ايپروديون + كاربندازيم چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

1.64Kسم شناسیسم سم شناسی قارچ
1

ايپروديون + كاربندازيم چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

f09bb5545e6208643f67337ee21085f50eebb2c0 61 - ايپروديون + كاربندازيم چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

مشاور تخصصی گیاه پزشکی

ثبت سفارشات محصولات و خدمات کشاورزی

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 12, 2020
گذاشتن نظر
1

ایپرودیون + کاربندازیم چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟
تجارت یا نام های دیگر
نام تجاری محصولات تجاری حاوی iprodione شامل Kidon ، Rovral ، Chipco 26019 ، LFA 2043 ، NRC 910 ، DOP 500F و Verison است. این ترکیب در فرمولاسیون با تعداد زیادی قارچ کش دیگر مانند تیابندازول و کاربندازیم استفاده می شود. با اکثر سموم دفع آفات سازگار است.
مقدمه
Iprodione یک قارچ کش تماس دیکاربوکسید است که برای کنترل طیف گسترده ای از بیماری های محصول استفاده می شود. این گیاه در سبزیجات ، گیاهان زینتی ، میوه های هسته ای و هسته ای ، گیاهان ریشه ای ، پنبه و گل آفتابگردان برای کنترل انواع مختلف آفات قارچی استفاده می شود. همچنین ممکن است به عنوان قارچ کش پس از برداشت و به عنوان درمان بذر استفاده شود. Iprodione از جوانه زنی هاگ و رشد حصیر قارچی (میسلیوم) جلوگیری می کند.

Chipco 26019 یک سموم دفع آفات (RUP) برای بیماری های بهار و تابستان در چمن و گیاهان زینتی است. استفاده از Rovral همچنین به بیماری های مختلف در میوه ها ، سبزیجات و برخی محصولات محدود می شود. اکثر محصولات دیگر حاوی iprodione ، سموم دفع آفات عمومی هستند. RUP ها فقط توسط برنامه های مجاز مجاز خریداری و استفاده می شوند.
اثرات سم شناسی
سمیت حاد
Iprodione یک ترکیب کمی سمی است و کلمه سیگنال CAUTION را روی برچسب حمل می کند.

LD50 خوراکی iprodione در موشهای صحرایی 3500 میلی گرم بر کیلوگرم ، در موشها 4000 میلی گرم در کیلوگرم و در خرگوشها بیش از 4 هزار و 400 میلی گرم در کیلوگرم است ( 1 ). هیچ اثر سمی پوستی در دوزهای 2500 میلی گرم بر کیلوگرم در موش و 1000 میلی گرم در کیلوگرم در خرگوش مشاهده نشد ( 3 ). سمیت استنشاق نیز برای این ترکیب کم است. استنشاق LC50 برای iprodione (4 ساعت) بیشتر از 3.3 میلی گرم در لیتر در موش صحرایی است ( 3 ).
سمیت مزمن
موش هایی که به مدت یک سال و نیم با دوزهای بالای ایپرودیون (1000 میلی گرم در کیلوگرم) تغذیه می کردند ، هیچگونه عارضه ای نداشتند. سگهایی که برای مدت زمان مشابه حتی با دوزهای بالاتر (2400 میلی گرم در کیلوگرم) تغذیه می کنند ، هیچ گونه اثر سو از سموم دفع آفات نداشته اند ( 3 ). به نظر می رسد این نتایج با نتایج یافت شده در سایر مطالعات ذکر شده در زیر متناقض است ، بنابراین ارزیابی خطر سمیت برای انسان از قرار گرفتن در معرض مزمن در سطح پایین غیرممکن است.
اثرات تولید مثل
موشهای ماده طی سه نسل متوالی با iprodione تغذیه شدند. در دوزهای کمتر و کمتر از دوز 25 میلی گرم در کیلوگرم هیچ تأثیری بر تولید مثل مشاهده نشد. اثرات تولیدمثلی (وزن پایین کلیه در زنان نسل سوم) در دوزهای 100 میلی گرم در کیلوگرم مشاهده شد ( 4 ).
اثرات تراتوژنیک
هیچ عوارض تکاملی در فرزندان موشهای حامله ای که از سطح iprodione نسبتاً کم (در دوزهای mg / kg 90 یا کمتر) تغذیه می کنند وجود ندارد. میزان دوز 200 میلی گرم در کیلوگرم برخی از سمیت رشد را در موش ایجاد کرد. ماهیت خاص آن پاسخ سمی در مرجع ذکر نشده است ( 4 ). خرگوش ها به طور مشابه به قرار گرفتن در معرض iprodione پاسخ دادند. حیوانات هیچ سمی مرتبط با دوز در یا کمتر از 90 میلی گرم در کیلوگرم ایجاد نکردند. اما در 200 میلی گرم در کیلوگرم سمیت ایجاد کرد ( 4 ).
اثرات جهش زا
در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست
اثرات سرطان زایی
یک آزمایش دو ساله تغذیه با موشها هیچ اثری مربوط به سرطان در دوزهای تا سطح متوسط ​​پایین (در مقایسه با LD50) از 50 میلی گرم در کیلوگرم نشان نداد ( 4 ). یک مطالعه دیگر درباره سرطان که به مدت یک سال و نیم روی موش ها انجام شد ، هیچ اثرات مرتبط با سرطان در دوزهای حداکثر 178 میلی گرم در کیلوگرم ایجاد نکرد ( 4 ).
سمیت اعضای بدن
سگهای بیگل به مدت یک سال با دوزهای نسبتاً کم (حداکثر 90 میلی گرم در کیلوگرم در روز) iprodione تغذیه می شدند. در دوزهایی که از 15 میلی گرم در کیلوگرم شروع می شود ، سگها باعث کاهش وزن سجده و تغییر در سلولهای قرمز خون (آسیب به مولکولهای هموگلوبین) می شوند. در بالاترین دوز (mg / kg 90) ، سگها وزن کبد و کلیه را به نمایش می گذارند. همچنین ماده ها در رحم وزن کمی کاهش یافتند. هیچ عارضه ای زیر دوز 4.2 میلی گرم بر کیلوگرم مشاهده نشد ( 2 ).

موش ها با دوزهای بالا (330 میلی گرم در کیلوگرم) تزریق iprodione را انجام دادند که فقط تغییرات محدودی در عملکرد کلیه تجربه کردند.
سرنوشت در انسان و حیوانات
اطلاعات مربوط به متابولیسم حیوانات iprodione در حال حاضر فاقد آن است یا در زمان نوشتن این پروفایل در دسترس نبود ( 4 ).
اثرات اکولوژیکی
Iprodione فقط برای پرندگان وحشی کمی سمی است. LD50 آن در بلدرچین باب وایت 930 میلی گرم بر کیلوگرم است ( 3 ). Iprodione برای گونه های ماهی نسبتاً سمی است ، مقادیر LC50 از 25/2 میلی گرم در لیتر در ماهی خورشید تا 7/6 میلی گرم در لیتر در ماهی قزل آلای رنگین کمان متغیر است ( 1 ).

Iprodione برای زنبورهای عسل غیر سمی است و بنابراین در صورت استفاده طبق دستور ، نباید خطری برای آنها ایجاد کند.

یک عامل غلظت زیستی 360 برای iprodione در کپور ذکر شده است که نشان می دهد این ترکیب در این گونه غلظت قابل توجهی ندارد.

Iprodione به تنهایی یا در ترکیب با چندین قارچ کش دیگر برای گیاهان سمی نبود (سمیت شیمیایی) ( 6 ).
سرنوشت محیط زیست
نیمه عمر iprodione در خاک از 20 تا 160 روز است ( 1 ). میزان تخریب با اسیدیته خاک ، میزان رس خاک و با سابقه تیمار قارچ کش خاک متفاوت است. خاکهایی که به مدت 10 سال یا بیشتر به طور مداوم با iprodione درمان شده بودند ، تجزیه کند یا کم ترکیب وینکلوزولین داشتند در حالی که خاکی که با وینکلوزولین تیمار شده بود سرعت تخریب سریع وینکلوزولین و iprodione را داشت ( 5 ).

اطلاعات در مورد وجود یا عدم وجود iprodione در آبهای زیرزمینی یا سطح در حال حاضر در دسترس نیست.
دستورالعمل های قرار گرفتن در معرض:

نول:
4.2 میلی گرم در کیلوگرم (موش)

نام:
0.3 میلی گرم در کیلوگرم (انسان)

RfD:
0.042 میلی گرم در کیلوگرم در روز

مشخصات فیزیکی:

CAS #:
36734-19-7

نام شیمیایی:
3- (3،5-دی کلروفنیل) -N- (1-متیل اتیل) 2،4-دیوکسو-1-ایمیدازولین-کربوکسیمید

کلاس شیمیایی / استفاده:
قارچ کش دیکاربوکسیمید

حلالیت در آب:
13 میلی گرم در لیتر در دمای 20 درجه سانتی گراد

حلالیت در حلالهای دیگر:
25 گرم در لیتر اتانول ؛ 25 گرم در لیتر متانول ؛ 150 گرم در لیتر استونیتریل؛ 150 گرم در لیتر تولوئن ؛ 200 گرم در لیتر بنزن ؛ 300 گرم در لیتر استون ؛ 500 گرم در لیتر دی متیل فرمامید ، همه در دمای 20 درجه سانتیگراد.

نقطه ذوب:
136 درجه سانتیگراد

فشار بخار:
کمتر از 0.133 میلی آمپر در دمای 20 درجه سانتیگراد

Kow:
1،260 در 22 درجه سانتیگراد

منبع : pmep.cce.cornell.edu

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 12, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1638 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات