پرکاری تیروئید در گربه‌ها چیست و چطور نمود پیدا می‌کند

1

پرکاری تیروئید در گربه‌ها چیست و چطور نمود پیدا می‌کند

24f6bcfd75caaeb03a042d686f48e7904501f636 227 - پرکاری تیروئید در گربه‌ها چیست و چطور نمود پیدا می‌کند

اگر گربه‌ای دارید که با پرکاری تیروئید تشخیص داده شده‌است، شاید برایتان سوال باشد که پرکاری تیروئید دقیقاً چیست و چه تأثیری بر سلامت گربه می‌گذارد.

پرکاری تیروئید چیست؟

پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید درنتیجه عملکرد غیرطبیعی خود بیش از حد هورمون تیروئید تولید می‌کند.

این بیماری که بیشتر گربه‌های ‌سن‌وسال دار را درگیر می‌کند، شایع‌ترین بیماری مرتبط با غدد درون‌ریز در گربه‌ها است.

پرکاری تیروئید، گربه‌های نر و ماده را به طور یکسان درگیر خود می‌کند و همه نژادهای گربه ممکن است به این بیماری مبتلا شود؛ هرچند که ظاهراً نرخ ابتلای آن در گربه‌های سیامی بالاتر است.

علل و نشانه‌های پرکاری تیروئید در گربه‌ها

در بیشتر موارد، اختلال تیروئید ناشی از هایپرپلازی یا بیش رویش بافت تیروئید است.

در این شرایط غده‌ی تیروئید بیش از حد هورمون تیروکسین تولید می‌کند. تیروکسین در بدن شکسته می‌شود و به عملکردهایی همچون تنظیم تولید گرما و متابولیسم چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند.

وقتی تیروکسین در بدن بیش از حد تولید شود، با گذشت زمان شاهد مشکلاتی همچون گرسنگی و تشنگی غیرقابل کنترل، ادرار بیش از حد و کاهش وزن علیرغم مصرف مقدار زیادی غذا خواهیم بود.

دیگر مسائلی که ممکن است در گربه‌ها به وجود بیاید عبارت‌اند از: کم‌پشتی موها، استفراغ، اسهال، ضعف و بیش‌فعالی (اغلب گربه یک جا بند نمی‌شود و بسیار سروصدا می‌کند).

پرکاری تیروئید همچنین منجر به بروز علائمی می‌شود که در ظاهر قابل‌مشاهده نیستند اما می‌توانند منجر به مشکلات جدی برای سلامتی شوند، به‌عنوان مثال کاردیومیوپاتی یعنی ضخیم شدن عضلات قلب.

این ضخیم شدن باعث کاهش اندازه حفره‌های قلبی می‌شود و بنابراین قلب برای پمپاژ مقدار خون لازم بدن باید سخت‌تر کار کند.

افزایش فعالیت قلب منجر به فشارخون بالا می‌شود که در صورت عدم کنترل باعث خون‌ریزی شبکیه یا جدا شدن شبکیه می‌شود که دست آخر ممکن است به کوری ناگهانی بیانجامد.

درمان پرکاری تیروئید در گربه‌ها

خوشبختانه پرکاری تیروئید بیماری قابل درمانی است و به‌محض این‌که سطح هورمون موردنظر تثبیت شود مشکلات ایجادشده توسط تیروئید پرکار برطرف خواهند شد.

درمان دارویی

متداول‌ترین روش درمانی استفاده از داروی آنتی‌تیروئیدی بنام متیمازول است. این دارو را می‌توان به‌صورت قرص به گربه خوراند یا به صورت ژل در پشت گوشت گربه مالید. دریافت مقادیر مناسب متیمازول توسط گربه به صورت روزانه بسیار حیاتی است بنابراین وقتی تشخیص قطعی داده شد دامپزشک در کنترل دقیق مشکلات دوزها و نظارت بر خون، شما را یاری خواهد کرد.

پرتو درمانی

گزینه های درمانی دیگری نیز برای پرکاری تیروئید وجود دارند.

یکی از آن‌ها پرتودرمانی I-131 است که در آن از ید رادیواکتیو برای از بین بردن بافت تیروئید بدون تاثیر سوء بر بافت‌های اطراف انجام می‌شود. این درمان غیر تهاجمی معمولاً در کلینیک‌های خاصی انجام می‌شود و در صورت انجام این شیوه درمانی دیگر نیازی به دریافت دارو جهت کنترل پرکاری تیروئید نیست.

جراحی

گزینه دیگر جراحی بافت آسیب‌دیده تیروئید است. به مانند پرتودرمانی، پس از انجام جراحی نیز دیگر به دارودرمانی احتیاج نیست.

اگر مایل به انجام هرکدام از این روش‌ها هستید با دامپزشک خود مشورت کنید.

رژیم غذایی

درنهایت، استفاده از رژیم غذایی خاص با محدودیت ید می‌تواند در برخی شرایط مؤثر باشد.

گویا سطوح بیش از حد ید در غذای گربه می تواند باعث پرکاری تیروئید در گربه ها شود بنابراین خوراندن غذاهای کم ید به گربه می‌تواند منجر به نرمال‌سازی عملکرد تیروئید شود بدون این‌که نیاز به روزانه دارو دادن باشد.

این گزینه شاید آسان‌ترین راه‌حل به نظر برسد، اما پیاده‌سازی این رژیم غذایی اکثر اوقات می‌تواند چالش‌برانگیز باشد چراکه در این صورت گربه باید تا آخر عمرش رژیم غذایی خاصی را رعایت کند و بازهم این یعنی نمی‌توانید به گربه تشویقی بدهید و اگر گربه های دیگری در منزل دارید نیز نمی‌توانید به گربه بیمار اجازه دسترسی به غذای آنها را بدهید.

انتخاب روش درمانی برای بیماری تیروئید گربه‌ای

هنگام انتخاب روش درمانی، باید هزینه، راحتی و وضع و تمایل گربه را مدنظر داشته باشید.

استفاده روزانه از متیمازول مقرون به صرفه‌ترین روش درمانی است اما اگر با دارو دادن به گربه مشکل دارید شاید بهتر باشد گزینه‌های دیگر را مدنظر داشته باشید.

اگرچه جراحی و پرتودرمانی آی ۱۳۱ درابتدا گران تمام می‌شوند، اما در صورت انجام این روش‌ها دیگر فقط صرفاً به انجام آزمایش خون منظم احتیاج است و همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، اگر کنترل کنید که گربه فقط غذاهای خاصی را بخورد می‌توانید از رژیم غذایی بدون ید که راه‌حل غیرتهاجمی خوبی هم هست استفاده کنید.

به‌محض پیاده‌سازی روش درمانی و حفظ آن، علائم بالینی معمولاً بهبود می یابند و گربه می‌تواند زندگی عادی خود را در پیش بگیرد.

بدون درمان، علائم بالینی و مشکلات مربوط به سلامتی که از آن‌ها صحبت شد احتمالاً پیشرفت خواهند کرد و تاثیر سوئی بر کیفیت زندگی گربه خواهند گذاشت.

بنابراین پس از تشخیص ابتلای گربه به پرکاری تیروئید، به نفع شما و گربه است که هرچه سریع‌تر بیماری را درمان کنید. دوشادوش دامپزشک‌تان تلاش کنید تا بهترین روش درمانی برای شرایط موجود را برگزیند.

منبع petpezeshk.com

https://animal.irpsc.com

saeed.zajkani سوال ویرایش شده سپتامبر 24, 2021
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1110 times
  • پاسخ ها0 پاسخ ها
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات