سوسک عدس چیست و ان را معرفی کنید؟

2

716211724b939571d0951ae0c67f482bd584e5dc 147 -   سوسک عدس چیست و ان را معرفی کنید؟

  سوسک عدس چیست و ان را معرفی کنید؟

  سوسک شرقی بیشتر در چه بستر هایی تکثیرمیشود و زیست این آفت چگونه است

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 10, 2020
گذاشتن نظر
1

  سوسک عدس چیست و ان را معرفی کنید؟

حشرات – عدس

سوسک دانه عدس.

اسامی علمی

Bruchus lentis Frölich و Bruchus ervi Froel

اهمیت

B. ervi سوسک کمی کشیده و طول بدن 3-3.8 میلی متر است. الیترا به رنگ سیاه و دارای موهای قهوه ای روشن و لکه های مایل به سفید است. بزرگسالان B. lentis 3-3.5 میلی متر طول دارند و در پشت موهایی متمایل به قرمز متمایل به خاکستری دارند که با چندین لکه مایل به سفید مشخص شده اند. لاروها مایل به زرد مایل به سفید و سر قهوه ای تیره دارند.

علائم

اولین علامت یک سوراخ سوراخ کوچک تیره یا نقطه نفوذ روی دانه در زمان برداشت است. اگر بذر باز شود ، لارو در داخل آن یافت می شود. بعداً پنجره ای روی بذر ظاهر می شود و بیشتر دانه ها توسط لارو بروخوس خورده می شوند.

میزبان

این سوسک مخصوص عدس است.

توزیع جغرافیایی

Bruchus ervi در اروپا ، آفریقای شمالی و جنوب غربی آسیا و Bruchus lentis در ایالات متحده آمریکا ، اروپا ، شمال آفریقا ، جنوب غربی آسیا و هند وجود دارد.

زیست شناسی و انتقال

B. ervi سوسک کمی کشیده و طول بدن 3-3.8 میلی متر است. الیترا به رنگ سیاه و دارای موهای قهوه ای روشن و لکه های مایل به سفید است. بزرگسالان B. lentis 3-3.5 میلی متر طول دارند و در پشت موهایی متمایل به قرمز متمایل به خاکستری دارند که با چندین لکه مایل به سفید مشخص شده اند. لاروها مایل به زرد مایل به سفید و سر قهوه ای تیره دارند.
بزرگسالان در زمان گلدهی به مزارع عدس نقل مکان می کنند و از شهد و گرده تغذیه می کنند. رشد و جمع شدن تخمدان پس از تغذیه رخ می دهد. ماده ها تخمهای شفاف و زرد خود را به بیرون غلافهای جوان می چسبانند. پس از جوجه ریزی ، لارو ریز به دیواره غلاف نفوذ می کند ، از طریق غلاف سوراخ می کند تا زمانی که به دانه در حال رشد برسد ، وارد بذر می شود و از محتوای آن تغذیه می کند. لارو به آرامی رشد می کند و تا رشد کامل حدود 6 هفته زمان نیاز دارد. قبل از شفیره شدن ، لارو یک محل خروج به سطح بذر را می خورد و فقط یک پنجره دایره ای نازک (غشای اپیدرم) سالم می ماند. پس از شفيرگي ، بالغ در حال ظهور اين غشا را باز كرده و بذر را ترك مي كند. بزرگسالان ممکن است برای خواب زمستانی مجدداً وارد بذر شوند یا در سایر مکانهای محافظت شده تا قبل از گلدهی عدس در فصل بعد ، بذر را بچرخانند.

روش شناسایی / نمایه سازی در ICARDA

بازرسی بصری
درمان / کنترل

هنگام برداشت ، بذرها را از نظر سوراخهای کوچک و پنجره ها بررسی کنید. بذرهای آلوده را قبل از نگهداری با فسفین (Phostoxin) بخور دهید.
بذرهای آلوده نکارید.
در صورت بروز آلودگی زیاد ، از حشره کش ها استفاده کنید تا بذرهای تمیز را برای صادرات یا تولید بذر تضمین کنید. دو کاربرد ، در اوایل تا 50 درصد گلدهی و 2 هفته بعد ، از حشره کش های زیر کنترل کافی را فراهم می کند:
اندوسولفان (تیودان 35) با سرعت 4 میلی لیتر در لیتر
آلفا كپامترین (Fasctac EC 10) با سرعت 0.25 میلی لیتر در لیتر
متیل پاراتیون (Metyphon EC 50) در I ml / L.
رویه در مراکز در صورت آزمایش مثبت دنبال می شود

سوسک بذر گاو کوهی ، سوسک دانه لوبیا Adzuki.

اسامی علمی

Callosobruchus maculatus Fabricius و C. chinensis (L.)

اهمیت

سوسک های Callosobruchus اصولاً یک آفت جدی از محصولات ذخیره شده در شرایط خشک گرم است. تخریب کامل دانه و نبض ممکن است در مدت زمان کوتاهی صورت گیرد. در آب و هوای مرطوب ، میزان افزایش رقبا بسیار بیشتر است به طوری که در تأسیس خود مشکل دارد.

علائم

مرحله لارو تونل شپشک و در لوبیا توسعه می یابد. آنها ممکن است تقریباً تمام محتوای لوبیا را مصرف کنند. شفیره سازی در لوبیا رخ می دهد و بزرگسالان از طریق یک سوراخ گرد در پوسته بذر ظاهر می شوند. آسیب ترکیبی از تغذیه و آلودگی است.

میزبان

آنها به چندین حبوبات ذخیره شده ، نخود (Cicer arietinum) ، آهار (Cajanus cajan) ، گرم سبز (Vigna radiata) ، نخود فرنگی (Pisum sativum) و لوبیای کلیه (Phaseolus vulgaris) حمله می کنند. روی عدس ، C. chinensis شایع ترین است.

توزیع جغرافیایی

هر دو گونه در همه قاره ها با شرایط نیمه گرمسیری یا گرمسیری گسترده هستند.

زیست شناسی و انتقال

تخمها را به لوبیا یا غلاف چسبانده اند. در هنگام جوجه ریزی لارو در دانه سوراخ می شود و در آنجا قبل از شكل زدن ، پنجره ای شفاف در دانه ایجاد می كند. مراحل لارو و شفیره در داخل لوبیا سپری می شوند. بزرگسال از طریق “پنجره” خارج می شود و یک سوراخ گرد و مرتب ایجاد می کند. آلودگی ها می تواند در این زمینه آغاز شود. بزرگسالان از لوبیای زباله ای که در گونی ها ، ماشین های برداشت ، کاشت ها یا مکان های خوراک باقی مانده است به مزارع لوبیا می روند. شپشک نخود فرنگی به راحتی به لوبیای خشک حمله می کند. بنابراین این علف هرز می تواند یک آفت ذخیره جدی باشد. آلودگی شپشک لوبیا نیز می تواند در مزرعه شروع شود و همچنین ممکن است از لوبیای زباله نشات گرفته باشد. همانند شپشک نخود فرنگی ، شپشک لوبیا به لوبیای خشک حمله کرده و می تواند یک آفت جدی در لوبیای ذخیره شده باشد. آلودگی شپشک لوبیای وسیع نیز از این مزرعه آغاز می شود ، اما این آفت ذخیره نیست.

lentil%20seed%20beetle -   سوسک عدس چیست و ان را معرفی کنید؟

lentil%20seed%20beetle1 -   سوسک عدس چیست و ان را معرفی کنید؟

منبع : cropgenebank.sgrp.cgiar.org

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 10, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها4867 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات