بید غلات ، بید گندم چیست؟

3

d5d268bdfa26be3f546762322bb3ef47a605f09a 147 - بید غلات ، بید گندم چیست؟

بید غلات ، بید گندم چیست؟

بید غلات یا بید گندم بیشتر در چه بستر هایی تکسری مشود و زیست این آفت چگونه است

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 11, 2020
گذاشتن نظر
1

بید غلات ، بید گندم چیست؟

پروانه غلات در مناطق گرمتر جهان یافت می شود. این آفت ذرت ذخیره شده و طیف وسیعی از محصولات ذخیره شده دیگر است. پروانه دانه دامنه میزبان بسیار گسترده ای است. لارو (کرم) داخلی بر روی دانه های ذرت تغذیه

اسامی مشترک

انگلیسی: پروانه دانه آنگومویس ، پروانه دانه ای ، پروانه دانه برنج ، پروانه برنج

نام محلی: تانزانیا ، یک پروانه ذرت

موقعیت طبقه بندی

پناهندگی: Arthropoda؛ کلاس: Hexapoda (Insecta) ؛ سفارش: لپیدوپترا؛ خانواده: Gelechiidae

منبع و توزیع

پروانه غلات در مناطق گرمتر جهان یافت می شود و حتی در انگلیس نیز یافت شده است اما در آنجا تاسیس نشده است.

شرح

پروانه دانه بزرگسالان کوچک است (طول آن 5-7 میلی متر است و بالهای آن تا شده است) و طول بال آن 10-20 میلی متر است. سر ، قفسه سینه و نازک و موضوع مانند ( نخ مانند ) آنتن هستند کم رنگ قهوه ای. بال های جلو کشیده ، قهوه ای کمرنگ / زرد طلایی و چند مایل به سیاه است. بالهای عقب مایل به خاکستری مایل به قهوه ای روشن و مژه های بلند در امتداد لبه ها است. شکم قهوه ای است. تخمهای آن بیضی است اما از یک انتها صاف می شود وقتی تخمگذاری می شود سفید است اما به سرعت به رنگ مایل به قرمز در می آید. لارو کامل توسعه خود را در یک تک دانه بنابراین به ندرت دیده می شود. بدن آن مایل به سفید مایل به زرد و سر کوچک آن که به داخل بدن جمع شده ، مایل به زرد مایل به قهوه ای است. شفیره قهوه ای مایل به قرمز است.

چرخه زندگی

بزرگسال تا 15 روز زندگی می کند که در طی آن ماده ممکن است 200 تخم بگذارد هر چند 40 عدد متوسط ​​تر است. تخمها به صورت منفرد یا به صورت انبوه و با تعداد متغیر قرار می گیرند. لاروهایی که تازه ظهور کرده اند در دانه سوراخ می شوند و در آنجا تکامل خود را تکمیل می کنند. سرعت رشد به دما ، رطوبت و میزبان بستگی دارد. در دمای 25 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 70 درصد لاروحدود 30 روز طول می کشد تا در ذرت تولید شود. مرحله شفیرگی حدود 10 روز طول می کشد اما می تواند به سرعت 5 روز باشد. بالغ تازه ظهور شده از پنجره پوشش بذر هل می دهد و یک سوراخ گرد ، اما مشخص ، معمولاً در انتهای تاج دانه باقی می گذارد. بزرگسالان پروازهای محکمی هستند و می توانند به راحتی پراکنده شوند. با این حال ، آنها قوی نیستند و تنها در صورت بسته بندی دقیق دانه های ذخیره شده می توانند خارجی ترین لایه ها را آلوده کنند.

مرحله ویرانگر آفات

لارو یا کاترپیلار

محدوده میزبان

عمده محصولات تحت تأثیر بید غلات شامل ذرت ، جو دوسر ، جو ، برنج ، ارزن مروارید ، چاودار ، سورگوم و گندم است.

میزبان زندگی تحت تأثیر قرار می گیرد

پس از برداشت و ذخیره سازی اگرچه برخی از گیاهان می توانند در مرحله باردهی مورد حمله قرار گیرند

قسمت گیاه میزبان تحت تأثیر قرار می گیرد

دانه ها و دانه ها

علائم آسیب

در ابتدا تشخیص خسارت دشوار است زیرا لارو تکامل خود را در یک دانه کامل می کند. لارو یا کرم ابریشم تولید ‘پنجره’ قابل مشاهده در زیر سطح از دانه هنگامی که آن را به ساختن اتاق که در آن pupates. پس از ظهور پروانه دانه ، گرد و غبار آرد حاصل از تغذیه داخلی می تواند از دانه خارج شود.

مدیریت آفات

روش های تشخیص
از آنجا که پروانه دانه در یک دانه تکامل می یابد ، تشخیص آسیب تا تولید پنجره مشخصه دشوار است. از بازرسی بصری می توان استفاده کرد و بزرگسالان را می توان با استفاده از تله های طعمه های غذایی و تله های فرمونی به دام انداخت.

شیوه های فرهنگی

کاشت دیرهنگام و برداشت زودرس یک روش بالقوه مفید برای کاهش تلفات قبل از برداشت محصول ناشی از پروانه دانه است. روش های کاهش رطوبت در ذخیره غلات مانند گچ کاری دیوارها با گل می تواند سطح آلودگی را کاهش یا به حداقل برساند. بازرسی دوره ای و از بین بردن آلودگی ها می تواند م effectiveثر باشد ، به ویژه اگر دانه از نزدیک بسته بندی شود تا آلودگی ها به لایه های بیرونی محدود شوند. استفاده از ارقام مقاوم می تواند برای برخی از محصولات موثر باشد.

کنترل آفات بیولوژیکی

پروانه غلات تحت تأثیر انواع انگلی ، انگلی و شکارچیان قرار دارد که در تمام مراحل بر روی آن تأثیر می گذارند. ویراستاران نتوانستند اطلاعاتی در مورد اثربخشی این گونه ها به عنوان عوامل کنترل پروانه غلات پیدا کنند.

جو کنترل شده در
صورت وجود زیرساخت های مناسب ، می توان از جوهای غنی شده با اکسیژن و دی اکسید کربن برای کنترل آفات محصول ذخیره شده استفاده کرد.

انجماد و گرمایش در
مواردی که زیرساخت ها وجود داشته باشد ، ثابت شده است که یخ زدگی برای چندین روز و گرمایش به مدت 24 ساعت روش کنترل م effectiveثر برای آفات محصول ذخیره شده است.

کنترل شیمیایی

درمان های استاندارد بخور و حشره کش می تواند در برابر پروانه غلات موثر باشد. به عنوان مثال ، برای ذرت ذخیره شده روی پوسته ، ترکیبی از بخور با فسفین و درمان با methacrifos اثبات شده است. با این حال ، به نظر می رسد که پروانه های دانه در برخی از مناطق جهان در برابر برخی از حشره کش ها مقاومت نشان داده اند. سموم دفع آفات سموم هستند بنابراین رعایت کلیه نکات ایمنی بر روی برچسب ها ضروری است.

محصولات طبیعی

محصولات طبیعی از جمله بیوگاز حاصل از کود گاو و برگهای خشک مریم گلی ( Lippia geminata ) به عنوان مواد دفع کننده م againstثر در برابر پروانه دانه مشخص شده اند.

Angoumois grain moth sml - بید غلات ، بید گندم چیست؟angoumois grain moth damage sml - بید غلات ، بید گندم چیست؟Angoumois grain moth2 sml - بید غلات ، بید گندم چیست؟

منبع : keys.lucidcentral.org

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 11, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها2662 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات