چگونه توابع جدید را اضافه کنیم؟

2

چگونه توابع جدید را اضافه کنیم؟

کیانا ابراهیمی سوال پاسخ داده شده اکتبر 14, 2020
گذاشتن نظر
0

چگونه توابع جدید را اضافه کنیم؟

تاکنون ما تنها از توابعی استفاده کردهایم که همراه پایتون بودهاند اما این امکان هم وجـود دارد که توابع جدیدي اضافه کنیم. ساختن توابع جدید براي حل مسائل خـاص یکـی از مفیـدترین امکانـات یک زبان برنامهنویسی چندمنظوره است. در مبحث برنامهنویسی، یک تابع دنبالۀ نامداري از دستورات است که عملیات خاصـی را انجـام میدهد. این عملکرد در قسمت تعریف تابع مشـخص مـیشـود. تـوابعی کـه تـاکنون از آنهـا اسـتفاده کردهایم، از قبل تعریف شده و این تعاریف از دید ما پنهان بودند. این ویژگی خوبی است زیـرا بـه شـما اجازه میدهد بدون اینکه نگران جزئیات تعاریف باشید از آن استفاده کنید. الگوي کلی تعریف تابع به صورت زیر است:

def NAME( LIST OF PARAMETERS ):
STATEMENTS شما میتوانید هر نامی را که بخواهید براي تابعی که ساختهاید بکار ببرید، به جز اسامی کلیدي زبان پایتون. لیست پارامترها (PARAMETERS OF LIST (مشخص میکند که براي استفاده از تـابع جدید چه اطلاعاتی را (در صورت وجود) باید به تابع بدهیم.

میتوانیم هر تعداد دستوري را درون تابع بکار ببریم. اما این دستورات باید از حاشیۀ سمت چپ 2 کنگرهگذاري شوند. اولین دسته از توابعی که ما قصد داریم بنویسیم، هیچ پارامتري ندارنـد. بنـابراین نحـوة نگـارش آنها به این صورت است:

def newLine():
print

این تابع newLine نام دارد. پرانتزهاي خالی مشخص میکند که این تابع هیچ پارامتري ندارد و تنها یک دستور دارد که خروجی آن، کاراکتر خط جدید است. (این اتفاق، یعنی چـاپ کـاراکتر خـط جدید، هنگامی رخ میدهد که شما از یک دستور print بدون هیچ آرگومانی استفاده کنید) نحوة فراخوانی توابع جدید، درست مانند نحوة فراخوانی توابع پیشساختۀ پایتون است:
print “First Line.”
newLine()
print “Second Line.”
خروجی این برنامه به این صورت است:

First line.
Second line.

به سطر خالی میان این دو خط دقت کنید. اگر سطرهاي خالی بیشتري نیـاز داشـتیم چطـور؟
میتوانیم همین تابع را چندین مرتبه فراخوانی کنیم:

print “First Line.”
newLine()
newLine()
newLine()
print “Second Line.”

یا اینکه تابع جدیدي به نام threeLines بنویسیم که سه خط جدید چاپ کند:

def threeLines():
newLine()
newLine()
newLine()
print “First Line.”
threeLines()
print “Second Line.”

این تابع شامل سه دستور است که همگی آنها بوسیلۀ دو کاراکتر ”فاصله“ کنگرهگذاري شدهاند. از زمانی که به اولین دستور بدون تورفتگی برسیم، پایتون میفهمد که این دستور جزء تابع نیست. توجه به نکاتی چند دربارة این برنامه ضروري است:

1 .شما میتوانید یک روال را مکرراً فراخوانی کنید. در واقع انجام این کـار بسـیار رایـج و مفیـد است.
2 .شما میتوانید تابعی داشته باشید که خود تابع دیگري را فراخـوانی کنـد. در ایـن مثـال، تـابع threeLines تابع newLine را فراخوانی میکند. شاید تابهحال علت استفاده از توابع جدید به خوبی روشن نشده باشد. در حقیقت دلایل زیـادي براي استفاده از توابع وجود دارد که در زیر دو نمونه از موارد مشهود در مثال اخیر را میبینید: · ساختن یک تابع جدید به شما این امکان را میدهد که گروهی از دسـتورات را نامگـذاري کنید. توابع میتوانند با پنهان کردن یک سري محاسبات پیچیده در پشت یک دسـتور سـاده، آن هم با کلمات انگلیسی (به جاي یک کد محرمانه) برنامه را سادهتر نمایند. · ساختن یک تابع جدید، برنامه را با حذف کدهاي تکراري کوتاهتر میکند. براي مثـال یـک راه کوتاهتر براي چاپ نُه خط جدید متوالی این است که تـابع threeLines را سـه مرتبـه فراخوانی کنیم.

تمرین3-1 :تابعی با نام nineLines بنویسید که خـود تـابع threeLines را بـهمنظـور
چاپ نُه خط جدید، سه مرتبه بهکار بندد. چطور میتوان 27 خط جدید چاپ کرد؟

برای اموزش های ویدیویی زبان پایتون به بستر ویدیو های اموزشی بروید

بستر اموزش های ویدویی 

کیانا ابراهیمی سوال پاسخ داده شده اکتبر 14, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1142 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات