نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود

در حال رشد نشا های قوی
منبع: Soupstock / Dreamstime.com

غذای آماده: چرخه باغ داخلی سالم و مثمرثمر با نشا های قوی شروع می شود. در اینجا چند نکته اساسی برای تکثیر وجود دارد که به گیاهان شما کمک می کند تا به پتانسیل ژنتیکی واقعی خود برسند.

شروع نیرومند گیاهان اولین قدم مهم برای دستیابی به موفقیت در باغ داخلی شماست. اگر نشا های شما ضعیف و رنگ پریده باشند ممکن است در انتقال از بین بروند . نشا ها حتی اگر زنده بمانند ، ممکن است هرگز به پتانسیل ژنتیکی واقعی خود نرسند ، بنابراین رعایت چند اصل ازدیاد ارزش زمان و تلاش را دارد.

قبل از شروع بذرهای خود را خیس کنید

در صورت امکان ، بهتر است از دانه های تازه ای که در یک مکان تاریک و خنک نگهداری شده اند استفاده کنید. دانه های تازه مملو از نشاسته و مواد مغذی ذخیره شده هستند و معمولاً در صورت داشتن رطوبت و گرمای کافی ، سرعت جوانه زنی خوبی دارند.

[caption id="attachment_53262" align="aligncenter" width="361"]اصول خیساندن بذر نشا خیساندن بذر نشا[/caption]

دانه های قدیمی برای نشا

اگر دانه های قدیمی تر یا دانه هایی دارید که در شرایط ایده آل ذخیره نشده اند ، باید چند احتیاط اضافی انجام شود.

استفاده از عصاره های جلبک برای عملکرد بهتر

عصاره های جلبک باعث می شود که بذر بسیار خوبی برای دانه های پیر خیس بخورد ، زیرا جلبک دریایی مملو از هورمون های رشد طبیعی است و حاوی عناصر کمیاب مفید بسیاری است. یکی از هورمون های موجود در عصاره جلبک دریایی ، اسید جیبریلیک نام دارد. در طبیعت ، اسید جیبریلیک باعث ترشح آنزیم هایی در بذر می شود که روند جوانه زنی را آغاز می کنند. خیساندن بذرها به مدت یک شب در عصاره های جلبک دریایی ممکن است سرعت جوانه زنی را تا 30٪ بهبود بخشد.

در کاربردهای هیدروپونیک ، مکعب های استارتر پشم سنگ برای انتخاب بذرها گزینه خوبی است. یک ورق مکعب استارتر از سنگ استون کاملاً در یک سینی نشا استاندارد قرار می گیرد و از ظرفیت مناسب نگهداری هوا تا آب برخوردار است. فقط قبل از کاشت مطمئن شوید که سنگ را با آب تنظیم شده با pH تهویه می کنید.

[caption id="attachment_53264" align="aligncenter" width="363"]کشات نشا هیدروپونیک پرسش و پاسخ کاشت نشا هیدروپونیک[/caption]

بهترین نتیجه در کاشت نشا

برای رسیدن به بهترین نتیجه ، مکعب های استارتر را برای مدت چند دقیقه در آب با PH حدود 5/5 خیس کنید. محلول تهویه گرد و غبار سنگ آهک باقی مانده از فرآیند تولید را خنثی می کند و رطوبت زیادی را برای جوانه زنی بذرها فراهم می کند. آب اضافی را بریزید تا پشم سنگ در یک گلدان آب ننشیند ، سپس به راحتی یک دانه را در هر مکعب شروع کنید.

به نشا های خود یک نور تمام طیف بدهید

همچنین بهتر است سینی نشا را با پلاستیک گنبدی دارای رطوبت بپوشانید و سینی را زیر چراغ های تمام طیف ( فلورسنت ) قرار دهید. گنبد رطوبت نسبی موجود در سینی تکثیر را در حدود 98٪ حفظ می کند - ایده آل برای جوانه زنی بذرها - و چراغ های تمام طیف باعث می شود تا پس از جوانه زدن گیاهچه ها از کشش و ضعف جلوگیری کنند . نشا ها به شدت نور زیاد احتیاج ندارند . دو لامپ فلورسنت استاندارد روی یک سینی نشا کافی است ، اما بسیاری از باغبانان ، از جمله من ، چهار لامپ را ترجیح می دهند.

لامپ های رشد فلورسنت با طیف کامل بهترین عملکرد را دارند. انتهای آبی طیف باعث می شود که نشا ها کوتاه و پر است و انتهای قرمز طیف به تحریک رشد ریشه کمک می کند. فقط کافی است لامپ ها را چند اینچ بالاتر از نوک رشد قرار دهید و لامپ ها را در صورت لزوم بلند کنید. همچنین به یاد داشته باشید که بعد از جوانه زدن و رشد بذرها ، گنبد پلاستیکی روی سینی نشا را از بین ببرید. بیش از حد طولانی نگه داشتن پلاستیک روی سینی نشا می تواند محیطی را برای عوامل بیماری زای قارچی ایجاد کند.

[caption id="attachment_53265" align="aligncenter" width="364"]پرسش و پاسخ لامپ مناسب رشد نشا و گیاهان لامپ رشد نشا[/caption]

نشا های خود را در دمای مناسب قرار دهید

گرمای پایین نیز به خصوص برای جوانه زدن بذرهای گرمسیری مفید است. بیشتر تشک های گرمایشی برای تأمین دمای 78 درجه فارنهایت در کارخانه تنظیم می شوند. دمای گرم به فعال شدن آنزیم هایی مانند آمیلاز ، آنزیمی که نشاسته را به قند تجزیه می کند ، کمک می کند و انرژی لازم برای تقسیم و رشد سلول را فراهم می کند.

نرم افزار تبدیل دما کلیک کنید

نکته مهم دما برای محصولات با آب و هوای خنک ( کاهو ، اسفناج و ... )

به یاد داشته باشید که هنگام جوانه زدن نشا با آب و هوای خنک مانند کاهو و اسفناج از گرمای پایین استفاده نکنید. دمای گرم در واقع از جوانه زنی در محصولات با آب و هوای سرد جلوگیری می کند. بسته های دانه خود را از نظر ملاحظات خاص دیگر بررسی کنید. به عنوان مثال ، ممکن است برخی از بذرها قبل از جوانه زنی نیاز به عمل آوری سرد داشته باشند و چند بذر بومی قبل از جوانه زنی باید خراشیده شوند یا با اسید تیمار شوند. خوشبختانه اکثر بذرهای انواع باغچه با کمی درمان خاص جوانه زدن آسان است.

کم کردن دمای آب و محیط پس از جوانه زدن بذر ها

بعد از جوانه زدن بذرها ، باید حرارت پایین را کاهش داد یا از بین برد. هرچه دمای آب گرمتر باشد ، آب اکسیژن محلول کمتری را در خود نگه می دارد. به یاد داشته باشید ، آبیاری بیش از حد نیست که باعث از بین رفتن گیاه می شود ، بلکه کمبود اکسیژن است.

اگر دمای آب بیش از 78 درجه فارنهایت باشد ، نمی تواند اکسیژن محلول را به اندازه کافی نگه دارد و محیطی را برای قارچ های بی هوازی ایجاد می کند. قارچ های بی هوازی در آب راکد و فاقد اکسیژن رشد می کنند و آنها بیماری بدی هستند که باعث پوسیدگی ریشه می شوند. پس از جوانه زدن بذرها ، سعی کنید درجه حرارت آب را بین 68 تا 75 درجه فارنهایت حفظ کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

کودهای اولیه برای نشا ها

بذرها حاوی کلیه مواد معدنی و غذایی لازم برای شروع رشد نشا هستند ، بنابراین می توان آنها را فقط با آب به جوانه اسپری کرد . با وجود ظهور اولین برگهای واقعی ، آنها به کود اولیه احتیاج دارند . اولین برگهایی که از دانه خارج می شوند ، برگهای واقعی نیستند . آنها برگهای جنینی هستند که در داخل دانه تشکیل می شوند. دسته دوم برگها اولین برگهای واقعی گیاه هستند. هنگامی که آنها ظاهر می شوند ، به این معنی است که نشا به طور فعال در حال رشد است و آماده یک کود خفیف است.

توصیه مهم استفاده از کود میکرو برای چند هفته اول

در طی چند هفته اول ، از کودی با طیف کامل استفاده کنید که شامل عناصر کمیاب مانند آهن ، مس ، منگنز و روی باشد. ردیابی فلزات ، فاکتورهایی هستند که در واقع آنزیم های مورد استفاده برای فتوسنتز و متابولیسم سلولی را روشن می کنند. همچنین ، اطمینان حاصل کنید که PH در محدوده کمی اسیدی ، جایی بین 5.8 تا 4.4 نگه داشته شده است.

اگر pH خیلی بیشتر از 6.5 افزایش یابد ، آهن برای نشا در دسترس قرار نمی گیرد. آهن یک کاتالیزور برای تشکیل کلروفیل است که برای فتوسنتز ضروری است.

اگر pH به بالاتر از 7.5 برسد ، همه کاتالیزورهای فلزی از دسترس خارج می شوند و می توانند رشد جدید را کاهش دهند. به عنوان مثال روی ، آنزیم های لازم برای تولید ایندول-3-استیک اسید (IAA) - هورمون رشد مسئول شروع تولید ریشه را فعال می کند.

فسفر کافی نیز برای سریعتر ریشه زایی و استقرار بهتر گیاه مهم است. فسفر عنصر انرژی است. این فرآیند ریشه زایی را انرژی می بخشد و فسفر اضافی در بیشتر کودهای اولیه تجاری وجود دارد. فقط با کمی فسفر اضافی می توان ریشه های بیشتری تا 20٪ مشاهده کرد.

محرک های ریشه ای برای نشا ها

کودهای آغازین کلیه مواد معدنی ضروری گیاهچه ها را تأمین می کنند ، اما محرک های زیستی آلی به جذب مواد معدنی کمک می کنند. به عنوان مثال ، اسیدهای هیومیک و فولویک به جذب آهن و سایر مواد معدنی کمیاب کمک می کنند. اسید هیومیک یک کلاتور میانی است. "چلا" به معنی "پنجه" است ، بنابراین مولکول های اسید هیومیک مانند یک پنجه به یون های معدنی متصل می شوند ، آنها را به اندازه کافی محکم نگه می دارد تا در خاک قفل نشوند ، اما به اندازه کافی آزاد است تا آنها را به موهای ریشه در صورت تقاضا آزاد کند. اسیدهای هیومیک و فولویک همچنین به خنثی سازی PH کمک می کنند. در طبیعت ، اسیدهای هیومیک باعث افزایش pH خاک های اسیدی و کاهش PH خاک های قلیایی می شوند.

برای کسب نتیجه بهتر در تولید نشا راهکار زیر را مطالعه کنید

برای حتی نتایج بهتر ، اسید هیومیک را با عصاره جلبک دریایی ترکیب کنید. وقتی اسید هیومیک و جلبک دریایی با هم در نسبت 5: 2 استفاده شوند ، 50٪ بهتر از هر یک از محصولات کار می کنند. این ترکیب رشد ریشه را تحریک کرده ، رشد جانبی بیشتر و توده ریشه بیشتری تولید می کند. عصاره جلبک دریایی همچنین حاوی ویتامین B و اسیدهای آمینه است که متابولیسم سلولی را تحریک می کند و با جذب مواد معدنی بیشتر کمک می کند.

به عنوان مثال ، برخی از آمینو اسیدها سلولهای ریشه را تحریک می کنند تا کانالهای یونی کلسیم را باز کنند و اجازه می دهند یونهای کلسیم هزاران برابر سریعتر از اسمز ساده جذب شوند. کلسیم به نشا ها کمک می کند تا ساقه های ضخیم تر و دیواره های سلولی قوی تری ایجاد شوند. به علاوه ، کلسیم آنزیم هایی را که هورمون های رشد را به نوک رشد می رساند ، فعال می کند.

تلقیح میکروبی برای نشا ( درمان و پیشگیری )

درمان نشا با مواد تلقیحی میکروبی نیز ایده خوبی است. برخی از میکروب ها نیتروژن را از هوا فیکس کرده و به گیاه می رسانند ، برخی دیگر فسفر را محلول می کنند و برخی دیگر مواد محافظتی گیاه و هورمون های ریشه زایی تولید می کنند. به عنوان مثال ، برخی از میکروارگانیسم ها اسید آمینه تریپتوفان را در سطح ریشه ها تولید می کنند. سلولهای ریشه تریپتوفان را به راحتی جذب کرده و به برگها منتقل می کنند و در آنجا به IAA تبدیل می شود. سپس IAA به ریشه ها نشا پمپ می شود تا رشد موهای ریشه جدید را تحریک کند.

میکروب های مفید نیز سیدروفور تولید می کنند. کلمه siderophore به معنای واقعی کلمه "حامل آهن" است. سیدروفورها که یکی از قوی ترین کلاتورهای آهن در طبیعت است ، به طور غیر مستقیم به عنوان عوامل محافظت از نشا عمل می کنند. از آنجا که باکتریهای مفید سطح ریشه را استعمار می کنند ، سیدروفورها آهن را جدا می کنند و آن را در دسترس مهاجمان خارجی قرار نمی دهند بنابراین ریشه ها در برابر عوامل بیماری زای ریشه مانند پتیوم و ریزوکتون محافظت می شوند. برخی از مخلوط های بدون خاک با افزودن گونه های خاصی از باسیل سوبتیلیس به مخلوط و نامیدن آن به عنوان یک قارچ کش بیولوژیکی ، از این فرآیند استفاده می کنند.

اگر ابزار مناسبی داشته باشید و چند دستورالعمل ساده را دنبال کنید ، تکثیر آسان است. فقط بذرها را خوب خیس کنید و نور و گرمای کافی را تأمین کنید. پس از آن ، برای رشد نشا های قوی و سالم با ساقه های ضخیم و شاخ و برگ سبز تیره ، فقط کمی لخته شدن لازم است. تکثیر کم هزینه ترین قسمت رشد در محیط داخلی است ، پس از انداختن چند بذر اضافی نترسید و همیشه بهترین ها را از بین بهترین ها انتخاب کنید!

">نشاتولید انواع سینی نشاء فروش نشاء قیمت نشاء نشاء نشاء گوجه فرنگی
0

نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده دسامبر 12, 2020
گذاشتن نظر
0

نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود

چگونه می توان در 6 مرحله آسان گوجه فرنگی را از طریق بذر پرورش داد
دسته بندی هاازدیاد ، سبزیجاتبرچسب هاNightshade Family (Solanaceae) ، Solanum ، Tomatoes
19 آوریل 2020 توسط کریستینا هیکس-هامبلین

بسیار آسان و راحت است که یک بسته نهال گوجه فرنگی را از مرکز باغ محلی خود بگیرید و آنها را به خاک وصل کنید. بنابراین ممکن است تعجب کنید ، شروع این سبزیجات از دانه چه مزایایی دارد؟
How to Grow Tomatoes from Seed Pin - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
اولین دلیلی که به ذهن خطور می کند این است که شروع گوجه فرنگی خود از دانه در خانه راه خوبی برای صرفه جویی در هزینه است و در بودجه باغبانی خود جای دیگری را برای سایر موارد فراهم می کند.

به طور معمول می توانید بسته ای حدود 20 دانه را با قیمت یک نهال خریداری کنید.

اما عامل اصلی ایجاد انگیزه برای من و بسیاری دیگر از باغداران این است که شروع بذر گوجه فرنگی در خانه گزینه های گیج کننده ای را برای انتخاب ما ایجاد می کند – از جمله ارقام کمتر متداول که بعید است به عنوان پیوند در نهالستان های گیاهان محلی خود پیدا کنیم.

بنابراین ، چه به دنبال یک برش دهنده آبدار ، جامبو ، شیرین و یا یک گیلاس کوچک و ترش باشید ، مجموعه ای باورنکردنی از رنگ ها ، اشکال ، سبک های رسیدن ، کاربردهای آشپزی و طعم دهنده ها برای شروع انتخاب گوجه فرنگی از بذر وجود دارد.
Fresh Tomato Harvest in Wire Basket - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
از همه بهتر ، شروع کار گوجه فرنگی خیلی سخت نیست!

و اگر فقط چند گام هوشمندانه که در زیر شرح داده ام را دنبال کنید ، شروع خود را شاد و سالم نگه می دارید – تهیه یک محصول سپر گوجه فرنگی خانگی و آبدار که عملا تضمین می شود طعم آن بسیار بهتر از هر چیزی است که می توانید از خود بخرید سوپرمارکت محلی
Colorful Tomatoes Freshly Harvested - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
در زیر آموزش گام به گام پرورش این سبزیجات گرم از بذر را مشاهده خواهید کرد. اما ابتدا به شما اطلاع خواهم داد که برای این پروژه باغبانی چه نوع لوازم ضروری (و اختیاری) مورد نیاز است.

در اینجا مروری بر آنچه که من پوشش خواهم داد:
وسایل خود را جمع کنید
قبل از شیرجه رفتن ، اول از همه چیز. در آماده سازی برای پرورش گوجه فرنگی خود در خانه از طریق دانه ، شما باید مقداری از لوازم را جمع آوری کنید.

برخی از این موارد ضروری است ، مانند بذر ، مخلوط اولیه یا خاک ، ظروف و یک بطری اسپری.

Supples for Starting Seeds KHH - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
وسایلی مانند نشانگرهای گیاهی ، یک دستگاه پهن کننده و یک ایستگاه جوانه زنی بسیار توصیه می شوند ، اما گزینه های زیادی برای انتخاب شما وجود دارد ، از جمله برخی از امکانات DIY.

همچنین چند مورد در این لیست عرضه وجود دارد – چراغ های بزرگ و تشک های حرارتی – که ممکن است اقلام لوکس لوکس باشند یا بسته به نوع تنظیمات شما مورد نیاز باشند.

بسیار خوب ، بیایید لیستی از آنچه شما نیاز دارید ، چرا به آن نیاز دارید و از کجا می توانید این موارد را تهیه کنید ، مرور کنیم. آماده؟
دانه های گوجه فرنگی
اگر در خانه گوجه فرنگی می کارید ، احتمالاً می خواهید از گزینه های افزایش یافته خود بهره ببرید و انواع مختلفی را پرورش دهید که نمی توانید به عنوان پیوند در مهد کودک خود خریداری کنید.
Freshly Harvested Tomatoes in the Kitchen - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
کاتالوگ بذرها شامل تعداد زیادی از انواع مختلف از جمله فصل کوتاه ، فصل طولانی ، مشخص و نامشخص ، گیلاس ، انگور ، آلو ، کوکتل ، گوشت گاو ، رب ، میراث ، گرده افشانی باز ، ترکیبی ، برگ سیب زمینی ، قرمز ، سبز ، زرد ، نارنجی ، گوجه فرنگی نیلی ، بنفش ، سیاه ، سفید و حتی راه راه.

وای نظر من را می گیرید؟ وجود دارد مقدار زیادی از گزینه های خارج وجود دارد!

Seed Packets Ready for Sowing - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
اگر می توانید از راهنمایی برای مرتب سازی در میان گزینه های متعدد استفاده کنید ، ما شما را تحت پوشش قرار می دهیم. در صورت تمایل می توانید از مقاله های ما برای توصیه های مفید در مورد جزئیات مزایای برخی از بهترین ارقام گلبرگ ، انواع ترکیبی مورد علاقه ما و انواع مناسب برای کنسرو استفاده کنید .

اما اگر خلق و خوی تصمیم گیری ندارید (من می دانم چگونه است ، همه ما لحظات خود را داریم) و فقط یک توصیه می خواهیم ، من یک پیشنهاد برای شما دارم.

من یکی از ارقام مورد علاقه خود را برای گیاهان ترکیبی ، “Cherokee Purple” ، پیشنهاد می کنم . این یک گوجه فرنگی به سبک گوشت گاو با پوستی زیبا و قرمز مایل به ارغوانی است که در اطراف ساقه سبز باقی می ماند.
Large Tomato Cherokee Purple - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
میوه های بزرگ هر کدام می توانند تا 1 پوند وزن داشته و گوشتی متراکم و آبدار داشته باشند. با ایجاد تغییری نسبت به انواع قرمز معمول ، گوشت این گیاه تیره است و دانه های آن توسط ژل سبز احاطه شده است.

اعتراف می کنم – وقتی یکی از اینها را می برم ، مسحور رنگ های آن می شوم.
Cherokee Purple - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
‘چروکی بنفش’

عطر و طعم این میراث شیرین و تا حدودی دودی است ، آماده برای روشنایی و عمق جذاب به وعده های غذایی تابستانی شما است.

اگر ‘چروکی بنفش’ هم جوانه های چشایی و علاقه شما به باغبانی را وسوسه می کند ، می توانید بسته های دانه های ارگانیک معتبر موجود در Eden Brothers را پیدا کنید .

و اگر از خود می پرسید که چه تعداد گیاه رشد می کند ، من توصیه می کنم حداقل شش نوع از آنها را شروع کنید – تعداد سلول های یک سینی شروع کننده معمولی.

اگر قرار باشد فقط یک دانه گوجه فرنگی بکارید و جوانه نزند ، ناامید خواهید شد و تعجب می کنید که چه اشتباهی کرده اید ، در حالی که ممکن است بذر فرد زنده نباشد.

با استفاده از بذر ، همه ما در تلاش هستیم تا گزینه های خود را به حداکثر برسانیم!

Seedlings in Plastic Pots - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
بعضی از انواع سرعت جوانه زنی کمتری دارند – و فروشندگان بذر همیشه این نرخ جوانه زنی را روی بسته های بذر چاپ نمی کنند ، بنابراین شما همیشه نمی دانید از نظر جوانه زنی چه انتظاری داشته باشید.

کاشت چند مورد اضافی به شما کمک می کند تا خسارات را جبران کنید ، به ویژه در انواع معروف به داشتن سرعت پایین تر از جوانه زنی موفق.

ضمناً ، اگر بسته های قدیمی دانه گوجه فرنگی نشسته اید و فکر می کنید هنوز قابل استفاده هستند ، تاریخ روی بسته را بررسی کنید. در صورت نگهداری صحیح ، در یک مکان خشک ، تاریک و خنک ، به مدت پنج سال پس از برداشت ، دوام خواهند داشت.
شروع میکس
برای کاشت بذرهای خود می توانید از خاک گلدان یا مخلوط شروع بدون خاک استفاده کنید – فقط بسته خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید خاک یا ترکیب اولیه شما استریل نیست.

Seed Trays and Soil - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
خاک منظم باغ که عقیم نشده باشد می تواند سلامت گیاهان گوجه فرنگی جوان شما را به خطر بیندازد ، به طور بالقوه می تواند پاتوژن های مضر مانند مواردی را که باعث از بین رفتن می شوند ، معرفی کند.

در صورت بروز این حالت ، ساقه های شروع به قهوه ای شدن دقیقاً بالای خط خاک را مشاهده خواهید کرد. ساقه ها خرد می شوند ، و گیاهان جوان فرو می ریزند و می میرند.

در این مقاله می توانید اطلاعات بیشتری در مورد محافظت از گوجه فرنگی های کودک در برابر میراث خود بخوانید ، فقط به یاد داشته باشید که شروع کار با محیط گلدان استریل اولین خط دفاعی شماست. (و مورد بعدی این است که اطمینان حاصل کنید که بیش از حد آبیاری نمی کنید – اما من به زودی به آن می پردازم)

در حالی که مخلوط های خاک گلدان استریل به صورت تجاری در دسترس هستند ، محیط سبک در مخلوط های شروع بذر بدون خاک باعث ظهور ریشه و شاخه های نرم می شود و پیوند گیاهان را آسان تر می کند.

من دوست دارم خودم از مخلوط گلدان بدون خاک استفاده کنم – اما همیشه به دنبال کسانی هستم که به جای پیت ماس ​​، از ترکیبات نارگیل با محیط زیست استفاده کنند .
Tanks Pro Lite - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
Tank’s Pro-Lite Seeding & Potting Mix 16 Quart Bag

مخلوط بذر و گلدان Pro-Lite از Tank یکی از این ترکیبات بدون خاک است و از Arbico Organics در دسترس است .
Seed Starting Coconut Coir - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
مخلوط شروع بذر نارگیل نارگیل – باعث می شود 8 کوارتر

شما همچنین می توانید مخلوط شروع بذر نارگیل نارگیل ارگانیک را در یک بلوک مناسب و کم مصرف از Burpee پیدا کنید . شما فقط باید آب اضافه کنید و بلوک به 8 کوارت گسترش یافته و آماده استفاده است.

طبق مقاله ای که توسط مرکز اطلاعات خانه و باغ دانشگاه مریلند منتشر شده است ، بیشتر مخلوط های اولیه حاوی کود کافی برای تغذیه گوجه فرنگی هستند تا زمانی که آنها را به باغچه پیوند دهید ، بنابراین نیازی به کود اضافی ندارید.
سینی های شروع کننده
در مورد نوع ظروف استفاده به عنوان سینی های شروع ، گزینه های مختلفی وجود دارد.

شما می توانید سینی های پلاستیکی یا زیست تخریب پذیر را که مخصوص شروع کار در نظر گرفته شده ، خریداری کنید.
Seedlings in Various Trays and Pots - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
یا می توانید کارتن های تخم مرغ ، رول های دستمال توالت ، لیوان های کاغذی یا پلاستیکی یا تقریباً هر ظرف کم عمق دیگری را که مخلوط گلدان شما را در خود جای می دهد ، دوباره استفاده کنید.

از هر نوع ظرفی که برای راه اندازی نهال استفاده می کنید ، اطمینان حاصل کنید که زهکشی مناسبی را برای شما فراهم می کند – اگر ریشه گوجه فرنگی شما خیلی مرطوب بماند ، بیشتر در معرض بیماری  هایی مانند ” از بین رفتن ” قرار می گیرند.

Seedlings in Trays KHH - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
همچنین مطمئن شوید که ظروف خیلی بزرگ نیستند. برای گوجه فرنگی ، بهتر است ابتدا با یک ظرف کوچکتر شروع کنید و در صورت لزوم به یک ظرف بزرگتر پیوند دهید ، زیرا خاک اضافی ممکن است خیلی مرطوب بماند.
سینی های بذر DIY
من سالها پیش روش های کارتن تخم مرغ DIY و رول دستمال توالت را امتحان کردم ، و گرچه این استفاده مجدد خلاقانه برای محیط زیست امتیاز کسب می کند ، این گزینه های مورد علاقه من برای سینی شروع نیست.

کارتن های تخم مرغی مقوایی ممکن است برای شروع کمتری کار کنند ، اما گوجه فرنگی خیلی سریع از سلول های کم عمق خود رشد می کند.
Toilet Paper Tubes for Starting Seedlings - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
و در سالی که سعی کردم از رول های کاغذ توالت به عنوان فنجان بذر استفاده کنم ، قبل از اینکه گوجه فرنگی آماده پیوند شود ، آنها کاملاً از هم پاشیدند. من واقعاً نمی توانم به هر یک از این گزینه ها توصیه ای صمیمانه بدهم.

می توانید خلاقیت به خرج دهید و ظروف دیگری را برای شروع بذر گوجه فرنگی خود پیدا کنید ، اما اگر می خواهید شرط بندی خود را حفظ کنید ، بهترین گزینه ممکن است خرید سینی های بذر برای این منظور باشد.
سینی های پلاستیکی بذر
هنگام انتخاب سینی های بذر ، اطمینان حاصل کنید که انتخاب شما برای آب و هوا مناسب باشد.

در آب و هوای خشک من ، سینی ها و گلدان های قابل تجزیه زیست به راحتی تجزیه نمی شوند – و ، بله ، من این را به سختی پیدا کردم. حالا من به سینی های پلاستیکی چسبیده ام که این مزیت را برای جلوگیری از خشک شدن سریع شروع من در بین آبیاری دارد.
Seed Starter Trays Burpee - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
6 سینی شروع کننده سلول در بسته های 10 تایی

اگر پلاستیک برای شما نیز بهترین گزینه به نظر می رسد ، این سینی های 6 سلولی یک منبع باغبانی عالی برای شروع کار است. هر سلول 1.5 اینچ مربع در 2/3 اینچ عمق دارد – اندازه خوبی برای گیاهان تازه متولد شده شما.

می توانید آنها را در بسته های 10 سینی در Burpee پیدا کنید .
استفاده مجدد از سینی های پلاستیکی بذر
اگر فکر می کنید آیا می توانید از سینی و گلدان پلاستیکی استفاده کنید ، پاسخ مثبت است. فقط اطمینان حاصل کنید که آنها را کاملاً با آب گرم و صابون بشویید ، کاملاً بشویید و سپس ضد عفونی کنید.

من یک ماده ضدعفونی کننده بر پایه پراکسید هیدروژن را بر روی سفید کننده خانگی با پایه کلر توصیه می کنم ، زیرا سفید کننده کلر می تواند مشکل ساز باشد.

Washing Seed Starter Trays - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
طبق مقاله منتشر شده توسط باغبانان باغ باستان شهرستان باکستر ، سفید کننده کلر می تواند به وسایل باغ شما آسیب برساند و پوست شما را تحریک یا سوزاند ، استنشاق بخار می تواند شرایط پزشکی خاصی را تشدید کند و در صورت باقی ماندن برای گیاهان شما سمی است. این پاک کننده خانگی علی رغم استفاده گسترده از آن ، در واقع همانطور که تصور می کنیم بی ضرر نیست.

اسپری قارچ کش BioSafe Disease Control جایگزین مناسبی برای سفید کننده کلر است. این ماده حاوی پراکسید هیدروژن است ، بنابراین استفاده از آن بر روی گلدان ها ، ابزارها و سایر سطوح ایمن است و در صورت استفاده طبق دستور ، عوامل بیماری زا را که باعث بیماری های گیاهی می شوند ، از بین می برد.

بطری اسپری BioSafe Disease Control 32 Ounce

شما می توانید BioSafe Disease Control را برای خرید در یک بطری اسپری 32 اونسی در Arbico Organics پیدا کنید .
سینی های بذر زیست تخریب پذیر
اگر در آب و هوای معتدل زندگی می کنید ، انتخاب سینی های بذری و گلدان های قابل تجزیه یک روش فوق العاده است ، زیرا شما می توانید این گیاهان را مستقیماً در زمین یا گلدان های بعدی قرار دهید بدون اینکه ریشه های ظریف گیاه خود را به هم بزنید.
Biodegradable Seedling Pots - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
تا آنجا که سینی ها و گلدان های قابل تجزیه وجود دارد ، من CowPots highly را بسیار توصیه می کنم ، گزینه ای سازگار با محیط زیست نسبت به ساخته شده از پیت ماس.

CowPots from از کود گاوی کمپوست شده تهیه شده از گاوداری لبنی در ورمونت ساخته شده است – و نه تنها از آنجا که از مواد زائد استفاده مجدد می کنند ، ردپای محیطی سبک دارند ، به محض کاشت آنها ، گیاهان شما را از بین می برند.
Cow Pot Seed Starter Trays - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
CowPots ™ # 3 شش سلول تخت

سینی های 6 سلولی CowPots in را می توانید در بسته های با مقادیر مختلف در Arbico Organics پیدا کنید . عمق هر سلول در سینی تقریباً 3 اینچ مربع در 3 اینچ است.
گلدان های مهد کودک
گوجه فرنگی می تواند به سرعت رشد کند ، بنابراین داشتن گلدان های کودکانه با اندازه بزرگتر برای تهیه مجدد نیز ایده خوبی است.

Paper Cups Repurposed as Nursery Pots - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
من با موفقیت هم از گلدان های پلاستیکی مهد کودک و هم از لیوان های کاغذی برای این منظور استفاده کردم.

و دقیقاً مانند سینی های تخریب زیست تخریب پذیر که در بالا ذکر شد ، CowPots in نیز در اندازه های بزرگتر برای تولید مجدد در دسترس است.
Cow Pots 5 inches - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
گلدانهای گاوی ™ # مربع 5

گلدان های مربعی CowPots به اندازه 5.25 در 3.5 در 5 اینچ در بسته های 60 یا 192 گلدان را می توانید در Arbico Organics پیدا کنید .

یا شاید گلدان های پلاستیکی برای نیازهای شما مناسب تر باشند؟
Nursery Pots HD - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
بسته 20 گلدان کودکستان گرد

بسته های 10 یا 20 گلدان پلاستیکی مهد کودک را می توانید به اندازه 7 اینچ عرض و 6 عمق 3/4 اینچ در هوم دپو پیدا کنید .
ایستگاه جوانه زنی
برای جوانه زنی ، گوجه فرنگی به گرما و رطوبت بالا احتیاج دارد – شرایطی که اثر گلخانه ای ایجاد می کند. به عبارت دیگر ، آنها به ایستگاه جوانه زنی گرم و مرطوب نیاز دارند.
Tomatoes Growing in Greenhouse - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
چند گزینه وجود دارد که می توانید برای ایجاد یک فضای گرم و مرطوب برای گوجه فرنگی های خود انتخاب کنید – و انتخاب های شما از بودجه بسیار کم تا سرمایه گذاری جدی طولانی مدت در باغبانی است.
پوشش پلاستیکی
اگر می خواهید هزینه های خود را برای این پروژه کم نگه دارید ، می توانید با پوشاندن سینی های بذر خود با بسته بندی پلاستیکی ، شرایط گلخانه ای ایجاد کنید.
Plastic Wrap on Seed Tray - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
اگر تصمیم دارید این مسیر را طی کنید ، اطمینان حاصل کنید که کمی فضای اضافی بین سطح خاک و قسمت بالای سینی های بذر خود بگذارید ، بنابراین گوجه فرنگی های کودک به محض جوانه زدن بلافاصله سر خود را روی پلاستیک نمی اندازند.

و به یاد داشته باشید که برای اطمینان از گردش هوا و کاهش رطوبت از بین بردن پلاستیک ، بلافاصله پس از بیرون آوردن جوانه های خود از سطح خاک ، پلاستیک را جدا کنید.
سینی های در حال رشد گنبدی
یک سینی رشد گنبدی یک گزینه نسبتاً ارزان برای شروع کار است ، به خصوص اگر مطمئن نیستید که می خواهید در تجهیزات طولانی مدت سرمایه گذاری کنید.
Humidity Dome - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
سینی در حال رشد 12 سلولی با گنبد رطوبت پلاستیکی

این ایستگاه های جوانه زنی دارای یک تخت برای نگهداری سینی های بذر شما و یک گنبد پلاستیکی برای حفظ گرما و رطوبت هستند.

شما می توانید یک سینی رشد 12 سلولی با یک سینی قطره ای و گنبد رطوبت شفاف از True Leaf Market پیدا کنید .
تراریوم
من شروع خود را در یک تراریوم – یک گلخانه کوچک – کنار پنجره آفتابی و گرم رو به جنوب قرار می دهم.

Terrarium with Tomato Seedlings KHH - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
گوجه فرنگی های جوان من از این طریق گرما و رطوبت زیادی دارند – و از گربه های کنجکاو من محافظت می شوند.

در حالی که من چند تراریوم خزنده تغییر مکان یافته دارم که استفاده می کنم ، تراریوم مورد علاقه من یک مدل تزئینی است.

تهویه بیشتری دارد و به اندازه تراریوم های خزنده مرطوب نیست ، اما من مشکلی برای جوانه زنی و رشد گوجه فرنگی در آن ندارم.
Lean To Roof Terrarium - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
Lean-To Roof Terrarium – موجود از Wayfair

مال من از ایکیا است و مدلی مانند این می تواند به عنوان یک ویترین برای ساکولنت ها در زمانی که گیاهخوار نیستید دو برابر شود . و می توانید آن را برای خرید در Wayfair پیدا کنید .
قاب سرد
لازم نیست گوجه فرنگی های خود را در داخل منزل شروع کنید – اگر درجه حرارت مناسب باشد می توانید آنها را در یک قاب سرد شروع کنید.

اگر در فصل بهار آفتاب زیادی گرم کنید ، این تنظیمات به خوبی کار می کند ، اما اگر هوای بهاری شما تاریک و بارانی باشد یا خیلی سرد باشد ، خیلی خوب نیست.

Cold Frame Outside a Garden Shed - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود

اگر بتوانید شرایط داخلی را بین 50 تا 95 درجه فارنهایت حفظ کنید ، و بهترین محدوده دما برای جوانه زنی بین 65 تا 85 درجه فارنهایت باشد ، یک قاب سرد کار خواهد کرد .

قاب سرد خود را رو به جنوب قرار دهید و در آنجا نور مستقیم خورشید را دریافت می کند ، در حالی که جوانان شما با نور و گرما شروع می شوند.
Salad Growing in a Cold Frame - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
شما می توانید در مورد ساخت قاب خود سرد در مقاله ما در مورد برخی از بهترین گلخانه های DIY و قاب های سرد برای حیاط خانه خود بخوانید .

قاب های سرد ممکن است تهویه داخلی داشته باشند ، یا می توانید آنها را برای تهویه باز کنید و از گرم شدن بیش از حد دمای داخلی در گرمای روز جلوگیری کنید.
BioStar Mini Greenhouse - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
قاب سرد ونت دار Juwel 59

اگر یک قاب سرد برای شما بهترین گزینه به نظر می رسد ، ممکن است بخواهید این مدل پلی کربنات تهویه 59 اینچی از Juwel را امتحان کنید. از Home Depot در دسترس است .
گلخانه
اگر می خواهید بهترین راه حل را برای پرورش گوجه فرنگی خود از بذر ایجاد کنید ، گلخانه بهترین انتخاب است – و به شما فضا را می دهد تا انتخاب بی انتهای ارقام از سبزیجات مورد علاقه خود را شروع کنید.
Seedlings Growing in a Greenhouse - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
اگر شما به اندازه کافی خوش شانس هستید که به عنوان بخشی از تنظیمات باغبانی خود یک گلخانه داشته باشید ، قطعاً شروع کار در گلخانه شما راهی برای پیشبرد است ، زیرا می توانید از آن برای تأمین نور ، گرما و رطوبت مورد نیاز خود استفاده کنید.

فقط مطمئن شوید که از رایج ترین اشتباهات گلخانه ای اجتناب می کنید – برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مفید ما را در این زمینه بخوانید.

اگر ایده راه اندازی گلخانه دارای انگشت شست سبز شماست ، شما ممکن است بخواهید یک گلخانه DIY را از پایه پالت تهیه کنید .
Greenhouse - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
گلخانه مونتیسلو

یا نگاهی به این گلخانه های گلخانه ای با نام تجاری آلومینیوم و پلی کربنات Monticello که برای خرید از Arbico Organics در دسترس است قرار دهید .
نشانگرهای گیاهی
نشانگرهای گیاهی ضروری است اگر شما مانند من قصد دارید هر کودک کوچک خود را با پرورش چندین نوع مختلف گوجه فرنگی و همچنین انواع مختلفی از سبزیجات و گیاهان کوچک ، مهد کودک شخصی خود را ایجاد کنید.

بدون مارکر برای برچسب زدن به همه آنها ، چگونه شروع خود را پیگیری خواهید کرد؟
Variety of Seedlings for Sale at Farm Stand - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
اگر فقط یک نوع گوجه فرنگی را شروع می کنید و هیچ نوع سبزیجات دیگری ندارید ، احتمالاً می توانید بدون نشانگرهای گیاهی کنار بیایید.

و اگر از چیزی مانند کارتن تخم مرغ یا لیوان کاغذی برای رشد استفاده می کنید ، می توانید نام گیاه و تاریخ را مستقیماً روی ظرف بنویسید.

با این حال ، استفاده از مارکرهای گیاهی به شما نشانه ای بصری واضح می دهد که شما چه رقمی را پرورش می دهید و بذر خرما را کاشته اید (موارد عالی که باید در مجله باغبانی خود بنویسید ).
Seedlings Labelled with Wooden Markers - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
می توانید مارک های گیاهی خود را از چوب های بستنی استفاده شده تهیه کنید ، یا می توانید نشانگرهایی را تهیه کنید که مخصوص این منظور ساخته شده اند – یا از فلز ، چوب یا پلاستیک ساخته شده اند.

در حالی که انواع چوبی قابل تجزیه زیست هستند ، اما موارد پلاستیکی از آنجا که به این سرعت خراب نمی شوند ، پتانسیل استفاده مجدد بیشتری دارند و می توانید نوشته ها را بشویید.
Plant Markers - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
بسته 50 نشانگر گیاهی Jump Start 6 ”

بسته 50 نشانگر پلاستیکی 6 اینچی قابل استفاده مجدد را از Arbico Organics پیدا خواهید کرد .
قوطی اسپری
در حالی که می توانید نهال های خود را با یک قابلمه آبیاری کوچک ، شیشه ، قوری ، فنجان یا هر چیز دیگری که مفید باشد آبیاری کنید ، اما استفاده از بطری اسپری کنترل بسیار بیشتری بر میزان آبیاری شما فراهم می کند و به جلوگیری از آبیاری زیاد کمک می کند.

در حقیقت ، آبیاری صحیح از جنبه های مهم پرورش گوجه فرنگی از بذر است که من فکر می کنم وجود یک بطری اسپری به همان اندازه یک ماده اولیه با کیفیت خوب در دسترس باشد.
Watering Seedlings with Spray Bottle - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
دو دلیل وجود دارد که آبیاری به این روش ترجیح داده می شود.

به گفته باربارا لارسون ، مربی واحد در دانشگاه Illinois Extension ، اولین مورد این است که مخلوط گلدان بیش از حد مرطوب می تواند بیماری قارچی را تقویت کند. خاک مملو از آب ممكن است پس از آبیاری بیش از حد خنك باقی بماند و از جوانه زنی بذر جلوگیری كرده و رشد ریشه را كند كند.

می توانید از یک بطری اسپری پلاستیکی یا یک شیشه استفاده کنید. اگر قصد استفاده مجدد از بطری اسپری خانگی را دارید ، فقط یک عدد از آنها را انتخاب کنید که هرگز حاوی مواد شیمیایی سخت نباشد ، زیرا باقی مانده های شیمیایی می توانند به شروع کار شما آسیب برسانند.

در صورت داشتن گیاهان خانگی که نیاز به مه پاشیدن دارند و یا اگر میکروسبز رشد می کنید ، داشتن یک بطری اسپری که فقط برای آبیاری در نظر گرفته شده بسیار مناسب است .
Seedling Mister - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
آقا گل نهال شیشه ای

من عاشق این آقایان نهال از Burpee . آنها یک غبار ملایم ایده آل برای آبیاری شاخه های ظریف شما ایجاد می کنند و در شیشه های شفاف یا فلز سبز موجود هستند.
پهن
هنگام برداشتن گوجه فرنگی های جوان خود از سینی ها برای پیوند ، به روشی نیاز دارید که بدون کشیدن ساقه ها ، آنها را بیرون بیاورید. widger یکی از این ابزارها است که می توانید بدون آسیب رساندن به گیاهان کودک ، برای انجام این کار استفاده کنید.

Widger for Transplanting Seedlings - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
برای استفاده از این ابزار ، ویجر را در خاک و زیر ریشه گیاهچه می چسبانید تا آن را از سینی خارج کنید – بدون اینکه به ریشه های آن آسیب برساند.

به عنوان یک گزینه DIY ، شما همچنین می توانید از یک قاشق کوچک ، چوب بستنی یا یک نشانگر گیاهان چوبی استفاده کنید تا گیاه خود را از سلول در حال رشد استفاده کند.
Widger - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
Widger یا ابزار پیوند

اما اگر می خواهید با استفاده از یک ابزار حرفه ای تر ، بازی باغبانی خود را بالا ببرید ، یک صفحه گسترده فولاد بور معتدل را در Burpee پیدا خواهید کرد .
چراغ رشد کنید
نهال هایم را در کنار پنجره های بسیار آفتابی و رو به جنوب رشد می دهم. اینها هنگام رشد و بالندگی ، نور و آفتاب زیادی برای گیاهان من ایجاد می کنند.
Tomato Plants on a Sunny Windowsill - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
اما همه شرایط آب و هوایی یا منازل به شما امکان استفاده از نور و گرمای آزاد خورشید را نمی دهند. بنابراین ، اگر با چنین چالش هایی روبرو هستید ، ممکن است بخواهید از چراغ های رشد استفاده کنید.

چراغ های رشد یک مزیت اضافی دارند ، حتی اگر پنجره آفتابی خوبی داشته باشید:

از آنجا که آنها فقط چند اینچ بالاتر از گیاهان در حال رشد قرار گرفته اند ، گیاهان نسبت به رشد در کنار پنجره رشد و نمو و رشد بیشتری خواهند داشت.

چراغ های رشد همچنین گیاهان را ترغیب می کنند تا به جای خم شدن ، مستقیماً به سمت منبع نور بالای سر رشد کنند.
Seedlings Reaching Toward the Light - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
گیاهانی که در کنار پنجره رشد می کنند اغلب به سمت خورشید به پهلو می رسند – مشکلی که با چرخش منظم گیاهان برطرف می شود.

اما تمایل دارند که با رسیدن به سمت نور ، حتی با چرخش منظم ، یکدست تر شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چراغ های رشد ، به مقاله ما در مورد بهترین مدل های موجود و نحوه استفاده از آنها نگاهی بیندازید.
تشک حرارتی
تشک گرمایی می تواند به حفظ خاک در دمای مناسب برای جوانه زنی کمک کند. داشتن یکی از این موارد به ویژه برای باغبانان در آب و هوای سرد یا بارانی بسیار مفید است ، جایی که نمی توانید به آفتاب اعتماد کنید تا گیاهان جوان خود را در دمای مناسب نگه دارید.

Close Up of a Small Seedling - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
گیاه گوجه فرنگی با اولین مجموعه برگ واقعی خود.
و آیا به یاد دارید که درجه حرارت مناسب چیست؟

این برای جوانه زنی 65-85 درجه فارنهایت است.

به گفته باربارا لاوسون از دانشگاه Illinois Extension ، کاهش دما پس از ظهور اولین مجموعه برگهای واقعی به رشد کوتاهتر و استوک با ساقه های قوی کمک می کند.
Heat Mat - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
شروع به کار Windowsill Heat Mat

اگر به نظر می رسد که می توانید از تشک حرارتی برای کمک به تنظیم دما در عملیات رشد خود استفاده کنید ، Jump Start Windowsill Heat Mat ریشه گیاهان شما را 10-20 درجه فارنهایت بالاتر از دمای محیط محیط گرم می کند.

می توانید آن را در Arbico Organics پیدا کنید .
6 مرحله برای رشد گوجه فرنگی از SEED
اکنون که همه لوازم خود را جمع کرده اید ، تقریباً آماده شروع گوجه فرنگی خود هستید.

Tomato Seedling KHH - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
قبل از اینکه دستان خود را کثیف کنید ، فقط یک قدم مهم دیگر برای مراقبت وجود دارد:

دریافت زمان بندی مناسب
1. بدانید چه موقع باید کاشت
مهم است که بدانید بذر گوجه فرنگی خود را از چه زمانی شروع کنید ، تا در بهترین زمان آنها را بکارید و بهترین محصول را بدست آورید.

بهترین زمان برای پیوند این سبزیجات تابستانی ، دو هفته بعد از آخرین تاریخ سرما است.

کاشت چند هفته پس از این تاریخ کمک می کند تا در صورت ایجاد یخبندان دیرهنگام ، فضای کوچکی ایجاد کنید.
Seedling in the Frost - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
ابتدا میانگین تاریخ آخرین سرما را برای منطقه خود تعیین کنید.

اگر قبلاً آن را نمی دانید ، می توانید آن را در المان گونی Old Farmer’s جستجو کنید . فقط کد پستی خود را تایپ کنید و این ابزار آخرین تاریخ سرما را برای شما محاسبه کرده و روی صفحه نمایش می دهد. آسان!

اکثر بسته های بذر توصیه می کنند که بذر گوجه فرنگی را 4-6 هفته قبل از آخرین تاریخ سرما شروع کنید ، اما آنها تصور می کنند که شما پیوندهای خود را نزدیک به این تاریخ تنظیم خواهید کرد. ما کمی بیشتر از این محتاط خواهیم بود.

اگر فقط 4 هفته قبل از آخرین سرما شروع به کار کردید ، 2 هفته پس از آخرین سرما باید مراحل آماده سازی را برای پیوند آماده کنید. معنی دارد؟

بنابراین ، آخرین تاریخ سرما را بگیرید و 4 هفته دوباره حساب کنید. این زمانی است که شما باید پروژه شروع بذر گوجه فرنگی خود را شروع کنید.

در این زمان که می توانید بهترین زمان برای کاشت بذر سبزیجات در داخل و خارج از منزل را در این راهنمای مفید بیاموزید .
2. سینی ها را آماده کنید و بذرها را بکارید
حالا شما سرانجام آماده شروع هستید ، پس بیایید برویم.

مقداری مخلوط اولیه را در سینی های بذر خود قرار دهید. هر سلول را آزادانه پر کنید ، سپس به آرامی روی سینی ضربه بزنید تا جیب های هوا از آن جدا شود.

Preparing Seed Trays - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
شما می خواهید خاک بدون اینکه فشرده شود ، سلول ها را پر کند. خاک سست اجازه می دهد ریشه گیاهان شما به خوبی گسترش یابد ، اما خاک فشرده گسترش نمی یابد.

سطح خاک را به آرامی صاف و یکدست کنید. 3/4 اینچ فضای سر در بالای سلول ها ، بالای خط خاک بگذارید.
بذر بکارید
مقداری دانه از بسته دانه های خود را در دست خود تکان دهید.

برای جبران هرگونه جوانه زنی ، برنامه ریزی کنید که در هر سلول 2-3 دانه بکارید.

یک دانه را روی سطح خاک قرار دهید ، و بقیه را تکرار کنید ، آنها را با فاصله مساوی از یکدیگر فاصله دهید.

Sowing Seeds - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
یک انگشت بستر کاشت استریل را بگیرید و آن را روی بذر بپاشید – روی آنها را با 1/4 اینچ مخلوط شروع بپوشانید.

اکنون ، سطح خاک را به آرامی بزنید تا صاف شود.
به آرامی آب دهید
بذرهای خود را با بطری اسپری آب دهید ، اسپری کنید تا خاک مرطوب شود ، اما غوطه ور نشود. برای من ، این به معنای حدود 4 یا 5 سیرک است.

Watering with a Spray Bottle - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
وقتی گیاهان بزرگتر می شوند ، پس از بارگیری مجدد ، می خواهید با یک آبخوری کوچک یا قوری ، آب را به طور کامل تری آبیاری کنید.

Seedlings in Trays With Plant Markers KHH - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
نام واریته خود را بنویسید و بذر خرما روی هر تعداد نشانگر بذر کاشته شده کاشته شده و آنها را در سینی کنار لبه سلول ، دور از مکانی که بذرهای خود را قرار داده اید ، بچسبانید.
3. به ایستگاه جوانه زنی بروید
سینی های بذر خود را در محل رشد گرم و مرطوب آنها قرار دهید – “ایستگاه جوانه زنی” شما – خواه این گلخانه ، چارچوب سرد ، تراریوم ، گنبد رشد ، یا فقط زیر برخی از پلاستیک ها باشد.

اگر سینی بذر شما در کنار پنجره ای گرم قرار گرفته باشد ، ممکن است نیازی به تشک حرارتی نداشته باشید. اما اگر برای نگهداری خاک در سینی های خود در دمای 65-85 درجه فارنهایت به گرمای اضافی نیاز دارید ، زیر آنها حصیر حرارتی قرار دهید.

تا جوانه زدن گوجه فرنگی نیازی به قرار دادن سینی های خود در معرض نور نباشید. گرچه بعضی از انواع بذرها برای جوانه زنی به نور احتیاج دارند ، اما گوجه فرنگی اینگونه نیست.

سینی های خود را یک یا دو بار در روز بررسی کنید و هنگامی که سطح خاک خشک است با بطری اسپری آب دهید.

Small Seedling Germinating - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
طی یک یا دو هفته جوانه زنی صورت می گیرد. نهال های ریز از خاک خارج می شوند ، شاید موارد بذری را که از سطح بالا بیرون آمده اند ، روی یکی از برگ های دانه یا لپه خود نگه دارند.

اگر از پلاستیک روی سینی های بذر خود استفاده کرده اید ، اکنون آن را بردارید.
نور را تأمین کنید
اطمینان حاصل کنید که آماده تهیه نور برای گوجه فرنگی های تازه ظهور شده خود هستید – اعم از نور خورشید از پنجره ای روشن ، جنوبی یا نور مصنوعی از نور رشد.

اگر از چراغ رشد استفاده می کنید ، آن را 2-3 اینچ بالاتر از سطح اولیه قرار دهید.

هنگام استفاده از پنجره برای نور ، گیاهان شما به سمت پنجره متمایل می شوند. برای اصلاح این مسئله و صاف کردن گیاهان ، هر چند روز یکبار سینی های بذر خود را بچرخانید.

اگر “ایستگاه جوانه زنی” شما یک گلخانه ، قاب سرد ، تراریوم یا سینی گنبدی است ، می توانید گیاهان خود را برای رشد در آنجا بگذارید.
4. مراقبت روزانه از نهال خود
شما باید هر روز از گوجه های جوان خود مراقبت کنید.

  • هنگامی که سطح خاک خشک است ، یک یا دو بار در روز با بطری اسپری آب دهید.
  • وقتی شروع بزرگتر شد و به آب بیشتری احتیاج داشت ، به یک قوطی آبخوری یا قوری کوچک بروید.
  • ایستگاه جوانه زنی خود را تهویه کنید تا خیلی گرم نشود. دمای داخلی بیش از 95 درجه فارنهایت رشد را متوقف می کند.

در صورت تمایل ، می توانید گوجه فرنگی های جوان خود را در معرض نسیم بادبزن ملایم قرار دهید ، یا چند بار در روز دستان خود را به آرامی بر روی برگ های آنها مسواک بزنید. هدف از این کار شبیه سازی باد و کمک به تقویت ساقه های آنها است.
شروع خود را نازک کنید
اگر اکثر بذرهای شما جوانه زدند و در نهایت با دو یا سه گیاه در هر سلول سینی رشد می کنید ، ممکن است لازم باشد آنها را رقیق کنید.

Time to Thin Seedlings - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
اگر نهال های شما بزرگ شده و ریشه های آنها در هم پیچیده می شود ، بهتر است برخی از آنها را فدا کنید و فقط قوی ترین گیاه را در هر سلول نگه دارید.

اگر در مرحله بعدی نهال های خود را دوباره بارگیری می کنید ، می توانید همزمان آنها را رقیق کنید.

مطمئن ترین راه برای انجام این کار برای جلوگیری از ایجاد اختلال در ریشه گیاه باقیمانده ، استفاده از یک قیچی کوچک برای ساقه زدن برگهای ریز شده ، درست بالای خط خاک است.

Snipping off Seedlings to Thin them Out - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
خرد کردن را ادامه دهید تا فقط یک نهال گوجه فرنگی قوی در هر سلول باقی بماند.

اگر هنگام آماده سازی برای کاشت مجدد یا کاشت در باغچه ، نهال بیش از حد شلوغ نباشد و همه آنها قوی و سالم به نظر برسند ، باید بتوانید بدون از بین بردن هر کدام ، آنها را برای بارگیری مجدد به آرامی از خاک خارج کنید.
5. REPOT و HARDEN OFF
هنگامی که گوجه فرنگی های کودک شما حداقل دو یا سه دسته برگ واقعی دارند ، می توان آنها را به گلدان های بزرگتر پیوند داد – مگر اینکه شما آماده پیوند آنها به طور مستقیم به باغ یا ظروف تابستانی آنها باشید .

Seedlings Ready for Transplant into a Larger Pot 12 - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
حمل مجدد به گوجه فرنگی فضای بیشتری برای رشد ریشه می دهد.

Preparing a Nursery Pot for Transplant 13 - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
گلدان مهد کودک خود را آماده کنید. وسط آن را با مخلوط گلدان پر کنید. روی گلدان ضربه بزنید تا خاک آن ته نشین شود ، اما نه آنقدر که فشرده شود.
بارگیری مجدد از سینی های تخریب زیست تخریب پذیر
اگر کار خود را با یک سینی قابل تجزیه زیست شروع کرده اید ، از یک قیچی برای از بین بردن سلول ها استفاده کنید تا گلدان های جداگانه ای برای کاشت داشته باشید.

لبه هر سلول را مرتب کنید تا با خاک هم سطح شود.

یک سلول سینی قابل تجزیه را مستقیماً در گلدان بزرگتر قرار دهید ، مراقب باشید که آن را پاره نکنید. مخلوط گلدان را اضافه کنید تا با خاک پیوند هم سطح شود. این کار را با بقیه نهال های خود تکرار کنید.
بارگیری مجدد از سینی های بذر غیر قابل تخریب
نهال های گوجه فرنگی را به آرامی و یکبار با قاشق کوچک یا برقی از سینی جدا کنید. قاشق را تا جایی که ممکن است به پایین سلول قرار دهید تا از آسیب ریشه جلوگیری کند.

Lifting a Seedling Out of the Pot with Spoon 14 - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
با قاشق بالا بیاورید – گوجه فرنگی شما باید از اولین ظرف آزاد شود!

Small Root Ball of a Seedling 15 - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
خاک را بجای نگه داشتن نهال توسط ساقه نگه دارید که در صورت کبودی یا آسیب دیدن در معرض بیماری است.
ساقه خود را دفن کنید
اکنون آماده اید که گوجه های خود را در گلدان های جدید آنها قرار دهید.

گوجه فرنگی یکی از معدود گیاهانی است که وقتی ساقه های آن در عمق خاک قرار می گیرد خوب عمل می کند. این می تواند در گیاهان دیگر پوسیدگی ایجاد کند ، اما اگر بخشی از ساقه گوجه فرنگی را در خاک فرو کنید یا آن را دفن کنید ، موهای ساقه به ریشه های فرعی تبدیل می شود.

Close Up of Seedling Stems 16 - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
هر دو برگ پایین را از دو سوم پایین ساقه بردارید و مطمئن شوید که گوجه فرنگی هنوز حداقل دو دسته برگ بالای خاک داشته باشد. و ساقه را به اندازه کافی آزاد بگذارید تا حداقل چند اینچ بین خاک و برگها باشد.

خاک را بیشتر اضافه کنید تا جایی که در قسمت بالای گلدان مهد کودک فقط نیم اینچ فاصله داشته باشد ، به آرامی به گلدان ضربه بزنید تا خاک آن ته نشین شود ، سپس با بطری اسپری یا آبخوری آب دهید.

اگر گلوله ریشه هنوز کوچک و رشته ای است ، گلدان مهد کودک خود را با خاک پر کنید و ضربه بزنید تا خاک آن ته نشین شود ، تا جایی که در قسمت بالای آن یک سانتی متر باقی مانده باشد.

با انگشت خود را به وسط خاک سوراخ کنید.

Make a Hole in the Soil 18 - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
گوجه فرنگی جوان را درون سوراخ قرار دهید ، آن را تا جایی که ممکن است عمیقا فرو بریزید بدون اینکه ساقه آن خم شود.

Patting Down Soil in Nursery Pot 19 - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
خاک را اضافه کنید ، سوراخ و گلدان مهد کودک را پر کنید. گلدان را به آرامی بر روی سطح کار خود بکشید تا خاک آن ته نشین شود ، تا جایی که تقریباً 1/2 اینچ فضای در بالای گلدان وجود داشته باشد.

Repotting into Nursery Pot 20 - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
عکس از کریستینا هیکس-هامبلین.
گوجه فرنگی ذخیره شده خود را آبیاری کرده و به ایستگاه جوانه زنی خود برگردانید ، آن را کنار پنجره آفتابی جنوبی قرار دهید یا آن را زیر چراغ های رشد دهید ، چراغ را 2-3 سانتی متر از قسمت بالای گیاه دور نگه دارید.

با نزدیک شدن به تاریخ پیوند ، مراقبت روزانه خود را ادامه دهید.
سخت خاموش
مرحله بعدی شما این است که به گوجه فرنگی خود یک دوره گذار دهید تا از زندگی محافظت شده در خانه ، گلخانه یا قاب سرد شما با مکان جدید در عناصر سازگار شود.

ارائه این دوره گذار “سخت شدن” نامیده می شود.

Young Seedling Ready to Transplant - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود

پیوندهای مناقصه در برابر شرایط آب و هوایی در فضای باز آسیب پذیر هستند. فراهم آوردن انتقال تدریجی به فضای باز به آنها کمک می کند تا قدرت و مقاومت بیشتری داشته باشند.

همانطور که لوییس میکلاس ، هماهنگ کننده استاد باغبان در Penn State Extension اشاره می کند ، در این دوره تغییرات زیادی در گیاهان جوان رخ می دهد: سطوح برگ ضخیم و تقویت می شوند ، کمتر در معرض یخ زدن قرار می گیرند ، مواد غذایی بیشتری در بافت های گیاه ذخیره می شود ، ریشه ها رشد می کنند سریعتر رشد می کند و رشد ساقه و برگ کاهش می یابد.

این تغییرات باعث مقاومت بیشتر گیاهان در برابر تغییرات دما ، آبیاری مکرر و شکستن وزش باد می شود.

در طول دوره سخت شدن ، بتدریج گیاهان خود را در طول روز و هر بار چند ساعت به بیرون معرفی کنید ، به آرامی مدت زمانی را که در خارج می گذرانند و میزان تابش مستقیم خورشید و باد را افزایش می دهید.

در اینجا چند نکته برای سخت کردن گیاهان آورده شده است:

  • به گیاهان خود یک دوره گذار 7 تا 14 روزه بدهید.
  • روند سخت شدن را در یک مکان سایه دار و محفظه دار شروع کنید.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب و زمان بیرون رفتن را به تدریج افزایش دهید.
  • برای هفته اول از گیاهان در برابر باد محافظت کنید.
  • گیاهان را در دوره سخت شدن به دفعات کم آبیاری کنید ، اما اجازه ندهید آنها خشک شوند یا پژمرده شوند.
  • سخت شدن را فقط در شرایطی شروع کنید که دمای روز در فضای باز بالای 50 درجه فارنهایت باشد.
  • قبل از این دوره یا در طی این مدت کود دهی نکنید.

سخت شدن گیاهان جوان شما کار زیادی به نظر می رسد. اما این کاری است که با برداشت فراوان گوجه فرنگی تابستانی تازه و خوشمزه از گیاهان نیرومند نتیجه خواهد داد.
6. پیوند به باغ
چه موقع وقت است که گوجه فرنگی های خود را به باغچه یا گلدان ها و ظروف پیوند دهید ؟

بعد از سخت شدن آنها و ترجیحاً 2 هفته بعد از آخرین تاریخ سرما.
Soil Thermometer to Check Soil Temperature - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
گوجه فرنگی برای رشد به دمای خاک 60 درجه فارنهایت یا بالاتر نیاز دارد ، بنابراین اگر خاک شما هنوز آنقدر گرم نیست ، پیوند را تا زمان گرم شدن انجام دهید.

با دماسنج خاک می توانید دمای خاک خود را بررسی کنید. بخاطر داشته باشید که این همان دمای هوای محیط نیست.

وقتی آماده پیوند هستید ، گیاهان خود را قبل از انتقال بزرگ آنها به خاک بیرون ، به خوبی آبیاری کنید.

یک سوراخ کمی بزرگتر از گلدانی که از آن پیوند می زنید ، حفر کنید و مقداری ریخته گری کرم یا کمپوست به خاک اضافه کنید.

اگر از گلدان قابل تجزیه زیست استفاده کرده اید ، پیوند را جدا نکنید – گلدان به زمین می رود. فقط مطمئن شوید که لبه گلدان قابل تجزیه بالای زمین نچسبیده باشد. قبل از کاشت آن را مرتب کنید تا قسمت بالای آن با مخلوط گلدان هم تراز شود ، همان روشی که با سینی های شروع بذر زیست تخریب پذیر خود انجام دادید.

اگر گوجه فرنگی شما در یک گلدان پلاستیکی است ، دو طرف گلدان را فشار دهید تا شل شود و گیاه را به پهلو کج کنید تا به بیرون بلغزد. سعی کنید از بیرون کشیدن گیاه توسط ساقه خودداری کنید و فقط در صورت امکان خاک را اداره کنید.
Planting Out Tomatoes in the Garden - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
گوجه فرنگی های خود را حداقل به اندازه برگ دانه های آنها عمیق بکارید. کاشت عمیق تر ، ترجیح داده می شود و به گیاهان کمک می کند تا یک سیستم ریشه ای قوی ایجاد کنند.

اگر گیاهان شما لگی است – که اگر همه دستورالعمل های فوق را دنبال کنید امیدوارم اینگونه نباشد ، اما گاهی اوقات این اتفاق می افتد – می توانید آنها را به جای یک سوراخ ، در یک سنگر در خاک بچرخانید ، فقط با چند سانتی متر بالای ساقه و چند مجموعه برگ بالای زمین باقی مانده است.

پیش بروید و اکنون گیاهان خود را در معرض خطر قرار دهید ، تا بعداً ریشه های آنها مزاحم نشوید.
Supportive Wire Cage Around Tomatoes - نشاء گوجه فرنگی چگونه کشت می شود
گیاهان تازه جابجا شده خود را برای دو هفته اول پس از پیوند به خوبی آبیاری کنید.

برای راهنمایی بیشتر در مورد انتقال گوجه فرنگی خود به باغ ، به راهنمای کامل ما برای پرورش این گیاهان تابستانی مراجعه کنید.
بذر بعداً ، مادر
کار خوب ، باغبان! اکنون آماده اید تا گیاهان خود را رشد داده و در انتظار انبوه گوجه فرنگی های خوشمزه داخلی باشید.

مرکز عرضه کلی و جزئی نشا به سراسر ایران با بالاترین کیفیت و تکنولوژی روز زیر نظر شرکت دانش بنیان نهال گستر رویان

منبع : gardenerspath.com

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده دسامبر 12, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1417 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات