پرمترين گل سم چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

1

پرمترین گل سم چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

برخی از نام های تجاری شامل Ambush ، BW-21-Z ، Cellutec ، Ectiban ، Eksmin ، Exmin ، FMC-33297 ، Indothrin ، Kafil ، Kestril ، NRDC 143 ، Pounce ، PP 557 ، Pramiex ، Qamlin و Torpedo است.
وضعیت تنظیم کننده
تمام فرمولاسیون های دارای برچسب برای مصارف کشاورزی ، به استثنای استفاده های دام و محل ، توسط سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) به دلیل اثرات سو ad احتمالی آنها بر موجودات آبزی ، به عنوان سموم دفع آفات با استفاده محدود (RUP) طبقه بندی می شوند ( 17 ). این طبقه بندی محدود در مورد کنسانتره های قابل املاح و فرمولاسیون های آماده برای استفاده (0.05 تا 38.4 درصد) کاربرد دارد. فرمول بندی هایی که برای استفاده در کنترل موریانه ها از طریق درج زمین زیر سطح برچسب گذاری شده اند نیز محدود هستند ( 18 ). استفاده محدود از سموم دفع آفات ممکن است فقط توسط مجوزهای مجاز خریداری و استفاده شود. محصولات حاوی پرمترین بسته به سمیت محصول خاص باید دارای علامت “اخطار” یا “احتیاط” باشند ( 23) برای محدودیت های محلی که ممکن است اعمال شود با مقررات خاص ایالت بررسی کنید.
مقدمه
پرمترین یک حشره کش طیف وسیع است ، ماده شیمیایی مورد استفاده برای از بین بردن انواع حشرات. از پرمترین به عنوان یک حشره کش پیرتروئید مصنوعی یاد می شود زیرا در حالی که ساخته شده توسط انسان است ، این ماده به مواد شیمیایی طبیعی که دارای خاصیت حشره کش هستند ، پیرتروئیدها شباهت دارد. پیرتروئیدها به ویژه در گل های داوودی یافت می شوند. پیرتروئیدها یکی از قدیمی ترین گروه حشره کش های آلی است که شناخته شده است ( 10 ). آنها با فلج کردن سریع سیستم عصبی حشرات و ایجاد یک اثر سریع “نابودی” بر روی جمعیت آفات حشرات کار می کنند. پرمترین هنگامی که توسط حشرات بلعیده می شود یا به عنوان سم تماسی از طریق تماس مستقیم با آفات هدف به عنوان یک سم معده عمل می کند. بزرگسالان ، تخمها و لاروها را از بین می برد و اثر دفع مختصری در برابر حشرات دارد ( 7)) فعالیت حشره کش این ماده تا 12 هفته پس از استفاده ادامه می یابد ( 8 ).

پرمترین درمقابل تعدادی از آفات ، روی محصولات مغزها ، میوه ها ، سبزیجات ، پنبه ، گیاهان زینتی ، قارچ ، سیب زمینی و غلات استفاده می شود. از آن در گلخانه ها ، باغ های منازل و برای کنترل موریانه استفاده می شود ( 23 ). همچنین اکتوپارازیت های حیوانی ، مگس های گاز دهنده و سوسک ها را کنترل می کند ( 7 ). با کاهش جمعیت شکارچی کنه ها ممکن است باعث تجمع کنه ها شود ( 16 ). پرمترین در گرد و غبار ، کنسانتره های قابل املاح ، دود ، ULV (حجم بسیار کم) و فرمولاسیون پودرهای قابل خیس وجود دارد ( 23 ).
اثرات سم شناسی
سمیت حاد
پرمترین دارای سمیت پستانداران است. با این حال ، از تماس با چشم ، پوست یا لباس خودداری شود و استفاده کنندگان از پرمترین باید پس از دست زدن کاملاً بشویند ( 1 ). از تنفس غبار پاشش یا بخارات پرمترین توسط کارگران باید خودداری شود.

پیرتروئیدها با تداخل در انتقال تکانه های عصبی در امتداد نورون ها عمل می کنند ( 22 ).

مقدار پرمترین که برای یک دوم (50٪) حیوانات آزمایشی در معرض آن کشنده باشد ، به عنوان دوز کشنده پنجاه یا LD50 این حشره کش شناخته می شود. LD50 خوراکی برای پرمترین فنی در موش صحرایی 430 تا 4000 میلی گرم در هر کیلوگرم (میلی گرم / کیلوگرم) است. LD50 آن هنگام تزریق به وریدها بیش از 270 میلی گرم بر کیلوگرم است.

LD50 پوستی در موشهای صحرایی بیش از 4000 میلی گرم در کیلوگرم و در خرگوشها بیش از 2000 میلی گرم در کیلوگرم است ( 1 ، 8 ، 23 ). پرمترین باعث تحریک خفیف پوست دست نخورده یا ساییده خرگوش ها شد. همچنین هنگامی که به چشم زده می شود ، ملتحمه ایجاد می کند ( 8 ).

غلظت کشنده پنجاه یا LC50 ، غلظت ماده شیمیایی در هوا یا آب است که نیمی از حیوانات آزمایشی را که برای مدت زمانی مشخص در معرض مواد قرار دارند می کشد. استنشاق 4 ساعته LC50 برای موش ها بیشتر از 23.5 میلی گرم در لیتر (میلی گرم در لیتر) هوا بود ( 1 ).
سمیت مزمن
تغذیه طولانی مدت پیروتروئیدها منجر به افزایش اندازه کبد و تشکیل بیش از حد بافت مجاری صفراوی می شود. 90 روز سطح تأثیر قابل مشاهده (NOEL) 5 میلی گرم در کیلوگرم در روز در سگهایی که با پرمترین تغذیه می شوند بود ( 5 ). استفاده از پوست به مدت 21 روز باعث سمیت نمی شود ( 8 ). موشهایی که به مدت 6 ماه 150 میلی گرم در کیلوگرم در روز تغذیه کردند ، افزایش کمی در وزن کبد را نشان دادند ( 22 ). میزان بسیار کمی پرمترین در رژیم غذایی جوجه ها (0.1 ppm به مدت 3 تا 6 هفته پس از جوجه ریزی) گزارش شده است که فعالیت سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند ( 22 ).
اثرات تولید مثل
باروری موش های ماده وقتی تحت تأثیر قرار گرفتند که دوز خوراکی 250 میلی گرم بر کیلوگرم پرمرین در طی روزهای 6 تا 15 بارداری دریافت کردند ( 13 ).
اثرات تراتوژنیک
پرمترین تراتوژنیک نیست ( 22 ). پیرتروئیدها ، کلاس شیمیایی که پرمترین به آن تعلق دارد ، تراتوژنیک شناخته نشده است ( 8 ، 11 ).
اثرات جهش زا
پرمترین جهش زا نیست ( 22 ). پیرتروئیدها به عنوان توانایی ایجاد جهش شناخته نشده اند ( 8 و 11 ).
اثرات سرطان زایی
تصور نمی شود پیرتروئیدها سرطان زا باشند ( 11 ). با این وجود پرمترین ممکن است در موش و موش صحرایی ضعیف سابق تومور یا انکوژن باشد ( 5 ). مشکوک است که دارای اثرات سرطان زایی است ( 6 ).
سمیت اعضای بدن
مشکوک به پرمترین باعث بزرگ شدن کبد و از بین بردن پوشش مخاط دستگاه عصبی است ( 6 ).
سرنوشت در انسان و حیوانات
پیرترین ها بطور م byثر توسط کبد پستانداران متابولیزه می شوند ( 11 ). محصولات تجزیه شده یا متابولیت های پرمترین به سرعت دفع می شوند و به طور قابل توجهی در بافت های بدن باقی نمی مانند ( 8 ). هیچ روش برای شناسایی متابولیت در ادرار وجود ندارد ( 11 ). وقتی پرمترین به صورت خوراکی به موش ها تجویز می شود ، به سرعت متابولیزه می شود و طی چند روز تقریباً به طور کامل از بدن دفع می شود. فقط سه تا شش درصد از دوز اصلی بدون تغییر از طریق مدفوع حیوانات آزمایشی دفع شد ( 14 ). پرمترین ممکن است در بافت های چرب باقی بماند ، با نیمه عمر 4 تا 5 روز در چربی مغز و بدن ( 22 ). پیرتروئیدها آنزیم های کولین استراز را مسدود یا مهار نمی کنند ( 11 ).
اثرات اکولوژیکی
اثرات بر روی پرندگان
پرمترین برای پرندگان عملاً سمی نیست ( 2 ، 23 ). LD50 خوراکی برای فرمولاسیون پرمترین ، Pramex در اردکهای شاهین> 9،900 میلی گرم بر کیلوگرم ، در قرقاول ها> 1300 میلی گرم در کیلوگرم و در بلدرچین ژاپنی> 15500 میلی گرم در کیلوگرم است ( 14 ).
اثرات بر موجودات آبزی
پرمترین برای ماهی ها سمی است و باید از آن در بدن دور نماند ( 1 ). در آزمایشات آزمایشگاهی برای ماهی بسیار سمی بود ، اما در تست های صحرایی سمیت کمی نشان داد ( 23 ). اکوسیستم های آبی به ویژه در برابر تأثیر پرمترین آسیب پذیر هستند. تعادل شکننده ای بین کیفیت و کمیت حشرات و سایر بی مهرگان وجود دارد که به عنوان غذای ماهی عمل می کنند ( 2 ).

LC50 برای ماهی قزل آلای رنگین کمان 12.5 میکروگرم در لیتر (ug / l) به مدت 24 ساعت و 5.4 ug / l به مدت 48 ساعت است ( 7 ). LC50 به مدت 48 ساعت در ماهی آفتاب و ماهی آزاد bluegill 1.8 ug / l است ( 2 ). به عنوان یک گروه ، پیرتروئیدهای مصنوعی برای تمام گونه های خور خور تست شده سمی بودند. آنها LC50 96 ساعته کمتر از یا برابر با 7.8 ug / l داشتند ( 15 ).
تأثیر بر سایر حیوانات (گونه های غیر هدف)
پرمترین برای زنبورهای عسل بسیار سمی است. اگر زنبورهای عسل در زمان درمان یا در طی یک روز پس از آن حضور داشته باشند ، ممکن است ضررهای شدیدی دیده شود ( 7 ، 12 ). پرمترین نیز برای حیات وحش سمی است ( 9 ). این نباید در محصولات یا علفهای هرز که در آن علوفه فعال انجام می شود ، استفاده شود ، و یا باید به آن رانش داده شود ( 4 ).
سرنوشت محیط زیست
تجزیه مواد شیمیایی در خاک و آبهای زیرزمینی
از آنجا که پرمترین به شدت به ذرات خاک متصل می شود و تقریباً در آب قابل حل نیست ، انتظار نمی رود آب زیرزمینی شسته یا آلوده شود ( 24 ). اتصال یا جذب پرمترین در خاک ممکن است به مواد آلی محدود شود. مقدار کمی شستشوی پرمترین گزارش شده است ( 21 ). در طیف وسیعی از انواع خاک بسیار متحرک نیست ( 14 ).

پرمترین در اکثر خاکها به جز انواع آلی به راحتی تجزیه یا تخریب می شود. میکروارگانیسم های خاک نقش زیادی در تخریب پرمترین در خاک دارند. مشخص شد که پرمترین به مدت 28 روز در خاکهای آلی باقی مانده و در طول فصل به آرامی کاهش می یابد. نیمه عمر آن از سه تا شش هفته است ( 10 ). افزودن مواد مغذی به خاک ممکن است تخریب پرمترین را افزایش دهد. مشاهده شده است که وقتی پرمترین به خاک اضافه می شود ، در دسترس بودن سدیم و فسفر کاهش می یابد.
تجزیه مواد شیمیایی در آب
نتایج یک مطالعه نشان می دهد که اگر پیرتروئیدهای مصنوعی در نزدیکی مناطق رودخانه ای استفاده شوند ، می توانند تهدید قابل توجهی باشند. آنها تمایل به غلظت زیستی در این محیط ها دارند. در این مطالعه ، نیمه عمر پرمترین کمتر از 2.5 روز بود. هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، نیمه عمر 6/4 روز بود ( 15 ). پرمترین باید از دریاچه ها ، نهرها یا برکه ها دور باشد. آب را با تمیز کردن تجهیزات یا با دفع مواد زائد در نزدیکی یک قسمت آب آلوده نکنید. پرمترین ممکن است اعمال می شود زمانی که شرایط آب و هوایی به نفع رانش از مناطق تحت درمان ( 1 ). پرمترین در آب به سرعت تخریب می شود ، اگرچه می تواند در رسوبات باقی بماند ( 7 ، 21)) بعد از پیر شدن پرمترین به مدت 48 ساعت در مقابل نور خورشید با 50 قسمت در میلیارد (ppb) در آب ، سمیت تدریجی وجود دارد ( 14 ).
تجزیه مواد شیمیایی در پوشش گیاهی
پرمترین درصورتی که طبق دستورالعمل استفاده شود ، از نظر گیاهان سمیت زا یا سمی نیست. برخی از آسیب ها در برخی گیاهان زینتی رخ داده است ( 16 ). هیچ گونه ناسازگاری با پرمترین در گیاهان زیر کشت مشاهده نشده است. سیب ، انگور و غلات تصفیه شده در زمان برداشت حاوی کمتر از یک میلی گرم در کیلوگرم پرمترین هستند ( 7 ).
ویژگی های فیزیکی و راهنماها
پرمترین یک ماده جامد بلوری بدون بو یا مایع چسبناک است که سفید تا زرد کمرنگ است. در نور و هوا پایدار است ( 9 ، 21 ، 23 ). نباید در نزدیکی غذا ، خوراک ، گرما یا شعله باز نگهداری شود ( 1 ). پرمترین در صورت نگهداری در شرایط خشک و خنک به مدت یک سال یا بیشتر نگهداری می شود. آلومینیوم را خورده نمی کند ( 7 ). هیچ گونه ناسازگاری بین پرمترین و حشره کشها و قارچ کشها مشاهده نشده است. مخلوط کردن پرمترین با نیترات کلسیم توصیه نمی شود ( 7 ).

از تماس با چشم ، پوست یا لباس خودداری کنید. از تنفس بخار یا مه پاشیدن خودداری کنید ( 23 ).
دستورالعمل های قرار گرفتن در معرض:

نول:
5/5 میلی گرم در کیلوگرم در روز یا ppm 100 در روز (مطالعه دوساله تغذیه مزمن / سرطان زایی) ( 3 ).

MPI (حداکثر میزان مصرف مجاز):
برای یک انسان 60 کیلوگرمی 3.0 میلی گرم در روز محاسبه می شود ( 3 ).

نام:
05/0 میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن (وزن بدن) در روز ، بر اساس یک مطالعه دو ساله تغذیه مزمن / سرطان زایی موش صحرایی با NOEL 5/5 میلی گرم در کیلوگرم در روز با ضریب ایمنی 100 برابر ( 25 ).

مشخصات فیزیکی:

CAS #:
52645-53-1

وزن مخصوص:
1.190-1.272 در دمای 20 درجه سانتیگراد ( 23 )

حلالیت H20:
تقریبا نامحلول تقریباً 0.2 میلی گرم در لیتر در دمای 20 درجه سانتیگراد ( 7 )

حلالیت در حلالهای دیگر:
بصورت آزاد در بیشتر حلالهای آلی به جز اتیلن گلیکول محلول است ( 23 ).

نقطه ذوب:
34-39 درجه سانتیگراد ( 22 )

نقطه جوش:
220 درجه سانتیگراد در 0.05 میلی متر جیوه ( 23 )

فشار بخار:
کمتر از 10 Torr در 50 درجه سانتیگراد ( 1 )
4.5 x 10 تا منهای 7 mbar در 25 درجه سانتیگراد ( 7 )

Kow:
log Kow = 2.88 ( 20 )
753 ؛ 3981000 ( 19 )

کوچ:
86000 گرم در میلی لیتر ( 24 )

نرخ تخریب ثابت (روزها -1):
0.0396 ( 20 )

کلاس شیمیایی / استفاده:
حشره کش پیرتروئید مصنوعی

منبع : pmep.cce.cornell.edu

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 12, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1802 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات