پژوهش فیلیپ زیمباردو در تاثیرات قرارگیری افراد در جایگاه های مختلف اجتماعی را شرح دهید ؟

3

پژوهش برجسته ای که توسط فیلیپ زیمباردو و دانشجویانش به انجام رسید در رابطه با اینکه آیا قرار گیری افراد در جایگاه های اجتماعی مختلف می تواند در منش ، شخصیت ، روح و روان آن ها تاثیر گذار باشد را شرح دهید ؟

پاسخ :
فیلیپ زیمباردو و دانشجویانش ، زندان شبیه سازی شده ای را در زیر زمین گروه روانشناسی دانشگاه استانفورد ایجاد کردند و عده ای از جوانان بهنجار ، بالغ ، با ثبات و با هوش را در این زندان جای دادند .
زیمباردو از طریق شیر و خط انداختن یک سکه ، نیمی از آنان را به عنوان زندانی تعیین کرد و نیمی دیگر را به عنوان زندان بان .
بدینسان ، جوانان چند روز را در آنجا به سر آوردند .
چه اتفاقی افتاد ؟
بگذارید زیمباردو ، خود ما وقع را بازگو کند :
در پایان فقط شش روز ، مجبور شدیم زندان شبیه سازی شده را ببندیم . زیرا ، آنچه که دیدیم وحشتناک بود . دیگر نه برای ما و نه برای اغلب افراد مورد آزمایش روشن بود که مرز بین شخصیت واقعی و نقش آنها کجاست .
اکثر آنها ، واقعا به صورت زندانی یا زندانبان در آمده بودند و دیگر قادر نبودند به روشنی بین خود و نقش خود در این آزمایش تفاوت بگذارند .
تقریبا در تمام جنبه های رفتار ، تفکر و احساس آن ها تغییرات فاحشی به وقوع پیوست و کمتر از یک هفته زندانی شدن آزمایشی ، عمری یادگیری را زایل کرد .
در آزمودنی ها ، ارزش های انسانی نابود شد و خود پنداره زیر سوال رفت و زشت ترین ، پست ترین و بیمار گونه ترین چهره ی طبیعت انسانی ظاهر گردید . برای ما وحشت ناک بود که ببینیم بعضی از پسران شرکت کننده در این آزمایش که در نقش زندان بانان بودند با پسران دیگر همچون حیوانات پست رفتار می کنند و از بی رحمی لذت می برند ، در حالی که پسران دیگر که در نقش زندانیان بودند ، چاپلوس و مطیع شده و به صورت ماشین های بی شباهت به انسان در آمده بودند که تنها فکرشان فرار ، بقای فردی و نفرت فزاینده نسبت به زندان بانان بود .

جهت خرید جزوات تخصصی با قیمت تنها 5000 تومان از معتبر ترین کتاب های موجود روانشناسی به صورت پرسش و پاسخ و خلاصه شده برای کارشناسی ارشد کلیک نمایید

مصطفی قدیری سوال پرسید ژانویه 25, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها2780 times
  • پاسخ ها0 پاسخ ها
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات