پاسخ فيتوشيميايي و زراعي نعناع فلفلي به كاربرد كودهاي زيستي و كود اوره را شرح دهید .

1.36Kعناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) پاسخ به سوالات عمومی در زمینه تغذیه گیاهان

پرسش و پاسخ عمومی در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان در زیر این مقاله قابل نمایش عموم میباشد و طرح سوال به صورت رایگان است

تقریباً 20 عنصر مغذی و ریز مغذی از مواد مغذی ضروری برای تأمین کلیه نیازهای بیوشیمیایی گیاهان به حساب می آیند.

اهداف یادگیری

  • تشخیص عناصر مورد نیاز گیاهان به صورت تخصصی
[caption id="attachment_53342" align="aligncenter" width="378"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود پرسش و پاسخ عناصر مورد نیاز گیاهان[/caption]

امتیاز کلیدی مطالب

  • اگر گیاه نتواند چرخه حیات خود را بدون آن کامل کند ، اگر هیچ عنصر دیگری نتواند عملکرد مشابه را انجام دهد و مستقیماً در تغذیه نقش داشته باشد ، یک عنصر ضروری است.
  • یک ماده مغذی ضروری مورد نیاز گیاه در مقادیر زیاد ، عنصر درشت مغذی ماکرو نامیده می شود ، در حالی که ماده مغذی مورد نیاز در مقدار بسیار کم ، عنصر ریز مغذی میکرو نامیده می شود.
  • منابع کمبود یا ناکافی مواد مغذی بر رشد گیاه تأثیر منفی می گذارد ، که منجر به توقف رشد ، رشد کند ، کلروز یا مرگ سلول می شود.
  • حدود نیمی از مواد مغذی ضروری ریز مغذی هایی مانند بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس ، مولیبدن ، نیکل ، سیلیسیم و سدیم است.

شرایط کلیدی برای تغذیه گیاهان

  • ریز مغذی : ماده معدنی ، ویتامین یا ماده دیگری که حتی در مقادیر بسیار کمی برای رشد یا متابولیسم ضروری است.
  • کلروز : زردی بافت گیاه به دلیل از دست دادن یا عدم وجود کلروفیل
  • درشت مغذی : هر یک از عناصر مورد نیاز مقدار زیادی از موجودات زنده است

مواد مغذی ضروری

گیاهان برای تأمین تمام نیازهای بیوشیمیایی خود فقط به نور ، آب و حدود 20 عنصر نیاز دارند. به این 20 عنصر عناصر مغذی ضروری گفته می شود . برای اینکه یک عنصر ضروری تلقی شود ، سه معیار لازم است:
  1. یک گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند
  2. هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد
  3. این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد

درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو

عناصر اساسی را می توان به عناصر درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو تقسیم کرد . مواد مغذی مورد نیاز گیاهان در مقادیر بیشتر را عناصر درشت مغذی می نامند. حدود نیمی از عناصر اساسی عناصر مغذی در نظر گرفته می شوند: کربن ، هیدروژن ، اکسیژن ، نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و گوگرد. اولین کربن (C) برای تشکیل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، اسیدهای نوکلئیک و بسیاری از ترکیبات دیگر به کربن (C) نیاز است. بنابراین ، در همه ماکرومولکول ها وجود دارد. به طور متوسط ​​، وزن خشک (به استثنای آب) سلول 50 درصد کربن است ، و آن را به یک قسمت اصلی از مولکول های زیستی گیاه تبدیل می کند. [caption id="attachment_53343" align="aligncenter" width="401"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود ماکرو و میکرو پرسش و پاسخ کود میکرو و ماکرو[/caption]
عناصر اساسی مورد نیاز گیاهان : برای اینکه یک عنصر به عنوان یک ماده اساسی در نظر گرفته شود ، گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند ، هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد و این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد.

عناصر فراوان در چرخه رشد گیاهان نقش نیتروژن

عنصر فراوان بعدی در سلولهای گیاه نیتروژن (N) است. بخشی از پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک است. ازت در سنتز برخی ویتامین ها نیز استفاده می شود. هیدروژن و اکسیژن عناصر درشت مغذی هستند که بخشی از بسیاری از ترکیبات آلی هستند و همچنین آب را تشکیل می دهند. اکسیژن برای تنفس سلولی لازم است.

نقش موثر اکسیژن در گیاهان

گیاهان از اکسیژن برای ذخیره انرژی به شکل ATP استفاده می کنند. فسفر (P) ، ماکرومولکول دیگر ، برای سنتز اسیدهای نوکلئیک و فسفولیپیدها لازم است. به عنوان بخشی از ATP ، فسفر امکان تبدیل انرژی غذایی را از طریق فسفوریلاسیون اکسیداتیو به انرژی شیمیایی فراهم می کند. انرژی نور در حین فتوسفریلاسیون در فتوسنتز به انرژی شیمیایی تبدیل می شود. و به انرژی شیمیایی تبدیل می شود تا هنگام تنفس استخراج شود.

نقش گوگرد در تغذیه گیاهان

گوگرد بخشی از آمینو اسیدهای خاص مانند سیستئین و متیونین است و در چندین کوآنزیم وجود دارد. گوگرد همچنین به عنوان بخشی از زنجیره انتقال الکترون که شیب های هیدروژن در تبدیل انرژی نور به ATP نقش اساسی دارند ، در فتوسنتز نقش دارد.

نقش پتاسیم در تغذیه گیاهان

پتاسیم (K) به دلیل نقش آن در تنظیم باز و بسته شدن روزنه مهم است. روزنه ها به عنوان روزنه هایی برای تبادل گاز به حفظ تعادل آب سالم کمک می کنند. پمپ یون پتاسیم از این فرآیند پشتیبانی می کند.

نقش منیزیم در بهبود عملکرد گیاه

منیزیم (منیزیم) و کلسیم (کلسیم) نیز از عناصر مغذی مهم هستند. نقش کلسیم دو برابر است: برای تنظیم انتقال مواد مغذی و پشتیبانی از بسیاری از عملکردهای آنزیم. منیزیم برای فرآیند فتوسنتز مهم است. این مواد معدنی همراه با ریز مغذی ها به تعادل یونی گیاه نیز کمک می کنند.

عناصر مورد نیاز ارگانیسم های خاک به شرح زیر است

ارگانیسم ها علاوه بر عناصر مغذی زیاد ، به عناصر مختلفی به مقدار کم نیاز دارند. این ریز مغذی ها یا عناصر کمیاب در مقادیر بسیار کمی وجود دارند. هفت ریز مغذی اصلی شامل بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس و مولیبدن است.

عناصر ریز مغذی میکرو

معرفی عناصر ریز مغذی و نقش آنها در تغذیه گیاهان

نقش بور در تغذیه گیاهان

اعتقاد بر این است که بور (B) در انتقال کربوهیدرات در گیاهان نقش دارد. همچنین در تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کند. کمبود بور غالباً باعث بازگرداندن جوانه ها خواهد شد.

نقش کلر در تغذیه گیاهان

کلر (Cl) برای اسمز و تعادل یونی لازم است. همچنین در فتوسنتز نقش دارد.

نقش مس در بهبود عملکرد گیاهان

مس (مس) جز component برخی از آنزیم ها است. علائم کمبود مس شامل قهوه ای شدن نوک برگها و کلروز (زردی برگ ها) است.

نقش آهن در بهبود عملکرد گل و گیاه

آهن (Fe) برای سنتز کلروفیل ضروری است ، به همین دلیل کمبود آهن منجر به کلروز می شود.

نقش منگنز در بهبود عملکرد گیاهان

منگنز (Mn) برخی از آنزیم های مهم دخیل در تشکیل کلروفیل را فعال می کند. گیاهان کمبود منگنز در رگهای برگ های آن کلروز ایجاد می کنند. در دسترس بودن منگنز تا حدودی به pH خاک بستگی دارد.

نقش مولیبدن در تغذیه گیاهان جوان

مولیبدن (Mo) برای سلامت گیاه بسیار ضروری است ، زیرا گیاهان از آن برای کاهش نیترات به شکل های قابل استفاده استفاده می کنند. بعضی از گیاهان از آن برای تثبیت نیتروژن استفاده می کنند. بنابراین ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود.

نقش روی در بهبود عملکرد و تغذیه گیاهان

روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است.

کمبود عناصر غذایی در گیاهان چه مواردی را ایجاد خواهد کرد

کمبود هر یک از این مواد مغذی ، به ویژه عناصر مغذی درشت ، می تواند روی رشد گیاه تأثیر منفی بگذارد. بسته به ماده مغذی خاص ، کمبود آن می تواند باعث توقف رشد ، رشد کند یا کلروز شود. کمبود شدید ممکن است منجر به علائم مرگ سلول در برگها شود. [caption id="attachment_53344" align="aligncenter" width="405"]کمبود عناصر در گیاهان و تغذیه نا مناسب کمبود عناصر در گیاهان[/caption]

عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) هدف ما پاسخ به سوالات شما عزیزان در راستای تکمل علوم کشاورزی ایران

سازمان زنجیره تامین بهشت با ایجاد بستری در جهت پاسخگویی به سوالات راهکاری برای کمک به کشاورزان را نهادینه کرده است .

با بارگذاری سوال و جواب در فروش محصولات سهیم باشید و خود را بازنشسته کنید .

جهت مطالعه روند سهم دهی به شما عزیزان میتوانید وارد بستر تکمیل علم شوید .

بهترین تغذیه برای گیاهان چیست ؟

هدف ما پاسخ به سوالات شما میباشد و در این راستا بیش از هزاران سوال و جواب در اختیار شما قرار میدهیم .

سوالاتی که در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) بارگذاری شده است به صورت دسته بندی در بخش های مختلف تقسیم شده است .

دسته بندی ها در تمامی زمینه های گیاهی به تفکیک میباشد .

تعدادی از دسته هایی که بارگذاری شده است و در آنها مطالبی تخصصی به صورت سوال و جواب ذخیره شده است به شرح زیر است .

دسته های تخصصی ایجاد شده در زمینه عناصر مورد نیاز گیاهان چیست ؟

کود مناسب گیاهان دارویی که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی فضای باز که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی آپارتمان که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب درختان میوه که به تفکیک تمامی درختان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب سبزیجات که به تفکیک تمامی سبزیجات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب کاکتوس ها که به تفکیک تمامی کاکتوس ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب نشاء که به تفکیک تمامی نشاء ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب غلات که به تفکیک تمامی غلات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

هدف پاسخگویی و ساختار سازی سازمان چیست ؟

پاسخ به تمامی سوالات صنایع کشاورزی و زیر دسته اصلی عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) میتواند راهکاری برای بهبود تولیدات محصولات زراعی ، باغی و گلخانه ای باشد .

هدف این سازمان از ایجاد بستری در راستای تکمیل علوم در تمامی زمینه ها کمک به ایران و ایرانی میباشد و میکوشد تا بتاند راندمان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان را فراهم آورد .

فراموش نکنید پلن های درآمدی سازمان در راستای عرضه محصولات به کشاورزان به صورت سهم بندی صورت گرفته است و اعضای فعال در زمینه پاسخ گویی به سوالات و نیز طراحان سوال های تخصصی میتوانند در فروش محصولات کشاورزی سهیم باشند .

محتوای بارگذاری شده از مقالات خارجی جمع آوری و ترجمه شده است - مطالعه و انتشار با ذکر منبع بلامانع است bio.libretexts.org

مرکز آموزش ویدئویی بستری برای آموزش های رایگان کشاورزی .

">عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود )
کود پتاسیم کود سلفات کود نیترات کود نیتروژن
0

440e2b0e9f6ee246621b52db71a870782842d493 14 - پاسخ فيتوشيميايي و زراعي نعناع فلفلي به كاربرد كودهاي زيستي و كود اوره را شرح دهید .پاسخ فيتوشيميايي و زراعي نعناع فلفلي به كاربرد كودهاي زيستي و كود اوره را شرح دهید .

مصطفی قدیری سوال ویرایش شده دسامبر 29, 2020
گذاشتن نظر
0

پاسخ فیتوشیمیایی و زراعی نعناع فلفلی به کاربرد کودهای زیستی و کود اوره را شرح دهید .

ﻣﻘﺪﻣﻪ :د ر راﺳﺘﺎي ﻛﺸﺎورزي ﭘﺎﻳﺪار، ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﺗﺪرﻳﺠﻲ ﻛﻮدﻫﺎي ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ و ﻳﺎ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﺼﺮف اﻳﻦ ﺗﺮﻛﻴﺒﺎت ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻣﻄﺮح ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ . ﻫﺪف : ﺗﻌﻴﻴﻦ اﺛﺮات ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ)ﺳﻮﻟﻔﻮره ﻧﻴﺘﺮوژﻧﻪ و ( و ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ اوره ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد زراﻋﻲ و داروﻳﻲ ﻧﻌﻨﺎع ﻓﻠﻔﻠﻲ (Mentha piperita L.) . روش ﺑﺮرﺳﻲ : 9 اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ در ﺑﻠﻮك 3 ﺗﻴﻤﺎر ﻛﻮدي و ﺗﻜﺮار در ﻗﺎﻟﺐ ﻃﺮح ﺷﺪ ﻫﺎي ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺼﺎدﻓﻲ اﻧﺠﺎم . ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻋﺒﺎرت از ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﺷﺎﻫﺪ )ﻛﻮد ﻋﺪم ﻣﺼﺮف ( ﺳﻪ ﻧﻮع ﻛﻮ ﻣﺨﺘﻠﻒ ، د زﻳﺴﺘﻲ 4 ﻫﺮﻛﺪام ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻛ 8 و و ﻮد 75 ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ اوره ﺑﻪ ﻣﻴﺰان د 100و ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﺑﻮدﻧﺪ ر ﻫﻜﺘﺎر . ﻧﺘﺎﻳﺞ :ﺗﻴﻤﺎر ﮔﻴﺎه ﻫﺎي ﻛﻮدي ﺑﺮ ارﺗﻔﺎع ﻫﻜﺘﺎر ، وزن ﺗﺮ و ﺧﺸﻚ ﺳﺎﻗﻪ در و وزن ﺧﺸﻚ ﺑﺮگ در ﻫﻜﺘﺎر ، ﻣﻘﺪار ﻣﻨﺘﻮن اﺳﺎﻧﺲ در و 5 ﺳﻄﺢ آﻣﺎري درﺻﺪ ﺑﺮ ﺳﺎﻗﻪ وزن ﺗﺮ ﺳﺎﻗﻪ ، ﺗﻌﺪاد ﺑﺮگ در و ﺧﺸﻚ ﺑﺮگ در اﺳﺎﻧﺲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺳﻄﺢ ، در واﺣﺪ و ﻣﻘﺪار ﻣﻨﺘﻮل ، درﺻ ﻣﻌﻨﻲ 1 اﺳﺎﻧﺲ در ﺳﻄﺢ آﻣﺎري ﺪ، اﺛﺮ داﺷﺘﻨﺪ داري . ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﻤﻲ و ﻛﻴﻔﻲ ﻧﻌﻨﺎع ﻓﻠﻔﻠﻲ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ ﺑﻮد و ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ و ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد در ﮔﻴﺎه ﻧﻌﻨﺎع ﻓﻠﻔﻠﻲ از ﻧﻈﺮ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺻﻔﺎت ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺪﻧﺪ . ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد در ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ و اوره ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ ﻫﻢ و از ﺳﻮي دﻳﮕﺮ ﻣﻘﺪار ﻣﻨﺘﻮل و ﻣﻨﺘﻮن اﺳﺎﻧﺲ در ﻛﻮد ﻣﻌﻨﻲ 8 زﻳﺴﺘﻲ ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ آﻣﺎري ﺗﻔﺎوت ﻧﺪاﺷﺖ 75 داري ﺑﺎ ﻛﻮد اوره ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر . ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮي :ﻣﻲ ﻣﺼﺮف ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ، ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﻤﻲ و ﻛﻴﻔﻲ ﻧﻌﻨﺎع ﻓﻠﻔﻠﻲ را اﻓﺰاﻳﺶ دادﻧﺪ و اﻳﻦ ﻛﻮدﻫﺎ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ و ﻳﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﺼﺮف ﻛﻮدﻫﺎي ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ در اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎي زراﻋﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﮔﺎﻣﻲ در راﺳﺘﺎي ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ رﺳﺎﻧﻴﺪن آﻟﻮدﮔﻲ ﻣﺤﻴﻂ و ﻛﺸﺎورزي ﭘﺎﻳﺪار اﺳﺖ .

ﻧﻌﻨﺎع ﻓـﻠﻔﻠﻲ ﻳﻜﻲ از ﻣﻬـﻢ ﺗـﺮﻳﻦ ﮔــﻴﺎﻫﺎن Lamiaceae داروﻳﻲ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮاده اﺳـﺖ ،  ﻛـﻪ ﺑـﻮﻣﻲ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﻌﺘﺪﻟﻪ دﻧﻴﺎ ﺑﻪ وﻳﮋه اروﭘﺎ، آﻣﺮﻳﻜﺎي ﺷﻤﺎﻟﻲ و ﺷﻤﺎل آﻓﺮﻳﻘﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ، اﻣﺎ اﻣﺮوزه در ﺳﺮاﺳﺮ دﻧﻴﺎ ﻛﺸﺖ ﻣـﻲ ﺷـﻮد ﺗﻮﻟﻴـﺪ 7500 ﺟﻬﺎﻧﻲ اﻳﻦ ﮔﻴﺎه در ﺳﺎل . ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗـﻦ اﺳـﺖ در ﻃـﺐ ﺳﻨﺘﻲ از ﮔﻴﺎه ﺧﺸﻚ ﺷﺪه ﻧﻌﻨﺎع ﻓﻠﻔﻠﻲ و اﺳﺎﻧﺲ آن ﺑﺮاي ﻛﺎﻫﺶ اﺷﺘﻬﺎ، ﺳﺮﻣﺎﺧﻮردﮔﻲ، ﺳﺮﻓﻪ، ﺗﺐ، ﺗﻬـﻮع، ﺳـﺮدرد، آﻣـﺎس روده ﺑﺰرگ ﺿﺪ، ﺿﺪ اﺳﭙﺎﺳﻢ، ﺳﻮﻧﻔـﺦ و ء ﻫﺎﺿـﻤﻪ اﺳـــﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﺷﻮد ،  اﺛـﺮات ﺿـﺪ اﻟﺘﻬـﺎﺑﻲ ﺿـﺪ،ﻣﻴﻜﺮوﺑـﻲ  ، ﺿـــﺪ آﻧﺘـــﻲوﻳﺮوﺳـــﻲ ، اﻛﺴـــﻴﺪاﻧﻲ ﺿـــﺪ ﺗﻮﻣـــﻮر و ، ﺿﺪ ﺣﺴﺎﺳﻴﺘﻲ اﻳـﻦ ﮔﻴـﺎه ﮔـﺰا رش ﺷـﺪه اﺳـﺖ ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ  اﺳﺎﻧﺲ ﻧﻌﻨﺎع ﻓﻠﻔﻠﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺘﻨـﻮع ،  و ﺑـﺎ ارزش اﻗﺘﺼـﺎدي ﻃﻌــﻢ  ﺑــﺎﻻ اﺳــﺖ ﻛــﻪ ﺑــﻪ ﻣﻘــﺪار زﻳــﺎد در دﻫﻨــﺪه ﻫــﺎ و ﻳــﺎ اﻓﺰودﻧﻲ ﻫﺎي ﻏﺬاﻳﻲ، ﺧﻤﻴﺮ دﻧﺪان و دﻳﮕﺮ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﻬﺪاﺷـﺘﻲ و ﻓﺮﻣﻮﻻﺳﻴﻮن داروﻳـﻲ ﺑـﻪ ﻛـﺎر ﻣـﻲ .رود ﻣﻴـﺰان اﺳـﺎﻧﺲ 0/1 – 2/5 ﺳﺮﺷﺎﺧﻪ اﻳﻦ ﮔﻴﺎه ﺑﻴﻦ درﺻﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﺷـﺮاﻳﻂ  ﻣﺘﻔﺎوت اﻗﻠﻴﻤﻲ و ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻨﺘﻮل درﺻﺪ، ﻣﻨﺘﻮن 28 – 18 درﺻــﺪ 6/8 ﻣﻨﺘﻮﻓــﻮران، درﺻــﺪ و ﻣﺘﻴــﻞ اﺳــﺘﺎت  3 درﺻﺪ اﺳﺖ ،، . ﻣﻨﺘﻮل و ﻣﻨﺘـﻮن اﺻـﻠﻲ ﺗـﺮﻳﻦ  ﺟﺰء اﺳﺎﻧﺲ ﺑﻮده و ﺧﻮاص ﺿﺪ ﻣﻴﻜﺮوﺑـﻲ دارﻧـﺪ ، . ﺑـﺮ ﻃﺒــﻖ اﺳــﺘﺎﻧﺪارد )European ﺳــﺎزﻣﺎن ﮔﻴــﺎه درﻣــﺎﻧﻲ اروﭘــﺎ scientific cooperative on phytoterapy (ESCOP) ، ﻣﻘﺪار ﻣﻨﺘﻮل ﻣﻌﻴﺎر اﺻﻠﻲ در ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻴﻔﻴﺖ اﺳﺎﻧﺲ ﻧﻌﻨـﺎع ﻓﻠﻔﻠـﻲ ﻣﻲ  اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑ ﺗﻮان ﺑﺎ ﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮي ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎي زراﻋﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ در راﺳﺘﺎي اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﻤﻲ و ﻛﻴﻔﻲ آن ﮔﺎم ﺑﺮداﺷﺖ . ﻳﻜﻲ از اﻳﻦ ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎي زراﻋﻲ ﻣﻮﺛﺮ در رﺷﺪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﻤﻲ و ﻛﻴﻔﻲ، ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻛﻮدي ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ . ﺳﻠﻮل ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﻫـﺎﻳﻲ زﻧـﺪه از اﻧـﻮاع ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﻣﻴﻜﺮوارﮔﺎﻧﻴﺴﻢ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺟﺬب ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏـﺬاﻳﻲ را ﺑـﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮآﻳﻨﺪﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﺑﺮاي ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮده ،  و ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﻴﺴﺘﻢ رﻳﺸﻪ ﻣﻲ آﻧﻬﺎ ﻛﻤﻚ .ﻛﻨﻨﺪ اﻳـﻦًﻣﻌﻤﻮﻻ ﻣﻴﻜﺮوارﮔﺎﻧﻴﺴــﻢ ﻫــﺎ ﺑﺎﻋــﺚ ﺗﻮﻟﻴــﺪ ﺗﺮﻛﻴﺒــﺎﺗﻲ ﻣﺎﻧﻨــﺪ ﺟﻴﺒــﺮﻟﻴﻦ، ﺳﻴﺘﻮﻛﻴﻨﻴﻦ و اﻛﺴﻴﻦ، ﺗﺴﻬﻴﻞ ﺟﺬب آب و ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ ﺑﻪ وﻳﮋه
ﻓﺴﻔﺮ، ﻧﻴﺘﺮوژن و ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﻴﻜﺮو از ﺧﺎك و ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎ ﺟﻠـﻮﮔﻴﺮي از ﺑﻴﻤﺎري ﻣﻲ ﻫﺎ در ﮔﻴﺎﻫﺎن .[20]ﺷﻮﻧﺪ ﺗﻔﺎوت ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴـﺘﻲ ﺑﺎ ﻛﻮدﻫﺎي آﻟﻲ و ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ در اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴـﺘﻘﻴﻢ ﻫﻴﭻ ﻋﻨﺼﺮ ﻏﺬاﻳﻲ را ﺑﺮاي ﮔﻴﺎه ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨـﺪ ﺑﺮﺧـﻲ از اﻳﻦ ﻣﻴﻜﺮوارﮔﺎﻧﻴﺴﻢ ﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ رﻳﺰوﺑﺎﻛﺘﺮﻫﺎي ﻣﺤـﺮك رﺷـﺪ ﮔﻴـﺎه )Plant growth promoting rhizobacteria (PGPR)( ( ازﺗﻮﺑــــــﺎﻛﺘﺮ Azospirillum) ﻧﻈﻴــــــﺮ آزوﺳــــــﭙﻴﺮﻳﻠﻮم ، )Azotobacter( Pseudomonas ) ﺳﻮدوﻣﻮﻧﺎس ﻓﻠﻮرﺳـﻨﺲ ، fluorescens( Bacillus ) و ﭼﻨﺪﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺎﺳـﻴﻞ spp.( ﮔـﺮم ﻣﺜﺒﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛـﻪ اﺛـﺮات ﻣﺜﺒﺘـﻲ روي ﺑﻬﺒـﻮد رﺷـﺪ ﮔﻴـﺎه دارﻧـﺪ ، ازﺗﻮﺑﺎﻛﺘﺮ و آزوﺳﭙﻴﺮﻳﻠﻴﻮم، ﺑـﺎﻛﺘﺮي ﻫـﺎي ﺗﺜﺒﻴـﺖ ﻛﻨﻨـﺪه ﻧﻴﺘﺮوژن در ﻣﺤﻴﻂ رﻳﺰوﺳﻔﺮ رﻳﺸﻪ ﻫﺴـﺘﻨﺪ ﻛـﻪ ﺗﻮاﻧـﺎﻳﻲ ﺳـﻨﺘ ﺰ و اﺳﺘﺨﺮاج ﺑﻌﻀﻲ ﻣﻮاد ﻓﻌﺎل زﻳﺴﺘﻲ را دارﻧﺪ ﻛـﻪ رﺷـﺪ رﻳﺸـﻪ را اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ دﻫﻨﺪ .ﮔﻮﻧﻪ ﻫـﺎي ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﺑـﺎﻛﺘﺮي ﺳـﻮدوﻣﻮﻧﺎس در ﻛﻨﺘــﺮل ﻋﻮاﻣــﻞ ﺑﻴﻤــﺎري زا ﻧﻘــﺶ دارﻧــﺪ و رﺷــﺪ را ﺗﻮﺳــﻂ ﻣﻜﺎﻧﻴﺴﻢ ﻫﻮرﻣﻮن ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻫﺎي ﮔﻴﺎﻫﻲ، اﻓـﺰاﻳﺶ ﺟﺬب ﻓﺴﻔﺮ ﺗﻮﺳﻂ ﮔﻴﺎه، ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻧﻴﺘﺮوژن و ﺳﻨﺘﺰ آﻧﺰﻳﻢ ﻫـﺎﻳﻲ ﻛـﻪ ﺳﻄﺢ اﺗﻴﻠﻦ ﮔﻴﺎه را ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺗﺤﺮﻳﻚ . ﻛﻨﺪ ﺗﺤـﻘـﻴﻘﺎت ﮔﺴـﺘﺮده ﻧـﺤﻮ اي ﺑﺮاي ﺷﻨﺎﺧـﺖ ﻛﺎرآﻳﻲ و ه اﺛـﺮ ﻛـﻮدﻫﺎي زﻳﺴـﺘﻲ در رﺷـﺪ، ﻋﻤﻠﻜﺮد و ﺗﻮﻟﻴـﺪ اﺳـﺎﻧﺲ ﮔﻴﺎﻫـﺎن داروﻳــﻲ آﻏــﺎز ﺷـــﺪه اﺳــﺖ . آزاز و ﻫــــﻤﻜﺎران اﻣـــﻜﺎن اﺳـﺘﻔﺎده از ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴـﺘﻲ ﺑﻪ ﺟﺎي ﻛـﻮدﻫﺎ ي ﺷـﻴﻤﻴﺎﻳﻲ را در Foeniculum vulgare  ﮔــﻴﺎه رازﻳﺎﻧﻪ Millﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺮده و ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻛﻪ رﺷــﺪ روﻳﺸﻲ، ﻋﻤﻠﻜﺮد و ﻣﻴﺰان اﺳـﺎﻧﺲ ﮔﻴﺎه رازﻳﺎﻧﻪ در ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻛـﻮد زﻳﺴـﺘﻲ اﻓـﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓـﺖ . ﻣﺤﻔـﻮظ و ﺷﺮف اﻟﺪﻳﻦ ﻧﺸﺎن دادﻧـﺪ ﻛـﻪ ﻛـﺎرﺑﺮد ﻛﻮدﻫـﺎي ازﺗﻮﺑـﺎﻛﺘﺮ، 50 آزوﺳﭙﻴﺮﻟﻴﻮم، ﺑﺎﺳﻴﻠﻮس و درﺻﺪ ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻛﺎﻣـﻞ ﺑﺎﻋـﺚ اﻓﺰاﻳﺶ رﺷﺪ و اﺳﺎﻧﺲ ﮔﻴﺎه رازﻳﺎﻧﻪ ﺷـﺪ . ﻛـﻮﭼﻜﻲ و ﻫﻤﻜـﺎران ﮔــﺰارش ﻛﺮدﻧــﺪ ﻛــﻪ ﻛــﺎرﺑﺮد ﻛﻮدﻫــﺎي زﻳﺴــﺘﻲ ﻣﺎﻧﻨــﺪ ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴــﻴﻦ، ﺳــﻮﭘﺮﻧﻴﺘﺮوﭘﻼس و ﺑــﺎﻛﺘﺮي ﺣــﻞ ﻛﻨﻨــﺪه ﻓﺴــﻔﺎت (Pseudomonas fluorescens ﻧﻘــﺶ ﻣﻔﻴــﺪ و ﻣــﺆﺛﺮي در ﺑﻬﺒﻮد وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎي رﺷﺪ، ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻧﺪام ﻫﻮاﻳﻲ و ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت ﻛﻴﻔﻲ و اﺳﺎﻧﺲ ﮔﻴﺎه داروﻳﻲ زوﻓﺎ. دارد Hyssopus officinalis L. ﻋﺒﺪاﻟﻬﺎدي و ﻫﻤﻜﺎران.

ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧـﺪ ﻛـﻪ ﻣﺼـﺮف ﻛﻮدﻫـﺎي زﻳﺴـﺘﻲ آزوﺳـﭙﻴﺮﻟﻴﻮم و ازﺗﻮﺑﺎﻛﺘﺮ اﺛﺮات ﻣﺜﺒﺘﻲ ﺑﺮ رﺷﺪ و ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﻛﻴﻔـﻲ اﻳـﻦ ﮔﻴﺎﻫـﺎن ، دارﻧﺪ . در ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ ﺑﺮ روي ﮔﻴﺎه ﻧﻌﻨﺎع ﻓﻠﻔﻠﻲ ﻣﺸـﺨﺺ ﺷـﺪ ﻛـﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﺳﺎﻧﺲ در ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ورﻣﻲ ﻛﻤﭙﻮﺳـﺖ، ﻛـﻮد ﮔـﺎوي و Azospirillum ﺗﺮﻛﻴــﺐ sp. Azotobacter و sp. ﺑــﺎ ﺗﻴﻤــﺎر اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻮدﻫﺎي ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﻮده ا ﺳﺖ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠـﻲ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ، ﻧﻘﺶ ﻣﻮﺛﺮي در ﺑﻬﺒﻮد ﺟﺬب ﻋﻨﺎﺻـﺮ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻛﺎﻫﺶ داﺷﺘﻪ ﻣﺼﺮف ﻛﻮدﻫﺎي ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ اﻧﺪ . ﺑﻪ ﻫﺮﺣﺎل ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻓـﺰاﻳﺶ ﺳـﻄﺢ زﻳـﺮ ﻛﺸـﺖ ﮔﻴﺎﻫـﺎن داروﻳﻲ در راﺳﺘﺎي ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎز روزاﻓـﺰون دﻧﻴـﺎ از ﻳـﻚ ﻃـﺮف و اﺛﺮات ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب ﻛﻮدﻫﺎي ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ و ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﺛﺮات ﻣﺜﺒـﺖ ﻛﻮدﻫـﺎي زﻳﺴـﺘﻲ ﺑـﺮ اﻓـﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﮔﻴﺎﻫﺎن از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ، ﻛﻮدﻫـ ﺎي زﻳﺴـﺘﻲ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﺟـﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﻛﻮدﻫﺎي ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻣﻄﺮح ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ . در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در ﻧﻈﺮ اﺳـﺖ ﺗﺎ اﺳـﺘﻔﺎده و ﻛـﺎرﺑﺮد ﻛﻮدﻫـﺎي زﻳﺴـﺘﻲ ﻣﺘﻔـﺎوت  ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴـﻴﻦ، ﺳﻮﭘﺮﻧﻴﺘﺮوﭘﻼس و ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر ( و ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ)اوره  ﺑـﺮ روي ﮔﻴـﺎه داروﻳﻲ ﻧﻌﻨﺎع ﻓﻠﻔﻠﻲ ﺑﺮرﺳﻲ و اﻣﻜﺎن ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻨﻲ ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﺑﻪ ﺟﺎي ﻛﻮدﻫﺎ ﮔﻴﺮد ي ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار . ﻣﻮاد و روش ﻫﺎ 1389 اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ در ﺳﺎل زراﻋﻲ درﻣﺰرﻋﻪ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﻲ 1388 ﭘﮋوﻫﺸﻜﺪه ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ ﺟﻬﺎدداﻧﺸﮕﺎﻫﻲ واﻗﻊ در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻫﻠﺠـﺮد 50 ﻛﺮج ﺑﺎ ﻃﻮل ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ 56 درﺟﻪ و دﻗﻴﻘﻪ، ﻋـﺮض ﺟﻐﺮاﻓﻴـﺎﻳﻲ 36 35 درﺟﻪ و 1426 دﻗﻴﻘﻪ و ارﺗﻔﺎع از ﺳﻄﺢ درﻳﺎ ﻣﺘـﺮ، واﻗـﻊ در ﻣﻨﻄﻘﻪﻫﻠﺠﺮد ﻛﺮج ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﻳﺎﺑﻲ ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴـﻴﻦ، ﺳﻮﭘﺮﻧﻴﺘﺮوﭘﻼس، ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر و ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ (NH اوره در 2)2CO
ﻗﺎﻟـــﺐ ﻃـــﺮح ﺑﻠـــﻮك (RCBD) ﻫـــﺎ يﻛﺎﻣـــﻞ ﺗﺼـــﺎدﻓﻲ Randomized complete block design( اﺟﺮا ﺷﺪ . ﻋﻤﻠﻴﺎت زراﻋﻲ ﻗﻄﻌﻪ 1388 در اواﺧﺮ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن ، اي از ﻣﺰرﻋﻪ ﭘﺲ از اﻧﺘﺨـﺎب دوﺑﺎر ﺷﺨﻢ و ﺗﻮﺳﻂ ﻧﻴﺮوي ﻛﺎرﮔﺮي ﻣﺎﻫﺮ ﺑـﺮاي ﻛﺸـﺖ آﻣـﺎده ﺷﺪ .ﻧﺸﺎء ﻫﻢ ﻫﺎي ﻫﻢ ﺷﻜﻞ و اﻧﺪازه ﺣﺎﺻﻞ از ﻛﺸﺖ ﺧﺰاﻧﻪ ﺑﺮاي ﻛﺎﺷﺖ در ﻣﺰرﻋﻪ از ﮔﺮوه ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﻛﺸﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﮋوﻫﺸـﻜﺪه ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ ﺟﻬﺎد 5 داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﺗﻬﻴﻪ و در 1388 ﻣﻬﺮﻣﺎه ﺳـﺎل در ﻗﻄﻌﻪ زﻣﻴﻦ ﻃﺮح ﻛﺸﺖ ﺷﺪﻧﺪ .ﻛﺮت اﺑﻌﺎد ﻫﺎي آزﻣﺎﻳﺶ ﺑﺮاﺑﺮ ﻛﺮت 3 × 3/5 ﻣﺘﺮ، ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ 1ﻫﺎ ﻣﺘﺮ و ﻓﺎﺻـﻠﻪ ﺑـﻴﻦ ﺑﻮﺗـﻪ ﻫـﺎ ﺳﺎﻧﺘﻲ 30 × 30 ﻣﺘﺮ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘـﻪ ﺷـﺪ . ﻗﺒـﻞ از ﻛﺎﺷـﺖ ﻧﻌﻨـﺎع ﺳﺎﻧﺘﻲ0 – 30 ﻓﻠﻔﻠﻲ، از ﻋﻤﻖ ﻣﺘﺮي ﺧﺎك ﻣﺰرﻋﻪ ﺟﻬـﺖ اﻧﺠـﺎم ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎي ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ و ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺑﺮداري ﺷﺪ ) ﺟﺪول ﺷﻤﺎره ﻣﺰر ﺑﻪ .(1 ﻋﻪ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻧﻴﺎز آﺑﻴ ﻃﻮر ﻣﻨﻈﻢ ﺑﻮﺗﻪ ﺎري و وﺿﻌﻴﺖ ﻫﺎ در ﺣﺪ ﻣﻄﻠﻮب ﺣﻔﻆ ﺷﺪﻧﺪ . ﺳﺎﻳﺮ ﻋﻤﻠﻴﺎت زراﻋﻲ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻴﺎز .[29] ﻣﺰرﻋﻪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي آزﻣﺎﻳﺶ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻛﻮدي آزﻣﺎﻳﺶ) ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ آزﻣﺎﻳﺶ از ﻣﻨﺒـﻊ ﻛﻮدﻫﺎي ﺷﺮﻛﺖ ﻓﻦ ﻣﻲ آوري زﻳﺴﺘﻲ ﻣﻬﺮآﺳﻴﺎ ﺑﺎﺷـﺪﻋﺒـﺎرت از Nitroxin ﻛﻮدﻫــﺎي زﻳﺴــﺘﻲ ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴــﻴﻦ ، ﺳــﻮﭘﺮﻧﻴﺘﺮوﭘﻼس Super-nitro plus و )Bio-sulphur ﺑﻴﻮﺳـﻮﻟﻔﻮر ﻫﺮﻛـﺪام 4 ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻛ 8و ﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ اوره ، ﺑـﻪ ﻣﻴـﺰان 75 100و ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر و ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ  ﻋﺪم ﻣﺼﺮف ﻛـﻮد اوره و زﻳﺴﺘﻲ بودند .

54ea8a3ab7e4caf80942cbbc3f20f5ea493a20a6 335 - پاسخ فیتوشیمیایی و زراعی نعناع فلفلی به کاربرد کودهای زیستی و کود اوره را شرح دهید .

ﻛــﻮد زﻳﺴــﺘﻲ ﺳــﻮﭘﺮﻧﻴﺘﺮوﭘﻼس ﻣﺠﻤﻮﻋــﻪ ﮔﻮﻧــﻪ اي از ﻫــﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎي ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻛﻨﻨﺪه ﻧﻴﺘﺮوژن، ﻛﻨﺘﺮل ﻛﻨﻨـﺪه ﻋﻮاﻣـﻞ ﺑﻴﻤﺎري زاي ﺧـﺎك زي و ﺑـﺎﻛﺘﺮي (PGPR) ﻫـﺎي ﻣﺤـﺮك رﺷـﺪ Azospirillum spp. ﺷـﺎﻣﻞ ،Pseudomonas fiurescens و اﺳﺖ .ﺑﺎﻛﺘﺮي Basillus subtilis ﻏﻠﻈﺖ ﻫﺎي ﺗﺜﺒﻴﺖ ﮔﺮوه ﻛﻨﻨﺪه ازت و ﻣﺤـــﺮك رﺷـــﺪ در ﻛـــﻮد زﻳﺴـــﺘﻲ ﺳـــﻮﭘﺮﻧﻴﺘﺮوﭘﻼس )Colony-forming unit( (CFU)10 ﻫــﺮ 8 در ﮔــﺮم ﻳــﺎ ﻣﻴﻠﻲ ﻣﻲ ﻟﻴﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ . ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ ﺣﺎوي ﻣﺠﻤﻮﻋـﻪ اي از ﻓﻌﺎل ﺗﺮﻳﻦ ﺳـﻮش ﻫـﺎي ﺑـﺎﻛﺘﺮي ﻫـﺎي ﺗﺜﺒﻴـﺖ ﻛﻨﻨـﺪه ﻧﻴﺘـﺮوژن از ﺟﻨﺲ Azotobacter ﻫﺎي ﺣﻞ Azospirillum ، و ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺴﻔﺎت ﻣﻲ Pseudomonas از ﺟﻨﺲ ﺑﺎﺷﺪ .ﻫﺮ ﺗﻌﺪاد ﺟﻨﺲ ﻳﻚ از ﻫﺎي ﺑﺎﻛﺘﺮي در ﻫﺮ ﻣﻴﻠﻲ 10 (CFU) ﻟﻴﺘـﺮ ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴـﻴﻦ 8 ﺳـﻠﻮل زﻧـﺪه اﺳﺖ . ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر ﺣﺎوي ﻣﺠﻤﻮﻋـﻪ اي از ﻣـﺆﺛﺮﺗﺮﻳﻦ ﻣﻴﻜﺮوارﮔﺎﻧﻴﺰم اﻛﺴﻴﺪ ﻫﺎي ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪه ﮔﻮﮔﺮد ﺑﺎﺷﺪ . در اﻳـﻦ ﺗﻴﻤـﺎر، ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر ﺑـﺎ ﭘـﻮدر ﮔـﻮﮔﺮد 1:50 ﺑـﻪ ﻧﺴـﺒﺖ در ﺳﻄﺢ ﻛﺮت ﭘﺨﺶ ﺷﺪ ﺻﻔﺎت و ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎي ﻣﻮرد ارزﻳﺎﺑﻲ در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎي، ﻃﻮل ﺳـﺎﻗﻪ، وزن ﺗـﺮو ﺧﺸـﻚ ﺳﺎﻗﻪ در ﻫﻜﺘﺎر، ﺗﻌﺪاد ﺑﺮگ در ﻫﺮ ﺳﺎﻗﻪ، وزن ﺗﺮ و ﺧﺸﻚ ﺑﺮگ در ﻫﺮ ﺳﺎﻗﻪ، وزن ﺗﺮو ﻫﻜ ﺧﺸﻚ ﺑﺮگ در ﺘﺎر، درﺻـﺪ اﺳـﺎﻧﺲ، ﻣﻴﺰان ﻣﻨﺘﻮن درﺻـﺪ ﻣﻴـﺰان ﻣﻨﺘـﻮل ، 12درﺻـﺪ اﻧـﺪازه ﮔﻴـﺮي و ارزﻳﺎﺑﻲ ﺷﺪﻧﺪ . ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﮔﻴﺎﻫﺎن ﺑﺮداﺷﺖ ﺷﺪه در ﻫﺮ ﻣﺮﺣﻠـﻪ در ﺳﺎﻳﻪ ﺧﺸﻚ ﺷﺪﻧﺪ . ﺑﺮاي اﺳﺎﻧﺲ ﮔﺮم ﭘﻮدر 30ﮔﻴﺮي، ﺳﺮﺷﺎﺧﻪ ﮔﻴﺎه ﻧﻌﻨـﺎع ﻓﻠﻔﻠـﻲ ﺑـﻪ ﻃــﻮر دﻗﻴــﻖ ﺗــﻮزﻳﻦ ﻛــﺮده و ﺑــﻪ روش ﺗﻘﻄﻴــﺮ ﺑــﺎ آب ﻣﻴﻠﻲ500) آب اﺳﺎﻧﺲ آن اﺳﺘﻔﺎده ،( ﻟﻴﺘﺮ ﺑﺎ از ﻛﻠﻮﻧﺠﺮ ﺑﻪ ﺳﺎﻋﺖ 3ﻣﺪت اﺳﺘﺨﺮاج . اﺳﺎﻧﺲ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﻮﻟﻔﺎت ﺳﺪﻳﻢ ﺑﺪون آب، آب ﺷﺪ ﮔﻴﺮي . ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ (V/W) ﺷﺪ و ﻣﻴﺰان آن ﺑﺮﺣﺴﺐ ﺣﺠﻤﻲ- وزﻧﻲ اﺳﺎﻧﺲ ﻣـﻮرد ﻧﻈـﺮ ﭘـﺲ از آﻣـﺎده ﺳـﺎزي ﺑـﻪ دﺳـﺘﮕﺎه ﮔـﺎز ﺷﺪ ﻛﺮوﻣﺎﺗﻮﮔﺮاﻓﻲ ﺗﺰرﻳﻖ . ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻧـﻮع ﺗﺮﻛﻴﺒـﺎت اﺳﺎ آﻟﻜﺎن ﻧﺲ ﺑﺎ ﻛﻤﻚ ﻃﻴﻒ ﻧﺮﻣﺎل ﺑﻪ ﻫﺎ و دﺳﺖ آوردن ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎزداري آﻧﻬﺎ و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ آن ﺑﺎ ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎزداري ﮔﺰارش ﺷـﺪه در Adams ﻛﺘﺎب و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻃﻴﻒ ﺟﺮﻣﻲ ﻫﺮﻳﻚ از اﺟﺰاي اﺳـﺎﻧﺲ
Willy ﺑﺎ ﻃﻴﻒ ﺟﺮﻣﻲ ﻣﻮﺟﻮد در ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻧـﺮم GC/MSاﻓـﺰار اﻧﺠﺎم ﭘـﺬﻳﺮﻓﺖ . GC ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از دﺳـﺘﮕﺎه درﺻـﺪ، ﺗ ﺗﻌ ﺮﻛﻴﺒﺎت اﺳﺎﻧﺲ ﻴ ﻴﻦﺷ .[32]ﺪ :GC/MS ﻣﺸﺨﺼﺎت دﺳﺘﮕﺎه GCدﺳﺘﮕﺎه Agilent از ﻣﺪل 6890 MS و دﺳﺘﮕﺎه Agilent 5973 از ﻣﺪل 30 ﺑﺎ ﺳﺘﻮﻧﻲ ﺑﻪ ﻃﻮل ﻣﻴﻠﻲ 0/25 ﻣﺘﺮ، ﻗﻄﺮ داﺧﻠﻲ ﻣﻴﻜﺮو 0/25 ﻣﺘﺮ و ﺿﺨﺎﻣﺖ ﻻﻳﻪ ﻣﺘﺮ از ﻧـﻮع . ﺑﻮدHP-5MS ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دﻣﺎﻳﻲ آون ﺑﻪ اﻳﻦ ﺻﻮرت ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺷﺪ ﻛـﻪ دﻣـﺎي اﺑ ﺳﺎﻧﺘﻲ 50 ﺘﺪاﻳﻲ آن درﺟﻪ 5 ﮔﺮاد و ﺗﻮﻗﻒ در اﻳﻦ دﻣﺎ ﺑﻪ ﻣـﺪت دﻗﻴﻘـﻪ، ﺳﺎﻧﺘﻲ 240 اﻓﺰاﻳﺶ دﻣﺎ ﺗﺎ درﺟﻪ ﺣﺮارﺗﻲ ﺳﺎﻧﺘﻲ 3 ﮔﺮاد ﺑﺎ ﺷﻴﺐ درﺟﻪ ﮔﺮاد ﺳﺎﻧﺘﻲ 300 در ﻫﺮ دﻗﻴﻘﻪ، ﺳﭙﺲ اﻓﺰاﻳﺶ دﻣﺎ ﺗﺎ درﺟﻪ 15 ﮔﺮاد ﺑﺎ ﺳـﺮﻋﺖ درﺟﻪ در ﻫﺮ دﻗﻴﻘﻪ و ﺳﻪ دﻗﻴﻘﻪ ﺗﻮﻗﻒ در اﻳﻦ دﻣﺎ ﺑﻮد .ﺗﺰ دﻣﺎي اﺗﺎﻗﻚ رﻳﻖ ﺳﺎﻧﺘﻲ 290 درﺟﻪ ﮔﺮاد ﺑﻮد و از ﮔﺎز ﻫﻠﻴﻮم ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﮔﺎز ﺣﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻴﻠﻲ 0/8 ﺟﺮﻳﺎن ﻟﻴﺘﺮ در دﻗﻴﻘﻪ اﺳﺘﻔﺎدهﺷﺪ . Agilent 5973 ﻃﻴﻒ ﻧﮕﺎر ﺟﺮﻣﻲ ﻣـﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده ﻣـﺪل ﺑـﺎ 70 وﻟﺘﺎژ ﻳﻮﻧﻴﺰاﺳـﻴﻮن EI اﻟﻜﺘـﺮون وﻟـﺖ، روش ﻳﻮﻧﻴﺰاﺳـﻴﻮن و ﺳﺎﻧﺘﻲ 220 دﻣﺎي ﻣﻨﺒﻊ ﻳﻮﻧﻴﺰاﺳﻴﻮن درﺟﻪ ﺑﻮد ﮔﺮاد . :GC ﻣﺸﺨﺼﺎت دﺳﺘﮕﺎه ﻣﺪل GCدﺳﺘﮕﺎه Younglin از Acm6000 FID ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ دﺗﻜﺘﻮر 30 و ﺳﺘﻮﻧﻲ ﺑﻪ ﻃـﻮل ﻣﺘـﺮ، ﻣﻴﻠﻲ 0/25 ﻗﻄﺮ داﺧﻠﻲ 0/25 ﻣﺘﺮ و ﺿﺨﺎﻣﺖ ﻻﻳﻪ ﻣﻴﻜـﺮو ﻣﺘـﺮ از . ﺑﻮدHP-5MS ﻧﻮع ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دﻣﺎﻳﻲ آون ﺑﻪ اﻳﻦ ﺻﻮرت ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺷﺪ ﺳﺎﻧﺘﻲ 50 ﻛﻪ دﻣﺎي اﺑﺘﺪاﻳﻲ آن درﺟﻪ ا ﮔﺮاد و ﺗﻮﻗﻒ در ﻳـﻦ دﻣـﺎ ﺣﺮارﺗﻲ 5 ﺑﻪ ﻣﺪت 3 دﻗﻴﻘﻪ، ﮔﺮادﻳﺎن درﺟﻪ ﺳـﺎﻧﺘﻲ ﮔـﺮاد در ﻫـﺮ دﻗﻴﻘﻪ ﺳﺎﻧﺘﻲ 240 ﺗﺎ دﻣﺎي درﺟﻪ 300 ﮔﺮاد، اﻓﺰاﻳﺶ دﻣﺎ ﺗﺎ درﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﻲ 15 ﮔﺮاد ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ درﺟﻪ در ﻫﺮ دﻗﻴﻘﻪ و ﺳﻪ دﻗﻴﻘﻪ ﺗﻮﻗـﻒ در اﻳﻦ دﻣﺎ ﺑﻮد . ﺳﺎﻧﺘﻲ 290 دﻣﺎي اﺗﺎﻗﻚ ﺗﺰرﻳﻖ درﺟﻪ ﮔﺮاد ﺑﻮد و از ﮔﺎز ﻫﻠﻴـﻮم ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮ 0/8 ان ﮔـﺎز ﺣﺎﻣـﻞ ﺑـﺎ ﺳـﺮﻋﺖ ﺟﺮﻳـﺎن ﻣﻴﻠﻲ ﺷﺪ ﻟﻴﺘﺮ در دﻗﻴﻘﻪ اﺳﺘﻔﺎده . ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ آﻣﺎري داده ﻫﺎي اﻳـﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﺗﻮﺳـﻂ ﻧـﺮم SPSS (ver. 17)اﻓـﺰار ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫﺎ ﺑـﺮ اﺳـﺎس آزﻣـﻮن ﺣـﺪاﻗﻞ ﺗﻔـﺎوت ﻣﻌﻨــﻲ (Fisher’s protected Least دار ﻣﺤﺎﻓﻈــﺖ ﺷــﺪه درSignificant Differences (FLSD) test) 1ﺳـﻄﻮح 5و درﺻﺪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.

ﻧﺘﺎﻳﺞ (p<0/05) ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻛﻮدي ﺑﺮ ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗـﻪ و (p<0/01) ﺗﻌﺪاد ﺑﺮگ در ﺳـﺎﻗﻪ ﺗـﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨـﻲ داري ﺷﻤﺎره ﺳﺎﻧﺘﻲ43/4 ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ ﻣﺘﺮ  در ﺗﻴﻤﺎر ﻛﻮد 100 اوره ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﻪ دﺳـﺖ آﻣـﺪ ﻛـﻪ از ﻧﻈـﺮ آﻣـﺎري ﺑـﺎ 75 ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻛﻮد اوره 4 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر، ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ 8 و 8 ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر و ﺳــﻮﭘﺮﻧﻴﺘﺮوﭘﻼس ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داري ﻧﺪاﺷﺖﺷﻜﻞ .1 ﺷﻤﺎره 48/8 ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦ ﺗﻌـﺪاد ﺑﺮگ در ﺳﺎﻗﻪ ﻋـﺪد  ﻧﻴـﺰ در ﺗﻴﻤـﺎر 100 ﻛﻮد اوره ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺑـﻪ دﺳــﺖ آﻣـﺪ ﻛـﻪ از ﻧﻈـﺮ  75 آﻣﺎري ﺑﺎ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻛﻮد اوره ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر و ﻛﻮدﻫـﺎي 8 زﻳﺴﺘﻲ ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ، ﺳﻮﭘﺮﻧﻴﺘﺮوﭘﻼس و ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داري ﻧﺪاﺷـﺖ   ﺷـﻜﻞ ﺷـﻤﺎره ﻛﻤﺘـﺮﻳﻦ ﺳﺎﻧﺘﻲ29/7 ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ ﻣﺘﺮ و ﺗﻌﺪاد ﺑﺮگ در ﺳﺎﻗﻪ ﻋـﺪد  در ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪﻛﻮد ﻋﺪم ﻣﺼﺮف ( ﻣﺸـﺎﻫﺪه ﺷـﺪ )  و ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎل، ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ اوره و ﻣﻘـﺎدﻳﺮ ﺑـﺎﻻﺗﺮ ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـﺎر ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﻣﻌﻨـﻲ داري ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ و ﺗﻌﺪاد ﺑﺮگ در ﺳﺎﻗﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ ﺷﺪه اﻧﺪ.

ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻛﻮدي ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﻛﻤـﻲ ﮔﻴـﺎه ﺷـﺎﻣﻞ وزن ﺗـﺮ و ( p<0/05) ﺧﺸﻚ ﺳﺎﻗﻪ در ﻫﻜﺘﺎر وزن ﺗﺮ و ﺧﺸـﻚ ﺑـﺮگ در ، (ﻫﻜﺘﺎر p<0/01) ﺳﺎﻗﻪ (p<0/05) و وزن ﺧﺸﻚ ﺑﺮگ در ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨــﻲ داﺷــﺖ داري . ﺑﻴﺸــﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴــﺰان ﻋﻤﻠﻜــﺮد ﻛﻤــﻲ ﺑــﺮاي ( ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم8282/3) ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫــﺎي وزن ﺗــﺮ 2167/7) و ﺧﺸــﻚ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ( 17/5) ﺳﺎﻗﻪ در ﻫﻜﺘﺎر، وزن ﺗﺮ ﮔـﺮم ( 3/7) و ﺧﺸـﻚ ﮔﺮم ( ﺑﺮگ در ﺳﺎﻗﻪ و وزن 2766/04) ﺧﺸﻚ ﺑـﺮگ در ﻫﻜﺘـﺎر ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم (ﻛﻮد در ﺗﻴﻤﺎر 100اوره ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر و ﻛﻤﺘـﺮﻳﻦ آن ﻧﻴﺰ در ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ)ﺷﻜﻞ ﻫﺎي 2 ﺷـﻤﺎره ، 3 ، 5 ، 6 .(7و وزن ﺗﺮ و ﺧﺸﻚ ﺳـﺎﻗﻪ در ﻫﻜﺘـﺎر در ﺗﻴﻤﺎرﻫـﺎي ﻛـﻮد 75 اوره 100و ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر از ﻧﻈﺮ آﻣﺎري ﺑـﺎ ﺗﻴﻤﺎرﻫـﺎي 8 ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴـﻴﻦ، ﺳـﻮﭘﺮﻧﻴﺘﺮوﭘﻼس و ﺑﻴﻮﺳـﻮﻟﻔﻮر ﻛﻴﻠﻮﮔ ﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺗﻔﺎوﺗﻲ ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ)ﺷﻜﻞ ﻫـﺎي 2 ﺷـﻤﺎره .(3و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫـﺎ ﺑـﺮاي وزن ﺗـﺮ و ﺧﺸـﻚ ﺑـﺮگ در 75 ﺳــﺎﻗﻪ ﻧﺸــﺎن دادﻧــﺪ ﻛــﻪ ﺑــﻴﻦ ﺗﻴﻤﺎرﻫــﺎي ﻛــﻮد اوره 100و ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﺎ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴـﺘﻲ ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴـﻴﻦ و 8 ﺳﻮﭘﺮﻧﻴﺘﺮوﭘﻼس ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺗﻔـﺎوت ﻣﻌﻨـﻲ دار وﺟـﻮد ﻧﺪاﺷﺖ . از ﺳﻮي دﻳﮕﺮ ﺗﻴﻤﺎرﻫـﺎي ﺷﺎﻫــﺪ، ﺳـﻮﭘﺮﻧﻴﺘﺮوﭘﻼس و 4 ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻧﻴﺰ از ﻧﻈﺮ اﻳﻦ ﺻـﻔﺎت ﺗﻔـﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داري ﺑﺎ ﻫﻢ ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ)ﺷﻜﻞ ﻫـﺎي 5 ﺷـﻤﺎره .(6و ﻣﻴـﺎﻧﮕﻴﻦ 75 وزن ﺧﺸــﻚ ﺑــﺮگ در ﺗﻴﻤﺎرﻫــﺎي 100و ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم اوره در 4 ﻫﻜﺘﺎر و ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴـﻴﻦ ﻛﻴ 8و ﻠـﻮﮔﺮم در 8 ﻫﻜﺘﺎر، ﺳﻮﭘﺮﻧﻴﺘﺮوﭘﻼس و ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـﺎر ﺑـﻪ ﻟﺤﺎظ آﻣﺎري ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ .(7 داري ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ)ﺷﻜﻞ ﺷﻤﺎره ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻛﻮدي ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﻴﻔﻲ ﮔﻴﺎه ﺷﺎﻣﻞ درﺻﺪ اﺳﺎﻧﺲ 01)0/<p ( (ﻣﻨﺘـــﻮل p<0/05) ﻣﻨﺘـــﻮن، (p<0/01) و ﺗـــﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﻲ داري داﺷﺘﻨﺪ.ﺷـﻤﺎره ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴـﺰان اﺳـﺎﻧﺲ ( درﺻــﺪ2/1) ﻣــﺎده ﺧﺸــﻚ 75 در ﺗﻴﻤــﺎر ﻛــﻮد اوره 100و 8 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣـﺪ ﻛـﻪ ﺑـﺎ ﺗﻴﻤـﺎر ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴــﻴﻦ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر در ﻳﻚ ﮔـﺮوه آﻣـﺎري ﻗـﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨـﺪ ) ﺷـﻜﻞ .(8 ﺷﻤﺎره 20/13) ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦ درﺻـﺪ ﻣﻨﺘـﻮن درﺻـﺪ ( و ﻣﻨﺘـﻮل ( درﺻﺪ35/33) 100 اﺳـﺎﻧﺲ ﻧﻴﺰ در ﺗﻴﻤﺎر ﻛـﻮد اوره ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷ 75 ﺪ ﻛـﻪ ﺑـﺎ ﺗﻴﻤـﺎر ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم اوره ﺗﻔـﺎوﺗﻲ ﻧﺪاﺷﺖ )ﺷﻜﻞ ﻫﺎي 9 ﺷـﻤﺎره .(10و ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ ﻛﻤﺘـﺮﻳﻦ ﻣﻴـﺰان اﺳﺎﻧﺲ، ﻣـﻨﺘﻮن و ﻣـﻨﺘﻮل در ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ ﻛﻮد ﺑﺪون  ﻣﺸﺎﻫــﺪه ﺷﺪ ﺷﻜﻞ 8 ﻫﺎي ﺷﻤﺎره ،9، 10 ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮي ﻧﺘﺎﻳﺞ داد اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎن ﻛﻪ ﻛﻮد اوره و ﻛﻮدﻫـﺎي زﻳﺴـﺘﻲ ﺑﻪ وﻳﮋه ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ و ﺳﻮﭘﺮﻧﻴﺘﺮوﭘﻼس ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ ﺑـﻪ ﻃﻮرﻣﻌﻨﻲ داري ﺳﺒﺐ اﻓـﺰاﻳﺶ ارﺗﻔـﺎع ﺑﻮﺗـﻪ و ﺗﻌـﺪاد ﺑـﺮگ در ﺳـﺎﻗﻪ ﻧﻌﻨﺎع ﻓـﻠﻔﻠﻲ ﺷـﺪه اﻧـﺪ  ﺟـﺪول 2 ﺷـﻤﺎره و ﺷـﻜﻞ ﻫـﺎي ﻣﻲ  و ﺷﻤﺎره ﻛﻪ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﺎﺷﻲ از اﻓﺰاﻳﺶﺟﺬب ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﺎﺷﺪ زﻳﺮا اﻳﻦ ﻋﻨﺼﺮ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﺎ ﻓﺮ ﺑﺮ آﻳﻨﺪ ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ و ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺳﻠﻮﻟﻲ ﻣﻨﺠـﺮ ﺑﻪ ازدﻳﺎد رﺷﺪ روﻳﺸﻲ ﻣﻲ و ﺳﻄﺢ ﺳﺒﺰ ﮔﻴﺎه ﺷﻮد اﺛﺮ ﻣﻔﻴﺪ ﻛﻮد اوره و ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺑﺮ ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﻮاﻓﻲ و ﻫﻤﻜﺎران روي ﮔﻴﺎه ﻧﻌﻨﺎع ﻓﻠﻔﻠﻲ و ﺑﺪران و ﺳﻮاﻓﻲ روي ﮔﻴـﺎه رازﻳﺎﻧﻪ ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ . ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ ﻏﺮﻳـﺐ و ﻫﻤﻜـﺎران ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻛﻮد ﺣﺎوي آزوﺳﭙﻴﺮﻳﻠﻴﻮم، ازﺗﻮﺑﺎﻛﺘﺮ و ﺑﺎﺳــﻴﻠﻮس ﺑﺎﻋــﺚ اﻓــﺰاﻳﺶ ارﺗﻔــﺎع ﺑﻮﺗــﻪ ﮔﻴــﺎه ﻣﺮزﻧﮕــﻮش ( اﺳﺖ Majorana hortensis L.) ﺷﺪه . ﺳﻠﻴﻤﺎن و ﺑﺎژوا ﺗـــﺎﺛﻴﺮ ﻛـــﻮد زﻳﺴـــﺘﻲ ﺳـــﻮدوﻣﻮﻧﺎس ﺑـــﺮ ﮔﻴـــﺎه آﻓﺘـــﺎﺑﮕﺮدان ( ر Helianthus annuus L.) ا ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺮده و ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﻛـﻪ رﺷﺪ روﻳﺸﻲ ﮔﻴﺎه در ﺗﻴﻤﺎر ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻣﻘﺎﻳﺴـﻪ ﺑـﺎ ﺗﻴﻤـﺎر ﻛـﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺑ ﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﻃﻮر ﺑﺮگ داري ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻮده و ﺗﻌﺪاد ﻫﺎي ﮔﻴﺎه در ﺗﻴﻤﺎر ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ . ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ و ﻛﻮد اوره ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮ ﻣﻌﻨﻲ ﺟﻪ و دار وزن ﺗﺮ و ﺧﺸﻚ ﺑﺮگ و ﺳﺎﻗﻪ ﮔﻴﺎه ﻧﻌﻨﺎع ﻓﻠﻔﻠﻲ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫــﺪ  ﺑـﺪون ﻛـﻮد ﺷﺪه اﺳﺖ .ﻣﻲ اﻳﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺎﻛﺘﺮي ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﺎﺷـﻲ از اﺛﺮ ﻛﺎرﺑﺮد ﻫـﺎي ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻛﻨﻨﺪه ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﺎﺷﺪ ﻛـﻪ ﺑـﺎ ﺗﻮﻟﻴـﺪ ﻣﻘـﺎدﻳﺮ ﻣﻨﺎﺳـﺐ ﻣـﻮاد ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻛﻨﻨﺪه رﺷـﺪ ﮔﻴـﺎه ﻣﺎﻧﻨـﺪ اﻛﺴـﻴﻦ، ﺟﻴﺒـﺮﻟﻴﻦ، ﺳـﻴﺘﻮﻛﻴﻨﻴﻦ و وﻳﺘﺎﻣﻴﻦ رﻳﺸـﻪ B ﻫﺎي ﮔﺮوه ﻇﺮﻓﻴﺖ، زاﻳﻲ ﮔﻴـﺎه و ﺟـﺬب ﻣـﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ از ﺧﺎك را ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﻴﺪه و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻴـﺰان ﻧﻴﺘـﺮوژن و ﻓﺴﻔﺮ را در ﺑﺮگ ﻫﺎ اﻓﺰاﻳﺶ داده اﺳﺖ در ﻃـﻲ ﺗﺤﻘﻴﻘـﺎﺗﻲ اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻔﻴﺪ ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد و اﺟﺰاي آن ﺗﻮﺳﻂ ﻋﻤﺮ و ﻫﻤﻜـﺎران روي ﮔﻴـﺎه ﺗـﻮت ﻓﺮﻧﮕـﻲ اردوﺧـﺎﻧﻲ و ، رﻳﺤﺎن  ﻫﻤﻜﺎران روي ﻣﺼﻄﻔﻲ اﺑﻮﺑﻜﺮ.ﻫﺪف از ﻛﺸـﺖ ﮔﻴـﺎه ﻧﻌﻨـﺎع ﻓﻠﻔﻠـﻲ، ﺗﻮﻟﻴـﺪ اﺳـﺎﻧﺲ آن ﺑـﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﺼﺎرف ﻣﺨﺘﻠﻒ داروﻳﻲ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ ﻣـﻲ ﺑﺎﺷـﺪ، ﺑﻨـﺎﺑﺮا ﻳﻦ اﻧﺪازه وﻳﮋه ﮔﻴﺮي ﺻﻔﺎت ﻛﻴﻔﻲ در اﻳﻦ ﮔﻴﺎه اﻫﻤﻴﺖ دارد اي . ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎن داد ﺗﻴﻤﺎرﻫـﺎي ﻛـﻮدي ﺑـﺮ ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺗﺮﻛﻴﺒـﺎت داروﻳــﻲ ﮔﻴــﺎه ﺷﺎﻣـــﻞ ﻣﻴــﺰان اﺳــﺎﻧﺲ، ﻣﻨﺘــﻮن و ﻣﻨﺘــﻮل ﺗــﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨـﻲ ﻣﻌﻨﻲ داري داﺷﺘﻪ و ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴـﺘﻲ ﺑﻪ ﻃـﻮر داري ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان اﺳﺎﻧﺲ، ﻣﻨﺘﻮن و ﻣﻨﺘـﻮن ﻧﺴـ ﺒﺖ ﺑـﻪ ﺗﻴﻤـﺎر ﺷـﺎﻫﺪ ﺷﺪه اﻧﺪ  ﺟـﺪول 2 ﺷـﻤﺎره و ﺷـﻜﻞ ﻫـﺎي .8 – 10 ﺷـﻤﺎره ﺑـﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﻛﻮدﻫـﺎي زﻳﺴـﺘﻲ ﺿـﻤﻦ ﺣﻔﺎﻇﺖ از ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ و ﺗﺎﻣﻴﻦ ﺳﻼﻣﺖ ﺑﺸﺮ و ﺑﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻛﻤﺘـﺮ ﻗﺪرت رﻗﺎﺑﺖ ﺑﺎ ﻛﻮدﻫـﺎي ﺷـﻴﻤﻴﺎﻳﻲ را دارا ﻣـﻲ ﺑﺎﺷـﻨﺪ . در اﻳـﻦ ﻛﺎﻟﺮاً راﺳﺘﺎ، ﻗﺒﻼ ﮔﺰارش ﻛﺮد ﻛﻪ درﺻـﺪ اﺳـﺎﻧﺲ در ﮔﻴـﺎه داروﻳﻲ ﻧﻌﻨﺎع ﻓﻠﻔﻠﻲ در ﺗﻴﻤﺎر ازﺗﻮﺑﺎﻛﺘﺮ و آزوﺳﭙﻴﺮﻳﻠﻴﻮم ﺑﺎ ﺗﻴﻤـﺎر ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮدﻫﺎي ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺑﺮاﺑﺮي ﻣـﻲ ﻛﻨـﺪ . ﻓﻼﺣـﻲ و ﻫﻤﻜـﺎران اﺛﺮ ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﺑـﺮ ﮔﻴـﺎه ﺑﺎﺑﻮﻧـﻪ آﻟﻤـﺎﻧﻲ را ﺑﺮرﺳـﻲ و ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ ﻛـﻪ ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜـﺮد اﺳـﺎﻧﺲ و ﻛﺎﻣـﺎزوﻟﻦ در ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻧ آﻣﺪ ﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ و ﺑﺎﻛﺘﺮي ﺣﻞ ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺴﻔﺎت ﺑﻪ دﺳﺖ . در ﭘﮋوﻫﺶ دﻳﮕﺮي ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒﺖ ﺑـﺎﻛﺘﺮي ﻫـﺎي ﻣﺤـﺮك رﺷـﺪ ﺑـﺮ
ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ آﻧﺘﻲ ﮔﻮﺟﻪ اﻛﺴﻴﺪاﻧﻲ و ﺳﻨﺘﺰ ﻟﻴﻜﻮﭘﻦ ﻓﺮﻧﮕـﻲ ﺗﺎﻳﻴـﺪ ﺷـﺪه اﺳﺖ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ در ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ ﺑﺮ روي ﮔﻴﺎه زﻋﻔﺮان ﻣﺸـﺨﺺ ﺷ ﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎرﻳﺮد ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﺳـﺒﺐ اﻓـﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﻛﻴﻔﻲ و ﻣﻲ ﻛﻤﻲ زﻋﻔﺮان .ﺷﻮد ﺑﻪ ﻃﻮرﻛﻠﻲ ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻـﻞ از اﻳـﻦ آزﻣـﺎﻳﺶ ﻧﺸـﺎن داد ﻛـﻪ ﻛﻮدﻫــﺎي زﻳﺴــﺘﻲ ﻣــﻲ ﺗﻮاﻧﻨــﺪ در ﻛﺸــﺎورزي ﭘﺎﻳــﺪار ﺑــﻪ ﻋﻨــﻮان ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻨﻲ ﻣﻬﻢ ﺑﺮاي ﻛﻮدﻫﺎي ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ در ﺗﻮﻟﻴـﺪ ﮔﻴـﺎه داروﻳـﻲ ﻧﻌﻨﺎع ﻓﻠﻔﻠﻲ ﻣﻄﺮح ﺑﺎﺷﻨﺪ . اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴـﺘﻲ ﺑـﻪ ﺟـﺎي ﻛﻮدﻫﺎي ﺷـﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺿـﻤﻦ ﻛـﺎﻫﺶ ﻫﺰﻳﻨـﻪ ﻫـﺎي ﺗﻮﻟﻴـﺪ ﻧﺎﺷـﻲ از ﻣﺼﺮف اﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﻛﻮدﻫﺎ، از آﺳﻴﺐ وارد ﻛﺮدن ﺑﻪ ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴـﺖ و اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎي زراﻋﻲ ﺑﻪ وﻳﮋه در اﺛﺮ ﻛﺎرﺑﺮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻧﻴﺘﺮات، ﺟﻠﻮﮔﻴﺮي ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ .

ebf5e0f37b3e20d49df207f4b24a77e306ba759f 335 - پاسخ فیتوشیمیایی و زراعی نعناع فلفلی به کاربرد کودهای زیستی و کود اوره را شرح دهید .00a4ef3752e42da9b68cbbee5c1e5447ad71f0a9 335 - پاسخ فیتوشیمیایی و زراعی نعناع فلفلی به کاربرد کودهای زیستی و کود اوره را شرح دهید .88ef0f7d1308ee7db009469b20e489e56f783dab 335 - پاسخ فیتوشیمیایی و زراعی نعناع فلفلی به کاربرد کودهای زیستی و کود اوره را شرح دهید .ca4b6f422e04cfca3edaa4b936e83ea91fd6ad34 335 - پاسخ فیتوشیمیایی و زراعی نعناع فلفلی به کاربرد کودهای زیستی و کود اوره را شرح دهید .

منبع : مقالات جهاد کشاورزی

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو )
مشخصات کود های میکرو
یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است .
میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند :
آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید .
جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی :
با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود.

کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو)
مشخصات کود های ماکرو
در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم .
معرفی عناصر کود ماکرو :
کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود .

حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید .

کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا )

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید .

جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید .

جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 7, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1355 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات