تأثير كاربرد كودهاي زيستي و كود دامي بر عملكرد اقتصادي و ويژگي هاي كيفي چاي ترش را توضیح دهید .

1.15Kعناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) پاسخ به سوالات عمومی در زمینه تغذیه گیاهان

پرسش و پاسخ عمومی در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان در زیر این مقاله قابل نمایش عموم میباشد و طرح سوال به صورت رایگان است

تقریباً 20 عنصر مغذی و ریز مغذی از مواد مغذی ضروری برای تأمین کلیه نیازهای بیوشیمیایی گیاهان به حساب می آیند.

اهداف یادگیری

  • تشخیص عناصر مورد نیاز گیاهان به صورت تخصصی
[caption id="attachment_53342" align="aligncenter" width="378"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود پرسش و پاسخ عناصر مورد نیاز گیاهان[/caption]

امتیاز کلیدی مطالب

  • اگر گیاه نتواند چرخه حیات خود را بدون آن کامل کند ، اگر هیچ عنصر دیگری نتواند عملکرد مشابه را انجام دهد و مستقیماً در تغذیه نقش داشته باشد ، یک عنصر ضروری است.
  • یک ماده مغذی ضروری مورد نیاز گیاه در مقادیر زیاد ، عنصر درشت مغذی ماکرو نامیده می شود ، در حالی که ماده مغذی مورد نیاز در مقدار بسیار کم ، عنصر ریز مغذی میکرو نامیده می شود.
  • منابع کمبود یا ناکافی مواد مغذی بر رشد گیاه تأثیر منفی می گذارد ، که منجر به توقف رشد ، رشد کند ، کلروز یا مرگ سلول می شود.
  • حدود نیمی از مواد مغذی ضروری ریز مغذی هایی مانند بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس ، مولیبدن ، نیکل ، سیلیسیم و سدیم است.

شرایط کلیدی برای تغذیه گیاهان

  • ریز مغذی : ماده معدنی ، ویتامین یا ماده دیگری که حتی در مقادیر بسیار کمی برای رشد یا متابولیسم ضروری است.
  • کلروز : زردی بافت گیاه به دلیل از دست دادن یا عدم وجود کلروفیل
  • درشت مغذی : هر یک از عناصر مورد نیاز مقدار زیادی از موجودات زنده است

مواد مغذی ضروری

گیاهان برای تأمین تمام نیازهای بیوشیمیایی خود فقط به نور ، آب و حدود 20 عنصر نیاز دارند. به این 20 عنصر عناصر مغذی ضروری گفته می شود . برای اینکه یک عنصر ضروری تلقی شود ، سه معیار لازم است:
  1. یک گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند
  2. هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد
  3. این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد

درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو

عناصر اساسی را می توان به عناصر درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو تقسیم کرد . مواد مغذی مورد نیاز گیاهان در مقادیر بیشتر را عناصر درشت مغذی می نامند. حدود نیمی از عناصر اساسی عناصر مغذی در نظر گرفته می شوند: کربن ، هیدروژن ، اکسیژن ، نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و گوگرد. اولین کربن (C) برای تشکیل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، اسیدهای نوکلئیک و بسیاری از ترکیبات دیگر به کربن (C) نیاز است. بنابراین ، در همه ماکرومولکول ها وجود دارد. به طور متوسط ​​، وزن خشک (به استثنای آب) سلول 50 درصد کربن است ، و آن را به یک قسمت اصلی از مولکول های زیستی گیاه تبدیل می کند. [caption id="attachment_53343" align="aligncenter" width="401"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود ماکرو و میکرو پرسش و پاسخ کود میکرو و ماکرو[/caption]
عناصر اساسی مورد نیاز گیاهان : برای اینکه یک عنصر به عنوان یک ماده اساسی در نظر گرفته شود ، گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند ، هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد و این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد.

عناصر فراوان در چرخه رشد گیاهان نقش نیتروژن

عنصر فراوان بعدی در سلولهای گیاه نیتروژن (N) است. بخشی از پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک است. ازت در سنتز برخی ویتامین ها نیز استفاده می شود. هیدروژن و اکسیژن عناصر درشت مغذی هستند که بخشی از بسیاری از ترکیبات آلی هستند و همچنین آب را تشکیل می دهند. اکسیژن برای تنفس سلولی لازم است.

نقش موثر اکسیژن در گیاهان

گیاهان از اکسیژن برای ذخیره انرژی به شکل ATP استفاده می کنند. فسفر (P) ، ماکرومولکول دیگر ، برای سنتز اسیدهای نوکلئیک و فسفولیپیدها لازم است. به عنوان بخشی از ATP ، فسفر امکان تبدیل انرژی غذایی را از طریق فسفوریلاسیون اکسیداتیو به انرژی شیمیایی فراهم می کند. انرژی نور در حین فتوسفریلاسیون در فتوسنتز به انرژی شیمیایی تبدیل می شود. و به انرژی شیمیایی تبدیل می شود تا هنگام تنفس استخراج شود.

نقش گوگرد در تغذیه گیاهان

گوگرد بخشی از آمینو اسیدهای خاص مانند سیستئین و متیونین است و در چندین کوآنزیم وجود دارد. گوگرد همچنین به عنوان بخشی از زنجیره انتقال الکترون که شیب های هیدروژن در تبدیل انرژی نور به ATP نقش اساسی دارند ، در فتوسنتز نقش دارد.

نقش پتاسیم در تغذیه گیاهان

پتاسیم (K) به دلیل نقش آن در تنظیم باز و بسته شدن روزنه مهم است. روزنه ها به عنوان روزنه هایی برای تبادل گاز به حفظ تعادل آب سالم کمک می کنند. پمپ یون پتاسیم از این فرآیند پشتیبانی می کند.

نقش منیزیم در بهبود عملکرد گیاه

منیزیم (منیزیم) و کلسیم (کلسیم) نیز از عناصر مغذی مهم هستند. نقش کلسیم دو برابر است: برای تنظیم انتقال مواد مغذی و پشتیبانی از بسیاری از عملکردهای آنزیم. منیزیم برای فرآیند فتوسنتز مهم است. این مواد معدنی همراه با ریز مغذی ها به تعادل یونی گیاه نیز کمک می کنند.

عناصر مورد نیاز ارگانیسم های خاک به شرح زیر است

ارگانیسم ها علاوه بر عناصر مغذی زیاد ، به عناصر مختلفی به مقدار کم نیاز دارند. این ریز مغذی ها یا عناصر کمیاب در مقادیر بسیار کمی وجود دارند. هفت ریز مغذی اصلی شامل بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس و مولیبدن است.

عناصر ریز مغذی میکرو

معرفی عناصر ریز مغذی و نقش آنها در تغذیه گیاهان

نقش بور در تغذیه گیاهان

اعتقاد بر این است که بور (B) در انتقال کربوهیدرات در گیاهان نقش دارد. همچنین در تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کند. کمبود بور غالباً باعث بازگرداندن جوانه ها خواهد شد.

نقش کلر در تغذیه گیاهان

کلر (Cl) برای اسمز و تعادل یونی لازم است. همچنین در فتوسنتز نقش دارد.

نقش مس در بهبود عملکرد گیاهان

مس (مس) جز component برخی از آنزیم ها است. علائم کمبود مس شامل قهوه ای شدن نوک برگها و کلروز (زردی برگ ها) است.

نقش آهن در بهبود عملکرد گل و گیاه

آهن (Fe) برای سنتز کلروفیل ضروری است ، به همین دلیل کمبود آهن منجر به کلروز می شود.

نقش منگنز در بهبود عملکرد گیاهان

منگنز (Mn) برخی از آنزیم های مهم دخیل در تشکیل کلروفیل را فعال می کند. گیاهان کمبود منگنز در رگهای برگ های آن کلروز ایجاد می کنند. در دسترس بودن منگنز تا حدودی به pH خاک بستگی دارد.

نقش مولیبدن در تغذیه گیاهان جوان

مولیبدن (Mo) برای سلامت گیاه بسیار ضروری است ، زیرا گیاهان از آن برای کاهش نیترات به شکل های قابل استفاده استفاده می کنند. بعضی از گیاهان از آن برای تثبیت نیتروژن استفاده می کنند. بنابراین ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود.

نقش روی در بهبود عملکرد و تغذیه گیاهان

روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است.

کمبود عناصر غذایی در گیاهان چه مواردی را ایجاد خواهد کرد

کمبود هر یک از این مواد مغذی ، به ویژه عناصر مغذی درشت ، می تواند روی رشد گیاه تأثیر منفی بگذارد. بسته به ماده مغذی خاص ، کمبود آن می تواند باعث توقف رشد ، رشد کند یا کلروز شود. کمبود شدید ممکن است منجر به علائم مرگ سلول در برگها شود. [caption id="attachment_53344" align="aligncenter" width="405"]کمبود عناصر در گیاهان و تغذیه نا مناسب کمبود عناصر در گیاهان[/caption]

عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) هدف ما پاسخ به سوالات شما عزیزان در راستای تکمل علوم کشاورزی ایران

سازمان زنجیره تامین بهشت با ایجاد بستری در جهت پاسخگویی به سوالات راهکاری برای کمک به کشاورزان را نهادینه کرده است .

با بارگذاری سوال و جواب در فروش محصولات سهیم باشید و خود را بازنشسته کنید .

جهت مطالعه روند سهم دهی به شما عزیزان میتوانید وارد بستر تکمیل علم شوید .

بهترین تغذیه برای گیاهان چیست ؟

هدف ما پاسخ به سوالات شما میباشد و در این راستا بیش از هزاران سوال و جواب در اختیار شما قرار میدهیم .

سوالاتی که در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) بارگذاری شده است به صورت دسته بندی در بخش های مختلف تقسیم شده است .

دسته بندی ها در تمامی زمینه های گیاهی به تفکیک میباشد .

تعدادی از دسته هایی که بارگذاری شده است و در آنها مطالبی تخصصی به صورت سوال و جواب ذخیره شده است به شرح زیر است .

دسته های تخصصی ایجاد شده در زمینه عناصر مورد نیاز گیاهان چیست ؟

کود مناسب گیاهان دارویی که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی فضای باز که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی آپارتمان که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب درختان میوه که به تفکیک تمامی درختان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب سبزیجات که به تفکیک تمامی سبزیجات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب کاکتوس ها که به تفکیک تمامی کاکتوس ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب نشاء که به تفکیک تمامی نشاء ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب غلات که به تفکیک تمامی غلات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

هدف پاسخگویی و ساختار سازی سازمان چیست ؟

پاسخ به تمامی سوالات صنایع کشاورزی و زیر دسته اصلی عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) میتواند راهکاری برای بهبود تولیدات محصولات زراعی ، باغی و گلخانه ای باشد .

هدف این سازمان از ایجاد بستری در راستای تکمیل علوم در تمامی زمینه ها کمک به ایران و ایرانی میباشد و میکوشد تا بتاند راندمان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان را فراهم آورد .

فراموش نکنید پلن های درآمدی سازمان در راستای عرضه محصولات به کشاورزان به صورت سهم بندی صورت گرفته است و اعضای فعال در زمینه پاسخ گویی به سوالات و نیز طراحان سوال های تخصصی میتوانند در فروش محصولات کشاورزی سهیم باشند .

محتوای بارگذاری شده از مقالات خارجی جمع آوری و ترجمه شده است - مطالعه و انتشار با ذکر منبع بلامانع است bio.libretexts.org

مرکز آموزش ویدئویی بستری برای آموزش های رایگان کشاورزی .

">عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود )
کود سلفات کود نیترات کود نیتروژن کودپتاسیم
0

6649eae211b73f20fbcd7b0b83851bca9f6d7fda 14 - تأثير كاربرد كودهاي زيستي و كود دامي بر عملكرد اقتصادي و ويژگي هاي كيفي چاي ترش را توضیح دهید .تأثير كاربرد كودهاي زيستي و كود دامي بر عملكرد اقتصادي و ويژگي هاي كيفي چاي ترش را توضیح دهید .

مصطفی قدیری سوال ویرایش شده دسامبر 28, 2020
گذاشتن نظر
0

تأثیر کاربرد کودهای زیستی و کود دامی بر عملکرد اقتصادی و ویژگی های کیفی چای ترش را توضیح دهید .

ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳ ﻲﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﻮد داﻣ ﻲو ﻛﻮدﻫﺎ يزﻳﺴﺘ ﻲﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎد يو وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎ يﻛﻴﻔ ﻲﭼﺎ Hibiscus sabdariffa ) ي ﺗﺮش L. ( آزﻣﺎﻳﺸ ﻲدر ﻣﺰرﻋﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻜﺪه ﻛﺸﺎورز يداﻧﺸﮕﺎه زاﺑﻞ در ﺳﺎل زراﻋ ﺑﻪ 91ﻲ ﺻﻮرت ﻛﺮت ﻫﺎ يﺧﺮد ﺷﺪه در ﻗﺎﻟﺐ ﻃﺮح ﺑﻠﻮك ﻫﺎي ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺼﺎدﻓ ﻲﺑﺎ ﺳﻪ ﺗﻜﺮار اﻧﺠﺎم ﺷﺪ .ﻛﻮد داﻣ ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر و ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ در ﻫﺸﺖ ﺳﻄﺢ :ﺷﺎﻫﺪ 20 ﺗﻦ و 10 ،0 ﻲدر ﺳﻪ ﻣﻘﺪار ،2 ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ+ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر، ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ+ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور ،2 ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ، ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر، ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور ،( )ﺑﺪون ﻣﺼﺮف ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ و ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ+ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر+ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ يآزﻣﺎﻳﺸ ﻲﺑﻮدﻧﺪ .ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد داﻣ 2 ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر+ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور ﻲﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠ ﻲو ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ يﻛﻮد زﻳﺴﺘ ﻲﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻞ ﻓﺮﻋ ﺳﻨﺠﺶ ﺳﺒﺰﻳﻨﮕ ، ﻲدر ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ .ﺻﻔﺎت ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎدي ﻲ ﻛﺎروﺗﻨﻮﺋﻴﺪ، ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪرات ،b ،a ﺑﺮگ، ﻣﻘﺪار ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ آﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﻦ، ﻣﻴﺰان ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ، ﻣﻴﺰان ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ و ﻓﺴﻔﺮ ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﺘﺎﻳﺞ، ﻣﺼﺮف ، ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد داﻣ ﻲ و ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ ي ﻛﻮد زﻳﺴﺘ ﻲ و ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ آﻧﻬﺎ ﺑﺮ اﻳﻦ ﺻﻔﺎت ﻣﻌﻨﻲ دار ﺷﺪ .ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎدي )kg.h mg.g ) و ﻣﻴﺰان ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ (1290 -1 ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد داﻣ 10 ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﻫﻤﺰﻣﺎن (841/42 -1 ﻲ و ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ و ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار µg.g ) آﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﻦ ﻛﺎﺳﺒﺮگ µg.g ) و ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪرات (0/45 -1 ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد داﻣﻲ و ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر +ﻓﺴﻔﺎت 20 در ﺗﻴﻤﺎر (1035/7 -1 ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد داﻣ 20 ﺣﺎﺻﻞ ﮔﺮدﻳﺪ .ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﺳﺘﻔﺎده از 2ﺑﺎرور ﻲو ﺗﻠﻔﻴﻖ ﺳﻪ ﻛﻮد زﻳﺴﺘ 2 ﻲﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ، ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر و ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور ﻛﺎروﺗﻨﻮﺋﻴﺪ، ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺷﺪ .ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﻣﺼﺮف ﻫﻤﺰﻣﺎن ،b ،a ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺒﺰﻳﻨﮕ ﻲﺑﺮگ، ﻣﻴﺰان ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﻛﻮدﻫﺎ يداﻣ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺼﺮف ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ آﻧﻬﺎ ﻣﻲ ، ﻲو زﻳﺴﺘﻲ ﺗﻮاﻧﺪ در اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎد يو وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎي ﻛﻴﻔﻲ ﭼﺎ يﺗﺮش ﻧﻘﺶ ﻣﺆﺛﺮ يرا اﻳﻔﺎ ﻛﻨﺪ.

ﮔﻴﺎﻫﺎن دارو ﻳﻲاز ﮔﺬﺷﺘﻪ دور ﻫﺎي دارا يﺟﺎﻳﮕﺎه وﻳﮋه ا ي در ﻧﻈﺎم ﺳﻨﺘ ﻲ ﻛﺸﺎورز ي اﻳﺮان ﺑﻮده اﻧﺪ و اﺳﺘﻔﺎده از اﻳﻦ ﮔﻴﺎﻫﺎن ﺑﺮا يﺗﻬﻴﻪ داروﻫﺎ يﺑﺎ ﻣﻨﺸ ﺄﮔﻴﺎﻫﻲ ﺑﺮا يﭘﻴﺸﮕﻴﺮ يو درﻣﺎن ﺑﻴﻤﺎري ﻫﺎ از روزﮔﺎران ﻛﻬﻦ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﻃﺐ ﺳﻨﺘ ﻲ ﺑﻮده اﺳﺖ .ﮔﻴﺎﻫﺎن دارو ﻳﻲ ﺑﺎ ﻣﻨﺎﺑﻌ ﻲ ﺳﺮﺷﺎر از ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﺖ ﻫﺎ يﺛﺎﻧﻮﻳﻪ، ﻣﻮاد ﻣﺆﺛﺮه اﺳﺎﺳ ﻲﺑﺴﻴﺎر ياز داروﻫﺎ را ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ .ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺑﻴﻮﺳﻨﺘﺰ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﺖ ﻫﺎ يﺛﺎﻧﻮﻳﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ژﻧﺘﻴﻜ ﻲﻛﻨﺘﺮل ﻣﻲ ﺷﻮد؛ وﻟ ﻲﺳﺎﺧﺖ آﻧﻬﺎ ﺑﺸﺪت ﺗﻮﺳﻂ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺤﻴﻄ ﻲﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮار ﻣﻲ .(اﻣﺮوزه 1379 ، ﮔﻴﺮد) اﻣﻴﺪﺑﻴﮕﻲ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪن ﻋﻮارض ﺟﺎﻧﺒ ﻲ داروﻫﺎ ، ي ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﮔﺮاﻳﺶ ﺑﻪ ﻣﺼﺮف داروﻫﺎ ي ﮔﻴﺎﻫ ﻲ در ﺣﺎل اﻓﺰاﻳﺶ اﺳﺖ )Hecl & Sustrikova, 2006 .( ﭼﺎ ي ﺗﺮش ﻳﺎ ﭼﺎ ي ﻣﻜ ﻲ ﺑﺎ ﻧﺎم ﻋﻠﻤ Hibiscus ﻲ ﮔﻴﺎﻫﻴﺴﺖ ،Malvaceae از ﺧﺎﻧﻮاده ﭘﻨﻴﺮك sabdariffa ﻳﻜﺴﺎﻟﻪ، ﺷﺎﺧﻪ دار، ﺑﺎ رﻧﮓ ﺳﺒﺰ ﺗﻴﺮه ﻣﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﻗﺮﻣﺰ و ﺑﺮگ ﻫﺎ ﻣﺘﻨﺎوب و ﭘﻨﺠﻪ ا يدارا يﺳﻪ ﺗﺎ ﻫﻔﺖ ﻟﻮب و ﺣﺎﺷﻴﻪ ﺑﺮگ ﻫﺎ دﻧﺪاﻧﻪ ﺑﺪون ﻛﺮك و ﮔﻞ ، اي ﻫﺎ ﺑﺰرگ ﺑﺎ دﻣﮕﻞ ﻛﻮﺗﺎه اﺳﺖ . ﻣﻴﻮه ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻛﺎﺳﺒﺮگ ﻫﺎ ي ﮔﻮﺷﺘ ﻲ اﺣﺎﻃﻪ ﺷﺪه ﻛﻪ ﺣﺎو ي داﻧﻪ در ﻫﺮ ﻛﭙﺴﻮل ﻣﻲ 34 ﺗﺎ 22 ﺑﺎﺷﻨﺪ .اﻳﻦ ﮔﻴﺎه دارا ﻳ ي ﻚ .(1371 ، رﻳﺸﻪ راﺳﺖ، ﻋﻤﻴﻖ و ﻗﺎﺑﻞ ﻧﻔﻮذ اﺳﺖ) زرﮔﺮي ﺳﻼﻣﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪه در ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎ يﮔﻮﻧﺎﮔﻮن از ﻟﺤﺎظ وﺟﻮد ﺑﻘﺎﻳﺎ ي ﺳﻤﻮم و ﻣﻮاد ﺷﻴﻤﻴﺎ ﻳﻲ و ﺗﺄﺛﻴﺮ آﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ اﻧﺴﺎن و ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ، ﺗﻮﺟﻪ وﻳﮋه ا يرا ﺑﻪ روﺷﻬﺎ ي ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻧﻬﺎده ﻫﺎ ي ﺑﻜﺎر رﻓﺘﻪ در آﻧﻬﺎ ﺟﻠﺐ ﻛﺮده اﺳﺖ .در ﺳﺎل ﻫﺎ ي اﺧﻴﺮ در ﭘ ﻲ ﺑﺤﺮان آﻟﻮدﮔﻲ ﻫﺎ ي زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄ ﻲ ﺗﻼش ﻫﺎ ي ﮔﺴﺘﺮده ا ي ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻳﺎﻓﺘﻦ راﻫﻜﺎرﻫﺎ ي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮا ي ﺑﻬﺒﻮد ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺎ ﺣﺬف ، ك و ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻛﺸﺎورزي آﻻﻳﻨﺪه ﻫﺎ و ﺣﻔﻆ ﭘﺎﻳﺪار ي اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎ ي ﻃﺒﻴﻌ ﻲ آﻏﺎز .(1371 ، ﺷﺪه اﺳﺖ) ﺳﺎﻻردﻳﻨﻲ ﻳﻜ ﻲ از ارﻛﺎن اﺳﺎﺳ ﻲ در ﻛﺸﺎورز ي ﭘﺎﻳﺪار اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻮدﻫﺎ ي زﻳﺴﺘ ﻲ و داﻣ ﻲ در اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎ ي زراﻋ ﻲ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺣﺬف ﻳﺎ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﺼﺮف ﻧﻬﺎده ﻫﺎ ي ﺷﻴﻤﻴﺎ ﻳﻲ اﺳﺖ .ﻛﻮدﻫﺎ ي زﻳﺴﺘ ﻲ ﮔﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ و در ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻮارد ﺑﻪ ﻋﻨﻮان
ﻣﻜﻤﻞ ﻛﻮدﻫﺎ ي ﺷﻴﻤﻴﺎ ﻳﻲ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﭘﺎﻳﺪار ي ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﻈﺎم ﻫﺎ ي ﻛﺸﺎورز Han ) ي را ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪ .( ﻛﻮدﻫﺎ et al., 2006 ي زﻳﺴﺘ ﻲﻣﺘﺸﻜﻞ از ﻣﻴﻜﺮوارﮔﺎﻧﻴﺴﻢ ﻫﺎ يﻣﻔﻴﺪ يﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺧﺎﺻ ﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻧﻴﺘﺮوژن، رﻫﺎﺳﺎز ﻳ ي ﻮن ﻫﺎ ي ﻓﺴﻔﺎت، ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ، آﻫﻦ و ﻏﻴﺮه ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. اﻳﻦ ﻣﻴﻜﺮوارﮔﺎﻧﻴﺴﻢ ً ﻫﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻ در اﻃﺮاف رﻳﺸﻪ ﻣﺴﺘﻘﺮ ﺷﺪه و ﮔﻴﺎه را در ﺟﺬب ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻳﺎر يﻣﻲ Wu ) ﻛﻨﻨﺪ (و ﺑﺎﻋﺚ et al., 2005 ﻛﺎﻫﺶ ﺑﻴﻤﺎري ﻫﺎ ﺗﺤﺮﻳﻚ ﺑﻴﺸﺘﺮ ، يﮔﻴﺎه، ﺑﻬﺒﻮد ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺧﺎك  رﺷﺪ ﮔﻴﺎه و ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ ﻛﻤﻴﺖ و ﻛﻴﻔﻴﺖ و اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺎوﻣﺖ آن در ﺑﺮاﺑﺮ ﺗﻨﺶ ﻫﺎ يﻣﺤﻴﻄ ﻲﻣﻲ Nagananda ) ﺷﻮﻧﺪ et al., 2010.( از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ ﻛﻮدﻫﺎ يآﻟ ﻲﺣﺎو يﻣﻘﺪار ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬ ﻲﻧﻴﺘﺮوژن ﻫﺴﺘﻨﺪ و در ﻣﺰرﻋﻪ ﺑﺮا يﭼﻨﺪ ﺳﺎل ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﻴﺮﻧﺪ .ﺑﺮﺧ ﻲ از ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان اﻇﻬﺎر داﺷﺘﻪ اﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﻛﻮدﻫﺎ %75 %ﻓﺴﻔﺮ و 29 %ﻧﻴﺘﺮوژن، 42 يداﻣ ﻲﺣﺪود ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﮔﻴﺎﻫﺎن را ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻛﺮد .اﻳﻦ اﻣﺮ، ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪن ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻣﺤﺼﻮل و ﺑﻬﺒﻮد ﻛﺎرا ﻳﻲدﻳﮕﺮ ﻛﻮدﻫﺎ را درﭘﻲ .(Laur, 1975) ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ ﻃﺒــﻖ ﮔــﺰارش (2011) Mostafa وAbo-Baker ﻫــﺎي رو يﭼــﺎ ﻣﺸــﺨﺺ ﺷــﺪ ﻛــﻪ اﺳــﺘﻔﺎده از ﺗﺮﻛﻴــﺐ ، يﺗــﺮش ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎ يﺗﺜﺒﻴﺖ ﻛﻨﻨﺪه ﻧﻴﺘﺮوژن و ﺣﻞ ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺴﻔﺎت ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه را ﻳـﺞ، NPK %ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ 50 ﻣﺼﺮف ﻣﻨﺠـﺮ ﺑـﻪ اﻓـﺰاﻳﺶ درﺻﺪ ﻧﻴﺘﺮوژن و ﻓﺴـﻔﺮ در ﺑـﺮگ ﻫـﺎ و ﻣ ﻴـﺰان آﻧﺘﻮﺳـﻴﺎﻧﻴﻦ، و اﺳﻴﺪﻳﺘﻪ در ﻛﺎﺳﺒﺮگ C وﻳﺘﺎﻣﻴﻦ ﻫﺎ ﻣﻲ ﺷـﻮد . ﻃﺒـﻖ ﺗﺤﻘ ﻴـﻖ ﺗﻠﻘــﻴﺢ (2009) Hassan ﺑــﺬرﻫﺎيﭼــﺎ يﺗــﺮش ﺑــﺎ ﻣﺎﻳــﻪ ﺑﺎﻛﺘﺮﻳﺎ ﻳﻲﺣﺎو يآزوﺳﭙﺮﻳﻠﻴﻮم، ﺑﺎﺳﻴﻠﻮس و ﺳـﻮدوﻣﻮﻧﺎس در ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺑﺎ ﻧﺼﻒ ﻣﻘﺪار ﻣﻌﻤﻮل ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎ ﻳﻲ ﻧﻴﺘﺮوژن، ﻓﺴـﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد در ﻛﺎﺳـﺒﺮگ و ﺧﺼﻮﺻـﻴﺎت ﻛﻴﻔ ﻲدر آن ﺷﺪ .ﻃ ﻲ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ا ي ﺗـﺄﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒـﺖ ﻛـﺎرﺑﺮد ﻛـﻮد زﻳﺴﺘ ﻲ ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻳ ﻳﻲ ﺎ در ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺑﺎ دﻳ ﮕـﺮ ﻛﻮدﻫـﺎ ي زﻳﺴﺘ ﻲ در ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠ 2 ﻣﺎﻧﻨﺪﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ و ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور ﻜـﺮد و ﻛﻴﻔﻴــﺖ ﮔﻴــﺎه دارو ﻳــﻲﺑﺎدرﺷــﺒﻮ ﺑــﻪ اﺛﺒــﺎت رﺳــﻴﺪ )Rahimzadeh et al., 2011 .( از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﻴﺎﻫﺎن دارو ﻳﻲ ﺑﻪ ﺳﻮ ي ﺑﻬﺒﻮد  ﻛﻴﻔﻴﺖ، ﻛﻤﻴﺖ و ﺳﻼﻣﺖ ﻣﺎده ﻣﺆﺛﺮه ﻣﻮﺟﻮد در آﻧﻬﺎ ﭘﻴﺶ ﻣﻲ رود، ﺗﻐﺬﻳﻪ ﺳﺎﻟﻢ اﻳﻦ ﮔﻴﺎﻫﺎن از ﻃﺮﻳﻖ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮدﻫﺎ ي زﻳﺴﺘ ﻲ و داﻣ ﻲ ﺑﺎ اﻳﻦ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺳﺎزﮔﺎرﺗﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ .ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳ ﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮدﻫﺎ ي زﻳﺴﺘ ﻲﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻛﻮد داﻣ ﻲﺑﺮ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت ﻛﻴﻔ ﻲﮔﻴﺎه دارو ﻳﻲ ﭼﺎ يﺗﺮش اﺳﺖ . ﻣﻮاد و روﺷﻬﺎ در ﭘﮋوﻫﺸﻜﺪه ﻛﺸﺎورز 91 آزﻣﺎﻳﺸﻲ در ﺳﺎل زراﻋﻲ ي ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ 35 داﻧﺸﮕﺎه زاﺑﻞ واﻗﻊ در ي ﺟﻨﻮب ﺷﺮﻗ ﻲ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻣﺘﺮ ﺑﻮده 481 زاﺑﻞ اﺟﺮا ﮔﺮدﻳﺪ .ارﺗﻔﺎع اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ از ﺳﻄﺢ درﻳﺎ دﻗﻴﻘﻪ ﻃﻮل ﺷﺮﻗ 41 درﺟﻪ و 61 و در درﺟﻪ و 30 ﻲ و دﻗﻴﻘﻪ ﻋﺮض ﺷﻤﺎﻟ 54 ﻲ واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ .ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﺎر اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺟﺰو اﻗﻠﻴﻢ ،ﻫﻮاﺷﻨﺎﺳﻲ ﻫﺎ ي ﺧﺸﻚ و ﺑﺴﻴﺎر ﮔﺮم ﺑﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺑﺎرﻧﺪﮔ ﻣﻴﻠﻲ 63 ﻲﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻪ درﺟﻪ23 ﻣﺘﺮ و دﻣﺎ يﻣﺘﻮﺳﻂ ﺳﺎﻧﺘﻲ درﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﻲ 49 ﮔﺮاد) و ﺣﺪاﻛﺜﺮ – درﺟﻪ 7 ﮔﺮاد و ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﺎﻧﺘﻲ ﮔﺮاد (ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ .ﻗﺒﻞ از ﻛﺸﺖ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت ﻓﻴﺰ ﻳﻜﻲ و ﺷﻴﻤﻴﺎ ﻳﻲ ﺧﺎ ك ﻣﺰرﻋﻪ، از ﻋﻤﻖ ﺻﻔﺮ ﺗﺎ ﺳﺎﻧﺘﻲ 30 ﻣﺘﺮ ي ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮدار ي و ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻓﺖ ﺧﺎك ﻟﻮﻣ ﻲ ﺷﻨ ﻣﻲ 7/7 آن ﺑﺮاﺑﺮ pH ﻲ و ﺑﺎﺷﺪ .آزﻣﺎﻳﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻛﺮت ﻫﺎ يﺧﺮدﺷﺪه در ﻗﺎﻟﺐ ﻃﺮح ﺑﻠﻮك ﻫﺎي ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺼﺎدﻓ ﻲدر ﺳﻪ ﺗﻜﺮار رو ي ﮔﻴﺎه دارو ﻳﻲ ﭼﺎ ي ﺗﺮش ﺑﻪ اﺟﺮا درآﻣﺪ . ﺗﻦ و 10 ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠ ﻲﺷﺎﻣﻞ ﻛﻮد داﻣﻲ در ﺳﻪ ﻣﻘﺪار ﺑﺪون ﻛﻮد، ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد داﻣ 20 ﻲو ﻋﺎﻣﻞ ﻓﺮﻋ ﻲﺷﺎﻣﻞ ﻫﺸﺖ ﺳﻄﺢ ، ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ ، ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﺷﺎﻫﺪ ﻋﺪم ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ+ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر، ،2 ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر، ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور و 2 ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر+ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور ،2 ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ+ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور . در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ 2 ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ+ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر+ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور ﺑﺬرﻫﺎيﻳﻚ ﺳﺎﻟﻪ ﭼﺎ ي ﺗﺮش از ﭘﮋوﻫﺸﻜﺪه ﻛﺸﺎورز يداﻧﺸﮕﺎه آزﻣﺎﻳﺶ ، زاﺑﻞ ﺗﻬﻴﻪ ﺷﺪ و ﭘﺲ از ﺑﻮﺟﺎري ﻫﺎي ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت ﺑﺬر ﺑﺮ رو ي آﻧﻬﺎ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ .ﺑﺬرﻫﺎ دارا ي وزن %و ﺳﺮﻋﺖ ﺟﻮاﻧﻪ 98 ﮔﺮم، ﻗﻮه ﻧﺎﻣﻴﻪ 28/2 ﻫﺰارداﻧﻪ زﻧ %94ﻲ ﺑﻮدﻧﺪ .ﻋﻤﻠﻴﺎت آﻣﺎده ﺳﺎز يزﻣﻴﻦ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺮاﺣﻞ ﺷﺨﻢ، دﻳﺴﻚ، ﺟﻮ يو ﭘﺸﺘﻪ، اﻳﺠﺎد ﻛﺮت ﻫﺎ يﺑﻪ ﻣﺘﺮ، 2 و ﻋﺮض 2/5 ﻃﻮل اﻓﺰودن ﻛﻮدﻫﺎ يﺷﻴﻤﻴﺎ ﻳﻲﭘﺎﻳﻪ ﻧﻴﺘﺮوژن، ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﺑﻪ ﻧﺴﺒﺖ
و ﻛﻮد داﻣ 50:100:100 ﻲ در اﺳﻔﻨﺪ ﻣﺎه اﻧﺠﺎم ﺷﺪ .ﺑﺬرﻫﺎ را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻛﭙﻪ ا ي و ﭘﺲ از ﺗﻠﻘﻴﺢ ﺑﺬر ي ﺑﺎ ﻛﻮدﻫﺎ ي زﻳﺴﺘ ﻲ ﺑﺎ ﺑﻮﺗﻪ در ﻫﻜﺘﺎر) ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ ﺑﻮﺗﻪ 80000 ﺗﺮاﻛﻢ و ﻓﺎﺻﻠﻪ 25 ﻫﺎ ﺑﻴﻦ ردﻳﻒ ﺳﺎﻧﺘﻲ 50 ﻫﺎ ﻓﺮوردﻳﻦ 25 ﻣﺘﺮ (در ﻣﺎه ﻛﺎﺷﺘﻪ و ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺷﻴﺎر يآﺑﻴﺎر يﺷﺪ .ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎ يﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻴﺰان ﺳﺒﺰﻳﻨﮕ ، در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻨﺠﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎدي ﻲ ﻛﺎروﺗﻨﻮﺋﻴﺪ، ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪرات ،b ،a ﻣﻘﺪار ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ،ﺑﺮگ ﻫﺎ ي ﻣﺤﻠﻮل، ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ، ﻓﺴﻔﺮ و آﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﻦ ﭼﺎ يﺗﺮش ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ . ﺑﺮاي اﻧﺪازه ﮔﻴﺮ ي ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎد ي ﮔﻴﺎه ﻛﺎﺳﺒﺮگ ﻫﺎ در آﺑﺎن ﻣﺎه ﺑﺮداﺷﺖ ﺷﺪ و ﭘﺲ از ﺧﺸﻚ ﻛﺮدن در آون در دﻣﺎ ي درﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﻲ 74 وزن ﺧﺸﻚ ، ﺳﺎﻋﺖ 48 ﮔﺮاد و ﺑﻪ ﻣﺪت ﻛﺎﺳﺒﺮگ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮ ي ﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﻌﺎدل ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎد ي ﭼﺎي ﺗﺮش اﺳﺖ . ﺑﺮا ي ﺳﻨﺠﺶ آﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮ ي از ﻛﺎﺳﺒﺮگ ﻫﺎ در آﺑﺎن ﻣﺎه، ﻫﻨﮕﺎم رﺳﻴﺪﮔ ﻲ ﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮژﻳﻚ ﻣﻴﻮه ، ﻫﺎ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺳﻨﺠﺶ ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎ ي دﻳﮕﺮ در ﻣﺮﺣﻠﻪ از ﺳﺮﺷﺎﺧﻪ ،ﮔﻠﺪﻫﻲ ﻫﺎ يﺟﻮان ﭼﺎي ﺗﺮش اﻧﺠﺎم ﮔﺮدﻳﺪ . ارزﻳﺎﺑ ﻲﺻﻔﺎت (SPAD) ﺳﻨﺠﺶ ﺳﺒﺰﻳﻨﮕ ﻲﺑﺮگ در SPAD ﻣﻴﺰان ﻧﺴﺒﻲ ﺳﺒﺰﻳﻨﮕﻲ ﺑﺮگ ﺑﺮاﺳﺎس ﻗﺮاﺋﺖ ﻫﻨﮕﺎم داﻧﻪ ﺑﻨﺪ ي ﻣﻴﻮه ﻫﺎ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ .ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر از ﻫﺮ ﺑﻮﺗﻪ ﭼﻬﺎر ﺑﺮگ ﻫﻤﺴﺎن) ﺟﻮان ً ﺗﺮﻳﻦ ﺑﺮگ ﻛﺎﻣﻼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ ( اﻧﺘﺨﺎب و ﻣﻴﺰان ﺳﺒﺰﻳﻨﮕﻲ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ SPAD- وﺳﻴﻠﻪ دﺳﺘﮕﺎه . ﻗﺮاﺋﺖ ﺷﺪ 502, Minlota Japan, Reading اﻧﺪازه ﮔﻴﺮ يﻏﻠﻈﺖ رﻧﮕﻴﺰه ﻫﺎ يﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ ،a ي)ﻛﻠﺮوﻓ ﻴـﻞ ﮔﺮم ﺑﺎﻓﺖ 0/1 و ﻛﺎروﺗﻨﻮﺋﻴﺪﻫﺎ:( ﻣﻘﺪار b ﺗـﺎزه ﮔ ﻴـﺎﻫ ﻲدر ﻫﺎون ﭼﻴﻨ ﻲ ﺑﺎ ﻧﻴﺘﺮوژن ﻣﺎﻳﻊ ﺳﺎﻳﻴﺪه ﺷﺪ و ﭘﺲ از اﻓـﺰودن ﻣﻴﻠﻲ 10 %80 ﻟﻴﺘﺮ اﺳﺘﻮن ﺑـﻪ آن، ﺑـﻪ دﻗﻴ10 ﻣـﺪت ﻘـﻪ ﺑـﺎ دور در دﻗﻴﻘــﻪ، ﺳــﺎﻧﺘﺮﻳﻔﻴﻮژ ﺷــﺪ و ﺟــﺬب 6000ﺳــﺮﻋﺖ ﻣﺤﻠﻮل ﺑـﺎﻻﻳﻲ در ﻃـﻮل ﻣـﻮج 663 ﻫـﺎي ﻧـﺎﻧﻮﻣﺘﺮ ﺑـﺮا ي 470 وb ﻧﺎﻧﻮﻣﺘﺮ ﺑﺮاي ﻛﻠﺮوﻓ ﻴـﻞ 645 ،a ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﻧـﺎﻧﻮﻣﺘﺮ ﺑﺮاي ﻛﺎروﺗﻨﻮﺋﻴﺪﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ اﺳﭙﻜﺘﺮوﻓﺘﻮﻣﺘﺮ ﻣﻌﻴﻦ ﺷﺪ . ﺳـﭙﺲ ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣـﻮل ﻫـﺎ ي ز وb ،a ﻳـﺮ ﻣ ﻴـﺰان ﻛﻠﺮوﻓیـﻞ ﻛﺎروﺗﻨﻮﺋﻴﺪﻫﺎي ﻧﻤﻮﻧﻪ) ﻣﻴﻠﻲ ﮔﺮم ﺑﺮﮔﺮم وزن بدست می اید .

ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎدي ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺠﺰﻳﻪ وارﻳﺎﻧﺲ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ اﺛﺮ ﻛﻮد داﻣ ﻲ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎد %ﻣﻌﻨﻲ 1 ي در ﺳﻄﺢ اﺣﺘﻤﺎل دار ﺷﺪ .(ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎد 1 )ﺟﺪول ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم 730)ي ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد داﻣ 10 در ﻫﻜﺘﺎر (از ﻛﺎرﺑﺮد ﻲﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ ﻛﻪ اﺧﺘﻼف ﻣﻌﻨﻲ دار ي ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ داﺷﺖ؛ در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎد ( ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر 650) ي ﺗﻦ ﻛﻮد داﻣ 10 .(ﻣﺼﺮف 4 ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺑﻮد) ﺟﺪول ﻲ ﻣﻘﺪار ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎد %ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ 12 ي را ﺣﺪود .(ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﻮدﻫﺎ 4 اﻓﺰاﻳﺶ داد) ﺟﺪول ي زﻳﺴﺘ ﻲ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎد %ﻣﻌﻨﻲ 1 ي در ﺳﻄﺢ اﺣﺘﻤﺎل دار ﺑﻮد

ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎد ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر (از 910) ي .(اﻟﺒﺘﻪ ﺑﻪ 4 ﺗﻴﻤﺎر ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ) ﺟﺪول ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ ﻛﻪ ﮔﻴﺎﻫﺎن ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﻛﻮد زﻳﺴﺘ ﻲ ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ در اﻓﺰاﻳﺶ ،%18 ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ) ﺑﺪون ﺗﻠﻘﻴﺢ (در ﺣﺪود ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﺎﺳﺒﺮگ داﺷﺘﻨﺪ .ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ ﻛﻮدﻫﺎ يداﻣ ﻲو زﻳﺴﺘ ﻲ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﺎﺳﺒﺮگ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد 10 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر (ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮد 1290) داﻣﻲ+ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ .اﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ %اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد 300 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر (ﺑﻴﺶ از 300) .(5 داﺷﺖ) ﺟﺪول (SPAD) ﺳﻨﺠﺶ ﺳﺒﺰﻳﻨﮕ ﻲﺑﺮگ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﻮدﻫﺎ يداﻣ ﺑﺮ ﺳﺒﺰﻳﻨﮕﻲ ،%1 ﻲو زﻳﺴﺘﻲ در ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ ﻣﻌﻨﻲ .(ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ 1 دار ﺑﻮد) ﺟﺪول ﻫﺎ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه وﺟﻮد ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ دار ﺑﻴﻦ ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد داﻣ ﻲ اﺳﺖ؛ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺗﻦ در 20 ي ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﻋﺪد اﺳﭙﺎد از ﺗﻴﻤﺎر (28/31) ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ (33/49) ﻫﻜﺘﺎر .(ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ 2 %اﻓﺰاﻳﺶ داﺷﺖ) ﺟﺪول 19 ﺣﺪود از، داري ﻧﻈﺮ ﺳﺒﺰﻳﻨﮕﻲ ﺑﺮگ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﻮدﻫﺎ يزﻳﺴﺘ ﻲوﺟﻮد داﺷﺖ از ﺗﻴﻤﺎر (36/03) .(ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﻋﺪد اﺳﭙﺎد 1 )ﺟﺪول ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪ) ﺟﺪول 2 ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ+ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر+ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور %اﻓﺰاﻳﺶ 10 ﺣﺪود(33/1) ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ (2 ﻧﺸﺎن داد .ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ ﻛﻮدﻫﺎ ﺑﺮ ﺳﺒﺰﻳﻨﮕﻲ ﺑﺮگ ﻣﻌﻨﻲ دار ﺷﺪ .(ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ 1 )ﺟﺪول ﻫﺎ يﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ ﻛﻮدﻫﺎ يداﻣ ﻲو زﻳﺴﺘ ﻲ ﺑﺮ ﺳﺒﺰﻳﻨﮕﻲ ﺑﺮگ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻋﺪد ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد داﻣ 20 از ﻛﺎرﺑﺮد ﻫﻤﺰﻣﺎن (39/9) اﺳﭙﺎد ﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ .اﻳﻦ 2 و ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ+ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر+ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور %اﻓﺰاﻳﺶ 67/6 ﺑﻴﺶ از (23/8) ﻣﻘﺪار ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ .(3 داﺷﺖ) ﺟﺪول ﻏﻠﻈﺖ رﻧﮕﻴﺰه ﻫﺎ يﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ ( و ﻛﺎروﺗﻨﻮﺋﻴﺪﻫﺎ b ،a ي)ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺠﺰﻳﻪ وارﻳﺎﻧﺲ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﻮدﻫﺎ ، يداﻣﻲ ﻛﻮدﻫﺎ يزﻳﺴﺘ ﻲو ﺑﺮﻫﻢ و b ،a ﻛﻨﺶ آﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﻏﻠﻈﺖ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﻛﺎروﺗﻨﻮﺋﻴﺪﻫﺎ ي ﺑﺮگ ﻣﻌﻨﻲ .(ﺑﻪ 1 دار ﺷﺪ) ﺟﺪول ﻃﻮري ﻛﻪ
ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار آﻧﻬﺎ در ﺳﻄﻮح ﻛﻮد داﻣ ﻲ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺑﻪ 20 ﺗﺮﺗﻴﺐ اﻓﺰاﻳﺶ درﺻﺪ 72 و 10 ،8 ي را ﻧﺸﺎن .(در 2 داده اﺳﺖ)ﺟﺪول ﺳﻄﻮح ﻛﻮد زﻳﺴﺘ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ، ﻲﻧﻴﺰ ﺗﻴﻤﺎر ﺗﻠﻔﻴﻖ ﺳﻪ ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺷﺎﻫﺪ، ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺗﻴﻤﺎر ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﻪ 47 و22 ،28 ﺗﺮﺗﻴﺐ، اﻓﺰاﻳﺶ درﺻﺪ ي آﻧﻬﺎ را درﭘ .(ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ 2 ﻲ داﺷﺖ) ﺟﺪول ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫﺎ ي ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ ﻛﻮدﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ و ﻛﺎروﺗﻨﻮﺋﻴﺪﻫﺎي ﺑﺮگ، در b ،a اﻓﺰاﻳﺶ در ﻣﻴﺰان ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد داﻣﻲ+ﺗﻠﻔﻴﻖ ﺳﻪ 20 اﺛﺮ ﻛﺎرﺑﺮد ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﻛﻮد زﻳﺴﺘ ﻲ ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪه ﻛﻪ ﺑﻪ ،%31 ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ .(3 %ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮد) ﺟﺪول 531 و%19 ﻣﻴﺰان ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪرات ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺠﺰﻳﻪ وارﻳﺎﻧﺲ ) (1ﺟﺪول ﻧﺸﺎن، ﻣﻌﻨﻲ دﻫﻨﺪه دار ﺑﻮدن ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﻮدﻫﺎي داﻣﻲ و زﻳﺴﺘﻲ و ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ آﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪرات ﻣﻮﺟﻮد در ﺳﺮﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎي ﺟﻮان ﭼﺎي ﺗﺮش در ﺑﻮد %1 ﺳﻄﺢ آﻣﺎري .ﺟﺪول ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي 2 ﻃﺒﻖ اﻃﻼﻋﺎت و10 ، 20 ﺗﻦ ﻛﻮد داﻣﻲ در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪرات را ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ .ﻛﻮدﻫﺎي در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ زﻳﺴﺘﻲ ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ، ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر +ﺑﺎرور 2 ﻓﺴﻔﺎت و ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ+ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر +ﺑﺎرور ﻣﻌﻨﻲ 2 ﻓﺴﻔﺎت اﺧﺘﻼف داري دﻳﺪه ﻧﺸﺪ .ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺮﻫﻢ ﻫﺎي ﻛﻨﺶ ﻛﻮدﻫﺎ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ 20 اﻳﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد داﻣﻲ+ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر+ﺑﺎرور ﺑﻬﺘﺮﻳ 2 ﻓﺴﻔﺎت ﻦ اﺛﺮ را ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪرات ﻫﺎ داﺷﺖ ) .(3 ﺟﺪول اﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﻣﻴﻠﻲ1035/7) ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﺮم ﮔﻠﻮﻛﺰ ﺑﺮ ﮔﺮم وزن ﺗﺮ ( ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﻣﻴﻠﻲ 867/4) ﺷﺎﻫﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪ %19 ( ﮔﺮم ﮔﻠﻮﻛﺰ ﺑﺮ ﮔﺮم وزن ﺗﺮ اﻓﺰاﻳﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ . ﻣﻴﺰان آﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﻦ ﻣﻴﺰان آﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﻦ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﻲ دار ي ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﻮدﻫﺎ زﻳﺴﺘ ، ي داﻣﻲ ﻲ و ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ آﻧﻬﺎ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ .(ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻓﻨﻮﻟ 1 )ﺟﺪول ﻲ آﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﻦ در ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد داﻣ 20 ﺗﻴﻤﺎر ، ﺳﻄﻮح ﻛﻮد داﻣﻲ ﻲ ﺑﻮد ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ اﻳﻦ ﻛﻮد ﻧﻘﺶ ﻣﺜﺒﺘ ﻲ در اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺪار آﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﻦ ﻛﺎﺳﺒﺮگ ﭼﺎ يﺗﺮش دارد .ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮدﻫﺎ يزﻳﺴﺘ ﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﻴﺰان آﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﻦ را اﻓﺰاﻳﺶ داد .ﺑﻪ ﻃﻮري ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ و ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ 2 ﻣﻘﺪار ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر+ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور .(2 ﻣﻴﺰان ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ ﺑﻮد) ﺟﺪول ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ ﻛﻮدﻫﺎ ي داﻣ ﻲ و ﻛﻮدﻫﺎ ي زﻳﺴﺘ ﻲ ﺣﻜﺎﻳﺖاز آن ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد 20 داردﻛﻪ ﺗﻴﻤﺎر داﻣ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺗﻴﻤﺎر اﺳﺖ 2 ﻲﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر+ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور ﻣﻴﻜﺮوﻣﻮل 0/45) و ﻣﻴﺰان آﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﻦ ﻣﻮﺟﻮد در اﻳﻦ ﺗﻴﻤﺎر ﻣﻴﻜﺮوﻣﻮل ﺑﺮ 0/16) ﺑﺮ ﮔﺮم وزن ﺗﺮ (ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ %اﻓﺰاﻳﺶ داﺷﺘﻪ 180( ﮔﺮم وزن ﺗﺮ .(3 اﺳﺖ) ﺟﺪول درﺻﺪ ﺧﺎﻛﺴﺘﺮ و ﻏﻠﻈﺖ ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻓﺴﻔﺮ و ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺠﺰﻳﻪ وارﻳﺎﻧﺲ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﻣﻌﻨﻲ دار ﺑﻮدن ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ يﻛﻮدﻫﺎ زﻳﺴﺘ ، يداﻣﻲ ﻲو ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ آﻧﻬﺎ ﺑﺮ درﺻﺪ .(ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ 4 ﺧﺎﻛﺴﺘﺮ و ﻏﻠﻈﺖ ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﺑﻮد) ﺟﺪول ، ﻣﻘﺪار درﺻﺪ ﺧﺎﻛﺴﺘﺮ و ﻏﻠﻈﺖ ﻋﻨﺎﺻﺮ در ﺳﻄﻮح ﻛﻮد داﻣﻲ .( در ﺳﻄﻮح ﻛﻮد 5 ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻧﺸﺎن داد) ﺟﺪول 20 ﺗﻴﻤﺎر زﻳﺴﺘ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ 2 ﻲﺗﻴﻤﺎر ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ+ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر+ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور .(5 ﻧﺘﻴﺠﻪ را داﺷﺖ) ﺟﺪول ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ ﻛﻮدﻫﺎ ي داﻣ ﻲ و زﻳﺴﺘ ﻲ ﺑﺮ
درﺻﺪ ﺧﺎﻛﺴﺘﺮ و ﻏﻠﻈﺖ ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار آﻧﻬﺎ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺗﻠﻔﻴﻖ ﺳﻪ ﻛﻮد زﻳﺴﺘ ﻲﺑﻪ ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد داﻣ ﻲﺑﻮده 20 ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ؛ ﺑﻪ ﻧﺤﻮي ﻛﻪاﻳﻦ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺑﻪ 31 و 7 ،126 ﺗﺮﺗﻴﺐ در ﺣﺪود درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ داﺷﺘﻪ .(6 اﻧﺪ) ﺟﺪول ﻣﻴﺰان ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﺳﺮﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﻮدﻫﺎي داﻣ ﻲو زﻳﺴﺘﻲ و ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ آﻧﻬﺎ در ﺳﻄﺢ ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﺑﺮگ ﻣﻌﻨﻲ ،%1 .(ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ 4 دار ﺷﺪ) ﺟﺪول ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه وﺟﻮد ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ دار ﺑﻴﻦ ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد داﻣ ﻲاﺳﺖ؛ ﺑﻪ ﻃﻮري ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ 10 از ﺗﻴﻤﺎر %اﻓﺰاﻳﺶ ﻧﺸﺎن داده 24 ﺣﺪود .(ﻛﺎرﺑﺮد 5 اﺳﺖ) ﺟﺪول ﻛﻮدﻫﺎ ي زﻳﺴﺘ ﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﭼﺎ ي ﺗﺮش اﻓﺰود، ﺑﻪ ﻧﺤﻮي ﻛﻪﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ .(5 درﺻﺪ يداﺷﺖ) ﺟﺪول 16 ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫﺎ ي ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ ﻛﻮدﻫﺎ ي داﻣ ﻲ و زﻳﺴﺘ ﻲ ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد داﻣ 10 ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻲ اﺳﺖ .اﻳﻦ ﻣﻴﻠﻲ 841/42) ﻣﻘﺪار ﮔﺮم ﺑﺮﮔﺮم وزن ﺗﺮ (ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﻣﻴﻠﻲ 755/1) ﺷﺎﻫﺪ اﻓﺰاﻳﺶ %10 ﮔﺮم ﺑﺮﮔﺮم وزن ﺗﺮﺣﺪود داﺷﺘه است .

ﺑﺤﺚ ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد داﻣ ﻲ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎد يﮔﺮدﻳﺪ .ﻛﻮد داﻣﻲ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ
ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺮژي و ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ ﺧﺎك ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲ رود و ﺷﻴﻤﻴﺎ ، از ﻃﺮﻳﻖ ﺑﻬﺒﻮد ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ ﻳﻲ و ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ ﺧﺎك ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻣﺤﺼﻮل ﻣﻲشود.

روي ﺑﺮرﺳ ﻲاﺛﺮ ﻣﺼﺮف ﻛﻮد داﻣ  ﻲﺑﺮ ﻛﻤﻴﺖ و ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮد زﻳﺮه ﺳﺒﺰ ﻧﻴﺰ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺗﻌﺪاد ﭼﺘﺮ در ﺑﻮﺗﻪ، ﺗﻌﺪاد ﺑﺬر در ﮔﻴﺎه، ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳﻚ و ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎد ي ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﻲ دار ي ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﻴﻤﺎر ﻛﻮد داﻣ ﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ . ﻧﻴﺰ در ﭘﮋوﻫﺶ ﺧﻮد رو (2004) و ﻫﻤﻜﺎران Akbarinia ي ﻋﻤﻠﻜﺮد، زﻧﻴﺎن ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺪار ﻛﻮد داﻣﻲ داﻧﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ ﺗﻦ30 ﻳﺎﺑﺪ و ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮد در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﺪﺳﺖ ﻣﻲ آﻳﺪ . در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ دﻟﻴﻞ اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﺎﺳﺒﺮگ ﭼﺎ ي ﺗﺮش ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﻛﺎرﺑﺮد ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ، ﻣﻲ ﺗﻮان اﻇﻬﺎر داﺷﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎ يﺗﺜﺒﻴﺖ ﻛﻨﻨﺪه ﻧﻴﺘﺮوژن از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﻮﻟﻴﺪ وﻳﺘﺎﻣﻴﻦ ﻫﺎ و ﻣﺤﺮك ﻫﺎ ي رﺷﺪ، اﻓﺰاﻳﺶ رﺷﺪ رﻳﺸﻪ، ﺗﺴﺮﻳﻊ ﺟﺬب آب و ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻬﺒﻮد ﺻﻔﺎت ﺗﻌﺪاد ﺳﺮﺷﺎﺧﻪ ﮔﻠﺪار، ، ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ ﺗﻌﺪاد ﻣﻴﻮه و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻴﻮﻟﻮژ ﻳﻚ ﺷﺪﻧﺪ ﻛﻪ اﻓﺰاﻳﺶ اﻳﻦ وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎ ارﺗﺒﺎط ﻣﺴﺘﻘﻴﻤ ﻲﺑﺎ رﺷﺪ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﺎﺳﺒﺮگ داﺷﺖ . در(2005) و ﻫﻤﻜﺎران Sanches Govin اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺮرﺳ ﻲ اﺛﺮ ﻛﻮدﻫﺎ ي ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳﻚ ﺑﺮ دو ﮔﻴﺎه دارو ﻳﻲ ﺑﺎﺑﻮﻧﻪ و ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﻬﺎر ﻫﻢ ﺧﻮاﻧ ﻲ دارد .آﻧﺎن ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﻛﻪ ﻛﺎرﺑﺮد اﻳﻦ ﻛﻮدﻫﺎ در ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﻬﺎر ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﻞ و ﺑﻬﺒﻮد ﻛﻴﻔﻴﺖ دارو ﻳﻲ ﺷﺪ؛ در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ در ﺑﺎﺑﻮﻧﻪ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ اﻣﺎ ﺑﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ اﺛﺮ ، ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﻞ ﮔﺮدﻳﺪ و Omidi . ي ﻧﺪاﺷﺖ ﻧﻴﺰ ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ (2009) ﻫﻤﻜﺎران ﻟﻴﺘﺮ در ﻫﻜﺘﺎر (در زﻋﻔﺮان ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﻼﻟﻪ و ﺧﺎﻣﻪ 5 )ﺑﻪ ﻣﻴﺰان %اﻓﺰاﻳﺶ داد .ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻃ ﻲﺗﺤﻘﻴﻘ 83 را ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﻲرو يﮔﻴﺎه دارو ﻳﻲﺑﺎﺑﻮﻧﻪ آﻟﻤﺎﻧ ﻲﻧﺸﺎن داده ﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﻞ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﺳﺎﻧﺲ و ﻛﺎﻣﺎزوﻟﻦ در ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ ، ﺗﺮ و ﺧﺸﻚ ي ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ و ﺑﺎﻛﺘﺮ ي ﺣﻞ ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ )Fallahi et al., 2009.( در ﻣﻮرد ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒﺖ ﻛﺎرﺑﺮد ﻣﻘﺪار ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻛﻮد داﻣ ﻲ ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﺑﺮگ ﻣﻲ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ، اﻳﻦ ﻛﻮدﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎزﻫﺎ يﻏﺬا ﻳﻲﻣﻮﺟﻮدات ذره ﺑﻴﻨ ﻲﺧﺎك، ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ آﻧﻬﺎ ﻣﻲ ﺧﺎك ﻣﻲ pH ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﺑﻪ ﻛﺎﻫﺶ اﻧﺠﺎﻣﺪ و ﺑﺮ (ﻛﻪ در Mg و Mn ،Fe ﻣﻴﺰان ﺟﺬب ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﻴﻜﺮو) ازﺟﻤﻠﻪ
ﺳﺎﺧﺖ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤ ﻲ اﻳﻔﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻣﻲ اﻓﺰاﻳﻨﺪ و ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻨﺘﺰ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﻣﻲ ، ﺷﻮﻧﺪ)ﺳﻨﭽﻮﻟﻲ از ﺳﻮ .(1386 يدﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﻛﻮد داﻣ ﻲاز ﻃﺮﻳﻖ اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﺪرت ﺟﺬب آب و ﺗﺪارك ﻣﻄﻠﻮب ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬا ﻳﻲ ﭘﺮﻣﺼﺮف و ﻛﻢ ﻣﺼﺮف ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﺑﺮگ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒﺖ ﮔﺬاﺷﺘﻪ و ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ ﻋﺪد اﺳﭙﺎد ﻣﻲ ﮔﺮدد . اﻟﺒﺘﻪ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع در ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه رو Dracocephalum ) ي ﺑﺎدرﺷﺒﻮ و ارزن ﻣﺮوارﻳﺪي Sesbania emerus ،(moldavica Mafakheri ) ( ﻧﻴﺰﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ Pennisetum glaucum) et Gardezi ؛al., 2012 et al., 2000 Hameeda ؛ et al., 2006 .( ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ ﻛﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺗﻠﻔﻴﻘ ﻲ ﺳﻪ ﻛﻮد زﻳﺴﺘ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ (2 ﻲ)ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ+ﺑﻴﻮﺳﻮﻟﻔﻮر+ﻓﺴﻔﺎت ﺑﺎرور ﺑﺎ دﻳﮕﺮ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ، از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻛﻠﻮﻧ ﻲ در ﻧﺎﺣﻴﻪ اﻃﺮاف رﻳﺸﻪ و ﻳﺎ درون ﮔﻴﺎه ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮ يرا ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻓﺴﻔﺮ، ﮔﻮﮔﺮد و ﺳﺎﻳﺮ رﻳﺰﻣﻐﺬي ، زﻳﺴﺘﻲ ﻧﻴﺘﺮوژن ﻫﺎ در ﺧﺎ ك اﻳﺠﺎد ﻛﺮده اﻧﺪ .اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﺑﺮگ از ﻃﺮﻳﻖ ﺟﺬب ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻓﺴﻔﺮ ﻧﺎﺷ در ﭘﮋوﻫﺶ اﻧﺠﺎم ، ﻲاز ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﻪ زﻳﺴﺘﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﺸﺎﻫﺪه Cymbopogon martinaii ﺷﺪه رو يﺑﺎدرﺷﺒﻮ و Mafakheri ) ﺷﺪ Ratti ؛ et al., 2012 et al., 2001 .( در آزﻣﺎﻳﺸ (2006) و ﻫﻤﻜﺎران Eid ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻲ رو ي ﮔﻴﺎه Celosia argentea ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ ﻣﻴﺰان ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ در ﮔﻴﺎﻫﺎن ﺗﻠﻘﻴﺢ ﺷﺪه ﺑﺎ ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ، ﻧﺘﻴﺠﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﺟﺬب ﻧﻴﺘﺮوژن اﺳﺖ .اﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪه در اﺛﺮ ﺷﺮﻛﺖ ﻓﻌﺎل ﻧﻴﺘﺮوژن در ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ و اﺳﻴﺪﻫﺎ ي آﻣﻴﻨﻪ ﺑﻪ وﻗﻮع ﻣﻲ ﭘﻴﻮﻧﺪد، از ﺳﻮ ي دﻳﮕﺮ ﺗﺒﺪﻳﻞ آﻣﻮﻧﻴﺎك در ﭼﺮﺧﻪ ﮔﻠﻮﺗﺎﻣﻴﻦ ﺳﻨﺘﺎز و ﮔﻠﻮﺗﺎﻣﺎت ﺳﻨﺘﺎز ﻣﻴﺰان ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ را ﺑﺴﺮﻋﺖ ﺑﺎﻻ ﻣﻲ ﺑﺮد .(اﻳﻦ Harbone & Dey, 1997) از رو ﻣﻲ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﻣﺼﺮف ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻛﻮد داﻣ ﻲاز ﻃﺮﻳﻖ ﺑﻬﺒﻮد ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ ي ﻣﻴﻜﺮوﺑ ﻲ ﺧﺎك و ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻛﻨﻨﺪه ﻫﺎ ي رﺷﺪ ﺗﻮﺳﻂ اﻳﻦ ﻣﻴﻜﺮوارﮔﺎﻧﻴﺴﻢ ﻫﺎ) ﻛﻮدﻫﺎ ي زﻳﺴﺘﻲ (و ﻧﻴﺰ در دﺳﺘﺮس ﻗﺮار دادن ﻣﻘﺪار ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻮاد ﻏﺬا ﻳﻲ ﺑﺮا ي ﻣﺼﺮف ﮔﻴﺎه، ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺪار ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﺑﺮگ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ي ﮔﺰارش ﺷﺪه در ﻣﻮرد رازﻳﺎﻧﻪ، رﻳﺤﺎن، ﻧﺨﻮد (و ﭼﺎ Cicer arietinum) ي ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ دارد) ﻋﺰﻳﺰي و ﻫﻤﻜﺎران، Jat & Ahlawal, ؛ et al., 2006 2004 Hazarika ؛ et al., 2000.( ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ آن ﺑﻮد ﻛﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻮد داﻣﻲ و ﻛﻮدﻫﺎ وb ،a يزﻳﺴﺘ ﻲﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻏﻠﻈﺖ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﻛﺎروﺗﻨﻮﺋﻴﺪﻫﺎ ي ﺑﺮگ ﭼﺎ ي ﺗﺮش ﺷﺪ .در ﻫﻤﻴﻦ راﺑﻄﻪ ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ در ﮔﻨﺪم (2004) و ﻫﻤﻜﺎران Kennedy ﺗﻠﻘﻴﺢ ﺷﺪه ﺑﺎ ﺑﺎﻛﺘﺮ و ﻗﺎرچ Azospririllum brasilense ي Glomus fasciculatum ﻏﻠﻈﺖ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ، ﻣﻴﺰان ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ، ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ آﻧﺰﻳﻢ ﻫﺎ ي ﻧﻴﺘﺮات ردوﻛﺘﺎز و ﮔﻠﻮﺗﺎﻣﻴﻦ ﺳﻴﻨﺘﺘﺎز اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺖ .ﻛﺎرﺑﺮد ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﻛﻮد داﻣ ﻲ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺗﻠﻔﻴﻖ ﺳﻪ ﻛﻮد زﻳﺴﺘ ﻲ ﻧﻴﺰ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ اﻓﺰاﻳﺶ در و ﻛﺎروﺗﻨﻮﻳﻴﺪﻫﺎ يﺑﺮگ ﺑﻮد .ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ b ،a ﻣﻴﺰان ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ آﻣﺪه ﺑﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﺑﺮ رو (2009) Hassan ي يﮔﻴﺎه ﭼﺎ يﺗﺮش ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ دارد .ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ يﺣﺎﺻﻞ ﻧﻤﺎﻳﺎﻧﮕﺮ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒﺖ اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻮد آﻟ ﻲو ﻛﻮدﻫﺎ يزﻳﺴﺘ ﻲﺑﺮ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺪار ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪرات و ﻫﻤﻜﺎران Gendy در ﮔﻴﺎه اﺳﺖ .اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ در ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت رو (2009) Hassan (و 2012) ي ﭼﺎ ي ﺗﺮش ﻧﻴﺰ ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ . ﻃﺒﻖ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻮﺟﻮد ﻛﻮد داﻣ ﻲ ﻧﻘﺶ ﻣﺜﺒﺘ ﻲ در اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺪار آﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﻦ ﻛﺎﺳﺒﺮگ ﭼﺎ ي ﺗﺮش دارد .در ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﻴﺰ اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻮد (2008) و ﻫﻤﻜﺎران Haj Seyed Hadi ،آﻟﻲ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ ي ﻣﻴﻜﺮوﺑ ﻲ ﺧﺎك و اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻓﻨﻮﻟ ﻲ ﺳﻴﻠﻴﻤﺎرﻳﻦ در ﻣﺎرﻳﺘﻴﻐﺎل ﺷﺪ .ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮدﻫﺎ ي زﻳﺴﺘ ﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﻴﺰان آﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﻦ را اﻓﺰاﻳﺶ داد، ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ دﻟﻴﻞ آن را ﻣﻲ ﺗﻮان ﻛﺎﻫﺶ ﺳﻨﺘﺰ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻫﺎي ﻓﻨﻮﻟ ﻲ)آﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﻦ ﻫﺎ و ﻓﻼوﻧﻮﺋﻴﺪﻫﺎ (داﻧﺴﺖ ﻛﻪ در اﺛﺮ وﺟﻮد ﻣﻘﺎدﻳﺮ اﺿﺎﻓ ﻲ ﻧﻴﺘﺮوژن ﻣﺤﻴﻂ ﺑﻪ وﻗﻮع ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ اﺳﺖ .اﻳﻦ ﻧﻴﺘﺮوژن ﻣﺤﺼﻮل ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎ ي ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻛﻨﻨﺪه ﻧﻴﺘﺮوژن ﻣﻮﺟﻮد در ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ اﺳﺖ .اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ يدﻳﮕﺮ ﻣﺤﻘﻘﺎن در ﻣﻮرد ﭼﺎ يﺗﺮش ﻣﻐﺎﻳﺮت داﺷﺖ Hassan, 2009 ؛Harridy & Amara, 1998) Gendy ؛ et (؛ در ﺣﺎﻟﻲ al., 2012 ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎي ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت رو (2001) Nobakht و Omidbaigi ي ﮔﻴﺎه ﻣﺎرﻳﺘﻴﻐﺎل ﻣﺸﺎﺑﻪ اﺳﺖ .
ﻃﺒﻖ ﻧﻈﺮ ﻣﺤﻘﻘﺎن، ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن درﺻﺪ ﺧﺎﻛﺴﺘﺮ در ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ ي ﻣﻲ، ﻛﻮد داﻣ ﻲﺧﺎﻟﺺ و ﺗﻠﻔﻴﻘﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ اﻓﺰاﻳﺶ ﻏﻠﻈﺖ Adediran ) ﻋﻨﺎﺻﺮ در اﺛﺮ ﻛﺎرﺑﺮد اﻳﻦ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ et al., (؛ ﻫﻮﻣﻮس ﻣﻮﺟﻮد در ﺧﺎك 2005 ﻫﺎ ي ﺗﻐﺬﻳﻪ ﺷﺪه ﺑﺎ ﻛﻮد از ﻃﺮﻳﻖ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪن ﺳﻄﺢ ذرات رس، از ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻓﺴﻔﺮ ،آﻟﻲ ﭘﻴﺸﮕﻴﺮ يﻣﻲ ﻛﻨﺪ و ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻓﺴﻔﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺬب و ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ ﻏﻠﻈﺖ آن در ﭘﻴﻜﺮه ﮔﻴﺎه ﻣﻲ اﻧﺠﺎﻣﺪ .ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮدن ﻣﻴﺰان ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺿﺮور ي در ﻛﻮد داﻣ ﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺪرﻳﺞ ﻣﻌﺪﻧ ﻲ و آزاد ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ در اﻓﺰاﻳﺶ ﻏﻠﻈﺖ ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﺧﺎك و ﻛﺎرا ﻳﻲ ﺟﺬب آن ﺑﻪ ؛1378 ، وﺳﻴﻠﻪ ﮔﻴﺎه ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ) ﻣﻠﻜﻮﺗﻲ Blaise et al., 2005 .( ﺗﻠﻔﻴﻖ ﻛﻮدﻫﺎ يزﻳﺴﺘ ﻲﻧﻴﺰ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان ﺧﺎﻛﺴﺘﺮ و ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ در ﭼﺎ ي ﺗﺮش ﺷﺪ .در اﻳﻦ راﺑﻄﻪ در (2009) Hassan و(2011) Mostafa و Abo-Baker ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﺎ ي ﺧﻮد رو ي ﭼﺎ ي ﺗﺮش درﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻠﻘﻴﺢ ﺑﺎﻛﺘﺮﻳﺎ ﻳﻲ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺬرﻫﺎ ﺑﺎ آزوﺳﭙﺮﻳﻠﻴﻮم) ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎ ي ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻛﻨﻨﺪه ﻧﻴﺘﺮوژن (و ﺑﺎﺳﻴﻠﻮس) ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎ ي ﺣﻞ ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺴﻔﺎت (ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻧﺼﻒ ﻣﻴﺰان راﻳﺞ ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎ ﻳﻲ ﻧﻴﺘﺮوژن، ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ را در ﺑﻴﻦ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ داﺷﺖ . ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ ﻛﻮدﻫﺎ ي داﻣ ﻲ و زﻳﺴﺘ ﻲ ﺑﺮ درﺻﺪ ﺧﺎﻛﺴﺘﺮ و ﻏﻠﻈﺖ ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار اﻳﻦ ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺗﻠﻔﻴﻖ ﺳﻪ ﻛﻮد زﻳﺴﺘ ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد داﻣ ﻲﺑﻮده 20 ﻲﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻛﻪ ﺑﺎ ، اﺳﺖ ﺑﺮرﺳﻲ رو (2012) و ﻫﻤﻜﺎران Gendy ﻫﺎي ي ﭼﺎ ي ﺗﺮش ﻣﺒﻨ ﻲﺑﺮ اﻳﻨﻜﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﻫﻤﺰﻣﺎن دو ﻧﻮع ﻛﻮد زﻳﺴﺘ ﻲﻧﻴﺘﺮوﺑﻴﻦ و ﻓﺴﻔﻮرﻳﻦ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻛﻮد داﻣ ﻲﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻏﻠﻈﺖ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ دارد .در اﻳﻦ ، ﻧﻴﺘﺮوژن، ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ در آن ﺷﺪ راﺑﻄﻪ ﻣﻲ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﻣﺼﺮف ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻛﻮد داﻣ ﻲ ﺑﻬﺒﻮد اﺣﺘﻤﺎﻟ ، ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻲ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ ي ﻣﻴﻜﺮوﺑ ﻲ ﻣﻌﺪﻧ ﻛ ، ﻣﻔﻴﺪ در ﺧﺎك ﻲ ﺮدن ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬا ﻳﻲو اﻓﺰاﻳﺶ ﻏﻠﻈﺖ آﻧﻬﺎ در ﮔﻴﺎه را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل داﺷﺘﻪ اﺳﺖ . ﺗﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﺪﺳﺖ 10 ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ از ﺗﻴﻤﺎر %اﻓﺰاﻳﺶ ﻧﺸﺎن داده 24 آﻣﺪ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺣﺪود اﺳﺖ در ﺗﺤﻘﻴﻘ ﻲ ﻛﻪ اﺛﺮ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻤﭙﻮﺳﺖ ﻛﺎه ﺑﺮﻧﺞ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻛﻮد ﻣﺮﻏ ﻲرو يﺑﺎﻗﻼ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺖ، ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ ﻛﻪاﻳﻦ ﻧﻮع ﻛﻮد ﻣﺤﺘﻮا يﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﺧﺎم داﻧﻪ ﻫﺎ يﺑﺎﻗﻼ را اﻓﺰاﻳﺶ داد )Abdelhamid .( ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮدﻫﺎ et al., 2004 ي زﻳﺴﺘ ﻲ ﻧﻴﺰ در اﻳﻦ ﺑﺎره ﻣﻲ ، ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﭼﺎ يﺗﺮش اﻓﺰود ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﻧﻴﺘﺮوژﻧﻮﺑﺎﻛﺘﺮ و آزوﺳﭙﺮﻳﻠﻴﻮم ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎي ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻛﻨﻨﺪه ﻧﻴﺘﺮوژن ﻫﺴﺘﻨﺪ و اﻳﻦ ﻋﻨﺼﺮ ﻣﺎده اوﻟﻴﻪ ﺗﺸﻜﻴﻞ دﻫﻨﺪه ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﻣﻲ ً ﺑﺎﺷﺪ، اﺣﺘﻤﺎﻻ ﻳﻜﻲ از دﻻﻳﻞ اﻓﺰاﻳﺶ ﻏﻠﻈﺖ ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ، ﻛﺎرﺑﺮد آﻧﻬﺎ و ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻧﻴﺘﺮوژن ﺗﻮﺳﻂ اﻳﻦ ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎ ﻣﻲ ؛ ﭘﺎرﺳﺎ 1390 ﺑﺎﺷﺪ) ﺷﺠﺎﻋﻲ و ﻫﻤﻜﺎران، ﻳﻲ .( ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﻲ 1387 ﻣﻬﺮ و ﻫﻤﻜﺎران، ﺗﻮان دﻟﻴﻞ ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ در ﻛﺎرﺑﺮد ﻧﻴﺘﺮوﻛﺴﻴﻦ را ﺟﺬب ﺳﺮﻳﻌﺘﺮ ﻧﻴﺘﺮوژن ﺗﻮﺳﻂ ﮔﻴﺎه و اﻓﺰاﻳﺶ ﻏﻠﻈﺖ ﻧﻴﺘﺮوژن در اﻧﺪام ﻫﻮا ﻳﻲ ذﻛﺮ ﺑﺮ ذرت (2003) Dinev و Stancheva ﻛﺮد ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ داﺷﺖ . اﺳﺘﻔﺎده ﻫﻤﺰﻣﺎن ﻛﻮدﻫﺎ يداﻣ ﻲو زﻳﺴﺘ ﻲﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﺳﺮﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎ ي ﭼﺎ ي ﺗﺮش اﻓﺰود .اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﺗﻠﻔﻴﻘ ﻲ اﻳﻦ دو ﻧﻮع ﻛﻮد از ﻫﺪررو ي ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﻪ واﺳﻄﻪ وﺟﻮد ﻛﻮد داﻣ ﻲ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮ ي ﻣﻲ ﺷﻮد و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﻴﺸﺘﺮ يدر اﺧﺘﻴﺎر ﮔﻴﺎه ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮد، اﻳﻦ از روﻣﻴﺰان ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ در ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ ي ﺗﻠﻔﻴﻘ ﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮده رو (2012) و ﻫﻤﻜﺎران Gendy اﺳﺖ .ﺑﺮرﺳﻲ ي ﭼﺎ ي ﺗﺮش ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﻫﻤﺰﻣﺎن دو ﻧﻮع ﻛﻮد زﻳﺴﺘ ﻲ ﻧﻴﺘﺮوﺑﻴﻦ و ﻓﺴﻔﻮرﻳﻦ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻛﻮد داﻣ ﻲﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان ﻧﻴﺰ (1390) ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ در داﻧﻪ آن ﺷﺪ .ﺳﻌﻴﺪﻧﮋاد و ﻫﻤﻜﺎران ﻃ ﻲﺑﺮرﺳﻲ رو يﺳﻮرﮔﻮم ﻋﻠﻮﻓﻪ ا يﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺗﻠﻔﻴﻘ ﻲ ﻧﻴﺘﺮوژﻧﻮﺑﺎﻛﺘﺮ و ﻛﻮدآﻟ ﻲ)ورﻣﻲ ﻛﻤﭙﻮﺳﺖ (ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ را اﺳﺖ داﺷﺘﻪ . ﺗﻦ20 ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎرﺑﺮد در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد داﻣﻲ+ﺗﻠﻔﻴﻖ ﺳﻪ ﻛﻮد زﻳﺴﺘ ﻲ در ﺑﻴﺸﺘﺮ وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎ يﻛﻴﻔ ﻲ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ را داﺷﺘﻪ اﺳﺖ .ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس ﻛﺎرﺑﺮد ﺗﻠﻔﻴﻘ ﻲ ﻛﻮد داﻣ ﻲ و زﻳﺴﺘ ﻲ ﺑﺮﺗﺮ ي ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬ ﻲ را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ از آﻧﻬﺎ داﺷﺖ .ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻢ ﻛﻮدﻫﺎ ي زﻳﺴﺘ ﻲ در ﺧﺼﻮص ﺑﻬﺒﻮد وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎ ي
ﺷﻴﻤﻴﺎ ، ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ ﻳﻲ و ﺣﺎﺻﻞ ﺧﻴﺰ ي زﻣﻴﻦ ﻫﺎ ﺗﺄﻣﻴﻦ ، ي زراﻋﻲ ﺳﻄﻮح ﻣﻨﺎﺳﺐ اﻳﻦ ﻣﻮاد در ﺧﺎ ك ﺑﺮاي دﺳﺘﻴﺎﺑ ﻲ ﺑﻪ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻻزم ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ .ﻫﺮﭼﻨﺪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻮدﻫﺎ يآﻟ ﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﻮدﻫﺎ يﻣﻌﺪﻧ ﻲﻫﺰﻳﻨﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ يرا درﺑﺮ دارد، وﻟ ﻲﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت آن ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮد وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎ ، ي ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳﻜ ﻲو ﺗﻐﺬﻳﻪ ا يﺧﺎك ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ از ﻟﺤﺎظ اﻗﺘﺼﺎد يﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﺑﺎﺷﺪ و اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺘﻮاﻟ ﻲو ﺑﻬﻴﻨﻪ از زﻣﻴﻦ ﻫﺎ يﻛﺸﺎورز ي را ﻣﻤﻜﻦ ﺳﺎزد .ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻛﻮد ي ﺧﺎ ك ﺑﺎ ﻛﻮدﻫﺎ ي داﻣ ﻲ و زﻳﺴﺘ ﻲ اﻣﺮ ي ﻣﻬﻢ در ﻛﺸﺎورز ي ارﮔﺎﻧﻴﻚ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮد .

79c68375f6510f59f4494f1cd5ec2ca9845a2621 335 - تأثیر کاربرد کودهای زیستی و کود دامی بر عملکرد اقتصادی و ویژگی های کیفی چای ترش را توضیح دهید .145f9c36ceab8c032793dfb2a5c82ae728858e93 335 - تأثیر کاربرد کودهای زیستی و کود دامی بر عملکرد اقتصادی و ویژگی های کیفی چای ترش را توضیح دهید .947e7c683f3490819f4229d23b088ffa48ecfeb5 335 - تأثیر کاربرد کودهای زیستی و کود دامی بر عملکرد اقتصادی و ویژگی های کیفی چای ترش را توضیح دهید .994e1d36601286188adf6c1882309baf39f3f940 335 - تأثیر کاربرد کودهای زیستی و کود دامی بر عملکرد اقتصادی و ویژگی های کیفی چای ترش را توضیح دهید .

منبع : مقالات جهاد کشاورزی

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو )
مشخصات کود های میکرو
یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است .
میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند :
آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید .
جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی :
با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود.

کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو)
مشخصات کود های ماکرو
در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم .
معرفی عناصر کود ماکرو :
کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود .

حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید .

کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا )

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید .

جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید .

جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 8, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1154 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات