طراحی مدل مفهومی اجرای الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت با تاکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی

1.30Kایران-اسلام
0

طراحی مدل مفهومی اجرای الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت با تاکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 26, 2020
گذاشتن نظر
1

طراحی مدل مفهومی اجرای الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت با تاکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی

چکیده

الگو نقشه جامعی برای حرکت در مسیر تعالی است و این رو بررسی ابعاد و مولفه های تاثیر گذار بر الگوی پیشرفت و توسعه با تاکید بر اسلامی و ایرانی بودن از اهمیت بالایی برخوردار است . الگوی پیشرفت باید کاملا منطبق بر محیط اینده باشد تا بتواند از ناهمواری های اینده عبور کند و اثر گذار باشد . مساله این است که بسیاری از سند هایی که در کشور تنظیم می شوند قابلیت اجرا ندارند و اغلب ظرفیت اجرایی شدن ندارند . علت هم این است که ارمان هایی که در این سند ها امده با ارمان های نسل بعدی که قرار است این سند ها را اجرا کنند ، همخوانی ندارند به عبارتی ارزش شناختی ما با ارزش شناختی نسل بعدی متفاوت است . همچنین بررسی اثار و پیامد های توسعه و پیشرفت کشور گردد و از سوی دیگر باعث کمرنگ شدن ارزش های اسلامی _ ایرانی نیز شده است دلیل این امر را باید در تفاوت بین مبانی ، اقتضائات و غایات توسعه با مبانی و غایات جامعه ی اسلامی ایران جستجو کرد ، لذا این امر ضرورت طراحی الگویی متناسب با جامعه اسلامی و ایرانی را ایجاب می کند . در این پژوهش با شناسایی مولفه های تاثیر گذار بر الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت به طراحی الگوی پیشرفت و توسعه متناسب با جامعه اسلامی ایران پرداخته می شود .

در این پژوهش ، که تاکید بر اجرایی شدن الگو در اینده است ، ابتدا با مرور ادبیات نظری به بررسی مفاهینی همچون پیشرفت ، توسعه ، الگوی اسلامی – ایرانی و همچنین ارتباط الگوی اسلامی _ ایرانی با مفهوم پیشرفت و توسعه  پرداخته می شود روش کاربردی مقاله روش کتابخانه ای ، درچارچوب رویکرد تحلیلی _ توصیفی و با کمک داده های خبرگانی معطوف به اینده می باشد . در این پژوهش ، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری شاخص های الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت در 6 حوزه شاخص سیاسی ، اقتصادی ، علم و فناوری ، زیست محیطی ، توسعه انسانی و شاخص اجتماعی و فرهنگی طبقه بندی و در نهایت مدل مفهومی جهت اجرای الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت با توجه به این شاخص ها طراحی و ارائه گردیده است .

مقدمه 

الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت ، فصل جدید اغاز کرده است و اکنون سخن از اجرایی شدن است . این سند ، نخستین سند راهبردی بلند مدت کشور است که نه تنها بایسته های سیاست گذاری و برنامه ریزی های ملی در افق یک سده اینده را تعیین خواهد کرد ، بلکه همه اسناد کوتاه مدت و میان مدت جاری را نیز متحول خواهد نمود . در سال 1385 ، رهبر معظم انقلاب طراحی و تدوین الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت را به عنوان یک ضرورت برای کشور مطرح نمود .

ناکارامدی الگوهای توسعه غربی و نیاز کشور به یک الگوی پیشرفت بومی و وجود ظرفیت های بالایی که در کشور برای رشد ، توسعه و پیشرفت وجود دارد از دلایل طرح این موضوع می باشد . در همین رابطه ایشان معتقدند : ( این الگو باید تدوین شود  ، باید روشن شود ، باید ابعاد و زوایایش مشخص شود ؛ این کار به طور کامل انجام نگرفته است و باید بشود . اما همینی که ما فهمیده ایم که باید برگردیم به نقشه اسلامی _ ایرانی ، این خودش موفقیت بزرگی است . این موفقیت را امروز داریم . وقتی می گوییم الگوی ایرانی _ اسلامی ، یعنی یک نقشه جامع . بدون نقشه ی جامع دچار سر درگمی خواهیم شد ؛ همچنان که در طول این سی سال ، به حرکت های هفت و هشتی ، بی هدف و و زیگزاگی مبتلا بودیم ، این به خاطر این است که یک نقشه ی جامع وجود نداشته است )

(تدوین الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت از ابعاد گوناگون ، یک اتفاق نیک ، مهم و بی سابقه در امر برنامه ریزی ((توسعه )) در کشور محسوب می شود . این نقطه عطف تاریخی در ایران اسلامی ، البته پدیده ای نو پاست ، از این رو تبییت ابعاد مختلف ان برای ایجاد درکی مشتترکی ، هماهنگ ، روشن و شفاف از موضوع ، ضروری است . ما باید پیشرفت را با الگوی اسلامی _ ایرانی پیدا کنیم . چرا می گوییم اسلامی و چرا می گوییم ایرانی ؟ اسلامی ، به سبب اینکه بر مبانی نظری و فلسفی اسلام و مبانی انسان شناختی اسلام استوار است . چرا می گوییم ایرانی ؛ چون فکر و ابتکار ایرانی ، این را بدست اورده است ) .

این مطلب گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در باب محوری ترین و مهم ترین مشکل امروز کشور یعنی توسعه و جهت گیری ان است . محوریت مقوله توسعه امری نیست که فقط محدود به سطوح بالای نظام سیاسی کشور باشد ؛ چرا که مقوله توسعه و مفاهیم مرتبط با ان همواره جایگاهی کلیدی در زندگی اجتماعی بشر دارد و از این روست که توسعه در شکل کلی خود ، مهم ترین عنصر دگرگون کننده همه عرصه های حیات اجتماعی جوامع از جمله جامعه ما می باشد .

توسعه در سایه ، پاسخ گویی اجتماعی ، درجه اثر بخشی و بازدهی یک سازمان در برابر مسولیت های اجتماعی ان است .

منبع : qzparadise.ir

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 26, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1303 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات