بررسي توان رقابتي ارقام مختلف لوبيا و علف هرز تاج خروس خودرو تحت تأثير كود نيتروژن چیست ؟

1.21Kعناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) پاسخ به سوالات عمومی در زمینه تغذیه گیاهان

پرسش و پاسخ عمومی در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان در زیر این مقاله قابل نمایش عموم میباشد و طرح سوال به صورت رایگان است

تقریباً 20 عنصر مغذی و ریز مغذی از مواد مغذی ضروری برای تأمین کلیه نیازهای بیوشیمیایی گیاهان به حساب می آیند.

اهداف یادگیری

  • تشخیص عناصر مورد نیاز گیاهان به صورت تخصصی
[caption id="attachment_53342" align="aligncenter" width="378"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود پرسش و پاسخ عناصر مورد نیاز گیاهان[/caption]

امتیاز کلیدی مطالب

  • اگر گیاه نتواند چرخه حیات خود را بدون آن کامل کند ، اگر هیچ عنصر دیگری نتواند عملکرد مشابه را انجام دهد و مستقیماً در تغذیه نقش داشته باشد ، یک عنصر ضروری است.
  • یک ماده مغذی ضروری مورد نیاز گیاه در مقادیر زیاد ، عنصر درشت مغذی ماکرو نامیده می شود ، در حالی که ماده مغذی مورد نیاز در مقدار بسیار کم ، عنصر ریز مغذی میکرو نامیده می شود.
  • منابع کمبود یا ناکافی مواد مغذی بر رشد گیاه تأثیر منفی می گذارد ، که منجر به توقف رشد ، رشد کند ، کلروز یا مرگ سلول می شود.
  • حدود نیمی از مواد مغذی ضروری ریز مغذی هایی مانند بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس ، مولیبدن ، نیکل ، سیلیسیم و سدیم است.

شرایط کلیدی برای تغذیه گیاهان

  • ریز مغذی : ماده معدنی ، ویتامین یا ماده دیگری که حتی در مقادیر بسیار کمی برای رشد یا متابولیسم ضروری است.
  • کلروز : زردی بافت گیاه به دلیل از دست دادن یا عدم وجود کلروفیل
  • درشت مغذی : هر یک از عناصر مورد نیاز مقدار زیادی از موجودات زنده است

مواد مغذی ضروری

گیاهان برای تأمین تمام نیازهای بیوشیمیایی خود فقط به نور ، آب و حدود 20 عنصر نیاز دارند. به این 20 عنصر عناصر مغذی ضروری گفته می شود . برای اینکه یک عنصر ضروری تلقی شود ، سه معیار لازم است:
  1. یک گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند
  2. هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد
  3. این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد

درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو

عناصر اساسی را می توان به عناصر درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو تقسیم کرد . مواد مغذی مورد نیاز گیاهان در مقادیر بیشتر را عناصر درشت مغذی می نامند. حدود نیمی از عناصر اساسی عناصر مغذی در نظر گرفته می شوند: کربن ، هیدروژن ، اکسیژن ، نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و گوگرد. اولین کربن (C) برای تشکیل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، اسیدهای نوکلئیک و بسیاری از ترکیبات دیگر به کربن (C) نیاز است. بنابراین ، در همه ماکرومولکول ها وجود دارد. به طور متوسط ​​، وزن خشک (به استثنای آب) سلول 50 درصد کربن است ، و آن را به یک قسمت اصلی از مولکول های زیستی گیاه تبدیل می کند. [caption id="attachment_53343" align="aligncenter" width="401"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود ماکرو و میکرو پرسش و پاسخ کود میکرو و ماکرو[/caption]
عناصر اساسی مورد نیاز گیاهان : برای اینکه یک عنصر به عنوان یک ماده اساسی در نظر گرفته شود ، گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند ، هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد و این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد.

عناصر فراوان در چرخه رشد گیاهان نقش نیتروژن

عنصر فراوان بعدی در سلولهای گیاه نیتروژن (N) است. بخشی از پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک است. ازت در سنتز برخی ویتامین ها نیز استفاده می شود. هیدروژن و اکسیژن عناصر درشت مغذی هستند که بخشی از بسیاری از ترکیبات آلی هستند و همچنین آب را تشکیل می دهند. اکسیژن برای تنفس سلولی لازم است.

نقش موثر اکسیژن در گیاهان

گیاهان از اکسیژن برای ذخیره انرژی به شکل ATP استفاده می کنند. فسفر (P) ، ماکرومولکول دیگر ، برای سنتز اسیدهای نوکلئیک و فسفولیپیدها لازم است. به عنوان بخشی از ATP ، فسفر امکان تبدیل انرژی غذایی را از طریق فسفوریلاسیون اکسیداتیو به انرژی شیمیایی فراهم می کند. انرژی نور در حین فتوسفریلاسیون در فتوسنتز به انرژی شیمیایی تبدیل می شود. و به انرژی شیمیایی تبدیل می شود تا هنگام تنفس استخراج شود.

نقش گوگرد در تغذیه گیاهان

گوگرد بخشی از آمینو اسیدهای خاص مانند سیستئین و متیونین است و در چندین کوآنزیم وجود دارد. گوگرد همچنین به عنوان بخشی از زنجیره انتقال الکترون که شیب های هیدروژن در تبدیل انرژی نور به ATP نقش اساسی دارند ، در فتوسنتز نقش دارد.

نقش پتاسیم در تغذیه گیاهان

پتاسیم (K) به دلیل نقش آن در تنظیم باز و بسته شدن روزنه مهم است. روزنه ها به عنوان روزنه هایی برای تبادل گاز به حفظ تعادل آب سالم کمک می کنند. پمپ یون پتاسیم از این فرآیند پشتیبانی می کند.

نقش منیزیم در بهبود عملکرد گیاه

منیزیم (منیزیم) و کلسیم (کلسیم) نیز از عناصر مغذی مهم هستند. نقش کلسیم دو برابر است: برای تنظیم انتقال مواد مغذی و پشتیبانی از بسیاری از عملکردهای آنزیم. منیزیم برای فرآیند فتوسنتز مهم است. این مواد معدنی همراه با ریز مغذی ها به تعادل یونی گیاه نیز کمک می کنند.

عناصر مورد نیاز ارگانیسم های خاک به شرح زیر است

ارگانیسم ها علاوه بر عناصر مغذی زیاد ، به عناصر مختلفی به مقدار کم نیاز دارند. این ریز مغذی ها یا عناصر کمیاب در مقادیر بسیار کمی وجود دارند. هفت ریز مغذی اصلی شامل بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس و مولیبدن است.

عناصر ریز مغذی میکرو

معرفی عناصر ریز مغذی و نقش آنها در تغذیه گیاهان

نقش بور در تغذیه گیاهان

اعتقاد بر این است که بور (B) در انتقال کربوهیدرات در گیاهان نقش دارد. همچنین در تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کند. کمبود بور غالباً باعث بازگرداندن جوانه ها خواهد شد.

نقش کلر در تغذیه گیاهان

کلر (Cl) برای اسمز و تعادل یونی لازم است. همچنین در فتوسنتز نقش دارد.

نقش مس در بهبود عملکرد گیاهان

مس (مس) جز component برخی از آنزیم ها است. علائم کمبود مس شامل قهوه ای شدن نوک برگها و کلروز (زردی برگ ها) است.

نقش آهن در بهبود عملکرد گل و گیاه

آهن (Fe) برای سنتز کلروفیل ضروری است ، به همین دلیل کمبود آهن منجر به کلروز می شود.

نقش منگنز در بهبود عملکرد گیاهان

منگنز (Mn) برخی از آنزیم های مهم دخیل در تشکیل کلروفیل را فعال می کند. گیاهان کمبود منگنز در رگهای برگ های آن کلروز ایجاد می کنند. در دسترس بودن منگنز تا حدودی به pH خاک بستگی دارد.

نقش مولیبدن در تغذیه گیاهان جوان

مولیبدن (Mo) برای سلامت گیاه بسیار ضروری است ، زیرا گیاهان از آن برای کاهش نیترات به شکل های قابل استفاده استفاده می کنند. بعضی از گیاهان از آن برای تثبیت نیتروژن استفاده می کنند. بنابراین ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود.

نقش روی در بهبود عملکرد و تغذیه گیاهان

روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است.

کمبود عناصر غذایی در گیاهان چه مواردی را ایجاد خواهد کرد

کمبود هر یک از این مواد مغذی ، به ویژه عناصر مغذی درشت ، می تواند روی رشد گیاه تأثیر منفی بگذارد. بسته به ماده مغذی خاص ، کمبود آن می تواند باعث توقف رشد ، رشد کند یا کلروز شود. کمبود شدید ممکن است منجر به علائم مرگ سلول در برگها شود. [caption id="attachment_53344" align="aligncenter" width="405"]کمبود عناصر در گیاهان و تغذیه نا مناسب کمبود عناصر در گیاهان[/caption]

عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) هدف ما پاسخ به سوالات شما عزیزان در راستای تکمل علوم کشاورزی ایران

سازمان زنجیره تامین بهشت با ایجاد بستری در جهت پاسخگویی به سوالات راهکاری برای کمک به کشاورزان را نهادینه کرده است .

با بارگذاری سوال و جواب در فروش محصولات سهیم باشید و خود را بازنشسته کنید .

جهت مطالعه روند سهم دهی به شما عزیزان میتوانید وارد بستر تکمیل علم شوید .

بهترین تغذیه برای گیاهان چیست ؟

هدف ما پاسخ به سوالات شما میباشد و در این راستا بیش از هزاران سوال و جواب در اختیار شما قرار میدهیم .

سوالاتی که در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) بارگذاری شده است به صورت دسته بندی در بخش های مختلف تقسیم شده است .

دسته بندی ها در تمامی زمینه های گیاهی به تفکیک میباشد .

تعدادی از دسته هایی که بارگذاری شده است و در آنها مطالبی تخصصی به صورت سوال و جواب ذخیره شده است به شرح زیر است .

دسته های تخصصی ایجاد شده در زمینه عناصر مورد نیاز گیاهان چیست ؟

کود مناسب گیاهان دارویی که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی فضای باز که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی آپارتمان که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب درختان میوه که به تفکیک تمامی درختان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب سبزیجات که به تفکیک تمامی سبزیجات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب کاکتوس ها که به تفکیک تمامی کاکتوس ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب نشاء که به تفکیک تمامی نشاء ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب غلات که به تفکیک تمامی غلات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

هدف پاسخگویی و ساختار سازی سازمان چیست ؟

پاسخ به تمامی سوالات صنایع کشاورزی و زیر دسته اصلی عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) میتواند راهکاری برای بهبود تولیدات محصولات زراعی ، باغی و گلخانه ای باشد .

هدف این سازمان از ایجاد بستری در راستای تکمیل علوم در تمامی زمینه ها کمک به ایران و ایرانی میباشد و میکوشد تا بتاند راندمان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان را فراهم آورد .

فراموش نکنید پلن های درآمدی سازمان در راستای عرضه محصولات به کشاورزان به صورت سهم بندی صورت گرفته است و اعضای فعال در زمینه پاسخ گویی به سوالات و نیز طراحان سوال های تخصصی میتوانند در فروش محصولات کشاورزی سهیم باشند .

محتوای بارگذاری شده از مقالات خارجی جمع آوری و ترجمه شده است - مطالعه و انتشار با ذکر منبع بلامانع است bio.libretexts.org

مرکز آموزش ویدئویی بستری برای آموزش های رایگان کشاورزی .

">عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود )
کود پتاسیم کود سلفات کود نیترات کود نیتروژن
0

3fd7cdccfd8ce5eb3da73df0243df62ef9515f84 14 - بررسي توان رقابتي ارقام مختلف لوبيا و علف هرز تاج خروس خودرو تحت تأثير كود نيتروژن چیست ؟بررسي توان رقابتي ارقام مختلف لوبيا و علف هرز تاج خروس خودرو تحت تأثير كود نيتروژن چیست ؟

مصطفی قدیری تغییر وضعیت برای انتشار دسامبر 28, 2020
گذاشتن نظر
0

بررسی توان رقابتی ارقام مختلف لوبیا و علف هرز تاج خروس خودرو تحت تأثیر کود نیتروژن چیست ؟

ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﻳﺎﺑﻲ ﺗﻮان رﻗﺎﺑﺘﻲ ارﻗﺎم ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻟﻮﺑﻴﺎ و ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﻧﻴﺘ ﺮوژن ﺑﺮ ﻛﻨﺘﺮل ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫﺮز، آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑـﻪ ﺻﻮرت ﻓﺎﻛﺘﻮرﻳﻞ در ﻗﺎﻟﺐ ﻃﺮح ﺑﻠﻮكﻫﺎي ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺼﺎدﻓﻲ در ﺳﻪ ﺗﻜﺮار در داﻧﺸﮕﺎه آزاد ﺷﻴﺮاز واﻗﻊ در ﺻﺪرا اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓـﺖ . ﻓﺎﻛﺘﻮر اول ﺷﺎﻣﻞ ﭼﻬﺎر رﻗﻢ ﻟﻮﺑﻴﺎ ) ﻧﺎز، ﮔﻠﻲ، ﺷﺎزﻧﺪ ود (ﺟﻲ 801ي 0) و ﻓﺎﻛﺘﻮر دوم ﺷﺎﻣﻞ ﭼﻬﺎر ﺳﻄﺢ ﻛـﻮد ﻧﻴﺘـﺮوژن ، 40 ، 80 ﻫﻜﺘﺎر 120و ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ( ﺑﻮد 46 ﺑﻪ ﺻﻮرت اوره درﺻﺪ . ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺠﺰﻳﻪ وارﻳﺎﻧﺲ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ اﺛﺮ ﻓﺎﻛﺘﻮر ارﻗﺎم ﻟﻮﺑﻴـﺎ ﺑـﺮ ﺻﻔﺎت ﺗﻌﺪاد ﻏﻼف، وزن ﻫﺰار داﻧﻪ، ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﻏﻼف، ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ در ﺳﻄﺢ ﻳﻚ درﺻﺪ ﻣﻌﻨـﻲ دار و ﺑﺮاي ﺻﻔﺖ ﻃﻮل ﻏﻼف ﻣﻌﻨﻲ دار ﻧﺒﻮد . اﺛﺮ ﻛﺎرﺑﺮد ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﻧﻴﺰ ﺑﺮاي ﺗﻤﺎم ﺻﻔﺎت در ﺳﻄﺢ ﻳﻚ درﺻﺪ ﻣﻌﻨﻲ دار ﺑﻮد .ﺑﻮد اﺛﺮات ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻧﻴﺰ ﺑﺮاي ﺗﻤﺎم ﺻﻔﺎت اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﺷﺪه ﻣﻌﻨﻲ دار . ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ واﻛﻨﺶ ارﻗـﺎم ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﻟﻮﺑﻴﺎ ﺑﻪ ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻮد . 40 رﻗﻢ ﻧﺎز ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﻛﻮد ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـ ﺎر واﻛـﻨﺶ ﻣﺜﺒﺘـﻲ ﻧﺸـﺎن داد و 40 ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ در ﺳﻄﺢ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ و اﻳﻦ در ﺣﺎﻟﻲ ﺑﻮد ﻛﻪ در رﻗﻢ ﮔﻠﻲ و ﺷـﺎزﻧﺪ در ﺳـﻄﺢ ﺑﻮد 80 ﻛﻮدي ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر، داراي ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﻋﻤﻠﻜﺮد . D801G رﻗﻢ 120 در ﺳﻄﺢ ﻛـﻮدي ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـﺎر، داراي ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد د ﺑﻮد اﻧﻪ در ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ .ﻋﻠﻒ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان وزن ﺧﺸﻚ D801G ﻫﺎي ﻫﺮز ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ دو رﻗﻢ ﺷﺎزﻧﺪو و ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ وزن ﺧﺸﻚ ﻋﻠﻒ ﺑﻮد ﻫﺎي ﻫﺮز ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ دو رﻗﻢ ﮔﻠﻲ و ﻧﺎز . در ﻛﻞ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛـﻪ واﻛـﻨﺶ ارﻗـﺎم ﻟﻮﺑﻴـﺎ ﺑـﻪ ﺳﻄﻮح ﻛﻮد ﻣﺘﻔﺎوت ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ و در ﺣﻀﻮر ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫﺮز، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻇﺮﻓ ﻴﺖ رﻗﻢ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛـﻮد ﻧﻴﺘـﺮوژن، ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﻛﻮد در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد

داﻧﻪ ﺣﺒﻮﺑـﺎت ﺑـﺎ دارا ﺑـﻮدن ﺣـﺪود درﺻـﺪ ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑـﺎ ﭘـﺮوﺗﺌﻴﻦ ﻫـﺎي ﺣﻴـﻮاﻧﻲ در رژﻳـﻢ ﻏﺬاﻳﻲ ﻣﺮدم ﺑﻪ وﻳﮋه در ﺗﻐﺬﻳﻪ اﻓﺮاد ﻛـﻢ درآﻣـﺪ اﻫﻤﻴـﺖ ﺑﺴﻴﺎر دارد ) .(1387 ﻣﺠﻨﻮن ﺣﺴﻴﻨﻲ، اراﺿﻲ ﺗﺤﺖ ﻛﺸﺖ 10 ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺮاي ﺗﻮﻟﻴـﺪ داﻧـﻪ ﺧـﻮراﻛﻲ ﺣـﺪود درﺻـﺪ ﻣﺴﺎﺣﺖ زﻳﺮ ﻛﺸﺖ ﻏﻼت اﺳﺖ و ﻣﻴـﺰان ﻛـﻞ ﺗﻮﻟﻴـﺪ آن 3/5 ﺣﺪود درﺻﺪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷـﺪ ) .(1387 ﻣﺠﻨـﻮن ﺣﺴـﻴﻨﻲ، اﻫﻤﻴﺖ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﻌﺪ از ﻏﻼت اﺳـﺖ و در اﻳـﺮان ﭘـﺲ از ﮔﻨﺪم و ﺑﺮﻧﺞ ﻗﺮار دارد ) .(1387 ﻣﺠﻨﻮن ﺣﺴﻴﻨﻲ، در ﺑـﻴﻦ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻟﻮﺑﻴﺎ ﻳ ﻜﻲ از ﻣﻨﺎﺑﻊ (درﺻﺪ26)ﭘﺮوﺗﺌﻴﻨﻲ ﮔﻴـﺎﻫﻲ ﺑﺎ ارزش اﻳﻦ اﺳﺖ، ﮔﻴﺎه ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫﻤﺰﻳﺴﺘﻲ ﺑـﺎ ﺑـﺎﻛﺘﺮيﻫﺎي ﺗﺜﺒﻴـﺖ ﻛﻨﻨـﺪه ﻧﻴﺘـﺮوژن ﻧﻘـﺶ ﻣـﻮﺛﺮي در اﻓـﺰاﻳﺶ ﺣﺎﺻﻠﺨﻴﺰي ﺧﺎك دارد ﻛـﻪ ﺑـﺮ ﻃﺒـﻖ ﮔـﺰارش ﺳـﻬﻴﺮاﻟﻲ 1988) ( 84 ﻣﻘﺪار ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻧﻴﺘﺮوژن ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم در ﻫـﺮ ﺳـﺎل اﺳﺖ ) .(2004 ﺗﭙﻪ و ﻫﻤﻜﺎران، ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﻨﺪ ﻛﻪ اﻋﻤﺎل ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻨﺎﺳـﺐ ﻛﻨﺘﺮل ﻋﻠﻒ ﻫﺮز در ﻣﺰرﻋـﻪ ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﻛـﺎﻫﺶ رﻗﺎﺑـﺖ ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫﺮز ﺑﺎ ﻣﺤﺼﻮل در اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻣـﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ وﻟـﻲ در ﺻـﻮرت ﻋـﺪم ﻛﻨﺘـﺮل ﺻـﺤﻴﺢ ﻋﻠﻒ ﻣﻲ ﻫﺎي ﻫﺮز 25ﺗﻮان 90ﺗﺎ درﺻﺪ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﺤﺼﻮل را روش اﻧﺘﻈﺎر داﺷﺖ و ﺑﺎﻟﻌﻜﺲ در ﺻﻮرت اﻋﻤﺎل ﻫـﺎي   ﺻﺤﻴﺢ ﻛﻨﺘﺮل  25  ﻣﻲ ﺗـﻮان از 90ﺗـﺎ درﺻـﺪ ﺑـﻪ اﻓـﺰاﻳﺶ ﻣﺤﺼﻮل اﻣﻴـﺪوار ﺑـﻮد ) روش .(1382ﻣﻴﺮﺷـﻜﺎري، ﻫـﺎي ﻣﻌﻤﻮل ﻛﻨﺘﺮل ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫﺮز ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻫﺰﻳﻨـﻪﻫﺎي زﻳﺎدي ﻛﻪ دارد اﺛﺮات ﺳﻮﻳﻲ ﻣﺎﻧﻨـﺪ آﻟـﻮدﮔﻲ ﻣﺤـﻴﻂ زﻳﺴﺖ و ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫﺮز ﺑﻪ ﻋﻠـﻒ ﻛـﺶ ﻫـﺎ از ﻃﺮﻳﻖ اﻋﻤﺎل ﻓﺸﺎر ﮔﺰﻳﻨﺶ در ﺑﺮ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ ) ﻣـﺲ و .(1993 راﺑﻴﻦ،
از ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﻪ زراﻋﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧـﺪ در ﻧﻴـﻞ ﺑـﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﺤﺼﻮﻻت زراﻋﻲ و ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻓﺸﺎر ﻋﻠـﻒ ﻫـﺎي ﻫﺮز در ﻣﺰارع ﺑـﻪ ﻛـﺎر رود اﺳـﺘﻔﺎده از ارﻗـﺎم ﺑـﺎ ﻗـﺪرت رﻗﺎﺑﺘﻲ ﺑﺎﻻ و اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ . ﻛﻠﻴـﻨﮕﻤﻦ (1994) و اﻟﻴﻮر ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﺳـﻮﻳﺎ در رﻗﺎﺑــﺖ ﺑــﺎ ﺗــﺮاﻛﻢ ﺗــﺎج 10و 0/33ﻫــﺎي ﺑﻮﺗــﻪ ﺧــﺮوس )Amaranthus (ﺑﻴﻦ palmeri 17 درﻣﺘﺮ ردﻳﻒ، 68ﺗـﺎ درﺻــﺪ ﻛــﺎﻫﺶ ﻳﺎﻓــﺖ . (2002) ﻫــﺎﮔﺮ و ﻫﻤﻜــﺎران در ارزﻳﺎﺑﻲ ﺗﺪاﺧﻞ ﺗـﺎج ﺧـﺮوس Amaranthus )ﻣﻌﻤـﻮﻟﻲ hybridus ( ﺑﺎ ﺳﻮﻳﺎ ﻣﺸـﺎﻫﺪه ﻛﺮدﻧـﺪ ﻛـﻪ رﻗﺎﺑـﺖ ﺗـﺎجﺧﺮوس 43 ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺳﻮﻳﺎ را ﺗﺎ درﺻـﺪ ﻛﺎﻫﺶ دﻫﺪ . (1991) ﺑﻠﻚ ﺷﻮ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻛـﺮد ﻛـﻪ رﻗﺎﺑـﺖ ﺗﺎج (Solanum sarrachiodes)رﻳﺰي 2 ﺑﺎ ﺗﺮاﻛﻢ ﺑﻮﺗـﻪ در ﻣﺘﺮ ردﻳﻒ، ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻟﻮﺑﻴﺎي ﺧﺸﻚ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻮﺳـﻂ ﺑﻪ 13 ﺗﺎ درﺻﺪ ﻛﺎﻫﺶ داد، ﻃﻮري ﻛﻪ ﺗﺪاﺧﻞ ﺗـﺎج رﻳـﺰي 3 در ﻫﻔﺘﻪ اول ﭘﺲ از ﺳـﺒﺰ ﺷـﺪن ﮔﻴـﺎه زراﻋـﻲ ﺟﻬـﺖ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻌﻨﻲ دار ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻟﻮﺑﻴﺎ ﻛﺎﻓﻲ ﺑـﻮد . ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ رﻗﺎﺑـﺖ (Echinochloa crus-galli) ﻟﻮﺑﻴﺎ ﺑﺎ ﺳـﻮروف و ﺗـﺎج رﻳﺰي Solanum nigrum)ﺳﻴﺎه ( ﻧﺸﺎن داد ﻛـﻪ ﻗـﺪرت رﻗﺎﺑﺘﻲ ﻟﻮﺑﻴﺎ در ﺑﻴﻦ اﻳﻦ ﺳﻪ ﮔﻮﻧﻪ از ﻫﻤﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮد . ارﻗﺎم ﻟﻮﺑﻴﺎﻳﻲ ﻛﻪ زودﺗﺮ ﺟ ﻮاﻧﻪ زدﻧﺪ، ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮي در ﻛﺎﻫﺶ رﺷﺪ ﺗﺎج رﻳﺰي داﺷـﺘﻨﺪ . ﻟﻮﺑﻴـﺎ ﺑـﻪ دﻟﻴـﻞ داﺷـﺘﻦ ذﺧﻴـﺮه ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪارت ﺑﺎﻻ در ﺑﺬر و ﺟﻮاﻧﻪ زﻧﻲ ﺑﻬﺘﺮ، ﻗﺎدر ﺑﻪ رﻗﺎﺑﺖ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎ ﺳﻮروف و ﺗﺎج رﻳﺰي ﺑﻮد ) .(1984ﻓﻨﻴﻤﻮر، ووﻟﻲ (1993) و ﻫﻤﻜﺎران ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺷـﺎﺧﺺ ﺳـﻄﺢ (LAI) 1ﺑﺮگ ﮔﻴﺎه زراﻋﻲ ﻳـﻚ ﺷـﺎﺧ ﺺ ﻣﻨﺎﺳـﺒﻲ ﺑـﺮاي ارزﻳﺎﺑﻲ ﺗﻮان رﻗﺎﺑﺘﻲ ﺑـﺎ ﻋﻠـﻒ ﻫـﺎي ﻫـﺮز اﺳـﺖ . اوﻟﻴـﻮر (ﺷﺎﺧﺺ 1987) ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ

ﺑــﺎ ارﺗﻔــﺎع، ﺳــﺮﻋﺖ آﺳﻴﻤﻴﻼﺳــﻴﻮن (NAR)ﺧــﺎﻟﺺ و (RGR) ﺳــﺮﻋﺖ رﺷــﺪ ﻧﺴــﺒﻲ ﺷــﺎﺧﺺ ﺑﻬﺘــﺮي ﺑــﺮاي ارزﻳﺎﺑﻲ ﺗﻮان رﻗﺎﺑﺘﻲ ﮔﻴﺎه اﺳﺖ . ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺪرت رﻗﺎﺑـﺖ ﺑﻴﺸـﺘﺮ ارﻗﺎم ﻟﻮﺑﻴﺎيﻣﻌﻤﻮﻟﻲ و ﺳﻮﻳﺎ ﺑﺎ ﻋﻠﻒ ﻫـﺎي ﻫـﺮز ﺑـﻪ دﻟﻴـﻞ اﺳﺘﻘﺮار ﺳﺮﻳﻊ ﮔﻴﺎﻫﭽﻪ ) و (1984ﻓﻨﻴﻤـﻮر، ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﺑﻬﺘـﺮ ﻛـﺎﻧﻮﭘﻲ ) 1989 ﻟﮕـﺮ و ﺷـﺮﻳﺒﺮ ؛ ﻣـﻮرداك و ﻫﻤﻜـﺎران، اﺳﺖ .ﻗﺪرت رﻗﺎﺑﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ ارﻗﺎم رﺷﺪ (1986 ﻧﺎﻣﺤـﺪود ﺳﻮﻳﺎ در ﺑﺮاﺑﺮ ﻫﺮز ﻋﻠﻒ ﻫﺎي در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑـﺎ ارﻗـﺎم رﺷـﺪ ﻣﺤﺪود ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺮ ﺳﺮﻳﻊ ﻛﺎﻧﻮﭘﻲ آﻧﻬﺎ اﺳﺖ) ﻟﮕﺮ و .(ﻋﻤﺪه 1989 ﺷﺮﻳﺒﺮ، ﻋﻨﺼﺮ ﻏﺬاﻳﻲ اي ﻛﻪ ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﮔﻴـﺎه زراﻋـﻲ را اﻓــﺰاﻳﺶ ﻣــﻲ دﻫـﺪ، ﻧﻴﺘــﺮوژن اﺳــﺖ ) ﻛﻤــﺮا و .(2003 ﻫﻤﻜﺎران از آﻧﺠـﺎ ﻛـﻪ ﻧﻴﺘـﺮوژن ﺧـﺎك وﺿـﻌﻴﺖ (1986) ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮔﻴﺎﻫﻲ را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮار ﻣﻲ دﻫﺪ، ﺗﻴﻠﻤﻦ ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮد در ﺗﻮاﻟﻲ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎ ﻫﺎﻳﻲ ﺑـﻴﻦ ﮔﻴﺎﻫـﺎن اوﻟﻴﻪ و ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ در ﺗﻮاﻧـﺎﻳﻲ رﻗﺎﺑـﺖ ﺑـﺮاي ﻧﻴﺘـﺮوژن ﺧـﺎك وﺟﻮد دارد .ﺳﺮﻳﻊ ﮔﻴﺎﻫﺎن ﭘﻴﺸﮕﺎم ﺗﺮ رﺷﺪ ﻣـﻲ ﻛﻨﻨـﺪ و در ﺷﺮاﻳﻂ ﻛﻤﺒﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﺧﺎك، ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﻴﺸﺘﺮي ﻧﺴﺒﺖ ﺑـﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻲ ﻫﺎ ﺟﺬب ﻛﻨﻨﺪ . ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ آزﻣﺎﻳﺸﻲ در ﻣﺰرﻋﻪ ﺟﻮ ﻧﺸﺎن داد، ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﺗﻨﻮع ﮔﻮﻧﻪ اي را ﻛـ ﺎﻫﺶ ﻣـﻲ دﻫﺪ و وﺿﻌﻴﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮔﻴﺎﻫﻲ را ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲ دﻫﺪ . ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻓﺮاﻫﻤـﻲ ﻧﻴﺘـﺮوژن اﻓﺰاﻳﺸـﻲ در ﺟﻤﻌﻴـﺖ ﮔﻴﺎﻫﺎن اﻓﺮاﺷﺘﻪ ﻣﺜﻞ ﻳﻮﻻف وﺣﺸﻲ )( Avena fatua L. اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ ) ﭘـﻲ .(1991 ﺳـﻚ و ﻟـﭙﺲ، ﻣﻘـﺪار ﻧﻴﺘﺮوژن ﺧﺎك ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ رﻗﺎﺑﺖ ﮔﻴﺎه زراﻋﻲ ﻋﻠﻒ ﻫﺮز ﻫــﻢ ﺗــﺄﺛﻴﺮ ﮔــ ﺬار ﺑﺎﺷــﺪ)ﺑﻠــﻚ .(2008 ﺷــﺎو و ﻫﻤﻜــﺎران، ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﺮ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻧﻴﺘﺮوژن روي رﻗﺎﺑـﺖ ﮔﻴـﺎه زراﻋﻲ ﻋﻠﻒ ﻫﺮز ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه داﺷـﺘﻪ اﺳـﺖ . ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﻛﻪﮔﻮﻧﻪ ﻫـﺎي ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﻋﻠـﻒ ﻫﺎي ﻫﺮز ﺑﻪ ﻃﻮر ﺑﺎﻟﻘﻮه در ﺳﻄﻮح ﺑﺎﻻي ﻧﻴﺘـﺮوژن ﺧـﺎك
ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻲ ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲٌ ﻫﺎي ﻛﺎﻣﻼ دﻫﻨﺪ ) زﭼـﻚ و ﻛـﻮادراﻧﺘﻲ، ﺑﻠﻚ 2002 ؛ .(2003 ﺷﺎو و ﻫﻤﻜﺎران، ﺑﻌﻀﻲ از ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﮔﺰارش ﻛـﺮده ا ﻧـﺪ ﻛـﻪ اﻓـﺰودن ﻧﻴﺘﺮوژن ﻗﺪرت رﻗﺎﺑﺖ ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫﺮز را ﻧﺴﺒﺖ ﺑـﻪ ﮔﻴـﺎه زراﻋﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ دﻫـﺪ و ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﮔﻴـﺎه زراﻋـﻲ ﺗﻐﻴﻴـﺮ ﻧﻜــﺮده ﻳــﺎ ﻛــﺎﻫﺶ ﻣــﻲ ﻳﺎﺑــﺪ ) 2001 دﻳﻤــﺎ و ﻫﻤﻜــﺎران، ؛ (2006 اﻧﺪرﺳﻦ و ﻫﻤﻜﺎران، و اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺷﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫـﺮز در ﺟـﺬب اﻳـﻦ ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﺑﺎﺷﺪ ) آﻣﭙﻮﻧﮓ 1991 ﺗﻴﻜﺮ و ﻫﻤﻜﺎران، ؛ ﻧﻴـﺎرﻛﻮ و داﺗـﺎ، داده .(1993 ﺑﺮﺧﻲ از ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻧﺸﺎن اﻧﺪ ﻛﻪ ﻋﻠﻒ ﻫـﺎيﻫﺮز ﺑﻴﺶ از ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻛﻮدﻫﺎي زراﻋﻲ از ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺳﻮد ﻣـﻲﺑﺮﻧﺪ ) .(1999 اﻗﺒﺎل و راﻳﺖ، اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧـﺪ ﺑـ ﻪ ﻋﻠﺖ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫـﺮز در ﺟـﺬب و ﺗﺠﻤـﻊ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ و ﻛﺎراﻳﻲ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻣﺼﺮف اﻳـﻦ ﻣـﻮاد در آﻧﻬـﺎ ﺑﺎﺷﺪ ) .(1373 ﻛﻮﭼﻜﻲ و ﻫﻤﻜﺎران، ﮔﻴﺒﺴﻮن و ﻫﻤﻜـﺎران 1999) ( ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ ﻛـﻪ در رﻗﺎﺑـﺖ ﺑـﻴﻦ ﺳـﻮروف و ﺑﺮﻧﺞ ﻛﺸﺖ ﺷﺪه ﺑﻪ ﻃـﻮر ﻣﺴـﺘﻘﻴﻢ، ﺳـﻮروف ﺑـﻪ وﺳـﻴﻠﻪ ﺟﺬب ﻧﻴﺘﺮوژن ﻻزم ﺑﺮاي ﮔﻴﺎه زراﻋﻲ رﺷﺪ ﻧﺴﺒﻲ ﺧﻮد را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﻴﺎه ﺑﺮﺗﺮي زراﻋﻲ اﻓﺰاﻳﺶ داد و ﻫـﺎي ﺑﻌـﺪي در ارﺗﻔﺎع و ﺷﺎﺧﺺ ﺳﻄﺢ ﺑـﺮگ ﺳـﻮروف، رﺷـﺪ ﺑـﺮﻧﺞ را ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻛﺎﻫﺶ داد .ﻋﻠﻒ در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﻠﻔﻴﻘﻲ ﻫﺎي ﻫـﺮز ﺑـﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎي ﻣﺜـﻞ اﺻـﻼح ﮔﻴﺎﻫـﺎن، ﺣﺎﺻـﻠﺨﻴﺰي، ﺗﻨـﺎوب، ﻛﻨﺘﺮل ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ، ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ، رﻗﺎﺑﺖ و ﻏﻴﺮه … ﺗﻮﺟﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛ ﻪ ﻫﻤﻪ اﻳﻦ ﻫﺎ در ﺟﻬﺖ ﻛـﺎﻫﺶ ﺗـﺪاﺧﻞ ﻋﻠـﻒ ﻫـﺮز و ﺑﺪﺳﺖ آوردن ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﻴﺎه زراﻋﻲ در ﺳﻄﺢ ﻗﺎﺑـﻞ ﻗﺒـﻮل ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ . ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻮان رﻗـﺎﺑﺘﻲ ارﻗﺎم ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻟﻮﺑﻴﺎ و ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﺮ ﻛﻨﺘﺮل ﻋﻠﻒﻫــﺎي ﻫــﺮز و ﻋﻤﻠﻜــﺮد و اﺟــﺰاي ﻋﻤﻠﻜــﺮد داﻧــﻪ ﻟﻮﺑﻴــﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

ﻣﻮاد و روش ﻫﺎ 1391 ﺗﺤﻘﻴﻖ در ﺳﺎل در ﻣﺰرﻋﻪ ﭘﮋوﻫﺸـﻲ داﻧﺸـﻜﺪه ﻛﺸﺎورزي داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳـﻼﻣﻲ ﺷـﻴﺮاز واﻗـﻊ در ﺻـﺪرا اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ . ﺧﺎك ﻣﺰرﻋﻪ آزﻣﺎﻳﺸﻲ داراي ﺑﺎﻓﺖ ﻟـﻮﻣﻲ pH . رﺳﻲ ﺑﻮد 7/4 ﺧﺎك ﻣﺰرﻋﻪ ﻫـﺪاﻳﺖ اﻟﻜﺘﺮﻳﻜـﻲ آن ، /68 0 0/06 دﺳﻲ زﻳﻤﻨﺲ ﺑﺮ ﻣﺘﺮ و داراي درﺻﺪ ﻧﻴﺘﺮوژن، 17 ﭘ 246 ﭘﻲ ﭘﻲ ام ﻓﺴﻔﺮ، 0/61 ﻲ ﭘﻲ ام ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ و درﺻﺪ ﻛﺮﺑﻦ آﻟﻲ ﺑﻮد . آزﻣﺎﻳﺶ ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﻓﺎﻛﺘﻮرﻳـﻞ در ﻗﺎﻟـﺐ 3 ﻃﺮح ﺑﻠﻮك ﻫﺎي ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺼـﺎدﻓﻲ در ﺗﻜـﺮار ) 48ﺷـﺎﻣﻞ ﻛﺮت آزﻣﺎﻳﺸﻲ (ﮔﺮدﻳﺪ ﻃﺮاﺣﻲ . ﻓﺎﻛﺘﻮر اول ﺷﺎﻣﻞ ﭼﻬـﺎر رﻗﻢ ﻟﻮﺑﻴﺎ ) D ﻧﺎز، ﮔﻠﻲ، ﺷﺎزﻧﺪ و ﻻﻳـﻦ 801G ( و ﻓـﺎﻛﺘﻮر دوم ﺷﺎﻣﻞ ﭼﻬﺎر ﺳﻄﺢ ﻛـﻮد ﻧﻴﺘـﺮوژن ) 40ﺻـﻔﺮ، ، 80 و ﻫﻜﺘﺎر 120 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ( ﺑﻮد 46 از ﻣﻨﺒﻊ اوره درﺻﺪ . ﺑﺬر ارﻗﺎم ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻟﻮﺑﻴﺎ از ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺗﺤﻘﻴﻘـﺎت زرﻗـﺎن و داﻧـﻪ ﻫﺎي روﻏﻨﻲ اﺳﺘﺎن ﺗﺄﻣﻴﻦ ﮔﺮدﻳـﺪ . ﻟﻮﺑﻴـﺎ ﺑـﺎ ﻓﺎﺻـﻠﻪ ﺑـﻴﻦ 50 ردﻳﻒ 5 ﺳـﺎﻧﺘﻴﻤﺘﺮ و ﻓﺎﺻـﻠﻪ روي ردﻳـﻒ ﺳـﺎﻧﺘﻴﻤﺘﺮ ﻛﺸﺖ ﮔﺮدﻳﺪ . 1391 ﻋﻤﻠﻴﺎت ﻛﺎﺷﺖ در ﻣﺮداد ﻣﺎه ﺳـﺎل اﻧﺠﺎم ﮔﺮدﻳﺪ . 2/30 اﻧﺪازه ﻛﺮت ﻫﺎي آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﻣﺘﺮ ﻃـﻮل 1/50 در ﻣﺘﺮ ﻋﺮض ) ﻟﻮﺑﻴﺎ 5ﺷﺎﻣﻞ ردﻳﻒ (ﺑﻮد . ﻟﻮﺑﻴﺎ ﺑـﺎ 3-2 ﺗﺮاﻛﻢ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻛﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ و در ﺑﺮﮔﻲ ﺟﻬـﺖ اﻳﺠـﺎد ﺗﺮاﻛﻢ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺗﻨﻚ ﮔﺮدﻳﺪﻧﺪ . 7 آﺑﻴﺎري ﺑـﻪ ﻓﺎﺻـﻠﻪ روز ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻏﺮﻗﺎﺑﻲ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ . ﻛﻮد دﻫﻲ ﺑﺮ اﺳـﺎس ﺗﻴﻤـﺎر ﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد در ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ) -4 ﻗﺒﻞ از ﻛﺎﺷﺖ، در ﻣﺮﺣﻠﻪ 6 ﺑﺮﮔﻲ و ﺑﻌـﺪ از دوازده ﺑﺮﮔـﻲ ( اﻧﺠـﺎم ﮔﺮﻓـﺖ . ﺗـﺮاﻛﻢ ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫﺮز ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﻠﻮر ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و در ﺗﻤﺎﻣﻲ ﭘﻼت ﻫﺎ ﻳﻜﻨﻮاﺧﺘﻲ ﻋﻠﻒ ﻫـﺎي ﻫـﺮز ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ )ﺧﻮدروي ﺗﺎج ﺧﺮوس ( اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓـﺖ . در ﻫﺮ ﻛﺮت ﻳﻚ ﻛﻮادرات ﻧﻴﻢ در ﻧﻴﻢ ﺟﻬﺖ اﻧﺪازه ﮔﻴ ﺮي وزن ﺧﺸﻚ ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫﺮز در ﭘﺎﻳﺎن ﻓﺼﻞ رﺷﺪ در ﻧﻈـﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ . 2 در ﭘﺎﻳﺎن ﻓﺼﻞ، 30 ردﻳﻒ ﻛﻨـﺎري و ﺳـﺎﻧﺘﻲ
ﻣﺘﺮي اﺑﺘﺪا و اﻧﺘﻬﺎي ﻫﺮ ﻛﺮت ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺛﺮ ﺣﺎﺷﻴﻪ ﺣـﺬف و ﺑﺮداﺷﺖ وﺳﻂ ﭘﻼت اﻧﺠﺎم ﺷﺪ . ﺟﻬـﺖ اﻧـﺪازه ﮔﻴـﺮي اﺟﺰاي ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻟﻮﺑﻴﺎ در زﻣﺎن رﺳـﻴﺪﮔﻲ ﻓﻴﺰﻳﻮﻟـﻮژﻳﻜﻲ از 20 ﻫﺮ ﻛﺮت ﺑﻮﺗـﻪ ﺑـﻪ ﻃـ ﻮر ﺗﺼـﺎدﻓﻲ اﻧﺘﺨـﺎب و ﺗﻌـﺪاد وزن ﻫـﺰار ، ﻏﻼف در ﻫﺮ ﺑﻮﺗﻪ، ﺗﻌـﺪاد داﻧـﻪ در ﻏـﻼف، داﻧﻪ، ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗـﻪ و ﻋﻤﻠﻜـﺮد داﻧـﻪ اﻧـﺪازه ﮔﻴـﺮي ﮔﺮدﻳﺪ . ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت آﻣﺎري و ﺗﺠﺰﻳـﻪ وارﻳـﺎﻧﺲ داده ﻫـﺎ ﺑـﺎ MSTAT-C , SAS 9.1 اﺳـﺘﻔﺎده از ﻧـﺮم اﻓـﺰار اﻧﺠـﺎم ﮔﺮدﻳﺪ .ا ﺑﺮاي رﺳﻢ ﻧﻤﻮدارﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰار (Excel)ﻛﺴـﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ . ﻧﺘﺎﻳﺞ و ﺑﺤﺚ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺠﺰﻳﻪ وارﻳﺎﻧﺲ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ اﺛـﺮ ﺗﻜـﺮار ﺑـﺮاي ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺻﻔﺎت اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﺷﺪه ﻣﻌﻨﻲ دار ﻧﺒﻮد . اﺛﺮ ارﻗـﺎم ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻟﻮﺑﻴﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﻐﻴﻴـﺮ ﺑـﺮاي ﺗﻤـﺎﻣﻲ ﺻﻔﺎت اﻧﺪازه .(1 ﮔﻴﺮي ﺷﺪه ﻣﻌﻨﻲ دار ﺑﻮد)ﺟﺪول ﺳـﻄﺢ ﻣﻌﻨﻲ داري ﺑﺮاي وزن ﺧﺸ ﻚ ﻋﻠﻒ ﻫﺮز، ﻋﻤﻠﻜـﺮد داﻧـﻪ، ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ و ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﻏﻼف در ﺳـﻄﺢ ﻳـﻚ درﺻﺪ و ﺑﺮاي ﺻﻔﺎت ﺗﻌﺪاد ﻏﻼف در ﺑﻮﺗﻪ و وزن ﻫـﺰار ﺑﻮد 5 داﻧﻪ در ﺳﻄﺢ درﺻﺪ . اﺛﺮ ﻛﻮد ﻧﻴﺘـﺮوژن ﺗﻨﻬـﺎ ﺑـﺮاي وزن ﺧﺸﻚ ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫﺮز ﻣﻌﻨﻲ دار ﻧﺒﻮد و ﺑﺮاي ﺳـﺎﻳﺮ ﺻﻔﺎت اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﺷﺪه در ﺳﻄﺢ ﻳﻚ درﺻﺪ ﻣﻌﻨـ ﻲ دار ﺑﻮد . اﺛﺮات ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺑﺮاي ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺻﻔﺎت اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﺷـﺪه ﻣﻌﻨﻲ دار ﺑﻮد ﺑﺎ اﻳﻦ ﺗﻔﺎوت ﻛﻪ ﺳـﻄﺢ ﻣﻌﻨـﻲ داري ﺑـﺮاي وزن ﺧﺸﻚ ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫﺮز، ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ و ﺗﻌـﺪاد داﻧـﻪ در ﺑﻮﺗﻪ در ﺳﻄﺢ ﻳﻚ درﺻﺪ و ﺑﺮاي ﺻﻔﺎت ﺗﻌـﺪاد داﻧـﻪ در ﻏﻼف، ﺗﻌـﺪاد ﻏـﻼف در ﺑﻮﺗـﻪ و وزن ﻫـﺰار داﻧـﻪ در ﺑﻮ 5 ﺳﻄﺢ درﺻﺪ د ) .(1ﺟﺪول

ﻣﻘﺎﻳﺴــﺎت ﻣﻴــﺎﻧﮕﻴﻦ اﺛــﺮات ﻣﺘﻘﺎﺑــﻞ ﺑــﺮاي ﺻــﻔﺖ ﺗﻌــﺪاد داﻧــﻪ در ﻏــﻼف ﻧﺸــﺎن داد ﻛــﻪ واﻛــﻨﺶ ارﻗــﺎم ﻣﺨﺘﻠــﻒ ﻟﻮﺑﻴــﺎ ﺑــﻪ ﺳــﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠــﻒ ﻛــﻮد ﻧﻴﺘــﺮوژن ﻣﺘﻔــﺎوت ﺑــﻮد و ﺑــﻪ ﻋﺒــﺎرت دﻳﮕــﺮ ﻫــﺮ ﻛــﺪام از ارﻗــﺎم ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻳـﻚ ﺳـﻄﺢ ﻛـﻮد واﻛـﻨﺶ ﻣﺜﺒـﺖ ﺗـﺮيﻧ ﺸـﺎن دادﻧــﺪ و در ﻧﺘﻴﺠــﻪ ﺗﻌــﺪاد داﻧــﻪ در ﻏــﻼف آﻧﻬــﺎ ﻧﻴــﺰ ﺗﺤــﺖ ﺗــﺄﺛﻴﺮ ﻗــﺮار ﮔﺮﻓــﺖ ) .(1ﻧﻤــﻮدار در رﻗــﻢ دي 801 80 ﺟــﻲ ﺗﻌــﺪاد داﻧــﻪ در ﻏــﻼف در ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد و ﻛﻴﻠــﻮﮔ 120 ﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر ﺣﺘــﻲ ﺑﻴﺸــﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘــﺪار ﺑــﻮد و اﻳــﻦ رﻗــﻢ 120 ﻧﺴــﺒﺖ ﺑــﻪ ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻧﻴﺰ داراي واﻛـﻨﺶ ﺑﻬﺘـﺮي ﺑـﻮد و ﺗﻌـﺪاد داﻧـﻪ در ﻏﻼف ﻧﻴﺰ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮد ﻛـﻪ اﻳـﻦ ﻣﻘـﺪار اﻓـﺰاﻳﺶ در ﺳـﻄﺢ 120 ﻛــﻮد ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر ﻧﺴــﺒﺖ ﺑــﻪ ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد 80 801 ﻛﻴﻠـــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـــﺎر در رﻗـــﻢ دي ﺟـــﻲ از ﻟﺤــﺎظ آﻣــﺎري اﺧــﺘﻼف ﻣﻌﻨــﻲ داري ﻧﺪاﺷــﺖ ) ﻧﻤــﻮدار .(1 40 رﻗــﻢ ﻧــﺎز ﺑــﻪ ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر 40 واﻛـــﻨﺶ ﺑﻬﺘـــﺮي ﻧﺸـــﺎن داد و در ﺳـــﻄﺢ ﻛـــﻮد 80 ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر ﻧﺴــﺒﺖ ﺑــﻪ ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد 120و
ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر داراي ﺑﻴﺸــﺘﺮﻳﻦ ﺗﻌــﺪاد داﻧــﻪ در ﻏﻼف ﺑـﻮد ) .(1ﻧﻤـﻮدار ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﻧﺸـﺎن داد ﻛـﻪ ﺑﻴ ﺸـﺘﺮﻳﻦ ﺗﻌــﺪاد داﻧــﻪ در ﻏــﻼف در ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد ﺷــﺎﻫﺪ ) ﺻــﻔﺮ ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر ( ﻣﺮﺑــﻮط ﺑــﻪ دو رﻗــﻢ ﺷــﺎزﻧﺪ و دي 801 ﺟــﻲ ﺑــﻮد و ﻛﻤﺘــﺮﻳﻦ ﺗﻌــﺪاد داﻧــﻪ در ﻏــﻼف ﻧﻴــﺰ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ رﻗـﻢ ﮔﻠـﻲ ﺑـﻮد . رﻗـﻢ ﮔﻠـﻲ در ﺷـﺮاﻳﻂ ﻋـﺪم ﻛــﺎرﺑﺮد ﻛــﻮد ﻧﻴﺘــﺮوژن داراي ﺗــﻮان رﻗــﺎﺑﺘﻲ ﻛﻤﺘــﺮ و در اﺛﺮ ﺣﻀﻮر ﻋﻠﻒ ﻫـﺎي ﻫـﺮز ﺗﻌـﺪاد داﻧـﻪ در ﻏـﻼف ﻧﻴـﺰ ﺑــﻪ دﻟﻴــﻞ ﺗﺴــﺨﻴﺮ ﻣﻨــﺎﺑﻊ رﻗﺎﺑــﺖ ﻛﻤﺘــﺮ ﺑــﻮد و اﻳــﻦ در 801 ﺣــﺎﻟﻲ اﺳــﺖ ﻛــﻪ در ارﻗــﺎم ﺷــﺎزﻧﺪ و دي ﺟــﻲ ﺑــﺎ اﻓــﺰاﻳﺶ ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد ﻧﻴﺘــﺮوژن ﺗﻌــﺪاد داﻧــﻪ در ﻏــﻼف اﻓــﺰاﻳﺶ و ﺑــﻪ ﻋﺒــﺎرت دﻳﮕــﺮ ﺗــﻮان رﻗــﺎﺑﺘﻲ آﻧﻬــﺎ ﻧﻴــﺰ درﺑﺮاﺑـــﺮ ﻋﻠـــﻒ ﻫـــﺎي ﻫـــﺮز ﻧﻴـــﺰ ﺑﻴﺸـــﺘﺮ ﮔﺮدﻳـــﺪ . ﻟﻴﻨﺪﻛﻮﺋﻴﺴــﺖ ﻫﻤﻜــﺎران ﻣﺸــﺎﻫﺪه ﻛ (2007) و ﺮدﻧــﺪ ﻛــﻪ ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫـﺮز ﺑـﺮا ي دﺳﺘﺮﺳـﻲ ﺑـﻪ ﻣﻨـﺎﺑﻊ ﻣـﻮرد ﻧ ﻴـﺎز، واﻛــﻨﺶ ﻫــﺎي وﻳــﮋه اي ﻧﺴــﺒﺖ ﺑــﻪ ﻣﺤــﻴﻂ ﭘﻴﺮاﻣــﻮن از ﺧــﻮد ﻧﺸــﺎن ﻣــ ﻲ دﻫﻨــﺪ، وﻟــﻲ روي در ﻣﺠﻤــﻮع در ﺳﻄﺢ ﻧ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻴ ﺘـﺮوژن، ﺑﺼــﻮرت ﺧﻄــﻲ اﺳــﺖ . ارزﻳــﺎﺑﻲ ﺗــﻮان رﻗــﺎﺑﺘﻲ ارﻗــﺎم ﮔﻴﺎﻫــﺎن زراﻋــﻲ ﺑــﺎ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺮز از دو ﻃﺮﻳــﻖ ﺻــﻮرت ﻣﻲ ﮔ ﻴـﺮد . ﻳﻜـﻲ ﺗﻮاﻧـﺎﻳﻲ ﺗﺤﻤـﻞ رﻗﺎﺑـﺖ ﻳﻌﻨـﻲ ﺗﻮاﻧـﺎﻳﻲ ﺣﻔـﻆ ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺑـﺎﻻ در ﺣﻀـﻮر ﻋﻠـﻒ ﻫـﺮز و دﻳﮕــﺮي ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺟﻠـﻮﮔﻴﺮي رﺷـﺪ ﻋﻠـﻒ ﻫـﺮز ﻛـﻪ ﺗﻮاﻧـﺎﻳﻲ ﮔﻴـﺎه زراﻋــﻲ ﺟﻬــﺖ ﻛــﺎﻫﺶ زﻳﺴــﺖ ﺗــﻮده و ﺗﻮﻟﻴــﺪ ﺑــﺬر را
ﻧﺸــﺎن ﻣــﻲ دﻫــﺪ. ارﻗــﺎم ﺑﻠﻨــﺪﺗﺮ ﮔﻨــﺪم، ﻋﻤﻠﻜــﺮد ﻣــﺎده ﺧﺸــﻚ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز را ﺑــﻴﺶ از ارﻗــﺎم ﻛﻮﺗــﺎه ﺗــﺮ ﻛــﺎﻫﺶ ﻣــ ﻲ دﻫﻨــﺪ و ارﻗــﺎم ﭘﺎﺑﻠﻨــﺪ ﺗــﺮ در ﺑﺮرﺳــﻲ ﻫــﺎ، رﻗﺎﺑــﺖ ﺑﻴﺸــﺘﺮي ﺑــﺎ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺮز دم روﺑــﺎﻫﻲ، ﻋﻠــﻒ ﭘﺸــﻤﻜﻲ ﻳــﻮﻻف وﺣﺸــﻲ و ﻋﻠــﻒ داﻧــﻪ ﺗﺴــﺒﻴﺤﻲ از ﺧﻮد ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ) .(1993اوگ،

اﺛﺮات ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ارﻗﺎم ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻟﻮﺑﻴﺎ و ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺗﻌﺪاد ﻏـﻼف 801 در ﺑﻮﺗﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑـﻪ رﻗـﻢ دي ﺟـﻲ ﺑـﻮد ﻛـﻪ در اﺛـﺮ 120 ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوزن ﺑـﻪ ﻣﻴـﺰان ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـﺎر ﺣﺎدث ﮔﺮدﻳﺪ ) ﻗﺎﺑﻞ .(2ﻧﻤﻮدار ذﻛﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ ﺗﻴﻤﺎر ﺑﺎ 801 دو رﻗﻢ ﺷﺎزﻧﺪ و دي 80 ﺟﻲ در ﺳﻄﺢ ﻛﻮد ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر اﺧﺘﻼف ﻣﻌﻨـﻲ داري ﻧﺪاﺷـﺖ ) .(2ﻧﻤـﻮدار در ﺳﻄﺢ ﻛﻮد ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻧﻴﺰ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ 801 رﻗﻢ دي ﺟﻲ داراي ﺗﻌﺪاد ﻏﻼف در ﺑﻮﺗـﻪ ﺑﻴﺸـﺘﺮي اﺳﺖ و ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻧﻴﺰ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ رﻗﻢ ﮔﻠﻲ ﺑﻮد )ﻧ .(2ﻤـﻮدار واﻛﻨﺶ ﻫﺎي ﻋﻠﻒ ﻫﺮز ﻫﺎي ﺑﻪ ﺑﺎروري ﺧﺎك ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﭼﺮﺧﻪ ﻋﻠﻒ زﻧﺪﮔﻲ ﻫﺮز، زﻣـﺎن ﺳـﺒﺰ ﺷـﺪن،
اﻧﺪازه ﺑﺬر و ﻏﻠﻈـﺖ ﺑﺤﺮاﻧـﻲ ﻣـﻮاد ﻏـﺬاﻳﻲ ﻗـﺮار ﮔ ﻴـﺮد ) ﻋﻠﻒ (1996 وﻳﺴﺘﻮﺑﻲ و ﻫﻤﻜﺎران، و اﻳﻦ دﺳﺘﺮﺳﻲ ﻫـﺮز ﺑﻪ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻃﻮل رﻳﺸﻪ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑـﻪ اوﻟﻮﻳﺖ ﺟﺬب ﺑﺮاي ﺷﻜﻞ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ ﺧﺎص ﺑﺨﺼـﻮص ﻧﻴﺘﺮات و آﻣﻮﻧﻴﻮم ﺑﺴﺘﮕﻲ داﺷﺘﻪﺑﺎﺷﺪ) ﺗﻴﻜﺮ و ﻫﻤﻜـﺎران، .(1991 ﻣﻘﺎﻳﺴﺎت ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ ﺗﻌـﺪاد ﻏـﻼف در ﺑﻮﺗﻪ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ در ﺷﺮاﻳﻂ ﻋﺪم ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﻧﻴﺘـﺮوژن از ﻳﻚ ﻃﺮف ﺑﺎ ﻛﺎﻫﺶ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻓﺘﻮﺳـﻨﺘﺰ ﮔﻴـﺎه و از ﻃـﺮف دﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﺣﻀﻮر ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫﺮز ﺗﻮان رﻗﺎﺑﺘﻲ ﻟ ﻮﺑﻴﺎ ﻛـﺎﻫﺶ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﻌﺪاد ﻏﻼف در ﺑﻮﺗﻪ روﻧﺪ ﻛﺎﻫﺸﻲ دارد

ﻣﻘﺎﻳﺴـــﻪ ﻣﻴـــﺎﻧﮕﻴﻦ ﻣﺮﺑـــﻮط ﺑـــﻪ اﺛـــﺮات ﻣﺘﻘﺎﺑـــﻞ ﺗﻴﻤﺎرﻫــﺎي ﻣ ﺨﺘﻠــﻒ ﻛــﻮد ﻧﻴﺘــﺮوژن و ارﻗــﺎم ﻣﺨﺘﻠــﻒ 257/33) ﻟﻮﺑﻴﺎ ﻧﺸـﺎن داد ﻛـﻪ ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦ وزن ﻫـﺰار داﻧـﻪ ﮔــﺮم ( 801 ﻣﺮﺑــﻮط ﺑــﻪ رﻗــﻢ دي ﺟــﻲ ﺑــﻮد ﺑــﺎ ﻛــﺎرﺑﺮد 120 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﻛـﻮد ﻧﻴﺘـﺮوژن در ﻫﻜﺘـﺎر ﺑـﻪ دﺳـﺖ آﻣـﺪ ) .(3ﻧﻤـﻮدار ﺑــﻴﻦ اﻳـﻦ ﺗﻴﻤــﺎر ﺑـﺎ ﺗﻴﻤــﺎر رﻗـﻢ ﺷــﺎزﻧﺪ در 80 دو ﺳــﻄﺢ 120و 801 و رﻗــﻢ دي ﺟــﻲ در ﺳــﻄﺢ
80 ﻛــﻮد ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر اﺧــﺘﻼف ﻣﻌﻨــﻲ داري وﺟﻮد ﻧﺪاﺷـﺖ و در ﻳـﻚ ﮔـﺮوه ﻗـﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨـﺪ ) ﻧﻤـﻮدار .(3 ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ وزن ﻫﺰار داﻧﻪ ﻟﻮﺑﻴـﺎ ﻧﻴـﺰ ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ ﺳـﻄﺢ ﻛـﻮد ﺻــﻔﺮ ﺑـﻮد ﻛــﻪ در اﻳـﻦ ﺳــﻄﺢ ﻛـﻮد )ﺷــﺎﻫﺪ ( ﺑــﻴﻦ ارﻗــﺎم ﻣﺨﺘﻠــﻒ ﻟﻮﺑﻴــﺎ از ﻟﺤــﺎظ آﻣــﺎري اﺧــﺘﻼف ﻣﻌﻨــﻲ داري ﻣﺸــﺎﻫﺪه ﻧﺸــﺪ و در ﻳــﻚ ﮔــﺮوه آﻣــﺎري ﻗــﺮار ﮔﺮفت

اﺛــﺮات ﻣﺘﻘﺎﺑــﻞ ﺑــﺮاي ﺻــﻔﺖ ﺗﻌــﺪاد داﻧــﻪ در ﺑﻮﺗــﻪ 24 ) ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦ ﺗﻌـﺪاد داﻧـﻪ در ﺑﻮﺗـﻪ ﻋـﺪد ( 120 ﻣﺮﺑﻮط ﺑـﻪ ﻛـﺎرﺑﺮد ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـﺎر ﻛـﻮد اوره ﺑـــﻮد 801 در رﻗـــﻢ دي ﺟـــﻲ . ﺑﻌـــﺪ از اﻳـــﻦ ﺗﻴﻤـــﺎر 20/74 ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺗﻌـﺪاد داﻧـﻪ در ﺑﻮﺗـﻪ ﻣﻌـﺎدل ﻋـﺪد ﺑـﻮد 80 ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑـﻪ رﻗـﻢ ﺷـﺎزﻧﺪ و ﺳـﻄﺢ ﻛـﻮد ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺑـﻮد . 40 در ﺳـﻄﺢ ﻛـﻮد ، ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـﺎر ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪﻣ ﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ رﻗـﻢ ﻧـﺎز ﺑـﻮد و ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻧﻴﺰ در رﻗـﻢ ﮔﻠـﻲ ﺑـﻪ دﺳـﺖ آﻣـﺪ ) .(4ﻧﻤـﻮدار در ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد ﺻــﻔﺮ ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر ﺑﻴﺸــﺘﺮﻳﻦ 801 ﺗﻌــﺪاد داﻧــﻪ در ﺑﻮﺗــﻪ ﻣﺮﺑــﻮط ﺑــﻪ رﻗــﻢ دي ﺟــﻲ و رﻗــﻢ ﺷــﺎزﻧﺪ ﺑــﻮد ﻛــﻪ از ﻟﺤــﺎظ آﻣــﺎري اﺧــﺘﻼف ﻣﻌﻨــﻲ داري ﻧﺪاﺷــﺘﻨﺪ . در ﻛــﻞ ﻧﺘــﺎﻳﺞ ﻧﺸــﺎن داد ﻛــﻪ ﻫــﺮ رﻗــﻢ ﻟﻮﺑﻴﺎ ﺑﻪ ﻳـﻚ ﺳـﻄﺢ ﻛـﻮد داراي ﺣـﺪاﻛﺜﺮ ﺗﻌـﺪاد داﻧـﻪ در ﺑﻮﺗﻪ ﺑـﻮد و از اﻳـﻦ رو در ﻣﺰرﻋـﻪ ﺑﺎﻳـﺪ ﺳـﻄﺢ ﻛـﻮد ﺑـﺮ اﺳــﺎس ﻇﺮﻓﻴــﺖ رﻗــﻢ ﻣــﻮرد اﺳــﺘﻔﺎده ﻟﺤــﺎظ ﮔــﺮدد . ﺑــﻪ 40 ﻋﻨــﻮان ﻣﺜــﺎل در ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر 80 رﻗــﻢ ﻧــﺎز و در ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر ﺷــﺎزﻧﺪ و ﮔﻠــﻲ داراي ﺑﻴﺸــﺘﺮﻳﻦ ﺗﻌــﺪاد داﻧــﻪ د ر ﺑﻮﺗــﻪ 120 ﺑــﻮد و اﻳــﻦ در ﺣــﺎﻟﻲ ﺑــﻮد ﻛــﻪ در ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد 801 ﻛﻴﻠـــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـــﺎر رﻗـــﻢ دي ﺟـــﻲ ﺑﻴﺸـــﺘﺮﻳﻦ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗـﻪ را ﺑـﻪ ﺧـﻮد اﺧﺘﺼـﺎص داد ) ﻧﻤـﻮدار .(4 اﻗ (1997) ﺒﺎل و راﻳـﺖ اﻇﻬـﺎر داﺷـﺘﻨﺪ ﻛـﻪ ﺗﻮاﻧـﺎﺋﻲ ﻧﺴﺒﻲ رﻗﺎﺑـﺖ ﮔﻨـﺪم ﺑـﺎ ﻋﻠـﻒ ﻫـﺎي ﻫـﺮز ﺗﺤـﺖ ﺗـﺄﺛﻴﺮ ﻓﺮاﻫﻤـــﻲ ﻧﻴﺘـــﺮوژن ﻗـــﺮار دارد .ﻣﻘـــ در ﺎدﻳﺮ ﺑـــﺎﻻي ﻧﻴﺘــﺮوژن، ﺧــﺮدل وﺣﺸــﻲ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑــﻪ ﮔﻨــﺪم ﻗــﺪرت رﻗﺎﺑــﺖ ﺑﻴﺸــﺘﺮي داﺷــﺖ در ﺣــﺎﻟﻲ ﻛــﻪ ﺧــﻮﻧﻲ واش در ﺑﺮاﺑﺮ ﮔﻨـﺪم از ﻗـﺪرت رﻗﺎﺑـﺖ ﻛﻤﺘـﺮي ﺑﺮﺧـﻮردار ﺑـﻮد .
ﺗــﺄﺛﻴﺮ ﻧﻴﺘــﺮوژن ﺑــﺮ رﻗﺎﺑــﺖ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺮز ﺑــﺎ ﮔﻴــﺎه زراﻋــﻲ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗـﺮاﻛﻢ ﻋﻠـﻒ ﻫـﺮز ﺑﺎﺷـﺪ . ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﻛﻮد ﻳﻜـﻲ از ﻋﻤﻠﻴـﺎﺗﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﺑﺮﺟﺴـﺘﻪ در ﺗــﺪاﺧﻞ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺮز ﻫــﺎي – ﻣﺤﺼــﻮل ﻣــﺆﺛﺮ اﺳــﺖ ) داي .(1995 ﺗﻮﻣﺎﺳــــﻮ، اﻓــــﺰاﻳﺶ ﻗــــﺪرت رﻗﺎﺑــــﺖ در ﻧﺴــﺒﺖ ﻫــﺎي ﺑــﺎﻻي ﻛــﻮد ﻧﻴﺘــﺮوژن ﺑــﻪ دﻟﻴــﻞ اﻓــﺰاﻳﺶ ﺗﺠﻤﻊ ﻣﻮاد و ﻛﺎراﻳﻲ ﻣﺼـﺮف ﺑﻮﺳـﻴﻠﻪ ﻋﻠـﻒ ﻫـﺎي ﻫـﺮز ﺑﻮ اﺳﺖ ده . ﻛﻮد اﺿﺎﻓﻲ و ﺑـﻴﺶ از ﺣـﺪ ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧـﺪ ﻣـﻮاد ﻏــﺬاﻳﻲ ﻛــﺎﻓﻲ ﺑــﺮاي ﻃــﻮل ﻓﺼــﻞ رﺷــﺪ ﻋﻠــﻒ – ﻫــﺮز ﻣﺤﺼــﻮل ﻓــﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﻳــﺪ . ﺑﻨــﺎﺑﺮاﻳﻦ در ﺳــﺎﻳﺮ ﺣــﺎﻻت ﻧﺴــﺒﺖ ﻗﺎﺑﻠﻴــﺖ ﻓﺮاﻫﻤــﻲ ﻣــﻮاد ﻏــﺬاﻳﻲ ﺑــﺮاي رﺷــﺪ ﻣﺤﺼــﻮل در ﺣﻀــﻮر ﻋﻠــﻒ ﻫــﺮز ﻛــﺎﻫﺶ ﻣــﻲ ﻳﺎﺑــﺪ و رﺷــﺪ و ﻛــﺎﻫﺶ ﻋﻤﻠﻜــﺮد ﺑﻮﺳــﻴﻠﻪ ﺗﺨﻠﻴــﻪ ﻣــﻮاد ﻏــﺬاﻳﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﺷﺪﻳﺪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ) .(1987ﮔﻮﻧﺰاﻟﺲ، ﻣﻘﺎﻳﺴــﺎت ﻣﻴــﺎﻧﮕﻴﻦ اﺛــﺮات ﻣﺘﻘﺎﺑــﻞ ﻣﺮﺑــﻮط ﺑــﻪ ﻋﻤﻠﻜــﺮد داﻧــﻪ ﻧﺸــﺎن داد ﻛــﻪ ﺑﻴﺸــﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜــﺮد داﻧــﻪ 247/05) ﻟﻮﺑﻴــﺎ ﮔــﺮم در ﻣﺘــﺮ ﻣﺮﺑــﻊ ( ﻫﻨﮕــﺎم ﻛــﺎرﺑﺮد 120 801 ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر ﻛــﻮد اوره در رﻗــﻢ دي ﺟــﻲ ﻣﺸــﺎﻫﺪه ﮔﺮدﻳــﺪ ) .(5ﻧﻤــﻮدار ﻛﻤﺘــﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜــﺮد داﻧــﻪ ﻧﻴــﺰ ﻣﺮﺑــﻮط ﺑــﻪ رﻗــﻢ ﮔﻠــﻲ و ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد ﺻــﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـﺎر ﺑـﻮد . ﻋﻤﻠﻜـﺮد داﻧـﻪ ﻟﻮﺑﻴـﺎ در ارﻗـﺎم ﻣﺨﺘﻠــﻒ و ﺳــﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠــﻒ ﻛــﻮد ﻧﻴﺘــﺮوژن ﻣﺘﻔــﺎوت ﺑــﻮد . ﺑــﻪ ﻋﻨــﻮان ﻣﺜــﺎل در ﺷــﺮاﻳﻂ ﺑــﺪون ﻛــﺎرﺑﺮد ﻛــﻮد 801 اوره دو رﻗــﻢ دي ﺟــﻲ و ﺷــﺎزﻧﺪ از ﻫﻤــﻪ ﺑ ﻬﺘــﺮ 40 ﺑﻮدﻧــﺪ و اﻳــﻦ در ﺣــﺎﻟﻲ ﺑــﻮد ﻛــﻪ در ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـﺎر، رﻗـﻢ ﻧـﺎز داراي ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜـﺮد داﻧﻪ در ﻣﺘـﺮ ﻣﺮﺑـﻊ ﺑـﻮد ) .(5ﻧﻤـﻮدار 80 در ﺳـﻄﺢ ﻛـﻮد ﻛﻴﻠـــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـــﺎر رﻗـــﻢ ﺷـــﺎزﻧﺪ داراي ﺑﻴﺸـــﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜـــﺮد داﻧـــﻪ و 120 در ﺳـــﻄﺢ ﻛـــﻮد ﻛﻴﻠـــﻮﮔﺮم
57
ﻫﻜﺘﺎر ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜـﺮد داﻧـﻪ در ﻣﺘـﺮ ﻣﺮ ﺑـﻊ ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ 801 رﻗــﻢ دي ﺟــﻲ ﺑــﻮد ) .(5ﻧﻤــﻮدار ﻋﻤﻠﻜــﺮد داﻧــﻪ از دو دﻳﺪﮔﺎه ﻣـﻮرد ﺑﺤـﺚ ﻣـﻲ ﺑﺎﺷـﺪ . اوﻻ ﻫـﺮ رﻗـﻢ ﻟﻮﺑﻴـﺎ ﺑــﻪ ﻳــﻚ ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد اوره ﻣــﻮاد ﻏــﺬاﻳﻲ و ﺑــﻪ وﻳــﮋه ﻧﻴﺘﺮوژن ﺧﻮد را ﺗـﺎﻣﻴﻦ ﻧﻤـﻮد و ﺛﺎﻧﻴـﺎ در ﻫـﺮ رﻗـﻢ ﻳـﻚ ﺳﻄﺢ ﻛﻮد اوره ﻣﻨﺠـﺮ ﺑـﻪ اﻓـﺰاﻳﺶ ﺗـﻮان رﻗـﺎﺑﺘﻲ ﻟﻮﺑﻴـﺎ در ﺑﺮاﺑﺮ ﻋﻠـﻒ ﻫـﺎي ﻫـﺮ ز و ﻣﻨﺠـﺮ ﺑـﻪ ﻛـﺎﻫﺶ زﻳﺴـﺖ ﺗﻮده ﻋﻠﻒ ﮔﺮدﻳﺪ ﻫﺎي ﻫﺮز . ﺑــﺮﻫﻤﻜﻨﺶ رﻗﺎﺑــﺖ ﺑــﻴﻦ ﻣﺤﺼــﻮل و ﻋﻠــﻒ ﻫــﺮز ﻣــﻲ ﺗﻮاﻧــﺪ ﺑــﺎ ﻧﺴــﺒﺖ ﻛــﻮد ) ﻛﭽﻜــﺎرت و ﺳــﻮاﻧﺘﻮن، ﻛـــﺎرﺑﺮد (2003 و زﻣـــﺎن ) ﺑﻠـــﻚ ﺷـــﺎو و ﻫﻤﻜـــﺎران،
(2004 ﺗﻐﻴﻴــﺮ ﻧﻤﺎﻳــﺪ .ﺗــﻮﻟﻦ (1997) ﻧــﺎر و ﻫﻤﻜــﺎران ، ﻧﺸــﺎن دادﻧــﺪ ﻛــﻪ در ﺷــﺮاﻳﻂ ﻛﻤﺒــﻮد ﻧﻴﺘــﺮوژن اﻓــﺖ ﻋﻤﻠﻜــﺮد ذرت در ﺷــﺮاﻳﻂﺣﻀــﻮر ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز ﻧﺴﺒﺖ ﺑـﻪ ﻋـﺪم 47 ﺣﻀﻮرﺷـﺎن، درﺻـﺪ ﺑـﻮد، در ﺣـﺎﻟﻲ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﻘـﺪار در ﺳـﻄﺢ ﺑـﺎﻻي ﻧﻴﺘـﺮوژن در اﺛـﺮ رﻗﺎﺑـﺖ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺮز . درﺻــﺪ ﺑــﻮد 14 ، ﻫــﺎي ﺑﻨــﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣــﺪﻳﺮﻳﺖ ﻛــﺎرﺑﺮد ﻛــﻮد در ﻧــﻮع، ﻣﻘــﺪار، زﻣــﺎن و ﻛــﺎرﺑﺮد روش ﻣــﻲ ﻋﻠــﻒ ﺗﻮاﻧــﺪ اﺑــﺰاري ﻣﻬــﻢ در ﻣــﺪﻳﺮﻳﺖ ﻫــﺮز ﻫــﺎي ﺑﺎﺷــﺪ) ﻻﻳــﺐ ﻣــﻦ وﻫﻤﻜــﺎران ، 2001 ؛ ﻛﭽﻜــﺎرت و 2003 ﺳﻮآﻧﺘﻮن، ﻣﻘﺎﻳﺴــﻪ ﻣﻴــﺎﻧﮕﻴﻦ اﺛــﺮات ﻣﺘﻘﺎﺑــﻞ ﻣﺮﺑــﻮط ﺑــﻪ وزن ﺧﺸـﻚ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز ﻧﺸــﺎن داد ﻛــﻪ ﺑﻴﺸــﺘﺮﻳﻦ وزن ﺧﺸــﻚ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز ﻣﺮﺑــﻮط ﺑــﻪ رﻗــﻢ ﻧــﺎز و در 120 ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر ﺑــﻮد ﻛــﻪ در اﻳــﻦ رﻗﻢ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﺑﻴﺸـﺘﺮ ﻣﻨﺠـﺮ ﺑـﻪ اﻓـﺰاﻳﺶ وزن ﺧﺸـﻚ ﻋﻠﻒ ﻫﺎي ﻫﺮز و در ﻧﺘﻴﺠـﻪ ﻣﻨﺠـﺮ ﺑـﻪ ﻛـﺎﻫﺶ ﻋﻤﻠﻜـﺮد داﻧﻪ در واﺣـﺪ ﺳـﻄﺢ ﻣـﻲ ﮔـﺮدد . در ﺳـﻄﺢ ﻛـﻮد ﺻـﻔﺮ
ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮ م در ﻫﻜﺘــﺎر ﻛﻤﺘــﺮﻳﻦ وزن ﺧﺸــﻚ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي 801 ﻫــﺮز ﻣﺮﺑــﻮط ﺑــﻪ دو رﻗــﻢ ﺷــﺎزﻧﺪ و دي ﺟــﻲ ﺑــﻮد ﻛﻪ ﻧﺸﺎن داد ﻛـﻪ رﺷـﺪ اﻳـﻦ دو رﻗـﻢ ﻣﻨﺠـﺮ ﺑـﻪ ﻛـﺎﻫﺶ وزن ﺧﺸــﻚ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز ﻣــﻲ ﮔﺮدﻳــﺪ . در ﺳــﻄﺢ 40 ﻛــﻮد ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر ﺑﻴﺸــﺘﺮﻳﻦ وزن ﺧﺸــﻚ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز ﻣﺮﺑــﻮط ﺑــﻪ رﻗــﻢ ﮔﻠــﻲ ﺑــﻮد و ﻧﺘــﺎﻳﺞ ﮔﻮﻳﺎي اﻳﻦ واﻗﻌﻴﺖ ا ﺳـﺖ ﻛـﻪ در رﻗـﻢ ﮔﻠـﻲ دادن ﻛـﻮد40 ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘــﺎر ﺑــﺮاي ﺑــﺎﻻ ﺑــﺮدن ﺗــﻮان رﻗــﺎﺑﺘﻲ ﻟﻮﺑﻴــﺎ در ﺑﺮاﺑــﺮ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز ﻛــﺎﻓﻲ ﻧﺒــﻮده و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑـﻪ اﻓـﺰاﻳﺶ وزن ﺧﺸـﻚ ﻋﻠـﻒ ﻫـﺎي ﻫـﺮز ﮔﺮدﻳـــﺪ . 80 در ﺳـــﻄﺢ ﻛـــﻮد ﻛﻴﻠـــﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـــﺎر ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ وزن ﺧﺸﻚ ﻋﻠﻒ ﻫـﺎي ﻫـﺮز ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ رﻗـﻢ ﻧــﺎز ﺑــﻮد و ﻛﻤﺘــﺮﻳﻦ وزن ﺧﺸــﻚ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز ﺑــﻮد 801 ﻣﺮﺑــﻮط ﺑــﻪ رﻗــﻢ ﺷــﺎزﻧﺪ و دي ﺟــﻲ . در ﻛــﻞ 801 وزن ﺧﺸــﻚ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز در دو رﻗــﻢ دي ﺟــﻲ و ﺷــﺎزﻧﺪ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑــﻪ دو رﻗــﻢ دﻳﮕــﺮ ﻛﻤﺘــﺮ ﺑــﻮد و ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﺗـﻮان رﻗـﺎﺑﺘﻲ ﺑـﺎﻻﺗﺮ اﻳـﻦ دو رﻗـﻢ در ﺑﺮاﺑـﺮ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز ﻣــﻲ ﺑﺎﺷــﺪ ) .(6ﻧﻤــﻮدار ﺑﺎﻏﺴــﺘﺎﻧﻲ و
(ا 2004)زﻧــﺪ ﻧﺸــﺎن دادﻧــﺪ ﻛــﻪ رﻗــﺎم ﮔﻨــﺪم ﺑــﺎ ﻗــﺪرت رﻗﺎﺑﺘﻲ ﺑـﺎﻻ در ﺷـﺮاﻳﻂ ﺗـﺪاﺧﻞ ﺑـﺎ دوﮔﻮﻧـﻪ ﻋﻠـﻒ ﻫـﺮز Goldbachia ) ﭘﻬــﻦ ﺑــﺮگ و ﺑﺎرﻳــﻚ ﺑــﺮگ ﻧﺎﺧﻨــﻚ laevigata ( Avena ) و ﻳــــــﻮﻻف وﺣﺸــــــﻲ ludoviciana ( ﻋــﻼوه ﺑــﺮ ﺣﻔــﻆ ﻋﻤﻠﻜــﺮد ﺧــﻮد، وزن ﺧﺸــﻚ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺮز را ﻧﺴــﺒﺖ ﺑــﻪ ارﻗــﺎم ﻏﻴــﺮ رﻗﻴــﺐ ﻛﺎﻫﺶ دادﻧﺪ . از آﻧﺠـﺎﺋﻲ ﻛـﻪ ﮔﻴـﺎه زراﻋـﻲ و ﻋﻠـﻒ ﻫـﺮز ﺑﺮاي ﻣـﻮاد ﻏـﺬاﺋﻲ رﻗﺎﺑـﺖ ﻣـﻲ ﻛﻨﻨـﺪ، ﻛـﺎرﺑﺮد ﻛـﻮد ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧﺪ در ﺑـﻪ ﺗﻌـﺎدل ﻛﺸـﺎﻧﺪن رﻗﺎﺑـﺖ ﺑـﻴﻦ ﮔﻴـﺎه زراﻋـﻲ و ﻋﻠــﻒ ﻫــﺮز ﻧﻘــﺶ داﺷــﺘﻪ ﺑﺎﺷــﺪ) ﺟﻮرﻧﺴــﮕﺮاد و .(1996 ﻫﻤﻜﺎران ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﺸﺎن داده اﻧـﺪ ﻛـﻪ اﺿـﺎﻓﻪ ﻛـﺮدن ﻧﻴﺘـﺮوژن ﮔــﺎﻫﻲ اوﻗــﺎت ﻗــﺪرت رﻗﺎﺑــﺖ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز را اﻓــﺰاﻳﺶ ﻣــﻲ دﻫــﺪ ) ﻟﻴﻨﺘــﻞ و ﻫﻤﻜــﺎرا (1992ن، در، ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮارد آن را ﻛﺎﻫﺶ ﻣـﻲ دﻫـﺪ و ﻳـﺎ ﻫـﻴﭻ ﺗـﺎﺛﻴﺮي ﻧــﺪارد . ﺑﻬﺮﺣــﺎل ﻣﻼﺣﻈــﻪ ﺗﻨــﻮع ﻗﺎﺑــﻞ اي در ﺧﺼــﻮص ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻛـﻮد ﺑـﺮ ﺗﻌـﺎدل رﻗﺎﺑـﺖ ﺑـﻴﻦ ﻋﻠـﻒ ﻫـﺎي ﻫـﺮز و
ﮔﻴﺎﻫــﺎن زراﻋــﻲ در ﻣﻨــﺎﺑﻊ ﻋﻠﻤــﻲ وﺟــﻮد دارد ﻛــﻪ ًاﺣﺘﻤــﺎﻻ ﺑــﻪ ﻋﻠــﺖ اﺧــﺘﻼف در رﺷــﺪ ﮔﻮﻧــﻪ ﻫــﺎ، اﺛــﺮ و ، ﻣﺘﻘﺎﺑــﻞ ﻣﺤﻴﻄــﻲ، ﻧــﻮع روش ﻛــﺎرﺑﺮد زﻣــﺎن ﻣﺼــﺮف اﺳــﺘﻔﺎده از ﻛﻮدﻫــﺎ اﺳــﺖ . ﻧﺘــﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴــﻖ ﺟــﻢ ﻧــﮋاد و (1388) ﻫﻤﻜـــﺎران ﻧﺸـــﺎن داد ﻛـــﻪ اﺳـــﺘﻔﺎده از دوز 25 ﻛــﺎﻫﺶ ﻳﺎﻓﺘــﻪ ﺗﻮﻓــﻮردي ﺑــﻪ ﻣﻴــﺰان درﺻــﺪ ﻛﻤﺘــﺮ از ﻣﻴــﺰان دوز ﺗﻮﺻــﻴﻪ ﺷــﺪه ﻣﻮﺟــﺐ ﻛــﺎﻫﺶ ﻣﻌﻨــﻲ داري ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻧﻤـﻲ ﺷـﻮد . ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴـﻖ آﻧﻬـﺎ ﻧﺸـﺎن داد ﻛـﻪ ﻋﻤﻠﻜــﺮد داﻧــﻪ ﺷــﻴﺮاز در ﺷــﺮاﻳﻂ ﻋــﺪم ﻣﺼــﺮف ﻋﻠــﻒ ﻛﺶ ﻧﻴﺰ از ﻟﺤﺎظ ﻋﻤﻠﻜـﺮد داﻧـﻪ در رﻗـﻢ ﻃﺒﺴـﻲ ﻫﻤـﺮاه ﺑــﺎ ﻣﺼــﺮف ﻋﻠــﻒ ﻛــﺶ ﺗﻮﻓــﻮردي ﺑــﻪ ﻣﻴــﺰان ﺗﻮﺻــﻴﻪ ﺷﺪه ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮد و ﺑـﻪ ﻋﺒـﺎرت دﻳﮕـﺮ اﻧﺘﺨـﺎب ﻳـﻚ رﻗـﻢ رﻗﺎﺑــﺖ ﻛﻨﻨــﺪه ﺑــﺎ ﻋﻤﻠﻜــﺮد ﻣﻨﺎﺳــﺐ ﺗﻮاﻧﺴــﺖ ﻧﻴــﺎز ﺑــﻪ ﻣﺼﺮف ﻋﻠﻒ ﻛـﺶ را ﻣﺮﺗﻔـﻊ ﺳـﺎزد . رﻗـﻢ ﺷـﻴﺮاز ﻳـﻚ رﻗﻢ ﺑـﺎ ﺗـﻮان ﺗﻮﻟﻴـﺪ ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳـﻚ ﻛﻤ ﺘـﺮ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑﻪ رﻗﻢ ﻃﺒ ﺴﻲ ﺑﻮد، اﻣـﺎ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ رﻗـﻢ ﻃﺒﺴـﻲ ﺗﻮاﻧـﺎﻳﻲ ﺑﻴﺸـــﺘﺮي در ﺣﻔـــﻆ ﻋﻤﻠﻜـــﺮد ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳـــﻚ ﺧـــﻮد در ﺣﻀــﻮر ﺗــﺮاﻛﻢ ﻫــﺎي ﻣﺨﺘﻠــﻒ ﻣﻨــﺪاب داﺷــﺖ و ﻧﺘــﺎﻳﺞ اﻳــﻦ ﺑﺮرﺳــﻲ ﻧﺸــﺎن داد ﻛــﻪ اﻧﺘﺨــﺎب رﻗــﻢ ﻣﻨﺎﺳــﺐ ﭘــﺮ ﺗﻮان رﻗـﺎﺑﺘﻲ ﺑﻬﺘـﺮ از اﺳـﺘﻔﺎده از ﻋﻠـﻒ ﻛـﺶ ﻫـﺎ ﺑـﺮاي ﻛﻨﺘﺮل ﻣﻨـﺪاب ﻣـﻲ ﺑﺎﺷـﺪ . (2005) ﺗـﭗ و ﻫﻤﻜـﺎران در 6 ﻳــﻚ آزﻣــﺎﻳﺶ دو ﺳــﺎﻟﻪ ﺗﻮاﻧــﺎﻳﻲ رﻗــﺎﺑﺘﻲ رﻗــﻢ ﻋــﺪس در ﺑﺮاﺑﺮ ﻋﻠﻒ ﻫـﺎي ﻫـﺮز ﻣـﻮرد ﺑﺮرﺳـﻲ ﻗـﺮار دادﻧـﺪ و 39/4 ﻣﻴــﺰان ﻛــﺎﻫﺶ ﻋﻤﻠﻜــﺮد داﻧــﻪ را ﺑــﻴﻦ 68/1ﺗــﺎ 42/6 درﺻــﺪ در ﺳـــﺎل اول و 75و درﺻـــﺪ در ﺳـــﺎل دوم ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻮع رﻗﻢ ﮔﺰارش ﮔﺮدﻳﺪ . ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮي ﻧﺘــﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴــﻖ ﻧﺸــﺎن داد ﻛــﻪ در ﺑﺮﻧﺎﻣــﻪ ﻣــﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﻠﻔﻴﻘــﻲ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز ﻣــﻲ ﺗــﻮان از ﮔﺰﻳﻨــﻪ ﻫــﺎي زراﻋﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد . ﻫﻤـﺎﻧﻄﻮر ﻛـﻪ ﻣـﻲ داﻧـﻴﻢ در ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ ﻣــﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﻠﻔﻴﻘــﻲ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز اﺳــﺘﻔﺎده از روش ﻫــﺎي ﺷــﻴﻤﻴﺎﻳﻲ، زراﻋــﻲ، ﻣﻜــﺎﻧﻴﻜﻲ، ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳــﻚ و ﺳــﺎﻳﺮ روش ﮔــﺮدد ﻫــﺎي ﻛﻨﺘــﺮل ﻟﺤــﺎظ ﻣــﻲ .روش اﺳــﺘﻔﺎده از ﻫﺎي زراﻋـﻲ ﻣﺎﻧﻨـﺪ اﺳـﺘﻔﺎه از ارﻗـ ﺎم ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﺑـﺎ ﺗﻮاﻧـﺎﻳﻲ
ﻗــﺪرت رﻗــﺎﺑﺘﻲ ﻣﺘﻔــﺎوت و ﻫﻤﭽﻨــﻴﻦ اﺳــﺘﻔﺎده از ﻛــﻮد ﻧﻴﺘــﺮوژن ﻣــﻲ ﺗﻮاﻧــﺪ در ﺑﺮﻧﺎﻣــﻪ ﻣــﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﻠﻔﻴﻘــﻲ ﻋﻠــﻒﻫﺎي ﻫﺮز ﺑـﻪ ﻛـﺎر آﻳـﺪ . ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴـﻖ ﻣـﺎ ﻧﺸـﺎن داد ﻛـﻪ ﺑﻴﻦ ارﻗﺎم ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﻟﻮﺑﻴـﺎ از ﻟﺤـﺎظ ﺗـﻮان رﻗﺎﺑـﺖ در ﺑﺮاﺑـﺮ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز اﺧــﺘﻼف ﻣﻌﻨــﻲ داري وﺟــﻮد دارد و ﺑﻪ ﻋﺒـﺎرت د ﻳﮕـﺮ در ﺑـﻴﻦ ارﻗـﺎم ﻛـﺎﻫﺶ ﻋﻤﻠﻜـﺮد داﻧـﻪ و ﻫﻤﭽﻨــﻴﻦ وزن ﺧﺸــﻚ ﻛﻤﺘــﺮ ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز وﺟــﻮد داﺷــــﺖ . 801 دو رﻗــــﻢ ﺷــــﺎزﻧﺪ و دي ﺟــــﻲ داراي ﺑﻴﺸــﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜــﺮد داﻧــﻪ در ﻣﺘــﺮ ﻣﺮﺑــﻊ و ﻛﻤﺘــﺮﻳﻦ وزن ﺧﺸﻚ ﻋﻠﻒ ﻫـﺎي ﻫـﺮز ﺑﻮدﻧـﺪ . ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﺳـﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﻛــﻮد ﻧﻴﺘــﺮوژن ﻧﻴــﺰ ﻧﺸــﺎن داد ﻛــﻪ ﺑــﺎ اﻓــﺰاﻳﺶ ﺳــﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠــﻒ ﻛــﻮد ﺷــﺎﺧﺺ ﻫــﺎي رﺷــﺪي و ﻋﻤﻠﻜــﺮد و اﺟﺰاي ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﻴﺎه ﻟﻮﺑﻴـﺎ اﻓـﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓـﺖ، اﻣـﺎ ﻫـﺮ ﻛـﺪام از ارﻗﺎم ﻟﻮﺑﻴﺎ ﺑﻪ ﻳﻚ ﺳﻄﺢ از ﻛـﻮد ﻧﻴﺘـﺮوژن ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﺣﻀـﻮر ﻋﻠـﻒ ﻫـﺎي ﻫـﺮز واﻛـﻨﺶ ﻧﺸـﺎن دادﻧـﺪ . از ﻧﻈـﺮ اﺻﻼح ﻧﺒﺎﺗـﺎت و ﻣﺘﺨﺼﺼـﻴﻦ زراﻋـﺖ واﻛـﻨﺶ ﻫـﺮ رﻗـﻢ ﺑــﻪ ﻛــﻮد ﻣــﻲ ﺗﻮاﻧــﺪ ﻣﺘﻔــﺎوت ﺑﺎﺷــﺪ و ﺑــﻪ اﺻــﻄﻼح ﻣﺘﺨﺼﺼــﻴﻦ ارﻗــﺎم ﺑــ ﺎ ﺧﺎﺻــﻴﺖ ﻛــﻮد ﭘــﺬﻳﺮي ﺷــﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣــﻲﺷــﻮﻧﺪ . ﻧﺘــﺎﻳﺞ ﻧﺸــﺎن داد ﻛــﻪ در ﺣﻀــﻮر ﻋﻠــﻒ ﻫــﺎي ﻫــﺮز ﺗﻮاﻧــﺎﻳﻲ ﺗﺴــﺨﻴﺮ ﻣﻨــﺎﺑﻊ ﻏــﺬاﻳﻲ ﺑــﻪ وﻳــﮋه ﻛــﻮد ﻣــﻲ ﺗﻮاﻧــﺪ در ارﻗــﺎم ﻣﺨﺘﻠــﻒ ﻣﺘﻔــﺎوت ﺑﺎﺷــﺪ . رﻗــﻢ ﻧــﺎز در 40 ﺳﻄﺢ ﻛﻮد ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـﺎر ﺑـﻪ ﺳـﻄﺢﺑ ﻬﻴﻨـﻪ ﻧﻴـﺎز ﻏــﺬاﻳﻲ ﺧــﻮد ﺑــﻪ وﻳــﮋه ﻧﻴﺘــﺮوژن رﺳــﻴﺪ و از اﻳــﻦ رو ﺑــﺎ ﻛﺎرﺑﺮ د ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﺮﺗـﺮي رﻗﺎﺑـﺖ ﺑـﺎ ﻋﻠـﻒ ﻫـﺎي ﻫــﺮز ﻣــﻲ ﺑﺎﺷــﺪ . D801G رﻗــﻢ داراي ﺧﺎﺻــﻴﺖ ﻛــﻮد ﭘﺬﻳﺮي ﺑـﺎﻻﺗﺮي در ﺣﻀـﻮر ﻋﻠـﻒ ﻫـﺎي ﻫـﺮز ﺑـﻮد و در ﻫﻜﺘــﺎر 120) ﺑــﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﺳــﻄﺢ ﻛــﻮد ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم در ( داراي ﺑﻴﺸــﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜــﺮد داﻧــﻪ و ﻛﻤﺘــﺮﻳﻦ وزن ﺧﺸــﻚ ﻋﻠــﻒﻫﺎي ﻫﺮز ﺑﻮد .

0d2918f87a862998078a9add9ba41da4b61ae6c0 335 - بررسی توان رقابتی ارقام مختلف لوبیا و علف هرز تاج خروس خودرو تحت تأثیر کود نیتروژن چیست ؟046ac6eae6239c0a524b80308e7afc97fd1658e5 335 - بررسی توان رقابتی ارقام مختلف لوبیا و علف هرز تاج خروس خودرو تحت تأثیر کود نیتروژن چیست ؟5da8ad7ec8a0a1da951943b891e06d5fc78878e0 335 - بررسی توان رقابتی ارقام مختلف لوبیا و علف هرز تاج خروس خودرو تحت تأثیر کود نیتروژن چیست ؟c5e73c4fadda82b6ce3e65ad11f7c40625ecd99f 335 - بررسی توان رقابتی ارقام مختلف لوبیا و علف هرز تاج خروس خودرو تحت تأثیر کود نیتروژن چیست ؟

منبع : دانشگاه ازاد اسلامی واحد ارسنجان

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو )
مشخصات کود های میکرو
یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است .
میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند :
آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید .
جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی :
با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود.

کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو)
مشخصات کود های ماکرو
در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم .
معرفی عناصر کود ماکرو :
کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود .

حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید .

کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا )

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید .

جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید .

جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 8, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1213 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات