پرورش دهنده گل کیست ؟

2

پرورش دهنده گل کیست ؟

هورمون های گیاهی

واژه هورمون به مواد معینی اطلاق می شود که در بخشی از گیاه ساخته شده و پس از انتقال، اثرات فیزیولوژیکی محسوسی در دیگر قسمت های آن به جا می گذارد و در تراکم های بسیار کم فعال اند. در واقع هورمون ها مواد پروتئینی هستند که به مقدار ناچیز در داخل گیاه ساخته می شوند و در داخل گیاه مصرف شده. تنظیم کننده های رشد همان هورمون های گیاهی هستند که به صورت مصنوعی ساخته شده و بر روی گیاه اعمال می شوند. هورمون های گیاهی در 5 گروه تقسیم می شوند.

1 اکسین (auxin)

اولین گروه هورمون گیاهی هستند که کشف شدند و مورد استفاده قرار گرفتند. ماهیت هورمونی آنها به طور روشن در آزمایشی که برای اولین بار توسط وانت در سال ۱۹۲۸ انجام گرفت، در کولئوپتیل یولاف از گیاهان تیره غلات نشان داده شده است. مراکز عمده ساخته شدن اکسین بافت های مریستمی انتهایی از قبیل جوانه های در حال باز شدن، برگ های جوان، نوک ریشه، گل ها یا گل آذین روی ساقه گل دار می باشد و نحوه انتقال اکسین در اندام های جوان از بالا به پایین و در اندام های پارانشیمی در داخل آوند های آبکشی انجام می گیرد و در ریشه هم از نوک ریشه به سمت بالای ریشه صورت می گیرد. اشاره IBA اسید ایندول ۳ بوتیریک ،NAA از اکسین های مصنوعی می توان به اسید نفتالین استیک هورمون طبیعی است و در اثر آنزیم هایی از قبیل اکسیداز ها و فنولاز ها تجزیه IAA نمود. اسید ایندول استیک می شود. قابل ذکر است به کار بردن غلظت های نسبتاً زیاد اکسین ها منجر به نقایصی در گیاهان از قبیل تغییر شکل برگ، ساقه و ریشه، رنگ پریدگی برگ ها، جلوگیری از طویل شدن ریشه ها یا باز شدن گل ها و ایجاد ورم و آماس می شود.
نقش اکسین در گیاه
طویل شدن سلول ها و اندام ها: افزایش غلظت اکسین باعث طویل شدن سلول ها می شود. نور گرایی (فتوتروپیسم): این اثر به صورت خمیدگی در گیاه می باشد و به علت توزیع نامتقارن اکسین در اندام مربوطه می باشد. خمیدگی مزبور ناشی از این است که رشد در سمت نزدیک به نور تا حدودی کند و رشد در سمت دور از نور بیشتر است. زمین گرایی: رشد در واکنش به نیروی جاذبه است که ریشه را قادر به رشد به سمت پایین در خاک و اندام های هوایی را قادر به رشد رو به بالا و دور از خاک می کند .
تماس گرایی: رشد در واکنش به تماس می باشد که ریشه ها را قادر می سازد در برخورد با موانع از کنار آنها عبور کند و به اندام هوایی گیاهان پیچنده اجازه می دهد به دور ساختمان قیم بپیچند. تنظیم غالبیت انتهایی: در بیشتر گیاهان عالی، جوانه انتهایی در حال رشد از رشد جوانه های جانبی جلوگیری می کند که به این پدیده غالبیت انتهایی گفته می شود. تنظیم نمو جوانه گل و آرایش برگ ها: برای نمو طبیعی گل به انتقال قطبی اکسین در مریستم گل آذین نیاز است. تحریک شکل گیری ریشه های جانبی و نابه جا تأخیر در ریزش برگ تحریک نمو میوه کشت بافت: مهم ترین عملکرد اکسین در گل کاری تنظیم تعداد گل در محصولات، کشت بافت و توسعه ریشه در طی ازدیاد می باشد.
نقش اکسین در طی ازدیاد
سرعت ریشه زایی و توسعه ریشه های یکنواخت در قلمه گیری در اثر کاربرد درست و مؤثر اکسین بیشتر می شود. است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد ولی IAA تنها شکل اکسین که به طور طبیعی در گیاه ساخته می شود و IBA متأسفانه ناپایدار است و به آسانی تجزیه می شود. خوشبختانه اکسین های مصنوعی ساخته شده مثل دوامشان بیشتر و ماندنی تر هستند. IAA نسبت به NAA انواع ترکیبات اکسین برای ریشه زایی را هم می توان به صورت مایع و هم به صورت پودر به کاربرد. ترکیبات ریشه زایی زمانی که ریشه ها می خواهند به طور طبیعی خارج شوند، بیشترین تأثیر را دارند. زیاد قرار دادن یا عمیق قرار دادن ته قلمه ها در درون پودر یا مایع ریشه زایی ممکن است باعث تأثیر منفی بر ریشه زایی شود.

2 جیبرلین (Gibberellin)

در ابتدا متخصصان ژاپنی پی بردند که یک بیماری باعث بلندتر شدن گیاهان شده است و عامل آن قارچ ژیبرلا فوجیکوری از گروه آسکومیست ها (کیسه دار) بود و در سال ۱۹۳۸ ماده متبلوری از این عصاره کشف شد  که اثر این محلول جیبرلین نامیده شد. نواحی عمده ساخته شدن جیبرلین در گیاهان برگ های مریستمی، نوک ریشه، بذر های در حال رشد می باشد و انتقال این هورمون در گیاهان کاملاًً به طور آزاد و هم در آوند آبکش و هم در آوند چوبی روی می دهد.
نقش جیبرلین در گیاه

طویل شدن سلول ها: جیبرلین ها همانند اکیسن ها در طویل شدن اندام های گیاهی نقش بازی می کنند. تحریک نمو بذر و جوانه زنی تأثیر برگل آغازی: جیبرلین می تواند جایگزین نیاز به روز بلند برای گل دهی در بسیاری از گیاهان شود. شکستن دوره خواب جوانه: شکستن دوره خواب بعضی از گونه های گیاهان چوبی مناطق معتدل تحت کنترل فتوپریود است؛ لذا این هورمون می تواند جایگزین خوبی برای فتوپریود باشد. افزایش طول ساقه به واسطه افزایش طول میان گره ها: استفاده از این هورمون در گیاهان می تواند منجر به افزایش طول میان گره ها شود. تحریک میوه بندی تحریک نمو گرده و رشد لوله گرده در گل کاری استفاده از جیبرلین ها بسیار معمول است: جیبرلین جایگزین نیاز سرمایی در غده ها می شود. جوانه زنی هم زمان کردن تولید گل در محصولات چندگل افزایش رشد رویشی توسعه گل جیبرلین برای تحریک نمو نقطه رویشی رأس گل در سیکلامن و افزایش یکنواختی گل دهی به کار می رود.

3 سایتوکنین (Cytokinin)

در سال ۱۹۵۵ دانشمندی به نام میلر موفق شدکه از DNA تجزیه شده اسپرم شاه ماهی اولین انگیزاننده تقسیم یاخته ای را جدا کند و آن را کنین نام نهاد و بعد ها معلوم شد که این ماده مصنوعی در گیاه وجود ندارد و اولین ماده طبیعی استخراج شده از گیاه که در واقع سیتوکنین طبیعی می باشد از بذر ذرت به دست آمده که آن را زآتین 1 نامیده اند. زآتین یکی از فعال ترین سایتوکنین شناخته شده است که اثرات حائز اهمیتی دارد که مهم ترین آن تقسیم سلولی است. سایتوکنین ها به طور عمده در مریستم های انتهایی ریشه، گل آذین ها و میوه های در حال رشد ساخته می شوند. سایتوکنین ساخته شده در نوک ریشه به وسیله شیره خام آوند های چوبی و در بخش های بالایی گیاه توسط آوند های آبکشی به سمت پایین انتقال می یابد.

نقش سایتوکنین در گیاهان
سیتوکنین ها تقسیم سلولی را در اندام های هوایی و ریشه تنظیم می کنند. نسبت اکسین به سایتوکنین، ریخت زایی را در کشت بافت تنظیم می کند: بالا بودن این نسبت موجب تحریک ریشه زایی شده و پایین بودن آن به تشکیل اندام هوایی منجر می شود.

پیری دیررس: این هورمون پیری را در برگ ها با غلظت نسبتاً کم به تأخیر می اندازد و از ریزش گل ها و برگ ها جلوگیری می کند. شکستن دوره خواب بذر: سایتوکنین ها در غلظت مناسب با جیبرلین ها و نور قرمز خاصیت شکستن دوره خواب بذور حساس به نور را دارد. کاربرد سایتوکنین در کشت بافت جهت تولید گیاهانی مانند داودی، میخک هم اکنون به طور تجاری در سطح بزرگ انجام می گیرد. به کارگیری جهت بی اثر کردن چیرگی انتهایی در گل کاری مانند حسن یوسف، فلفل زینتی، و تولید بوته های منشعب و متراکم و بازار پسند. طولانی کردن عمر گل های بریدنی در مراحل بعد از برداشت. استفاده از این هورمون در اوایل تابستان می تواند باعث شاخه زایی شود. خیساندن بذور در محلول سایتوکنین یک روز قبل از کشت باعث افزایش جوانه زنی می شود. سایتوکنین یک ماده ضداتیلن می باشد که برای جلوگیری از پیری گل ها استفاده می شود. ولی کاربرد آن خیلی معمول نیست و در صورت لزوم از زآتین، کاینتین و بنزیل آدنین استفاده می شود. این هورمون از جمله هورمون های لوکس است و چون قیمت بالایی دارد، بنابراین در جاهایی استفاده می شود که ارزش اقتصادی دارد، مثل کشت بافت و ریشه زایی. سایتوکنین به عنوان یک ماده ضداتیلنی است و کاربرد آن به صورت تجاری در گل کاری برای جلوگیری از پیر شدن گل ها استفاده می شود. آنها رشد شاخه های جانبی را تحریک کرده و پیر شدن برگ ها را در طی مرحله پس از برداشت به تأخیر می اندازد. در آزمایش تأثیر سایتوکنین بر گل های شاخه بریده مشخص شد که در گل هایی با شرایط محیطی یکسان، سایتوکنین باعث افزایش عمر گل های شاخه بریده شده است (در شکل بالا شاخه گل سمت راست با اعمال سایتوکنین و شاخه گل سمت چپ بدون اعمال سایتوکنین است).

4 اتیلن (Ethylene)

این هورمون که هورمون های شرایط عادی یعنی درجه حرارتکند. اتیلن در های را تسریع میو پیری و ریزش برگریشه و ساقه گردیده های فیزیولوژیکی گیاهان و رشد و فعل انفعالصورت گاز است و همچنین ممکن است از گیاه خارج شود معمول بهشود، این هورمون در نقاط خاصی تولید میهای گیاهی که قرار دهد. برخلاف سایر هورمونمجاور را تحت تأثیر صورت انتشار گاز ها بهحرکت آن در داخل بافتای از گیاه ممکن است تولید شود و صورت موضعی در هر نقطهبهشود. زیادی از گیاه ساخته میهای های فیزیکی در قسمتباشد و تحت تنشمی  برداشت گیاه زینتیپودمان اثرات اتیلن در گیاههای زیر مؤثر است:طور عمده اتیلن در فعالیتبه پیری زایی شاخهدهی گل رسیدن زنی بذر تحریک جوانه شکستن خواب بذر و جوانه رشد طولی گیاهان آبزی دهنده در گل داودی. های گل افزایش تعداد شاخه باشد. اتیلن یا ترکیباتی چون اتفن که تولید اتیلن صورت گاز میکننده رشد داخلی است که بهاتیلن تنها تنظیمزایی، ریزش گل و برگ، گل انگیزی و جلوگیری از رشد گل به کار روند. صورت تجاری برای کنترل شاخهکنند بهمیطور وسیعی مواد ضداتیلنی جهت طولانی کردن مرحله پس از برداشت و تأخیر در پیری برگ، گلبرگ و گل بهشوند (Absissic Acidـ اسید آبسیزیک )های مختلف گیاهی استخراج های دورمین و آبسایزین از بافتنامزمان به۱۹ میلادی دو ماده هم60حدود دهه های نشان داد که هر دو آنها در حقیقت یکی هستند که اسید آبسیزیک نامیده شد. اسید آبسیزیک شد. بررسی به همراهی سایر ًکند. این اعمال مشخصاها را کنترل میها و نیز ریزش اندامها، جوانههایی مانند رکود بذرفرایندپذیرد. بدین معنا که عوامل محیطی مانند کمبود مواد معدنی، خشکی خاک، روزهای کوتاه ها انجام میهورموندهند و ها را نیز کاهش میشوند اسید آبسیزیک را افزایش داده و جیبرلینو سردی هوا که باعث ایجاد رکود میدهند. برند، عکس این عمل را انجام میعواملی مانند روزهای بلند و سرمای زمستانه که رکود را از بین میهابازدارندهگردند. گروه طبیعی تنها های گیاهی هستند که به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم میای از هورموندستهشامل اسید آبسیزیک است که در تمام گیاهان وجود دارد و گروه مصنوعی خود به چهار دسته: های رشد بازدارنده مواد کندکننده رشد مورفکتین زا مواد شاخهفعالیت عمليشود. نتیجه بررسی خود را در کلاس ارئه نمایید. بررسی کنید میوه موز سبز چگونه برای مصرف زرد و نرم میاثر اتیلن در شرایط یکسان بر روی گیاه سمت چپ باعث القای پیری شده است.

های آب، اکسیژن و مواد غذایی قرار بگیرد، میزان اسید آبسیزیک به سرعت بالا وقتی گیاه تحت تأثیر کمبودگردد. همانند اتیلن برای ساخته شدن آبسیزیک محل رود و پس از برطرف شدن آن به حالت عادی برمیمیتوانند برحسب نیاز به تولید این ماده بپردازند. نقل و انتقال ها میخاص در درون گیاه وجود ندارد و تمام اندامپذیرد. از این هورمون به نام هورمون تنش یاد های آوندی انجام میآن نیز مانند جیبرلین و سایتوکنین در بافتهای گیاه شده و کند؛ بدین صورت که باعث بسته شدن روزنهشده است؛ چراکه از آسیب خشکی جلوگیری میشود. در هنگام کم آبی مانع از دست رفتن آب گیاه میکاربرداسید آبسیزیک در گیاه و اتیلن در کنترل ریزش با IAAخصوص های دیگر بهها نشان داده است که هورمون کمک به ریزش: بررسیآبسزیک عمل متقابل دارند. کمک به خواب جوانههای جیبرلین و سیتوکنین را در کمک به سبز شده اسید آبسیزیک اثر هورمون جلوگیری از سبز شدن بذر:کند. بذر خنثی می اسید آبسیزیک در پیری برگ دخالت دارد. زایی است، باعث تسریع اسید آبسیزیک با خنثی کردن اثر جیبرلین که مانع ریشه تسریع در تشکیل ریشه:شود.زایی میدر ریشهها را در پاسخ به تنش آب اسید آبسیزیک روزنهبندد.میشوند تا مانع از ها بسته میدر شرایط تنش آبی روزنهدست رفتن آب شود.اسید آبسیزیک در گیاهان زینتی استفاده تجاری ندارد.کشت بافتهای رشد کنندهیابند. تعدادی از تنظیمکشت بافت فرایندی است که گیاهان در داخل شیشه افزایش می از اکسین، سایتوکنین و جیبرلین به میزان ًشوند. مثلامصنوعی و طبیعی در فرایند کشت بافت استفاده میشود.شود که باعث رشد و توسعه ریشه و شاخه در داخل شیشه میمحدودی استفاده میHO2HO2KKKزنی بذرجوانهزنی ام و اتیلن برای تحریک جوانهپی پی۱ام، سایتوکنین با غلظت  تا ۲جیبرلین به غلظت 00روند.های گیاهی به کار میبذر در بعضی از گونهها متفاوت است و بستگی به گونه و اندازه بذر دارد. اسید جیبرلیک موجب طویل شدن ساقه در البته نسبتبسته شدن روزنه در اثر هورمون آبسیزیک اسیدآبسیزیک اسید  برداشت گیاه زینتیپودمان 5 شود همچنین اسید جیبرلیک ممکن است اثر بخشی محدود و عکس داشته باشد القنسول و شمعدانی میبنترشد به کار رود.و به عنوان کندکننده مواد بازدارنده رشدشود. به همین و باعث مرگ گیاه میطور کامل جلوگیری نموده هورمون از رشد گیاهان بهدهنده این مواد تشکیلشوند. ولیکن ش به کار برده میُکعنوان علفهای هرز و بهآنها برای کنترل شیمیایی علفدلیل در حال حاضر اکثر های از این نظر با کندکنندهباشد که تغییرات ظاهری در گیاه می همراه با ایجاد ًًها معمولاکشاثر کشندگی علفباشد. رشد متفاوت میهای رشد کندکنندهها، ها دارند. نقش سه دسته اول اکسیننقش متضاد با بقیه هورمونهای گیاهی هستند که ای از هورموندستهکننده در رشد را ولی این دسته نقش جلوگیریها در تشویق  به رشد و نمو است ها و سیتوکنینجیبرلیندارند. ای ه مرحلهکاری دارای الگوی رشد سحصولات گلکاری نقش مهمی دارند. بسیاری از مرشد در گلهای ندکنندهکهستند:باشد.گیرد و کند میزنی صورت میبعد از ازدیاد و جوانهـ رشد اولیه که ۱یابد.طور سریع افزایش میدومین مرحله است و بهـ رشد رویشی و طویل شدن که ۲شود. نیز رشد رویشی کم میدهی ـ بعد از گل۳رشد زمانی مؤثر است که های استفاده از کندکنندهشوند؛ زیرا اگر قبل یا طی مرحله رشد سریع به کار برده توانند گیاه استفاده شوند دیگر نمیبعد از رشد کامل مؤثر باشند.های رشد بدین صورت است: تأثیر کندکنندهای محکم و مقاومگیاهانی کوتاه با ساقههایی سبز و تیره برگنقل و دوام بیشتر در حین حمل افزایش تعداد گل در گل آذین در گیاهانی همچون آزالیاالقنسول در اثر طویل شدن بنتهورمون اسید جیبرلیک های رشدانواع کندکنندهصورت های رشد است که به یکی از کندکنندهـB9ام استفاده پی تا 5000 پی۱اسپری با غلظت 500جمله طور عمده بر روی گیاهان زینتی از شود و بهمیکالانکوئه، اطلسی و… به داوودی، کراسندرا، گاردنیا، شود. کار برده میگیری زمانی که هفته بعد از غنچه۲تا ۱برای داوودی متر رسید تا 5 سانتی۲جانبی به 5/های طول شاخهشود .استفاده میصورت کند و باید بهصورت محلول اثر نمی بهB۹برده شود و بیشترین اثر ها به کار اسپری بر روی برگمرطوب باشند.ها را زمانی دارد که برگEuphorbiaPulcherrimaدر گیاه بنت قنسول استفاده کرد. استفاده B۹ای مثل توان از بازدارندهمیزینتی بسیار است و ها بر روی گیاهان از این بازدارندهاز نظر ساختمان شود گیاهانی کوتاه اما کامل باعث میرشدی داشته باشیم. ام پی تا 5000 پی۱ با غلظت 5002ـ سایکوسل:طور عمده بر روی گیاهان زینتی شود و بهاستفاده میالقنسول و… به ، بنتجمله بگونیا، شمعدانی، خطمیاز شود.کار برده میبرگ و هم صورت اسپری بر روی سایکوسل هم بهشود.به محیط کشت اضافه میصورت محلول بهاست و مصرف آن راحت قیمت سایکوسل ارزانمناسب و توسط شخص باشد ولی باید در زمان میبقایای آن باعث سوزانندگی متبحر استفاده شود. چون شود و روی پوست اثر بدی دارد .و رشد محدود میگیاه طور مخلوط هم استفاده بهB۹از سایکوسل و آزالیا، پیله آ و طور عمده بر روی داوودی، شود و بهمیشود. القنسول به کار برده میبنتام و پی پی۲50 تا ۱ به نسبت 00ـA ـRest3طور عمده برای کوتاه کردن لیلیوم، فرزیا، لاله و بهرود.لدانی معروف به کار میهای گدیگر گونهصورت محلول اضافه شده صورت اسپری و هم بههم بهشود .به محیط کشت استفاده میکه ای دیگر از مواد بازدارنده دسته:SADH4ـ آلار SADHشوند، آلار یا در گیاهان زینتی استفاده میاست است. گر چه در بعضی از مجامع جهانی منع شده اما چون مورد استفاده آن برای گیاهان زینتی است و مصرف خوراکی ندارد همچنان قابل استفاده است. در گل گیاه SADHبهترین مورد استفاده از آلار یا کاغذی است که رشد رویشی را متوقف کرده و ساقه دهد. برابر افزایش می۳دهنده را تا گل 50ـ۱ پاکلوبوترازول با غلظت بوترازول:ـ پاکلو 5و هم محلول در محیط صورت اسپری ام هم بهپیپیشود. کشت به کار برده مینسبی کند و مقاومت کاری رشد را محدود میدر چمنکند .ها ایجاد میبه خشکی در چمناین ماده توان از برای جلوگیری از سرمازدگی میکرد.تفادهاسدهنده زیادی دارد. رشد ساقه گلبر روی لیلیوم کاربرد شود. ها میو باعث افزایش کیفیت گلکند را کم مینیز به کاربرده علاوه برآن بر روی رز مینیاتوری و فرزیا شود. می ۱۹60این گروه از اوایل دهه ها:مورفکتینـ 6ای به نام ۹ـ است و از مشتقات مادهشناخته شده باشد. به خاطر خواص کربوکسیک اسید فلورین میقرار گرفته ای که داشته مورد توجه بیولوژیکی ویژههای برای از بین بردن علفهای زیاد است. در غلظتروند. هرز به کار می

برداشت گیاه زینتیپودمان 5 زامواد شاخهباشند.های شیمیایی مختلف میشده و متعلق به گروه) شناخته pruningagant کننده (نام هرساین مواد بهبا خشک کردن ) را نام برد که اثر آنها بدین صورت است که Butralinتوان بوترالین (ترین آنها میکه از مهمهای فرعی سال وادار به تولید شاخه همان کنند و نهال را درجوان، مشابه هرس عمل میهای انتهایی گیاه جوانهمواد در اواخر بهار است.سازد و زمان کاربرد این میرشد تأثیر دارند از جمله:های کنندهبر روی میزان مصرف تنظیمعوامل مختلفی الف) فاکتورهای محیطیدهندگان گیاهان زینتی در آب و هوای گرم رشد بیشتری شود و پرورش دماهای بالا ممکن است باعث سرعت ۱های رشد استفاده کنند. به میزان بیشتری از کندکنندهطور معمول باید بههای نیاز بیشتری به کندکنندهشود و باعث تولید گیاهان بلندتر می نور کم به خصوص در فضای بسته نور:۲باشد. رشد مییابد. نفوذ مواد شیمیایی افزایش میها، به دلیل باز بودن روزنههایی با رطوبت بالا در محیط رطوبت:۳طور معمول در زمستان مواد شیمیایی کمتری مورد نیاز است. به زمان:4ب) فاکتورهای شیمیاییصورت محلول در بستر کشت اغلب از اسپری مؤثرترند؛ زیرا اسپری کاربرد مواد شیمیایی به روش کاربرد:۱شود.طور یکنواخت انجام میکردن به سختی بهبرای کاربرد کننده رشد ممکن است سبب نتایج غیرعادی شود. کاربرد غیریکنواخت محلول تنظیم یکنواختی:۲اسپری، پوشش یکنواخت یک ضرورت است. تر نسبت به یک بار اسپری با غلظت بالاتر اسپری کردن با غلظت پایین چندبار غلظت و تعداد دفعات استفاده:۳شود. نتایج بهتری دارد و همچنین باعث کاهش مسمومیت گیاهی میًمعمولاج) فاکتورهای گیاهیهای رشد خیلی متفاوتند.کنندهمختلف در پاسخ به تنظیم ارقام کولتیوار:۱یابد.های رشد گیاه همزمان با مسن شدن گیاه کاهش میکننده جذب و تأثیر تنظیم سن و مرحله نمو:۲یابد. مومی باشد،جذب کاهش میًیا سطح برگ کاملادار باشد اگر گیاه کرک قابلیت مرطوب شدن

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو )
مشخصات کود های میکرو
یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است .
میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند :
آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید .
جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی :
با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود.

کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو)
مشخصات کود های ماکرو
در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم .
معرفی عناصر کود ماکرو :
کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود .

حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید .

کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا )

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید .

جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید .

جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده اکتبر 25, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1221 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات