نحوه تعویض گلدان چگونه است ؟

3.31Kپرسش و پاسخ عمومی در خصوص تعویض گلدان و خاک گیاهان به صورت تخصصی در زیر این مقاله موجود است

پاسخ به سوالات شما به صورت رایگان صورت میگیرد

خاک با کیفیت مناسب تعویض گلدان

 خاک گلدان با کیفیت خوب ارزان نیست و اگر خانه شما پر از گیاهان خانگی است یا اگر دوست دارید فضای بیرونی خود را با ظروف پر از گل پر کنید ، خاک گلدان می تواند سرمایه گذاری قابل توجهی برای رشد بهتر و زیبایی گیاهان شما باشد .

نیاز نیست هر ساله خاک گلدان تعویض شود

اگر به نظر آشنا می رسد ، خوشحال خواهید شد که بدانید لزوماً لازم نیست هر ساله خاک گلدان را تعویض کنید.

از کجا می دانید خاک گلدان جدید لازم است؟

در اینجا عواملی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند . هنگامی که خاک جدید در ظروف ضروری است چه زمانی زمان تعویض کامل خاک گلدان فرا رسیده است؟ گاهی اوقات صرفاً طراوت مخلوط گلدان کافی نیست و شما باید مخلوط گلدان قدیمی را با مخلوط تازه جایگزین کنید.

موارد مهم برای تعویض گلدان به شرح زیر است

موارد زیر را در نظر بگیرید: آیا گیاهان شما سالم هستند ؟ اگر گیاهان شما رشد نکرده اند یا خاک گلدان فشرده شده و دیگر رطوبت را حفظ نمی کند ، احتمالاً مخلوط تخلیه شده و باید جایگزین شود. مخلوط گلدان سالم باید شل و کرک باشد.

اگر گیاهان را در اثر پوسیدگی ریشه یا سایر بیماری های گیاه از دست داده اید ، یا اگر گیاهان توسط لجن یا آفات دیگر آلوده شده اند ، با مخلوط تازه کار را شروع کنید . چه چیزی رشد می کنید ؟ بعضی از گیاهان مانند گوجه فرنگی ، فلفل و خیار خوراک سنگینی هستند که هر ساله بهترین عملکرد را با خاک گلدان تازه دارند. همچنین ، اگر می خواهید از گلهای خوراکی به گل تغییر دهید ، یا برعکس ، جایگزینی گلدان کاملاً بهتر است.

بهبود عملکرد گیاهان بعد از تعویض گلدان

چگونه می توان گیاهان گلدان را تازه کرد اگر گیاهان شما عملکرد خوبی دارند و ترکیب گلدان شما خوب به نظر می رسد ، هیچ دلیلی برای تغییر کامل خاک گلدان وجود ندارد. در عوض ، با جایگزینی بخشی از مخلوط گلدان موجود با ترکیبی از مواد تازه و سالم ، گیاهان گلدان را تازه کنید. تقریباً یک سوم مخلوط گلدان موجود را به همراه توده ها یا ریشه های باقی مانده گیاه از بین ببرید. چند مشت پرلیت را روی مخلوط گلدان قدیمی بپاشید . پرلیت یک ماده اصلی است که اجازه می دهد هوا آزادانه از طریق ظرف حرکت کند. یک لایه سالم از کمپوست تازه اضافه کنید. کمی کود میکرو را روی مخلوط بپاشید . کود میکرو و ماکرو مواد مغذی سازگار را برای مدت زمان مشخص فراهم می کند. ظرف را با مخلوط گلدان تازه و مرغوب پر کنید. مواد تازه را با بیلچه در مخلوط گلدان های قدیمی مخلوط کنید. پس از جایگزینی خاک گلدان ، از ضایعات جلوگیری کنید مخلوط گلدان قدیمی شما لازم نیست که هدر برود. آنرا روی خاک گلدانهای باغچه یا باغ سبزیجات پخش کنید ، سپس آن را به آرامی با یک بیلچه یا چنگک پخش کنید . چیزهای قدیمی به چیزی آسیب نمی رساند و ممکن است کیفیت خاک را بهبود بخشد. استثنا این است که اگر خاک گلدان به آفات آلوده شود یا گیاهان گلدان بیمار باشند. مخلوط گلدان را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را در یک ظرف زباله دور بریزید.

مطالب فوق از منابع خارجی استخراج شده اند و پس از ترجمه تخصصی در اختیار شما عزیزان به رایگان قرار داده شده است منبع خارجی
gardeningknowhow.com">تعویض گلدان
تعویض گلدان چگونه است تعویض گلدان گیاه چگونگی تعویض گلدان روش درست تعویض گلدان گلدان مناسب گیاه
1

شرح روش درست تعویض گلدان .

حسین قدیری سوال پاسخ داده شده نوامبر 1, 2019
گذاشتن نظر
1

زمان تعویض خاک گلدان با نشانه هایی همراه می باشد. بسیاری از گیاهان پس از مدتی نیاز به تعویض گلدان دارند. چون دیگر نمی توانند مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کنند.
معمولاً گیاهان زمانی که واکنش به آبیاری و برقراری شرایط محیطی نشان نمی دهند، نیاز به تعویض خاک گلدان دارند. با این تعویض حیات مجدد به گیاه باز می گردد. این تعویض باید به موقع انجام شود. در این صورت مواد مورد نیاز در اختیار گیاه قرار می گیرد.
_نکات مهم در تعویض خاک گلدان:
برای تعویض خاک گلدان باید اندازه مناسبی برای گلدان انتخابی گیاه در نظر بگیرید. قطر دهانه گلدان باید به اندازه ۲٫۵ تا ۵ سانتی متر بزرگ تر از گیاه باشد. گیاهان زمانی که با خاک فقیر و جای نامناسب در گلدان مواجه می شوند، علائمی از خود نشان می دهند. با دیدن این علائم برای تعویض گلدان اقدام کنید.
_نشانه های تعویض گلدان:
زمانی که روی خاک ماده ای سفید رنگ شبیه به کپک دیده می شود یا تکه های سفید به صورت یکنواخت نمایان می گردد، این موضوع نشان دهنده فقیر شدن خاک می باشد.
گیاه از نظر قدی بسیار رشد کرده و از گلدان بسیار مرتفع تر شده است. در این صورت احتمال از بین رفتن گیاه در اثر شکستن و خم شدن وجود دارد. بنابراین بهتر است گلدان گیاه تعویض شود.
زمانی که ریشه های گیاه بسیار در هم پیچیده شده و گیاه برای رشد جای کافی ندارد، در این صورت نیز باید به فکر یک گلدان با خاک مناسب بود. البته شما این درهم تنیدگی را در صورت پیدا شدن از زیر گلدان خواهید دید. حال آن که نشانه هایی چون کم و قطع شدن رشد گیاه نیز به دلیل تنگی و نبود جای کافی برای گیاه اتفاق می افتد.
_برای تعویض خاک گلدان چه باید کرد؟
ابتدا محیط مناسبی را برای انجام تعویض انتخاب نمایید. در ادامه یک روزنامه یا پلاستیک بر روی زمین قرار دهید. گلدان مورد نظر برای گیاه را فراهم کنید.
خاک ترکیبی آماده شده برای گیاه را نیز در کنار خود داشته باشید. در ادامه کف گلدان را با مقداری از خاک آماده شده پر سازید.
برای نگه داری گل های زینتی مانند گل رز ابتدا گلبرگ های اضافی آن را قطع کنید و شکافی در انتهای ساقه آن ایجاد کنید. بهتر است انتهای این ساقه تیغ نداشته باشد. ساقه را در آب بگذارید.
گل های پیاز دار مانند سوسن را در انتهای ساقه ببرید. حالا منتظر خروج ماده چسبناک و سفید رنگی باشید. آن را بشویید و در آب قرار دهید.
زنبق در ناحیه ساقه به شکل اریب بریده می شود. آن گاه زنبق را به شکل باز شده در آب قرار دهید. پرچم گل زنبق را با دست بفشارید. چون این گرده ها، گلبرگ ها را لک دار خواهند نمود و زیبایی گل را کم خواهند کرد.
انتهای ساقه گل شقایق را با فندک یا کبریت بسوزانید تا این ناحیه کاملاً خاکستر گردد.
گل میخک شادابی خود را در طولانی مدت حفظ خواهد کرد. شما می توانید انتهای آن را بدون استفاده از قیچی و به کمک دست جدا کنید.
برای آبیاری گلدان ها آب را به مدت یک ساعت در داخل اتاق بگذارید. این کار سبب همدمایی آب مصرفی گیاه با محیط می شود.
آب مصرفی گیاه بهتر است قبل از استفاده به مدت ۲۴ ساعت در هوای آزاد قرار بگیرد. چون در این صورت کلر آب از بین می رود. کلر موجود در آب سبب ایجاد نوک برگ های قهوه ای در گیاهان می گردد.
بهتر است برای تقویت خاک گلدان از پوست تخم مرغ استفاده کنید. این پوسته دارای ماده معدنی باارزشی برای گیاه می باشد و بهتر است با خاک میکس شود.
برای تغییر خاک گلدان فصل بهار را انتخاب کنید. در این فصل گیاه قادر به ترمیم و بازسازی صدمات و آسیب های وارده بر پیکر می باشد. چون شیره نباتی در گیاه موجود است.
برای تعویض، گلدان ها را از نظر دهانه، ارتفاع و بخش انتهایی بررسی کنید. قطر دهانه گلدان ها در انواع ۷، ۹، ۱۲، ۲۰، ۲۵ و ۳۰ سانتی متر ارائه می شود.
برای تعویض خاک گلدان به جنس گلدان توجه کنید. جنس گلدان متناسب با محیط نگه داری گیاه، حساسیت گیاه و … انتخاب می گردد. این گلدان ها در جنس های متفاوتی چون پلاستیکی، چوبی، فایبرگلاس، نوع سفالی لعابی و بدون لعاب تهیه می گردند.
اگر قصد استفاده از گلدان های استفاده شده را برای تعویض خاک گلدان دارید، ابتدا آن را از رسوبات قبلی پاکسازی کنید و با آب و صابون بشویید. گلدان را بعد از خشک شدن برای انجام ادامه کار مورد استفاده قرار دهید.
گلدان های پلاستیکی قابلیت هماهنگی و جلوه بیشتری در محیط منزل و محدوده آپارتمان ها دارند. زیرا در تنوع رنگی تولید می شوند.
گلدان های سفالی امکان مداخله هوا و جریان آب را فراهم می آورند. به روش سنتی عرضه می گردند و بافت سنگینی دارند. ضمن اینکه کمتر دچار آسیب می شوند. برای عوض کردن خاک گلدان از گلدان های لعابی بسیار استفاده می شود.
گلدان های جدید را باید قبل از استفاده در آب مغروق سازید تا به قدر کافی آب درون لایه های آن نفوذ کند و از مصرف آب بی نیاز گردد.
بر روی قسمت انتهایی گلدان متمرکز شوید. برای خروج آب و جلوگیری از مسدود شدن این ناحیه حیاتی برای رشد گیاه آن را با تکه ای سنگ لغزان یا پوشال ببندید. این کار باعث می شود راه خروجی گلدان همیشه باز بماند.
قبل از تعویض خاک گلدان, باید گلدان را یک روز قبل از آب پر کنید. در ادامه با دست چپ انتهای گلدان را نگه دارید. آن گاه گلدان را معکوس نمایید. حالا به پشت گلدان ضربه بزنید تا گیاه خارج شود.
خاک قدیمی را به روش ظریفی از گیاه جدا سازید. مراقب ریشه ها باشید. گیاه را درون گلدان فراهم شده قرار دهید. در ادامه خاک مطلوب و مرطوب آماده شده را به گلدان بیفزایید. برای متراکم و فشرده کردن خاک از دست استفاده کنید و گلدان را تکان دهید.
تا دو روز پس از این جا به جایی گیاه را آب ندهید. این کار به جهت گسترش ریشه ها انجام می گیرد. اگر محیط بسیار گرم است، می توانید عمل غبار پاشی را امتحان کنید.
اگر به هر دلیلی انتهای گلدان بسته شد و خاک به شکل باتلاقی درآمد، آب اضافی را با تکان دادن میله ای در انتهای گلدان خارج سازید. این کار باعث خروج آب اسیر شده در گلدان می شود.
بعد از تعویض خاک گلدان, آب زیر گلدانی را مرتباً دور بریزید. اگر به هر دلیلی مانند سنگین بودن بیش از اندازه گلدان، نامناسب بودن فصل، نداشتن وقت و بزرگ بودن گیاه امکان جا به جایی گلدان برای تان وجود ندارد، تا حد امکان خاک های قدیمی و فقیر گیاه را از ناحیه سطحی با خاک غنی جایگزین نمایید.
%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6 %DA%AF%D9%84%D8%AF%D8%A7%D9%86 - نحوه تعویض گلدان چگونه است ؟

فواد احمدی سوال پاسخ داده شده نوامبر 1, 2019
گذاشتن نظر
0

سپاس فراوان از پاسخ شما

حسین قدیری سوال پاسخ داده شده نوامبر 1, 2019
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها3310 times
  • پاسخ ها2 پاسخ ها
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات