منداب | تکثیر و پرورش

0

منداب | تکثیر و پرورش

  ( Eruca  vesicaria  subsp.  sativa ) سبزی یک ساله با رشد سریع است که می توانید کاشت آن را از اوایل بهار یا اواخر تابستان شروع کنید و می توانید در تمام دوره های رشد دوباره کاشت کنید. این نه تنها محصول پربار را تضمین می کند. همچنین به شما ترغیب می شود که برگها را زود انتخاب کنید ، وقتی برگهای تازه و فلفلی دارند اما تلخی برگهای بالغ را ندارند. صبر کنید تا گیاهان بالغ و شکوفا شوند و یا پیچ و مهره ، برگها را غیرقابل خوشایند کند ، اگرچه هم گلها و هم برگهای بالغ خوراکی هستند.

منداب یکی از سبزیجات فصل سرد به همراه اسفناج ، کلم پیچ و سایر سبزیجات است. حدود 40 روز پس از بذر كاری آماده برداشت است. اگر وقت خود را به درستی تنظیم کنید ، می توانید دو فصل آروکولا داشته باشید ، یکی در بهار تا اوایل تابستان و دیگری در اواخر تابستان تا پاییز. در گرمای زیاد نیمه تابستان رشد خوبی نخواهد داشت. گیاهان منداب نسبتاً کوچک و مستقل هستند ، بنابراین رشد آنها در ظروف یا هر فضای باغ آسان است.

نام متداول
آمنداب

نوع گیاه
سبزی سالانه

اندازه بالغ
طول و عرض 12 اینچ

قرارگیری در معرض نور خورشید
آفتاب کامل

نوع خاک
غنی از هوموس ، خوب تخلیه شده است

PH خاک
6.0 تا 7.0

زمان شکوفه
شکوفه فصلی

رنگ گل
زرد ، سفید

مناطق مقاومت
گیاه سالانه در مناطق 3 تا 11 رشد می کند

منطقه بومی
مدیترانه ای 

مسمومیت
غیر سمی

مراقبت از آرگولا

اکثر باغبانان از گیاه دانه ریشه را شروع می کنند. می توان تقریباً یک یا دو هفته قبل از سرمازدگی نهایی در بهار مستقیماً به باغچه دانه زد . مانند اکثر سبزیجات سالاد ، دانه های روگولا ریز هستند ، بنابراین باید مراقب باشید که آنها را خیلی عمیق نکارید. مکانی را انتخاب کنید (یا کانتینر خود را در آن قرار دهید) در آفتاب کامل یا برای یک فصل طولانی ، منطقه ای با سایه ظهر. برای کاشت بذر:

  1. خاک را با کمپوست یا کود پر ازت تهیه کنید (یا ظرف خود را با مخلوط گلدان پر کنید ) و به آرامی با دست صاف کنید.
  2. بذرها را تا حد ممکن به طور یکنواخت روی خاک پخش کنید.
  3. دانه ها را با کف دست به آرامی روی خاک بکشید.
  4. بذرها را خیلی کم با خاک یا مخلوط شروع بذر روی دانه ها بپوشانید و به آرامی لمس کنید.
  5. با استفاده از اتصال گل رز یا اسپری ملایم از شلنگ ، آب را با دقت اضافه کنید. شما نمی خواهید فشار آب یا وزن آب باعث ایجاد مزاحمت در بذرهای شما شود و آنها را خیلی عمیق به داخل خاک هدایت کند.

به محض ظهور نهال ، آنها را با فاصله 4 تا 6 اینچ نازک کنید (بلافاصله سبزیجات کودک را بخورید ؛ خوشمزه هستند!). اگر عاشق آربا هستید ، می توانید هر دو هفته یکبار بذر بیشتری بکارید تا از فصل رشد در حالی که دمای هوا معتدل است بیشتر استفاده کنید.

سبک

  در آفتاب کامل بهتر رشد می کند ، اما گرمای زیادی را دوست ندارد. در صورت امکان ، در حالی که هوا نسبتاً خنک است ، آن را در آفتاب کامل رشد دهید ، سپس با افزایش دما مقداری سایه بعد از ظهر ایجاد کنید.

خاک

گیاهان منداب در خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد ، کمی اسیدی تا خنثی ، حدود 6.0 تا 7.0 pH ، شادترین هستند. انواع مختلف خاک را تحمل می کند اما آن را نسبتاً غنی دوست دارد. در صورت لزوم کود کمپوست یا کود با مقدار زیاد ازت اضافه کنید.

اب

مانند بسیاری از سبزیجات ، منداب  برای رشد سالم ، ثابت و عطر و طعم مطلوب به آبیاری منظم نیاز دارد. خاک را به طور مداوم مرطوب نگه دارید ، به محض اینکه یک اینچ سطح خاک خشک شد ، آبیاری کنید. در آب و هوای خشک این ممکن است به معنای آبیاری هر روز صبح باشد. اگر به طور مرتب آبیاری نکنید ، گیاهان را مجبور به پیچ و مهره می کنید و طعم برگها را از بین می برید.

دما و رطوبت

محدوده دمایی مناسب برای گیاهان arugula بین 45 تا 65 درجه فارنهایت است. این نمی تواند از سرما زنده بماند و گرمای زیاد تابستان را دوست ندارد. شما می توانید با محافظت از آن در برابر سرما با پوشش های ردیف ، و از گرما با سایه زدن ، فصل رشد آن را تا حدی گسترش دهید ، اما بهترین راهکار این است که آن را در زمان مناسب بکارید و برگ ها را به محض آماده شدن برداشت کنید. این به رطوبت بالا احتیاج ندارد و در آب و هوای خشک کاملاً رشد می کند ، به شرط اینکه آب کافی داشته باشد.

کود

مادامی که منداب ا را در خاک غنی از ازت بکارید ، نیازی به تغذیه اضافی نخواهد داشت. برگهای کم رنگ نشانگر کمبود مواد مغذی است.

انواع منداب 

  • ‘Astro II’ ممکن است یک نوع “شروع کننده” خوب در نظر گرفته شود ، برای کسانی که ترجیح می دهند مشخصات نرم و طعم آرولا داشته باشند. همچنین در حدود 7 هفته تقریباً زودرس می شود.
  • ‘آپولو’ یکی دیگر از انواع معتدل است. نسبتاً تحمل گرما دارد و دارای برگهای بیضی شکل است.
  • “برگ زیتون”: ایتالیایی زبان ها این را بهتر با نام Rucola Selvatica a Foglia D’Ulivo می دانند . این گونه وحشی دارای برگهای صاف و باریک با طعم تند و در عین حال غالب نیست.
  • “اژدهای سرخ” با داشتن برگ های قابل توجه و رگه ای بنفش که به شکل برگ بلوط است و عطر و طعم ملایمی دارد ، برای سالادها ایده آل است.
  • ‘سیلوتا’ به دلیل کند بودن پیچ و مهره ، بسیار ارزشمند است. برگهای آن باریک و تند است.

در حال رشد در ظروف

از آنجا که ریشه گیاه arugula نسبتاً کم عمق است ، برای رشد گیاه نیازی به یک ظرف غول پیکر یا عمیق ندارید . با این حال ، کاشت مقدار مناسبی از روگولا را در نظر بگیرید – هنگامی که طعم آن را میل کردید ، ممکن است متوجه شوید که زیاد می خورید! بنابراین ، ظرفی را انتخاب کنید که پهن باشد. اگرچه تقریباً در هر چیزی می توانید گیاه روگولا پرورش دهید ، اما ظرفی که خود آبیاری می کند کار را بسیار راحت تر می کند.

برداشت منداب

بسته به نوع ارقام شما باید تقریباً چهار تا هفت هفته کاملاً رشد کرده و آماده برداشت باشد. هرچه برگها جوانتر باشد ، لطافت و شیرینی آنها بیشتر می شود ، بنابراین برای شروع چیدن آنها خیلی صبر نکنید.

هنگامی که نهال ها 3 تا 4 اینچ طول دارند ، می توانید کل گیاه را بیرون بیاورید یا آنها را نازک کنید. اگر می خواهید گیاهان به رشد خود ادامه دهند ، می توانید برگهای خارجی را با برش یا پاره شدن به سمت پایه جمع کنید و تاج را دست نخورده بگذارید. متناوباً ، می توانید تمام برگهای بالای خاک را قطع کنید و اگر هوا نسبتاً خنک باشد ، گیاه دوباره رشد می کند.

اگر خیلی طولانی منتظر برداشت و پیچ و مهره گیاه هستید ، گلها را بخورید اما برگها را نخورید. گلها بعد از رشد برگها به اندازه کامل ظاهر می شوند و خوردن آنها خیلی تلخ است. گل ها را بردارید و بخورید یا به یک سالاد یا یک ساندویچ صورت باز برای یک خوراکی زیبا اضافه کنید. همچنین می توانید برخی از گیاهان arugula را برای گلها به تنهایی پرورش دهید. 

آفات و بیماری های شایع

فصل رشد کوتاه و زودهنگام منداب  به این معنی است که بیشترین آفت زدگی ها را در بهار از دست خواهید داد ، اما اگر اواخر تابستان دوباره بکارید شاید اینطور نباشد. گیاهان ارگولا توسط حلزون ها و همچنین حلقه های کلم ، سوسک های کک ، شته ها و پروانه های الماس مورد علاقه هستند. مراقب تخمهای حشرات باشید و هر دستی را که پیدا کردید از بین ببرید. شته ها را می توان با آب پاشید. با استفاده از تله آبجو ، خاک دیاتومه ، یا روش سنتی دیگر ، از رسیدن حلزون ها به برگهای لطیف جلوگیری کنید.

جهت خريد انواع گياه هاي آپارتماني زينتي ميتوانيد وارد فروشگاه گياهان آپارتماني ما شويد .

منبع : www.thespruce.com

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده ژانویه 12, 2021
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1283 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات