزیمم مینیمم(: اين دماسنج تر يكبی از شكل U دو دماسنج حداقل و حداكثر می باشد، اين دماسنج از كي لوله شيشه ای ساخته شده است كه دو انتهای آن مسدود می باشد. در بالاترين سطح جيوه و در داخل الكل در هر دو ستون شاخص های شيشه ای رنگی كه كي سوزن در وسط آن تعبيه شده است وجود دارد در اثر گرم و سرد شدن و متعاقب آن انبساط و انقباض سطح جيوه بالا و پا يين می رود. بالاترين حدی كه جيوه در شاخه سمت چپ بالا رفته است، دمای حداقل و بالاترين حدی كه جيوه در شاخه سمت راست بالا رفته دمای حداكثر را نشان می دهد.
3 دمانگار: دمانگار كي وسيله كاملاً مكان كيی است و با استفاده از كي عنصر فلزی كه انحنای آن با دما تغ يير میك ند، ساخته شده است. كي طرف عنصر فلزی حساس به تغ ييرات دما كه دارای انحنا می باشد به بازوی اهرم طويل و متحركی بسته شده است كه اين بازو ممكن است مستقيماً دما را از روی كي مقياس ساده درجه بندی شده نشان دهد و يا اينكه انتهای بازو به كي قلم ثبات متصل گردد. با تغ يير دمای هوا انحنای فلز تغ يير میك ند و اين امر با توجه به نحوه تغ ييرات دما باعث انحراف قلم در انتهای بازوی مكان كيی به طرف بالا و پا يين در روی كاغذ گراف می گردد و دماها ثبت می شوند.
4 ترموستات : كنترلك ننده الكتر كيی خودكار است. برای تنظيم دما در فضای بسته، معمولاً آن را به دستگاه های گرم يا سردساز متصل مي كنند، تا با قطع و وصل دستگاه، آن فضا برای مثال گلخانه را در دمای تنظيمشده ثابت نگه دارد. هنگامیك ه دما به نقطه تنظيم برسد، ترموستات مدار برقی دستگاه را قطع میك ند و وقتی دما به نقطه تنظيم برسد، ترموستات مدار برقی دستگاه را قطع میك ند و وقتی دما الی 5 درجه از نقطه تنظيم پا يين تر رود، دوباره مدار را وصل میك ند و دستگاه روشن می شود. در سیستم گرمایش، ترموستات مشعل را کنترل می کند. در واقع ترموستات نوعی کلید حرارتی است؛ به این معنا که با پایین آمدن دمای محیط ترموستات عمل می کند و برق مشعل وصل شده و سپس روشن می شود و سیستم را گرم می کند. با افزایش دمای پیرامون گیاهان تا اندازه تنظیم شده، ترموستات عمل می کند و برق مشعل قطع می شود و سپس خاموش می گردد تا زمانی که دوباره دما کاهش یابد.

سیستم سرمایش:
در فصل های گرم سال گاهی نیاز به پایین آوردن دما می باشد. برای این کار آنچه که مهم است، کم هزینه بودن سیستم برای خنک کردن است. به کمک چند سیستم و روش می توان گلخانه را خنک کرد.
1 فنَ و پدَ
2 استفاده از پنجره در دیواره و سقف
3 استفاده از کولر آبی
4 ایجاد سایه
5 آب پاشی کف گلخانه
فَن و پَد مهم ترین سیستم خنک کننده فَن و پَد است. سیستم خنک کننده فن و پد از فن های تخلیه، پانل های مرطوبرشونده )پد سلولزی(، مخازن ذخیره آب، پمپ های توزیع و جمع آوری آب روی پانل های مرطوب شونده )پدها( تشکیل شده که بنا به مشخصات فیزیکی، کاربردی و آب و هوایی هر فضا طراحی شده و ارائه م یگردد. با مکش هوای بیرون سالن از پشت پدهای مرطوب شده توسط فن و حرکت آن در مسیر تا محل خروج از فن، گلخانه را خنک کرده و رطوبت سالن گلخانه افزایش می دهد. تنظیم رطوبت تعریف رطوبت نسبی: رطوبت نسبی، نسبت درصدی از بخار آب موجود در هوا در كي درجه حرارت معين است. ميزان بخار آبی كه توده ای هوا مي تواند در خود نگه دارد به درجه حرارت آن توده هوا بستگی دارد؛ هر قدر هوا گرم تر باشد آب بيشتری نيز مي تواند در خود جای دهد.
37°C
28°C
فن پدخنک کننده
رطوبت نسبی پا يين به معنای آن است که هوا خشك بوده و قابليت نگهداری رطوبت زيادی را نيز داراست. در دمای 20 درجه سانتي گراد، هر متر مكعب هوا می تواند 18 گرم بخار آب را در خود نگه دارد. در 25 درجه دما اين مقدار به 22 گرم آب افزايش میي ابد. يعنی چنانچه دمای هوا 25 درجه سانتي گراد باشد و كي متر مكعب هوا نيز محتوی 22 گرم آب باشد؛ رطوبت نسبی 100 درصد و اگر در بر گيرنده 11 گرم آب باشد. رطوبت هوا 50 درصد است.
نیاز گیاهان به رطوبت نسبی هوا:
گل ها و گیاهان به رطوبت نسبی هوا نیاز دارند. دلیل این نیاز بسیار زیاد است. هر گونه گیاه زینتی بسته به زادگاه بومی خود که با شرایط دمایی و رطوبتی آنجا طی هزاران سال سازگار شده است، به مقدار خاصی از رطوبت نسبی نیاز دارد. بنابراین برای رشد بهینه یک گیاه باید رطوبت نسبی هوای گلخانه را در حد مورد  آن فراهم کرد. رطوبت کمتر یا بیشتر به گیاه آسیب زده و موجب خسارت مالی فراوان می شود. در زیر بخشی از این خسارت ها گفته می شود. اثرات منفی افزایش رطوبت در گلخانه: کاهش رشد رویشی در نتیجه کاهش تعرق در گیاه افزایش بیماری ها تشکیل قطره آب در سطح برگ ها و سقف گلخانه. کم کردن رطوبت زیادی گلخانه دشوار است، به ویژه اگر علت آن رطوبت بالای بیرون گلخانه مثلاً در روزهای مه آلود و یا شبنم صبحگاهی باشد. از راه های کم کردن رطوبت در گلخانه می توان موارد زیر را بر شمرد: تعویض هوای گلخانه به منظور ورود هوای خشک بیرون گلخانه از طریق پنجره ها و یا فن گلخانه ای به صورت مصنوعی، همچنین گردش هوا از طریق فن سیرکوله جلوگیری از جمع شدن آب در کف گلخانه افزایش دما از طریق سیستم گرمایش کم کردن رطوبت نسبی از طریق خشک کن های الکتریکی که ممکن است بسیار گران باشد.
اثرات منفی کمبود رطوبت در گلخانه: خشک شدن بافت های گیاهی کاهش رشد رویشی )کاهش تعرق در نتیجه بسته شدن روزنه ها( لقاح ناقص و ریزش شکوفه ها جبران کمبود رطوبت در گلخانه از طریق موارد زیر انجام می شود. آبیاری: هنگامی که رطوبت بیرون گلخانه پائین باشد، تبخیر آب در خاک یا بستر گیاهان به همراه تعرق گیاهان منشا رطوبت موجود در گلخانه می شود. با مرطوب نگه داشتن بستر گیاهان یا خاک می توان رطوبت گلخانه را افزایش داد، اما تنها به این منظور نباید آبیاری اضافه تر از نیاز گیاهان انجام شود. ریختن آب در ظرف کم عمق آب پاشی کف گلخانه آبیاری بارانی روی برگ ها استفاده از سیستم خنک کننده پد و فن که هم دما را پایین می آورد و هم رطوبت نسبی را افزایش می دهد. فراهم کردن مه یا سیستم میست در گلخانه به کمک افشانک های ویژه و دستگاه های رطوبت ساز اندازه گیری رطوبت نسبی اندازه گیری رطوبت نسبی هوا با رطوبت سنج انجام می گیرد. در شکل زیر چند نوع رطوبت سنج را می بینیم. کنترل کننده رطوبت: میزان رطوبت دلخواه را روی وسیله کنترل کننده رطوبت تنظیم می کنیم. این وسیله را به کمک سیم کشی به دستگاه مه ساز وصل می کنیم. با کاهش رطوبت، کنترل کننده مانند کلید عمل کرده و دستگاه مه ساز را روشن می کند. وقتی رطوبت نسبی به اندازه ای که تنظیم کرده ایم رسید، این وسیله برق رطوبت ساز را قطع کرده و رطوبت ساز خاموش می شود. تنظیم مقدار رطوبت برای گیاهان مختلف، متفاوت است. بر این اساس به جدول دما ، رطوبت و دی اکسید کربن نگاه می کنیم. آبیاری ها در بخش پرورش گیاهان زینتی است. با ترین نهادههای خدادادی، یکی از اساسیعنوان یکی از نعمتآب بههایی به کار برد تا از کمترین مقدار آب برداری بهینه، روشتوجه به کمبود آب در کشورمان باید در راستای بهرهکنیم:های آبیاری در گلخانه را بررسی میبیشترین تولید را داشته باشیم. در زیر روشآبیاری ثقلیمشکلات آبیاری سطحی به شرح زیر است: هدر رفتن مقدار زیادی آب به شکل فرو رفتن در زمین یا رواناب 1وشوی خاک از املاح مفید شست2های هرز افزایش رشد علف3ها.ها و افزایش انگل ماندابی شدن خاک و پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه به دلیل رشد قارچ خوبی آبیاری ثقلی در گلخانه در این است که هزینه اولیه نیاز ندارد. برای پیشگیری از مشکلات گفته شده باید به اندازه آبیاری کنیم. اگر نفوذپذیری خاک کم باشد و گیاه کاشته شده نیز به آب زیاد حساسیت شدید نداشته این روش آبیاری کنیم. اگر نفوذپذیری خاک زیاد باشد، مقدار زیادی آب در زمین توانیم گیاهانمان را بهباشد، میرود.فرو رفته و هدر میآبیاری تحت فشارهای زیر است: این سیستم دارای بخش مخزن ذخیره آب 1 پمپ 2 فیلتراسیون مخزن کود زن4ها لوله5ها نازل6آبیاری تحت فشار به دو صورت وجود دارد. ای آبیاری قطره1 آبیاری بارانی فعالیت عمليجدولی تهیه نمایید اکسید کربن گلخانه هنرستان را بخوانید و آن را ثبت مدت سه روز بین ساعت 14ـ11 دما ـ رطوبت ـ و دیبهنمایید. ای بین این سه عامل وجود دارد؟چه رابطه

100ها متفاوت است. یکسان است. تنها نوع نازلمجموع سیستم در هر دو آب از مخزن ـ چاه یا تانک آب یا استخر ـ به کمک پمپ مکیده کند. ممکن است فیلتراسیون سپس از فیلتراسیون عبور میشود. میآید همراه آب از مخزن میای باشد. در مرحله اول شنی که دو مرحلهشود. ذرات معلق آب گرفته میشود. در مرحله دوم، گرفته میهای مادر به شود و از طریق لولهبه کمک پمپ منتقل میسپس آب ریزد. در این ها بیرون میرسیده و سرانجام از نازلهای فرعی انشعابشود.های پلی اتیلن استفاده می از لولهًسیستم معمولاگوناگونی دارند:ها انواع نازل نازل بارانی1ای نازل قطره2های مه پاش (میست) نازل3ای آب را قطره کند و نازل قطرهصورت باران پخش مینازل بارانی آب را بهها پیداست که از نام این نازلآب را کند و نازل میست قطره خارج میکدام از این آورد. هر صورت مه در میبهنظر مقدار آب خروجی چندین ها از نازلای دارای های قطرهنوع هستند. نازل 12l/s ـ ….. ـ 4l/s ـ 2l/sهایخروجیای های گلخانه باشند. در سیستممیگیاهان زینتی ممکن است از پرورش ای نیز استفاده شود، اما های قطرهنازلهای مه پاش های بارانی و نازلبیشتر، نازلکاربرد دارند. شامل مقدار لازم محاسبه سیستم آبیاری ـ تعداد مورد نیاز نازل و دبی خروجی هاـ انشعاب لولههاـ سایز لولههاذخیره آب ـ قدرت و مشخصات پمپو برخی سرویس و ها است. اما کاربری آنها، بازدیداندازی سیستم با کارشناس در نهایت نصب و راههاو نازلشود:که در زیر فهرست میدار است های سیستم با گلخانهنگهداریکنیم.یا تعویض نازل اقدام میها. در صورت گرفتگی نازل، نسبت به رفع گرفتگی بازدید روزانه نازل1هاکردن پمپ روشن و خاموش های مختلف.کارشناس برای تقسیم آبیاری قسمتکردن شیرها بر اساس دستور باز و بسته3دهیم.ها: در صورت وجود نقص فنی در پمپ، تکنسین ماهر تعمیرکار را در جریان قرار می بازدید روزانه پمپ4 بازدید از مخزن ذخیره آب 5های فیلتراسیون بازدید از تانک6ای فیلتر تعویض دوره7ها)لمانِها و میکروالمانِو کم مصرف (ماکرو اای مخزن کود زن با کودهای پر مصرف کردن دوره کالیبره8ایسیستم آبیاری قطرهکود زن  کاربر نهالستان و گلخانهپودمان 3 بازدید از مخزن کود زن برای تشخیص درستی کارکرد آن9 تعیین نیاز آبیاری گیاهان در حال پرورش بر اساس سن گیاه و مرحله رشد.10آبیاری اتوماتیکتوان کردن آن با ساعت فرمان میبا نصب شیر برقی روی خط انتقال آب و سریهای دلخواه این ترتیب که ساعت فرمان را روی زمانآبیاری را اتوماتیک کرد. به شیر برقی ِکنیم. با فرا رسیدن زمان تنظیم شده ساعت فرمان برقتنظیم میگیرد و با تمام شدن زمان شود و آبیاری انجام میرا وصل نموده، شیر باز میشود. در شیر برقی را قطع کرده وشیر بسته میِتنظیم شده، ساعت فرمان برقباشد. از شود. این سیستم بسیار با اهمیت و کارآمد مینتیجه آبیاری تمام میساز) ها لازم است سیستم میست (مهکردن بسیاری از قلمهدارجمله در ریشهها در هر ساعت یا هر دو ساعت 10 دقیقه روشن شود و با ایجاد مه محیط قلمهها دار شدن قلمهطور شبانه روز تا ریشهرا مرطوب نگه دارد. انجام این کار بهباشد. در حالی که در صورت دستی، کاری مشکل بوده و دارای خطا میبهشود.سیستم اتوماتیک هرگز خطا ایجاد نمیساعت فرمانفعالیت عملياندازی سیستم آبیاری با لوله تیب راهشیر برقیبخشی از سیستم آبیاری اتوماتیکتنظیم نور:های روشنایی روز و تاریکی شب است. همچنین رشد بهینه پیکر دهی در گیاهان تابع ساعتدر بیشتر مواقع گلگیاه، پیرو شدت نور است. در این باره گیاهان بر اساس گونه و نژاد، رفتار متفاوتی دارند. ما پرورش دهندگان گیاهان زینتی باید با این رفتار گیاه آشنا باشیم و سپس با تنظیم مدت روشنایی و نیز شدت نور در زمان لازم، گیاهان گلداررا وادار به گل انگیزی، و گیاهان آپارتمانی را وادار به رشد بهینه کنیم. در این صورت پرورش دهنده شود. موفقی بوده و سود فراوان نصیبمان می شدت نورهای مختلف گیاهان نیاز به شدت روشنایی نور متفاوت دارند. برای هر گیاه دو حد در شدت روشنایی قائل گونههستیم. از آن مقدار فتوسنتز را نقطه اشباع فتوسنتزی بالاترین شدت نور است که شدت نور بالاتر : 1)PSPحد بالا( دهد. افزایش نمیمقدار تنفس گیاه با از شدت نور است که در آن مقدار فتوسنتز و نقطه جبران نور: میزان کمی:2LCPحد پایین ماند.کند و همان اندازه میگیاه رشد بیشتری پیدا نمیشود. در این صورت یکدیگر برابر میآید.صورت بهترین بازده پدید میشدت روشنایی فراهم شده برای گیاهان باید بین این دو حد باشد. در این شدت روشنایی با واحدی به نام فوت کندل یا واحد لوکس بیان شده و با دستگاهی به نام نورسنج یا لوکس متر کنیم. در جدول زیر نیاز نوری 2 نمونه از گیاهان آورده شده است. گیری میاندازهدر یک روز روشن در شدت روشنایی آفتاب در ظهر تابستان: 10000  لوکس و شدت روشنایی برای مقایسه:سایه 10000 لوکس و شدت روشنایی در شب مهتابی کمتر از یک لوکس استنام گیاهشدت نور مورد نیاز(فوت کندل)نام گیاهشدت نور مورد نیاز(فوت 25001000ـمدت روشناییدهی به گیاهان مختلف برای گلًاصولاواکنش گیاه نسبت به مدت زمان تابش متوالی نور را فتوپریودیسم گویند. اند.سه گروه زیر تقسیم شدهطول روزهای مختلفی احتیاج دارند، و از این جنبه به دهی به روز کوتاه، و در واقع به شب گیاهان روز کوتاه برای گل گیاهان روز کوتاهتر باشد گل توان آنها را شب بلند نامید. چنین گیاهانی اگر طول شب از حد معینی کوتاهبلند نیاز دارند. بنابراین می16 ساعت متغیر باشد.نخواهند داد (مانند داودی). طول مدت تاریکی ممکن است بر حسب انواع مختلف از 13 تا دهی به روز بلند و شب کوتاه احتیاج روز بلند برای گل گیاهان روز بلندتوان شب کوتاه نامید. طول شب برای آنها نباید از حد معینی بلندتر باشد (مانند کاهو و دارند. بنابراین آنها را میزمینی.)سیب اینگونه گیاهان به طول روز یا شب حساس نبوده و در گیاهان  کاربر نهالستان و گلخانهپودمان 3 دهند (مثل گوجه فرنگی) غیر از این سه گروه که شامل تعداد بسیار زیادی از روزی قرار گیرند گل میهر طول دهی به شرایط نوری خاص احتیاج وجود دارد که برای گلتری نیز های کوچکگیاهان روی زمین است گروه:دارند، به شرح زیر دهند ولی در صورتی که در شرایط هر شرایط نوری گل می اینگونه گیاهان نیز در :ت) گیاهان روز بلند غیر الزامیدهند، مانند اطلسی.قرار گیرند بهتر گل میروز بلند دهند ولی وقتی طول روز کوتاه باشد هر شرایط نوری گل می اینگونه گیاهان در ث) گیاهان روز کوتاه غیر الزامی:دهند، مثل بعضی از انواع داودی.بهتر و بیشتر گل میغیر از اینها دو دسته دیگر نیز وجود دارند که یکی را گیاهان (روز کوتاه ـ روز بلند ) و دسته دیگر را گیاهاندهی ابتدا به چند چرخه شبانه روزی نیاز دارند که در آن اول برای گلنامند. دسته کوتاه) می(روز بلند ـ روز طول روز کوتاه باشد سپس به چند چرخه روز بلند نیازمندند، مثل گیاه گوشتی اسکابیوزا. دسته دوم، بر عکس، ابتدا به چند چرخه روز بلند و پس از آن به چند چرخه روز کوتاه احتیاج دارند تا به گل بنشینند، مثل گیاه گوشتی نامند و بر عکس اگر را چرخه گل انگیز میای دهی مناسب باشد چنین دورهشب و روز برای گلرگیا. وقتی طول ِبنامند.را چرخه ناگل انگیز میای دادن مناسب نباشد، چنین دورهطول شب و روز برای گل شود ما تولیدکنندگان گیاهان زینتی در آنچه گفته شد معلوم میاز هنگام انتخاب یک یا چند گونه گیاه برای پرورش، باید با شرایط گل انگیزی آن نژاد، آشنا باشیم.های اولیه ( قلمه ـ بذر ـ گیاهچه این صورت هنگام تهیه گیاهچه در دار) از یک موسسه معتبر بسیار لازم است شدت و مدت نور لازم ریشهنژاد مورد پرورش را بپرسیم.برای پرورش و شرایط گل انگیزی شویم.هایی برای ایجاد یا حذف نور آشنا میدر زیر با روشمصنوعی :نوردهی شود، برای روز بلند پرورش داده میای که در آن گیاهان گلخانهدارد. با تاریک شدن هوا پرورش گیاه در خارج از فصل نیاز به چراغ کنیم. ها را روشن میچراغ5 بعد از ظهر تاریک در صورتی که ساعت 6 صبح هوا روشن شود و دهی نیاز به 14 ساعت روشنایی مورد پرورش ما برای گلشود و گیاه ها را روشن نگه داریم؟ از ساعت باشد، چند ساعت باید چراغداشته چند تا چند؟دارهای سایه گلخانه ها:تنظیم اتوماتیک کلید چراغها وصل ساعت تنظیم شده، برق چراغها سری شده است در ساعت فرمان که با چراغبا تنظیم 1ـ ساعت فرمان:کنیم.شوند. در انتخاب نوع ساعت فرمان و نصب آن با افراد ماهر مشورت میها روشن میشده و چراغها را مانند یک کلید برق چراغگر نوری است که با کم شدن شدت نور عمل کرده و فتوسل یک حس2ـ فتوسل:ها قابل کند. فتوسلها را قطع میعمل کرده و برق چراغکند و با بیشتر شدن شدت روشنایی طبیعی وصل میکنیم.با کارشناس برق مشورت میتنظیم بوده و بسیار گوناگون هستند. در هنگام تهیه و نصب فتوسل ایجاد سایهکردن افتد. یکی برای کمنوردر دو مورد اتفاق میکاستن شدت روشنایی تابیده شده خورشید به گیاهان داخل کردن طول مدت روشنایی. گلخانه و دیگری برای کوتاهشود.سایه در زیر گفته میچند روش برای ایجاد ل حل شده در آب، روی پوشش گلخانه.ِ  پاشیدن آب آهک روی پوشش گلخانه.2های حل شونده در آب سرد. پاشیدن رنگ3 استفاده از حصیر4های سایه انداز استفاده از توری5چند روش برای تاریک کردن گلخانه:های سیاه روی کل کردن گلخانه با پوشش تاریک گلخانه به کمک موتور. صورت دستی روی گیاهان کشیدن پوشش سیاه به7در داخل گلخانه در گلخانهCO2تأثیر موجود در گلخانه کاهش CO2باشند. با اندکی گذر زمان در حال رشد میدر فضای بسته گلخانه انبوهی از گیاهان افتند. تولیدکنندگان گیاهی بخوبی و گیاهان از رشد میشود صورت فرآیند فتوسنتز کند مییابد. در این میداشته شود. بنابراین همراه با در گلخانه در حد لازم نگه CO2دانند برای بالا بردن تولید گلخانه باید اندازه میدهند. را افزایش میCO2بزرگ شدن پیکر گیاهان، سایه دادن گلخانهدهیپوشش مخصوص سایه  کاربر نهالستان و گلخانهپودمان 3 :CO2های افزودن گاز روششود، اما فراهم میCO2های فسیلی: مانند نفت و گاز. از سوختن این مواد مقدار فراوانی سوزاندن سوخت1شود. بنابراین های زیان آور دیگری مانند دی اکسید گوگرد و اتیلن هم تولید میفراهم شدن این گاز، گازهمگام با از این روش پرهیز کنید. تزریق دی اکسید کربن. سوزاندن ذغال چوب3 برای فتوسنتز بهینه چقدر است؟CO2مقدار استاندارد = قسمت در میلیون)ppm( 340ppm در هوای طبیعی: CO2نرخ 1000ppm برای بیشترین نرخ فتوسنتز: CO2نرخ شایسته 200ppm در گلخانه با انبوهی از گیاه: CO2نرخ کند مگر به کمک تهویه هوا کمبود این گاز را جبران کنیم. در گلخانه خسارت فراوانی وارد می در CO2کاهش توانیم مقدار آن را به اندازه بهینه برسانیم. بنابراین افزایش این گاز بسیار لازم است.بهترین حالت باز هم نمی: CO2سیستم اتوماتیک تزریق گیری شده و به کمک قطع و وصل برق، با باز و گرهای ویژه اندازه به وسیله حسCO2در این سیستم مقدار کنند.مقدار ورود را کنترل میکردن یک شیر برقی بستهپایش کامپیوتری در گلخانه:ها گفته شد در گلخانهCO2همه آنچه که درباره فراهم کردن دما ـ نور ـ رطوبت ـ آب ـ مواد غذایی و میزان گیری به کمک یک مونیتور گیری شود. این اندازهطور همیشگی اندازهگرهای ویژه بهتواند به کمک حسمیطور همیشگی از وضعیت داخل تکنسین در اطاق کنترل بهشود. فرد به لحظه نمایش داده میکامپیوتری لحظه ها را از اطاق کنترل تنظیم کند و یا در صورت اشکال در سیستم، تواند همه سیستمشود. او میگلخانه با خبر میباخبر کند.مسئول سرویس و نگهداری را جهت تعمیرات لازم یا خبر کند .

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو )
مشخصات کود های میکرو
یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است .
میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند :
آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید .
جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی :
با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود.

کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو)
مشخصات کود های ماکرو
در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم .
معرفی عناصر کود ماکرو :
کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود .

حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید .

کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا )

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید .

جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید .

جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده اکتبر 24, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1186 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات