سم آبامکتین چیست وموارد مصرف آن درکشاورزی؟

1

سم آبامکتین چیست وموارد مصرف آن درکشاورزی؟

همچنین به عنوان Avermectin B1 و MK-936 شناخته می شود. نام های تجاری شامل Affirm ، Agri-Mek ، Avid ، Dynamec ، Vertimec و Zephyr است.
مقدمه
Abamectin مخلوطی از avermectins حاوی> 80٪ avermectin B1a و <20٪ avermectin B1b است ( 1 ). این دو جز components ، B1a و B1b دارای خصوصیات بیولوژیکی و سم شناسی بسیار مشابهی هستند ( 5 ). آورمکتین ها ترکیبات حشره کش یا ضد التهابی هستند که از باکتری خاک Streptomyces avermitilis به دست می آیند ( 2 ). آبامکتین یک محصول تخمیر طبیعی این باکتری است ( 5 ). Abamectin برای کنترل آفات حشرات و کنه ها از طیف وسیعی از محصولات زراعی ، میوه ای ، گیاهی و زینتی استفاده می شود و توسط صاحبان خانه برای کنترل مورچه های آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد ( 5) دوزهای 50 تا 200 میکروگرم بر کیلوگرم ایورمکتین ، عضوی مشابه از خانواده ترکیبات آورمکتین ، به طور گسترده ای برای معالجه انسان در برنامه سرطان انسدادی (رودخانه کوری) سازمان بهداشت جهانی مورد استفاده قرار می گیرد ( 2 ، 8 ).
اثرات سم شناسی
سمیت حاد
آبامکتین ماده ای بسیار سمی است ، با این حال بیشتر محصولات فرموله شده حاوی آبامکتین از نظر سمیت برای پستانداران کم است ( 5 ، 7 ). فرمولاسیون کنسانتره امولسیون پذیر ممکن است باعث تحریک چشم متوسط ​​و تحریک خفیف پوست شود ( 1 ). علائم مسمومیت مشاهده شده در حیوانات آزمایشگاهی شامل اتساع مردمک چشم ، استفراغ ، تشنج و / یا لرزش و کما است ( 5 ).

آبامکتین با تداخل در انتقال عصبی و عصبی عضلانی بر روی حشرات عمل می کند. این ماده بر روی نوع خاصی از سیناپس واقع در مغز عمل می کند و توسط سد خونی-مغزی محافظت می شود. با این حال ، در دوزهای بسیار بالا ، سد خونی-مغزی پستانداران می تواند نفوذ کرده و باعث بروز علائم افسردگی CNS مانند عدم هماهنگی ، لرزش ، بی حالی ، تحریک و گشاد شدن مردمک شود. دوزهای بسیار زیاد باعث مرگ ناشی از نارسایی تنفسی شده است ( 2 ).

آبامکتین به راحتی از طریق پوست جذب نمی شود. آزمایشات انجام شده توسط میمون ها نشان می دهد که کمتر از 1٪ آبامکتین استفاده شده از طریق پوست از طریق پوست به جریان خون جذب می شود ( 5 ). آبامکتین واکنش های پوستی آلرژیک ایجاد نمی کند ( 7 ).

به مقدار ماده شیمیایی کشنده برای نیمی از (50٪) از حیوانات تجربی تغذیه شده با ماده ، دوز کشنده خوراکی حاد آن پنجاه یا LD50 گفته می شود. LD50 خوراکی آبامکتین در موشهای صحرایی 11 میلی گرم بر کیلوگرم است و در موشها از 14 ( 5 ) تا> 80 میلی گرم در کیلوگرم ( 7 ) است. LD50 پوستی برای آبامکتین فنی در موش و خرگوش> 330 میلی گرم در کیلوگرم است ( 4 ). LD50 خوراکی برای محصول تأیید 0.011٪ Fire Ant طعمه در موش صحرایی> 5000 میلی گرم در کیلوگرم و LD50 پوستی آن بر روی خرگوش> 2000 میلی گرم در کیلوگرم است ( 1 ). LD50 خوراکی محصول 1.8٪ w / v Abamectin EC در موش صحرایی 300 میلی گرم بر کیلوگرم است و LD50 پوستی این محصول در خرگوش بیش از 2000 میلی گرم در کیلوگرم است ( 8 ).
سمیت مزمن
در یک مطالعه 1 ساله با سگهایی که دوز خوراکی 0 ، 25/0 ، 5/0 یا 1 میلی گرم در کیلوگرم در روز داده بودند ، هیچ تغییری در بافت در هر سطح دوز مشاهده نشد. با این حال ، برخی از سگها در سطح 5/0 و 1 میلی گرم در کیلوگرم در روز دارای اتساع مردمک ، کاهش وزن ، بی حالی ، لرزش و خواب بودند. NOEL برای این مطالعه 25/0 میلی گرم بر کیلوگرم در روز بود ( 5 ، 8 ). نتایج مشابهی در یک مطالعه 2 ساله با موشهای تغذیه شده 0 ، 75/0 ، 5/1 یا 2 میلی گرم در کیلوگرم در روز مشاهده شد. هیچ تغییری در سیستم عصبی یا عضلانی مشاهده نشد ، اما موش ها در تمام سطوح دوز افزایش وزن بدن را به طور قابل توجهی بالاتر از گروه شاهد نشان دادند. چند نفر در گروه با دوز بالا لرزش به نمایش گذاشتند ( 5 ).

هنگامی که موش ها 8 میلی گرم در کیلوگرم در روز تغذیه می کردند ، بالاترین دوز آزمایش شده ، به مدت 94 هفته ، مردان دچار درماتیت و تغییر در تشکیل خون در طحال شدند ، در حالی که زنان لرزش و کاهش وزن را نشان دادند ( 7 ).
اثرات تولید مثل
در موش صحرایی ، سمیت توله سگ NOEL 0.12 میلی گرم در کیلوگرم در روز بود. با mg / kg 40/0 / روز ، میزان تولد نوزادان مرده افزایش یافته ، زنده ماندن توله سگ کاهش یافته ، شیردهی کاهش یافته و وزن توله سگ کاهش یافته است ( 7 ).
اثرات تراتوژنیک
آبامکتین شکاف کام را در فرزندان موشهای درمان شده و خرگوشها ایجاد کرده است ، اما فقط در دوزهایی که برای مادران نیز سمی است ( 5 ). در موشهای صحرایی که حداکثر 1 میلی گرم در کیلوگرم در روز تجویز شده باشد هیچ نقص مادرزادی وجود ندارد ( 7 ).
اثرات جهش زا
آبامکتین جهش زا نیست. آزمایش جهش زایی میکروبی و جهش زایی در موش های زنده منفی بود. یک آزمایش در مورد کشت سلولهای کبدی موش مثبت بود ( 7 ).
اثرات سرطان زایی
Abamectin در موش ها یا موش هایی که حداکثر دوزهای قابل تحمل را داشتند سرطان زا نبود. موش ها با دوزهای غذایی 75/0 ، 5/1 یا 2 میلی گرم در کیلوگرم در روز به مدت 24 ماه و موش ها با 2 ، 4 یا 8 میلی گرم در کیلوگرم در روز به مدت 22 ماه تغذیه شدند ( 5 ).
سرنوشت در انسان و حیوانات
آزمایشات انجام شده روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد که آورمکتین B1a بلعیده شده توسط پستانداران در جریان خون جذب می شود و طی 2 روز به سرعت از طریق مدفوع از بدن خارج می شود ( 7 ، 8 ). موش هایی که دوز خوراکی منفرد آورمکتین B1a با برچسب رادیویی داده اند ، بیشتر دوز (69 تا 82 درصد) را از مدفوع بدون تغییر دفع می کنند. نیمه عمر بقایای آئورمکتین B1a در بافتهای موش به طور متوسط ​​1.2 روز است ( 4 ). به همین ترتیب ، هنگامی که به میمون ها یک تزریق وریدی آورمکتین B1a تزریق شد ، بیش از 90٪ دوز ظرف 7 روز از دوز از طریق مدفوع دفع شد ( 5 ، 8) بزهای شیرده با دوزهای خوراکی روزانه به مدت 10 روز 89٪ آورمکتین تجویز شده را به طور عمده از طریق مدفوع دفع می کنند. کمتر از 1٪ در ادرار بهبود یافت ( 4 ).
اثرات اکولوژیکی
اثرات بر روی پرندگان
آبامکتین برای پرندگان نسبتاً سمی نیست ( 7 ). LD50 برای آبامکتین در بلدرچین باب وایت 2000 میلی گرم در کیلوگرم است. وقتی 5 روز در غذای آنها در معرض آبامکتین قرار گرفت ، LC50 برای بلدرچین گیاه بابوت 3102 ppm و برای اردکهای اردک کوهی 383 ppm بود. هنگامی که به اردکهای اردک کوهی با دوزهای 3 ، 6 یا 12 ppm به مدت 18 هفته تغذیه می شد ، هیچ عارضه ای بر تولید مثل وجود نداشت ( 6 ).
اثرات بر موجودات آبزی
آبامکتین برای ماهی ها و بی مهرگان آبزی بسیار سمی است ( 7 ). LC50 96 ساعته آن در ماهی قزل آلای رنگین کمان ppb 3.2 ، ppb 9.6 در bluegill sunfish ، 15 ppb در minnowheads ، و ppb 24 در کانال catfish و 42 ppb در ماهی کپور است. LC50 48 ساعته آن در Daphnia magna ، یک سخت پوستان آب شیرین کوچک ، 0.34 ppb است. LC50 96 ساعته برای آبامکتین در میگوی صورتی (Panaeus duorarum) 1.6 ppb ، 0.022 ppb در میگوی mysid ، 430 ppb در صدف های شرقی و 153 ppb در خرچنگ آبی است ( 6 ).

در حالی که مقادیر فوق LC50 بسیار کم است ، که نشان دهنده سطح بالای سمیت برای موجودات آبزی است ، انتظار می رود غلظت واقعی آبامکتین در آبهای سطحی (آب شیرین) مجاور مناطق تصفیه شده کم باشد. نرخ استفاده از 0.025 پوند آبامکتین در هکتار (بالاترین میزان توصیه شده) باید منجر به غلظت های بالاتر از 26 قسمت در تریلیون در آبهای سطحی مجاور یک روز پس از استفاده شود. تجزیه نوری سریع و جذب رسوبات باید در طی چند روز غلظت کمتری نیز تولید کند. محصولات تخریب آبامکتین نسبت به خود آبامکتین برای موجودات آبزی سمی نیست ( 6 ).

آبامکتین در ماهی آفتاب بلوسیل که به مدت 28 روز در یک مخزن جریان در معرض ppb 0.099 قرار دارد ، تجمع زیستی نمی یابد. در روز 28 ، غلظت باقیمانده در ماهی 8.8 ppb بود ، اما این سرعت در روز 42 به سرعت ppb 0.32 کاهش یافت. مقدار BCF محاسبه شده از این مطالعه 52 است ، نشان می دهد که آبامکتین در ماهی تجمع نمی یابد یا ادامه می یابد ( 6 ).
تأثیر بر سایر حیوانات (گونه های غیر هدف)
آبامکتین برای زنبورهای عسل بسیار سمی است ، با LC50 تماس 24 ساعته 0.002 ug / زنبور و LD50 خوراکی 0.009 ug / زنبور عسل وجود دارد. تخریب سریع آبامکتین خطر مرگ زنبورهای عسل را کاهش می دهد. شاخ و برگ مرکبات و یونجه 24 تا 48 ساعت پس از درمان با آبامکتین برای زنبورهای عسل سمی نبود ( 6 ).

LC50 28 روزه برای آبامکتین در کرم های خاکی 28 ppm است. کرم های خاکی با استفاده از آبامکتین با نرخ مصرف توصیه شده تأثیر منفی نخواهند گذاشت.
سرنوشت محیط زیست
تجزیه مواد شیمیایی در خاک و آبهای زیرزمینی
از آنجا که آبامکتین در آب تقریباً نامحلول است و تمایل زیادی به اتصال به ذرات خاک دارد ، بنابراین در خاک بی حرکت است و بعید است آبهای زیرزمینی را شسته یا آلوده کند ( 6 ، 7 ). ترکیباتی که در اثر تخریب آبامکتین تولید می شوند نیز بی حرکت هستند و بعید است آبهای زیرزمینی را آلوده کنند ( 6 ).

آبامکتین به سرعت در خاک تخریب می شود. در سطح خاک ، آن را تحت تخریب سریع فوتو ، با نیمه عمر 8 و 21 ساعت ( 6 ) یا 1 روز ( 7 ) گزارش شده است. وقتی روی سطح خاک قرار می گیرد و سایه نمی زند ، نیمه عمر خاک آن حدود 1 هفته بود. در شرایط تاریکی و هوازی ، نیمه عمر خاک 2 هفته تا 2 ماه بود ( 7 ). نیمه عمر آئورمکتین B1a در ماسه های ریز شنی ، رس و ماسه ساختمانی 20 تا 47 روز بود. تصور می شود که از بین رفتن آبامکتین از این خاک ها به دلیل تخریب میکروبی است زیرا آبامکتین در خاک استریل تخریب نشده باقی مانده است. میزان تخریب در شرایط بی هوازی به طور قابل توجهی کاهش یافت ( 6 ).
تجزیه مواد شیمیایی در آبهای سطحی
آبامکتین به سرعت در آب تجزیه می شود. پس از توزیع اولیه ، نیمه عمر آن در آب استخر مصنوعی 4 روز بود. نیمه عمر آن در رسوبات حوضچه 2 تا 4 هفته بود ( 6 ). تحت تخریب نوری سریع قرار دارد و نیمه عمر آن 12 ساعت در آب است ( 6 و 7 ). هنگامی که در سطح pH مشترک در آبهای سطحی و زیرزمینی (pH 5 ، 7 و 9) آزمایش می شود ، آبامکتین هیدرولیز نمی شود ( 6 ).
تجزیه مواد شیمیایی در پوشش گیاهی
گیاهان آبامکتین را از خاک جذب نمی کنند ( 6 ). آبامکتین در صورت وجود یک لایه نازک ، مانند روی سطح برگ های تحت درمان ، در معرض تخریب سریع قرار می گیرد. در شرایط آزمایشگاهی و در حضور نور ، نیمه عمر آن به صورت یک فیلم نازک 4 تا 6 ساعت بود ( 6 ).
ویژگی های فیزیکی و راهنماها
آبامکتین یک پودر کریستالی سفید تا زرد است ( 4 ). اگر در معرض گرما یا شعله قرار گیرد ، خطر کمی آتش سوزی ایجاد می کند و در حضور اکسید کننده های قوی خطر آتش سوزی و انفجار ایجاد می کند. ممکن است بسوزد اما به راحتی شعله ور نخواهد شد. از تماس با اکسید کننده های قوی ، گرمای زیاد ، جرقه یا شعله باز خودداری کنید. تجزیه حرارتی ممکن است اکسیدهای سمی کربن آزاد کند ( 3 ). کارگرانی که آبامکتین را اداره می کنند باید از عینک برای جلوگیری از تماس چشمی و لباس محافظ برای جلوگیری از تماس طولانی مدت پوست استفاده کنند ( 3 ).
دستورالعمل های قرار گرفتن در معرض:
هیچ محدودیت در معرض شغلی برای abamectin توسط OSHA ، NIOSH یا ACGIH تعیین نشده است ( 3 ).
مشخصات فیزیکی:

CAS #:
Avermectin B1a – 65195-55-3؛ Avermectin B1b – 65195-56-4

نام شیمیایی:
آورمکتین B1a

کلاس شیمیایی / استفاده:
سموم قارچ آورمکتین / حشره کش دی ساکارید لاکتون ماکروسایکل جدا شده از باکتری خاک Streptomyces avermitilis – سایپرز ، باشگاه دانش

تراکم:
1.16 در 21 درجه سانتیگراد ( 7 )

حلالیت H20:
عملا نامحلول 7.8 ppb ( 6 )

حلالیت در حلالهای دیگر:
محلول در استون ، متانول ، ایزوپروپانول و تولوئن ( 4 ، 8 )

نقطه ذوب:
155-157 درجه سانتیگراد ( 4 )

فشار بخار:
ناچیز ( 4 )؛ 1.5 10 10 تا منهای 9 تور ( 7 )

کوچ:
4000 ( 6 )

منبع : pmep.cce.cornell.edu

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 14, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها2458 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات