چگونه دانشمندان از NFT استقبال می کنند ؟ | اولین بازار NFT ایران

1

چگونه دانشمندان از NFT استقبال می کنند ؟

آیا روند حراج توکن های غیرقابل تعویض مبتنی بر داده های علمی یک مد هنری جذاب، یک فاجعه زیست محیطی یا آینده ژنومیک پولی است؟

 

d41586 021 01642 3 19268462 - چگونه دانشمندان از NFT استقبال می کنند ؟ | اولین بازار NFT ایران

NFT برای یک کلاژ دیجیتال به نام Everydays: The First 5000 Days by Beeple هنرمند آمریکایی (تصویر) در ماه مارس به قیمت 69.3 میلیون دلار آمریکا فروخته شد. اعتبار: Christie’s Images Limited 2021

از میم‌های گربه و آهنگ‌های موسیقی گرفته تا انواع هنرهای دیجیتال، بازار عجیب و غریب و اغلب عجیب و غریب برای توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در حال رونق است. و اکنون، علم به دنبال این رسیدهای مالکیت فایل های دیجیتالی است که به صورت آنلاین خرید و فروش می شوند.

در 8 ژوئن، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، یک NFT را بر اساس اسناد مربوط به کار جیمز آلیسون، محقق سرطانی برنده جایزه نوبل، به قیمت بیش از 50000 دلار آمریکا به حراج گذاشت. در 17 ژوئن، نیروی فضایی ایالات متحده – شاخه ای از نیروهای مسلح ایالات متحده – شروع به فروش یک سری NFT با تصاویر واقعیت افزوده از ماهواره ها و نمادهای فضایی کرد.

و از 23 تا 30 ژوئن، تیم برنرز لی، دانشمند کامپیوتر، که شبکه جهانی وب را اختراع کرد، یک NFT حاوی کد منبع مرورگر وب اصلی، همراه با یک ویدیوی بی‌صدا از کد در حال تایپ شدن را به حراج گذاشت.

در همین حال، جورج چرچ، پیشگام زیست شناسی و شرکتی که او یکی از بنیانگذاران آن است، Nebula Genomics در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، قصد خود را برای فروش NFT ژنوم چرچ اعلام کرده اند. چرچ، متخصص ژنتیک در دانشگاه هاروارد در کمبریج، ماساچوست، که به راه اندازی پروژه ژنوم انسانی کمک کرد، به دلیل پیشنهادات بحث برانگیز، از جمله احیای ماموت پشمالو و ایجاد یک برنامه دوستیابی بر اساس DNA، به خوبی شناخته شده است.

مد NFT ها به دلیل ارتقای هنر دیجیتال به صورت آنلاین مورد تجلیل قرار گرفته است – و به طور همزمان به عنوان بی معنی و به دلیل داشتن ردپای عظیم کربن به دلیل قدرت محاسباتی عظیم مورد نیاز برای حفظ آن مورد تمسخر قرار گرفته است.

بحث‌ها در مورد NFT در علم نیز به همین ترتیب داغ است و برخی می‌گویند که آنها انگیزه‌ای برای نمایش علم به عموم می‌دهند. روش جدید جمع آوری کمک های مالی؛ و حتی راهی برای افراد برای کسب حق امتیاز زمانی که شرکت های داروسازی دسترسی به داده های ژنومی خود را خریداری می کنند. دیگران می گویند که NFT ها – که به روشی مشابه ارزهای دیجیتال دیجیتال عمل می کنند – صرفاً انرژی بی موردی به داخل حباب بازار می ریزد که مطمئناً می ترکد.

نیکلاس ویور، که در مؤسسه بین‌المللی علوم رایانه در برکلی در مورد ارزهای دیجیتال مطالعه می‌کند، می‌گوید: «هرچه بیشتر به آن نگاه کنید، بیشتر متوجه می‌شوید که چقدر دلخراش است.

حباب NFT

NFTها از فناوری بلاک چین که زیربنای ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین است برای تأیید مالکیت یک فایل استفاده می کنند. NFT ها به همان روشی که ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده است – با استفاده از یکی از بسیاری از پلتفرم های آنلاین برای افزودن آنها به دفتر کل بلاک چین ضد دستکاری، معمولاً با هزینه ده ها یا صدها دلار – ساخته می شوند و سپس به صورت آنلاین فروخته می شوند. مردم می‌توانند این گواهی‌ها را به همان شیوه کلکسیون‌های فیزیکی، مانند کارت‌های بیسبال، خریداری و معامله کنند. هنر یا داده ها را می توان آزادانه به صورت آنلاین مشاهده کرد و به شکل اصلی آنها دانلود کرد. خریدار NFT به سادگی یک رسید مالکیت قابل تأیید دارد.

مفهوم NFT در اوایل دهه 2010 متولد شد، اما امسال منفجر شد: برای مثال، در ماه مارس، یک NFT برای یک اثر هنری دیجیتالی توسط یک هنرمند آمریکایی به نام بیپل، نزدیک به 70 میلیون دلار فروخته شد. بازار NFT در اوایل ماه می به رکورد فروش 30 روزه 325 میلیارد دلاری دست یافت. در ماه ژوئن، به طور قابل توجهی سرد شد، اما همچنان شاهد فروش بیش از 10 میلیون دلار در هفته است.

d41586 021 01642 3 16436958 - چگونه دانشمندان از NFT استقبال می کنند ؟ | اولین بازار NFT ایران

آیا فناوری بیت کوین می تواند به علم کمک کند؟

مایکل آلوارز کوهن، مدیر توسعه اکوسیستم نوآوری در دفتر مالکیت فکری در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، تصمیم گرفت از NFT ها برای جمع آوری بودجه برای دانشگاه استفاده کند. تیمی از طراحان اسناد قانونی ثبت شده در دانشگاه را به همراه یادداشت های دست نویس و فکس های مربوط به اکتشافات ارزشمند آلیسون اسکن کردند. این اثر هنری که The Fourth Pillar نام دارد، برای همه به صورت آنلاین در دسترس است و تیم یک NFT برای مالکیت اثر ایجاد کرده است.

پس از یک جنگ مناقصه کوتاه، NFT در 8 ژوئن به قیمت 22 اتر (حدود 54000 دلار آمریکا) فروخته شد. خریدار یک گروه فارغ التحصیل برکلی به نام FiatLux DAO بود که چند روز قبل توسط همان متخصصان بلاک چین که به برکلی در مورد چگونگی ایجاد NFT در وهله اول مشاوره داده بودند، تأسیس شد. پول بین سایت حراج NFT بنیاد، یک صندوق تحقیقاتی برکلی و جبران کربن تقسیم خواهد شد.

کوهن می گوید: «این ترکیبی جالب از نشان دادن این اسناد تاریخی به جهان و همچنین خلق هنر و حمایت مالی از تحقیق و آموزش است. “این یک نوع دایره زیبا است.”

 

d41586 021 01642 3 19268472 - چگونه دانشمندان از NFT استقبال می کنند ؟ | اولین بازار NFT ایران

یک اثر هنری شامل افشای اختراع برای اثر برنده جایزه نوبل جیم آلیسون بخشی از NFT است که توسط دانشگاه کالیفرنیا، برکلی فروخته شده است. اعتبار: UC Berkeley

اما برخی دیگر مخالفت می‌کنند که فروش NFT یک اتلاف است، زیرا بلاک‌چین‌ها برای جلوگیری از خرابی داده‌ها به سختی محاسباتی تشنه انرژی متکی هستند. به عنوان مثال، اپراتور ارز دیجیتال اتریوم در حال حاضر تقریباً به اندازه کل زیمبابوه مصرف انرژی دارد.

ویور می‌گوید که این NFT‌ها را واقعاً تبدیل به یک مقدار ضایعات مجرمانه برای چیزی می‌کند که هیچ چیز ارزشمند دیگری به جز اینکه به‌عنوان پایگاه داده برای دریافت‌های گربه‌های زشت عمل می‌کند، انجام نمی‌دهد. او می گوید که حراج اوراق فیزیکی منطقی تر خواهد بود.

ژنوم عجله طلا

تیم برکلی همچنین در حال ایجاد یک اثر هنری دیجیتال از اسناد مربوط به جنیفر دودنا، برنده جایزه نوبل، یکی از پیشگامان ویرایش ژن CRISPR، برای یک حراج آینده NFT است. این به دلیل نیاز به اطمینان از اینکه حق ثبت اختراع او – که هنوز فعال است – توسط هنر نقض نمی شود، کند می شود.

در همین حال، در 10 ژوئن، Church and Nebula Genomics 20 NFT را برای فروش گذاشت که هر کدام دارای یک اثر هنری بر اساس شباهت کلیسا و تخفیف ویژه و محدود در سرویس توالی یابی کل ژنوم Nebula است. پول جمع آوری شده بین یک موسسه خیریه ناشناس، کلیسا، شرکت بلاک چین Oasis Labs، Nebula Genomics و پلت فرم فروش AkoinNFT تقسیم می شود.

این پیشنهاد یک گام شگفت‌انگیز به عقب از آنچه در ابتدا تبلیغ شده بود است: این گروه گفت که یک NFT شامل ژنوم چرچ را در حراجی در 10 ژوئن به فروش خواهد رساند. Nebula Genomics به Nature گفت، اما این طرح در آخرین لحظه به مرحله اجرا گذاشته شد ، “زیرا بازارهای NFT و ارزهای دیجیتال در هفته گذشته کاهش یافته اند”.

کمال عباد، یکی از بنیانگذاران Nebula می گوید: «برنامه ما این است که همچنان منتظر بهبود شرایط بازار قبل از راه اندازی کل حراج باشیم. معلوم نیست چه زمانی ممکن است باشد.

ایده فروش NFT ژنوم چرچ هم هیجان و هم هیجان آنلاین را برانگیخته بود. همانطور که یکی از دانشمندان در توییتر به شوخی گفت ، با توجه به اینکه ژنوم چرچ مدت‌هاست که به صورت رایگان در فضای مجازی در دسترس است : «در یک تصادف عجیب، من ژنوم جورج چرچ را هم می‌فروشم! نه حراج، نه NFT یا هیچ چیز دیگری،» آنها با تمسخر گفتند که پیوند را در ازای 5 دلار ارسال کنند.

d41586 021 01642 3 19268468 - چگونه دانشمندان از NFT استقبال می کنند ؟ | اولین بازار NFT ایران

جورج چرچ، متخصص ژنتیک دانشگاه هاروارد، قصد دارد یک NFT برای ژنوم خود به حراج بگذارد. اعتبار: گرچن ارتل / نیویورک تایمز / ردوکس / چشم

مسائل اخلاقی

اما برای شرکت چرچ، این NFT هدف جدی تری دارد: اجرای آزمایشی. Nebula Genomics در حال حاضر از فناوری بلاک چین استفاده می کند تا به 15000 نفر که کل ژنوم آنها را توالی یابی کرده است، اجازه دسترسی موقت به داده های خود را به کاربران خاصی بدهد (مانند شرکت های دارویی که به دنبال پیوند بین ژن ها و بیماری ها هستند). Obbad می‌گوید NFT‌ها در آینده می‌توانند یک سیستم مفید برای کسب درآمد مشتریان از آن مبادلات فراهم کنند.

چند شرکت دیگر به طور مشابه در حال آزمایش روش هایی برای مشتریان برای فروش داده های ژنومی در بازارهای بلاک چین هستند. ایده این است که به کاربران کنترل بیشتری بر داده‌هایشان داده شود و سود مستقیماً به سمت افراد هدایت شود، در نتیجه افراد بیشتری را تشویق کنیم تا ژنوم‌های خود را توالی‌یابی کنند.

d41586 021 01642 3 15529930 - چگونه دانشمندان از NFT استقبال می کنند ؟ | اولین بازار NFT ایران

محققان هوش مصنوعی از فناوری بیت کوین برای به اشتراک گذاری داده های پزشکی استقبال می کنند …

اما برخی توجه دارند که این اهداف بدون NFT قابل دستیابی هستند. یانیو ارلیش، دانشمند کامپیوتر در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک و مدیر ارشد علمی MyHeritage، یک شرکت توالی یابی ژنوم و تبارشناسی مستقر در Or Yehuda، اسرائیل، می گوید: طرح حراج یک NFT برای ژنوم چرچ یک شیرین کاری روابط عمومی است. .

واردیت راویتسکی، متخصص اخلاق زیستی در دانشگاه مونترال در کانادا می‌گوید فروش ژنوم‌های شخصی مسائل اخلاقی را باز می‌کند، مانند اینکه آیا هر فردی واقعاً مالک ژنوم خود است، با توجه به اینکه بیشتر آن با اعضای خانواده به اشتراک گذاشته می‌شود. او همچنین خاطرنشان می کند که در حال حاضر بحث هایی در مورد اینکه آیا مردم باید اجازه داشته باشند از منابع بیولوژیکی خود کسب درآمد کنند، مثلاً از طریق اهدای اسپرم، وجود دارد. او می گوید که مشکل فروش داده ها «نسل بعدی این مسائل خواهد بود».

اوباد موافق است که “سوالات باز” زیادی وجود دارد، که می گوید پیشنهاد فروش یک NFT حاوی ژنوم کلیسا “یک شروع کننده خوب برای مکالمه” بوده است.

 

*******************************

منبع : بازارNFT ایران

دیسکورد : انجمن متاورس ایران

*******************************  

 

حسین قدیری سوال پاسخ داده شده فوریه 19, 2022
گذاشتن نظر
0

سپاس فراوان از شما به امید روزی که محصولات هنرمندان با ارزش واقعی عرضه شود .

نیما ثانی ارسال نظر جدید فوریه 20, 2022

درود بر شما جناب قدیری …

قطعا این مهم اتفاق خواهد افتاد …

درود بر شما جناب قدیری …

گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1169 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات