چگونه NFT ها می توانند آینده صنعت موسیقی را دوباره تعریف کنند | اولین بازار NFT ایران

1

چگونه NFT ها می توانند آینده صنعت موسیقی را دوباره تعریف کنند ….

GettyImages 855353660 - چگونه NFT ها می توانند آینده صنعت موسیقی را دوباره تعریف کنند | اولین بازار NFT ایران

اعتبار تصویر: اکسیژن/گتی

فروش NFT در سال 2021 سر به فلک کشید. از حجم معاملات 40.69 میلیون دلاری در سال 2018، حجم معاملات NFT در سال 2021 به بیش از 44.2 میلیارد دلار رسید و به طور مداوم رکوردها را می شکند و به ارتفاعات جدیدی می رسد. گفته می شود که بخش NFT تا سال 2025 به ارزش بازار 80 میلیارد دلاری خواهد رسید . تنها در دسامبر 2021، معاملات NFT به ارزش 4 میلیارد دلار ثبت شد. 

علیرغم گمانه زنی ها و تردیدها در مورد ماهیت به ظاهر فرار و غیرقابل تنظیم NFT ها ، یک چیز مسلم است – آنها اینجا هستند تا بمانند. NFT ها به ویژه در میان نسل هزاره و Gen-Z مورد توجه قرار گرفته اند و به عنوان راهی برای ارتباط با هنرمندان مورد علاقه خود ظاهر شده اند. 

در حالی که NFT های هنری و کلکسیونی ها برای متاورس اوج گرفته اند، گفته می شود NFT ها صنعت موسیقی را نیز متحول می کنند. 

سمت تاریک صنعت موسیقی  …

موسیقی یک تجربه جهانی است. تا پایان سال 2020، صنعت موسیقی جهانی در مجموع 21.6 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد و این ششمین سال متوالی با رشد 7.4 درصدی CAGR نسبت به سال 2019 بود. با یک سری مسائل ..

موزیسین ها برای حفظ خود در این صنعت و گذران زندگی از طریق موسیقی خود بسیار دشوار است. بر کسی پوشیده نیست که هنرمندان به خاطر استعداد و تلاش خود به طور منصفانه جبران نمی شوند. این ترتیب معمولاً توسط معامله رکورد و قراردادهای حقوقی پیچیده ای تقویت می شود که آنها در زمان ورود توسط برچسب ضبط امضا می کنند. 

هنرمندانی که آن را بزرگ کرده‌اند اغلب بیرون آمده‌اند و در مورد این پویایی قدرت منحرف بین شرکت ضبط و هنرمند صحبت کرده‌اند. به عنوان مثال، کانیه وست را در نظر بگیرید، که تا آنجا پیش رفت که معاملات ضبط را ” بردگی مدرن ” نامید و تمام حقوق هنرمند برای جذب سرمایه اولیه، مشاوره استراتژیک و بازاریابی به این برچسب امضا شد. 

در اینجا چیزی است که آکون در مورد بهره‌کشی از هنرمندان می‌گفت: «در طول زندگی حرفه‌ای‌ام، همیشه بر این باور بوده‌ام که هنرمندان هیچ‌وقت واقعاً سهم خود را از سود حاصل از اثری که تولید می‌کنند و مردم به آن گوش می‌دهند، به دست نمی‌آورند.» پرینس برای رولینگ استون در سال 1996 گفت: “اگر شما مالک اربابان خود نباشید، ارباب شما مالک شما خواهد بود.”

طبق گزارش‌ها ، تنها 1 درصد از هنرمندان برتر 90 درصد از کل استریم‌ها را دریافت می‌کنند و تنها حدود 0.8 درصد از هنرمندان به ظاهر مشهور و برتر به طور متوسط ​​سالانه 50000 دلار از استریم دریافت می‌کنند. این عمدتاً به دلیل تقسیم درآمد کلی بین هنرمندان و شرکت‌های ضبط، نمایندگان، وکلا، توزیع‌کنندگان و سایر «ذینفعان» در موسیقی هنرمندان است. علاوه بر این، با داشتن حقوق کامل بر روی “استادها” یا ضبط اصلی آهنگ، سازنده هیچ کنترلی بر مکان و زمان پخش آن ندارد. این امر محدودیت های جدی برای آزادی خلاقانه هنرمند نیز ایجاد می کند. 

این منجر به تلاش برای براندازی کل مدل شرکت‌های ضبط صنعت موسیقی شده است. در حالی که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند TikTok، YouTube و Instagram تا حدودی قدرت را به سازندگان به عنوان راهی برای تبلیغ و بازاریابی موسیقی خود داده‌اند، هنوز گام‌های بلندی باقی مانده است تا هنرمندان بتوانند به درستی از طریق یک ابزار کارآمد از آنها درآمدزایی کنند. 

انقلاب NFT : تغییر جزر و مد برای صنعت موسیقی …

هنگامی که مقررات COVID-19 باعث توقف کامل ورزش‌ها، کنسرت‌ها و سرگرمی‌های زنده شد، توکن‌های غیرقابل تعویض مبتنی بر بلاک چین به عنوان راهی برای ارتباط طرفداران در سراسر جهان با شرکت‌ها، تیم‌ها و سازندگان مورد علاقه‌شان پدید آمدند. 

انقلاب NFT به عنوان مجموعه‌های عکس پروفایل (PFP) آغاز شد که خریداران می‌توانستند در دسته‌های رسانه‌های اجتماعی خود نمایش دهند تا نشان دهند که بخشی از جامعه NFT خاص هستند. این PFP ها با سلبریتی ها و دیگر علاقه مندان به NFT که کلکسیون های دیجیتال معروفی مانند Bored Apes، Cool Cats و CryptoPunks را خریداری می کردند، بر روایت تسلط داشتند. 

اما چه چیزی در مورد NFT ها وجود دارد که آنها را بسیار مخرب و جدید می کند؟ 

برای شروع، NFT ها فایل های دیجیتال غیرقابل تعویض (یا تغییرناپذیر) روی بلاک چین هستند که متمایز و غیر قابل تعویض هستند. NFTها که بر روی بلاک چین هایی مانند اتریوم، سولانا و زنجیره هوشمند بایننس قرار دارند، کمیاب، قابل تایید و ارزشمند هستند. با این حال، اکثر پروژه‌های بزرگ NFT مانند Decentraland و Axie Infinity نه به خاطر هنرشان، بلکه به دلیل کاربردشان که از قراردادهای هوشمند و موارد استفاده زیربنایی ناشی می‌شود، ارزشمند هستند. به عنوان مثال، در Decentraland، زمین دیجیتال را می توان در بازی به عنوان NFT خریداری کرد که سپس می توان از آن برای میزبانی رویدادها، اجاره و غیره استفاده کرد. 

برای صنعت رسانه و سرگرمی، این بدان معناست که NFT ها به هنرمندان و سازندگان رسانه جدیدی ارائه می دهند تا آثار خود را ارائه کنند، آثار خود را در بلاک چین از طریق بازارهای NFT به بازار عرضه کنند و جامعه طرفداران خود را درگیر کنند. NFT ها این پتانسیل را دارند که کمبود دارایی های دیجیتال را ایجاد کنند و بنابراین به سازندگان اجازه می دهند نرخ های خود را برای خلاقیت ها و همچنین کنترل بازار ثانویه برای آنها تعیین کنند. بنابراین، آنها دسترسی به بازارهای جدید را برای سازندگان در سطح جهانی دموکراتیک می کنند.

هنرمندان و طرفداران پای را می گیرند …

NFT ها همچنین می توانند قدرت را به سازندگان بازگردانند تا زنجیره تامین و حقوق مرتبط با استادها و کلکسیون های مرتبط را کنترل کنند. 

NFT ها کمیاب را به موسیقی وارد می کنند و به نوازندگان کنترل کاملی بر روش های بعدی توزیع آثارشان و حقوق مرتبط با آن می دهند. بنابراین، NFT فرصت‌هایی را برای نوازندگان فراهم می‌کند تا با مخاطبان خود در سطحی اساسی‌تر و با اصالت درگیر شوند و جوامعی را در اطراف خود ایجاد کنند، و همچنین به آنها استقلال کامل بر کارشان بدهند. هنرمندان تمام حقوق موسیقی خود را حتی زمانی که NFT هایشان در یک بازار ثانویه فروخته می شود حفظ می کنند و همچنین حق امتیازی را به دست می آورند که در هر تراکنش NFT برای آن تعیین می کنند. این یک بازار جهانی برای NFT های موسیقی ایجاد می کند. 

در ژانویه 2022، BTS، یک گروه محبوب پسرانه کی‌پاپ، همراه با Dunamu، قرار است مجموعه NFT خود را به شکل کارت‌های عکس، نسخه‌های دیجیتالی کارت‌های کلکسیونی با عکس‌های اعضای گروه کی‌پاپ راه‌اندازی کند. 

به نظر می‌رسد حتی خواننده محبوب آکون، شرکت‌های ضبط را کنار می‌گذارد و آلبوم بعدی خود را به عنوان NFT منتشر می‌کند تا از همان روز اول از آن درآمد کسب کند  !

از سوی دیگر، طرفدارانی که این مجموعه‌ها یا خلاقیت‌ها را خریداری می‌کنند، شفافیت کاملی در مورد اصالت و منشأ خریدهایی دارند که انجام می‌دهند. از این نظر، NFTها به هر کسی اجازه می‌دهند حقوق مالکیت هنر یا موسیقی را بخرند و در عین حال به هنرمندان اجازه می‌دهند کار خود را خارج از محدوده صنعت موسیقی قدیمی تأیید کنند. 

علاوه بر این، NFT ها با اجازه دادن به مخاطبان در فرآیند موسیقی، راه های جدیدی برای جمع آوری کمک های مالی ایجاد می کنند. طرفداران به دلایل مختلفی به سرمایه گذاران این پروژه تبدیل می شوند. در حالی که بسیاری ممکن است NFT ها را صرفاً به عنوان کلکسیون سرمایه گذاری کرده و خریداری کنند، برخی دیگر ممکن است این کار را به دلایل سوداگرانه انجام دهند، برخی ممکن است HODL، برخی ممکن است برای یادگیری حق امتیاز و برخی دیگر برای تجارت آنها در بازارهای ثانویه NFT برای کسب سود این کار را انجام دهند. این می تواند به هنرمندان کمک کند تا بدون چشم پوشی از حقوق استاد و متحمل کاهش قابل توجه درآمد مانند TLC، Kanye West و Taylor Swift، بودجه اولیه را دریافت کنند. علاوه بر این، به آنها اجازه می دهد تا سهم عادلانه ای از سود موفقیت خود را به دست آورند. 

طرفداران می توانند با خرید سهام حق امتیاز حاصل از پخش دو آهنگ ناس، روی موسیقی او سرمایه گذاری کنند. این سرمایه‌گذاری را می‌توان با خرید نسخه توسعه‌یافته رویال به‌صورت NFT از توکن‌های دیجیتالی «طلا»، «پلاتینیوم» و «الماس» برای هر آهنگ انجام داد. بخش جالب این است که صاحبان توکن هر بار که آهنگ برای همیشه پخش می شود، بخشی از حق امتیاز دریافت می کنند! 

آنچه در انتظار NFT ها و صنعت موسیقی است …

توکن‌سازی دارایی‌ها به گروه گسترده‌ای از افراد اجازه می‌دهد تا دارایی‌هایی در بلاک چین داشته باشند. از این نظر، حتی طرفداران عادی نیز مستقیماً در ارزش و اخلاق هنرمند یا خالقی که از آن حمایت می‌کنند، بدون واسطه‌ای مانند پلتفرم استریم یا یک برچسب ضبط غرق می‌شوند. بنابراین، این امر جوامع طرفداران را قادر می‌سازد تا در رشد سازندگان مورد علاقه خود مانند قبل شرکت کنند. 

علاوه بر این، NFT های موسیقی می توانند علاوه بر خود ارزش بیشتری نیز داشته باشند. کپی‌های فیزیکی خودکار از کلکسیون‌ها، حق امتیاز موسیقی برای همیشه، پاس‌های پشت صحنه، ریمیکس‌های انحصاری، و مهمانی‌های خصوصی فقط نوک کوه یخ پاداش دادن به جامعه طرفدارانی است که روی خلق این نوازنده سرمایه‌گذاری می‌کنند. امکانات برای هنرمندان واقعا بی پایان است تا با مخاطبان و سرمایه گذاران خود ارتباط برقرار کنند. 

چندین هنرمند در حال آزمایش آب‌های NFT هستند، مانند تهیه‌کننده موسیقی خلاق 3lau، که در سومین سالگرد آلبوم خود یعنی Ultraviolet ، 33 NFT را به قیمت بیش از 11.7 میلیون دلار فروخت و آن را به یکی از بزرگترین معاملات NFT موسیقی تبدیل کرد. 3lau حتی به این فکر کرده است که به صاحبان NFT اجازه دهد تا در آهنگ نت با او همکاری کنند و شاید حتی در آهنگ حضور داشته باشند! علاوه بر این، اخیراً نمونه‌هایی وجود دارد که هنرمندانی در فکر ساختن عکس‌های پاپاراتزی به NFT هستند تا بتوانند از آن‌ها در قالب حق امتیاز کسب درآمد کنند. این کاربردهای NFT ها این پتانسیل را دارند که صنعت موسیقی را به یک میدان بازی برابر برای همه هنرمندان تبدیل کنند.

*******************************

منبع : بازارNFT ایران

دیسکورد : انجمن متاورس ایران

*******************************

حسین قدیری سوال پاسخ داده شده فوریه 25, 2022
گذاشتن نظر
1

سپاس از شما جناب آقای ثانی در خصوص سوال اکثر موزیسین ها

چگونه NFT ها می توانند آینده صنعت موسیقی را دوباره تعریف کنند | اولین بازار NFT ایران

.
سوال اینجاس بنده متوجه شدم تعدادی از موزیسین های ایرانی موزیک ها و ترانه های خود را به صورت NFT به فروش رساندند آیا اطلاعاتی در این خصوص دارید ؟

نیما ثانی نظر ویرایش شده فوریه 26, 2022

ممنون از حسن توجه شما جناب قدیری …

هنرمندان، ورزشکاران و هنردوستان ایرانی کم کم وارد بازار Nft شده‌اند.

به طور مثال در اوایل سال ۱۴۰۰ برای اولین بار صنایع‌دستی ایران به این حوزه ورود کرد.

همچنین یک اثر خطی با نام علی ولی‌الله اثر علیرضا کدخدایی با قیمت پایه ۹۲ میلیون تومان به صورت nft به حراج گذاشته شد.

در آینده نیز اثر بسم‌الله متعلق به استاد افجه‌ای، اثر توسن خیال از رضا مهدوی، مجسمه اسب اثر صادق ادهم نیز به صورت nft عرضه خواهد شد.

در دنیای بازیگران نیز یک تصویر از بهنوش طباطبایی، در شبکه Polygon به صورت NFT ثبت شد و با قیمت یک اتریوم، در OpenSea به فروش رفت.

سروش لشکری (هیچ‌کس) خواننده رپ ایرانی نیز کاور آلبوم جنگل آسفالت خود را به NFT در پلتفرم فاندیشن (foundation.app) به قیمت ۱۹۰ اتریوم فروخت . این مقدار اتریوم معادل 400 هزار دلار یا به عبارتی 11 میلیارد تومان بوده است !!!!!!!

علی پاسبان، موزیسین ایرانی به تازگی ساخت پادکستی به نام crypt o music (کریپتو موزیک) را شروع کرده که هدف آن جمع کردن هنرمندان فعال در حوزه کریپتو و پرداختن به دغدغه‌های مالی و تامین سرمایه در بازار موزیک ایران است.

علیرضا قربانی خواننده سنتی خوان ایرانی نیز تصمیم گرفته است قطعه «روزگار غریب» خود را به صورت NFT در پلتفرم فاندیشن (Foundation.app) ثبت کند.

کریم باقری، فوتبالیست محبوب هم به تازگی پستی در اینستاگرام منتشر کرد که بر اساس آن این ورزشکار وارد حوزه NFT شده است.

گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1099 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات