تري فلورالين چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

1

تری فلورالین چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

برخی از نام های تجاری شامل Flurene SE ، Treflan ، Tri-4 ، Trust ، MTF ، Trifluralina 600 ، Elancolan ، Su Seguro Carpidor ، Trefanocide ، Treficon ، Trim ، L-36352 ، Crisalin ، TR-10 ، Triflurex و Ipersan است.
وضعیت تنظیم کننده
در آگوست سال 1979 ، تری فورورالین به دلیل وجود یک آلاینده N-nitrosamine که نشان داده شده باعث تومورها و اثرات جهش زایی در حیوانات است ، توسط EPA مورد بازبینی ویژه قرار گرفت. تولید کننده اصلی تری فلورالین قبلاً روش های تولیدی را برای کاهش سطح آلاینده های N-nitrosamine ایجاد کرده بود. بازبینی ویژه در سال 1982 منعقد شد ، با این الزام که سطح آلاینده های N-nitrosamine در trifluralin بیش از 0.5 ppm نباشد ، سطحی که EPA معتقد است هیچ اثر سمی نخواهد داشت ( 12 ، 13 ).

محصولات حاوی تری فلورالین بسته به نوع فرمولاسیون باید دارای یکی از کلمات سیگنال “احتیاط” یا “هشدار” باشند ( 3 ).
مقدمه
تری فورالورالین یک علف کش انتخابی و دارای رطوبت دینیتروآنیلین است که برای کنترل بسیاری از گیاهان علفی یک ساله و علف های هرز پهن برگ در انواع زیادی از میوه های درختان ، مغزها ، سبزیجات و غلات استفاده می شود. قبل از جوانه زدن نهال علف های هرز ، علف کش های ازاد استفاده می شود. Trifluralin باید در طی 24 ساعت پس از استفاده از طریق مکانیک در خاک قرار گیرد. فرمولاسیون دانه ای ممکن است توسط آبیاری سربار گنجانده شود. تری فورالورین در فرمولاسیون های دانه ای و کنسانتره امولسیون پذیر موجود است ( 2 ، 3 ، 8 ، 9 ).
اثرات سم شناسی
سمیت حاد
تری فورالورالین برای آزمایش حیوانات از طریق قرار گرفتن در معرض خوراکی ، پوستی یا استنشاق کاملاً سمی نیست ( 12 ). محصولات سموم دفع آفات که حاوی تری فلورالین هستند ، بسته به نوع فرمولاسیون ، ممکن است نسبتاً غیر سمی نسبتاً سمی باشند ( 3 ). حالت تهوع و ناراحتی شدید دستگاه گوارش ممکن است پس از خوردن تری فورالونین ایجاد شود.

تری فورالالین باعث تحریک پوست نمی شود. وقتی تریفلورالین به چشم خرگوش ها زده می شود ، تحریک مختصری ایجاد می کند که ظرف 7 روز برطرف می شود ( 7 ). حساسیت پوستی (آلرژی) ممکن است در بعضی افراد رخ دهد ( 1 ، 9 ). استنشاق ممکن است باعث تحریک مخاط دهان ، گلو یا ریه ها شود ( 7 ). حلال موجود در کنسانتره های قابل املاح trifluralin ممکن است باعث تحریک پوست شود. بیشتر موارد مسمومیت ناشی از حامل یا حلال در محصولات trifluralin فرموله شده است ، نه از خود trifluralin (NRC Drinking Water and Health. 1977).

به مقدار ماده شیمیایی کشنده برای نیمی از (50٪) از حیوانات تجربی تغذیه شده با ماده ، دوز کشنده خوراکی حاد آن پنجاه یا LD50 گفته می شود. LD50 خوراکی برای تری فلوورالین فنی در موش بزرگتر از 10.000 میلی گرم در کیلوگرم ، در موش بزرگتر از 5000 میلی گرم در کیلوگرم و در سگ ، خرگوش و مرغ بیش از 2000 میلی گرم در کیلوگرم است. با این حال ، برخی از محصولات فرموله شده حاوی تری فورالالین ممکن است سمی تر از خود ماده فنی باشند. به عنوان مثال ، LD50 خوراکی برای Treflan TR-10 در موش صحرایی> 500 میلی گرم در کیلوگرم است. LD50 پوستی برای trifluralin فنی در خرگوش> 2000 میلی گرم در کیلوگرم است.

غلظت کشنده پنجاه یا LC50 ، غلظت ماده شیمیایی در هوا یا آب است که نیمی از حیوانات آزمایشی را که برای مدت زمان مشخصی در معرض آن قرار دارند می کشد. LC50 1 ساعته برای trifluralin فنی در موش صحرایی> 2.8 میلی گرم در لیتر است ( 2 ، 3 ).
سمیت مزمن
تماس طولانی مدت یا مکرر پوستی با تری فورالالین ممکن است باعث درماتیت آلرژیک شود ( 7 ). تجویز 25 میلی گرم در کیلوگرم سگ به مدت 2 سال منجر به هیچگونه اثر سم شناسی نشد ( 2 ).

سازمان حفاظت محیط زیست سطح Lifetime Health Advisory (LHA) 5 میکروگرم در لیتر (ug / l) را برای تری فلورالین در آب آشامیدنی تعیین کرده است. این بدان معنی است که EPA معتقد است که آب حاوی تری فورالورین در این سطح یا کمتر از آن برای نوشیدن هر روز در طول زندگی فرد قابل قبول است و هیچ نگرانی در مورد سلامتی ندارد. با این حال ، نشان داده شده است که مصرف تری فورالورین در سطوح بالا به مراتب بالاتر از LHA برای مدت طولانی باعث آسیب کبدی و کلیوی ، کاهش وزن و اندازه جنین و افزایش سقط در مطالعات حیوانی شده است ( 11 ).
اثرات تولید مثل
ظرفیت تولیدمثلی موشهای تغذیه شده با غلظتهای trifluralin در رژیم غذایی به اندازه 10 میلی گرم در کیلوگرم از طریق 4 نسل متوالی بدون نقص بود و هیچ گونه ناهنجاری در والدین یا فرزندان مشاهده نشد. تجویز تریفلورالین در خرگوشهای باردار با دوزهای بالاتر از 100 میلی گرم در کیلوگرم و در موشهای صحرایی با دوزهای بالای 225 میلی گرم در کیلوگرم ، هیچ اثر سو ad بر مادران و فرزندان ایجاد نکرد ( 2 ).

از دست دادن اشتها و کاهش وزن و سقط جنین در هنگام تغذیه خرگوشهای باردار با 224 یا 500 میلی گرم در کیلوگرم در روز مشاهده شد. وزن جنین کاهش یافته و در تعداد دوزهای 500 میلی گرم در کیلوگرم در روز تعداد رانت های جنین افزایش یافته است ( 7 ).
اثرات تراتوژنیک
هیچ ناهنجاری فرزندان موش صحرایی تغذیه شده با دوزهای بالای 10 میلی گرم در کیلوگرم برای 4 نسل مشاهده نشد ( 2 ). مطالعات انجام شده بر روی موش و خرگوش هیچ دلیلی بر تراتوژنیک بودن تری فلورالین نشان نمی دهد. بالاترین دوزهای آزمایش شده در این مطالعات 1000 میلی گرم در کیلوگرم در روز در موش صحرایی و 500 میلی گرم در کیلوگرم در روز در خرگوش بود ( 12 ).
اثرات جهش زا
هنگام آزمایش trifluralin در حیوانات زنده ، و در سنجش ها با استفاده از کشت سلول های باکتریایی و پستانداران ، هیچ مدرکی از جهش زایی مشاهده نشد ( 12 ).
اثرات سرطان زایی
EPA trifluralin را ماده سرطان زای احتمالی انسان می داند ( 11 ). این طبقه بندی زمانی استفاده می شود که اطلاعات محدود یا نامشخصی وجود داشته باشد که نشان می دهد یک ماده شیمیایی ممکن است باعث سرطان در حیواناتی شود که دوزهای بالایی از ماده شیمیایی را در طول زندگی خود دریافت می کنند. در یک مطالعه 2 ساله روی موشهایی که با mg / kg / day 325 تغذیه می شوند ، بالاترین دوز آزمایش شده ، تومورهای بدخیم در کلیه ها ، مثانه و تیروئید ایجاد شده است ( 7 ، 12 ). از آنجا که احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان برای انسان وجود دارد ، سطح مشاوره بهداشت EPA در طول زندگی برای آب آشامیدنی تری فورالالین حاوی یک حاشیه ایمنی اضافی است ( 11 ).
سمیت اعضای بدن
در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که مصرف تری فلورالین در سطوح بالا کاملاً بالاتر از سطح مشاوره در طول عمر EPA برای آب آشامیدنی (5 μg / l) برای مدت طولانی باعث آسیب کبدی و کلیه می شود ( 11 ).
سرنوشت در انسان و حیوانات
تری فورالورین به راحتی از دستگاه گوارش به جریان خون جذب نمی شود. 80٪ از دوزهای خوراکی منفرد تجویز شده در موش و سگ از طریق مدفوع دفع می شود ( 7 ).
اثرات اکولوژیکی
اثرات بر روی پرندگان
تری فورالالین برای پرندگان خطرناک نیست ( 2 ، 4 ). LD50 برای بلدرچین سبوس دار بیشتر از 2000 میلی گرم در کیلوگرم بود. LC50 5 روزه در هر دو بلدرچین و اردک بیشتر از 5000 میلی گرم در کیلوگرم بود ( 2 ).
اثرات بر موجودات آبزی
تری فورالالین برای ماهی ها و سایر موجودات آبزی سمی است. با این حال ، جذب شدید آن به خاک و روش معمول ترکیب تری فورالورین در خاک در زمان استفاده ممکن است از قرار گرفتن ماهی در معرض این علف کش جلوگیری کند. از دور زدن زمینه ها باید خودداری شود. از آلودگی آبهای آزاد در حین مخلوط کردن و بارگیری توسط شستشوی دستگاه تمیز کردن تجهیزات و یا ریختن تصادفی باید خودداری شود ( 2 ). تری فورالالین برای دافنیا ، یک سخت پوستان آب شیرین کوچک سمی است (Hdbk. Acute Tox. Chem. Fish and Aqua. Invert. 1986).
تأثیر بر سایر حیوانات (گونه های غیر هدف)
در سطح قرار گرفتن در معرض کاملاً بالاتر از میزان مجاز مصرف (ppm 100) ، اثبات شده است که تری فورالالین برای کرم های خاکی سمی است. با این حال ، نرخ استفاده مجاز در بقایای خاک تقریباً 1 ppm trifluralin منجر خواهد شد ، سطحی که هیچ اثر سو ad بر کرم های خاکی نداشت. ( 10 ، Proc. NZ. Weed Pest. Control Conf. 35th: 328. 1982). به طور کلی ، تری فورالورین برای حیوانات بالاتر (به جز ماهی) بسیار سمی نیست ( 8 ). پرندگان در برابر تری فلورالین بسیار مقاوم هستند ( 4 ، 8 ). برای زنبورهای عسل غیر سمی است ( 3 ، 8 ).
سرنوشت محیط زیست
تجزیه مواد شیمیایی در خاک و آبهای زیرزمینی
دینیتروآلینین های جایگزین زیاد در خاک حرکت نمی کنند ، اما در محلی که در محل کار قرار می گیرند باقی می مانند (Casarett & Doull’s Tox. 2nd Ed. 1980). تری فورالالین به شدت در خاک جذب می شود (Koc = 7000 گرم در میلی لیتر) و تقریباً در آب نامحلول است ( 6 ). بنابراین انتظار نمی رود که آبشویی و آلودگی آبهای زیرزمینی توسط trifluralin رخ دهد. از آنجا که جذب در خاکهای دارای محتوای آلی یا خاک رس بیشترین است و علف کش جذب شده غیرفعال است ، برای کنترل م weثر علفهای هرز در چنین خاکهایی ممکن است نرخ کاربرد بیشتری لازم باشد ( 5 ، 2 ).

Trifluralin توسط میکروارگانیسم های خاک در معرض تخریب است. باقیمانده تری فورالورالین پس از استفاده در سطح خاک ممکن است توسط اشعه ماورا بنفش تجزیه شده و یا فرار شود. نرخ های توصیه شده برای کنترل فلفل ، علف های هرز را کنترل می کنند ، اما محصولات دانه ای که در دانه های پاییز کاشته شده و در خاک تحت درمان با تری فلورالین در بهار قبل کاشته شدند ، تحت شرایط مرطوب و گرم آسیب ندیدند ( 2 ). نیمه عمر trifluralin در خاک 45 تا 60 روز ( 6 ) یا حدود 6-8 ماه (2.5 کیلوگرم در هکتار) است ( 8 ). بعد از شش ماه تا یک سال ، 80-90٪ فعالیت آن از بین می رود ( 5 ).
تجزیه مواد شیمیایی در آب
تری فورالالین تقریباً در آب حل نمی شود ( 8 ). از آلودگی دریاچه ها و جویبارها باید خودداری کرد زیرا ماهی ها به تری فورالالین حساس هستند.
تجزیه مواد شیمیایی در پوشش گیاهی
تری فورورالین وقتی که جذب ریشه نهالهای علفهای هرز تازه جوانه زده می شود ، از رشد ریشه و شاخه ها جلوگیری می کند ( 2 ، 8 ، 12 ). هیچ جذب یا جابجایی قابل توجهی از تری فلورالین در محصولاتی که در خاک تحت درمان با تری فلورالین کشت می شوند وجود ندارد. باقیمانده تری فورالورین در گیاهان زراعی فقط در بافتهای ریشه ای که در تماس مستقیم با خاک آلوده هستند ایجاد خواهد شد. تری فورالالین به برگ ، دانه یا میوه اکثر گیاهان منتقل نمی شود. در بیشتر محصولات ، تری فورالالین که به برگها زده می شود هیچ تأثیری ندارد ، اما در بعضی از محصولات مانند توتون و کدو تنبل ممکن است تحریف برگ ایجاد شود ( 2 ).
ویژگی های فیزیکی و راهنماها
Trifluralin یک ماده جامد بلوری بدون بو ، زرد و نارنجی است ( 2 ). تری فورالالین در نور خورشید و نور مصنوعی تجزیه می شود ( 7 ). Trifluralin در دما و فشارهای طبیعی پایدار است ، اما اگر در معرض گرما یا شعله قرار گیرد ممکن است خطر آتش سوزی کمی داشته باشد. در حضور اکسید کننده های قوی خطر آتش سوزی و انفجار ایجاد می کند. تجزیه حرارتی تری فلورالین بخارهای خورنده فلوراید هیدروژن و اکسیدهای سمی نیتروژن را آزاد می کند ( 7 ).

تری فلورالین فنی قابل اشتعال نیست ، اما فرمولاسیون های کنسانتره امولسیون پذیر حاوی تری فورالینین ممکن است قابل اشتعال باشد. محصول Treflan EC به عنوان یک مایع قابل احتراق طبقه بندی می شود. ظروف بسته این محصول در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد یا آتش سوزی شدید ممکن است منفجر شوند ( 2 ).

توصیه می شود هنگام استفاده از اسپری تری فورالورالین ، اپلیکاتورها از لباس محافظ کامل استفاده کنند. این چرخ دنده باید شامل دستکش نئوپرن ، کفش کار لاستیکی ، پیش بند لاستیکی ، عینک محافظ چشم و ماسک تنفسی برای جلوگیری از استنشاق بخار یا مه ( 1 ) باشد.
محدودیت های مواجهه شغلی:
هیچ محدودیت در معرض شغلی برای trifluralin توسط OSHA ، NIOSH یا ACGIH تعیین نشده است ( 7 ).
مشخصات فیزیکی:

مورد#:
1582-09-8

وزن مخصوص:
1.294 در 25 درجه سانتیگراد ( 7 )

حلالیت در آب:
عملا نامحلول 0.0024٪ در 27 درجه سانتیگراد ( 7 )

انحلال پذیری:
به راحتی در حلال های آلی مانند زایلن ، استون و ناپتاهای معطر حل می شود ( 3 ).

حلال
حلالیت در 25 درجه سانتی گراد

استون
> 50 گرم در 100 میلی لیتر ( 2 )

متانول
2 گرم در 100 میلی لیتر ( 2 )

زایلن
81 گرم در 100 میلی لیتر ( 2 )

نقطه جوش:
139-140 درجه سانتیگراد (282-284 درجه فارنهایت) در 4.2 میلی متر جیوه ( 2 ، 15 ) ؛ 96-97 درجه سانتیگراد در 0.18 میلی متر جیوه ( 2 )

نقطه ذوب:
46-47 درجه سانتیگراد (115-117 درجه فارنهایت) ( 7 )

نقطه اشتعال:
مواد فنی قابل اشتعال نیستند. با این حال ، فرمولاسیون کنسانتره قابل املاح ممکن است قابل اشتعال باشد.

فشار بخار:
1.99 10 10 تا منفی 4 میلی متر جیوه در 29.5 درجه سانتیگراد ( 2 )

pH:
7.0 (50٪ تعلیق) ( 7 )

کوچ:
7000 گرم در میلی لیتر ( 6 )

نیمه عمر خاک:
60 روز ( 6 )

نام:
0.1 میلی گرم در کیلوگرم در روز ( 14 )

منبع : pmep.cce.cornell.edu

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 12, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها2085 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات