بگونیای غده ای | تکثیر و پرورش

0

بگونیای غده ای | تکثیر و پرورش

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده ژانویه 6, 2021
گذاشتن نظر
0

بگونیای غده ای | تکثیر و پرورش

بگونیا های غده ای به دلیل گلهای زیبایی که در رنگ ها و اشکال مختلف وجود دارد محبوب هستند. شکوفه های قرمز ، نارنجی ، زرد ، سفید ، ماهی قزل آلا و صورتی ممکن است تک یا دوتایی باشد و ممکن است ساده ، گچ دار یا دندانه دار باشد. گلبرگ های آنها ممکن است حاشیه ، تاج یا لکه هایی با رنگ متضاد داشته باشند.

بگونیا های غده ای در تمام تابستان شکوفا می شوند و در نقاط سایه دار رشد می کنند ، جایی که تعداد کمی گیاه دیگر با دوره های شکوفه طولانی و گل های نمایان می توانند رشد کنند. آنها اغلب به عنوان گیاهان ظرف در پاسیو و ایوان ها ، در سبدهای آویزان و به عنوان گیاهان ملافه استفاده می شوند.

گونه های بگونای غده ای بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی و جنوب آفریقا هستند. اکثر واریته های موجود در مراکز باغ یا کاتالوگ ها ترکیبی با فرزندپروری پیچیده هستند ، اما همه آنها از نظر رشد مورد نیاز یکسان هستند.

کاشتن

jpeg%3Bbase6483c638aba0e75d5a - بگونیای غده ای | تکثیر و پرورش
بگونیا های غده ای (‘Go Go Yellow’) در یک سایت سایه دار و محافظت شده کاشته می شوند
شما می توانید گیاهان غده ای بگونیا را در بهار در مراکز باغ خریداری کنید یا می توانید بگونیا غده ای را از غده ها شروع کنید (به بخش بعدی مراجعه کنید). پس از داشتن گیاهان ، محلی را برای بگونیا غده ای انتخاب کنید که تا حدی از باد محافظت شود ، جایی که خاک به خوبی زهکشی شود و در بیشتر روز روز سایه گیاهان شود. صبح زود و اواخر بعد از ظهر آفتاب به آنها آسیب نمی رساند ، اما آنها در سایر مواقع به نور مستقیم یا غیر مستقیم نیاز دارند.

اگرچه بگونیا غده ای باید در خاک خوب زهکشی شود ، اما تحمل خشکی ندارد ، بنابراین مهم است که وقتی باران نیامده است آبیاری کنید. اگر آنها در سایه درختان یا در ظروف زیر سقف رشد می کنند ، باید بیشتر به مرطوب نگه داشتن خاک توجه کنید. قبل از آبیاری اجازه دهید خاک داخل ظروف کمی خشک شود. سبدهای آویز سیم دار با خزه به ویژه برای زهکشی مناسب کار می کنند.

بگونیا های غده ای “تغذیه کننده” نسبتاً سنگینی هستند ، بنابراین در طول فصل رشد با یک کود متعادل رقیق کود دهید تا بهترین شکوفه و رشد را داشته باشد.

شروع غده های بگونیا

jpeg%3Bbase64fac298ef048de6b1 - بگونیای غده ای | تکثیر و پرورش
غده ای بگونیا غده ای در یک ظرف جوانه زده است.
در اواخر زمستان یا اوایل بهار ، غده بخرید یا آنهایی را که ذخیره کرده اید شروع کنید. غده های آغاز شده در فوریه باید در ماه ژوئن شکوفا شوند. کسانی که در ماه مارس یا اوایل آوریل آغاز شده اند باید در ماه جولای شکوفا شوند.

غده ها را در یک تخت از پیت ماس ​​یا ورمیکولیت بکارید. اگر غده های ذخیره شده هیچ نشانه ای از بیماری ندارند ، می توانید از همان محیطی که در آنها ذخیره شده است استفاده کنید. در غیر این صورت ، محل را با پیت ماس ​​تازه یا ورمیکولیت پر کنید. سطح بالایی هر غده را ، طرف دارای فرورفتگی یا توخالی پیدا کنید. غده ها را در سمت راست و در سطح صاف بکارید ، بنابراین پیت ماس ​​یا ورمیکولیت فقط آنها را می پوشاند.

در این مدت ، غده ها بسیار مستعد پوسیدگی هستند ، بنابراین مهم است که محیط را نسبتاً مرطوب نگه دارید ، اما خیس نباشید و اجازه ندهید که آب در قسمت توخالی غده جمع شود. آپارتمان ها را در جایی قرار دهید که درجه حرارت آن در حدود 70 درجه سانتیگراد باشد و آنها نور غیر مستقیم دریافت می کنند. در این مرحله از رشد ، نورهای تکمیلی مانند نور چراغ رشد نمی کنند.
پیوند به ظروف بزرگتر

jpeg%3Bbase64c42d3b1490f71baf - بگونیای غده ای | تکثیر و پرورش
بگونیای غده ای در یک ظرف تزئینی رشد می کند
ریشه ها از پایین ، کناره ها و بالای غده ایجاد می شوند و ساقه ها از بالا جوانه می زنند. بعد از حدود یک ماه ، ساقه ها 1 اینچ قد می کشند. وقتي آنها به اين اندازه رسيدند ، وقت آن است كه غده ها را درون ظروف بزرگتر ، گلدان هاي 5 تا 6 اينچي ، يا ظروف دائمي تابستاني آنها قرار دهيد. تأمین روشنایی تکمیلی یا انتقال گیاهان به مکان روشن تر به تشکیل ساقه های کوتاه و محکم کمک می کند تا ساقه های بلند و لگی.
ساقه های نازک
غده های کوچک گیاهان کوچکی تولید می کنند. غده های بزرگ ، گیاهان بزرگ. اندازه گل تحت تأثیر سایز غده نیست ، بلکه تعداد ساقه های هر غده تحت تأثیر قرار می گیرد. اگر گلهای بزرگتری می خواهید ، شاخه ها را وقتی که حدود 3 اینچ قد دارند ، نازک کنید. غده های کوچک باید دو یا سه ساقه داشته باشند ، غده های بزرگ سه تا شش ساقه دارند ، بنابراین موارد اضافی را خرج کنید.

برخی از انواع ، مانند آنهایی که در سبدهای آویز استفاده می شوند ، برای تعداد گل و نه برای شکوفه های بزرگ رشد می کنند. اینها نباید رقیق شوند. آنها بوته ای خواهند بود و دارای گلهای کوچکتر هستند ، به خصوص اگر نوک ساقه ها در ماه مه یا اوایل ماه ژوئن نیشگون گرفته شوند.
سخت شدن

jpeg%3Bbase64f71db539d7dcc0d8 - بگونیای غده ای | تکثیر و پرورش
یک گل غلیظ صورتی غده ای صورتی با گلبرگ های کمی آشفته.
برای عادت دادن گیاهان به شرایط بیرونی ، حدود دو هفته قبل از آخرین سرما شروع به سخت کردن آنها کنید. گیاهان را در یک روز گرم در فضای باز به مکانی محافظت شده و سایه دار منتقل کنید. قبل از خنک شدن دما در شب آنها را برگردانید. روز بعد آنها را بیرون بیاورید و دوباره بیاورید. به تدریج آنها را به زیر نور بیشتری منتقل کرده و در معرض باد بیشتری قرار دهید ، اما همچنان آنها را در شب ادامه دهید.

پس از استقرار هوا ، خاک گرم شده و تمام خطر یخبندان از بین رفته است (معمولاً در اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن در مینه سوتا) ، آنها را به سبدهای آویز در ایوان یا بیرون باغ پیوند دهید ، یا ظروف را به دائمی آنها منتقل کنید روی عرشه یا پاسیو قرار دهید.

ذخیره غده ها
بگونیا های غده ای بدون توجه به نحوه رشد ، چه در گلخانه و چه در فضای باز ، وارد یک دوره خواب می شوند ، بنابراین به عنوان گیاهان آپارتمانی سالانه مناسب نیستند. (بعضی دیگر مانند ریگونی بگونیا گزینه بهتری برای گیاهان گلدار در محیط داخلی هستند.) در دوره خواب ، غده های بگونیا باید در داخل منزل نگهداری شوند. در زمستان مینه سوتا در زمین مانده ، آنها کشته خواهند شد. برای آماده سازی غده ها برای خوابیدن:

  1. آبیاری را به تدریج کاهش داده و کود را در پایان ماه آگوست متوقف کنید. برخی از باغبان ها ممکن است ترغیب کنند جوانه های گل ایجاد شده در ماه سپتامبر را تشویق به خواب رفتن و ذخیره انرژی در غده کنند.
  2. غده های بگونیا را وقتی شروع به زرد شدن شاخ و برگ یا بعد از اولین سرمازدگی می کنیم ، حفر کنید.
  3. ساقه ها را در حدود پنج اینچ برش دهید و اجازه دهید تا غده ها در داخل منزل و در معرض تابش مستقیم آفتاب ، در معرض تابش خشک (خشک) قرار بگیرند تا تکه های ساقه باقیمانده خشک و شل شوند.
  4. ساقه ها و هرگونه ریشه یا خاک را بیرون بیاورید ، اما غده ها را بشویید.
  5. غده ها را در یک کیسه پلاستیکی سوراخ دار پر از پیت ماس ​​یا ورمیکولیت قرار دهید.
  6. در مکان تاریک و خنک و در محدوده دمایی 40 تا 50 نگهداری کنید ، بسیار سردتر از بیشتر زیرزمین ها. یک اتاق زیر شیروانی عایق بندی شده اما گرم نشده یا ایوان سه فصلی ممکن است به اندازه کافی خنک باشد. یخچال و فریزر اضافی می تواند مکانی ایده آل برای نگهداری لامپ های حساس و سایر قسمت های گیاه مانند لامپ مانند غده باشد.
  7. غده ها را از نظر پوسیدگی ، نرم شدن یا پژمردگی گهگاه بررسی کنید و غده های بد را سریعاً دور بریزید.

jpeg%3Bbase642927a1fae0989f23 - بگونیای غده ای | تکثیر و پرورش
گلدان گلدان کامل شده آماده قلمه زدن.
برخلاف غده های سیب زمینی ، شما نمی توانید غده های بگونیا را به قطعات تقسیم کنید تا گیاهان بیشتری تولید کنید. اگرچه برخی از تولید کنندگان غده های بگونیا را تقسیم می کنند ، اما وقتی گیاه بطور فعال رشد می کند ، آنها باید تقسیم بندی کنند و غده های غده اغلب بیمار و پوسیده می شوند. برای صاحبان خانه تکثیر قلمه های ریشه زایی یا شروع از بذر آسان تر است.
تکثیر با قلمه های ریشه
یک روش معمول برای تکثیر بگونیا غده ای ، قلمه زدن ریشه است. اگر ساقه ها تقریباً 3 اینچ بلند هستند ، می توانید از آن قلمه ها استفاده کنید. برخی از باغبانان برای افزایش احتمال ریشه زدن ساقه ، یک قطعه کوچک غده را با هر شاخه برش می دهند ، اما ممکن است زخم روی غده باعث شود ارگانیسم های عامل بیماری به غده حمله کنند.

قبل از اینکه قلمه ها را بگیرید ، گلدان گلدان را که در آن ریشه می زند آماده کنید. برای تهیه گلدان گلدان:

  1. یک گلدان سفالی لعاب دار 2 تا 3 اینچی برداشته و سوراخ زهکش را در پایین آن چوب پنبه کنید.
  2. یک گلدان پلاستیکی 10 اینچی را با ورمیکولیت پر کنید.
  3. گلدان سفالی را به داخل ورمیکولیت گلدان پلاستیکی فشار دهید. در اطراف گلدان سفالی باید یک حلقه عرض 3 اینچی از ورمیکولیت وجود داشته باشد.
  4. ورمیکولیت را مرطوب کنید ، سپس گلدان سفالی را با آب پر کنید.
  5. ساقه ها را ریشه دار کنید و آنها را درون ورمیکولیت مرطوب قرار دهید.  
  6. کل مونتاژ را درون یک کیسه پلاستیکی شفاف قرار دهید.
  7. قسمت بالای کیسه را ببندید تا هوای اطراف قلمه ها مرطوب بماند.
  8. گلدان Forsythe را در مکانی گرم و با نور غیر مستقیم روشن قرار دهید.
  9. گلدان سفالی یک مخزن آب است ، بنابراین تا زمانی که آن را پر نگه دارید نیازی به آبیاری قلمه ها نخواهید داشت.

پس از دو تا چهار هفته ، قلمه ها باید ریشه خوبی داشته باشند. چند روز کیسه پلاستیکی را کمی بیشتر باز کنید تا گیاهان به رطوبت طبیعی عادت کنند. سپس آنها را در گلدان بکارید ، سفت شوند و همانطور که قبلاً توضیح داده شد ، آنها را در بیرون پیوند دهید. تا ماه سپتامبر غده های کوچکی تشکیل شده اند که باید آنها را درست مانند غده های بزرگ ترشح و ذخیره کنید.
تکثیر با بذر
بگونیا غده ای را می توان از طریق بذر نیز تکثیر کرد ، اما بذر آن را باید از دسامبر یا ژانویه برای شکوفه تابستان شروع کرد! ظروف را با مخلوط گلدان با بافت خوب پر کنید و آن را مرطوب کنید. دانه ها را روی سطح محیط فشار دهید و روی آنها را با اسپاگنوم آسیاب شده کمی بپوشانید. اسپاگنوم را با سمپاش مرطوب کنید ، سپس آن را با شیشه یا پلاستیک بپوشانید تا رطوبت در آن باقی بماند.

در دمای ثابت 70 ، جوانه زنی معمولاً حدود ده روز طول می کشد ، اما ممکن است سه هفته طول بکشد ، به خصوص اگر دمای خاک گلدان کمتر از 70 باشد. پلاستیک یا لیوان را برای یک یا دو روز پس از جوانه زدن روشن بگذارید. ، سپس آن را بردارید.

نهال ها را به فاصله 2 اینچ نازک کنید. نور روشن مانند نور رشد فلورسنت در تولید نهال های مقاوم مفید است.

وقتی شلوغ شدند ، با استفاده از مخلوط گلدان متخلخل و خوب تخلیه شده ، آنها را در گلدان های بزرگتر پیوند دهید. گیاهان را سفت کنید ، سپس آنها را در سبدهای آویز ، در ظروف بزرگتر یا مستقیماً در باغچه خود بکارید.

جهت خريد انواع گياه هاي آپارتماني زينتي ميتوانيد وارد فروشگاه گياهان آپارتماني ما شويد .

منبع : extension.umn.edu

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده ژانویه 6, 2021
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1482 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات