بوتاكلر گل سم چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

0

بوتاکلر گل سم چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟
تجارت یا نام های دیگر
برخی از نام های تجاری شامل AC 92553 ، Accotab ، Go-Go-San ، Herbadox ، Penoxalin ، Prowl ، Sipaxol ، Stomp و Way-Up است.
وضعیت تنظیم کننده
محصولات حاوی پندیمتالین بسته به فرمولاسیون باید دارای علامت “Caution” یا “Warning” باشند.
مقدمه
پندیمتالین یک علف کش انتخابی است که برای کنترل بیشتر علف های سالانه و برخی از علف های هرز پهن برگ در ذرت مزرعه ای ، سیب زمینی ، برنج ، پنبه ، لوبیای سویا ، توتون ، بادام زمینی و آفتابگردان استفاده می شود. هم از قبل از جوانه زنی ، یعنی قبل از جوانه زدن بذرهای علف های هرز و هم از اوایل دوره پس از مصرف استفاده می شود. وارد شدن به خاک توسط کشت یا آبیاری در عرض 7 روز پس از استفاده توصیه می شود. پندیمتالین به صورت کنسانتره امولسیون پذیر ، پودر قابل خیس شدن یا فرمولاسیون گرانول قابل پخش است ( 1 ، 6 ).
اثرات سم شناسی
سمیت حاد
در صورت بلع ، استنشاق یا جذب پوست ، پندیمتالین کمی سمی است. محتمل ترین موقعیت در معرض قرار گرفتن انسان در معرض استفاده کنندگان هنگام اختلاط ، بارگیری ، پاشش و پرچم گذاری است ( 5 ). پندیمتالین یک ماده تحریک کننده پوست خفیف است ( 6 ). پاندیمتالین هنگامی که به چشم خرگوش ها زده می شود باعث تحریک قرنیه می شود که ظرف 7 روز برطرف می شود. استنشاق گرد و غبار یا بخار ممکن است به میزان خفیف تا متوسط ​​برای پوشش دهان ، بینی ، گلو و ریه ها تحریک کند ( 2 ).

مقدار ماده شیمیایی کشنده برای نیمی از (50٪) از حیوانات آزمایشی که از مواد تغذیه می کنند به عنوان دوز کشنده حاد خوراکی آن پنجاه یا LD50 گفته می شود. LD50 خوراکی برای پندیماتالین فنی در موش بزرگتر از 5000 میلی گرم در کیلوگرم است ( 6 ). LD50 پوستی برای پندیماتالین فنی در خرگوش بیش از 2000 میلی گرم در کیلوگرم است.

غلظت کشنده پنجاه یا LC50 ، غلظت ماده شیمیایی در هوا یا آب است که نیمی از حیوانات آزمایشی را که برای مدت زمان مشخصی در معرض آن قرار دارند می کشد. استنشاق 4 ساعته LC50 برای پندیمتالین فنی در موش صحرایی 320 میلی گرم در لیتر و برای Prowl 4EC 3.5 میلی گرم در لیتر است ( 6 ، 2 ).
سمیت مزمن
افزایش سطح قلیایی فسفاتاز و وزن کبد در سگهایی که 50 و 200 میلی گرم در کیلوگرم به مدت 2 سال تغذیه می کردند ، تولید شد. در 5/12 میلی گرم در کیلوگرم در روز هیچ عارضه ای مشاهده نشد ( 2 ، 4 ). در یک مطالعه 90 روزه تغذیه موش ها ، NOEL 500 ppm (40 میلی گرم در کیلوگرم در روز) بود ( 4 ).
اثرات تولید مثل
در مطالعه تولید مثل 3 نسل موش هایی که در سطوح حداکثر 250 میلی گرم در کیلوگرم آزمایش شدند ، فرزندان کمی کمتر با کاهش وزن از شیر گرفتن تا بلوغ مشاهده شد. هیچ تاثیری در mg / kg 30 (mg / kg 40) مشاهده نشد ( 2 ، 4 ).
اثرات تراتوژنیک
وقتی به موشهای باردار 500 میلی گرم در کیلوگرم داده شد ، بالاترین دوز آزمایش شده ، هیچ نقص مادرزادی و هیچ اثر سمی بر روی جنین رخ نداد. NOEL و بالاترین دوز آزمایش شده در یک مطالعه تراتولوژی با خرگوش 60 میلی گرم در کیلوگرم بود ( 4 ).
اثرات جهش زا
EPA گزارش می دهد که چندین مطالعه جهش زایی ، از جمله آزمایش روی حیوانات زنده و کشت سلول های پستانداران و باکتری ها ، همگی نشان داده اند که پندیمتالین جهش زا نیست ( 4 ).
اثرات سرطان زایی
EPA در حال بررسی اطلاعات سرطان زا برای پندیماتالین است.
سمیت اعضای بدن
افزایش سطح آلکالن فسفاتاز و وزن کبد در سگهایی که 50 و 200 میلی گرم در کیلوگرم به مدت 2 سال تغذیه می کردند تولید شد ( 2 ، 4 ).
سرنوشت در انسان و حیوانات
24 ساعت پس از تجویز 37 میلی گرم در کیلوگرم پاندیمتالین دارای برچسب رادیویی به موش ها ، 3/90 درصد دوز در مدفوع و ادرار بازیابی شد. پس از 96 ساعت ، 95.8٪ از دوز در ادرار (20.9٪) و مدفوع (74.9٪) بازیابی شد. وقتی دوز کمتری مصرف شد (7/3 میلی گرم در کیلوگرم) ، 8/99 درصد پس از 12 ساعت در ادرار (8/21 درصد) و مدفوع (0/78 درصد) بهبود یافت. پس از 96 ساعت ، بقیه مانده در تمام بافتهای بدن به جز چربی که ppm9/9 داشت ، کمتر از 3/0 ppm بود. این مطالعه نشان می دهد که پندیمتالین خورده شده تا حد زیادی توسط جریان خون جذب نشده و از طریق مدفوع دفع می شود. پندیماتالین که از دستگاه گوارش به جریان خون جذب می شود ، به سرعت در کلیه ها و کبد متابولیزه می شود و سپس از طریق ادرار دفع می شود ( 7 ).
اثرات اکولوژیکی
اثرات بر روی پرندگان
هنگامی که طبق دستورالعمل های برچسب استفاده می شود ، پندیمتالین برای پرندگان سمی نیست ( 6 ). LD50 رژیم غذایی 8 روزه برای پاندیمتالین در بلدرچین گیاه بوبوایت بیشتر از 3،149 ppm و برای اردک های اردک کوهی بیشتر از 4،640 ppm است ( 5 ).
اثرات بر موجودات آبزی
پندیمتالین برای ماهی ها و بی مهرگان آبزی بسیار سمی است. رواناب از مناطق تصفیه شده ممکن است برای موجودات آبزی موجود در بدن مجاور آب خطرناک باشد. پندیمتالین باید از دریاچه ها ، نهرها و برکه ها دور باشد. در هنگام تمیز کردن تجهیزات یا دفع مواد زائد ، آبهای آزاد را آلوده نکنید ( 1 ، 5 ). LC50 96 ساعته برای پاندیمتالین در ماهی آفتاب بلوگیل 0.199 ppm و برای قزل آلای رنگین کمان 0.138 ppm است. LC50 48 ساعته در Daphnia magna ، یک سخت پوستان آب شیرین کوچک ، 0.28 است ( 5 ).
تأثیر بر سایر حیوانات (گونه های غیر هدف)
هنگامی که طبق دستورالعمل های برچسب استفاده می شود ، پندیمتالین برای زنبورها یا پستانداران سمی نیست ( 6 ).
سرنوشت محیط زیست
تجزیه مواد شیمیایی در خاک و آبهای زیرزمینی
پندیمتالین به شدت به مواد آلی خاک و رس جذب می شود و از طریق خاک شسته نمی شود تا آب های زیرزمینی را آلوده کند ( 3 ، 6 ، 5 ).

پندیمتالین در معرض تجزیه میکروبی نیست. تلفات اندکی از پاندیمتالین می تواند ناشی از تجزیه نانوایی و فرار شدن آن باشد. هنگامی که طبق دستورالعمل های برچسب استفاده می شود ، هیچ گونه انتقال به محصولات بعدی انتظار نمی رود ( 6 ). نیمه عمر خاک آن 90 روز است ( 3 ).
تجزیه مواد شیمیایی در آب
پندیمتالین در برابر هیدرولیز پایدار است ، اما توسط نور در سیستم های آبی تخریب می شود. پندیمتالین ممکن است با تمایل شدید به اتصال به رسوبات و مواد آلی از آب خارج شود. در رسوبات به سرعت تخریب می شود.
تجزیه مواد شیمیایی در پوشش گیاهی
اثرات علف کش پندیمتالین به مهار تقسیم سلول و افزایش طول سلول مربوط می شود. توسط ریشه و شاخه های گیاه جذب می شود. پندیمتالین توسط برگهای علف جذب نمی شود. فقط مقدار بسیار کمی توسط گیاهان از خاک گرفته می شود. جابجایی پس از جذب در بافتهای گیاه ، محدود شده و پاندیمتالین از طریق اکسیداسیون تجزیه می شود. بقایای موجود در محصولات هنگام برداشت معمولاً کمتر از سطح قابل تشخیص (ppm 0.05) است ( 6 ).
ویژگی های فیزیکی و راهنماها
پندیمتالین یک ماده جامد بلوری به رنگ زرد نارنجی است که بوی آن از نوع مغز خشک یا ضعیف مانند میوه است ( 3 ، 6 ). محصولات حاوی پندیمتالین از کمی تا بسیار قابل اشتعال متغیر است. آنها نباید در نزدیكی گرما یا شعله های آتش نگهداری شوند ، مورد استفاده قرار گیرند یا آنها را اداره كنند ( 6 ). به آرامی توسط نور تجزیه می شود ( 2 ). در دما و فشارهای طبیعی پایدار است ، اما اگر در معرض گرما یا شعله قرار گیرد ممکن است خطر آتش سوزی کمی داشته باشد. در حضور اکسید کننده های قوی خطر آتش سوزی و انفجار ایجاد می کند. تجزیه حرارتی پندیمتالین باعث آزاد شدن اکسیدهای سمی نیتروژن و کربن می شود ( 2 ).
محدودیت های مواجهه شغلی:
هیچ محدودیت در معرض شغلی برای pendimethalin توسط OSHA ، NIOSH یا ACGIH تعیین نشده است ( 3 ).
مشخصات فیزیکی:

مورد#:
40487-42-1

وزن مخصوص:
1.17 گرم در میلی لیتر در دمای 25 درجه سانتیگراد ( 6 )

حلالیت H20:
0.275 ppm در 25 درجه سانتیگراد ( 1 ) 300 ppb در دمای 20 درجه سانتیگراد ( 2 )

حلالیت در حلالهای دیگر:
محلول در بیشتر حلالهای آلی مانند استون (161.0 گرم در 100 میلی لیتر در 25 درجه سانتیگراد) و زایلن ( 1 ، 6 ). محلول در روغن ذرت ، هپتان ، بنزن ، تولوئن ، کلروفرم ، دی کلرومتان.
در ایزوپروپانول محلول متوسط ​​است.
کمی در اتر و بنزین محلول است ( 2 ).

نقطه ذوب:
ذوب از 47-53 درجه سانتیگراد شروع می شود و نمونه ها به طور کامل در 56-58 درجه سانتیگراد ذوب می شوند ( 6 ).

نقطه جوش:
330 درجه سانتیگراد (626 درجه فارنهایت) ( 6 )

نقطه اشتعال:
92 درجه فارنهایت ( 1 )

فشار بخار:
ناچیز 3.0 10 10 تا منفی 5 میلی متر جیوه در 25 درجه سانتیگراد ( 6 )

کوچ:
24300 گرم در میلی لیتر ( 3 )

کلاس شیمیایی / استفاده:
علف کش دینیتروآنیلین

PADI:
0.125 میلی گرم در کیلوگرم در روز ( 4 )

MPI:
7.5 میلی گرم در روز برای یک فرد 60 کیلویی ( 4 )

منبع : pmep.cce.cornell.edu

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 12, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها2090 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات