بهبود کیفیت گل حنای گینه نو با کاربرد کود کندرهش و اسید هیومیک در بستر کشت را شرح دهید .

1.13Kعناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) پاسخ به سوالات عمومی در زمینه تغذیه گیاهان

پرسش و پاسخ عمومی در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان در زیر این مقاله قابل نمایش عموم میباشد و طرح سوال به صورت رایگان است

تقریباً 20 عنصر مغذی و ریز مغذی از مواد مغذی ضروری برای تأمین کلیه نیازهای بیوشیمیایی گیاهان به حساب می آیند.

اهداف یادگیری

  • تشخیص عناصر مورد نیاز گیاهان به صورت تخصصی
[caption id="attachment_53342" align="aligncenter" width="378"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود پرسش و پاسخ عناصر مورد نیاز گیاهان[/caption]

امتیاز کلیدی مطالب

  • اگر گیاه نتواند چرخه حیات خود را بدون آن کامل کند ، اگر هیچ عنصر دیگری نتواند عملکرد مشابه را انجام دهد و مستقیماً در تغذیه نقش داشته باشد ، یک عنصر ضروری است.
  • یک ماده مغذی ضروری مورد نیاز گیاه در مقادیر زیاد ، عنصر درشت مغذی ماکرو نامیده می شود ، در حالی که ماده مغذی مورد نیاز در مقدار بسیار کم ، عنصر ریز مغذی میکرو نامیده می شود.
  • منابع کمبود یا ناکافی مواد مغذی بر رشد گیاه تأثیر منفی می گذارد ، که منجر به توقف رشد ، رشد کند ، کلروز یا مرگ سلول می شود.
  • حدود نیمی از مواد مغذی ضروری ریز مغذی هایی مانند بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس ، مولیبدن ، نیکل ، سیلیسیم و سدیم است.

شرایط کلیدی برای تغذیه گیاهان

  • ریز مغذی : ماده معدنی ، ویتامین یا ماده دیگری که حتی در مقادیر بسیار کمی برای رشد یا متابولیسم ضروری است.
  • کلروز : زردی بافت گیاه به دلیل از دست دادن یا عدم وجود کلروفیل
  • درشت مغذی : هر یک از عناصر مورد نیاز مقدار زیادی از موجودات زنده است

مواد مغذی ضروری

گیاهان برای تأمین تمام نیازهای بیوشیمیایی خود فقط به نور ، آب و حدود 20 عنصر نیاز دارند. به این 20 عنصر عناصر مغذی ضروری گفته می شود . برای اینکه یک عنصر ضروری تلقی شود ، سه معیار لازم است:
  1. یک گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند
  2. هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد
  3. این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد

درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو

عناصر اساسی را می توان به عناصر درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو تقسیم کرد . مواد مغذی مورد نیاز گیاهان در مقادیر بیشتر را عناصر درشت مغذی می نامند. حدود نیمی از عناصر اساسی عناصر مغذی در نظر گرفته می شوند: کربن ، هیدروژن ، اکسیژن ، نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و گوگرد. اولین کربن (C) برای تشکیل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، اسیدهای نوکلئیک و بسیاری از ترکیبات دیگر به کربن (C) نیاز است. بنابراین ، در همه ماکرومولکول ها وجود دارد. به طور متوسط ​​، وزن خشک (به استثنای آب) سلول 50 درصد کربن است ، و آن را به یک قسمت اصلی از مولکول های زیستی گیاه تبدیل می کند. [caption id="attachment_53343" align="aligncenter" width="401"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود ماکرو و میکرو پرسش و پاسخ کود میکرو و ماکرو[/caption]
عناصر اساسی مورد نیاز گیاهان : برای اینکه یک عنصر به عنوان یک ماده اساسی در نظر گرفته شود ، گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند ، هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد و این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد.

عناصر فراوان در چرخه رشد گیاهان نقش نیتروژن

عنصر فراوان بعدی در سلولهای گیاه نیتروژن (N) است. بخشی از پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک است. ازت در سنتز برخی ویتامین ها نیز استفاده می شود. هیدروژن و اکسیژن عناصر درشت مغذی هستند که بخشی از بسیاری از ترکیبات آلی هستند و همچنین آب را تشکیل می دهند. اکسیژن برای تنفس سلولی لازم است.

نقش موثر اکسیژن در گیاهان

گیاهان از اکسیژن برای ذخیره انرژی به شکل ATP استفاده می کنند. فسفر (P) ، ماکرومولکول دیگر ، برای سنتز اسیدهای نوکلئیک و فسفولیپیدها لازم است. به عنوان بخشی از ATP ، فسفر امکان تبدیل انرژی غذایی را از طریق فسفوریلاسیون اکسیداتیو به انرژی شیمیایی فراهم می کند. انرژی نور در حین فتوسفریلاسیون در فتوسنتز به انرژی شیمیایی تبدیل می شود. و به انرژی شیمیایی تبدیل می شود تا هنگام تنفس استخراج شود.

نقش گوگرد در تغذیه گیاهان

گوگرد بخشی از آمینو اسیدهای خاص مانند سیستئین و متیونین است و در چندین کوآنزیم وجود دارد. گوگرد همچنین به عنوان بخشی از زنجیره انتقال الکترون که شیب های هیدروژن در تبدیل انرژی نور به ATP نقش اساسی دارند ، در فتوسنتز نقش دارد.

نقش پتاسیم در تغذیه گیاهان

پتاسیم (K) به دلیل نقش آن در تنظیم باز و بسته شدن روزنه مهم است. روزنه ها به عنوان روزنه هایی برای تبادل گاز به حفظ تعادل آب سالم کمک می کنند. پمپ یون پتاسیم از این فرآیند پشتیبانی می کند.

نقش منیزیم در بهبود عملکرد گیاه

منیزیم (منیزیم) و کلسیم (کلسیم) نیز از عناصر مغذی مهم هستند. نقش کلسیم دو برابر است: برای تنظیم انتقال مواد مغذی و پشتیبانی از بسیاری از عملکردهای آنزیم. منیزیم برای فرآیند فتوسنتز مهم است. این مواد معدنی همراه با ریز مغذی ها به تعادل یونی گیاه نیز کمک می کنند.

عناصر مورد نیاز ارگانیسم های خاک به شرح زیر است

ارگانیسم ها علاوه بر عناصر مغذی زیاد ، به عناصر مختلفی به مقدار کم نیاز دارند. این ریز مغذی ها یا عناصر کمیاب در مقادیر بسیار کمی وجود دارند. هفت ریز مغذی اصلی شامل بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس و مولیبدن است.

عناصر ریز مغذی میکرو

معرفی عناصر ریز مغذی و نقش آنها در تغذیه گیاهان

نقش بور در تغذیه گیاهان

اعتقاد بر این است که بور (B) در انتقال کربوهیدرات در گیاهان نقش دارد. همچنین در تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کند. کمبود بور غالباً باعث بازگرداندن جوانه ها خواهد شد.

نقش کلر در تغذیه گیاهان

کلر (Cl) برای اسمز و تعادل یونی لازم است. همچنین در فتوسنتز نقش دارد.

نقش مس در بهبود عملکرد گیاهان

مس (مس) جز component برخی از آنزیم ها است. علائم کمبود مس شامل قهوه ای شدن نوک برگها و کلروز (زردی برگ ها) است.

نقش آهن در بهبود عملکرد گل و گیاه

آهن (Fe) برای سنتز کلروفیل ضروری است ، به همین دلیل کمبود آهن منجر به کلروز می شود.

نقش منگنز در بهبود عملکرد گیاهان

منگنز (Mn) برخی از آنزیم های مهم دخیل در تشکیل کلروفیل را فعال می کند. گیاهان کمبود منگنز در رگهای برگ های آن کلروز ایجاد می کنند. در دسترس بودن منگنز تا حدودی به pH خاک بستگی دارد.

نقش مولیبدن در تغذیه گیاهان جوان

مولیبدن (Mo) برای سلامت گیاه بسیار ضروری است ، زیرا گیاهان از آن برای کاهش نیترات به شکل های قابل استفاده استفاده می کنند. بعضی از گیاهان از آن برای تثبیت نیتروژن استفاده می کنند. بنابراین ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود.

نقش روی در بهبود عملکرد و تغذیه گیاهان

روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است.

کمبود عناصر غذایی در گیاهان چه مواردی را ایجاد خواهد کرد

کمبود هر یک از این مواد مغذی ، به ویژه عناصر مغذی درشت ، می تواند روی رشد گیاه تأثیر منفی بگذارد. بسته به ماده مغذی خاص ، کمبود آن می تواند باعث توقف رشد ، رشد کند یا کلروز شود. کمبود شدید ممکن است منجر به علائم مرگ سلول در برگها شود. [caption id="attachment_53344" align="aligncenter" width="405"]کمبود عناصر در گیاهان و تغذیه نا مناسب کمبود عناصر در گیاهان[/caption]

عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) هدف ما پاسخ به سوالات شما عزیزان در راستای تکمل علوم کشاورزی ایران

سازمان زنجیره تامین بهشت با ایجاد بستری در جهت پاسخگویی به سوالات راهکاری برای کمک به کشاورزان را نهادینه کرده است .

با بارگذاری سوال و جواب در فروش محصولات سهیم باشید و خود را بازنشسته کنید .

جهت مطالعه روند سهم دهی به شما عزیزان میتوانید وارد بستر تکمیل علم شوید .

بهترین تغذیه برای گیاهان چیست ؟

هدف ما پاسخ به سوالات شما میباشد و در این راستا بیش از هزاران سوال و جواب در اختیار شما قرار میدهیم .

سوالاتی که در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) بارگذاری شده است به صورت دسته بندی در بخش های مختلف تقسیم شده است .

دسته بندی ها در تمامی زمینه های گیاهی به تفکیک میباشد .

تعدادی از دسته هایی که بارگذاری شده است و در آنها مطالبی تخصصی به صورت سوال و جواب ذخیره شده است به شرح زیر است .

دسته های تخصصی ایجاد شده در زمینه عناصر مورد نیاز گیاهان چیست ؟

کود مناسب گیاهان دارویی که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی فضای باز که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی آپارتمان که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب درختان میوه که به تفکیک تمامی درختان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب سبزیجات که به تفکیک تمامی سبزیجات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب کاکتوس ها که به تفکیک تمامی کاکتوس ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب نشاء که به تفکیک تمامی نشاء ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب غلات که به تفکیک تمامی غلات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

هدف پاسخگویی و ساختار سازی سازمان چیست ؟

پاسخ به تمامی سوالات صنایع کشاورزی و زیر دسته اصلی عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) میتواند راهکاری برای بهبود تولیدات محصولات زراعی ، باغی و گلخانه ای باشد .

هدف این سازمان از ایجاد بستری در راستای تکمیل علوم در تمامی زمینه ها کمک به ایران و ایرانی میباشد و میکوشد تا بتاند راندمان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان را فراهم آورد .

فراموش نکنید پلن های درآمدی سازمان در راستای عرضه محصولات به کشاورزان به صورت سهم بندی صورت گرفته است و اعضای فعال در زمینه پاسخ گویی به سوالات و نیز طراحان سوال های تخصصی میتوانند در فروش محصولات کشاورزی سهیم باشند .

محتوای بارگذاری شده از مقالات خارجی جمع آوری و ترجمه شده است - مطالعه و انتشار با ذکر منبع بلامانع است bio.libretexts.org

مرکز آموزش ویدئویی بستری برای آموزش های رایگان کشاورزی .

">عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود )
کود سولفات کود نیترات کود نیتروژن
0

a7da2c3825733d9576155060a63c911f91e8b3b7 14 - بهبود کیفیت گل حنای گینه نو با کاربرد کود کندرهش و اسید هیومیک در بستر کشت را شرح دهید .بهبود کیفیت گل حنای گینه نو با کاربرد کود کندرهش و اسید هیومیک در بستر کشت را شرح دهید .

مصطفی قدیری سوال ویرایش شده دسامبر 27, 2020
گذاشتن نظر
0

بهبود کیفیت گل حنای گینه نو با کاربرد کود کندرهش و اسید هیومیک در بستر کشت را شرح دهید .

به منظور بررسی تأثیر کود کندره و اسید هیومی بر بهبود عملکرد گل حنای گینه نو )) پهوهشی بده صدورت تیمار و سه تکرار مورد بررسی قرار گرفت تیمارها شامل کود کندره با فرمدول کدودی 15 فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی با کیلوگرم 4 و2 کیلوگرم بر مترمکعب و اسید هیومی در سه سطح صفر 6 و 4/5 3 1/5 در پن سطح صفر 12-11-18-2.7MgO-8S درصد پوسته برن 10 درصد پرلیت و 40 درصد پیت ما 50 بر مترمکعب بودند که با بستر کاشت مخلوط شدند بستر کاشت شامل (به کیلدوگرم بدر مترمکعدب بده 6 صورت حجمی )بود پن ماه پس از کاشت بذر نتای نشا داد بیشترین تعداد گل در کود کندره کیلدوگرم بدر مترمکعدب 3 عدد) و بیشترین تعداد برگ نیز مربوط به کدود کنددره 20 کیلوگرم بر مترمکعب ( 2 همراه اسید هیومی عدد) بود کود کندره تأثیر مکبت و معنیداری بر تمامی صفات ارزیابی شده نشا داد همچنین اسدید هیومید تدأثیر مکبدت 122( معنیداری در ارتفاع گیاه تعداد برگ و ساقه سطح برگ کلروفیل کل وز تازه ساقه قطر گل طول عمر ت گل و تعداد گل داشت کیلدوگرم بدر مترمکعدب بده 4/5 تدا 3 کیلوگرم بر مترمکعب و کود کندره 2-4 باتوجه به نتای تحقیق حاضر کاربرد اسید هیومی منظور پرورش گل حنای گینه نو توصیه میشود

گل حنای گینه نو 1 )) گیاهی چندساله است که به دلیل تنوع در رنگ و همچنین طول عمر گل به عنوا یکی از مهمترین گیاها گلدار گلدانی مدورد توجده ] تولید ی گیاه بدا کیفیدت مسدتلزم 40 قرار گرفته است [ 2 داشددتن تغذیدده مناسددب مددیباشددد کودهددای کندددره کودهایی هستند که به سرعت حل نشده و در اختیدار گیداه قرار نمیگیرند و عناصر غذایی آنها در طول زمدا از چندد هفته تا چند ماه آزاد میشدود سدرعت رهاسدازی کدود یدا براسا حلالیت کم تجزیه بیولوژیکی یا پوش های نیمه ] ایدن کودهدا از نظدر 4[ تراوا در اطدرا ذرات آ اسدت عناصر غذایی بازده بیشتری نسبت به کدود آبیداری دارندد زیرا بیشتر عناصر غذایی بده جدای آبشدویی توسدا گیداه ]5 جذب میشود [ ]18[ کودهای کندره بسته به اسیدیته و دمای بسدتر ] نوع کود و سطح رطوبت دوره 56 ضخامت پوش کود [ ] در پهوهشددی تددأثیر کددود 1 رهاسددازی متفدداوتی دارنددد [ 17 3 کنترلرهدددای ازموکدددوت – بدددا دوره 11-10-2MgO-TE میلدی گدرم در کیلدوگرم 70 ماهه و به مقدار 3-4 رهاسازی خاك روی گل داوودی مورد بررسدی قدرار گرفدت نتدای نشا داد که ارتفاع گیاه وز خش و پارامترهای گلددهی از قبیل تعداد گل قطر گل و وز خش گل در مقایسه با ]در آزمایشدی دیگدر تدأثیر کدود 25شاهد افزای یافدت [ 13N 4 کنترلرهای نوتریکوت 3/3 – با مقدادیر 5.7P-10.8K لیتری به صورت ترکیب 1/5 گرم در گلدا های 9/9 و 6/6 با بستر در گل حنای گینه نو مورد بررسدی قدرار گرفدت و گرم کود زودتر از گیاهدا 9/9گیاها تیمار شده با مقدار
1 . Balsaminaceae 2 . Slow-release fertilizer 3 . Osmocote 4 . Nutricote
گرم کود به گلدهی رسیدند گیاها 3/3 تیمار شده با مقدار گدرم بیشدترین تدوده 9/9 و6/6تیمار شده با مقادیر کدود ] نتدای بیدانگر 27[ خش شاخه و اندازه گیاه را داشدتند تأثیر کودهای کندره بر افزای ارتفاع گیاه تعداد برگ محتوای کلروفیل وز تازه و خش در گل داوودی بدود همچنین مقادیر نیتروژ فسفر و پتاسیم برگ افزای قابدل توجهی یافت و سبب بهبود قابلیت دسترسی عناصر غذایی ] در پهوهشی کاربرد کود 33و کیفیت گل داوودی شدند [ کندره ازموکوت 140 70 0 با مقادیر 14N-6P-11.6K میلیگرم در کیلوگرم خاك روی گل داوودی مدورد 280 و میلیگرم باعث افدزای 70 بررسی قرار گرفت مقدار کود معنیداری در ارتفاع گیاه تعداد شاخه تعداد بدرگ در هدر گیاه وز تازه و خش گیاه قطر گدل وز گدل و تعدداد ]9[ گل شد استفاده بیرویه از کودهای شیمیایی و عددم اسدتفاده از کودهای آلی طی سالیا اخیر عامل کاه چشمگیر میزا ]از این 39[ ماده آلی خاكهای کشور بوده است رو امروزه مصر انواع کودهای آلی رو به افدزای اسدت از جملده کودهای آلی اسید هیومی میباشد اسید هیومید سدبب افزای حاصلخیزی خاك و بهبود ویهگیهدای فیزیکدی و شیمیایی خاك مانند نفوذپذیری تهویه دانهبندی ظرفیدت نگهداری آب در خداك تحدرك و در دسدتر قدرار داد عناصر غذایی مدی شدود افدزای جدذب نیتدروژ فسدفر پتاسیم کلسیم و منیزیم از طریق افزای قابلیت تحرك این ]تأثیر اسید هیومی و کدود 35عناصر گزارش شده است [ روی گدل لالده بررسدی شدد و نتدای NPK )17-17-17( بیانگر افزای در ارتفداع گیداه سدطح بدرگ قطدر سداقه محتوای کلروفیل برگ وز خش و تدازه گدل محتدوای ]تدأثیر 11 عناصر غذایی و گلددهی پدی از موعدد بدود [ b a معنیدار اسید هیومی بر سطح و کل به عنوا ظرفیت فتوسنتزی تعداد گل و غلظت کدل فنل در گل همیشه ] هدد از 2 بهار نشا داده شده است [ انجام پهوه حاضر بررسی تدأثیر کودهدای کنددره و اسید هیومی و اثر متقابل آنها بر عملکدرد و کیفیدت گدل حنای گینه نو میباشد
مواد و روشها این پهوه در مجموعه گلخانههدای تحقیقداتی دانشدکده بده صدورت 1393 کشاورزی دانشگاه شدهرکرد در سدال فاکتوریل و در قالب طرح کاملاً تصادفی با سه تکرار روی Impatiens hawkeri گل حنای گینه نو )) انجدام شدد هدر واحد آزمایشی شامل سه گلدا بدود تیمارهدا شدامل کدود 12 کندره با فرمول کودی با دوره 1 -11-18-2.7MgO-8S 6 و 4/5 3 1/5 ماهه در پن سطح صفر 4 تا 3رهاسازی کیلوگرم بر مترمکعب و اسید هیومی در سه سدطح صدفر کیلوگرم بدر مترمکعدب بسدتر کشدت بدود در اید ن 4 و2 F آزمددای بددذور گددل حنددای گیندده نددو ( )رقددم دیددواین 1 درصد 50 در سینی نشا و در بستری شامل 2اسکارلت قرمز درصد پوسته بدرن (بده 10 درصد پرلیت و 40 پیت ما روز پس از کاشت بذور 70 صورت حجمی) کشت شد و لیتری با بستر مشابه انتقال یافتندد 0/7 نشاها به گلدا های درجده سدانتی گدراد و 28 تدا 25دمای محیا گلخانه بدین درصد متغیر بود مقادیر کود و 75 تا 70رطوبت نسبی بین اسید هیومی ذکر شده ی بدار در مرحلده کاشدت بدذر و ی بار در مرحله انتقال نشا بده صدورت ترکیدب بدا بسدتر کشت به کار برده شدند. آبیداری بده صدورت روزانده و بده مقدار مساوی انجام شدد پدن مداه پدس از کاشدت بدذور صفات موردنظر اندازهگیری شدند ارتفاع گیاه با استفاده از خاک فلزی برحسب سانتی
1 . Yaramila 2 . Divine Scarlet Red
متر و قطر گدل بدا اسدتفاده از کدول یس دیجیتدال برحسدب میلی متر انددازه گیدری شدد همچندین تعدداد بدرگ تعدداد انشعابات تعداد غنچه در پایدا آزمدای و تعدداد گدل از شروع گلدهی تا پایا دوره آزمای شدمارش شدد طدول عمر ت گل از زما رنگ گرفتن غنچهها تدا ریدزش گدل درنظر گرفته شد از هر بوته سه گل انتخاب شد و میانگین آنها مقایسه شد در پایا دوره رشد اندامهای هوایی گیداه از محل طوقه جدا شدند ریشهها نیز همراه با محیا کشت از گلدا خارج شده و پس از شستشو به آزمایشگاه انتقدال داده شدند و وز تازه اندام هوایی و ریشه بطور جداگانه با استفاده از ترازوی دیجیتال برحسدب گدرم تعیدین گردیدد برای تعیین وز خش اندام هوایی و ریشده انددام مدورد 48 درجده سدانتی گدراد بده مددت 80نظر در آو با دمای ساعت قرار داده شد پس از آ وز خش آنها با ترازوی دیجیتال برحسب گرم اندازهگیری شد از آنجدایی کده ایدن گیاه هم از نظدر سد بزینگی بدرگ و هدم گدل بایدد در حدد بد ه 3مطلوب باشد میزا کلروفیل با دستگاه اسپکتروفتومتر ]14[ روش آرنو در تیمارهای مختلف انددازه گیدری شدد جهت اندازهگیری سطح برگ از دستگاه اندازهگیری سدطح برحسددب سددانتیمترمربددع اسددتفاده شددد در پایددا 4بددرگ آزمای داده های حاصل با استفاده از نرم افزارهای آمداری MSTAT و SAS – مورد تجزیه و تحلیل قدرار گرفدت و C مقایسه میدانگین در سدطح LSD هدا نیدز از طریدق آزمدو احتمال پن درصد انجام شد
نتایج و بحث نتای تجزیه واریانس بیدانگر تدأثیر کدود کنددره اسدید هیومی و اثر متقابل آنها بر ارتفاع گیاه در سدطح احتمدال )1 ی درصد میباشد

با کاربرد کود کندره 21/3 کیلوگرم بر مترمکعب بیشترین ارتفاع گیداه ( 2هیومی 6/50 سددانتیمتددر) حاصددل شددد و کمتددرین مقدددار ارتفدداع ( سانتی کیلوگرم بر مترمکعب 4 متر) نیز در تیمار اسید هیومی ) افزای ارتفاع مطلوب گیاه در ایدن 2فاقد کود بود (جدول پهوه با نتای دیگر محققا روی برخی از گیاها زینتی بدا 9 6[کاربرد کود کندره و اسید هیومی مطابقت داشدت ]کودهای کنددره 55 و 49 46 41 33 25 23 11 10 به دلیل کنترل فرایند رهاسازی عناصر غذایی تکبیدت عناصدر تأمین عناصر غذایی به فرم هایی که برای گیاها مناسب است و همچنین اثرات هم افزایی عناصر قابلیت دسترسی به عناصر ]53[ را افزای میدهند از آنجایی که کودهای فسفات ها و نیترات هدا بیشدترین ] کودهدای کنددره معمدولاً 44آبشویی را دارا هسدتند [ محتوی مقادیری نیتروژ فسفر پتاسیم و مقدادیر متفداوتی از عناصر کم ] نیتدروژ مهدم تدرین جدزء 4[ مصر هستند ترکیبی کلروفیل و اسیدهای آمینه و آنزیمها است بندابراین ممکن است فعالیت مریسدتم هدا تقسدیم سدلولی و تعدداد سلولها را افزای دهد و باعث طویل شدد سدلول هدا در ] همچندین یکدی از اجدزای تشدکیل 37[ گیاه شود دهندده پروتئینها اسیدهای نوکلئی و نوکلوئتیددها بدوده کده در واکن های متابولیکی گیاه ضروری هستند افزای رشد و عملکرد با کاربرد نیتروژ به علت نقد مهدم نیتدروژ در رشد سلولها و درنتیجه تحری رشد رویشی گیداه اسدت ]نیتروژ با بهبود رشد رویشی باعدث افدزای طدول 54[ ] فسدفر نیدز عنصدر سدازنده سدلول هدای 32 گیاه میشود [ گیاهی است که برای تقسدیم سدلولی توسدعه و رشدد گیداه ضروری میباشد و به همین دلیل باعث افدزای ارتفداع در – ] پتاسیم نیز یکی از مهدم 7[ گیاها جوا و نهالها میشود ترین عناصر همه کاره و موردنیاز گیاه است ایدن عنصدر در رشد سلولی سنتز پروتئین فعال شد آندزیم هدا و فتوسدنتز ] اسید هیومی نیددز از طریددق اثرات 4[ نقدد عمدددهای دارد
] و با تأثیر بر متابولیسم سددلولهددای گیاهی و 51 هورمونی [ همچنددددین با قدرت کلات کنندگی و افزای جذب عناصر غذایی سبب افزای رشد و ارتفاع گیاه میشود اسددددددید هیومی دارای ترکیبات شبه جیبرلینی است که میتوانند بر و اسدید NPK ] کداربرد 45[ رشد سدلول هدا مدرثر باشدند هیومی به دلیل افزای سنتز کربوهیدراتها و پروتئینهدا ]52[ باعث افزای رشد رویشی در گیاها میشود اسددید هیومیدد در سددطح احتمددال پددن درصددد کددود کندره و اثر متقابل آنها در سطح احتمال ی درصد بدر ) بددا کدداربرد کددود 1 تعددداد بددرگ معنددیدار بددود (جدددول کیلدوگرم بدر مترمکعدب فاقدد اسدید هیومید 3کندره عدد) و در تیمار اسید هیومید 122بیشترین تعداد برگ ( کیلوگرم بر مترمکعدب فاقدد کدود کمتدرین تعدداد بدرگ 2 )نتای این پدهوه بدا 2 عدد) حاصل شد (جدول 38/6( ] بدا کداربرد 33 و 9نتای دیگر محققا روی گل داوودی [ کود کندره و همچنین در مورد استفاده از اسید هیومی با نتای دیگر محققا روی گل شب ] مطابقت داشت 6[ بو در صفت تعداد انشعاب تیمدار کدود کنددره در سدطح احتمال ی درصد و اسید هیومی در سطح احتمدال پدن درصد اثر معنیداری نشا دادند ولی اثر متقابل آنها تأثیری ) در این صدفت اخدتلا 1بر این صفت نداشت (جدول معنیداری بین تیمارهای کود کندره مشاهده نشد ولدی بین سطوح کود کندره و تیمار شاهد تفاوت معندی داری 8/77مشاهده شد به نحوی که بیشدترین تعدداد انشدعاب ( کیلددوگرم بددر 3 عدددد) مربددوط بدده تیمددار کددود کندددره عددد) مربدوط بده تیمدار 2/88مترمکعب و کمترین تعداد ( کیلدوگرم بدر 2شاهد بود همچنین با کاربرد اسید هیومی عددد و 7/73مترمکعب بیشترین تعداد انشعاب با میدانگین عدد در تیمار شاهد بدود 6/60کمترین تعداد نیز با میانگین )افزای تعداد انشعاب در این تحقیق بدا نتدای 3(جدول دیگر محققا روی سدایر گیاهدا زینتدی بدا کداربرد کدود ]62 و 59 58 25 21 9کندره مطابقت داشت

سطح برگ به طور معنیداری تحت تأثیر کود کندره اسید هیومی و اثر متقابلشا در سطح احتمال ی درصدد 23/9( )بیشددترین سددطح بددرگ 1 قددرار گرفددت (جدددول سانتی کیلدوگرم 6 مترمربع )مربوط به تیمار کدود کنددره کیلددوگرم بددر 4 بددر مترمکعددب بدده همددراه اسددید هیومیدد سانتیمترمربع )نیدز 6/30( مترمکعب و کمترین سطح برگ کیلوگرم بر مترمکعب بدود 4 مربوط به تیمار اسید هیومی )نتای این پهوه با نتدای محققدا روی گدل 2 (جدول ]و در مورد اسدتفاده از 60[ کوکب با کاربرد کود کندره اسید هیومی با نتای دیگر محققا روی گلهدای همیشده بهار گلایول و لاله با اسدتفاده از اسدید هیومید مطابقدت 1 2[ داشت 1 و 0 1 ] نتای تجزیه واریانس بیانگر تأثیر کود کنددره و اثدر متقابل آنها بر میزا کلروفیدل کدل در سدطح احتمدال ید درصد میباشد اسید هیومی نیدز در سدطح احتمدال پدن ) با کداربرد کدود کنددره 1 درصد معنیدار بود (جدول 2 کیلددوگرم بددر مترمکعددب بدده همددراه اسددید هیومیدد 4/5
10 کیلوگرم بر مترمکعدب بیشدترین میدزا کلروفیدل کدل ( میلیگرم بر گرم وز تازه) و کمترین میدزا کلروفیدل کدل میلدی گدرم بدر گدرم وز تدازه) 6/68نیز در تیمار شداهد ( )نتای پهوه حاضر با نتای دیگدر 2 حاصل شد (جدول محققددا روی برخددی از گیاهددا زینتددی بددا کدداربرد کددود 10 8 6 2[ کندره و اسید هیومید مطاب قدت داشدت 11 3 ]62 و60 55 46 3 کودهای کندره معمولاَ محتدوی مقدادیری نیتدروژ فسفر پتاسیم و مقادیر متفاوتی از عناصر کم مصر هستند ]مصر کافی کودهای نیتروژنه در فصدل رشدد سدبب 4[ گسترش سطح برگ و افزای ظرفیدت فتوسدنتزی گیداه و ]همچنین با افزای میدزا 30[ تولید مواد پرورده میگردد مصر فسفر رشد گیاه تحت تأثیر قرار میگیرد شداخص سطح برگ افزای یافته کلروفیل و فتوسنتز بیشتر شدده و درنهایت موجب افزای رشدد رویشدی در گیداه مدی شدود ]پتاسدیم نیددز در پیونددد پپتیدددها پددروتئین متابولیسددم 22[ کربوهیدراتها تقسیم سلولی و تمایزیابی مداخله مدی کند

این عنصر آنزیمهایی را که در فتوسنتز نقد دارندد 19[ فعال میکند و همچنین برای تکبیت دی اکسیدکربن ضروری ]در تنظیم روزنهها طی تعرق و فتوسنتز فعالیت 20[ است ] همچنین 48[ آنزیمها و حف فشار تورژسانس نق دارد اسید هیومی با افدزای فعالیدت آندزیم ر وبیسدکو سدبب ] مدواد 24[ افزای فعالیدت فتوسدنتزی گیاهد ا مدی شدود هیومیکی در فرایندهای بیولوژی نظیر فتوسنتز و کلروفیل ]این مواد با افزای جذب عناصدر غدذایی 50[ کل مرثرند از جمله نیتروژ منجر به افزای کلروفیل و فتوسنتز گیداه ]36[ شددده و از ایددن طریددق رشددد را افددزای مددیدهنددد هیومی ها نفوذپذیری غشای سلولی را افزای داده ورود پتاسیم را بسیار تسهیل میکنند که نتیجه آ افدزای فشدار داخل سلولی و تقسیم سلول است از طر دیگر افدزای انرژی در داخل سلول منجر به افدزای تولیدد کلروفیدل و ] اسید هیومی از طریق 29میددزا فتوسددنتز خواهددد شددد [ اثرات مکبت فیزیولوژیکی از جمله اثر بر متابولیسم سددلولهددای گیاهی و افزای غلظت کلروفیل برگ باعث افزای ]45[ عملکرد گیاها میشود اسید هیومید بدر صدفت وز خشد سداقه تدأثیری نداشت ولی کود کندره و اثر متقابل کدود کنددره و اسید هیومی بر وز خش ساقه در سدطح احتمدال ید ) بیشترین وز خش سداقه 1 درصد معنیدار بود (جدول کیلدوگرم بدر 6 گرم) مربوط به تیمار کود کندره 6/91( کیلوگرم بر مترمکعدب 4مترمکعب به همراه اسید هیومی گرم) نیدز مربدوط بده 0/486و کمترین وز خش ساقه ( ) افزای وز خش سداقه نیدز 2تیمار شاهد بود (جدول 8با نتای دیگر پهوهشگرا روی برخی از گیاها زینتدی [ ] با کاربرد کود کندره و روی گلهدای 41 و 33 12 9 ] بدا اسدتفاده از اسدید هیومید 26 و 11لاله و شمعدانی [ مطابقت داشت نتای تجزیده واریدانس بیدانگر تدأثیر کدود کندره و اثر متقابل آنهدا بدر وز تدازه سداقه در سدطح
احتمال ی درصد مدی باشدد اسدید هیومید نیدز در سدطح )1 احتمال پن درصد بر وز تازه ساقه معنیدار بود (جدول کیلدوگرم 6بیشترین وز تازه ساقه در تیمار کود کندره کیلددوگرم بددر 4بددر مترمکعددب بدده همددراه اسددید هیومیدد گرم و کمترین وز تدازه سداقه 67/1مترمکعب با میانگین گرم در تیمار شاهد حاصل شد (جدول 5/94نیز با میانگین ) افزای وز تازه ساقه با نتای سایر محققا در استفاده 2 11 9[ از کود کندره و اسید هیومی مطابقدت داشدت ]43 و 41 33 28 26 21 نتای تجزیه واریانس بیدانگر تدأثیر کدود کنددره در سطح احتمال ی درصد و اثر متقابل کود کندره و اسید هیومی در سطح احتمال پن درصدد بدر وز تدازه ریشده بود ولی اسید هیومی به تنهدایی بدر ایدن صدفت تدأثیری کیلوگرم بدر 3 )با کاربرد کود کندره 1 نداشت (جدول گرم) و در تیمدار 37/2 مترمکعب بیشترین وز تازه ریشه ( گدرم) حاصدل شدد 8/13 شاهد کمترین وز تدازه ریشده ( )افزای وز تازه ریشه در این تحقیق با نتدای 2 (جدول دیگر محققا روی برخی از گیاهدا زینتدی بدا اسدتفاده از ] نتدای تجزیده 31 و 26 3[ اسید هیومی مطابقت داشت واریانس بیانگر تأثیر کود کندره در سطح احتمدال ید درصد بر وز خش ریشه بود ولی اسید هیومید و اثدر متقابل این دو تیمار بر این صفت تأثیری نداشدت (جددول )مقایسه میانگینها نشا داد کده بیشدترین وز خشد 1 کیلدوگرم بدر 3 گرم) با کاربرد کود کنددره 1/34ریشه ( گدرم) در 0/415 مترمکعب و کمترین وز خشد ریشده ( )افدزای وز خشد 3 تیمار شاهد حاصل شد (جددول ریشه در این پهوه با نتدای محققدا روی گدل حندا بدا ]کود آلدی اسدید 12[ کاربرد کود کندره مطابقت داشت هیومیدد از طریددق تددأمین و در اختیارگددذاری عناصددر کم مصر و پرمصر و بهبود وضدعیت فتوسدنتز در گیداه ]15[ باعددث افددزای وز تددازه و خشدد گیدداه مددیشددود افزای در وز تازه و خش گیاها تیمار شدده بدا اسدید گدزارش شدد ایدن ویهگدی را بده دلیدل NPK هیومی و افزای در سنتز پروتئینها و کربوهیدراتها و بده واسدطه آ افزای در مقدار فتوسنتز میدانند کده درنتیجده قابلیدت دسترسی بیشتر گیاها به عناصر نیتروژ و فسفر میباشدد ]38 و 34 13[ تعداد گل به طور معنیداری تحت تأثیر کود کنددره اسید هیومی و اثر متقابل آنها در سطح احتمال ی درصد عددد) در 20) بیشترین تعداد گدل ( 1قرار گرفت (جدول کیلوگرم بر مترمکعب به همراه اسید 6تیمار کود کندره کیلوگرم بدر مترمکعدب و کمتدرین تعدداد گدل 2هیومی ) افزای 2 عدد) در تیمار شاهد حاصل شد (جدول 2/66( تعداد گل با کاربرد کود کندره و اسید هیومی در ایدن تحقیق با نتای دیگر پهوهشگرا روی تعددادی از گیاهدا 4 25 21 10 9 3 2 زینتی مطابقت داشدت [ 2 43 57 ] نتدای تجزیده واریدانس بیدانگر تدأثیر کدود 62 و 59 58 کندره و اسید هیومی در سطح احتمال ید درصدد و اثر متقابل کود کندره و اسید هیومی در سطح احتمدال ) بیشدترین تعدداد 1پن درصد بر تعداد غنچه بود (جدول کیلدوگرم بدر 6 عدد) در تیمار کود کنددره 41/3غنچه ( کیلوگرم بر مترمکعدب 2مترمکعب به همراه اسید هیومی 2 عدد) در تیمار اسدید هیومید 1و کمترین تعداد غنچه ( ) افزای تعداد 2کیلوگرم بر مترمکعب حاصل شد (جدول غنچه با کداربرد کدود کنددره در ایدن تحقیدق بدا نتدای 5 محققا روی گلهای گازانیا و حنا مطابقدت داشدت [ و 7 ] همچنددین نتددای تجزیدده واریددانس بیددانگر تددأثیر کددود 59 کندره در سطح احتمال ی درصد اسید هیومی و اثر متقابل آنها در سطح احتمال پن درصد بدر قطدر گدل بدود کیلددوگرم بددر 3) بددا کدداربرد کددود کندددره 1(جدددول کیلوگرم بر مترمکعدب 4مترمکعب به همراه اسید هیومی میلیمتدر حاصدل شدد و 63/3 بیشترین قطر گل با میانگین
میلدی متدر در تیمدار 44/8کمترین قطر گل نیز بدا میدانگین ) افدزای قطدر گدل در ایدن 2شاهد مشاهده شد (جدول تحقیق با نتای دیگر محققا با استفاده از کود کنددره و 9[ اسید هیومی روی سایر گیاها زینتی مطابقت داشدت 25 2 ]62 و46 7 نتای بیانگر تأثیر کدود کنددره و اسدید هیومید در سطح احتمال ی درصد بر طول عمر ت گدل روی بوتده میباشد ولی اثر متقابل کود کندره و اسید هیومی بدر ) مقایسده میدانگین هدا 1این صفت تأثیری نداشت (جدول روز) 29/4نشا داد کده بیشدترین طدول عمدر تد گدل ( کیلوگرم بدر مترمکعدب و 6 مربوط به تیمار کود کندره روز) مربوط به تیمار شاهد بدود 14/5کمترین طول عمر ( همچنین با کاربرد اسید هیومی طدول عمدر گدل افدزای یافت به طوری کیلدوگرم بدر 4 که در تیمار اسدید هیومید روز و در 24/1مترمکعب بیشترین طول عمدر بدا میدانگین روز حاصل 19/8 تیمار شاهد کمترین طول عمر با میانگین ) نتای دیگر محققا بیدانگر تدأثیر کودهدای 3شد (جدول ]17نیتروژ و فسفر بر طول عمر گل آهار بود [ در صنعت گلکاری مدر و پیشرفته امروزی عملکدرد زیاد همراه با کیفیت مطلوب مهمتدرین هدد تولیدکنندده است بدین منظور تغذیه بهینه همواره یکی از مهدم تدرین و مرثرترین راهکارها میباشد استفاده از کودهای کنددره باعث افزای کارایی مصر عناصر غذایی و جدذب آنهدا توسا ریشه مدی شدود همچندین باعدث کداه آبشدویی کاه آلودگی کاه سوختن گیاه بر اثر کاربرد زیاد کود ] کودهای کندره معمولاً محتوی مقدادیری 47[ میشود نیتددروژ فسددفر پتاسددیم و مقددادیر متفدداوتی از عناصددر کم ]تأثیر مکبت کود کندره در صفات 4[ مصر هستند اندازهگیری شده را میتوا به دلیل افزای کارایی مصدر عناصر غذایی و کاه آبشویی عناصر غذایی دانسدت کده باعث تسریع رشد افزای فتوسدنتز و محتدوای کلروفیدل تشکیل کربوهیدراتها و انتقال آنها تحری رشد ریشده و جذب عناصر ماکرو و میکرو کده بدرای رشدد و نمدو لازم و اسید هیومی به دلیل NPK ] کاربرد 9است ارتباط داد [ افزای سنتز کربوهیدراتها و پروتئینهدا باعدث افدزای ] مکانیسدم اثدر اسدید 52[ رشد رویشی در گیاها میشود هیومی عمدتاً تشدکیل کمدپلکس بدین اسدید هیومید و یو های معدنی تأثیر اسید هیومی در تدنفس و فتوسدنتز تحری متابولیسم اسید نوکلئی و فعالیت شبه هورمونی آ ] اسددید هیومیدد در شددرایا گلخانددهای و 61 مددیباشددد [ مزرعهای باعث بهبود رشدد گیداه از طریدق افدزای طدول ریشه و یا افزای وز تر و خش ساقه و ریشه میشدود همچنین افزود این ماده آلدی بده خداك افدزای میدزا کلروفیل برگ افزای ریشههای جانبی و سدهولت جدذب ] همچندین 45[ عناصر ماکرو و میکدرو را بده دنبدال دارد علددت تددأثیر اسددید هیومیدد بددر رشددد و نمددو بدده دلیددل تنظیم کنندههایی از قبیل ایندول اسدتی اسدید جیبدرلین وسیتوکینین است .

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو )
مشخصات کود های میکرو
یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است .
میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند :
آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید .
جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی :
با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود.

کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو)
مشخصات کود های ماکرو
در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم .
معرفی عناصر کود ماکرو :
کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود .

حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید .

کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا )

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید .

جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید .

جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 8, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1133 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات