بررسي امكان جايگزيني كود زيستي بارور- 2 با كود شيميايي فسفاته در زراعت عدس را شرح دهید .

1.31Kعناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) پاسخ به سوالات عمومی در زمینه تغذیه گیاهان

پرسش و پاسخ عمومی در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان در زیر این مقاله قابل نمایش عموم میباشد و طرح سوال به صورت رایگان است

تقریباً 20 عنصر مغذی و ریز مغذی از مواد مغذی ضروری برای تأمین کلیه نیازهای بیوشیمیایی گیاهان به حساب می آیند.

اهداف یادگیری

  • تشخیص عناصر مورد نیاز گیاهان به صورت تخصصی
[caption id="attachment_53342" align="aligncenter" width="378"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود پرسش و پاسخ عناصر مورد نیاز گیاهان[/caption]

امتیاز کلیدی مطالب

  • اگر گیاه نتواند چرخه حیات خود را بدون آن کامل کند ، اگر هیچ عنصر دیگری نتواند عملکرد مشابه را انجام دهد و مستقیماً در تغذیه نقش داشته باشد ، یک عنصر ضروری است.
  • یک ماده مغذی ضروری مورد نیاز گیاه در مقادیر زیاد ، عنصر درشت مغذی ماکرو نامیده می شود ، در حالی که ماده مغذی مورد نیاز در مقدار بسیار کم ، عنصر ریز مغذی میکرو نامیده می شود.
  • منابع کمبود یا ناکافی مواد مغذی بر رشد گیاه تأثیر منفی می گذارد ، که منجر به توقف رشد ، رشد کند ، کلروز یا مرگ سلول می شود.
  • حدود نیمی از مواد مغذی ضروری ریز مغذی هایی مانند بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس ، مولیبدن ، نیکل ، سیلیسیم و سدیم است.

شرایط کلیدی برای تغذیه گیاهان

  • ریز مغذی : ماده معدنی ، ویتامین یا ماده دیگری که حتی در مقادیر بسیار کمی برای رشد یا متابولیسم ضروری است.
  • کلروز : زردی بافت گیاه به دلیل از دست دادن یا عدم وجود کلروفیل
  • درشت مغذی : هر یک از عناصر مورد نیاز مقدار زیادی از موجودات زنده است

مواد مغذی ضروری

گیاهان برای تأمین تمام نیازهای بیوشیمیایی خود فقط به نور ، آب و حدود 20 عنصر نیاز دارند. به این 20 عنصر عناصر مغذی ضروری گفته می شود . برای اینکه یک عنصر ضروری تلقی شود ، سه معیار لازم است:
  1. یک گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند
  2. هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد
  3. این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد

درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو

عناصر اساسی را می توان به عناصر درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو تقسیم کرد . مواد مغذی مورد نیاز گیاهان در مقادیر بیشتر را عناصر درشت مغذی می نامند. حدود نیمی از عناصر اساسی عناصر مغذی در نظر گرفته می شوند: کربن ، هیدروژن ، اکسیژن ، نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و گوگرد. اولین کربن (C) برای تشکیل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، اسیدهای نوکلئیک و بسیاری از ترکیبات دیگر به کربن (C) نیاز است. بنابراین ، در همه ماکرومولکول ها وجود دارد. به طور متوسط ​​، وزن خشک (به استثنای آب) سلول 50 درصد کربن است ، و آن را به یک قسمت اصلی از مولکول های زیستی گیاه تبدیل می کند. [caption id="attachment_53343" align="aligncenter" width="401"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود ماکرو و میکرو پرسش و پاسخ کود میکرو و ماکرو[/caption]
عناصر اساسی مورد نیاز گیاهان : برای اینکه یک عنصر به عنوان یک ماده اساسی در نظر گرفته شود ، گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند ، هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد و این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد.

عناصر فراوان در چرخه رشد گیاهان نقش نیتروژن

عنصر فراوان بعدی در سلولهای گیاه نیتروژن (N) است. بخشی از پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک است. ازت در سنتز برخی ویتامین ها نیز استفاده می شود. هیدروژن و اکسیژن عناصر درشت مغذی هستند که بخشی از بسیاری از ترکیبات آلی هستند و همچنین آب را تشکیل می دهند. اکسیژن برای تنفس سلولی لازم است.

نقش موثر اکسیژن در گیاهان

گیاهان از اکسیژن برای ذخیره انرژی به شکل ATP استفاده می کنند. فسفر (P) ، ماکرومولکول دیگر ، برای سنتز اسیدهای نوکلئیک و فسفولیپیدها لازم است. به عنوان بخشی از ATP ، فسفر امکان تبدیل انرژی غذایی را از طریق فسفوریلاسیون اکسیداتیو به انرژی شیمیایی فراهم می کند. انرژی نور در حین فتوسفریلاسیون در فتوسنتز به انرژی شیمیایی تبدیل می شود. و به انرژی شیمیایی تبدیل می شود تا هنگام تنفس استخراج شود.

نقش گوگرد در تغذیه گیاهان

گوگرد بخشی از آمینو اسیدهای خاص مانند سیستئین و متیونین است و در چندین کوآنزیم وجود دارد. گوگرد همچنین به عنوان بخشی از زنجیره انتقال الکترون که شیب های هیدروژن در تبدیل انرژی نور به ATP نقش اساسی دارند ، در فتوسنتز نقش دارد.

نقش پتاسیم در تغذیه گیاهان

پتاسیم (K) به دلیل نقش آن در تنظیم باز و بسته شدن روزنه مهم است. روزنه ها به عنوان روزنه هایی برای تبادل گاز به حفظ تعادل آب سالم کمک می کنند. پمپ یون پتاسیم از این فرآیند پشتیبانی می کند.

نقش منیزیم در بهبود عملکرد گیاه

منیزیم (منیزیم) و کلسیم (کلسیم) نیز از عناصر مغذی مهم هستند. نقش کلسیم دو برابر است: برای تنظیم انتقال مواد مغذی و پشتیبانی از بسیاری از عملکردهای آنزیم. منیزیم برای فرآیند فتوسنتز مهم است. این مواد معدنی همراه با ریز مغذی ها به تعادل یونی گیاه نیز کمک می کنند.

عناصر مورد نیاز ارگانیسم های خاک به شرح زیر است

ارگانیسم ها علاوه بر عناصر مغذی زیاد ، به عناصر مختلفی به مقدار کم نیاز دارند. این ریز مغذی ها یا عناصر کمیاب در مقادیر بسیار کمی وجود دارند. هفت ریز مغذی اصلی شامل بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس و مولیبدن است.

عناصر ریز مغذی میکرو

معرفی عناصر ریز مغذی و نقش آنها در تغذیه گیاهان

نقش بور در تغذیه گیاهان

اعتقاد بر این است که بور (B) در انتقال کربوهیدرات در گیاهان نقش دارد. همچنین در تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کند. کمبود بور غالباً باعث بازگرداندن جوانه ها خواهد شد.

نقش کلر در تغذیه گیاهان

کلر (Cl) برای اسمز و تعادل یونی لازم است. همچنین در فتوسنتز نقش دارد.

نقش مس در بهبود عملکرد گیاهان

مس (مس) جز component برخی از آنزیم ها است. علائم کمبود مس شامل قهوه ای شدن نوک برگها و کلروز (زردی برگ ها) است.

نقش آهن در بهبود عملکرد گل و گیاه

آهن (Fe) برای سنتز کلروفیل ضروری است ، به همین دلیل کمبود آهن منجر به کلروز می شود.

نقش منگنز در بهبود عملکرد گیاهان

منگنز (Mn) برخی از آنزیم های مهم دخیل در تشکیل کلروفیل را فعال می کند. گیاهان کمبود منگنز در رگهای برگ های آن کلروز ایجاد می کنند. در دسترس بودن منگنز تا حدودی به pH خاک بستگی دارد.

نقش مولیبدن در تغذیه گیاهان جوان

مولیبدن (Mo) برای سلامت گیاه بسیار ضروری است ، زیرا گیاهان از آن برای کاهش نیترات به شکل های قابل استفاده استفاده می کنند. بعضی از گیاهان از آن برای تثبیت نیتروژن استفاده می کنند. بنابراین ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود.

نقش روی در بهبود عملکرد و تغذیه گیاهان

روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است.

کمبود عناصر غذایی در گیاهان چه مواردی را ایجاد خواهد کرد

کمبود هر یک از این مواد مغذی ، به ویژه عناصر مغذی درشت ، می تواند روی رشد گیاه تأثیر منفی بگذارد. بسته به ماده مغذی خاص ، کمبود آن می تواند باعث توقف رشد ، رشد کند یا کلروز شود. کمبود شدید ممکن است منجر به علائم مرگ سلول در برگها شود. [caption id="attachment_53344" align="aligncenter" width="405"]کمبود عناصر در گیاهان و تغذیه نا مناسب کمبود عناصر در گیاهان[/caption]

عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) هدف ما پاسخ به سوالات شما عزیزان در راستای تکمل علوم کشاورزی ایران

سازمان زنجیره تامین بهشت با ایجاد بستری در جهت پاسخگویی به سوالات راهکاری برای کمک به کشاورزان را نهادینه کرده است .

با بارگذاری سوال و جواب در فروش محصولات سهیم باشید و خود را بازنشسته کنید .

جهت مطالعه روند سهم دهی به شما عزیزان میتوانید وارد بستر تکمیل علم شوید .

بهترین تغذیه برای گیاهان چیست ؟

هدف ما پاسخ به سوالات شما میباشد و در این راستا بیش از هزاران سوال و جواب در اختیار شما قرار میدهیم .

سوالاتی که در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) بارگذاری شده است به صورت دسته بندی در بخش های مختلف تقسیم شده است .

دسته بندی ها در تمامی زمینه های گیاهی به تفکیک میباشد .

تعدادی از دسته هایی که بارگذاری شده است و در آنها مطالبی تخصصی به صورت سوال و جواب ذخیره شده است به شرح زیر است .

دسته های تخصصی ایجاد شده در زمینه عناصر مورد نیاز گیاهان چیست ؟

کود مناسب گیاهان دارویی که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی فضای باز که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی آپارتمان که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب درختان میوه که به تفکیک تمامی درختان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب سبزیجات که به تفکیک تمامی سبزیجات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب کاکتوس ها که به تفکیک تمامی کاکتوس ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب نشاء که به تفکیک تمامی نشاء ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب غلات که به تفکیک تمامی غلات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

هدف پاسخگویی و ساختار سازی سازمان چیست ؟

پاسخ به تمامی سوالات صنایع کشاورزی و زیر دسته اصلی عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) میتواند راهکاری برای بهبود تولیدات محصولات زراعی ، باغی و گلخانه ای باشد .

هدف این سازمان از ایجاد بستری در راستای تکمیل علوم در تمامی زمینه ها کمک به ایران و ایرانی میباشد و میکوشد تا بتاند راندمان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان را فراهم آورد .

فراموش نکنید پلن های درآمدی سازمان در راستای عرضه محصولات به کشاورزان به صورت سهم بندی صورت گرفته است و اعضای فعال در زمینه پاسخ گویی به سوالات و نیز طراحان سوال های تخصصی میتوانند در فروش محصولات کشاورزی سهیم باشند .

محتوای بارگذاری شده از مقالات خارجی جمع آوری و ترجمه شده است - مطالعه و انتشار با ذکر منبع بلامانع است bio.libretexts.org

مرکز آموزش ویدئویی بستری برای آموزش های رایگان کشاورزی .

">عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود )
کود پتاسیم کود سلفات کود نیترات کود نیتروژن
0

963c1cf8e4c908d01110b35b1885833d2db7e3f5 14 - بررسي امكان جايگزيني كود زيستي بارور- 2 با كود شيميايي فسفاته در زراعت عدس را شرح دهید .بررسي امكان جايگزيني كود زيستي بارور- 2 با كود شيميايي فسفاته در زراعت عدس را شرح دهید .

مصطفی قدیری سوال ویرایش شده دسامبر 28, 2020
گذاشتن نظر
0

بررسی امکان جایگزینی کود زیستی بارور- 2 با کود شیمیایی فسفاته در زراعت عدس را شرح دهید .

ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﺎرﺑﺮد زﻳﺴﺘﻲ (ﻋﺪس، 2- ﻛﻮد ) ﺑﺎرور و اﻣﻜﺎن ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻨﻲ آن ﺑﺎ ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺎﺗﻪ در زراﻋﺖ آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﺎﻛﺘﻮرﻳﻞ در ﻗﺎﻟﺐ ﻃﺮح ﺑﻠﻮك ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻫﺎي ﻛﺎﻣﻞ ﺷﺪ 1393 در ﺳﻪ ﺗﻜﺮار در اﻳﺴﺘﮕﺎه ﻛﺸﺎورزي داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ ﺗﺒﺮﻳﺰ در ﺳﺎل اﻧﺠﺎم . و آن 2- ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي آزﻣﺎﻳﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ )ﻛﺎرﺑﺮد ﺑﺎرور درﺻﺪ ﻛﻮد 100 و50 ﻋﺪم (در ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺮه) ﺻﻔﺮ، ﻓﺴﻔﺮه ﻫﻜﺘﺎر 75 ﺗﻮﺻﻴﻪ ﺷﺪه ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن ﺧﺎك ﻣﻌﺎدل ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در (ﺑﻮد .داد 100 و50 ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن ﻛﺎرﺑﺮد ﻫﺮ دو ﺳﻄﺢ ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺮه درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻌﻨﺎ دار و ﻣﺸﺎﺑﻬﻲ را در ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ و اﻳﻦ ﺻﻔﺖ را در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻋﺪم ﻣﺼﺮف ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﻪ درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه از ﻃﺮﻳﻖ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ و وزن ﺻﺪ داﻧﻪ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد 50 درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ داد .ﺳﻄﺢ 1/33 و34 ﻣﻴﺰان درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ، ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻋﺪس را اﻓﺰاﻳﺶ داد .ﻣﻴﺰان اﻓﺰاﻳﺶ در 100 داﻧﻪ ﻋﺪس ﮔﺮدﻳﺪ در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺳﻄﺢ درﺻﺪ ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ 100 و50 ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ ﺗﺤﺖ ﺳﻄﻮح درﺻﺪ ﺑﻮد .وزن ﺻﺪ داﻧﻪ ﻋﺪس ﻧﻴﺰ ﺗﺤﺖ 2/31 و7/18 ﻓﺴﻔﺮه ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ درﺻﺪ ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ 50 ﺳﻄﺢ درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺖ .ﺻﻔﺎت 17 ﻓﺴﻔﺮه ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﺑﺮاي ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ، ﺷﺎﺧﺺ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ و وزن ﺧﺸﻚ ﺑﺮگ ﺑﻴﻦ درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه اﺧﺘﻼف ﻣﻌﻨﺎ 100 و50 ﺳﻄﻮح داريﺑﻪ دﺳﺖ ﻧﻴﺎﻣﺪ .ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻌﻨﺎ داريرا در ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ . درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ داد 2/18 ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻋﺪس را در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻋﺪم ﻣﺼﺮف ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان 2- ﺷﺪ .ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻓﺴﻔﺮه ﺑﺎرور اﻓﺰاﻳﺶ در ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ داﻧﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﺎﺷﻲ از اﻓﺰاﻳﺶ در ﺑﻮﺗﻪ ﺑﻮده و وزن ﺻﺪ داﻧﻪ ﻋﺪس ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻗﺮار ﻧﮕﺮﻓﺖ .ﻣﻲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﺑﺮرﺳﻲ، ﮔﻔﺖ ﺗﻮان ﻓﺴﻔﺮه 50 ﻛﺎرﺑﺮد درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ي ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدي ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﺑﺎرور 2- ي ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻄﻠﻮب ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻣﻲ ي ﻋﺪس در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﺷﻮد

در ﻛﺸﻮرﻫﺎي در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﻳﻚ ﭼﻬﺎرم ﻧﻴﺎز ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﺗﻮﺳﻂ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﻲ 28 ﺷﻮد و ﻋﺪس ﺑﺎ دارا ﺑﻮدن ﺣﺪود درﺻﺪ ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ در ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻣﺮدم اﻳﻦ ﻧﻮاﺣﻲ اﻳﻔﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ .ﻧﻴﺘﺮوژن ، اﻳﻦ ﮔﻴﺎه ﻗﺎدر اﺳﺖ از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﺣﺎﺻﻠﺨﻴﺰي ﺧﺎك و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻛﺎﻫﺶ اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺷﻮد )ﺳﺎﻛﺴﻨﺎ ﺳﻴﻨﻚ و ﺟﻤﻌ .(1993، ﻫﺮ ﺳﺎﻟﻪ ﺑﺮ ﻴﺖ ﺟ 6/1ﻬﺎن ﺗﺎ ﻣﻲ 7/1 درﺻﺪ اﻓﺰوده ﺑﻨﺎﺑﺮا ﺷﻮد، ﻳﻦ ﻣﻴﻠﻴﻮن 90 ﻫﺮ ﺳﺎل ﻧﻔﺮ ﺟﻤﻌﻴﺖ اﻓﺰا ﺟﻬﺎن ﻳﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ ﻧ ﻛﻪ ﻴﺎز دارﻧﺪ ﺑﻪ ﻏﺬا .ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮل ﻣ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺴﺘﻘﻴﻢ ﻣﻨﺎﺑ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﺼﺮف ﻌﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ آب، ﻧﻮر و ﻛﺎراﻳﻲ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﻪ ﻣﻮاد ﻴﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ اﺳﺖ)اﻳﻤﺎن ﭘﺮﺳﺖ و ﻛﻮد.(2013 ﻫﻤﻜﺎران، ﻫﺎي ﻣﻌﺪﻧﻲ ازﻧﻬﺎده ﻫﺎي ﻣﻬﻢ در ﻛﺸﺎورزي در ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﺎراﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪ در ﮔﻴﺎﻫﺎن . ﻛﺎرﺑﺮد ﻧﻴﺘﺮوژن، ، ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﺗﺠﻤﻊ ﻣﺎده ﺧﺸﻚ و ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻗﺘﺼﺎدي ﮔﻴﺎﻫﺎن را ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻲ ﺑﺨﺸﻨﺪ ) .(2014 آﺗﻴﭽﻮ و ﻫﻤﻜﺎران، ﮔﻴﺎﻫﺎن ﺑﻪ ﻃﻮر ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ اي ﻗﺮار ﺗﺤﺖ ﻛﻤﺒﻮد ﻓﺴﻔﺮ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﭼﺮا ﻛﻪ ﻓﺴﻔﺮ از ا اﺳﺖ ﺟﺰاي اﺳﻴﺪﻫﺎي ﻧﻮﻛﻠﺌﻴﻚ و ﻓﺴﻔﻮﻟﻴﭙﻴﺪﻫﺎي ﻏﺸﺎﻳﻲ . ﻋﻼوه ﺑﺮ آن ﻓﺴﻔﺮ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ را در اﻧﺘﻘﺎل اﻧﺮژي، ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻛﻨﻨﺪﮔﻲ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ آﻧﺰﻳﻢ ﻫﺎ و اﻧﺘﻘﺎل ﺳﻴﮕﻨﺎل ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارد ) ﺳﺎرﻛﺮ و .(2015 ﻫﻤﻜﺎران، ﻓﺴﻔﺮ از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﭘﺮﻣﺼﺮف ﺿﺮوري ﺑﺮاي رﺷﺪ و ﻧﻤﻮ ﮔﻴﺎﻫﺎن اﺳﺖ و ﻛﻤﺒﻮد ﻓﺴﻔﺮ رﺷﺪ ﮔﻴﺎﻫﺎن را ﻛﺎﻫﺶﻣﻲ دﻫﺪ . اﻳﻦ ﻋﻨﺼﺮ در ﺑﺴﻴﺎري از ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻫﺎي دارد ﺿﺮوري ﮔﻴﺎﻫﺎن دﺧﺎﻟﺖ ﺑﻪ و ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ ﻣﻬﻤﻲ ATP از اﺟﺰاي ﻧﻘﺶ را در اﻧﺘﻘﺎل اﻧﺮژي ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارد .رﻳﺸﻪ ﻓﺴﻔﺮ ﺑﻪ ﺟﺬب ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ از ﻃﺮﻳﻖ اﻓﺰاﻳﺶ رﺷﺪ ﻫﺎ ﻛﻤﻚ ﻣﻲ ﮔ ﻛﻨﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺗﺠﻤﻊ ﻣﺎده ﺧﺸﻚ در ﻣﻲ ﻴﺎه اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﺑﺪ ) ﻧﻬﺎر وﮔﺮﺗﺰﻣﺎﭼﺮ ،.(2011 ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﺎ ﻣﻴﻜﺮوارﮔﺎﻧﻴﺴﻢ ﻧﺸﺎن داده ﻛﻪ ﻫﺎ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ را در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﻠﻔﻴﻘﻲ ﻛﻮدﻫﺎ در ﺟﻬﺖ ﺣﻔﻆ ﻧﻴﺮوي ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﺣﺎﺻﻠﺨﻴﺰي ﺧﺎك داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ .ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎي اﻓﺰاﻳﺶ دﻫﻨﺪه رﺷﺪ ﮔﻴﺎﻫﻲ و ﻗﺎرچ ﻫﺎيﻣﻴﻜﻮرﻳﺰي ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻛﺎراﻳﻲ ﻣﺼﺮف ﻛﻮدﻫﺎ را اﻓﺰاﻳﺶ دﻫﻨﺪ ) آدﺳﻤﻮﻳﻪ وﻛﻠﻮﭘﺮ ، .(2009 ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﻣﺤﻴﻂ ﺧﺎك را از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻧﻴﺘﺮوژن، ﻣﺤﻠﻮل ﺳﺎزي ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﻳﺎ ﻣﻌﺪﻧﻲ ﻧﻤﻮدن آن ﻫﺎ، آزادﺳﺎزي ﻣﻮاد ﻣﺤﺮك رﺷﺪ، ﺗﻮﻟﻴﺪ آﻧﺘﻲ ﺑﻴﻮﺗﻴﻚ ﻫﺎ و ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻣﻮاد آﻟﻲ در ﺧﺎك، ﻏﻨﻲ از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﺎﻛﺮو و ﻣﻴﻜﺮو ﻧﮕﻪ ﻣﻲ دارﻧﺪ ) .(2014 ﺳﻴﻨﻬﺎ و ﻫﻤﻜﺎران، اﻳﻦ اﺛﺮات ﻣﻔﻴﺪ ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎي اﻓﺰاﻳﺶ دﻫﻨﺪه رﺷﺪ ﮔﻴﺎﻫﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ و ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻤﻲ دارد ﺑﺮ روي رﺷﺪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﻴﺎه . اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ رﺷﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎي اﻓﺰاﻳﺶ دﻫﻨﺪه رﺷﺪ، ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﺖ ﻫﺎي اﻓﺰاﻳﺶ ﺛﺎﻧﻮي اﺳﺖ ﻛﻪ رﺷﺪ را ﻣﻲ دﻫﻨﺪ، ﻛﻪ از آن
ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ اﻛﺴﻴﻦ،ﻛﻴﻨﺘﻴﻦ داﺷﺖ . ﺟﻴﺒﺮﻟﻴﻦ اﺷﺎره ، از ﺳﻮي دﻳﮕﺮ اﻳﻦ ﻣﻴﻜﺮوارﮔﺎﻧﻴﺴﻢ ﻫﺎ از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺤﻠﻮل ﺳﺎزي ﻓﺴﻔﺮ ﻧﺎﻣﺤﻠﻮل ﺧﺎك و ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻧﻴﺘﺮوژن ﻧﻴﺰ ﺑﺮ رﺷﺪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﻴﺎﻫﺎن ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻲ ﮔﺬارﻧﺪ ) 2010 ﻋﻠﻲ و ﻫﻤﻜﺎران، ؛ اﻟﺤﺪاد و ﻫﻤﻜﺎران، رﺷﺪ .(2010 ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﭘﺎﺗﻮژن از ﻃﺮﻳﻖ ﺣﺬف ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﺖ ﻫﺎي ﺛﺎﻧﻮي ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻴﺎﻧﻴﺪ ﻫﻴﺪروژن و ﺳﺎﻳﺪروﻓﻮرﻫﺎ اﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﭘﺬﻳﺮد ) .(2010 اﻳﺪرﻳﺲ و ﻫﻤﻜﺎران، ﺑﺎﻛﺘﺮي 2- ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺑﺎرور ﺣﺎوي ﻫﺎي ﺣﻞ ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺴﻔﺎت ) ﺑﺎﺳﻴﻠﻮس ﻟﻨﺘﻮس ) (P5 ﺳﻮﻳﻪ و ﺳﻮدوﻣﻮﻧﺎس ﭘﻮﺗﻴﺪا ) ﺳﻮﻳﻪ ((ﻣﻲ ﺧﺎك P13 ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ در داﺧﻞ در اﻃﺮاف رﻳﺸﻪ ﮔﻴﺎه ﻣﺴﺘﻘﺮ ﺷﺪه و از ﺗﺮﺷﺤﺎت ﻗﺴﻤﺖ رﻳﺰوﺳﻔﺮ رﻳﺸﻪ ﮔﻴﺎه ﺗﻐﺬ ﻣﻲ ﻳﻪ ﻛﻨﻨﺪ و در ﻗﺒﺎل آ ﺑﻪ ن ﻣﻘﺪار ﻓﺴﻔﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﮔﻴﺎه ﻃﻮر ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺑﻪآ ن ﻧﻴﺎز دارد را در اﺧﺘﻴﺎر ﮔﻴﺎه ﻗﺮار ﻣﻲدﻫﻨﺪ . ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻓﺴﻔﺎﺗﻪ ﺣﺎوي ﻗﺎرچ ﻫﺎ و ﻫﺎي ﻣﻔﻴﺪ ﺣﻞ ً ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺴﻔﺎت ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﺎ اﺳﻴﺪي ﻛﺮدن ﻣﺤﻴﻂ ﺧﺎك و ﻳﺎ ﺗﺮﺷﺢآﻧﺰﻳﻢ ﺑﺎﻋ ﻫﺎي ﻓﺴﻔﺎﺗﺎز ﺚ رﻫﺎﺳﺎزي ﻳﻮن ﻓﺴﻔﺎت از ﺗﺮﻛﻴﺒﺎت ﻧﺎﻣﺤﻠﻮلآ ﺑﺎﻋ ن ﺷﺪه ﻛﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﺚ ﺟ ﻗﺎﺑﻞ ﺬ ب ﺷﺪن ﻓﺴﻔﺮ ﺗﻮﺳﻂ ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻣﻲ ﮔﺮدد)ﻫﻤﻜﺎران .(2004 ، ﺗﺎﻟﺸﻲ و (اﻇ 2003)ﺷﺎرﻣﺎ ﻬﺎر داﺷﺖ ﻛﻪ ﻛﺎرﺑ وﻳ ﺮد ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﺑﻪ ﮋ ﺑﺎﻛﺘﺮي ه ﻫﺎي ﻣﺤﺮك رﺷﺪ ﻣﻬﻢ ﮔﻴﺎه ﺗ ﺗﺮﻳﻦ راﻫﺒﺮد در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﻠﻔﻴﻘﻲ ﻐﺬ ﮔﻴﺎه ، ﻳﻪ ﺑﺮاي ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻛﺸﺎورزي ﭘﺎﻳﺪار ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ . (2003) ﻣﺪﻧﻲ و ﻫﻤﻜﺎران ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻣﺼﺮف ﻫﺎي ﺣﻞ ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺴﻔﺮ و ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻟﻮﺑﻴﺎ ﭼﻴﺘﻲ در ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨ 5 اﺣﺘﻤﺎل درﺻﺪ ﺎ ﺷﺪ دار . ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎي ﺣﻞ ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺴﻔﺮ ﻧﺎﻣﺤﻠﻮل ﺧﺎك، رﺷﺪ ﮔﻴﺎﻫﺎن را ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ از ﻃﺮﻳﻖ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان ﻓﺴﻔﺮ در دﺳﺘﺮس ﮔﻴﺎﻫﺎن، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﻟﻴﺪ اﺳﻴﺪ اﻳﻨﺪول اﺳﺘﻴﻚ، زﺋﻴﺘﻴﻦ، ﺟ و ﻴﺒﺮﻟﻴﻦ ﻣﻲ اﻓﺰاﻳﺶ دﻫﻨﺪ )ﺑﻮﻳﺮو ﻫﻮرﻣﻮن .(2007 و ﻫﻤﻜﺎران، اﻳﻦ ﻫﺎ در اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ و ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﺴﻢ آن ﻫﺎ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ دارﻧﺪ ) .(2011 ﺟﺎوﻳﺪ و ﻫﻤﻜﺎران، ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻴﺘﻮﻛﻴﻨﻴﻦ ﺟﻴﺒﺮﻟﻴﻦ ﻫﺎ و ﻫﺎ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺪار ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﻣﻲ ﮔﺮدد ) .(2011 اﻣﺎﻣﻲ و ﻫﻤﻜﺎران، ﻟﺬا ﻛﺎرﺑﺮد اﻳﻦ ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻓﺮآورده ﻫﺎ ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻫﺎي ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰي، ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺮ ﺗﺠﻤﻊ ﻣﺎده ﺧﺸﻚ در ﮔﻴﺎﻫﺎن ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﮕﺬارﻧﺪ . (ﺑ 2011) ﺳﺮﻳﻮاﺳﺘﺎوا و ﻫﻤﻜﺎران ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﻠﻘﻴﺢ ﺬ ر ﻧﺨﻮد ﺑﺎ ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎي ﺣﻞ ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺴﻔﺎت ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ارﺗﻔﺎع ﮔﺮدﻳﺪ ،ﺑﻮﺗﻪ ﻃﻮل رﻳﺸﻪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ . (2011) ﺟﻬﺎ و ﻫﻤﻜﺎران ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﺎﻛﺘﺮي ﺳ ﻫﺎي ﺣﻞ ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺴﻔﺎت را روي ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻣﺎش ﺒ ﺰ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار داده و ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ رﺳﻴﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﻠﻘﻴﺢ اﻳﻦ ﺑﺎﻛﺘﺮي ﺑﺎﻋ ﻫﺎ ﺚ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد ﻏ ﺑﻮﺗﻪ ﺻﺪداﻧﻪ ، ﻼف در ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻴﻮﻟﻮژ ﺷﺪ ﻳﻚ . وﻫﻴﻮدي و ﻫﻤﻜﺎران (ﺑﺎﻛﺘﺮي 2011) در ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺧﻮد درﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻛﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻫﺎي ﺣﻞ ﺑﻪ ، ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺴﻔﺎت وزن ﺻﺪداﻧﻪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﺳﻮﻳﺎ را ﻣﻌﻨ ﻃﻮر ﺎداري اﻓﺰا داد ﻳﺶ .آرﭘ (2002) ﺎﻧﺎ و ﻫﻤﻜﺎران ﻃﻲآ زﻣﺎﻳﺸﻲ روي ﮔﻴﺎه ﻋﺪس اﻋﻼم ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎي ﺣﻞ ﻛﻨﻨﺪه ﺷﺪ ،ﻓﺴﻔﺎت ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﺣﺎﺻﻞ . ﻣﺪﻧﻲ و ﻫﻤﻜﺎران 2010) ( ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻴﻮﻟﻮژ ﻳﻜﻲ ﻛﻠﺰاي ﭘﺎﻳﻴﺰه ﻋﻨﻮان ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ و ﺷﺎﺧﺺ 125 ﺑﺮداﺷﺖ در ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺼﺮف ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺎت آﻣﻮﻧﻴﻮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﺑﻴﻮﻟﻮژ ﺑﺎرور 2- ﻳﻚ ﻓﺴﻔﺮه ﺣﺎﺻﻞ ﻣﻲ ﺷﻮد . ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه از ﺟﻤﻠﻪ ﻛﻮدﻫﺎي ﭘﺮﻣﺼﺮف ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮاي رﺷﺪ ﮔﻴﺎﻫﺎن اﺳﺖ .ﺳﻠﻮل اﻳﻦ ﻛﻮد ﺟﻬﺖ رﺷﺪ ﻫﺎي ﺳﺎﻗﻪ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز اﺳﺖ ) .(2012 ﻓﻴﻮرزه و ﻫﻤﻜﺎران، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦﺗﺄﻣﻴﻦ اﻳﻦ ﻛﻮد ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ رﺷﺪ ﺳﻠﻮل ﻫﺎي ﺳﺎﻗﻪ، ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ ﮔﻴﺎﻫﺎن را اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ دﻫﺪ .ﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮژﻳﺴﺖ از ﺳﻮي دﻳﮕﺮ ﻫﺎ ﺑﺮ اﻳﻦ ﺑﺎورﻧﺪ ﻛﻪ در ﺻﻮرت ﻛﻤﺒﻮد ﻓﺴﻔﺮ ﻓﺮآورده ﻫﺎي ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰي ﻣﻮﺟﻮد در ﺳﺎﻗﻪ ﻣﺼﺮف ﻧﻤﻲ ﺷﻮﻧﺪ ) .(2012 ﻓﻴﻮرزه و ﻫﻤﻜﺎران، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ رﺷﺪ در ﺳﺎﻗﻪ ﻛﻪ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﻣﺼﺮف ﻓﺮآورده ﻫﺎي ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰي اﺳﺖ، ﻣﺘﻮﻗﻒ ﻣﻲ ﺷﻮد . از ﺳﻮي دﻳﮕﺮ داﺷﺘﻪ ﻣﺤﻘﻘﻴﻦ اﻇﻬﺎر ﻛﻪ اﻧﺪ ﻓﺴﻔﺮ در ﺗﻘﺴﻴﻢ و ﻃﻮﻳﻞ ﺷﺪن ﺳﻠﻮل ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﻲ دارد ) ﺑﺨﺶ و ﻫﻤﻜﺎران، 2008 .(2005 ؛ ﻛﺎراﻧﺪاﺷﻮو و ﺑﻮﭼﺮ، ﻟﺬا ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮد اﻳﻦ ﻛﻮد ارﺗﻔﺎع ﮔﻴﺎه ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺳﻠﻮل و آن ﻃﻮﻳﻞ ﺷﺪن ﻫﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﺑﺪ .ﻣﻴﻜﺮوارﮔﺎﻧﻴﺴﻢ ﻣﻲ ﻫﺎي ﺣﻞ ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺴﻔﺎت ﻧﻴﺰ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻓﺮم ﻏﻴﺮ ﻣﺤﻠﻮل را ﺑﺎ اﺳﻴﺪي ﻛﺮدن ﻣﺤﻴﻂ، ﻛﻼﺗﻪ ﻛﺮدن ﻓﺴﻔﺮ، واﻛﻨﺶ ﭘﻠﻲ ، ﻫﺎي ﺗﺒﺎدﻟﻲ، ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺗﺮﻛﻴﺒﺎت ﻣﺮي ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻛﻨﻨﺪ و ﻟﺬا در دﺳﺘﺮس ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻗﺮار دﻫﻨﺪ ) ﺑﺮرﺳﻲ.(2009 ﭼﺎﻧﮓ و ﻳﺎﻧﮓ، ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺴﻔﺮ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ را در اﻓﺰاﻳﺶ ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ ﮔﻴﺎﻫﺎن دارد ) .(2003 ﻟﻴﺖ و ﻫﻤﻜﺎران، ﺣﺴﻴﻦ و ﻫﻤﻜﺎران (ﺗﺄﺛﻴﺮ 2002) ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه را ﺑﺮ رﺷﺪ ﮔﻴﺎه ﻋﺪس ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار دادﻧﺪ . اﻳﻦ ﻣﺤﻘﻘﻴﻦ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﻄﺢ 100 20 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه اﻓﺰاﻳﺶ درﺻﺪي در ارﺗﻔ ﺑﻮﺗﻪ ﺎع ﻣﻲ ﻫﺎي ﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ ﺷﻮد . ﻣﻘﺼﻮد و ﻫﻤﻜﺎران (ﻧﻤﻮدﻧﺪ 2000) ﻧﻴﺰ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﺸﺎﺑﻬﻲ را در ﻋﺪس ﮔﺰارش . اﻳﻦ 75 ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﻛﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﻮﺗﻪ 44 ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه، اﻓﺰاﻳﺶ درﺻﺪي را در ارﺗﻔﺎع ﻫﺎي ﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲ ﺷﻮد . (ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻓﺴﻔﺮ 2010)روﺗﺎرو ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ه ﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ ﻫﺎي ﺳﻮﻳﺎ را ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار داده و ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ ﻫﺎي ﺳﻮﻳﺎ ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﻪ ﻣﻲ 23 ﻣﻴﺰان درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﺑﺪ . (2013) ﻣﺤﻤﺪي و ﻫﻤﻜﺎران ﻧﻴﺰ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻌﻨﺎدار ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ 50 ﻫﺎي ﻧﺨﻮد را ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در
ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺑﻪ دﺳﺖ آوردﻧﺪ . ﺷﻴﺮي ﺟﺎﻧﺎﮔﺮاد و ﻫﻤﻜﺎران (ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﺮگ 2012) ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻓﺴﻔﺮه را ﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﻫﺎي ﺳﻮﻳﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﻛﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻓﺴﻔﺮه ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ ﻣﻲ ﻫﺎي ﺳﻮﻳﺎ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداري اﻓﺰاﻳﺶ دﻫﺪ . ﺟﺎﮔﺎم و (2015) ﺷﺎرﻣﺎ ﺑﺮگ 42 ﻧﻴﺰ اﻓﺰاﻳﺶ درﺻﺪي ﺳﻄﺢ ﻫﺎي ﺳﻮﻳﺎ را ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد آوردﻧﺪ زﻳﺴﺘﻲ ﻓﺴﻔﺮه ﺑﻪ دﺳﺖ .ﺷﻴﺮي ﺟﺎﻧﺎﮔﺮاد و (ﺗﺄﺛﻴﺮ 2012) ﻫﻤﻜﺎران ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺮه را ﺑﺮ ﺷﺎﺧﺺ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﺑﺮگ ﻫﺎ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار داده و ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﻮدﻧﺪ 100 ﻛﻪ ﻛﺎرﺑﺮد 33 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه اﻓﺰاﻳﺶ درﺻﺪي را در ﺷﺎﺧﺺ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﺑﺮگ ﻣﻮﺟﺐ ﻫﺎي ﺳﻮﻳﺎ ﺷﺪ . اﻳﻦ 100 ﻣﺤﻘﻘﻴﻦ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﻛﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه در 32 ﻫﻜﺘﺎر اﻓﺰاﻳﺶ درﺻﺪي ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ ﺳﻮﻳﺎ را ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲ ﺷﻮد . ﺳﻮﻳﻪ ر 6 در ﻳﻚ ﺑﺮرﺳﻲ، ﻣﺤﻘﻘﻴﻦ از ﻳﺰوﺑﻴﻮم رو را ي ﻧﺨﻮد ﻓﺮﻧﮕﻲ دادﻧﺪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار .ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺳﻮﻳﻪ اﻓﺰا ﻫﺎ ﻳﺶ ﻣﻌﻨﺎ داري را در ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪﻧﺪ) زاﻳﻴﺪ و ﻫﻤﻜﺎران، ﮔﻴﺎه .(2010 ، ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺴﻔﺮ در ﻣﻴﺰان اﻧﺘﻘﺎل ﻓﺮآورده ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰي ﻫﺎي ﻣﺤﻞ را در آوﻧﺪ آﺑﻜﺸﻲ ﺑﻪ ﻫﺎي ﻣﺼﺮف اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ دﻫﺪ ) 1996 ﺳﻴﺮژﻛﻮ و ﻫﻤﻜﺎران؛ ؛ ﺣﻤﻮد و واﻳﺖ، .ﻓﺮآورده (2008 ﻟﺬا اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان اﻧﺘﻘﺎل ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰي ﻫﺎي ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﻣﺼﺮف ﻫﺎي داﻧﻪ ﻛﻪ از آن ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻲ ﻫﺎ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ وزن ﺻﺪ داﻧﻪ در ﮔﻴﺎه ﻣﻲ ﮔﺮدد . ﻓﺴﻔﺮ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﻴﺰان ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ ﮔﻴﺎه را از ﻃﺮﻳﻖ دﺧﺎﻟﺖ در واﻛﻨﺶ ﻫﺎي ﻓﺴﻔﺮﻳﻼﺳﻴﻮن ﻧﻮري اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ دﻫﺪ ) .(2013 ﺑﻴﺮاﻧﻮﻧﺪ و ﻫﻤﻜﺎران، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻓﺮآورده ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰي ﻫﺎي داﻧﻪ ﺟﻬﺖ ﭘﺮ ﻛﺮدن ﻣﻲ ﻫﺎ ﺗﻮاﻧﺪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻨﺠﺮﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ وزن ﺻﺪ داﻧﻪ در ﮔﻴﺎه ﮔﺮدد . (ﺗﺄﺛﻴﺮ 2013) ﻓﺎﻃﻴﻤﺎ و ﻫﻤﻜﺎران ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺮه را ﺑﺮ رﺷﺪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻋﺪس ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار داده و ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﻮدﻧﺪ 75 ﻛﻪ ﻛﺎرﺑﺮد 5 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه اﻓﺰاﻳﺶ درﺻﺪي را در وزن ﺻﺪ داﻧﻪ ﻋﺪس ﻣﻲ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﻮد . ﻣﺤﻘﻘﺎن ﺑﺮ اﻳﻦ ﺑﺎورﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﻄﻮح ﺑﺎﻻي ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻨﻔﻲ ﺑﺮ رﺷﺪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻮاﻧﺪ داﺷﺘﻪ . ﭼﺮا ﻛﻪ ﺗﺤﺖﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﺑﺎﻻي ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺟﺬب ﺳﺎﻳﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ ﺑﺎ ﺑﺎر ﻣﺜﺒﺖ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ) ﻣﻮﺳﻮي و .(2012 ﻫﻤﻜﺎران، (ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﻮدﻫﺎ 2013) ﺑﺮا و ﻫﻤﻜﺎران ي زﻳﺴﺘﻲ را ﺑﺮ رﺷﺪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻋﺪس ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار دادﻧﺪ . ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺎﻛﺘﺮي ﻫﺎي ﺣﻞ ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺴﻔﺮ ﻧﺎﻣﺤﻠﻮل ﺧﺎك، ﻗﺎرچ ﺑﻮد ﻫﺎي ﻣﻴﻜﻮرﻳﺰي و ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ از ﻫﺮ دو ﻧﻮع ﻛﻮد . ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺗﻠﻘﻴﺢ ﺑﺎ ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎ داري ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ را ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﻴﺪ . در ﺑﺮرﺳﻲ دﻳﮕﺮي ﺳﻴﻨﮓ و ﭘﺮاﺳﺎد 2014) ( ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﻛﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻋﺪس ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻓﺴﻔﺮه، ﻣﻲ 28 ﺑﻪ ﻣﻴﺰان درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﺑﺪ . اﻳﻦ ﻣﺤﻘﻘﻴﻦ اﻇﻬﺎر داﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ و وزن ﺻﺪ داﻧﻪ ﻋﺪس اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻌﻨﺎدار ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ اﻳﻦ ﮔﻴﺎه ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲ ﺷﻮد . (ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ را در 2013) ﻓﺎﻃﻴﻤﺎ و ﻫﻤﻜﺎران ﻋﺪس ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار دادﻧﺪ .اﻳﻦ ﻣﺤﻘﻘﻴﻦ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﻛﻪ 6/10 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر، اﻓﺰاﻳﺶ 75 ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺑﻪ ﻣﻴﺰان درﺻﺪي را در ﻫﻮاﻳﻲ وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﺑﻮﺗﻪ ﻫﺎي ﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ .در ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﺸﺎﺑﻬﻲ داﺷﺎدي و (اﻓﺰاﻳﺶ 2013) ﻫﻤﻜﺎران درﺻﺪي ﻫﻮاﻳﻲ 2/14 وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﺑﻮﺗﻪ ﻫﺎي ﻋﺪس را ﺑﺎ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺑﻪ دﺳﺖ آوردﻧﺪ .در 100 ﻛﺎرﺑﺮد درﺻﺪ100 اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در ﺷﺮاﻳﻂ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺑﻴﻦ ﺳﻄﻮح ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه و ﻋﺪم ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه از ﻧﻈﺮ وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام درﺻﺪ50 ﻫﻮاﻳﻲ اﺧﺘﻼف ﻣﻌﻨﺎ داريﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ، وﻟﻲ در ﺳﻄﺢ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﻫﻮاﻳﻲ وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﺑﻴﺸﺘﺮي در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻋﺪم ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ . ﺷﻴﺮي ﺟﺎﻧﺎﮔﺮاد و ﻫﻤﻜﺎران (ﻧﻴﺰ در ﮔﻴﺎه ﺳﻮﻳﺎ ﮔﺰارش ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﻛﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ 2012) ﻧﻴﺎز ﮔﻴﺎه ﺑﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺮه را ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻲ دﻫﺪ. ﺑﺎﻗﺮي (2013) و ﻫﻤﻜﺎران در ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﻪ در ﻋﺪس اﻧﺠﺎم دادﻧﺪ، ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﻛﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ اي را در وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﻫﻮاﻳﻲ ﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲ ﺷﻮد .ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺳﻄﻮح ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه در ﺧﺎك، ﻛﻮدﻫﺎي زﻳﺴﺘﻲ ﻧﻤﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻛﺎراﻳﻲ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ در اﻓﺰاﻳﺶ ﺟﺬب ﻓﺴﻔﺮ ﺗﻮﺳﻂ ﮔﻴﺎه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ) از ﺳﻮي دﻳﮕﺮ در ﺳﻄﻮح .(2013 ﺑﻮل و ﻫﻤﻜﺎران، ﺑﺎﻻي ﻓﺴﻔﺮ ﻧﻴﺰ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻴﻜﺮوارﮔﺎﻧﻴﺴﻢ ﻫﺎي اﻓﺰاﻳﺶ دﻫﻨﺪه ﻣﻴﺰان ﺟﺬب ﻓﺴﻔﺮ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ) .(2014 ﺑﺎﺳﺎواراﺟﺎ و ﻫﻤﻜﺎران، (1390) اﺣﻤﺪي ﻓﺮد و ﻫﻤﻜﺎران ﺑﻪ روش ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮددﻫﻲ اﺟﺰا ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد و ي ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻋﺪس رﻗﻢ ﮔﭽﺴﺎران، آزﻣﺎﻳﺸﻲ دادﻧﺪ اﻧﺠﺎم .ﺗﻴﻤﺎر ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﺳﻮﭘﺮ 50) ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﻳﭙﻞ ، 100 ﻫﻜﺘﺎر 150 و ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ( و ﺗﻴﻤﺎر ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ ﺳﻪ در زﻳﺴﺘ ﺳﻄﺢ ﻛﻮد ﻲ ﺑﺎرور 25) 2 ﻓﺴﻔﺮ ، 50 75و ﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر (ﺗﻠﻔﻴﻘ و ﺗﻴﻤﺎر ﻲ ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺑﺎ زﻳﺴﺘﻲ ﻛﻮد و ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ ﺗﻴﻤﺎر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺪ ﻫﺎي آزﻣﺎﻳﺸﻲ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ . ﻧﺘﺎﻳﺞ
ﻧﺸﺎن داد اﺛﺮ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻋﻤﻠ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮ ﻜﺮد داﻧﻪ در ﺳﻄﺢ اﺣﺘﻤﺎل ﻳﻚ درﺻﺪ ﻣﻌﻨﺎ دار ﺑﻮد .ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ ﺑﻴﻦ ي ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﻧﻈﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ ﻣﻌﻨ اﺧﺘﻼف ﺎ داري در ﺳﻄﺢ اﺣﺘﻤﺎل ﻳﻚ درﺻﺪ وﺟﻮد داﺷﺖ ﺑﻪ ﻃﻮري ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ و ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳﻚ ﺑﻪ ﺑﺎرور 75 ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر 2- ﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳﻚ ﻓﺴﻔﺮ ﺷﻴﻤﻴﺎﻳ 50 ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد ﻲ ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﻳﭙﻞ و ﺷﺎﻫﺪ ﺗﻌﻠﻖ داﺷﺖ .ﻛﻠ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻲ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ي ﺗﻠﻔﻴﻘﻲ ﺑﺮ ﺻﻔﺎت ﻛﻤﻲ ﻋﺪس ﻃﻮ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒﺖ دارﻧﺪ ﺑﻪ ري ﻛﻪ از ﻓﺮﻋ ، ﻧﻈﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ، ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ ﺗﻌﺪاد ﺷﺎﺧﻪ ﻲ در 75 ﺑﻮﺗﻪ، ﺗﻌﺪاد ﻏﻼف در ﺑﻮﺗﻪ و وزن ﻫﺰار داﻧﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﮔﺮم در 2- ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳﻚ ﻓﺴﻔﺮ ﺑﺎرور 50 ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﻳﭙﻞ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ ﺑﺮﺗﺮي داﺷﺖ .ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﻳﻦ ﻣﺤﻘﻘﻴﻦ اﻇﻬﺎر داﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎرور 75 ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮد ﺑﻪ 2 ﮔﺮم ﻛﻮد ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳﻚ ﻓﺴﻔﺮ ﺷﻴﻤﻴﺎﻳ 50 ﻫﻤﺮاه ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﻛﻮد ﻲ ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﻳﭙﻞ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد در ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﮔﺮدد . در2 اﻳﻦ ﺑﺮرﺳﻲ ﺑﺎ ﻫﺪف ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻓﺴﻔﺮه ﺑﺎرور ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺮه اﺟﺮا ﮔﺮدﻳﺪ.
ﻣﻮاد و روش ﻫﺎ ﻣﺰرﻋﻪ 1393 آزﻣﺎﻳﺶ در ﺳﺎل زراﻋﻲ در ي ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﻲ 15 داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﺗﺒﺮﻳﺰ واﻗﻊ در اراﺿﻲ ﻛﺮﻛﺞ در ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮي ﺷﺮق ﺗﺒﺮﻳﺰ اﺟﺮا ﮔﺮدﻳﺪ . ﻣﺤﻞ آزﻣﺎﻳﺶ داراي ﻃﻮل 46 ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ دﻗﻴﻘﻪ 17 درﺟﻪ و 38 ي ﺷﺮﻗﻲ و ﻋﺮض ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ دﻗﻴﻘﻪ 5 درﺟﻪ و 1360 ي ﺷﻤﺎﻟﻲ ﺑﺎ ارﺗﻔﺎع ﻣﺘﺮ از ﺳﻄﺢ درﻳﺎي آزاد اﺳﺖ .اﺳﺎس ﺑﺮ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪي اﻗﻠﻴﻤﻲ دوﻣﺎرﺗﻦ، ﻣﻨﻄﻘﻪ داراي اﻗﻠﻴﻢ ﻧﻴﻤﻪ ﺧﺸﻚ ﺳﺮد اﺳﺖ . 10 ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ دﻣﺎي ﺳﺎﻻﻧﻪ درﺟﻪ درﺟﻪ 16 ﺳﻠﺴﻴﻮس، ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺣﺪاﻛﺜﺮ دﻣﺎي ﺳﺎﻻﻧﻪ ﺳﻠﺴﻴﻮس و درﺟﻪ 2/2 ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺣﺪاﻗﻞ دﻣﺎي ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻪ اﺳﺖ ي ﺳﻠﺴﻴﻮس . ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺑﺎرﻧﺪﮔﻲ ﺳﺎﻻﻧﻪ ﻣﻴﻠﻲ 3/271 ي اﻳﻦ ﻧﺎﺣﻴﻪ اﺳﺖ pH . ﻣﺘﺮ ﺧﺎك ﻫﺎي ﻣﺤﺪوده ﻣﻨﻄﻘﻪ در ﻣﺘﻮﺳﻂ ي ﻗﻠﻴﺎﻳﻲ ﺗﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

اﻟﻒ -زﻳﺴﺘﻲ ﻋﺪم ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ب – 2 ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻓﺴﻔﺮه ﺑﺎرور ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺧﺎك 60 ﻣﺼﺮف ﺑﻪ ﻣﻴﺰان 8 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر در ﻣﻮﻗﻊ ﻛﺎﺷﺖ و ﺑﺮﮔﻲ ﺑﻪ ﮔﺮدﻳﺪ ﻫﻨﮕﺎم آﺑﻴﺎري اﺳﺘﻔﺎده . ﻓﺴﻔﺮه – 2 ﺳﻄﻮح ﻛﻮد اﻟﻒ -ﺻﻔﺮ ﺷﺪه 50 -ب درﺻﺪ دز ﺗﻮﺻﻴﻪ 100 -پ درﺻﺪ دز ﺗﻮﺻﻴﻪ ﺷﺪه ) 75 دز ﺗﻮﺻﻴﻪ ﺷﺪه ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر .( ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز از ﻣﻨﺒﻊ ﺗﺮﻳﭙﻞ ﻓﺴﻔﺎت ﺑﻮد . ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﻗﺒﻞ از ﻛﺎﺷﺖ در ﺳﻄﺢ ﻣﺰرﻋﻪ ﭘﺨﺶ ﮔﺮدﻳﺪه و ﺑﺎ ﺧﺎك ﻣﺨﻠﻮط ﺷﺪ . در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ رﻗﻢ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻋﺪس ﺳﻮار ﺑﻴﻠﻪ ﺑﻮد . ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﺧﺎك ﻣﺤﻞ اﺟﺮاي ﻃﺮح ﻗﺒﻞ از اﻧﺠﺎم ﻋﻤﻠﻴـﺎت 6 ﻛﺎﺷﺖ، ﻳﻚ ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﺧـﺎك از ﻧﻘﻄـﻪ 0-30 ي ﻣﺰرﻋـﻪ از اﻋﻤـﺎق ﺳﺎﻧﺘﻲ ﻣﺘﺮ ﺗﻬﻴﻪ و ﺑـﻪ آزﻣﺎﻳﺸـﮕﺎه ارﺳـﺎل ﮔﺮدﻳـﺪ . ﭘـﺲ از ﺗﺠﺰﻳـﻪ، وﺿﻌﻴﺖ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ و ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺧﺎك ﺑﻪ ﺷﺮح ﺷﺪ 1ﺟﺪول ﺗﻌﻴﻴﻦ . د ر ﺑﻬﺎر ﺷﺨﻢ 1393 ﺳﺎل ﻋﻤﻠﻴﺎت زراﻋﻲ ﺷﺎﻣﻞ، زﻧﻲ، دﻳﺴﻚ ﺧﻂ زﻧﻲ، ﭘﺸﺘﻪ ﻛﺸﻲ و ﮔﺮﻓﺖ ﺑﻨﺪي ﺻﻮرت . اﻳﻦ ﻃﺮح در ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ﺷﺪ 180 زﻣﻴﻨﻲ ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺣﺖ اﻧﺠﺎم . در 18ﻣﺠﻤﻮع ﭘﻼت در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ 5 و ﻫﺮ ﭘﻼت داراي 4 ردﻳﻒ ﻛﺎﺷﺖ ﺑﻪ ﻃﻮل ﻣﺘﺮ ﺑﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ ردﻳﻒ ﺳﺎﻧﺘﻲ 50 ﻫﺎي ﻣﺘﺮ ﺑﺬر ﺑﻮده و ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﺎ ﺳﺎﻧﺘﻲ 10 روي ردﻳﻒ ﻧﻴﺰ ﻣﺘﺮ ﺷﺪ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ . ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﺮﻛﺮت ﻣﺘﺮ ﺗﻜﺮار 1 از ﻫﻢ و ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺷﺪ 2ﻫﺎ ﻣﺘﺮ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ . ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺷﺪ 93/2/20 ﻛﺎﺷﺖ در ﺗﺎرﻳﺦ اﻧﺠﺎم . ﺟﻬﺖ اﻃﻤﻴﻨﺎن از ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺗﺮاﻛﻢ ﻣﻄﻠﻮب، ﻛﺎﺷﺖ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻛﭙﻪ اي 3 و ﺑﺎ ﻗﺮار دادن ﺑﺬر در ﻫﺮ ﻛﭙﻪ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ . آﺑﻴﺎري ﻣﺰرﻋﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻳﻜﺴﺎن و ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ ﻳﻚ ﺑﺎر ﮔﺮﻓﺖ ﺻﻮرت . در اردﻳﺒﻬﺸﺖ 1393 ﻣﺎه ﺳﺎل اوﻟﻴﻦ آﺑﻴﺎري ﺑﺮاي ﺗﺸﺨﻴﺺ ، داﻏﺎب و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺮﻃﻮب ﻧﻤﻮدن ﺧﺎك اﻧﺠﺎم ﺷﺪ . ﻛﺎﺷﺖ ﺑﺎ دﺳﺖ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ . 50 ﻗﺒﻞ از ﻛﺸﺖ ﻣﻘﺪار ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﻛﻮد اوره ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺳﺘﺎرﺗﺮ ﻛﺮت ﺑﻴﻦ ﺷﺪ ﻫﺎ ﺗﻮزﻳﻊ . ﭘﺲ از ﻛﺎﺷﺖ و اﺳﺘﻘﺮار ﺑﻮﺗﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻫﺎ، در 4ي 2- ﺑﺮﮔﻲ اﻗﺪام ﺑﻪ ﺗﻨﻚ و وﺟﻴﻦ ﮔﺮدﻳﺪ و ﻋﻤﻠﻴﺎت وﺟﻴﻦ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎن رﺷﺪ روﻳﺸﻲ اداﻣﻪ ﻳﺎﻓﺖ . در ﻫﺮ ﭘﻼت آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﭘﺲ از ﺣﺬف اﺛﺮات ﺣﺎﺷﻴﻪ اي از ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ 5/0 ﻣﺴﺎﺣﺘﻲ ﻣﻌﺎدل ﺑﺮداﺷﺖ ﻣﺤﺼﻮل در دوره رﺳﻴﺪﮔﻲ و در ﻣﺮﺣﻠﻪ ايﻛﻪ ﻧﻴﺎم ﻫﺎ ﺗﻮﻟﻴﺪي ي زرد داﻧﻪ و ﺳﻔﺖً ﻫﺎ ﭘﺮ و ﻧﺴﺒﺘﺎ
، ﺷﺪه ﺑﻮدﻧﺪ اﻧﺠﺎمﺷﺪ . ﺑﺮاي اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﺻﻔﺎت در زﻣﺎن ﺑﺮداﺷﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺣﺬف از ﻫﺮ ﻛﺮت ﺑﺎ ﺣﺎﺷﻴﻪ اﺛﺮ 5 اي، ﺗﻌﺪاد ﺑﻮﺗﻪ ﺗﺤﺖ رﻗﺎﺑﺖ اﻧﺘﺨﺎب و ﭘﺲ از ﺑﺮداﺷﺖ ﺷﺪ ﺑﻪ آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎه ﻣﻨﺘﻘﻞ . ﺑﺮاي اﻧﺪازه ﺑﺮ ﮔﻴﺮي ﺳﻄﺢ ﻣﺮﺣﻠﻪ گ از ﻫﺮ ﻛﺮت در اواﺳﻂ ي ﺑﻮﺗﻪﻧﻤﻮﻧﻪ 3 ﮔﻠﺪﻫﻲ ﺑﺮداري ﺑﺮگ و ﺳﭙﺲ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺑﻮﺗﻪ ﻫﺎي ﻫﺎ ﺟﺪا ﺷﺪه و اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از راﺑﻄﻪ ﺳﻄﺢ و وزن ﺑﺮگ ﺷﺪ ﻫﺎ اﻧﺠﺎم .ﺑﺮگ ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻌﺪ از ﺗﻮزﻳﻦ دﻳﺴﻚ ﻫﺎ، ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻟﻮﻟﻪ ﻣﺴﻲ ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺣﺖ دﻫﺎﻧﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﺗﻬﻴﻪ ﺷﺪه و دﻳﺴﻚ ﮔﺮدﻳﺪ ﻫﺎي ﺗﻬﻴﻪ ﺷﺪه ﺗﻮزﻳﻦ .داده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ وزن ﻛﻞ ﺑﺮگ دﻳﺴﻚ ﻫﺎ، وزن دﻳﺴﻚ ﻫﺎ و ﻣﺴﺎﺣﺖ ﻫﺎ و ﺑﺎ اﻳﺠﺎد ﺗﻨﺎﺳﺐ، ﻣﺴﺎﺣﺖ ﺑﺮگ ﺷﺪ ﻫﺎ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ .ﺑﺮاي اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﺷﺎﺧﺺ ﺗﺼﺎدﻓ 5 ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﺑﻮﺗﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻲ از ﻫﺮ ﻛﺮت در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﺮ ﺷﺪن داﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دﺳﺘﮕﺎه ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ -200 ﺳﻨﺞ ﻣﺪل ﻣﺤﺘﻮا CCM ﻧﻤ ﺑﺮﮔ 10 ﺷﺎﺧﺺ ي ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﻮﻧﻪ ﻲ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﻲ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﻣ و ﺑﻌﺪ از ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻴﺎﻧﮕﻴﻦ، اﻳﻦ ﺻﻔﺖ ﺑﺮاي ﻫﺮ ﻛﺮت ﺑﻪ ﻃﻮر ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ﻳﺎدداﺷﺖ ﺷﺪ. ﺑﺮاي ﺗﺠﺰﻳﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ و آﻣﺎري داده ، ﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣﺎري اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ .ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ SAS ﻫﺎ اﺳﺎس ﺑﺮ د آزﻣﻮن اﻧﻜﻦ در 5 ﺳﻄﺢ اﺣﺘﻤﺎل درﺻﺪ ﺷﻜﻞ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ و ﺑﺎ ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم ﺷﺪ Excel اﻓﺰار رﺳﻢ . ﻧﺘﺎﻳﺞ و ﺑﺤﺚ ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺳﻄﻮح ﻛﻮد اﺛﺮ ﻓﺴﻔﺮه ﻣﻌﻨﺎ داري را در ﺳﻄﺢ 5 اﺣﺘﻤﺎل درﺻﺪ ﺑﻮﺗﻪ ﺑﺮ ارﺗﻔﺎع ﻫﺎي ﻋﺪس داﺷﺖ، وﻟﻲ ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻓﺴﻔﺮه ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﺎداري ﺑﻮﺗﻪ ﺑﺮ ارﺗﻔﺎع ﻫﺎي ﻋﺪس ﻧﺪاﺷﺖ .(ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ 2 )ﺟﺪول ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻫﺎي ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ ﻋﺪس ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ 50 ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺳﻄﺢ درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮهﺗﺄﺛﻴﺮي ﺑﻮﺗﻪ ﺑﺮ ارﺗﻔﺎع ﻫﺎي 100 ﻋﺪس ﻧﺪاﺷﺖ، وﻟﻲ ﺳﻄﺢ درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻌﻨﺎ داري ﺑﻮﺗﻪ را در ارﺗﻔﺎع ﻫﺎي ﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ .ﺑﻮﺗﻪ ارﺗﻔﺎع ﻫﺎي 100 ﻋﺪس در ﺗﻴﻤﺎر درﺻﺪ ﻛﻮد ﺳﺎﻧﺘﻲ 4/40 ﻓﺴﻔﺮه ﻣ ﺘﺮ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻋﺪم ﻛﺎرﺑﺮد 9/37 ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺑﻪ ﻣﻴﺰان .(1 درﺻﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮد)ﺷﻜﻞ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت (2002) ﺣﺴﻴﻦ و ﻫﻤﻜﺎران ، ﻣﻘﺼﻮد و دارد (2000) ﻫﻤﻜﺎران

ﺳﻄﺢ در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻫﺮ دو ﺳﻄﺢ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻌﻨﺎ داري ﺑﺮگ را در ﺳﻄﺢ ﻫﺎي ﻋﺪس در ﺳﻄﺢ اﺣﺘﻤﺎل ﻳﻚ درﺻﺪ ﻣﻮﺟﺐ .(2 ﺷﺪ)ﺟﺪول 50 در دو ﺳﻄﺢ 100 و درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ ﻫﺎي 473 ﻋﺪس ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ 446 و ﺳﺎﻧﺘﻲ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ﺑﻮد ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺗﻴﻤﺎر ﻋﺪم ﻣﺼﺮف ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه 9/35 ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﺑﻮد 1/28و درﺻﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ . 50 ﺑﻴﻦ ﺳﻄﻮح 100و
درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه از ﻧﻈﺮ ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ ﻋﺪس اﺧﺘﻼف ﻣﻌﻨﺎ داري 50 وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ و ﻫﺮ دو ﺳﻄﺢ 100 و درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﺸﺎﺑﻬﻲ را در ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ ﻫﺎي ﻋﺪسﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ)ﺷﻜﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﺮگ .(2 اﻓﺰاﻳﺸﻲ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﻫﺎي ﻋﺪس در ﺑﺮرﺳﻲ ،2010 ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﻴﺰ) روﺗﺎرو ﻣﺤﻤﺪي و ﻫﻤﻜﺎران اﺳﺖ

در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻌﻨﺎ داري را در ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ ﻫﺎي ﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ . ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺳﻄﺢ
ﺑﺮگ ﻫﺎي ﺳﺎﻧﺘﻲ 471ﻋﺪس ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ 9/25 ﻋﺪم ﻣﺼﺮف ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان درﺻﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮد

ﺷﺎﺧﺺ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫﺎي ﺑﺮگ ﺷﺎﺧﺺ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﻫﺎي ﻋﺪس ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺮه ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ در دو ﺳﻄﺢ ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺮه اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻌﻨﺎ داري را در ﺷﺎﺧﺺ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﺑﺮگ ﻫﺎي ﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ . 50 در دو ﺳﻄﺢ 100 و درﺻﺪ ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺮه، ﺷﺎﺧﺺ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﺑﺮگ ﻫﺎي ﻋﺪس در
و 1/17 ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻋﺪم ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺮه ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﻮد 6/24 درﺻﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ . 50 ﺑﻴﻦ ﺳﻄﻮح 100 و درﺻﺪ ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺮه از ﻧﻈﺮ ﺷﺎﺧﺺ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﺑﺮگ ﻫﺎي اﺧﺘﻼف ﻋﺪم ﻣﻌﻨﺎ داري .(اﻓﺰاﻳﺶ 4 ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ)ﺷﻜﻞ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﻣﻌﻨﺎ داري را در ﺷﺎﺧﺺ ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﺑﺮگ ﻫﺎي ﻋﺪسﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲ ﺷﻮد . و ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﺤﻘﻘﺎﻧﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﺷﻴﺮي اﺳﺖ

ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه و در اﺣﺘﻤﺎﻟ 2- ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺑﺎرور ﺳﻄﺢ ﺶ در ﻳﻚ ﺻﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ .(ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ 2 )ﺟﺪول ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻫﺎي ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ ﻋﺪس ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه، ﻫﺮ دو ﺳﻄﺢ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻌﻨﺎ داري را در ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ ﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ . 50 در دو ﺳﻄﺢ 100 و درﺻﺪ ﻛﻮد
38 ﻓﺴﻔﺮه ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ ﻋﺪس ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ 42و ﻋﺪد ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻋﺪم ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ، ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ 7/18 ﺑﻮد 2/31 و درﺻﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ . 50 ﺑﻴﻦ ﺳﻄﻮح 100 و درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه از ﻧﻈﺮ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ اﺧﺘﻼف ﻣﻌﻨﺎ داري ﻣﺸﺎﻫﺪه شد .

در اﻳﻦ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻣﻌﻨﺎ داري را در ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ ﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ . در ﺻﻮرت ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد 2 زﻳﺴﺘﻲ ﺑﺎرور 8/40 ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ ﻋﺪس ﻋﺪد ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ 2/14 ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺗﻴﻤﺎر ﻋﺪم ﻣﺼﺮف ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان
.(ﺗﺄﺛﻴﺮ 6 درﺻﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮد )ﺷﻜﻞ ﻣﺜﺒﺖ ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺑﺮ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪي در ﺑﻮﺗﻪ در ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﺎي اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﺤﻘﻘﺎن )زاﻳﻴﺪ ﻫﻤﻜﺎران (اﺳﺖ 2010 ، و ﻧﻴﺰ اﺛﺒﺎت ﺷﺪه

وزن ﺻﺪ داﻧﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از ﺗﺠﺰﻳﻪ وارﻳﺎﻧﺲ ﺻﻔﺎت ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ، ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺮه اﺛﺮ ﻣﻌﻨﺎ داري در ﺳﻄﺢ اﺣﺘﻤﺎل ﻳﻚ درﺻﺪ ﺑﺮ وزن ﺻﺪ داﻧﻪ ﻋﺪس داﺷﺖ، در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮي .(2 ﺑﺮ وزن ﺻﺪ داﻧﻪ ﻋﺪس ﻧﺪاﺷﺖ)ﺟﺪول ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫﺎي وزن ﺻﺪ داﻧﻪ ﻋﺪس ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ 50 ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه، ﺗﻨﻬﺎ ﺳﻄﺢ
درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻌﻨﺎ داري را در وزن ﺻﺪ داﻧﻪ ﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ، در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮهﺗﺄﺛﻴﺮي ﺑﺮ وزن ﺻﺪ داﻧﻪ ﻋﺪس ﻧﺪاﺷﺖ . ﻓ 50 در ﺳﻄﺢ درﺻﺪ ﻛﻮد ﺴﻔﺮه وزن ﺻﺪ 20 داﻧﻪ ﻋﺪس ﮔﺮم ﺑﻮد ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺗﻴﻤﺎر ﻋﺪم ﻣﺼﺮف ﻛﻮد 17 ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺮه ﺑﻪ ﻣﻴﺰان .(7 درﺻﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮد)ﺷﻜﻞ ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺳﻄﻮح ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒﺘﻲ ﺑﺮ وزن ﺻﺪ داﻧﻪ ﻋﺪس داﺷﺖ.

ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ در اﻳﻦ ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﺮ دو ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ و ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ اﺛﺮ ﻣﻌﻨﺎ داري درﺻﺪ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ در ﺳﻄﺢ اﺣﺘﻤﺎل ﻳﻚ و ﭘﻨﺞ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد .(2 ﻋﺪس داﺷﺖ )ﺟﺪول ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫﺎي ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻋﺪس ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺳﻄﻮح 50 ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه، ﻫﺮ دو ﺳﻄﺢ 100و درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻌﻨﺎ داري را در ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ، وﻟﻲ 50 اﺧﺘﻼﻓﻲ ﺑﻴﻦ ﺳﻄﻮح 100و درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه از ﻧﻈﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻋﺪس ﺑﻪ دﺳﺖ ﻧﻴﺎﻣﺪ و ﻫﺮ دو ﺳﻄﺢ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه اﻓﺰاﻳﺶ
ﻣﻌﻨﺎ داري ﺷﺪ را در ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻋﺪس ﺑﺎﻋﺚ . 50 در ﺳﻄﻮح و 100 307 درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ 305و ﮔﺮم در ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ﺑﻮد ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻋﺪم ﻣﺼﺮف ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺑﻪ 34 ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان 1/33و .(8 درﺻﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮد)ﺷﻜﻞ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﺎﻳﺸﺎت ﻓﺎﻃﻴﻤﺎ و (2013) ﻫﻤﻜﺎران ، داﺷﺎدي و ﻫﻤﻜﺎران 2013) ( ، ﻛﻮﺗﻴﻨﺎس و روﻳﺘﻨﺮ -ﺷﻮﺑ ،(2010) ﻫﻤﻜﺎران ﺴﺒﺮﮔﺮ و (2013) ﻛﺎﺋﻮل ، ﻋﺒﺪﻟﻲ و ،(2013) ﻫﻤﻜﺎران ،(2011) ﻛﻮﻛﺒﻮن (1390) اﺣﻤﺪي ﻓﺮد و ﻫﻤﻜﺎران (2013) ﺑﺮا و ﻫﻤﻜﺎران ، ﺳﻴﻨﮓ، (دارد 2014) و ﭘﺮاﺳﺎد

وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﻫﻮاﻳﻲ 50 در اﻳﻦ ﺑﺮرﺳﻲ در ﺻﻮرت ﻋﺪم ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ، ﺳﻄﺢ درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﺎ داري ﺑﺮ ﻫﻮاﻳﻲ وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﺑﻮﺗﻪ درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه 100 ﻫﺎي ﻋﺪس ﻧﺪاﺷﺖ، وﻟﻲ ﺳﻄﺢ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻌﻨﺎ داريرا در ﺳﻄﺢ اﺣﺘﻤﺎل ﻳﻚ درﺻﺪدر ﺧﺸﻚ وزن اﻧﺪام ﻫﻮاﻳﻲ ﺑﻮﺗﻪ ﻫﺎيﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ .در ﺻﻮرت ﻋﺪم ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻫﻮاﻳﻲ ﮔﺮم در 635 وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﺑﻮﺗﻪ ﻫﺎيﻋﺪس ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻋﺪم ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ درﺻﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮد .ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ 108 ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ اي را در وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﻫﻮاﻳﻲ ﺑﻮﺗﻪ .(ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒﺖ 10 ﻫﺎي ﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺮدﻳﺪ) ﺷﻜﻞ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه در ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﺎيدﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ اﺛﺒﺎت رﺳﻴﺪه اﺳﺖ )ﻫﻤﻜﺎران 2013 ، ﻓﺎﻃﻴﻤﺎ و ﻫﻤﻜﺎران ، ،2013 ، داﺷﺎدي و ﺷﻴﺮي
2012 ، ﺟﺎﻧﺎﮔﺮاد و ﻫﻤﻜﺎران ﻫﻤﻜﺎران ، .(در ﺗﻴﻤﺎر 2013 ، ﺑﺎﻗﺮي و ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﻓﺴﻔﺮه ﻫﻮاﻳﻲ وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﺑﻮﺗﻪ ﻫﺎي ﮔﺮم در ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻋﺪم 575 ﻋﺪس درﺻﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮد .ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﺎ 8/37 ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﺑﺮرﺳﻲ ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺳﻄﺢ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮي از ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻓﺴﻔﺮه، ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ اﻓﺰاﻳﺶ را در وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﻫﻮاﻳﻲ ﺑﻮﺗﻪ ﻫﺎيﻋﺪس ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ . درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه 100 در ﺑﺮرﺳﻲ ﺣﺎﺿﺮ در ﺳﻄﻮح ﺻﻔﺮ و ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮي ﺑﺮ ﻫﻮاﻳﻲ وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﺑﻮﺗﻪ درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه 50 ﻫﺎي ﻋﺪس ﻧﺪاﺷﺖ، وﻟﻲ در ﺳﻄﺢ درﺻﺪي را در ﻫﻮاﻳﻲ 9/41 اﻓﺰاﻳﺶ 2 ﺑﺎرور وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﺑﻮﺗﻪ ﻫﺎيﻋﺪسموجب می شود .

ﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮي ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪ ﻛﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﻳﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ 635 وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﻫﻮاﻳﻲ ﺑﻮﺗﻪ ﺑﺎ 575و در دو ﺗﻴﻤﺎر ﻛﺎرﺑﺮد 100 درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺗﺤﺖ ﺷﺮاﻳﻂ ﻋﺪم ﻣﺼﺮف ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ و 50 ﻛﺎرﺑﺮد درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ ﻛﻪ در اﻳﻦ دو ﺗﻴﻤﺎر وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﻫﻮاﻳﻲ ﺑﻮﺗﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ ﺑﻪ ﺗﺮﺗ 108 ﻴﺐ 99و درﺻﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ
ﺑﻮد و 100ﺳﻄﺢ 1/33 درﺻﺪ ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻋﺪس را درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ داد . ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از اﻳﻦ ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ، زﻳﺴﺘﻲ ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ وزن ﺧﺸﻚ ﺳﺎﻗﻪ، ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ و 9/25 ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ را ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ، 6/31 ، 2/14 2/18و درﺻﺪ اﻓﺰ داد اﻳﺶ . 50 ﭼﻮن اﺧﺘﻼﻓﻲ ﺑﻴﻦ ﺳﻄﻮح درﺻﺪ 100 و ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه از ﻧﻈﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻛﺎﻫﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪ می شود .

de73d5367b0a8e0f2d5aae5f1deb54e2c77cbd21 335 - بررسی امکان جایگزینی کود زیستی بارور- 2 با کود شیمیایی فسفاته در زراعت عدس را شرح دهید .d2339ec6143848e36344f5c12eda1ad0c2e50a1d 335 - بررسی امکان جایگزینی کود زیستی بارور- 2 با کود شیمیایی فسفاته در زراعت عدس را شرح دهید .1cc1f3bc4d5e03102a438cb306168e81aa00649d 335 - بررسی امکان جایگزینی کود زیستی بارور- 2 با کود شیمیایی فسفاته در زراعت عدس را شرح دهید .ff7eb3bcd27acc51ac27befd7d2849182a2d62c9 335 - بررسی امکان جایگزینی کود زیستی بارور- 2 با کود شیمیایی فسفاته در زراعت عدس را شرح دهید .

منبع : دانشگاه ازاد اسلامی ارسنجان

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو )
مشخصات کود های میکرو
یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است .
میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند :
آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید .
جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی :
با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود.

کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو)
مشخصات کود های ماکرو
در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم .
معرفی عناصر کود ماکرو :
کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود .

حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید .

کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا )

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید .

جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید .

جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 8, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1312 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات