بررسی میزان و تقسیط کود نیتروژن بر درصد پروتئین و آمیلوز دانه برنج را شرح دهید ؟

2.03Kعناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) پاسخ به سوالات عمومی در زمینه تغذیه گیاهان

پرسش و پاسخ عمومی در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان در زیر این مقاله قابل نمایش عموم میباشد و طرح سوال به صورت رایگان است

تقریباً 20 عنصر مغذی و ریز مغذی از مواد مغذی ضروری برای تأمین کلیه نیازهای بیوشیمیایی گیاهان به حساب می آیند.

اهداف یادگیری

  • تشخیص عناصر مورد نیاز گیاهان به صورت تخصصی
[caption id="attachment_53342" align="aligncenter" width="378"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود پرسش و پاسخ عناصر مورد نیاز گیاهان[/caption]

امتیاز کلیدی مطالب

  • اگر گیاه نتواند چرخه حیات خود را بدون آن کامل کند ، اگر هیچ عنصر دیگری نتواند عملکرد مشابه را انجام دهد و مستقیماً در تغذیه نقش داشته باشد ، یک عنصر ضروری است.
  • یک ماده مغذی ضروری مورد نیاز گیاه در مقادیر زیاد ، عنصر درشت مغذی ماکرو نامیده می شود ، در حالی که ماده مغذی مورد نیاز در مقدار بسیار کم ، عنصر ریز مغذی میکرو نامیده می شود.
  • منابع کمبود یا ناکافی مواد مغذی بر رشد گیاه تأثیر منفی می گذارد ، که منجر به توقف رشد ، رشد کند ، کلروز یا مرگ سلول می شود.
  • حدود نیمی از مواد مغذی ضروری ریز مغذی هایی مانند بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس ، مولیبدن ، نیکل ، سیلیسیم و سدیم است.

شرایط کلیدی برای تغذیه گیاهان

  • ریز مغذی : ماده معدنی ، ویتامین یا ماده دیگری که حتی در مقادیر بسیار کمی برای رشد یا متابولیسم ضروری است.
  • کلروز : زردی بافت گیاه به دلیل از دست دادن یا عدم وجود کلروفیل
  • درشت مغذی : هر یک از عناصر مورد نیاز مقدار زیادی از موجودات زنده است

مواد مغذی ضروری

گیاهان برای تأمین تمام نیازهای بیوشیمیایی خود فقط به نور ، آب و حدود 20 عنصر نیاز دارند. به این 20 عنصر عناصر مغذی ضروری گفته می شود . برای اینکه یک عنصر ضروری تلقی شود ، سه معیار لازم است:
  1. یک گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند
  2. هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد
  3. این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد

درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو

عناصر اساسی را می توان به عناصر درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو تقسیم کرد . مواد مغذی مورد نیاز گیاهان در مقادیر بیشتر را عناصر درشت مغذی می نامند. حدود نیمی از عناصر اساسی عناصر مغذی در نظر گرفته می شوند: کربن ، هیدروژن ، اکسیژن ، نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و گوگرد. اولین کربن (C) برای تشکیل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، اسیدهای نوکلئیک و بسیاری از ترکیبات دیگر به کربن (C) نیاز است. بنابراین ، در همه ماکرومولکول ها وجود دارد. به طور متوسط ​​، وزن خشک (به استثنای آب) سلول 50 درصد کربن است ، و آن را به یک قسمت اصلی از مولکول های زیستی گیاه تبدیل می کند. [caption id="attachment_53343" align="aligncenter" width="401"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود ماکرو و میکرو پرسش و پاسخ کود میکرو و ماکرو[/caption]
عناصر اساسی مورد نیاز گیاهان : برای اینکه یک عنصر به عنوان یک ماده اساسی در نظر گرفته شود ، گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند ، هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد و این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد.

عناصر فراوان در چرخه رشد گیاهان نقش نیتروژن

عنصر فراوان بعدی در سلولهای گیاه نیتروژن (N) است. بخشی از پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک است. ازت در سنتز برخی ویتامین ها نیز استفاده می شود. هیدروژن و اکسیژن عناصر درشت مغذی هستند که بخشی از بسیاری از ترکیبات آلی هستند و همچنین آب را تشکیل می دهند. اکسیژن برای تنفس سلولی لازم است.

نقش موثر اکسیژن در گیاهان

گیاهان از اکسیژن برای ذخیره انرژی به شکل ATP استفاده می کنند. فسفر (P) ، ماکرومولکول دیگر ، برای سنتز اسیدهای نوکلئیک و فسفولیپیدها لازم است. به عنوان بخشی از ATP ، فسفر امکان تبدیل انرژی غذایی را از طریق فسفوریلاسیون اکسیداتیو به انرژی شیمیایی فراهم می کند. انرژی نور در حین فتوسفریلاسیون در فتوسنتز به انرژی شیمیایی تبدیل می شود. و به انرژی شیمیایی تبدیل می شود تا هنگام تنفس استخراج شود.

نقش گوگرد در تغذیه گیاهان

گوگرد بخشی از آمینو اسیدهای خاص مانند سیستئین و متیونین است و در چندین کوآنزیم وجود دارد. گوگرد همچنین به عنوان بخشی از زنجیره انتقال الکترون که شیب های هیدروژن در تبدیل انرژی نور به ATP نقش اساسی دارند ، در فتوسنتز نقش دارد.

نقش پتاسیم در تغذیه گیاهان

پتاسیم (K) به دلیل نقش آن در تنظیم باز و بسته شدن روزنه مهم است. روزنه ها به عنوان روزنه هایی برای تبادل گاز به حفظ تعادل آب سالم کمک می کنند. پمپ یون پتاسیم از این فرآیند پشتیبانی می کند.

نقش منیزیم در بهبود عملکرد گیاه

منیزیم (منیزیم) و کلسیم (کلسیم) نیز از عناصر مغذی مهم هستند. نقش کلسیم دو برابر است: برای تنظیم انتقال مواد مغذی و پشتیبانی از بسیاری از عملکردهای آنزیم. منیزیم برای فرآیند فتوسنتز مهم است. این مواد معدنی همراه با ریز مغذی ها به تعادل یونی گیاه نیز کمک می کنند.

عناصر مورد نیاز ارگانیسم های خاک به شرح زیر است

ارگانیسم ها علاوه بر عناصر مغذی زیاد ، به عناصر مختلفی به مقدار کم نیاز دارند. این ریز مغذی ها یا عناصر کمیاب در مقادیر بسیار کمی وجود دارند. هفت ریز مغذی اصلی شامل بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس و مولیبدن است.

عناصر ریز مغذی میکرو

معرفی عناصر ریز مغذی و نقش آنها در تغذیه گیاهان

نقش بور در تغذیه گیاهان

اعتقاد بر این است که بور (B) در انتقال کربوهیدرات در گیاهان نقش دارد. همچنین در تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کند. کمبود بور غالباً باعث بازگرداندن جوانه ها خواهد شد.

نقش کلر در تغذیه گیاهان

کلر (Cl) برای اسمز و تعادل یونی لازم است. همچنین در فتوسنتز نقش دارد.

نقش مس در بهبود عملکرد گیاهان

مس (مس) جز component برخی از آنزیم ها است. علائم کمبود مس شامل قهوه ای شدن نوک برگها و کلروز (زردی برگ ها) است.

نقش آهن در بهبود عملکرد گل و گیاه

آهن (Fe) برای سنتز کلروفیل ضروری است ، به همین دلیل کمبود آهن منجر به کلروز می شود.

نقش منگنز در بهبود عملکرد گیاهان

منگنز (Mn) برخی از آنزیم های مهم دخیل در تشکیل کلروفیل را فعال می کند. گیاهان کمبود منگنز در رگهای برگ های آن کلروز ایجاد می کنند. در دسترس بودن منگنز تا حدودی به pH خاک بستگی دارد.

نقش مولیبدن در تغذیه گیاهان جوان

مولیبدن (Mo) برای سلامت گیاه بسیار ضروری است ، زیرا گیاهان از آن برای کاهش نیترات به شکل های قابل استفاده استفاده می کنند. بعضی از گیاهان از آن برای تثبیت نیتروژن استفاده می کنند. بنابراین ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود.

نقش روی در بهبود عملکرد و تغذیه گیاهان

روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است.

کمبود عناصر غذایی در گیاهان چه مواردی را ایجاد خواهد کرد

کمبود هر یک از این مواد مغذی ، به ویژه عناصر مغذی درشت ، می تواند روی رشد گیاه تأثیر منفی بگذارد. بسته به ماده مغذی خاص ، کمبود آن می تواند باعث توقف رشد ، رشد کند یا کلروز شود. کمبود شدید ممکن است منجر به علائم مرگ سلول در برگها شود. [caption id="attachment_53344" align="aligncenter" width="405"]کمبود عناصر در گیاهان و تغذیه نا مناسب کمبود عناصر در گیاهان[/caption]

عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) هدف ما پاسخ به سوالات شما عزیزان در راستای تکمل علوم کشاورزی ایران

سازمان زنجیره تامین بهشت با ایجاد بستری در جهت پاسخگویی به سوالات راهکاری برای کمک به کشاورزان را نهادینه کرده است .

با بارگذاری سوال و جواب در فروش محصولات سهیم باشید و خود را بازنشسته کنید .

جهت مطالعه روند سهم دهی به شما عزیزان میتوانید وارد بستر تکمیل علم شوید .

بهترین تغذیه برای گیاهان چیست ؟

هدف ما پاسخ به سوالات شما میباشد و در این راستا بیش از هزاران سوال و جواب در اختیار شما قرار میدهیم .

سوالاتی که در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) بارگذاری شده است به صورت دسته بندی در بخش های مختلف تقسیم شده است .

دسته بندی ها در تمامی زمینه های گیاهی به تفکیک میباشد .

تعدادی از دسته هایی که بارگذاری شده است و در آنها مطالبی تخصصی به صورت سوال و جواب ذخیره شده است به شرح زیر است .

دسته های تخصصی ایجاد شده در زمینه عناصر مورد نیاز گیاهان چیست ؟

کود مناسب گیاهان دارویی که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی فضای باز که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی آپارتمان که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب درختان میوه که به تفکیک تمامی درختان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب سبزیجات که به تفکیک تمامی سبزیجات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب کاکتوس ها که به تفکیک تمامی کاکتوس ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب نشاء که به تفکیک تمامی نشاء ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب غلات که به تفکیک تمامی غلات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

هدف پاسخگویی و ساختار سازی سازمان چیست ؟

پاسخ به تمامی سوالات صنایع کشاورزی و زیر دسته اصلی عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) میتواند راهکاری برای بهبود تولیدات محصولات زراعی ، باغی و گلخانه ای باشد .

هدف این سازمان از ایجاد بستری در راستای تکمیل علوم در تمامی زمینه ها کمک به ایران و ایرانی میباشد و میکوشد تا بتاند راندمان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان را فراهم آورد .

فراموش نکنید پلن های درآمدی سازمان در راستای عرضه محصولات به کشاورزان به صورت سهم بندی صورت گرفته است و اعضای فعال در زمینه پاسخ گویی به سوالات و نیز طراحان سوال های تخصصی میتوانند در فروش محصولات کشاورزی سهیم باشند .

محتوای بارگذاری شده از مقالات خارجی جمع آوری و ترجمه شده است - مطالعه و انتشار با ذکر منبع بلامانع است bio.libretexts.org

مرکز آموزش ویدئویی بستری برای آموزش های رایگان کشاورزی .

">عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود )
کود پتاسیم کود پتاسیم مایع کود سلفات کود نیترات کود نیتروژن
0

2e94265f8e9b0c7e9461d02ac48824847aa679ff 14 - بررسی میزان و تقسیط کود نیتروژن بر درصد پروتئین و آمیلوز دانه برنج را شرح دهید ؟بررسی میزان و تقسیط کود نیتروژن بر درصد پروتئین و آمیلوز دانه برنج را شرح دهید ؟

مصطفی قدیری سوال ویرایش شده دسامبر 29, 2020
گذاشتن نظر
0

بررسی میزان و تقسیط کود نیتروژن بر درصد پروتئین و آمیلوز دانه برنج را شرح دهید ؟

بررسی میزان و تقسیط کود نیتروژن بر درصد پروتئین و آمیلوز دانه برنج درصد پروتئین و آمیلوز ممکن است متأثر از عنصر نیتروژن و تقسیط آن در شالیزارها باشد . به همین منظور آزمایش مزرعه اي جهت بررسی میزان و تقسیط کود نیتروژن بر عملکرد برخی از صفات کیفی دانه برنج رقم طارم محلی انجام گرفت . نوع آزمایش فاکتوریل در قالب بلوك هاي کامل تصادفی در سه تکرار 1386 در مزارع مرکز تحقیقات برنج کشور، آمل انجام شد . در ا ین بررسی سه – بود که در سال زراعی 87 46 و 69 کیلوگرم در هکتار عامل اصلی و عامل فرعی سه نحوه تقسیط کود نیتروژن بود ، سطح نیتروژن 23 که در سه مرحله رشد گیاه تقسیط گردید . نتایج این بررسی نشان داد میزان آمیلوز دانه برنج با افزایش نیتروژن و تقسیط، روند کاهشی را طی کرد . بیشترین درصد پروت ئین با مصرف 69 کیلوگرم نیتروژن در هکتار به دست آمد و با انجام دو مرحله تقسیط، درصد پروتئین نسبت به سایر تیمارها افزایش نشان داد . با افزایش میزان نیتروژن عملکرد دانه نیز افزایش نشان داد . هر چه بر تعداد تقسیط نیتروژن افزوده گردید، میزان عملکرد برنج افزایش یافت. تقریبا نیمی از اراضی شمال کشور متعلق به کشت ارقام بومی با کیفیت بالا و آروماتیک نظیر طارم محلی است. درصد پروتئین تابعی از مصرف نیتروژن در شالیزارها است . نیتروژن مهمترین عنصر غذایی در تولید برنج است و 67 درصد از کل کود به کار رفته در مزارع برنج در سطح جهانی براي نیتروژن برآورده شده است ( 8). منبع اصلی کود ازته در شالیزارهاي کشور اوره می باشد، ولی این کود پس از مصرف به شدت در خطر تلف شدن از راه هاي مختلف می باشد، که عمده ترین آن ها شستشو به صورت نفوذ عمقی و جریان سطحی و همچنین تصعید به صورت گاز آمونیاك می باشد، به طوري که بیشتر کودهاي اوره مصرف شده در شالیزارها از دسترس گیاه خارج شده و در بهترین شرایط مدیریت  مصرف، راندمان مصرف آن حداکثر تا حدود 40 درصد می باشد  بنابراین تقسیط کود نیتروژن می تواند در انواع ارقام جهت افزایش قابلیت دسترسی به نیتروژن در مراحل حساس رشد گیاه مورد استفاده قرار گیرد . هر چند رابطه بین جذب کود نیتروژن و جذب کل نیتروژن در طی فصل رشد به زمان مصرف کود نیتروژن بستگی دارد و جذب نیتروژن تا اواخر فصل رشد ادامه دارد، لذا تقسیط کود نیتروژن سبب افزایش مقدار کل نیتروژن گیاه برنج می شود . آمیلوز دانه برنج نیز تحت تأثیر مصرف نیتروژن در شالیزار تغییر می کند، و کاهش یا افزایش آن بر کیفیت برنج موثر خواهد بود. برنج ها از لحاظ مقدار آمیلوز موجود در دانه به دو دسته واکسی و غیر واکسی تقسیم می شوند. از آن جایی که برنج هاي واکسی در طی پخت میزان آب کمی جذب نموده و پس از پخت نیز بسیار نرم، لعاب دار و چسبنده می باشند (آمیلوز 1 تا 2 درصد)، کمتر مورد توجه مصرف کنندگان قرار می گیرند ، ولی برنج هاي غیر واکسی ( 8تا 33 درصد) که طارم محلی از انواع آن می باشد، پس از پخته شدن دانه هاي آن از هم جدا بوده و پس از پخت نیز تا مدت ها نرم باقی می مانند، در نتیجه بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته اند. مقدار پروتئین دانه اگر چه تحت تأثیر متغیرهاي زیاد و تغییرات محیطی است. به طور میانگین 7 درصد در برنج سفید و 8 درصد در برنج قهوه اي است. تعادل آمینو اسیدهاي پروتئین برنج به طور استثنایی خوب می باشد. مقدار لیزین به عنوان مثال حدود 3/8 درصد از پروتئین را شامل می شود ( 4). مطالعات اخیر در زمینه اجزا حاصل از عملیات تبدیل -4 نشان داده است که 82 درصد پروتئین برنج قهوه اي در برنج سفید باقی می ماند. گزارش شده در  ارقامی که محتواي پروتئین دانه آنها بیشتر بوده، آسیب پذیري کمتري نسبت به شکستگی داشتند مدیریت صحیح کود نیتروژن می تواند باعث افزایش محتواي پروتئین دانه ارقام برنج شده و کیفیت محصول را طی عملیات تبدیل بهبود بخشد ( 14 ). تقسیط کود نیتروژن مصرفی در زمان هاي مشخص از مرحله رشدي گیاه برنج نیز می تواند سبب افزایش کیفیت و کمیت محصول شود . بنابراین در این آزمایش به بررسی تأثیر مدیریت کود نیتروژن و تقسیط آن بر درصد پروتئین و آمیلوز دانه برنج رقم طارم محلی پرداخته شده است.

مواد و روش ها

به منظور ارزیابی اثرات مقادیر و شیوه تقسیط کود نیتروژن بر خصوصیات کیفی برنج رقم طارم محلی، آزمایشی در مزرعه موسسه تحقیقات برنج کشور، آمل با مختصات جغرافیایی 28 دقیقه و 36 29 متر از سطح دریا انجام شد . / درجه عرض شمالی و 23 دقیقه و 52 درجه طول شرقی با ارتفاع 8 و کربن آلی 1درصد (جدول 1) بود. مجموع بارندگی در طی فصل رشد این گیاه pH=6/ خاك داراي 91 114 میلی متر بود. / که در سال 1387 انجام آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب بلو ك هاي کامل تصادفی و در سه تکرار اجرا شد . تیمارها شامل 46 و 69 کیلوگرم در هکتار و تیمار تسقیط شامل دو، سه و چهار مرحله ، نیتروزن در سه سطح 23 مصرف کود به فاصله 20 روز یکدیگر بود . قبل از نشا کاري کودهاي پتاس و سوپر فسفات ترپیل به صورت پایه و به میزان 100 کیلو گرم در هکتار در هر یک از کرت هاي آزمایشی به طور یکنواخت توزیع گردید . مقدار و زمان هاي مصرف کود نیتروژن که از نوع اوره بود برحسب تیمارهاي مورد نظر اعمال شد . رقم مورد کشت این آزمایش برنج طارم محلی بود که با فاصله ي کاشت 20 20 سانتی متر نشا کاري شد . براي اند ازه گیري آمیلوز از دستگاه اسپکتوفتومتر و درصد پروتئین از دستگاه کجدال مورد تجزیه واریانس قرار SAS استفاده گردید . داده هاي به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماري گرفتند، همچنین مقایسه میانگین ها با آزمون چند دامنه اي دانکن در سطح احتمال 5 درصد انجام شده یا چگونگی تقسیط کود نیتروژن به T یا میزان مصرف کود نیتروژن و N است. تیمارهاي آزمایشی شامل شرح زیر بود:

23 کیلوگرم نیتروژن در هکتار :N1

46 کیلوگرم نیتروژن در هکتار :N2

نتایج و بحث

عملکرد دانه

بر اساس نتایج حاصل از تجزیه واریانس صفات اثر نیتروژن و تقسیط آن بر عملکرد دانه برنج به ترتیب در سطح احتمال 1 و 5 درصد معنی دار شدند، ولی اثر متقابل نیتروژن و شیوه تقسیط براي این صفت معنی دار نشد (جدول 2). مقایسه میانگین عملکرد دانه که بر اساس آزمون دانکن انجام گرفت نشان داد بیشترین میزان عملکرد دانه با میانگین 5089 کیلوگرم در هکتار مربوط به تیمار مصرف 69 کیلوگرم کود نیتروژن در هکتار با شیوه تقسیط دو مرحله اي و کمترین میزان آن با میانگین 3105 کیلوگرم در هکتار مربوط به تیمار مصرف 23 کیلوگرم کود نیتروژن در هکتار با شیوه تقسیط سه مرحله اي بود . اولین شرط جهت افزایش عملکرد، تولید ماده خشک بیشتر در واحد سطح می باشد . بنابراین مقدار ماده خشک تولیدي، به درجه کارآیی فتوسنتز گیاه و همچنین به نوع گیاه که فعالیت هاي حیاتی خود را به طور موثري انجام دهد، بستگی دارد . مقدار کل فرآورده هاي فتوسنتز در طول دوره یک گیاه در حال رشد تحت شرایط معین، به اندازه سطح فتوسنتزي، راندمان آن و طول مدتی که آن سطح فعال است، بستگی دارد   فلاح ( 1995 ) نتیجه گرفت عملکرد دانه برنج با ماده آلی معین خاك در کرت هاي بدون مصرف کود نیتروژنه از 2364 تا 4917 کیلوگرم در هکتار و در کرت هایی که کود نیتروژنه اضافه شد، از 3737 تا 5171 کیلوگرم در هکتار متغیر بود . وي بیان داشت عملکرد دانه برنج با جذب ن یتروژن در هکتار حاصل با به کار بردن 30 Peta گردید. یوچیدا و همکاران ( 1982 ) بیان نمودند عملکرد دانه برنج در رقم 90 و 120 کیلوگرم نیتروژن در هکتار ، کیلوگرم نیتروژن در هکتار افزایش یافت، ولی در سطوح 60 عملکرد دانه به شدت کاهش پیدا کرد . سینگ و همکاران ( 2002 ) عن وان کردند عملکرد دانه برنج با 1 اواسط پنجه زنی، / 1 زمان نشاکاري ، 3 / تقسیط 120 کیلوگرم نیتروژن در هکتار در طی سه مرحله ( 3 به ترتیب 6300 و 4750 کیلوگرم دانه در PR و 111 PR 1/3 در مرحله خوشه آغازین ) براي دو رقم 106 هکتار بود.

درصد پروتئین

در بررسی نتایج حاصل از تجزیه واریانس تاثیر نیتروژن بر درصد پروتئین مشخص گردید مقدار نیتروژن توانست در سطح 5 درصد تفاوت معنی داري در این صفت ایجاد کند هر چند عامل تقسیط نتوان ست براي این صفت معنی دار گردد . بر این اساس بیشترین درصد پروتئین زمانی حاصل شده که، بالاترین میزان نیتروژن در مزرعه مصرف شد، مصرف 23 کیلوگرم نیتروژن توانست نسبت به تیمارهاي 46 و 69 کیلوگرم نیتروژن در هکتار موثرتر واقع شود (شکل 2). با افزایش میزان کود نیتروژ ن مصرف شده، محتواي پروتئین دانه ها افزایش یافت . مصرف کود نیتروژن در زمان مناسب و به مقدار مناسب سبب افزایش محتواي نیتروژن دانه و محتواي پروتئین دانه می شود . این نتایج با گزارش لیساواتونگ و ریرکاسم ( 2003 ) مطابقت داشت که بیان کردند مصرف نیتروژن در نزدیکی مرح له گلدهی، باعث افزایش جذب نیتروژن بعد از گلدهی، افزایش محتواي پروتئین دانه و افزایش غلظت پروتئین دانه در برنج می شود . با توجه به جدول مقایسه میانگین (جدول 3) اثرات متقابل نیتروژن و تقسیط آن بر پروتئین در 12 درصد مربوط به / یک گروه آماري قرار گرفتند، بر این اساس بیشترین میزان پروتئین با میانگین 30 تیمار مصرف 23 کیلوگرم کود نیتروژن در هکتار با شیوه تقسیط سه مرحله اي کمترین میزان آن با 9 درصد مربوط به تیمار مصرف 23 کیلوگرم کود نیتروژن در هکتار با شیوه تقسیط یک / میانگین 30 مرحله اي می باشد. در تحقیقی که بر روي زمان استفاده از نیتروژن و تأثیر آن بر کاربرد و حجم پروتئین برنج انجام دادند به این نتیجه رسیدند که، حجم پروتئین دانه برنج در اثر افزایش نیتروژن و استفاده آن به طور مرحله اي به طور چشمگیري افزایش یافته بود. آزمایشی با عنوان تأثیر کود شیمیایی حاوي نیتروژن بر برخی از ویژگی هاي کیفی طبیعی در گیاه برنج در دهلی نو صورت پذیرفت که، به این نتیجه رسیدند که، تقسیط  کود نیتروژن در سه مرحله باعث افزایش عمده محصول و حجم پروتئین گردید بر اساس گزارش کیم و پالسن ( 1986 )، کودهاي نیتروژنی، احتمالاً مقدار واردات نیتروژن از قسمت هاي رویشی به دانه را در مقایسه با کربوهیدرات ها افزایش داده و موجب افزایش غلظت نیتروژن دانه و درصد پروتئین آن می گردند . موراکامی ( 1975 ) نیز گزارش نمود با افزایش عملکرد دانه، درصد پروتئین آن کاهش می یابد، در حالی که موراتا ( 1969 ) طی آزمایشی بیان داشت که افزایش کاربرد نیتروژن در گندم باعث افزایش عملکرد و درصد پروتئین دانه می گردد . ناموکو و همکاران ( 1994 ) گزارش نمودند مصرف کود نیتروژن با شروع مرحله به خوشه رفتن، میزان پروت ئین دانه برنج و احتمالاً عملکرد دانه برنج را افزایش می دهد . گودینگ و همکاران ( 1991 ) بیان داشتند، افزایش پروتئین دانه با مصرف بیشتر کود نسبتا بی فایده است، به خصوص تحت شرایط خشک این اثر بیشتر است . مصرف کود سرك در زمان ابتداي تشکیل خوشه اولیه و مراحل بعد موجب افزایش پروتئین دانه خواهد شد

درصد آمیلوز

در بررسی نتایج تجزیه واریانس مربوط به صفت درصد آمیلوز دانه برنج مشخص شد (جدول 2) اثر نیتروژن بر درصد آمیلوز در سطح 5 درصد معنی دارگردید، ولی تیمار شیوه تقسیط معنی دار نگردید. بر این اساس بیشترین درصد آمیلوز زمانی حاصل شد که، کمترین میزان نیتروژن در مزرعه مصرف شد (شکل 3). با توجه به جدول مقایسه میانگین اثرات متقابل نیتروژن و تقسیط آن بر درصد آمیلوز بیشترین 19 مربوط به تیمار مصرف 23 کیلوگرم کود نیتروژن در هکتار با شیوه تقسیط / درصد آمیلوز با میانگین 61 18 مربوط به تیمار مصرف 69 کیلوگرم کود نیتروژن در / سه مرحله اي و کمترین میزان آن با میانگین 54  هکتار با شیوه تقسیط دو مرحله اي می باشد جدول 3 در بررسی اثرات کود نیتروژنه و تراکم بوته بر ویژگی هاي زراعی عملکرد و اجزاي عملکرد در برنج (لاین امید بخش 843 ) که توسط همتی ( 1387 ) صورت گرفت به این نتیجه رسیدند با توجه به نتایج تجزیه واریانس سطوح مختلف کود نیتروژن بر درصد آمیلوز تأثیر معنی داري نداشته است.

4c8659aac6bbece72ff50199e19de19c5e1a27c4 335 - بررسی میزان و تقسیط کود نیتروژن بر درصد پروتئین و آمیلوز دانه برنج را شرح دهید ؟efc4b0905d64d8d40de085be9cb18c61d9156b43 335 - بررسی میزان و تقسیط کود نیتروژن بر درصد پروتئین و آمیلوز دانه برنج را شرح دهید ؟fd1f6afe6d5c54a084c4b7c2af9c699dd58ceb6a 335 - بررسی میزان و تقسیط کود نیتروژن بر درصد پروتئین و آمیلوز دانه برنج را شرح دهید ؟1fb0fa383bdb88a6aeaed0319198c817854f935b 335 - بررسی میزان و تقسیط کود نیتروژن بر درصد پروتئین و آمیلوز دانه برنج را شرح دهید ؟8a5d44bd10ba8315a478296a5739f19c13371418 335 - بررسی میزان و تقسیط کود نیتروژن بر درصد پروتئین و آمیلوز دانه برنج را شرح دهید ؟45c68a38974c995e62dd5d103a2a0f87cd2b61b0 335 - بررسی میزان و تقسیط کود نیتروژن بر درصد پروتئین و آمیلوز دانه برنج را شرح دهید ؟

منبع : جهاد کشاورزی

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو )
مشخصات کود های میکرو
یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است .
میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند :
آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید .
جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی :
با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود.

کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو)
مشخصات کود های ماکرو
در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم .
معرفی عناصر کود ماکرو :
کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود .

حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید .

کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا )

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید .

جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید .

جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 4, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها2031 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات