اهداف راهبردی نظام نخبگانی در اندیشه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

1.42Kایران-اسلام
0

اهداف راهبردی نظام نخبگانی در اندیشه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 28, 2020
گذاشتن نظر
1

نخبگان سرمایه های انسانی عظیم کشور محسوب می شوند . مدیریت امور نخبگان نیازمند انسجام و همکاری تمامی دستگاه های اجرایی مرتبط با امور نجبگان تحت عنوان نظام نخبگان است . در حال حاظر  یکی از مسائل نظام تخبگانی کشور عدم برنامه ریزی جامع و فقدان مدیریت راهبردی در امور نخبگان شده است . نخستین گام در برنامه رزی راهبردی امور نخبگان ترسیم و تدوین اهداف راهبردی نظام نخبگان است . از این روی هدف مقاله حاظر عبارت است از بررسی اهداف راهبردی نظام نخبگانی کشور در اندیشه مقام معظم رهبری . برای دستیابی به هدف مذکور ، از روش تحلیل مضمون استفاده شده است . واحد تحلیل عبارت است از متون کلیه بیانات معظم له طی سال های 1381 تا 1397 در دیدار با نخبگان .

از کد گذار و تحلیل بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با موضوع تحقیق ، 6 مضمون فراگیر ، 11 مضمئن سازماندهنده  و 36 مضمون پایه به عنوان تهداف راهبردی نظام نخبگانی کشور در اندیشه مقام معظم رهبری عبارتند از : تقویت اثر گذاری نخبگان در عرصه های ملی ، بین المللی ، فرهنگی و اجتماعی ، اصلاح و ارتقای انگیزه نخبگان ، الگوسازی و تکریم از نخبگان ، شناسایی به موقع و صحیح نخبگان همراه با توجه به مخاطرات شناسایی این گروه ، پرورش نخبگان از سنین پایین تا مرحله نخبگی و پشتیبانی فرصت افرین از ان ها . نظام نخبگانی در کنار اهداف راهبردی کذکور ، ماموریت  تعالی سازمانی نیز دارد یعنی موظف به رشد و ارتقای خود در تمامی ابعاد و سطوح از جمله در زمینه مدیریتی و ایفای نقش راهبردی در جهت دستیابی به تمام اهداف ذکر شده است .

همواره در طول تاریخ ، نخبگان در زمینه های مختلف نقش تعیین کننده ای در مسیر حرکت ملت ها ایفا کرده اند . در دوران کنونی و با توسعه علم ، قناوری و تخصص و مهارت ، نقش منابع انسانی  در توسعه و تعالی ملت ها انچنان پر اهمیت شد ه که قابل قیاس با گذشته نیست ،  بنابر این توجه ویژه به شناسایی ، پرورش ، حفظ و بهره گیری مطلوب و بهینه از نخبگان ؛ مهم و حیاتی است . با توسعه نقش منابع انسانی ، شرایط جهانی انچنان در حال تغییر و تحول است که فقدان سیاست های کار امد و برنامه ریزی های جامع در قبال نخبگان منجر به از دست رفتن این سرمایه های عظیم انسانی خواهد شد . لذا حفظ نخبگان به عنوان سرمایه های عظیم انسانی و پیشتازان و طلایه داران رشد و پیشرفت و راهگشایان تغییر و تحول در مسیر تعالی و ارتقای توان ملی کشور ها ، مستلزم سرمایه گذاری و برنامه ریزی است . به منظور سرمایه گذاری روی نخبگان کشور ، مجموعه ای از نهاد ها ، قوانین ، سازوکار ها و روند هایی برای رسیدگی به امور انان باید وجود داشته باشد . سند راهبردی کشور در امور نخبگان از این مجموعه با عنوان نظام نخبگانی یاد می کند.

نظام نخبگانی شامل مجموعه بخش های مختلف کشور مشتمل بر نقش افرینان ، نهاد ها ، قوانین ، سازوکار ها و روند هایی است که بر فعالیت های نخبگانی و اجتماع نخبگانی به صورت مستقیم اثر گذارند . منظور از نظام نخبگانی در این تحقیق کلیه دستگاه های اجرایی مرتبط با امور نخبگانی است از جمله وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، وزارت بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی ، وزارت اموزش و پرورش و بنیاد ملی نخبگان که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به برنامه ریزی و سیاست گذاری در حوزه نخبگان می پردازند .

بر اساس اصول بیان شده در سند راهبردی کشور در امور نخبگان ، توجه حاکمیت به نظام نخبگانی ( شامل افراد ، گروه ها ، نهاد های مرتبط و روابط پویای بین ان ها ) است ، نه توجه مستقیم به صاحبان استعداد های برتر و نخبگان . زیرا زمانی که نظام نخبگانی مطلوب و در تراز جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم ، به خوبی به امور نخبگان همراه با رعایت شان و منزلت ان ها ی رسیدگی خواهد شد . به منظور دستیابی به نظام نخبگانی مطلوب لازم است ابتدا اهداف ان به درستی استخراج و ترسیم شوند .

رهبر معظم انقلاب که با رهنمود ها و فرمایشات راهگشا در سطوح کلان کشور ، همواره مسیر اینده ارکان مختلف نظام را مشخص می نمایند ، در برهه های مختلف و طی بیانات خود در دیدار های سالانه با نخبگان و استعداد های برتر و همچنین دیدار با مسولین نظام نخبگانی کشور ، بر اهمیت جایگاه نخبگان و وظایف نهاد های حاکمیتی در قبال انان تاکید داشته اند .

منبع : qzparadise.ir

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 28, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1416 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات