نتیجه گیری کلی در رابطه با تاثیرات ماهواره ها بر روی جامعه :

5

نتیجه گیری کلی در رابطه با تاثیرات ماهواره ها بر روی جامعه :

سوالاتی در خصوص تاثیر منفی ماهواره دارم که خوشحال میشم به صورت تخصصی پاسخی برای آنها نوشته شود .

ماهواره آسیب های زیادی به جامعه ایرانی ها زده است و برای اینکه بتوانم سوالاتم را طرح کنم این بستر را جستجو کردم و به این نتیجه رسیدم که بهترین بستر است برای بدست آوردن جواب های تخصصی .

بنده سوالات زیادی دارم و خوشحال میشم که با این سوالات بتوانم مشکلات اصلی این جامعه را بررسی نماییم .

مصطفی قدیری سوال پاسخ داده شده جولای 7, 2020
گذاشتن نظر
2

نتیجه گیری کلی در رابطه با تاثیرات ماهواره ها بر روی جامعه :

 

1 – از یک جهت به سادگی می توانیم از وجود رابطه ی مستقیم گرایش خانواده ، دوستان و گرایش فرد به ماهواره به این نتیجه دست یافت که :

آنها را به طور کلی به عنوان افراد جامعه در نظر گرفت .

2 – از جهت دیگر در سیاست های اعمال شده درباره ی استفاده نمودن شهروندان از ماهواره ، لزوم همسو شدن و توجه نمودن به گرایش های افراد جامعه ، در تبیین سیاست های مورد استعمال ، بیشتر ضروری به نظر می رسد .

3 – شبکه های ماهواره ای در ایران همانند سایر کشورها دارای مخاطبین خاص و عام خود می باشند .

4 – در طی چند سال گذشته ، شبکه های ماهواره ای متاسفانه افراد بسیاری را جذب خود نموده اند .

5 – از جمله دلایل میزان جذب بالای افراد توسط ماهواره می توان مواردی چون :

جذابیت بالا

تنوع

به روز بودن

و . . . برنامه هایی می باشد که از شبکه های ماهواره ای پخش می گردند .

6 – نباید چشم خود را بر واقعیت ها ببندیم چنانچه آمار دقیقی در دسترس بود متوجه می شدید که چند درصد مردم مستقیم یا غیر مستقیم از این وسیله استفاده کرده یا می کنند .

7 –  تحقیقات صورت گرفته به صورت آماری بیانگر این مطلب است که :

77 درصد پاسخگویان گرایش به استفاده از برنامه های ماهواره دارند .

70 درصد به طور مستقیم از ماهواره استفاده می نمایند .

8 – در هر صورت از نقطه نظر ارتباطی و نیز اطلاع رسانی یرای یک سیستم اجتماعی و خصوصا از دید یک نظام دینی این امر ضروری به نظر می رسد که در قبال این پدیده ی نفوذ موضع گیری نموده و تکلیف خود را با آن مشخص نماید .

9 – نکته ی مهم در رابطه با برنامه های ماهواره ای در این امر خلاصه می گردد که اگر رسانه های داخلی یک کشور نقش ضعیفی در جذب نمودن مخاطبین خود داشته باشند ، رسانه های بیرونی ( برنامه های ماهواره ای ) این نقش را قویتر ایفا خواهند نمود .

10 – هر چه میزان جذابیت های یک فرهنگ که به واسطه ی این پدیده ی ارتباطی ( ماهواره ) به مخاطبین عرضه می گردد بیشتر باشد احتمال یافتن مخاطب و طرفدار در سایر فرهنگ ها برای آن بیشتر خواهد بود .

11 – جذابیت های یک فرهنگ و نیز در عین حال جذب هر چه بیشتر مخاطبین توسط آن کارکرد تبلیغاتی پنهانی دارد که برای غول های رسانه ای و کشورهای حامی آنها بسیار حایز اهمیت می باشد .

12 مهم ترین کارکرد های شبکه های ماهواره ای :

تحت تاثیر قرار دادن ارزش ها و همچنین زیر ساخت های فرهنگی جوامعی می باشد که در آنها مخاطبین خود را یافته اند .

13 – مثالی از تهاجم فرهنگی :  اگر کمی دقت نمایید کم نیستند کسانی که امروزه شیوه ی زندگی ، حتی نوع حرف زدن، اصطلاحات و لحن کلام آنها با فرهنگ ایرانی هم خوانی ندارد . این همان نکته ای است که در دهه ی اخیر تحت عنوان تهاجم فرهنگی از آن یاد گردیده است .

14 – ارتباط ما بین برنامه های ماهواره ای و تهاجم فرهنگی باید مورد بررسی قرار گیرد ؛ زیرا :

هر وسیله ی فرهنگی دیگری نیز قادر است این نقش را داشته باشد و نتیجه اینکه این رسانه تنها منبع تاثیر گذاری بر فرهنگ عامه نمی باشد .

15 – ماهواره در میان عامه ی مردم خصوصا کسانی که به زبان های خارجی آشنایی ندارند چه کار کرد و چه جایگزینی دارد ؟

  • چنانچه بخواهیم با دیدی باز به موضوع بنگریم بلافاصله بحث :
  • سرگرمی .
  • برنامه های جذاب .
  • پخش نمودن انواع شوهای تلویزیونی و موسیقی عوام پسند .
  • ضعف رسانه های داخلی در جذب نمودن مخاطب و تولید نمودن برنامه های مورد علاقه ی مردم .
  • عقب ماندن در رقابت با این شبکه ها

مطرح می گردد .

  • البته باید به این نکته نیز توجه داشت که عده ای نیز از بعد سیاسی به قضیه نگاه می کنند و تمایل یافتن مردم به این وسیله را نشانه رشد شعور و آگاهی سیاسی آنها و نیز علاقه به اطلاع رسانی شفاف و به دور از هر گونه سانسور خبری می دانند .
  • در دیدگاه متقابل بحث های مربوط به تهدیدات امنیت ملی از طریق کنترل نمودن شبکه های ماهواره ای مطرح می گردد .
  • برای عده ی بسیاری از مردم ماهواره تنها وسیله ای است به منظور گذراندن اوقات فراغت و نیز جایگزینی برای برنامه های داخلی است .
  • هنگامی که از این عده علت این انتخاب را بپرسند ، این امکان وجود دارد به عدم جذابین برنامه های داخلی اشاره نمود .
  • باید سیاست های حاکم بر رسانه های گروهی را با نیازهای روز و توقعات جامعه سازگار سنجید .
  • باید نگاهی جدی تر خصوصا به جامعه ی جوان و نیاز ها و خواسته های آن ها در حوزه ی اندیشه داشت .
  • این سرگرمی دقیقا مانند همان نوعی است که به عنوان مثال یک راننده ی تاکسی در اتومبیلش به منظور فراموش نمودن هیاهوی اطراف ، فضایی خاص در داخل خودروی خود ایجاد می نماید .

16 – نکته ی قابل توجه ، چگونگی مواجهه ی ما با این پدیده است . وقتی گفته می شود ما منظور هم مسئولین و هم مردم عادی است .

17 – سوال مهم : آیا می توان جلوی استفاده از شبکه ی عظیم و جهانی اینترنت را نیز که کارکرد هایی فراتر از شبکه ی ماهواره ای دارد گرفت ؟

18 – آیا می توان میلیون ها لوح فشرده ی رایانه ای را که انواع و اقسام فیلم ها و برنامه ها را در خود دارند نیز جمع آوری نمود .

19 – آیا می توانیم انواع و اقسام دستگاه های ویدئو و . . . را نیز به بهانه ی سست گردیدن پایه های ارزشی جامعه جمع آوری نمود ؟

20 – مشکل اساسی این است که رابطه و تعامل میان مسایلی نظیر :

فرهنگ

تکنولوژی

دین

و حوزه ی هر کدام در نظام اجتماعی ما هنوز چندان مشخص و روشن نیست .

کمتر کسی به خود زحمت بررسی و تحقیق در این موارد را خواهد داد .

21 – با این تفاسیر راه حل های سطحی و کوتاه مدتی که هر از گاهی در عرصه های مختلف ارایه گردد چندان بی مناسبت نیستند .

22 – جامعه ی دینی ما در مواجهه با پدیده هایی که محصول غرب می باشند همواره دچار دلهره می باشد .

چرا ؟

این نکته را نباید فراموش نمود که ترس از سیطره ی غرب و نیز کوشش به منظور رهایی از آن موجب غفلت بزرگتری می گردد .

ما اغلب در مواردی مانند این موضوع سعی نموده ایم که چشم ها را بر آن چه در واقعیت می گذرد بسته و عمل خود را حتی اگر آن غلط باشد ، مصرانه تکرار نماییم .

22 – چرا به خود جرات و زحمت نمی دهیم تا راهکار های فرهنگی بلند مدت و عمقی به منظور مواجهه با چنین پدیده هایی را بیابیم ؟

23 – چرا فرهنگ استفاده ی درست از چنین وسایلی آموزش داده نمی شود ؟

24 – چرا سعی بر آن نیست که از این پدیده های جهان گیردرست استفاده گردد ؟

25 – ما باید در زیر ساخت های تربیتی جامعه ی خود بازنگری کنیم تا قادر شویم استفاده نمودن درست از محصولاتی این چنین را به صورت فرهنگی نهادینه در آوریم .

26 – نمی توان صرفا بدین دلیل که ماهواره و برنامه های آن دارای مضراتی می باشد ،کنار گذاشته شود و با صرف هزیه های بسیار هنگفت در جهت اعمال روش های بازدارنده با آن برخورد نمود .

27 – در شرایط اجتماعی و اقتصادی فعلی فشارهایی که به منظور اعمال نمودن قانون از بالا بر مردم وارد می گردد ، در بلند مدت کلیت نظام اجتماعی را به خطر می اندازد و در حال حاضر آستانه ی تحریک پذیری در سطوح گوناگون جامعه بسیار پایین است و ایجاد فشارهایی این چنین بر شهروندان به هیچ وجه مطلوب نیست .

28 – بر پایه ی دیدگاه های ارزش گرا مهم این می باشد که جامعه با شیوه های مختلف به سمت اخلاقیات سوق داده شود و این موضوع به خودی خود تبدیل به مساله ای تضاد برانگیز و سخت می گردد که رویکرد سیاسی با آن مواجه می باشد .

29 – اولین جوانه های بی تعهدی و سکوت منفی شهروندان نیز هنگامی سر باز خواهد نمود که  میزان شدت و ضریب این اعمال قانون بر شهروندان بیشتر از متولیان آن باشد .

30 – نمود بارز افت آستانه ی تحریک که آز آن یاد شد ، را می توان از دید روانشناسی و جامعه شناسی در رفتار های مختلفی که به منظور ایجاد نمودن فضاهایی که به منظور فراموشی وضعیت بیرونی صورت می گیرد و نیز رواج گسترده و پنهان مشروبات الکلی به منظور فراموشی آنی و البته موقتی مشاهده نمود .

31 – مثالی دیگر از افت آستانه ی تحریک افراد را می توان در اغلب ماشین هایی که سوار می شویم و ترانه ای با صدای بلند به گوش می رسد نمودی از ساختن همان فضای مجازی در مرتبه ای کوچکتر نام برد .

32 – آیا می توان در این موارد هم افراد و درون خودرو های آنها را مسدود نمود ؟

33 – با ممنوعیت شبکه های ماهواره ای باز هم راه حلی عمقی و ریشه ای ارایه نکرده ایم ، بلکه تنها صورت مساله را پاک نموده ایم .

34 – در دنیای تکنولوژی و اطلاعات باید از بستن ، جمع نمودن و ایجاد محدودیت به سمت ایجاد فرهنگ استفاده ی صحیح حرکت نماییم .

35 – به عنوان نمونه ما ( منظور مردم جامعه و مسئولین ) در یک میدان اسب سواری قرار گرفته ایم که باید در آن نحوه ی سوار شدن بر مرکب و نیز حرکت با آن را بیاموزیم ، زیرا هرکس در این میدان ناشی باشد به زمین خورده و دیگران از روی آن رد خواهند شد .

36 – این امر مسلم است هنگامی که تربیت ذهنی شهروندانی که با این پدیده مواجه می باشند ریشه در :

محرومیت ها

تنوع طلبی های افراطی

و هرز گونه

داشته باشد ، کنترل از بیرون نیز الزامی جلوه خواهد نمود .

37 – با ورود پدیده هایی نظیر ماهواره به جوامع شرقی نیازهای تربیتی جدیدی در آنها شکل گرفته که اندیشمندان این زمینه باید به آنها بپردازند .

38 – مدت زمان درازی است که بنیان های فرهنگی ما دستخوش جریان های نامرئی شده اند که برنامه هایی مانند شبکه های ماهواره ای تنها بخش کوچکی از آن می باشد و ما گمان می کنیم که با سنگ انداختن های کوچک خود می توانیم در برابر سیل شدید سد بسازیم .

39 – اعمال نمودن روش هایی چون :

ایجاد نمودن پارازیت ها روی شبکه های ماهواره ای

و یا

بستن آنها

راه حل هایی سطحی و موقتی اند و واکنش مسدود نمودن شبکه ها از سوی قانون گذاران در بیرون باید طی یک روند بلند مدت که قسمتی از آن با آموزش حاصل می گردد به یک فرآیند درون ذهنی و همچنین یک رفتار در راستای استفاده ی صحیح تبدیل می شد و

40 – آیا نمی توان از طریق عکس ، فیلم ، CD و … فروشی های اطراف میدان های بزرگ شهرها نمی توان برنامه های سانسور شده را با صرف نمودن کمی هزینه بدست آورد ؟

41 – گذشته از تمامی این امور ما هنوز موفق به شناخت لازم و بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و امکانات این پدیده ی ارتباطی به نفع عامه ی مخاطبان آن نشده ایم ( مثلا در حوزه ی آموزشی ) .

42 – مسلما شناسایی نمودن و سپس معرفی کانال هایی که با اهداف مثبت فعالیت می نمایند در جهت دادن مخاطبین به برنامه های سودمند امری موثر خواهد بود .

به منظور دریافت جزوات دانشجویی رشته روانشناسی کلیک نمائید .

به منظور مشاهده فیلم های آموزشی کلیک نمائید .

مصطفی قدیری سوال پاسخ داده شده جولای 7, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1892 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات