ديفلوبنزورون چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

1

دیفلوبنزورون چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟
تجارت یا نام های دیگر
Diflubenzuron با نام تجاری Dimilin فروخته می شود. این در سراسر جهان برای انواع برنامه ها استفاده می شود.
مقدمه
Diflubenzuron یک حشره کش بنزامیدی است که در گیاهان زراعی و جنگلی برای کنترل انتخابی حشرات و انگلی استفاده می شود. گونه های اصلی حشرات مورد نظر عبارتند از: پروانه کولی ، ماله چادر جنگلی ، چندین پروانه سبز خوردن همیشه سبز و سرخک گلدان. Diflubenzuron یک سم معده و تماسی است که با جلوگیری از تولید کیتین (ترکیبی که باعث می شود پوشش خارجی حشره سخت شود) عمل می کند و بنابراین در ایجاد کوتیکول یا پوسته حشره تداخل ایجاد می کند. همچنین از این ماده به عنوان ماده شیمیایی کنترل کننده لارو در عملیات قارچ و خانه های حیوانات استفاده می شود.

Diflubenzuron به عنوان سموم دفع آفات با محدودیت (RUP) در ایالات متحده طبقه بندی می شود. استفاده محدود از سموم دفع آفات ممکن است فقط توسط مجوزهای مجاز خریداری و استفاده شود.
اثرات سم شناسی
سمیت حاد
Diflurobenzuron آفت کش کمی سمی است و کلمه سیگنال CUTION را حمل می کند. هیچ نشانه آشکاری از سمیت در هیچ یک از مطالعات حاد انجام شده مشاهده نشده است ( 3 ). LD50 خوراکی برای موش و موش بیشتر از 4640 میلی گرم در کیلوگرم و LD50 پوستی موش بزرگتر از 10،000 میلی گرم در کیلوگرم و بیشتر از 4000 میلی گرم در کیلوگرم برای خرگوش است. استنشاق LD50 برای موش و خرگوش به ترتیب> 35 و> 30 میلی گرم در لیتر بود. محصولات تجزیه شده در گوسفند ، خوک و مرغ نیز کمی سمی هستند. LD50 خوراکی موش بین 1080 تا 4640 میلی گرم در کیلوگرم است.
سمیت مزمن
هیچ تغییر پاتولوژیکی قابل اندازه گیری در مواجهه بسیار کم و طولانی مدت با دی فلووروبنزورون مشاهده نشد ( 3 ).

در مطالعه ای با گربه هایی که به مدت 21 روز در دامنه وسیعی از دوزها تغذیه شده بودند ، در تمام زنان ماده شیمیایی خون مربوط به دوز در دوزهای پایین تغییر کرده بود و در مردان تغییراتی در دوزهایی که کمی بالاتر بود نشان دادند ( 3 ). تغییرات شیمیایی با تشکیل متهموگلوبین همراه بود. این نوعی هموگلوبین است که قادر به حمل اکسیژن نیست. تشکیل متهموگلوبین برگشت پذیر است.
اثرات تولید مثل
اردک ها و بوقلمون های یک روزه که به مدت 90 روز در رژیم غذایی خود مقدار متوسطی از سموم دفع آفات داشتند ، سطح تستوسترون را پس از 42 روز کاهش دادند ، اما در همان مطالعه در مرغ و قرقاول این اتفاق نیفتاد. شانه ها و واتل ها که فعالیت هورمونی را منعکس می کنند ، بی تأثیر به نظر می رسند. مطالعات دیگر برخی از ناهنجاری های شانه را نشان داد. برخی در مقایسه با گروه های شاهد توسعه نیافته و برخی دیگر از توسعه بیشتری برخوردار بودند.

سطح تستوسترون در موش صحرایی و گوساله گاو نر مورد مطالعه قرار گرفت و یک کاهش کوتاه مدت در موشهای نابالغ جنسی نشان داده شد ، اما هیچ تغییر برش واضح در گاو های جوان نشان داده نشد ( 3 ).

هنگامی که موشهای ماده بیش از یک نسل (از طریق یک بستر) با دیفلووروبنزورون بسیار بالایی تغذیه می شدند ، اثرات مربوط به دوز بر وزن کبد در والدین و فرزندان مشاهده می شد. یک مطالعه سه نسل بر روی موش ها در دوزهای بسیار پایین ، هیچ تاثیری بر عملکرد جفت گیری نشان نداد. به نظر نمی رسد که دی فلووروبنزورون تأثیر قابل توجهی در تولید مثل در سطح مواجهه کم در حیوانات آزمایش شده داشته باشد و نتایج مشابهی نیز در انسان انتظار می رود.
اثرات تراتوژنیک
موش ها و خرگوش های تازه متولد شده پس از اینکه مادران آنها در روزهای 6 تا 18 بارداری در معرض سطح پایین دیفلوروبنزورون (1 تا 4 میلی گرم در کیلوگرم) قرار گرفتند ، هیچ نقص مادرزادی پیدا نکردند.
اثرات جهش زا
آزمایش گسترده بر روی سلولهای پستانداران و سلولهای باکتریایی نشان داده است که دیفلوروبنزورون جهش زا نیست.
اثرات سرطان زایی
موشهایی که به مدت دو سال با رژیمهای غذایی حاوی مقادیر کم تا متوسط ​​دیفلو بنزورون در طی دو سال افزایش داشتند ، در رشد و ضایعات بافتهای جدید یا غیرطبیعی هیچ افزایشی نداشتند. موش هایی که به مدت هشتاد هفته با دوزهای کم تغذیه شدند ، هیچ توسعه قابل توجهی در تومور نشان ندادند. سایر مطالعات در مورد هر دو گونه در سطوح بالاتر نیز از نظر تومورهای بدخیم منفی بود ( 3 ). به نظر نمی رسد که دی فلووروبنزورون در معرض خطر کمبود سرطان برای انسان باشد.
سمیت اعضای بدن
موشهایی که مقادیر متوسطی از این ترکیب را برای مدت دو سال در نظر گرفتند ، طحال بزرگ شده بودند در حالیکه موشها در یک مطالعه مشابه ، در سطوح کمی پایین تر قرار گرفتن در معرض بزرگ شدن کبد و طحال بودند. این نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض سطح متوسط ​​در طول زندگی ممکن است برای انسان خطری ایجاد کند.
سرنوشت در انسان و حیوانات
جذب روده در پستانداران با افزایش سطح دوز کاهش می یابد ( 5 ). به عنوان مثال ، در موش صحرایی دفع کل در ادرار و صفرا از حدود پنجاه درصد دوز 4 میلی گرم در کیلوگرم به تنها چهار درصد در 900 میلی گرم در کیلوگرم کاهش می یابد. موش ها نیز نتایج مشابهی را نشان دادند.

یک گاو که به صورت خوراکی 10 میلی گرم در کیلوگرم تجویز می کند ، تقریباً کل محصول را در طی یک دوره چهار روزه از بین می برد. فقط چند دقیقه از سموم دفع آفات در شیر وجود داشت. این ماده شیمیایی در دستگاه گوارش تخریب نمی شود ، اما ماده جذب شده در روده قبل از دفع کاملاً تجزیه می شود ( 3 ). پوست خرگوش ها فقط مقادیر بسیار کمی را جذب می کند که همه آنها از طریق ادرار بازیابی می شود.

مرغ ها تقریباً یک دوز خوراکی را در مدت 13 روز دفع کردند. تخمهای آنها از روز نه تا پایان مطالعه نه هفته ای از بقایای سموم دفع آفات کم بود (3/0 تا 6/0 میلی گرم در کیلوگرم). حیوانات آزمایش شده با 10 میلی گرم در کیلوگرم دیفلو بنزورون در غذای خود تغذیه شدند. یک مطالعه 28 روزه در دوزهای بسیار کم ، هیچ باقیمانده ای در تخم مرغ ایجاد نکرد و فقط مقدار کمی از ترکیب در چربی رسوب کرد. بافتهای بدن (بدون چربی) دیفلو بنزورون را حفظ نمی کنند.
اثرات اکولوژیکی
دیفلوروبنزورون عملاً برای پرندگان وحشی غیر سمی است. بلدرچین های باب وایت و اردک های اردوی کوهی هر دو LC50 رژیم غذایی هشت روزه بیشتر از 4640 ppm دارند. LC50 96 ساعته برای دیفلوروبنزورون در ماهی های مختلف عبارت بود از: ماهی خورشید bluegill ، 660 ppm. قزل آلای رنگین کمان ، 240 ppm؛ آب نمک minnow 255 ppm؛ کانال گربه ماهی 180 پی پی ام لارو صدف و نوجوانان به ترتیب دارای EC50 های 130 و 250 ppm بودند. این مقادیر نشان می دهد که این ترکیب برای بی مهرگان آبزی و ماهی ها عملاً سمی نیست. بافت ماهی می تواند برخی از متابولیت ها را در هنگام آلوده شدن آب به دیفلوبنزورون نشان دهد ، با این حال ، غلظت بافت با گذشت زمان در آب تمیز به طور مداوم کاهش می یابد.

حشرات و بندپایان دیگر در مرحله قبل از پوست شدن بیشتر حساس هستند. به عنوان مثال ، خرچنگ های کمانچه ای که به مدت کمتر از یک هفته در سطوح حداکثر 50 ppb در معرض اثرات بازسازی اندام هستند ( 7 )
سرنوشت محیط زیست
میزان تخریب در خاک به شدت به اندازه ذرات دیفلوبنزورون وابسته است ( 5 ). برای ذرات بزرگتر (10 میکرون) نیمه عمر 8 تا 16 هفته و برای ذرات کوچکتر (2 میکرون) 0.5 تا 1 هفته است. تقریباً تمام ترکیبات اصلی تجزیه می شوند و DFBA و CPU را تشکیل می دهند. مقدار بسیار جزئی 4-کلروآنیلین (PCA) را تشکیل می دهد که به سرعت به خاک متصل می شود. در شرایط مزرعه ای ، diflubenzuron از تحرک بسیار کمی برخوردار است.

در آب استریلیزه (بدون میکروب) ، در شرایط خنثی یا اسیدی تخریب کمی وجود دارد. با این حال ، در شرایط میدانی ، CPU به عنوان متابولیت اصلی به سرعت تخریب می شود. 72 ساعت پس از استفاده از 110 گرم در هکتار آب مزرعه ، باقی مانده قابل تشخیص نیست. مطالعات دیگر نیمه عمر یک تا سه هفته را نشان می دهد.

diflubenzuron بسیار کمی در گیاهان جذب ، متابولیزه یا جابجا می شود. همچنین به راحتی از خاک تصفیه شده گرفته نمی شود. اگرچه در مطالعات گلخانه ای بسیار پایدار است ( 5 ) ، باقی مانده های محصولاتی مانند سیب نیمه عمر پنج تا ده هفته دارند. نیمه عمر در بستر برگ بلوط شش تا نه ماه است.
دستورالعمل های قرار گرفتن در معرض:

نول:
سگ: 2 میلی گرم در کیلوگرم (ppm) ، براساس تغییرات در مت و سولفموگلوبین
موش: 2.4 میلی گرم در کیلوگرم (ppm) ، بر اساس تغییرات در
موش مت- و سولفموگلوبین : 2 میلی گرم در کیلوگرم (ppm) ، بر اساس اثرات سمی

نام:
0.02mg / kg / day (WHO)

RfD:
0.02mg / kg / day

LEL:
10 میلی گرم در کیلوگرم در روز (موش)

مشخصات فیزیکی:

CAS #:
35367-38-5

نام شیمیایی:
N – [{(4-کلروفنیل) آمینو} کربونیل] -2،6-دی فلوئوروبنزامید

کلاس شیمیایی / استفاده:
حشره کش بنزامید

حلالیت در آب:
0.08 میلی گرم در لیتر

حلالیت در حلالهای دیگر:
DMSO 12 گرم در 100 گرم استون 0.615 گرم در 100 گرم متانول 0.09 گرم در 100 گرم

نقطه ذوب:
230-232 درجه سانتیگراد

فشار بخار:
9 10 10 تا منهای 10 قدرت میلی متر جیوه

ضریب پارتیشن:
5000 (اکتانول / آب)

منبع : pmep.cce.cornell.edu

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 12, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1675 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات