تجهيزات و لباس مخصوص براي مقابله با ويروس كرونا ايران و جهان پنج شنبه ٩٨/١٢/١٥

1.38Kویروس شناسی
1

لباس و تجهيزات مخصوص مقابله با ويروس كرونا

348c9090 91f9 4d9d a8a3 e6e792f7a1af - تجهيزات و لباس مخصوص براي مقابله با ويروس كرونا ايران و جهان پنج شنبه ٩٨/١٢/١٥

هنگام جستجوی لباسهای محافظتی که از طریق CDC توصیه می شود چه آزمایشات و معیارهایی را باید در نظر بگیرم؟
راهنمایی CDC در مورد ملاحظات در انتخاب لباس محافظ مورد استفاده در بهداشت و درمان برای محافظت در برابر میکروارگانیسم ها در مایعات خون و بدن ، شواهد علمی و اطلاعات مربوط به استانداردهای ملی و بین المللی ، روش های آزمایش و مشخصات مربوط به لباس و لباس های مقاوم در برابر مایعات و غیرقابل نفوذ را در مراقبت های بهداشتی تشریح می کند.
بسیاری از سازمانها دستورالعملهایی را برای استفاده از تجهیزات محافظ شخصی (PPE) در تنظیمات پزشکی منتشر کرده اند. موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) و انجمن پیشرفت ابزارهای پزشکی (AAMI): ANSI / AAMI PB70: 2012 pdf iconنماد خارجی عملکرد سد مایع و طبقه بندی لباسهای جراحی و انزوا برای استفاده در مراکز درمانی را توصیف می کند.
مانند هر نوع PPE ، کلید انتخاب و استفاده صحیح از لباسهای محافظ ، درک خطرات و خطر قرار گرفتن در معرض آن است. برخی از فاکتورهای مهم برای ارزیابی خطر قرار گرفتن در معرض مراکز بهداشتی درمانی شامل منبع ، نحوه انتقال ، فشارها و انواع تماس ، و مدت و نوع کارهایی است که توسط کاربر PPE انجام می شود. ( گزارش اطلاعات فنی (TIR) ​​11 آیکون پی دی افنماد خارجی[ AAMI 2005 ]).
برای لباس ، داشتن همپوشانی کافی با پارچه بسیار مهم است به گونه ای که آن را در اطراف بدن می پوشاند تا پشت آن را بپوشاند (اطمینان حاصل شود که اگر پوشنده پوشیده یا در حالت نشسته باشد ، لباس هنوز از ناحیه پشت بدن محافظت می کند).
چه نوع لباس برای بیماران مشکوک یا تایید COVID-19 توصیه می شود ؟
لباسهای انزوائی بیمار یکبار مصرف غیرمستقیم ، که برای مراقبت روزمره از بیمار در مراکز مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند ، مناسب برای استفاده توسط بیماران مشکوک یا تأیید شده COVID-19 هستند.
برای محافظت از COVID-19 چه نوع لباس هایی برای پرسنل بهداشتی در دسترس است؟
در حالی که انتقال COVID-19 کاملاً درک نشده است ، لباس هایی وجود دارد که از میکروارگانیسم ها محافظت می کند. انتخاب لباس باید براساس میزان خطر آلودگی انجام شود. مناطقی از لباسهای جراحی و ایزولاسیون به عنوان “مناطق بحرانی” تعریف می شوند که احتمالاً تماس مستقیم با خون ، مایعات بدن و / یا سایر مواد بالقوه عفونی رخ می دهد. ( آیکون پی دی اف ANSI / AAMI PB70نماد خارجی)
اگر خطر آلودگی متوسط ​​و زیاد و نیاز به یک منطقه مهم بحرانی وجود دارد ، لباسهای ایزولاسیون که ادعای محافظت از موانع متوسط ​​تا زیاد دارند ( ANSI / AAMI PB70 سطح 3 یا 4 آیکون pdfنماد خارجی) میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
برای فعالیت های مراقبت های بهداشتی با ریسک کم ، متوسط ​​یا زیاد آلودگی ، لباس های جراحی ( ANSI / AAMI PB70 سطح 1-4 pdf آیکوننماد خارجی)، میتواند مورد استفاده قرار گیرد. قرار است این لباس ها توسط پرسنل مراقبت های بهداشتی در طی مراحل جراحی پوشیده شود.
اگر خطر قرار گرفتن در معرض مایعات بدن کم یا حداقل باشد ، لباس هایی که ادعا می کنند حداقل یا حداقل محافظت در برابر مانع است ( ANSI / AAMI PB70 سطح 1 یا 2 آیکون pdfنماد خارجی) میتواند مورد استفاده قرار گیرد. این لباس نباید در حین عمل جراحی یا تهاجمی پوشیده شود ، یا برای فعالیتهای مراقبت از بیمار در معرض خطر متوسط ​​و پرخطر قرار نگیرد.
چه تفاوتی بین لباس و روپوش وجود دارد؟
راهنمایی CDC برای ملاحظات در انتخاب لباس محافظ مورد استفاده در بهداشت و درمان برای محافظت در برابر میکروارگانیسم ها در مایعات خون و بدن ، مقایسه های اضافی بین لباس و روپوش را فراهم می کند.
لباس راحتی تر و به ویژه خاموش کردن لباس راحت تر است. آنها به طور کلی برای کارمندان مراقبت های بهداشتی بیشتر آشنا هستند و از این رو احتمالاً به درستی مورد استفاده قرار می گیرند و از بین می روند. این عوامل همچنین آموزش در استفاده صحیح از آنها را تسهیل می کنند.
کاورها به طور معمول از 360 درجه محافظت می کنند زیرا به این ترتیب طراحی شده اند که می توانند تمام بدن را بپوشانند ، از جمله پاهای کمر و پائین ، و گاهی اوقات سر و پا. لباسهای جراحی / ایزولاسیون محافظت مداوم از کل بدن را ارائه نمی دهند (به عنوان مثال ، آنها ممکن است در پشت باز شوند و به طور معمول فقط برای اواسط گوساله پوشش فراهم می کنند).
میزان تنش گرما ناشی از لایه اضافه شده لباس نیز در مقایسه با روپوش ها به دلیل فاکتورهای مختلف مانند بازشوها در طراحی لباس و مساحت کل پوشیده از پارچه ، برای لباسها کمتر خواهد بود.
چگونه می توانم لباس (دون) را بر تن کنم و لباس (لباس) خود را بردارم؟
بررسی کنید که آیا تأسیسات شما راهنمایی در مورد چگونگی تهیه و خاموش کردن PPE را دارد یا خیر. روش تهیه و دف کردن باید متناسب با نوع خاصی از PPE که در تسهیلات خود موجود است ، باشد.
اگر تأسیسات شما راهنمایی خاصی نداشته باشد ، CDC توالی هایی را برای تهیه و خاموش کردن PPE توصیه می کند. نماد پی دی اف
برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی (HCP) مهم است که بهداشت دست را قبل و بعد از برداشتن PPE انجام دهند. بهداشت دست باید با استفاده از ضدعفونی كننده دست الكلی كه حاوی 60 تا 95 درصد الكل یا شستن دستها با صابون و آب برای حداقل 20 ثانیه باشد انجام شود. اگر دست ها به وضوح دیده شده اند ، از صابون و آب قبل از بازگشت به ضدعفونی كننده دست الكلی استفاده شود.
آیا برای داشتن خدمات اضطراری پزشکی ، پوشیدن روپوش به عنوان جایگزینی برای لباس هنگام پذیرش COVID-19 در بیمار نیاز به حمل و نقل اورژانسی قابل قبول است؟
برخلاف مراقبت از بیمار در محیط کنترل شده یک مرکز بهداشتی درمانی ، مراقبت و حمل و نقل توسط EMS به دلیل ماهیت تنظیمات ، چالشهای بی نظیری را ارائه می دهد. در هنگام مراقبت و انتقال بیماران مشکوک به COVID-19 ، روتختی یک جایگزین قابل قبول برای لباس است. در حالی که هیچ مطالعه بالینی برای مقایسه لباس و روپوش انجام نشده است ، هر دو توسط کارمندان مراقبت های بهداشتی در محیط های بالینی در حین مراقبت از بیمار بطور موثری مورد استفاده قرار گرفته اند. ملاحظات CDC برای انتخاب لباس های محافظ مورد استفاده در بهداشت و درمان برای محافظت در برابر میکروارگانیسم ها در مایعات خون و بدنراهنمایی مقایسه بین لباس و لباس ، از جمله روش های تست و الزامات عملکرد را فراهم می کند. کاورها به طور معمول از 360 درجه محافظت می کنند زیرا به این ترتیب طراحی شده اند که می توانند تمام بدن را بپوشانند ، از جمله پاهای کمر و پائین ، و گاهی اوقات سر و پا. این پوشش اضافی ممکن است برای برخی از کارهای کاری درگیر در حمل و نقل پزشکی ضروری باشد. با این وجود ، به دلیل مساحت کل پارچه ممکن است باعث افزایش استرس گرما در مقایسه با لباس شود. آموزش جلوگیری از آلودگی به خود ، آموزش نحوه حذف صحیح (پوشاندن) روپوش از اهمیت بسیاری برخوردار است. به طور مقایسه ای ، لباس راحتی تر و به ویژه خاموش کردن لباس راحت تر است.
دستکش
چه نوع دستکش برای مراقبت از مشکوک یا تأیید شده بیماران COVID-19 در مناطق مراقبت های بهداشتی توصیه می شود؟
دستکش معاینه بیمار یکبار مصرف غیرمستقیم ، که برای مراقبت روزمره از بیمار در مراکز بهداشتی درمانی استفاده می شود ، برای مراقبت از بیماران مشکوک یا تأیید شده COVID-19 مناسب است.
در هنگام انتخاب دستکش چه استاندارهایی باید در نظر گرفته شود؟
انجمن آمریکایی آزمون و مواد (ASTM) آیکون خارجی استانداردهای لازم را برای دستکش معاینه بیمار ایجاد کرده است.
مشخصات استاندارد دستکش نیتریل ، دستکش لاستیکی طبیعی و دستکشهای پلی کلروپیرن نشانگر حداقل مقاومت کششی و کشش بالاتر در مقایسه با دستکش های وینیل است. 1،2،3،4
ASTM استانداردهای لازم را برای دستکش معاینه بیمار ایجاد کرده است. الزامات طول برای دستکش های معاینه بیمار بسته به اندازه دستکش و نوع مواد باید حداقل از 220mm-230mm باشد. 1،2،3،4
آیا در مراقبت از بیماران مشکوک یا تأیید شده CoVID-19 در مراقبت های بهداشتی ، چشمان مضاعف ضروری است؟
CDC Guidance هنگام مراقبت از بیماران مشکوک یا تأیید شده در بیماران 2019-COVID ، دستکش مضاعف را توصیه نمی کند.
آیا هنگام مراقبت از بیماران مشکوک یا تأیید شده در COVID-19 در تنظیمات مراقبت های بهداشتی ، آیا دستکش های طولانی لازم است؟
مطابق دستورالعمل CDC ، هنگام مراقبت از بیماران مشکوک یا تأیید شده در بیماران COVID-19 ، دستکش های طولانی لازم نیست. می توان از دستکش های طولانی استفاده کرد ، اما CDC در حال حاضر به طور خاص آنها را توصیه نمی کند.
چگونه می توانم دست (دست) خود را بپوشم و دستمال خود را بردارم؟
بررسی کنید که آیا تأسیسات شما راهنمایی در مورد چگونگی تهیه و خاموش کردن PPE را دارد یا خیر. روش تهیه و دف کردن باید متناسب با نوع خاصی از PPE که در تسهیلات خود موجود است ، باشد.
اگر تأسیسات شما راهنمایی خاصی نداشته باشد ، CDC توالی هایی را برای تهیه و خاموش کردن آیکون pdf PPE به شما توصیه می کند.
برای HCP انجام بهداشتی دست بعد از برداشتن PPE بسیار مهم است. بهداشت دست باید با استفاده از یک ضدعفونی کننده دست حاوی الکل انجام شود که حاوی 60 تا 95 درصد الکل یا شستن دستها با صابون و آب حداقل 20 ثانیه باشد. اگر دست ها به وضوح دیده شده اند ، از صابون و آب قبل از بازگشت به ضدعفونی كننده دست الكلی استفاده شود.
پانویسها و منابع

1 ASTM D6319-مشخصات استاندارد دستکش معاینه نیتریل برای کاربردهای پزشکی

2 ASTM D3578 مشخصات استاندارد دستکش معاینه لاستیکی

3 ASTM D5250 مشخصات استاندارد دستکش های پلی (وینیل کلراید) جهت کاربرد پزشکی

4 ASTMD 6977 مشخصات استاندارد دستکش معاینه پلی کلروپن برای کاربردهای پزشکی

تنفس کنندگان
آیا در عمومی باید یک دستگاه تنفس بپوشم؟
CDC استفاده معمول از دستگاه تنفس در خارج از تنظیمات محل کار (در جامعه) را توصیه نمی کند. بیشتر اوقات ، شیوع ویروس های تنفسی از فرد به فرد ، در بین تماس های نزدیک (در فاصله 6 پا) اتفاق می افتد . CDC اقدامات پیشگیرانه روزمره را برای جلوگیری از شیوع ویروس های تنفسی ، مانند جلوگیری از مریض بودن ، جلوگیری از لمس کردن چشم یا بینی ، و پوشاندن سرفه یا عطسه کردن با بافت ، توصیه می کند. افرادی که مریض هستند باید در خانه بمانند و به اماکن عمومی شلوغ نروند و یا در بیمارستان ها از مردم دیدن نکنند. کارگرانی که بیمار هستند باید دستورالعمل های CDC را رعایت کرده و در هنگام بیماری در خانه بمانند .
دستگاه تنفس چیست؟
دستگاه تنفسی وسیله محافظ شخصی است که بر روی صورت یا سر پوشیده می شود و حداقل بینی و دهان را می پوشاند. از دستگاه تنفسی برای کاهش خطر استفاده کننده از استنشاق ذرات خطرناک هوا (از جمله عوامل عفونی) ، گازها یا بخارات استفاده می شود. دستگاه تنفس ، از جمله مواردی که برای استفاده در مراکز درمانی در نظر گرفته شده ، توسط CDC / NIOSH تأیید شده است.
دستگاه تنفس کننده صورت N95 (FFR) فیلترکننده چیست؟
N95 FFR نوعی دستگاه تنفس است که ذرات را از هوایی که از طریق آن تنفس می شود ، خارج می کند. این دستگاه های تنفسی حداقل 95٪ از ذرات بسیار کوچک (0.3 میکرون) را فیلتر می کنند. FFR های N95 قادر به فیلتر کردن انواع ذرات از جمله باکتری ها و ویروس ها هستند.
چه چیزی باعث می شود دستگاه تنفس N95 از صورت (که گاهی ماسک جراحی نامیده می شود) متفاوت باشد؟
اینفوگرافیک: درک تفاوت ماسک های جراحی و آیکون pdf دستگاه تنفس N95
دستگاه تنفس كننده N95 قرار گرفتن در معرض هوا را از ذرات موجود در هوا ، از ذرات معلق در هوا تا قطرات بزرگ ، كاهش مي دهد. دستگاه تنفس كننده N95 تنفس كننده های محكمی هستند كه حداقل 95٪ ذرات موجود در هوا از جمله ذرات بزرگ و كوچك را فیلتر می كنند.
همه افراد به دلیل شرایط پزشکی که ممکن است هنگام تنفس از طریق دستگاه تنفس ایجاد شود ، قادر به پوشیدن دستگاه تنفس نیستند. قبل از استفاده از دستگاه تنفس یا آزمایش مناسب ، کارگران باید ارزیابی پزشکی داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که آنها می توانند با خیال راحت از دستگاه تنفس استفاده کنند.
دستیابی به یک مهر و موم کافی برای صورت ضروری است. مقررات ایالات متحده مستلزم این است که کارگران هر ساله از تنفس استفاده کنند ، یک آزمایش مناسب برای سالانه انجام دهند و یک بار بررسی مهر و موم کاربر را انجام دهند. کارگران برای تأیید یک مهر و موم مناسب قبل از استفاده از دستگاه تنفس در محیط کار ، باید آزمایش مناسب را انجام دهند.
هنگامی که به درستی نصب و فرسوده شود ، هنگام استنشاق کاربر ، حداکثر نشت در اطراف لبه های دستگاه تنفس رخ می دهد. این بدان معنی است که تقریباً تمام هوا از طریق رسانه فیلتر هدایت می شود.
برخلاف N95 های مورد تأیید NIOSH ، نماهای صورت کاملاً سست هستند و فقط محافظت در برابر قطرات ، از جمله ذرات بزرگ تنفسی را ارائه می دهند. هیچ آزمایش مناسب یا بررسی مهر و موم با صورت لازم نیست. بیشتر صورتها به طور موثری ذرات کوچک را از هوا فیلتر نمی کنند و در هنگام استنشاق کاربر از نشت اطراف لبه ماسک جلوگیری نمی کنند.
نقش چهره ها برای کنترل منبع بیمار است ، برای جلوگیری از آلودگی محیط اطراف هنگام سرفه یا عطسه شدن فرد. بیماران مبتلا به COVID-19 تأیید شده یا مشکوک باید تا قبل از جدا شدن در بیمارستان یا در منزل ، از ماسک صورت استفاده کنند. بیمار هنگام جدا شدن نیازی به پوشیدن صورت ندارد.
یک دستگاه تنفس جراحی N95 چیست و چه کسی نیاز به پوشیدن آن دارد؟
N95 جراحی (که به عنوان یک تنفس کننده پزشکی نیز خوانده می شود) فقط برای استفاده پرسنل مراقبت های بهداشتی (HCP) که نیاز به محافظت در برابر خطرات موجود در هوا و مایعات دارند (مانند اسپلش ها ، اسپری ها) توصیه می شود. این دستگاه تنفسی در خارج از تنظیمات مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار نمی گیرد. در مواقع کمبود ، فقط HCP که در یک زمینه استریل کار می کند یا ممکن است در معرض پاشش با سرعت زیاد ، اسپری یا لکه های خون یا مایعات بدن قرار داشته باشد ، باید این تنفس ها را بپوشاند ، مانند در تنظیمات عمل یا روش. بیشتر HCP مراقبت از بیماران COVID-19 تأیید شده یا مشکوک ، نیازی به استفاده از دستگاه های تنفسی N95 ندارد و می توانند از دستگاه های تنفس استاندارد N95 استفاده کنند.
اگر یک N95 جراحی برای استفاده در تنظیمات عمل یا رویه وجود نداشته باشد ، ممکن است از یک دستگاه تنفس شونده بی نظیر N95 برای کمک به مسدود کردن جریانهای با سرعت بالا از مایعات خون و بدن توسط یک سپر استفاده شود.
کارمندان من شکایت دارند که دستگاه تنفس جراحی N95 داغ و ناراحت کننده است – چه کاری می توانم انجام دهم؟
الزامات دستگاه تنفس جراحی N95 که باعث می شود آنها در برابر جریان های با سرعت زیاد مایعات بدن مقاوم باشند و به محافظت از میدان استریل کمک می کنند می توانند به طرحی منجر شوند که مقاومت به تنفس بالاتری داشته باشد (تنفس آن را سخت تر می کند) از یک دستگاه تنفس معمولی N95. همچنین ، تنفس های جراحی N95 بدون دریچه های بازدم طراحی شده اند که بعضی اوقات به عنوان گرمتر در داخل ماسک نسبت به دستگاه های معمولی N95 درک می شوند. اگر شکایتی را دریافت می کنید ، ممکن است در نظر داشته باشید که کارمندانی که جراحی نمی کنند ، در یک زمینه استریل کار نمی کنند ، یا به طور بالقوه در معرض جریان زیاد مایعات بدن قرار ندارند ، از یک استاندارد N95 با دریچه بازدم استفاده کنند.
دستگاه تنفس N95 من دارای دریچه بازدم است ، اشکالی ندارد؟
دستگاه تنفس N95 با دریچه بازدم همان میزان محافظ را برای پوشنده فراهم می کند به عنوان روشی که دریچه ای ندارد. وجود دریچه بازدم مقاومت بازدم را کاهش می دهد و این باعث می شود نفس کشیدن (بازدم) راحت تر شود. برخی از کاربران احساس می کنند که دستگاه تنفس با دریچه بازدم باعث خنک تر شدن صورت می شود و باعث افزایش رطوبت در داخل صورت می شود. با این وجود ، در مواقعی که باید یک میدان استریل حفظ شود ، از تنفس های دارای دریچه بازدم استفاده نمی شود (مثلاً در طی یک عمل تهاجمی در یک اتاق عمل یا رویه) زیرا دریچه بازدم اجازه می دهد تا هوای بازدم نشده فیلتر شده به داخل قسمت استریل فرار کند.
چگونه می توانم بگویم آیا دستگاه تنفس تأیید شده توسط NIOSH است؟
تعداد تایید NIOSH و برچسب تایید کلید شناسایی ماسک NIOSH تایید می باشد. برچسب تأیید NIOSH را می توان روی یا در بسته بندی دستگاه تنفس یا بعضی اوقات روی خود دستگاه تنفس یافت. برچسب زدن مورد نیاز از NIOSH-تصویب N95 فیلترهای تنفس صورت تصفیه pdf شامل نام NIOSH ، شماره تأیید ، نام فیلتر ، تعداد زیادی و شماره مدل است که باید روی دستگاه تنفس چاپ شود. با بررسی لیست تجهیزات معتبر NIOSH (CEL) می توانید تأیید کنید که دستگاه تنفس شما معتبر است .
چگونه می دانم تنفس من منقضی شده است؟
NIOSH نیازی به تأیید دستگاه تنفس دستگاه فیلتر N95 (FFR) با تاریخ انقضا ندارد. اگر یک FFR تاریخ انقضا را ندارد ، باید به دستورالعمل های کاربر مراجعه کنید یا از سازنده خاص در مورد اینکه آیا انتظار می رود زمان و شرایط نگهداری (مانند دما یا رطوبت) تاثیری در عملکرد دستگاه تنفس داشته باشد یا نه ، به دنبال راهنمایی باشید. دستگاه های تنفسی به پایان عمر مفید خود نزدیک می شوند.
با یک دستگاه تنفس منقضی چه کار می کنم؟
در مواقع افزایش تقاضا و کاهش عرضه ، می توان در استفاده از دستگاه های تنفسی N95 در طول عمر مفید خود مد نظر قرار داد. با این وجود ، این پتانسیل وجود دارد که دستگاه تنفس به شرایطی که برای آن مجوز داده شده عمل نکند. با گذشت زمان ممکن است مؤلفه هایی مانند بند و بند بینی از بین برود که این امر می تواند بر کیفیت مناسب و مهر و موم تأثیر بگذارد. قبل از استفاده از دستگاه های تنفسی N95 ، HCP باید بازرسی از دستگاه تنفس را انجام داده و چک مهر را انجام دهد. بعلاوه ، دستگاه تنفس منقضی شده ممکن است دیگر نیازهای صدور گواهینامه تعیین شده توسط NIOSH را برآورده نکند. برای راهنمایی بیشتر ، به انتشار نسخه بازنشسته های تنفس فیلتر تصفیه شده N95 فراتر از طول عمر مفید تعیین شده توسط سازنده مراجعه کنید: ملاحظاتی برای پاسخ COVID-19 .
برای جلوگیری از از بین رفتن غیر عمدی PPE در طول COVID-19 ، چه مراکز درمانی باید در نظر گرفته شود؟
نظارت بر موجودی تأمین PPE و حفظ کنترل بر روی منابع PPE ممکن است به جلوگیری از ضرر و زیان غیر عمدی محصول که ممکن است در اثر سرقت ، آسیب یا ضرر تصادفی اتفاق بیفتد کمک کند. سیستم های موجودی باید برای ردیابی میزان استفاده روزانه و شناسایی مناطق بالاتر از حد انتظار استفاده شود. این اطلاعات می تواند برای پیاده سازی استراتژی های حفاظت اضافی متناسب با مناطق خاص مراقبت از بیمار مانند واحدهای بیمارستان یا مراکز سرپایی استفاده شود. ردیابی موجودی در یک سیستم بهداشتی همچنین ممکن است در تأیید تحویل PPE و بهینه سازی توزیع منابع PPE در تسهیلات خاص کمک کند.

منبع : CDC بهداشت جهاني

انجمن مقابله با ويروس كرونا

حسین قدیری تغییر وضعیت برای انتشار مارس 5, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1375 times
  • پاسخ ها0 پاسخ ها
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات