موزه ها وNFT ها | اولین بازار NFT ایران

1

4 دلیل برای اینکه موزه ها هنوز از NFT پول نقد نمی کنند …

در مورد اینکه این توکن‌ها چه کاری می‌توانند برای اهداف اولیه یک موزه هنری انجام دهند، خیلی نامشخص است .

500 theconversation - موزه ها وNFT ها | اولین بازار NFT ایران
museumnft - موزه ها وNFT ها | اولین بازار NFT ایران

زنی در سپتامبر 2021 به یک نمایشگر هنر دیجیتال غیر قابل تعویض در شهر نیویورک نگاه می کند.

قیمت فروش چشمگیر 69 میلیون دلار آمریکا در 11 مارس 2021 برای یک توکن غیرقابل تعویض که توسط هنرمند دیجیتال Beeple ساخته شده بود، موجی از شوک را در دنیای هنر ایجاد کرد. به زودی فروش چند میلیون دلاری این دارایی های دیجیتالی که در یک بلاک چین وجود دارند و در رایانه های شبکه نگهداری می شوند، دنبال شد.

در عین حال، موزه‌های هنری با کمبودهای مالی قابل توجهی مواجه شده‌اند که با کاهش بازدیدکنندگان و کمک‌های مالی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ تسریع شده است. بسیاری در نظر گرفته‌اند که اقدامات جدی مانند فروش آثار هنری ارزشمند را برای رفع شکاف‌های بودجه انجام دهند.

آیا NFT ها می توانند درآمدی را ایجاد کنند که بسیاری از موزه ها به شدت به آن نیاز دارند ؟ برخی در حال انتشار نشانه های خود هستند، از جمله موزه بریتانیا و موزه آکادمی تصاویر متحرک . موسسه هنرهای معاصر میامی یک NFT اولیه را از یک اهداکننده پذیرفت. حتی یک NFT از کل موزه به نام موزه زندگی دیجیتال وجود دارد.

با این حال، با گذشت بیش از شش ماه از این اختلال در دنیای هنر، موزه‌ها معمولاً با NFT‌ ها بسیار کم درگیر شده‌اند . به عنوان محققانی که هم امور مالی سازمان‌های غیرانتفاعی و هم رشد NFTها، دارایی‌های رمزنگاری شده و سایر برنامه‌های بلاک چین مرتبط را بررسی می‌کنند ، چهار دلیل اصلی را می‌بینیم که چرا موزه‌ها نتوانسته‌اند شور و شوق NFT را به یک درآمد بادآورده مالی تبدیل کنند.

1. NFT ها پیچیده هستند

افرادی که موزه‌ها را اداره می‌کنند دارای تخصص در زمینه هنر، آموزش و سرپرستی هستند. NFT ها قلمروی کاملاً متفاوتی هستند که کاملاً از هنر جدا شده اند و نسبت به آثار هنری معمولی مانند نقاشی ها و مجسمه ها اشتراکات بیشتری با ارزهای دیجیتال دارند.

چیزی که NTF ها را از ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و اتریوم که به گونه ای قابل تعویض طراحی شده اند متمایز می کند این است که هر NFT دارایی منحصر به فرد را نشان می دهد. فهمیدن اینکه چگونه NFT ها باید با آنها رفتار، نگهداری و ارزش گذاری شوند، کار سختی است، و توانایی برش سریع NFT ها برای حراج چیزی نیست که ممکن است به طور طبیعی برای کارکنان موزه ایجاد شود. علاوه بر این، NFT ها معمولاً با ارزهای رمزنگاری شده خرید و فروش می شوند و بسیاری از سازمان ها – از جمله موزه ها – به طور مرتب با استفاده از آنها تراکنش انجام نمی دهند.

در کنار هرگونه دانش مالی از دست رفته و فرهنگی که به دنبال به حداقل رساندن ریسک است ، پیچیدگی های قانونی و عوارض بیمه ای نیز وجود دارد . بنابراین می توانیم بفهمیم که چرا موزه ها به بازار NFT عجله نکرده اند.

2. افزایش پولی ممکن است وجود نداشته باشد

ارتباط بین مالکیت یک اثر هنری و NFT مرتبط با آن اثر هنری می تواند گیج کننده باشد. اگرچه ممکن است غیر از این به نظر برسد، NFT دارایی مجزایی از خود هنر است. صاحبان این هنر مالکیت خود را حفظ می کنند حتی پس از اینکه هر NFT مشتق شده از آن هنر ضرب و فروخته شد.

این جدایی ممکن است به این معنی باشد که صاحب هنر توانایی خاصی برای تبدیل NFT وابسته به یک بازده بزرگ ندارد. درست مانند ارزش یک نقاشی که ربطی به ارزش رنگ، بوم و قاب ندارد، ارزش مالی یک NFT نیز ذهنی است . بستگی به این دارد که دیگران مایل به پرداخت چه چیزی هستند.

خالقان هنر زیربنایی، مانند نوازندگان و هنرمندانی که کنترل کار خود را حفظ می‌کنند، می‌توانند NFT‌های متصل به آن‌ها را – و انجام دهند. با این حال، هنگامی که هنر در یک مجموعه موزه نگهداری می شود، ارزش NFT ها چندان واضح نیست.

درست مانند یک کپی با امضای نویسنده از یک کتاب که می تواند ارزشمندتر از یک کتاب بدون آن امضا باشد، یک NFT که توسط هنرمند یک اثر هنری محبوب ضرب شده است می تواند مورد توجه مجموعه داران قرار گیرد. از سوی دیگر، کتابی که توسط ناشر امضا شده باشد یا یک NFT که توسط یک موزه ضرب شده باشد، برای مجموعه داران جذابیت کمتری خواهد داشت. یک NFT ساخته شده توسط هنرمندان که در یک موزه نگهداری می شود می تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

به روشی دیگر، حتی اگر موزه دارای آثار هنری ارزشمند باشد، این بدان معنا نیست که ضرب NFT یک جریان درآمد تضمینی است.

3. بازار NFT برای هنرمندان ارزش قائل است نه مؤسسات

یکی از دلایل اساسی که بازار NFT های مرتبط با آثار هنری رونق یافته است این است که خریداران خرید و نگهداری NFT را به عنوان وسیله ای برای تعامل با هنرمند و حمایت مالی از آن می دانند .

به طور گسترده‌تر، اخلاق مربوط به تمرکززدایی است و خریداران NFT کمتر مشتاق پیوستن یک واسطه به این معرکه هستند.

نمونه ای از اخلاقی که حول محور حمایت از هنرمندان ساخته شده است، رواج قراردادهای هوشمندی است که حق امتیازی را برای هنرمند تضمین می کند که هر بار که یک NFT گره خورده به یکی از آثارشان فروخته می شود، جاری می شود.

در واقع، درآمدزایی که اغلب به عنوان مزیت اصلی موزه‌هایی که به دنبال ورود به بازار NFT هستند تبلیغ می‌شود، ممکن است آنطور که در ابتدا به نظر می‌رسد ساده نباشد.

اول، موزه‌ها باید ببینند که آیا کسب درآمد از مجموعه‌های موجودشان به هر طریقی دسترسی عمومی به مجموعه‌ها را تضعیف می‌کند – که به طور بالقوه نقض مأموریت‌ها و آیین‌نامه‌های آنهاست. دوم، آنها باید پروتکل هایی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که درآمد حاصل از فروش مرتبط با مجموعه به درستی سرمایه گذاری مجدد می شود. و این خطر وجود دارد که این فرآیند به طور ناخواسته منجر به این شود که قطعاتی از مجموعه به‌عنوان ابزار مالی در نظر گرفته شوند، در صورتی که درآمد حاصل از آن‌ها به‌جای اینکه صرفاً به‌عنوان اقلامی در معرض دید عموم قرار گیرند، به‌دست می‌آیند.

با حرکت رو به جلو، باید دید که آیا NFT ها به جای ایجاد فرصت های جدید برای موزه های مجازی، به نفع مالی موزه های آجر و ملات خواهند بود یا خیر.

4. نوسانات و عدم اطمینان NFT ها را مخاطره آمیز می کند

اگرچه قیمت های بالایی که می توانند دریافت کنند چشم نواز است، موارد بی شماری از NFT ها وجود دارد که به سرعت بی ارزش می شوند .

و مانند ارزهای دیجیتال ، نوسانات زیادی وجود دارد. ارزش چندین NFT متحمل ضررهای عظیم و چشمگیری شده است، از جمله مواردی که توسط Grimes، A$AP Rocky و John Cena منتشر شده است.

اتکا به NFTها برای جمع آوری پول نقد ممکن است خطرناک باشد و هیئت مدیره موزه ها ممکن است تشخیص دهند که داشتن آنها برای سازمان خیریه آنها نامناسب است. این بدان معناست که موزه‌ها ممکن است مجبور شوند هر NFT را که می‌زنند یا دریافت می‌کنند به سرعت حذف کنند – حتی اگر این فروش ارزش NFT را برای مؤسسه کمتر کند.

همچنین، هنوز ابهام زیادی در مورد اینکه NFT های ارزشمند می توانند برای اهداف اولیه موزه هنر انجام دهند، وجود دارد. آنها نه ماهیت فیزیکی دارند و نه آثار هنری. حتی آثار هنری دیجیتالی که می توانند نمایش داده شوند، جدا از هر NFT مشتق شده از آن هستند.

برای اطمینان، NFT ها هنوز جدید هستند. بانک‌ها و سایر موسسات مالی سنتی ابتدا در حاشیه ارزهای دیجیتال ایستادند، اما به آرامی نقش بزرگ‌تری در این بازارها ایفا کردند . با بلوغ بازار NFT، مطمئناً احتمالاً چیزی مشابه با مؤسسات سنتی در دنیای هنر رخ خواهد داد.

*******************************

منبع : بازارNFT ایران

دیسکورد : انجمن متاورس ایران

*******************************  

حسین قدیری سوال پاسخ داده شده فوریه 19, 2022
گذاشتن نظر
0

سپاس فراوان از شما به امید روزی که محصولات هنرمندان با ارزش واقعی عرضه شود .

نیما ثانی ارسال نظر جدید فوریه 20, 2022

درود بر شما جناب قدیری …

قطعا این مهم اتفاق خواهد افتاد …

درود بر شما جناب قدیری …

گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1719 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات