چگونه بیماران می‌توانند از داده‌های سلامتی خود درآمد کسب کنند؟ | اولین بازار NFT ایران

0

NFT در مراقبت‌های بهداشتی:
چگونه بیماران می‌توانند از داده‌های سلامتی خود درآمد کسب کنند؟ 

36f92c1726cd5025e44ff760582d3220e333d44c 1762 - چگونه بیماران می‌توانند از داده‌های سلامتی خود درآمد کسب کنند؟ | اولین بازار NFT ایران

هنگامی که صحبت از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) یا شکل در حال ظهور گواهی دیجیتالی می‌شود که یک دارایی را منحصر به فرد بودن تأیید می‌کند، به نظر می‌رسد که جهان به دو اردو تقسیم می‌شود: کمپ‌های طرفدار و ضد NFT.  کسانی که به اردوگاه سابق تعلق دارند آن را به عنوان یک رویکرد جدید برای تامین مالی و داشتن رسانه های دیجیتال تبلیغ می کنند . در حالی که مخالفان NFTها – در میان بسیاری چیزهای دیگر – به اثرات مخرب آنها بر آب و هوا اشاره می کنند. 

اما فراتر از هنر NFT به ارزش 69.3 میلیون دلار و با تکیه بر فناوری که به اندازه کل کشور انرژی مصرف می کند ، NFT ها پتانسیل منحصر به فردی را در عصر سلامت دیجیتال نشان می دهند: بیمارانی که داده های مراقبت های بهداشتی دیجیتال خود را دارند نه شرکت ها. با چنین سطحی از مالکیت، بیماران می‌توانند از مزیت آن برای کسب درآمد از داده‌های خود استفاده کنند تا اینکه شرکت‌ها از آنها سود ببرند. 

با توجه به تازگی NFT ها، پتانسیل استفاده نشده آنها در مراقبت های بهداشتی ممکن است شناخته شده نباشد، چه رسد به اینکه NFT ها چیست و چگونه کار می کنند. این مقاله شما را با اصول NFT آشنا می‌کند، این که چگونه می‌توانند بیماران را در عصر سلامت دیجیتال بیشتر توانمند کنند، و همچنین نگرانی‌های مربوط به این فناوری را مطرح می‌کنند.

NFT چیست؟

ناشر فرهنگ لغت کالینز که آن را به عنوان کلمه سال 2021 برگزیده است، توکن غیرقابل تعویض را به عنوان ” یک گواهی دیجیتال منحصر به فرد ثبت شده در یک بلاک چین، که برای ثبت مالکیت دارایی مانند یک اثر هنری یا یک مجموعه استفاده می شود” تعریف می کند. ایجاد یا «ماینینگ» تراکنش‌های NFT از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند، شبیه به آنچه ارزهای رمزپایه مانند بیت‌کوین بر اساس آن هستند. 

به طور خلاصه، این فناوری به شبکه غیرمتمرکز رایانه‌هایی متکی است که از رمزنگاری پیشرفته برای تأیید اعتبار یک تراکنش استفاده می‌کنند. قبلاً ارتباط بلاک چین در مراقبت‌های بهداشتی و داروسازی را بررسی کردیم، جایی که توانایی آن برای ایمن کردن داده‌های حساس پزشکی و مهار داروهای تقلبی را برجسته کردیم.

مشابه آنچه که NFT ها دنیای هنر را مختل کرده اند ، می توانند به طور مثبت چشم انداز سلامت دیجیتال را با کنترل بی سابقه ای به بیماران بر روی اطلاعات پزشکی خود مختل کنند.

با غوطه ور شدن به عصر سلامت دیجیتال، حسگرها و اپلیکیشن‌های سلامت شخصی بیماران را به داده‌های شخصی مجهز می‌کنند تا بتوانند در مدیریت سلامت خود فعال‌تر شوند. اما چیزی که هنوز اکثراً معمول است این است که این داده های حساس توسط شرکت هایی که این خدمات را ارائه می دهند اداره می شوند. و آنها اغلب از آن سود می برند، بدون توجه به بیماران. به عنوان مثال، اپلیکیشن ردیابی بارداری Ovia برای فروش داده های جمع آوری شده کاربران خود به کارفرمایان پیدا شد. به طور مشابه، 23andMe قصد دارد داروهایی را بر اساس پایگاه داده ژنتیکی که از مشتریانی که از کیت‌های آزمایش ژنتیکی آن استفاده می‌کردند، توسعه دهد، اما ممکن است این دومی به صراحت از چنین استفاده بالقوه از داده‌هایشان آگاه نشده باشد.

منصفانه نیست که شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی از داده‌های بیماران به این شکل پول دربیاورند. اگر تغییر پارادایم واقعی سلامت دیجیتال – یعنی توانمندسازی بیماران – اتفاق بیفتد (و انجام می‌شود)، همین امر باید برای کسب درآمد از داده‌های سلامت آنها نیز اعمال شود و NFT‌ها می‌توانند جزر و مد را در این زمینه تغییر دهند.

f73ea071473f327d2a7c57b41c5a2eb73425deed 1762 - چگونه بیماران می‌توانند از داده‌های سلامتی خود درآمد کسب کنند؟ | اولین بازار NFT ایران

پتانسیل های NFT در مراقبت های بهداشتی

فرض کنید تصمیم گرفته اید یک کیت آزمایش DNA مستقیم به مصرف کننده سفارش دهید تا یک برنامه غذایی متناسب با ترکیب ژنتیکی خود توسط یک شرکت خصوصی داشته باشید. شما همچنین می دانید که دومی ممکن است داده های ژنتیکی شما را برای اهداف تحقیقاتی به اشخاص ثالث بفروشد. اما به هر حال به این خدمات رضایت می دهید زیرا این دقیق ترین راه برای دریافت یک رژیم غذایی شخصی با قیمت نسبتا مقرون به صرفه است. 

با این حال، با فروش داده های ژنتیکی شما و دیگران، این شرکت می تواند میلیون ها دلار درآمد داشته باشد که هرگز با شما به اشتراک نمی گذارد. علاوه بر این، با انتقال چنین داده های حساس در طول زنجیره تراکنش، خطر سوء استفاده از اطلاعات افزایش می یابد.

blockchain data 768x470 - چگونه بیماران می‌توانند از داده‌های سلامتی خود درآمد کسب کنند؟ | اولین بازار NFT ایران

اکنون، اگر داده‌های ژنتیکی شما به‌عنوان NFT استخراج شده باشد، اطلاعات دارای ویژگی ذاتی برای ردیابی هستند. می‌توانید ببینید به کجا ختم می‌شود و کسانی را که بدون اجازه شما از آن استفاده کرده‌اند، مسئول نگه دارید، زیرا شما تنها مالک داده‌ها هستید، همانطور که توسط تأیید اعتبار NFT تأیید شده است. علاوه بر این، مالک NFT می‌تواند هر زمان که تراکنش با داده‌ها انجام می‌شود،  یک ویژگی را برای کسب درآمد فعال کند.

در نمونه‌های فوق‌الذکر Ovia و 23andMe، بیمارانی که داده‌های آنها توسط شرکت‌ها استفاده می‌شود، یک سنت درآمد ندارند. اما با رویکرد NFT، شرکت‌هایی که خدمات سلامت دیجیتال ارائه می‌کنند می‌توانند بیماران را با مشارکت در داده‌های خود و کسب درآمد از آن، تشویق به شرکت در مطالعات کنند. سایر اشخاص ثالث علاقه مند به استفاده از داده ها برای تحقیق یا توسعه محصولات جدید می توانند مستقیماً با بیماران در یک بازار دیجیتال ارتباط برقرار کنند. تفاوت اصلی در اینجا در مقایسه با رویکرد سنتی، این است که بیماران واقعاً حق انتخاب دارند داده های خود را به شیوه ای آگاهانه تر به اشتراک بگذارند.

با استفاده از فناوری بلاک چین و گواهینامه NFT، استفاده از داده‌های بیمار می‌تواند شفاف‌تر شود و بیماران را به کنترل سوابق سلامت خود مجهز کند.

NFT در پزشکی: آینده یا مد؟ 

در حالی که هنوز در مورد NFT در مراقبت‌های بهداشتی در این مرحله هنوز حدس و گمان وجود دارد، برخی استارت‌آپ‌ها هستند که در حال بررسی این پتانسیل هستند. یکی از این شرکت‌ها Aimedis است که دارای یک بازار NFT پزشکی است که در آن بیماران می‌توانند در معاملات مربوط به داده‌های سلامت خود شرکت کنند. برنامه نظارت بر سلامت برو! که توسط Enjin و Health Hero توسعه یافته است، می‌تواند داده‌های فعالیت فردی و سلامتی را از برنامه‌های محبوب مانند Apple Health، Google Fit و Fitbit جمع‌آوری کند. با انجام این کار، NFT های رفاه یا W-NFT ایجاد می کند که با کمبود دارایی های داده سلامت کاربران آغشته شده است. اینها حتی در بازار آزاد قابل معامله هستند.

با این حال، موانع بالقوه متعددی برای پذیرش انبوه این فناوری در آینده نزدیک، به ویژه در مراقبت های بهداشتی وجود دارد. همانطور که وجود دارد، فناوری بلاک چین کاملاً ناکارآمد است و مقادیر زیادی انرژی برای تراکنش‌های جزئی مورد نیاز است. این بیشتر با انتشار گازهای گلخانه ای قابل توجهی مرتبط است که به تغییرات آب و هوایی می افزاید. به این ترتیب، NFTها ممکن است در آینده نزدیک کاملاً از نظر تجاری قابل دوام نباشند. اما جایگزین‌هایی برای استخراج NFT در دست ساخت هستند که می‌توانند از کسری از قدرت محاسباتی موجود در معاملاتشان استفاده کنند.

سپس این موضوع مطرح می شود که آیا شرکت هایی که خدمات سلامت دیجیتال ارائه می دهند واقعاً مایل به پذیرش این فناوری هستند یا خیر. آنها ممکن است به خصوص با ایده تقسیم سود خود با بیمارانی که به طور سنتی از آنها سود می بردند و نه برعکس، مجذوب شوند.

30466bd750dcf8e86d9deaeca9258955f27a5821 1762 - چگونه بیماران می‌توانند از داده‌های سلامتی خود درآمد کسب کنند؟ | اولین بازار NFT ایران

در مجموع، حتی اگر NFT ها هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند، این فناوری ممکن است در آینده تکامل یابد تا برای بیماران قانع کننده تر شود تا از آژانسی که ارائه می کند به داده های خود ترجیح دهند. قبل از اینکه NFT در مراقبت های بهداشتی رایج شود، موانع قابل توجهی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد، اما پتانسیل های آن غیرقابل انکار است.

*******************************

منبع : بازارNFT ایران

دیسکورد : انجمن متاورس ایران

*******************************  

حسین قدیری سوال پاسخ داده شده فوریه 19, 2022
گذاشتن نظر
1

محتوای بسیار ارزشمندی است مطالعه کنید .

نیما ثانی ارسال نظر جدید فوریه 20, 2022

درود و سپاس جناب قدیری …

گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1041 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات