تأثير تلقيح مزوريزوبيوم و مصرف كود بر عملكرد و اجزاي عملكرد نخود ديم چیست ؟

1.17Kعناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) پاسخ به سوالات عمومی در زمینه تغذیه گیاهان

پرسش و پاسخ عمومی در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان در زیر این مقاله قابل نمایش عموم میباشد و طرح سوال به صورت رایگان است

تقریباً 20 عنصر مغذی و ریز مغذی از مواد مغذی ضروری برای تأمین کلیه نیازهای بیوشیمیایی گیاهان به حساب می آیند.

اهداف یادگیری

  • تشخیص عناصر مورد نیاز گیاهان به صورت تخصصی
[caption id="attachment_53342" align="aligncenter" width="378"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود پرسش و پاسخ عناصر مورد نیاز گیاهان[/caption]

امتیاز کلیدی مطالب

  • اگر گیاه نتواند چرخه حیات خود را بدون آن کامل کند ، اگر هیچ عنصر دیگری نتواند عملکرد مشابه را انجام دهد و مستقیماً در تغذیه نقش داشته باشد ، یک عنصر ضروری است.
  • یک ماده مغذی ضروری مورد نیاز گیاه در مقادیر زیاد ، عنصر درشت مغذی ماکرو نامیده می شود ، در حالی که ماده مغذی مورد نیاز در مقدار بسیار کم ، عنصر ریز مغذی میکرو نامیده می شود.
  • منابع کمبود یا ناکافی مواد مغذی بر رشد گیاه تأثیر منفی می گذارد ، که منجر به توقف رشد ، رشد کند ، کلروز یا مرگ سلول می شود.
  • حدود نیمی از مواد مغذی ضروری ریز مغذی هایی مانند بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس ، مولیبدن ، نیکل ، سیلیسیم و سدیم است.

شرایط کلیدی برای تغذیه گیاهان

  • ریز مغذی : ماده معدنی ، ویتامین یا ماده دیگری که حتی در مقادیر بسیار کمی برای رشد یا متابولیسم ضروری است.
  • کلروز : زردی بافت گیاه به دلیل از دست دادن یا عدم وجود کلروفیل
  • درشت مغذی : هر یک از عناصر مورد نیاز مقدار زیادی از موجودات زنده است

مواد مغذی ضروری

گیاهان برای تأمین تمام نیازهای بیوشیمیایی خود فقط به نور ، آب و حدود 20 عنصر نیاز دارند. به این 20 عنصر عناصر مغذی ضروری گفته می شود . برای اینکه یک عنصر ضروری تلقی شود ، سه معیار لازم است:
  1. یک گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند
  2. هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد
  3. این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد

درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو

عناصر اساسی را می توان به عناصر درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو تقسیم کرد . مواد مغذی مورد نیاز گیاهان در مقادیر بیشتر را عناصر درشت مغذی می نامند. حدود نیمی از عناصر اساسی عناصر مغذی در نظر گرفته می شوند: کربن ، هیدروژن ، اکسیژن ، نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و گوگرد. اولین کربن (C) برای تشکیل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، اسیدهای نوکلئیک و بسیاری از ترکیبات دیگر به کربن (C) نیاز است. بنابراین ، در همه ماکرومولکول ها وجود دارد. به طور متوسط ​​، وزن خشک (به استثنای آب) سلول 50 درصد کربن است ، و آن را به یک قسمت اصلی از مولکول های زیستی گیاه تبدیل می کند. [caption id="attachment_53343" align="aligncenter" width="401"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود ماکرو و میکرو پرسش و پاسخ کود میکرو و ماکرو[/caption]
عناصر اساسی مورد نیاز گیاهان : برای اینکه یک عنصر به عنوان یک ماده اساسی در نظر گرفته شود ، گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند ، هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد و این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد.

عناصر فراوان در چرخه رشد گیاهان نقش نیتروژن

عنصر فراوان بعدی در سلولهای گیاه نیتروژن (N) است. بخشی از پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک است. ازت در سنتز برخی ویتامین ها نیز استفاده می شود. هیدروژن و اکسیژن عناصر درشت مغذی هستند که بخشی از بسیاری از ترکیبات آلی هستند و همچنین آب را تشکیل می دهند. اکسیژن برای تنفس سلولی لازم است.

نقش موثر اکسیژن در گیاهان

گیاهان از اکسیژن برای ذخیره انرژی به شکل ATP استفاده می کنند. فسفر (P) ، ماکرومولکول دیگر ، برای سنتز اسیدهای نوکلئیک و فسفولیپیدها لازم است. به عنوان بخشی از ATP ، فسفر امکان تبدیل انرژی غذایی را از طریق فسفوریلاسیون اکسیداتیو به انرژی شیمیایی فراهم می کند. انرژی نور در حین فتوسفریلاسیون در فتوسنتز به انرژی شیمیایی تبدیل می شود. و به انرژی شیمیایی تبدیل می شود تا هنگام تنفس استخراج شود.

نقش گوگرد در تغذیه گیاهان

گوگرد بخشی از آمینو اسیدهای خاص مانند سیستئین و متیونین است و در چندین کوآنزیم وجود دارد. گوگرد همچنین به عنوان بخشی از زنجیره انتقال الکترون که شیب های هیدروژن در تبدیل انرژی نور به ATP نقش اساسی دارند ، در فتوسنتز نقش دارد.

نقش پتاسیم در تغذیه گیاهان

پتاسیم (K) به دلیل نقش آن در تنظیم باز و بسته شدن روزنه مهم است. روزنه ها به عنوان روزنه هایی برای تبادل گاز به حفظ تعادل آب سالم کمک می کنند. پمپ یون پتاسیم از این فرآیند پشتیبانی می کند.

نقش منیزیم در بهبود عملکرد گیاه

منیزیم (منیزیم) و کلسیم (کلسیم) نیز از عناصر مغذی مهم هستند. نقش کلسیم دو برابر است: برای تنظیم انتقال مواد مغذی و پشتیبانی از بسیاری از عملکردهای آنزیم. منیزیم برای فرآیند فتوسنتز مهم است. این مواد معدنی همراه با ریز مغذی ها به تعادل یونی گیاه نیز کمک می کنند.

عناصر مورد نیاز ارگانیسم های خاک به شرح زیر است

ارگانیسم ها علاوه بر عناصر مغذی زیاد ، به عناصر مختلفی به مقدار کم نیاز دارند. این ریز مغذی ها یا عناصر کمیاب در مقادیر بسیار کمی وجود دارند. هفت ریز مغذی اصلی شامل بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس و مولیبدن است.

عناصر ریز مغذی میکرو

معرفی عناصر ریز مغذی و نقش آنها در تغذیه گیاهان

نقش بور در تغذیه گیاهان

اعتقاد بر این است که بور (B) در انتقال کربوهیدرات در گیاهان نقش دارد. همچنین در تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کند. کمبود بور غالباً باعث بازگرداندن جوانه ها خواهد شد.

نقش کلر در تغذیه گیاهان

کلر (Cl) برای اسمز و تعادل یونی لازم است. همچنین در فتوسنتز نقش دارد.

نقش مس در بهبود عملکرد گیاهان

مس (مس) جز component برخی از آنزیم ها است. علائم کمبود مس شامل قهوه ای شدن نوک برگها و کلروز (زردی برگ ها) است.

نقش آهن در بهبود عملکرد گل و گیاه

آهن (Fe) برای سنتز کلروفیل ضروری است ، به همین دلیل کمبود آهن منجر به کلروز می شود.

نقش منگنز در بهبود عملکرد گیاهان

منگنز (Mn) برخی از آنزیم های مهم دخیل در تشکیل کلروفیل را فعال می کند. گیاهان کمبود منگنز در رگهای برگ های آن کلروز ایجاد می کنند. در دسترس بودن منگنز تا حدودی به pH خاک بستگی دارد.

نقش مولیبدن در تغذیه گیاهان جوان

مولیبدن (Mo) برای سلامت گیاه بسیار ضروری است ، زیرا گیاهان از آن برای کاهش نیترات به شکل های قابل استفاده استفاده می کنند. بعضی از گیاهان از آن برای تثبیت نیتروژن استفاده می کنند. بنابراین ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود.

نقش روی در بهبود عملکرد و تغذیه گیاهان

روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است.

کمبود عناصر غذایی در گیاهان چه مواردی را ایجاد خواهد کرد

کمبود هر یک از این مواد مغذی ، به ویژه عناصر مغذی درشت ، می تواند روی رشد گیاه تأثیر منفی بگذارد. بسته به ماده مغذی خاص ، کمبود آن می تواند باعث توقف رشد ، رشد کند یا کلروز شود. کمبود شدید ممکن است منجر به علائم مرگ سلول در برگها شود. [caption id="attachment_53344" align="aligncenter" width="405"]کمبود عناصر در گیاهان و تغذیه نا مناسب کمبود عناصر در گیاهان[/caption]

عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) هدف ما پاسخ به سوالات شما عزیزان در راستای تکمل علوم کشاورزی ایران

سازمان زنجیره تامین بهشت با ایجاد بستری در جهت پاسخگویی به سوالات راهکاری برای کمک به کشاورزان را نهادینه کرده است .

با بارگذاری سوال و جواب در فروش محصولات سهیم باشید و خود را بازنشسته کنید .

جهت مطالعه روند سهم دهی به شما عزیزان میتوانید وارد بستر تکمیل علم شوید .

بهترین تغذیه برای گیاهان چیست ؟

هدف ما پاسخ به سوالات شما میباشد و در این راستا بیش از هزاران سوال و جواب در اختیار شما قرار میدهیم .

سوالاتی که در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) بارگذاری شده است به صورت دسته بندی در بخش های مختلف تقسیم شده است .

دسته بندی ها در تمامی زمینه های گیاهی به تفکیک میباشد .

تعدادی از دسته هایی که بارگذاری شده است و در آنها مطالبی تخصصی به صورت سوال و جواب ذخیره شده است به شرح زیر است .

دسته های تخصصی ایجاد شده در زمینه عناصر مورد نیاز گیاهان چیست ؟

کود مناسب گیاهان دارویی که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی فضای باز که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی آپارتمان که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب درختان میوه که به تفکیک تمامی درختان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب سبزیجات که به تفکیک تمامی سبزیجات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب کاکتوس ها که به تفکیک تمامی کاکتوس ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب نشاء که به تفکیک تمامی نشاء ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب غلات که به تفکیک تمامی غلات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

هدف پاسخگویی و ساختار سازی سازمان چیست ؟

پاسخ به تمامی سوالات صنایع کشاورزی و زیر دسته اصلی عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) میتواند راهکاری برای بهبود تولیدات محصولات زراعی ، باغی و گلخانه ای باشد .

هدف این سازمان از ایجاد بستری در راستای تکمیل علوم در تمامی زمینه ها کمک به ایران و ایرانی میباشد و میکوشد تا بتاند راندمان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان را فراهم آورد .

فراموش نکنید پلن های درآمدی سازمان در راستای عرضه محصولات به کشاورزان به صورت سهم بندی صورت گرفته است و اعضای فعال در زمینه پاسخ گویی به سوالات و نیز طراحان سوال های تخصصی میتوانند در فروش محصولات کشاورزی سهیم باشند .

محتوای بارگذاری شده از مقالات خارجی جمع آوری و ترجمه شده است - مطالعه و انتشار با ذکر منبع بلامانع است bio.libretexts.org

مرکز آموزش ویدئویی بستری برای آموزش های رایگان کشاورزی .

">عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود )
کود سلفات کود نیترات پتاسیم چیست کود نیترات مایع کود نیتروژن
0

5bc6adc5c3ff03525a467cfd5456ba3b6802ec86 14 - تأثير تلقيح مزوريزوبيوم و مصرف كود بر عملكرد و اجزاي عملكرد نخود ديم چیست ؟تأثير تلقيح مزوريزوبيوم و مصرف كود بر عملكرد و اجزاي عملكرد نخود ديم چیست ؟

مصطفی قدیری سوال ویرایش شده دسامبر 29, 2020
گذاشتن نظر
0

تأثیر تلقیح مزوریزوبیوم و مصرف کود بر عملکرد و اجزای عملکرد نخود دیم چیست ؟

به منظور بررسي كارآيي تلقيح بذر نخود با مزوريزوبيوم و همچنين كاربرد كودهاي نيتروژن و روي بر عملكرد و اجزاي عملكرد نخود ديم، آزمايشي در ايستگاه تحقيقاتي شيروان – چرداول واقع در شمال استان ايلام انجام شد. آزمايش در قالب طرح بلوكهاي كامل تصادفي با شش تيمار شامل تلقيح بذر نخود با مزوريزوبيوم، مصرف نيتروژن ( 40 كيلوگرم در هكتار از منبع اوره)، مصرف روي ( 25 كيلوگرم در هكتار از منبع سولفات روي)، مصرف توأم نيتروژن و روي، تلقيح بذر همراه با مصرف روي و نيز شاهد (بدون تلقيح و مصرف كود) در چهار تكرار اجرا شد. بر اساس نتايج، تفاوت هاي در بين تيمارها از نظر عملكرد دانه و عملكرد بيولوژيك مشاهده شد. تلقيح باكتري همراه با مصرف (p≤0/ معني داري ( 01 25 كيلوگرم در هكتار سولفات روي، بالاترين عملكرد دانه و عملكرد بيولوژيك را توليد نمود كه ميزان آن نسبت به تيمار 34 درصد افزايش نشان داد. تعداد غلاف در بوته و وزن 100 دانه نيز در اين تيمار نسبت به / 48 و 7 / شاهد به ترتيب 7 شاهد به ترتيب 50 و 6 درصد افزايش يافت. افزايش عملكرد دانه، بيشتر ناشي از افزايش تعداد غلاف در بوته و وزن 74/ 100 دانه بود. همچنين بيشترين عملكرد نيتروژن، با مصرف نيتروژن همراه با روي به دست آمد كه نسبت به شاهد 3 .(p≤0/ درصد افزايش نشان داد. تفاوت ميان تيمارها از نظر درصد پروتئين و غلظت روي در دانه نيز معني دار بود ( 01/ 19 درصد، به ترتيب بيشترين و كمترين پروتئين دانه را توليد / 23 و 4 / تيمارهاي مصرف توأم نيتروژن – روي و شاهد با 1 كردند. بيشترين غنيسازي عنصر روي در دانه نخود با مصرف سولفات روي و همچنين تلقيح توأم با مصرف سولفات روي به دست آمد.

به آمونيوم N كاهش زيستي نيتروژن اتمسفري  (تثبيت نيتروژن)، بخش عمدهاي از نيتروژن قابل استفاده را توليد ميكند كه به طور (Biosphere) زيستكره تيپيك در همزيستي بقولات-ريزوبيوم قابل مشاهده است گونههاي مختلف ريزوبيوم داراي .(Elias et al., 2008) نخستين ., ميزبانهاي تخصصي هستند  مرحله تجمع ريزوبيوم بر روي ريشهها، شناسايي گياه ميزبان توسط باكتري است، به طوريكه از طريق ترشح مواد پلي ساكاريدي توسط باكتري شامل اگزوپليساكاريدها و ليپوپليساكاريدها و ارتباط آن با بعضي مواد پروتئيني ترشح شده توسط گياه مانند مواد پروتئيني غيرآنزيمي به نام ليگنينها يا مواد چسباننده ادهزين با واسطه يون كلسيم، اتصال باكتري با محلهاي مناسب بر روي ريشه انجام مي گيرد. نتيجه ي اين همزيستي در حبوبات، تبديل نيتروژن Ben Romdhane  اتمسفري به آسپاراژين و گلوتامين است در صورتي كه منابع .et al., 2008; Marschner, 1995 نيتروژن قابل استفاده خاك زياد باشد، بقولات از تثبيت .(Singleton, زيستي نيتروژن استفاده نخواهند كرد  1993 در خاكهاي برخي از مناطق، تعداد كافي ريزوبيوم براي Asgharzadeh et a  تثبيت زيستي نيتروژن وجود ندارد 1999 بنابراين مايه ي تلقيح و گياه بايد به نحو صحيحي McKenzie & ) انتخاب شود، تا نتيجه مناسب به دست آيد از جمله روش هاي تلقيح، پوشش بذر با مايه .(Hill, 1995 تلقيح پودري است. ريزوبيوم همراه با بذر در خاك قرار Horn et ) مي گيرد و مي تواند ريشه هاي اوليه را آلوده كند در كشت زودتر با فصل رشد طولانيتر به دليل al., 1996 مدت زمان بيشتر فعاليت باكتريها در همزيستي با گياه تثبيت نيتروژن بيشتر است 1995 نخود، سومين بقول دانه اي مورد كشت در جهان و مهم ترين بقول دانه اي كشت شده در ايران بوده و سطح زير كشت ديم Iranian ) آن در ايران، نزديك به 600 هزار هكتار است با توجه به .(Ministry of Jihad-e-Agriculture, 2006 اهميت موضوع در راستاي كاهش مصرف كودهاي نيتروژندار و بررسي تأثير تلقيح باكتري و همچنين مصرف نيتروژن و روي بر عملكرد و اجزاي عملكرد نخود در منطقه ايلام، اين تحقيق در ايستگاه تحقيقات شيروان- چرداول انجام شد.

مواد و روش ها

محل اجراي تحقيق، ايستگاه تحقيقاتي شيروان- چرداول در شمال استان ايلام با مختصات جغرافيايي 33 درجه و 45 دقيقه و 36 ثانيه عرض شمالي و 46 درجه و 35 دقيقه و 59 ثانيه طول شرقي بود. خاك محل آزمايش از رده اينسپتي سول ها 1 بود. قبل از اجراي طرح، نمونه مركب از خاك محل آزمايش تهيه شد. خلاصه خصوصيات فيزيكي و شيميايي خاك محل اجراي آزمايش در جدول 1 ارائه شده است. شوري خاك، محدودكننده نبود. نيتروژن كل به روش فسفر قابل جذب به ،Hinds & Lowe, كجلدال 1980 پتاسيم قابل جذب به روش ،Jackson, روش اولسن  1958 و روي با روش Page et al., استات آمونيوم  1992 Lindsay  و قرائت با دستگاه جذب اتمي DTPA عصاره گير اندازهگيري شدند. اين آزمايش درقالب & Norvell, 1978 طرح بلوكهاي كامل تصادفي با شش تيمار شامل تلقيح با مزوريزوبيوم، مصرف نيتروژن، مصرف روي، مصرف نيتروژن و روي، تلقيح همراه با مصرف روي و شاهد (بدون تلقيح و بدون مصرف كود) در چهار تكرار اجرا شد. در اين آزمايش از سويه هاي باكتري مزوريزوبيوم خالصسازي شده از مؤسسه تحقيقات خاك وآب استفاده شد. در اين روش از محيط كشت براي تكثير YMA (Yeast mannitol agar) داراي آگار باكتري استفاده شد. پس از تهيه ي جدايههاي مؤثر از نظر مراحل خالص سازي ،(nod+ nif+) غده بندي و تثبيت نيتروژن و تأييد مزوريزوبيوم سيسري انجام شد. دوازده سويه ي تهيه شده از نظر كارآيي تثبيت نيتروژن، درجارلئونارد حاوي شن استريل و محيط بدون نيتروژن مقايسه شدند تا برترين آنها مشخص شوند. سويههاي برتر در شرايط ذكر شده بر روي حامل مناسب به صورت بستههاي حاوي مايه تلقيح بايد در آزمايشهاي مزرعهاي مورد آزمايش قرار ميگرفتند

1 Inceptisols

لذا در آزمايشهاي اوليه، .(Asgharzadeh et al., 1999) برتري نسبي يكي از سويهها (با سه سال آزمايش) در شرايط مزرعه در شمال استان ايلام مشخص شد كه در اين تحقيق از تلقيح با روش .(Soleimani et al., آن استفاده شد ( 2003 بود بهطوري كه بذرها پس از آغشته Sprinkle application شدن با محلول چسباننده، با ماده ي تلقيحي مخلوط گرديدند. شد سولفات روي و اوره به عنوان منابع .(Karasu et al., 2009) روي و نيتروژن ب هترتيب در مقادير 25 و 40 كيلوگرم در با ILC هكتار در موقع كشت مصرف شدند. بذر نخود رقم 482 تراكم 26 بوته در مترمربع كاشته شد. فاصله بين كرتها، 50 سانتي متر بود و شش خط شش متري با فواصل 30 سانتي متري در هر كرت با چهار تكرار در فواصل دو متري در 1 متر از / نظر گرفته شد. برداشت با حذف دو خط كناري و 5 طرفين، از چهار خط به طول سه متر انجام شد. سپس عملكرد دانه و كاه، وزن 100 دانه، تعداد، وزن خشك و وزن ويژه ي گره، درصد نيتروژن، عملكرد نيتروژن، درصد پروتئين و مقدار روي در دانه تعيين شد. وزن ويژ هي گره بر اساس نسبت بين وزن خشك گره در هر بوته بر تعداد گره در همان بوته به دست آمد. براي اندازهگيري نيتروژن و روي دانه، نمونه هاي مناسب پس از تهيه و آسياب كردن، به ترتيب با روشهاي كجلدال و جذب اتمي تجزيه شيميايي و اندازهگيري شدند. عملكرد نيتروژن با توجه به درصد نيتروژن و عملكرد نخود به دست آمد. پس از تجزيه واريانس دادهها، مقايسه ميانگينها با آزمون چنددامنهاي دانكن انجام شد. نرم افزارهاي مورد استفاده، بودند. MSTATC و SPSS

نتايج و بحث

نتايج تجزيه خاك نشان داد كه شوري خاك محل آزمايش براي رشد نخود محدودكننده نبوده و با توجه به بالاتر بودن غلظت فسفر قابل استفاده نسبت به حد بحراني 2، نيازي به مصرف كود فسفري نبود. لذا برهم كنش بين اين عوامل و تيمارهاي اين آزمايش تا حدود زيادي منتفي بوده و نتايج از Sadiki & Rabih, بيشترين اطمينان برخوردارند  2001 خلاصه نتايج تجزيه واريانس و ميانگين عملكرد دانه و كاه، درصد پروتئين، مقدار روي دانه، وزن 100 دانه و وزن خشك گره در تيمارهاي مختلف تلقيح با مزوريزوبيوم و سطوح كودي مورد آزمايش در جدول 2 و 3 آمده است__ تغييرات عملكرد دانه متأثر از تغييرات اجزاي عملكرد (وزن 100 دانه، تعداد دانه در غلاف، تعداد غلاف در بوته و تعداد بوته در مترمربع) است. لذا ابتدا اجزاي عملكرد و سپس عملكرد نخود بررسي گرديد.

اجزاي عملكرد

تيمارهاي آزمايش، تأثير معنيداري بر تعداد دانه در غلاف داشتند، اما اثر آنها بر تعداد غلاف در بوته و وزن 100 دانه، معنيدار نبود (جدول 4). بر اين اساس، تيمار تلقيح مزوريزوبيوم و همچنين تلقيح توأم با مصرف سولفات روي، افزايش معنيداري در تعداد غلاف در بوته و نيز وزن 100 دانه نسبت به شاهد ايجاد نمودند (جدول 4). اين افزايش در مورد تعداد غلاف در بوته و وزن 100 دانه، به ترتيب 50 و 6 درصد بود و نشان داد كه در بين اجزاي عملكرد، تلقيح بر تعداد غلاف در بوته و پس از آن بر وزن 100 دانه مؤثرتر است. از طرفي بيشترين وزن 100 دانه مربوط به تيمارهاي تلقيح و مصرف روي و نيز تلقيح به تنهايي بود كه نسبت به شاهد افزايش معنيداري را نشان داد. همچنين تيمارهاي تلقيح و تلقيح توأم با مصرف روي با 12 غلاف در بوته بيشترين تعداد غلاف در بوته را حاصل نمودند كه نسبت به تيمارهاي مصرف توأم نيتروژن و روي و مصرف نيتروژن به تنهايي اختلاف معنيداري نداشتند. در دسترس بودن نيتروژن از طريق مصرف كود يا تلقيح، بهطور مستقيم يا غيرمستقيم بر رشد گياه تأثير دارد. نيتروژن با شركت در تركيبات پروتئيني و آميني (مانند 1و 3-دي آمين پروپان) علاوه بر نقش حفاظتي سلول، در جابجايي عناصر pH بر برخي آنزيمها و پايداري در . ديگر از راه آوند چوبي نقش دارد  نتيجه، اين واكنشها منجر به افزايش تعداد غلاف در بوته و وزن 100 دانه ميگردد. در تأييد اين موضوع، طي آزمايشي در يك ايستگاه تحقيقاتي در سودان، با تلقيح ريزوبيومي بذر نخود و همچنين مصرف 50 كيلوگرم در هكتار نيتروژن مشاهده شد كه اجزاي عملكرد در اثر تلقيح مزوريزوبيوم همچنين ., نسبت به شاهد افزايش يافتند روابط همبستگي معنيداري بين عملكرد و تعداد غلاف در بوته و وزن 100 دانه و تعداد دانه در غلاف ب هدست آمده است .(Guler et al., 2001)

عملكرد دانه و عملكرد بيولوژيك

تيمارها تأثير معني داري بر عملكرد دانه و عملكرد بيولوژيك گذاشتند (جدول 2). تلقيح همراه با مصرف 25 كيلوگرم در هكتار سولفات روي بالاترين عملكرد دانه  1020 كيلوگرم در هكتار و عملكرد بيولوژيك ( 2203 كيلوگرم در هكتار) را توليد كرد كه نسبت به شاهد به ترتيب نشان دهنده 34 درصد افزايش بود. در همزيستي مزوريزوبيوم با / 48/8 و 7 نخود،نيتروژن تثبيت شده توسط باكتري در اختيار گياه قرار تغييرپذيري تعداد ., ميگيرد غلاف در بوته و وزن 100 دانه در تيمارهاي مذكور در نهايت منجر به تفاوت در عملكرد دانه در تيمارهاي آزمايشي شد. همچنين اثرات نيتروژن بر رشد رويشي باعث افزايش عملكرد بيولوژيك شد. دو عنصر نيتروژن و روي، علاوه بر شركت در فعاليتهاي حياتي و رشد گياه بر فعاليت مزوريزوبيومها نيز Shukla & Yadav, 1982; Marschner, تأثير مثبت دارند 1995 . نخود از جمله گياهان حساس به كمبود روي محسوب در آزمايش حاضر نيز با .Bozoglu et al., نمي شود  2007 مصرف روي به تنهايي، افزايش معني داري در عملكرد و اجزاي عملكرد نخود حاصل نشد (جدول 4). در همين رابطه، روابط معني داري ميان عملكرد  بر .Kumar & Goh, تثبيت شده گزارش شده است  2000 اساس نتايج هر چند مصرف توأم نيتروژن و روي، عملكرد بيشتري نسبت به مصرف نيتروژن به تنهايي نشان داد اما اين تفاوت از نظر آماري معنيدار نبود. در تأييد تأثير مثبت تلقيح بر عملكرد نخود، محققان در ساسكاچوان و تركيه نشان دادند كه با تلقيح ريزوبيومي، عملكرد دانه نخود ب هترتيب در اين دو Kantar et al., مكان، 36 و 20 درصد افزايش يافت ; 2003 در تحقيقي مشخص شد كه هرچند تفاوت .Stephan, 2000 بين عملكرد در دو حالت تلقيح و مصرف كود معنيدار نبود، اما تلقيح باعث صرفهجويي در مصرف كود نيتروژندار شد در اين آزمايش با مصرف نيتروژن، .(Saini et al., 2004) عملكرد دانه و بيولوژيك نسبت به شاهد افزايش يافت (جدول 4). تأثير نيتروژن بر عملكرد دانه و بيولوژيك بيشتر به مرحله تأخير 1 (فاصله زماني بين آلوده شدن ريشه و آغاز تثبيت نيتروژن) برميگردد و شاخصهايي مانند دوام سطح برگ، رشد رويشي بهتر، توسعه كانوپي و در نتيجه استفاده مناسبتر از تشعشع خورشيدي در فتوسنتز متأثر از نيتروژن قابل جذب , است

تعداد، وزن خشك و وزن ويژه گره

تيمارهاي آزمايش، تفاوت معني داري را بر تعداد گره سبب (p≤0/ و نيز وزن خشك و وزن ويژه گره ( 05 (p≤0/01) شدند (جدول 3). بر اين اساس، تعداد گره از 8 گره در گياه در تيمار شاهد به ترتيب به 10 و 11 گره در تيمارهاي تلقيح مزوريزوبيوم و همچنين تلقيح توأم با مصرف سولفات روي رسيد. كمترين تعداد گره ( 6 گره در گياه) در تيمارهاي نيتروژن و نيتروژن همراه با سولفات روي حاصل شد (جدول 5). با افزايش مصرف نيتروژن قابل جذب، فعاليت نيتروژناز و وزن گره كمتر بودن تعداد گره ., كاهش مييابد در تيمارهاي مربوط به مصرف نيتروژن را ميتوان به اثر بازدارندگي نيتروژن معدني خاك بر گرهزايي نسبت داد همچنين گزارش .(et al., 2008; Solaiman et al., 2007 شده است كه تعداد گره در نخود با مصرف روي افزايش يافته و مقدار مناسب روي در خاك براي بيشينه تثبيت نيتروژن، 5 Yadav & Shukla, ميليگرم در كيلوگرم است  1982 تعداد گره همراه با وزن خشك گره و وزن ويژه آنها تا حد زيادي ميتواند بيانگر ميزان فعاليت باكتري هاي ريزوبيوم و توجيه كننده بهبود وضعيت نيتروژن گياه، افزايش عملكرد و اجزاي عملكرد نخود باشد. از طرفي بيشترين وزن خشك گره با افزايش معنيدار نسبت به شاهد مربوط به تيمارهاي تلقيح و مصرف روي و تلقيح به تنهايي بود به طوريكه وزن خشك گره 20 گرم به ترتيب در / 22 و 8 / 16 گرم در شاهد به 5 / از 2 تيمارهاي تلقيح و مصرف روي، و تلقيح رسيد. همچنين تيمارهاي تلقيح، مصرف روي، و تلقيح توأم با روي ب هترتيب با 2 گرم بيشترين وزن ويژه گره را / 2 و 04 /05 ،2/ وزن 08 داشتند كه نسبت به تيمارهاي مصرف توأم نيتروژن و روي و 1/ 1 و 83 / مصرف نيتروژن به تنهايي، به ترتيب با وزن ويژه 87  گرم تفاوت هاي معنيداري نشان دادند جدول 5

عملكرد نيتروژن و درصد نيتروژن دانه

اختلاف بين عملكرد نيتروژن و درصد نيتروژن دانه در تيمارهاي آزمايشي معني دار بود (جدول 3). بيشترين عملكرد نيتروژن براي تيمار مصرف توأم نيتروژن و روي به دست آمد كه نسبت به شاهد، 3 تلقيح و مصرف روي، تفاوت معني داري نشان نداد. عملكرد 21 و / نيتروژن در تيمارهاي شاهد و تلقيح به تنهايي به ترتيب 4 67/ 34 كيلوگرم در هكتار بود. همچنين با مصرف نيتروژن، 3 درصد افزايش در عملكرد نيتروژن نسبت به شاهد به دست آمد. با مصرف توأم نيتروژن و روي، درصد نيتروژن دانه به 3/68 درصد رسيد كه نسبت به شاهد، افزايش معنيداري نشان داد. علاوه بر اين تيمار مصرف نيتروژن نيز نسبت به شاهد و تيمار مصرف روي، افزايش معنيداري نشان داد. 3 و / درصد نيتروژن در اين تيمار و تيمار شاهد ب هترتيب 50 3/12 بود (جدول 5). بيشتر نيتروژن تثبيت شده توسط مزوريزوبيوم در اختيار گياه ميزبان قرار گرفته و باعث افزايش غلظت نيتروژن به خصوص در اندامهاي هوايي گياه ميشود محققان ضمن مدل سازي براي رشد .(Marschner, 1995) نخود و رابطه آن با نيتروژن مصرفي نشان دادند كه 45 درصد نيتروژن برداشت شده از ريشه به دانه منتقل م يشود .(Soltani et al., 2006)

درصد پروتئين و مقدار روي دانه

تجزيه واريانس دادهها نشان داد كه اثر تيمارهاي آزمايشي بر درصد پروتئين و مقدار روي دانه معنيدار بود (جدول 3). مقايسه ميانگينها نشان داد كه درصد پروتئين در تيمارهاي تلقيحي و تيمارهاي با مصرف نيتروژن نسبت به شاهد بيشتر بود. برترين تيمار، مصرف توأم نيتروژن و روي با 23/1 درصد پروتئين بود (جدول 5). نيتروژن متصل به تركيبات آلي (در ساختمان گلوتامات و گلوتامين) براي ساختن اسيدهاي آمينه و تركيبات با وزن مولكولي زياد مانند پروتئينها مورد استفاده قرار ميگيرد. همچنين، روي يكي از پليمراز و جزئي از ساختمان RNA اجزاي ضروري آنزيم ريبوزوم است كه در تشكيل پروتئين نقش دارد از طرفي در اين آزمايش، بيشترين .(Marschner, 1995) مقدار روي در دانه با مصرف 25 كيلوگرم در هكتار روي 44 درصد / به دست آمد كه نسبت به شاهد نشان دهنده 9 افزايش بود (جدول 5). تيمار تلقيح همراه با مصرف روي و مصرف توأم نيتروژن و روي نيز بر مقدار روي دانه از نظر آماري اثر مثبت و معنيداري گذاشتند. بيشترين غن يسازي عنصر روي در دانه نخود با مصرف سولفات روي و همچنين تلقيح توأم با مصرف سولفات روي به دست آمد به طوريكه در 38 و 30 درصد نسبت به / اين تيمارها مقدار روي به ترتيب 5  شاهد افزايش داشت جدول 5

نتيجه گيري

اجزاي عملكرد (وزن 100 دانه و تعداد غلاف در بوته) متأثر از تلقيح و مصرف نيتروژن بودند و در نتيجه عملكرد دانه نيز تحت تأثير قرار گرفت به طوريكه تلقيح مزوريزوبيوم همراه با مصرف 25 كيلوگرم در هكتار سولفات روي، بالاترين 48/ عملكرد دانه و عملكرد بيولوژيك را توليد نمود (به ترتيب 7 34 درصد افزايش نسبت به شاهد). در اين تيمار تعداد / و 7 غلاف در بوته و وزن 100 دانه نسبت به شاهد به ترتيب 50 و 6/5 درصد افزايش داشت. افزايش عملكرد دانه بيشتر مربوط به افزايش تعداد غلاف در بوته بود. درصد نيتروژن، عملكرد نيتروژن و درصد پروتئين دانه نخود نيز با تلقيح و مصرف نيتروژن افزايش يافتند. مقدار روي دانه متأثر از مصرف سولفات روي بود. غنيسازي روي در دانه نخود به ويژه از نظر تغذيه انسان حايز اهميت است. با توجه به اثر مفيد زيست محيطي و بهبود عملكرد و اجزاي عملكرد نخود، تلقيح مزوريزوبيومي ميتواند جايگزين مناسبي براي مصرف نيتروژن باشد. پيشنهاد ميشود اثر باقيمانده فعاليت باكتريهاي مزوريزوبيوم در الگوهاي كشت منطقهاي نيز مطالعه شود.

c9adb058d0dc48be002004f163ac290b42723965 335 - تأثیر تلقیح مزوریزوبیوم و مصرف کود بر عملکرد و اجزای عملکرد نخود دیم چیست ؟eca379735225b4fbfd98c28fc59d9d4c8ac10e46 335 - تأثیر تلقیح مزوریزوبیوم و مصرف کود بر عملکرد و اجزای عملکرد نخود دیم چیست ؟

منبع : نشريه پژوهش هاي حبوبات ايران

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو )
مشخصات کود های میکرو
یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است .
میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند :
آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید .
جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی :
با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود.

کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو)
مشخصات کود های ماکرو
در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم .
معرفی عناصر کود ماکرو :
کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود .

حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید .

کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا )

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید .

جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید .

جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 5, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1174 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات