زهکشی اراضی در کشاورزی به چیست؟

0

زهکشی اراضی در کشاورزی به چیست؟

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده اکتبر 25, 2020
گذاشتن نظر
2

زهکشی اراضی در کشاورزی به چیست؟

زهکشی اراضی در لغت به معنی خارج کردن اب اضافی از زمین می باشد یکی از کارهایی است که از 200 سال قبل مرسوم بوده است . البته خارج شدن اب از زمین به طور طبیعی نیز صورت می گیرد . لذا زهکشی فقط این فرایند طبیعی را سرعت می بخشد . هر چند برخی از زارعین احتمالا از زمان های بسیار قدیم به فوائد زهکشی اگاه بودند و کاوش های باستان شناسی نیز اثاری از این عملیات را نشان می دهد. اما این فن به عنوان یک کار معمول در عملیات کشاورزی مرسوم نبوده است. در واقع زهکشی تا نیمه دوم قرن هیجدهم میلادی بسیار محدود و ناشناخته بود و تنها از ان زمان به بعد بود که همگام با توسعه کشاورزی توجه به عملیات زهکشی نیز جلب گردید.

اگثر زمین های کشاورزی در دوره محدودی از سال ممکن است دارای اب اضافی باشند که اگر این دوره کوتاه بود و یا زمانی رخ دهد که گیاه در مرحله بحرانی نباشد زبان چندانی به زراعت وارد نخواهد شد به خصوص اینکه زمین ها غالبا خود دارای زهکش طبیعی بوده و اب اضافی را به تدریج خارج میکنند اما اگر دوره مانداب طولانی بوده ومصادف با مرحله بحرانی گیاه گردد. خارج ساخت اب اضافی به صورت مصنوعی که همان زهکشی باشد امری مفید و حتی ضضروری می باشد . زهکشی اراضی علی الاصول برای دو هدف اساسی ممکن است به کار گرفته شود که عبارتند از :

احیا ان دسته از اراضی ماندابی که تا به حال غیر قابل استفاده بوده اند و مهیا کردن انها برای زراعت این نوع زهکشی را زهکشی به منظور توسعه افقی گویند

بهبود وضع زهکشی اراضی کشاورزی موجود که در واقع زهکشی به منظور توسعه عمودی می باشد .

نیاز به زهکشی یک مسئله پویا و دینامیک است زیرا با گسترش کشاورزی خواه ناخواه برخی اراضی نیاز به زهکشی پیدا خواهند کرد امار موجود نشان می دهد که در مقیاس جهانی حدود دو سوم اراضی دیم دارای زهکشی طبیعی بوده و احتیاج به پیاده کردن طرح زهکشی در انها نیست ولی یک سوم این اراضی به طور مفرط نیاز به زهکشی دارند به عبارت دیگر 400 میلیون هکتار از اراضی دیم جهان نیاز به زهکشی دارند. در حالی که هم اینک فقط 150 _ 100 ملیون هکتار انها زهکشی می شوند . اراضی ابی نسبت به زمین هایی که نیاز به زهکشی دارند در مقایسه با اراضی دیم به مراتب بیشتر است . زیرا فقط 50-25 میلیون هکتار یعنی 10 تا 20 درصد کل اراضی ابی زهکشی می شوند که این مقدار بسیار کمتر از حد نیزا است .

منبع:  کتاب زهکشی اراضی

برای ویدیو های بیشتر در مورد زهکشی اراضی به بستر ویدیو های اموزشی بروید

بستر ویدیو های اموزشی کلیک کنید

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده اکتبر 25, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1731 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات