مدیریت آبیاری کشت گوجه فرنگی در خاک

0

 مدیریت آبیاری کشت گوجه فرنگی در خاک

توسط András Ujszászi – CTO

Gremon Systems هدف خود را بر اساس تجربه گسترده بازار و بازخورد متخصصانی که در زمینه زراعت کار می کنند ، تعیین کرده است تا همراه با محصولات موجود خود یک راه حل ویژه برای تولیدکنندگان خاک ایجاد کند که به آنها در کارهای روزمره بسیار کمک می کند.   1 -  مدیریت آبیاری کشت گوجه فرنگی در خاک

در طول دهه های گذشته ، با قطع کشت محصولات کشت آبی ، تعداد کمی تحقیق و تحول در این بخش به طور غیر شایسته ای انجام شده است.          
با این وجود ، تغییراتی در زندگی تولیدکنندگان شاغل در این بخش ایجاد شده است ، جوانان حرفه ای احساس و درک می کنند که دانش مبتنی بر تجربه که از نسل های گذشته به ارث رسیده است ، از نظر حرفه ای کافی نیست و نیاز آنها به مسیر حرفه ای خود برای آنها مهم است .               
تغییر در شرایط آب و هوایی نیز این امر را ضروری می کند ، علاوه بر دانش تجربی ، ما بر اساس اندازه گیری های حسی هرچه بیشتر تصمیمات روزانه می گیریم.             
یک چالش دیگر برای رشد در خاک بر خلاف بستر غیرفعال این است که خاک نمی تواند سال به سال تغییر کند. متخصصان برای حفظ ترکیب خاک و عمر خاک باید توجه بیشتری داشته باشند ، زیرا بازیابی آنها کار ساده ای نیست. این بخش نقش بسیار مهمی در تأمین بشر دارد و این مناطق در حال رشد باید برای نسل های آینده حفظ شود. این متخصصان باید تعادل پایدار مناسبی را در رابطه با عملکرد ، عمر خاک و ترکیب خاک پیدا کنند. به نفع مشترک ما است که با حداقل استفاده ممکن از آب و کود ، آن را به صورت پایدار پرورش دهیم.

در ادامه ، نمونه هایی از مدیریت آبیاری کشت گوجه فرنگی در خاک را بررسی خواهیم کرد.

به طور کلی ، در کشت خاک بدون سنسور ، تولیدکنندگان بیش از حد آبیاری می کنند. آنها همیشه برای بدتر بودن تلاش می کنند ، زیرا علائم آبیاری بیش از حد نسبت به آبیاری کم تماشایی است. با معرفی سیستم Trutina Soil ، با توجه به تجربه به دست آمده ما ، با آبیاری هوشمند می توان به 30٪ صرفه جویی در مصرف آب نیز رسید.

 بیایید نگاهی به چگونگی انجام این کار بیندازیم.

چه زمانی باید آبیاری را شروع کنیم:

طبق اندازه گیری های ما ، پویایی جذب آب گیاهان بسیار شبیه به کشت بدون خاک است. در اینجا نیز می توان گفت که باید منتظر بمانیم تا گیاهان با اولین آبیاری پس از طلوع آفتاب فعالیت خود را آغاز کنند. این با حسگرهای رطوبت خاک قابل اندازه گیری است. در این زمان، در شرایط به طور کلی، در حدود زمانی که 200 ژول / سانتی متر 2خلاصه تابش رسیده است. این حتی می تواند به معنی 2.5-3 ساعت پس از طلوع آفتاب باشد. اگر آبیاری زودتر گیاهان برای جذب آب به اندازه کافی فعال نباشند. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد: دمای پایین گیاه ، دمای پایین خاک ، رطوبت نسبی زیاد محیط ، تابش کم. آبیاری خیلی زود فشار ریشه را بطور رایگان افزایش می دهد ، این امر باعث تعرق غیر فعال در گیاه می شود ، که ممکن است احتمال بوتریتیس را افزایش دهد یا حتی علائم ادم ایجاد کند.            
علاوه بر این ، آب آبیاری تا حد زیادی منطقه ریشه را قبل از اینکه گیاهان بتوانند آن را بدست آورند ، ترک می کند ، این برای خاک های کم سخت معمول است.

Soil 001686 -  مدیریت آبیاری کشت گوجه فرنگی در خاک

فرکانس آبیاری:

سنسورهای رطوبت خاک سیستم Trutina باید به گونه ای قرار گیرند که یکی از سنسورها در عمق وسط منطقه ریشه قرار داشته باشد ، سنسور دوم باید دقیقاً در زیر منطقه ریشه واقع شود ، تا میزان آبیاری بیش از حد را تشخیص دهد. از نظر میزان جذب آب گیاهان ، فقط افزایش مقدار آب در مجاورت ریشه ها به معنای سهولت جذب آب است زیرا در اینجا باعث افزایش فشار ریشه می شود. بنابراین ، ما نیز باید متناسب با آن دوز آب را در هر آبیاری انتخاب کنیم.  
پس از شروع آبیاری ، بیایید نگاهی بیندازیم به میزان حسگر واقع در مرکز منطقه ریشه ، میزان محتوای افزایش یافته آب را اندازه گیری می کند و در عین حال سنسور عمیق تر را نیز مشاهده می کند. هنگامی که سنسور عمیق تر افزایش محتوای آب را نشان می دهد به این معنی است که لایه آب در لایه خاک بالای آن به سطح اشباع خود رسیده است ، بنابراین نمی توان آن را مرطوب کرد.
در این مرحله ، آبیاری باید به حالت تعلیق درآید ، زیرا این آب آبیاری قبلاً بی مورد توزیع می شود و مواد کودی موجود در آن برای گیاه غیرقابل دسترسی خواهند بود زیرا آنها را شسته و به لایه های عمیق تری نشت می کنند و باعث تجمع مضر می شوند. با استفاده از این روش می توان دوزهای اضافی آب را تعیین کرد و تمایل به مقدار آب را در مجاورت ریشه ها دنبال کرد.
در طول دوره فعال روزانه ، ارزش آبیاری آنقدر زیاد است که دسترسی آسان گیاه به آب در لایه فوقانی را حفظ می کند. در اینجا لازم به ذکر است که در بیشتر موارد ما از اسیدها برای تنظیم و کاهش مقدار pH در کشت خاک استفاده می کنیم. این معمولاً برای تأمین مقدار pH مناسب برای جذب عناصر غذایی در منطقه ریشه ضروری است. از آنجا که تغییر مقدار pH خاک به طور مداوم بسیار دشوار است ، بنابراین ، کاهش pH آب آبیاری زمانی موثر است که در مجاورت ریشه ها واقع شود و در طول دوره فعال روز ، یعنی از اولین آبیاری تا آخرین. این معمولا شامل استفاده از دوزهای کمتری از آب است ، که در روش تولید کنندگان خاک معمول نیست.

2 -  مدیریت آبیاری کشت گوجه فرنگی در خاک

جدول: اثر pH خاک بر جذب عناصر منفرد در خاک و در کشت بدون خاک را نشان می دهد

شکل زیر تنظیمات صحیح دوز آب را در نمودار نرم افزار Trutina Soil نشان می دهد:

2 -  مدیریت آبیاری کشت گوجه فرنگی در خاک

در دو روز اول ، هر روز یک پرورش دهنده مقدار زیادی آب را آبیاری کرد. قابل توجه است که با توجه به داده های سنسور رطوبت خاک به عمق 15 سانتی متر در منطقه ریشه ، رطوبت به سرعت به اشباع کامل رسیده و آب نیز عمیق تر ، 20 سانتی متر عمق پیدا می کند ، تا حدی که در آنجا نیز اشباع شود و به تراوش ادامه دهد. به لایه های عمیق تر واضح است که این آب و مواد مغذی دیگر در دسترس گیاهان نخواهد بود.          
روز بعد ، پرورش دهنده یک دوز بزرگ آب را در دو نیمه آبیاری کرد. دیده می شود که سنسور قرار گرفته در عمق 20 سانتی متری منطقه ریشه نسبتاً سریع به سطح اشباع می رسد ، اما سنسور عمق 25 سانتی متر فقط افزایش قابل توجهی در محتوای آب در طول آبیاری دوم را نشان می دهد. این افزایش محتوای آب در لایه عمیق تر هنوز هدر رفته و نامطلوب است.
در روز چهارم ، پرورش دهنده سه بار آبیاری کرده و در هر آبیاری مقدار کمتری آب استفاده کرده است. سنسور قرار داده شده در عمق 15 سانتی متری اشباع مشابه روزهای گذشته را نشان می دهد ، اما این اشباع بیشتر طول می کشد و سنسور در عمق 25 سانتی متر فقط تغییر جزئی رطوبت را نشان می دهد ، که هدف بود. در نتیجه ، هیچ اتلاف آب و مواد مغذی وجود ندارد ، ریشه ها می توانند آب بیشتری جذب کنند و مقدار pH را می توان در طول روز در حد مطلوب نگه داشت.

به نظر من ، اگر تجهیزات ما مناسب باشد ، می توان تعداد آبیاری ها را با خیال راحت بیشتر کرد ، البته با کاهش متناسب جیره های آب اگر ترکیب خاک اجازه دهد ، می توان هر بار که به 200 ژول برسیم دوزهای کمی را آبیاری کنیم / 2 سانتی متر مربع از مقدار تابش ، این امر به گیاهان ما کمک می کند تا در دوره فعال تعرق شوند.
مهم است که این کار فقط با گیاهان فعال انجام شود و آبیاری به موقع در بعد از ظهر متوقف شود تا زمان کاهش رطوبت خاک تا کند شدن جذب آب در اواخر بعد از ظهر باقی بماند. آبیاری اواخر بعد از ظهر برای گیاهان بسیار مضر است زیرا فشار ریشه بیش از حد حفظ شده باعث آسیب دیواره سلول و افزایش طول رویشی در پایان روز و در نتیجه گیاهان سبز و روشن برای شب می شود. این گیاهان به دلیل فشار بیشتر تورگور در محل زخمهای ناشی از کارهای کشت روزانه مرطوب باقی خواهند ماند ، آنها هیچ فرصتی برای خشک شدن ندارند و در معرض بیماریهای قارچی قرار می گیرند.

آبیاری باید به پایان رسید به طوری که بین آخرین آبیاری و غروب خورشید، باید حدود 250 ژول / سانتی متر باشد 2 از اشعه تجمعی. این امر احتمال کاهش متناسب محتوای آب در بعد از ظهر را باقیمانده است.

نمودار زیر یک روش آبیاری به خوبی انتخاب شده را نشان می دهد که در آن خط آبی داده های سنسور را در عمق 15 سانتی متر نشان می دهد.

3 -  مدیریت آبیاری کشت گوجه فرنگی در خاک

مطالب برگرفته از مقالات تخصصی خارجی بوده و به صورت ترجمه و رایگان در اختیار شما عزیزان قرار گرفته شده است .

منبع : gremonsystems.com

حسین قدیری سوال پرسید اکتبر 3, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها807 times
  • پاسخ ها0 پاسخ ها
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات