مالیات بر ارزش افزوده به چه معنا است ؟

4

شرح مالیات بر ارزش افزوده به چه معنا است ؟

Bahar.simiari سوال پاسخ داده شده می 1, 2020
گذاشتن نظر
3

یکی از منابع مهم درآمد دولت‌ها، درآمدهای مالیاتی ناشی از مالیات بر ارزش افزوده است. دولت‌ها با دریافت مالیات به صورت مستمر می‌توانند خدمات ضروری برای جامعه را با ثبات و با برنامه ریزی مناسب ارائه دهند.

تجربه تدوین و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال‌های اخیر در کشورهای متعدد نشان می‌دهد که این نظام مالیاتی یک منبع درآمد قابل اتکا برای دولت است. یکی از مزیت‌های این مالیات سادگی وصول و پرداخت آن نسبت به سایر انواع مالیات‌ها است. همچنین مالیات ارزش افزوده بدلیل مزایای دیگری از جمله درآمدزایی زیاد و مهم‌ترین آن کاهش وابستگی هرچه بیشتر درآمد دولت به نفت، یکی از بهترین نظام‌های مالیاتی غیر مستقیم شناخته شده است.

ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺑﺮ ارزش اﻓﺰوده، ﻧﻮﻋﻲ ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺑﺮ ﻣﺼﺮف اﺳﺖ ﻛﻪ در ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ زﻧﺠﻴﺮه واردات، ﺗﻮﻟﻴﺪ، ﺗﻮزﻳﻊ و ﻣﺼﺮف، ﺑﻪ ﺗﺪرﻳﺞ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻨﮕﺎﻫﻬﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﻛﻪ در ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ زﻧﺠﻴﺮهﻫﺎی ﻣﺬﻛﻮر ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ، ﺑﻪ ﻣﻴﺰان درﺻﺪی از ارزش اﻓﺰوده ﺣﺎﺻﻠﻪ در ﻫﺮ ﻣﺮﺣﻠﻪ از زﻧﺠﻴﺮه، اﻧﺒﺎﺷﺘﻪ و از ﻫﺮ ﺑﻨﮕﺎه ﺑﻪ ﺑﻨﮕﺎه ﺑﻌﺪی ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﻲﺷﻮد ﺗﺎ درﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﻪ ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻧﻬﺎﻳﻲ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪه و ﺗﻮﺳﻂ آﻧﺎن ﭘﺮداﺧﺖ ﺷﻮد.

مالیات بر ارزش افزوده مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌گردد.

ارزش افزوده به ارزشی که در فرایند تولید به ارزش کالاهای واسطه‌ای افزوده می‌شود، گفته می‌شود. این مفهوم به فرایند تولید مربوط است و نه به کالای خاص. ارزش افزوده اقتصادی معیاری برای سنجش عملکرد مالی شرکت بر اساس ثروت مازاد است که با کسر هزینه سرمایه از سود عملیاتی (پس از کسر مالیات) محاسبه می‌شود. ارزش‌افزوده اقتصادی با عنوان «سود اقتصادی» نیز شناخته می‌شود. فرمول محاسبه ارزش‌افزوده اقتصادی عبارت است از: سود عملیاتی پس از کسر مالیات منهای هزینه سرمایه. این معیار توسط شرکت مشاوره شناسایی و معرفی شد که می‌تواند نشان‌دهنده سود اقتصادی حقیقی یک شرکت باشد.

در سیستم مالیات بر ارزش افزوده، هر فروشنده در هنگام فروش کالا و خدمات، مالیات متعلقه را بر صورتحساب افزوده و آن را همراه با قیمت کالا و خدمات از مشتری دریافت می نماید. اولین فروشنده، مالیات را یکجا به دولت پرداخت کرده و درمراحل بعدی، هر فروشنده تنها مابه التفاوت مالیات (مالیات دریافتی پس از کسر مالیاتی که خود قبلاً پرداخت نموده) را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می کند.

جا داره اشاره بشه که برخی از اقلام کشاورزی ومصرفی  و کتاب از این قانون معاف می باشند.

Bahar.simiari سوال پاسخ داده شده می 1, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها2100 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات