اكسي فلورفن چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

1

اکسی فلورفن چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟
تجارت یا نام های دیگر
برخی از نام های تجاری شامل Goal ، Koltar و RH-2915 است
وضعیت تنظیم کننده
محصولات حاوی اکسی فلوئورفن باید حاوی علامت “Warning” روی برچسب باشد ( 1 ).
مقدمه
اکسی فلوئورفن علف کش انتخابی قبل و بعد از مواد شوینده است که برای کنترل برخی از علف های هرز پهن برگ و علفی سالانه در سبزیجات ، میوه ها ، پنبه ، گیاهان زینتی و مناطق غیر زراعی استفاده می شود. این یک علف کش تماسی است و برای تأثیر روی گیاهان هدف ، نور لازم است ( 4 ). این ماده در کنسانتره امولسیون پذیر و فرمولاسیون دانه ای موجود است ( 1 ).
اثرات سم شناسی
سمیت حاد
اکسی فلوئورفن در اثر بلع یک ماده سمی متوسط ​​و با جذب پوستی کمی سمی است ( 2 ). بخارات ممکن است باعث تحریک بینی ، گلو ، پوست و چشم شوند و سایر اشکال باعث تحریک پوست و چشم شوند ( 2 ).

LD50 خوراکی اکسی فلوئورفن فنی در موش صحرایی 5000 میلی گرم در کیلوگرم و> 5000 میلی گرم در کیلوگرم در سگ است ( 1 ، 2 ). LD50 پوستی در خرگوشها> 10،000 mg / kg ( 1 ) است.
سمیت مزمن
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اکسی فلوئورفن ممکن است علائمی مشابه قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت داشته باشد ( 2 ). اثرات کبدی در مطالعات تغذیه طولانی مدت با موش ، موش و سگ مشاهده شده است ( 2 ). در یک مطالعه تغذیه 2 ساله با سگ ، NOEL 100 ppm (2.5 میلی گرم در کیلوگرم در روز) بود ( 5 ).
اثرات تولید مثل
در یک مطالعه تکاملی با موش دوزهای 10 ، 100 یا 1000 میلی گرم در کیلوگرم در روز با استفاده از گاواژ ، کاشت پایین ، تجزیه بیشتر و بقای جنین کمتر در سطح 1000 میلی گرم در کیلوگرم مشاهده شد. اثرات سمی بر روی مادران نیز در این دوز مشاهده شد ( 5 ).

NOEL در یک مطالعه تولید مثل 3 نسل با موش صحرایی 10 ppm (0.5 میلی گرم در کیلوگرم در روز) بود. در ppm 100 (5 میلی گرم در کیلوگرم در روز) ، بقای جنین کاهش یافته و وزن مادر و جنین کاهش یافته است ( 5 ).
اثرات تراتوژنیک
در یک مطالعه تکاملی با خرگوش ها ، 30 میلی گرم در کیلوگرم در روز ، بالاترین دوز آزمایش شده ، باعث افزایش استخوان های جوش خورده جنین در جنین ها و همچنین اثرات سمی بر روی مادران شد. NOEL 10 میلی گرم در کیلوگرم در روز بود ( 5 ).
اثرات جهش زا
آزمایش های جهش زایی نتایج متفاوتی را ایجاد کرده است. آزمایش روی موش ، موش و کشت سلول های باکتریایی و آزمایش سنتز DNA بدون برنامه منفی بوده است ، در حالی که آزمایشات دیگر روی موش و کشت سلول باکتری مثبت بوده است ( 5 ).
اثرات سرطان زایی
در یک مطالعه 20 ماهه با موش های تغذیه شده با ppm 2 ، 20 یا 200 ، دوزهای بالاتر از ppm 2 باعث ایجاد تومورهای کبدی خوش خیم و بدخیم در موش های صحرایی نر شد. هیچ توموری در موش ماده ایجاد نشده است ( 5 ). هیچ اثر سرطان زایی در یک مطالعه 2 ساله با موشهایی که با دوزهای بالای 40 میلی گرم در کیلوگرم تغذیه شده بودند و بعد از 57 هفته به 80 میلی گرم در کیلوگرم افزایش یافت ( 5 ) مشاهده نشد. EPA اکسی فلوئورفن را به عنوان ماده سرطان زای انسانی طبقه بندی کرده است زیرا باعث ایجاد تومور در یک جنس از یک گونه آزمایش شده و به دلیل جهش زایی در کشت سلول های باکتریایی و موش ( 5 ).
سمیت اعضای بدن
اثرات کبدی در مطالعات تغذیه طولانی مدت موش ها ، موش ها و سگ ها مشاهده شده است ( 2 ).
سرنوشت در انسان و حیوانات
از آنجا که اکسی فلورفن بسیار آبگریز است ، انتظار می رود در بافتهای چرب حیوانات متمرکز شود ( 7 ).
اثرات اکولوژیکی
اثرات بر روی پرندگان
LD50 خوراکی اکسی فلوئورفن فنی در بلدرچین گیاه بابوت> 2000 میلی گرم بر کیلوگرم است و عملا غیر سمی محسوب می شود. LC50 رژیم غذایی برای اکسی فلوئورفن در بلدرچین گیاه بوبوایت 390 ppm و در اردک های اردک کوهی 4000 ppm است ( 7 ).

غلظتهای غذایی به میزان حداکثر ppm 100 هیچ تأثیری در تولید مثل در اردکهای چوبی یا بلدرچین گیاه بوبویت ( 7 ) نداشت.
اثرات بر موجودات آبزی
اکسی فلورفن برای بی مهرگان آبزی ، صدف های شیرین ، صدف ها ، گیاهان آبزی و ماهی بسیار سمی است ( 4 ). LC50 حاد آن در ماهی آفتاب بلوگیل ppb 200 ، ppb 410 در ماهی قزل آلای رنگین کمان ، 400 ppb در گربه ماهی کانال ، 150 ppb در ماسه چربی ، 32 ppb در میگوی چمن و 32 ppb در صدف خوراکی است ( 7 ). LC50 96 ساعته آن در صدف های آب شیرین 10 ppm است. LC50 96 ساعته برای محصول Goal 2E در Daphnia magna ، یک سخت پوستان کوچک آب شیرین ، 1.5 ppm است ( 7 ).

اکسی فلوئورفن تا 13 ppm در ماهی آفتاب bluegill در معرض 10 ppb به مدت 40 روز انباشته شده است. این نشان دهنده یک عامل غلظت زیستی (BCF) 1300 است. BCF در گربه ماهی کانال در یک مطالعه 30 روزه 700 تا 5000 بود ( 7 ).
تأثیر بر سایر حیوانات (گونه های غیر هدف)
هیچ اطلاعاتی یافت نشد
سرنوشت محیط زیست
تجزیه مواد شیمیایی در خاک و آبهای زیرزمینی
اکسی فلورفن تمایل زیادی به جذب ذرات خاک دارد و تقریباً در آب نامحلول است ( 3 ). هنگامی که اکسی فلورفن به ذرات خاک جذب می شود ، به راحتی از بین نمی رود ( 4 ). بنابراین بعید است که به سمت پایین شسته شود یا آبهای زیرزمینی را آلوده کند. در لوم شنی پیر ، 82٪ اکسی فلوئورفن اعمال شده در 2 اینچ سطح بالای خاک باقی مانده است. اکسی فلورفن در هیچ خاکی به جز شن و ماسه زیر 4 اینچ شسته نمی شود ( 6 ).

در خاک ها ، اکسی فلورفن در معرض تخریب میکروبی نیست ( 4 ، 7 ) ، و در pH 5 ، 7 یا 9 تحت هیدرولیز قرار نمی گیرد ( 6 ). بنابراین در برابر تخریب در محیط خاک بسیار مقاوم است ( 7 ). تجزیه توسط نور به آرامی اتفاق می افتد ، در حالی که 15٪ از اکسی فلورفن به سطح خاک وارد می شود در طی 28 روز تخریب می شود ( 7 ). در مطالعات آزمایشگاهی ، نیمه عمر خاک آن 6 ماه بود ( 7 ). نيمه عمر خاك آن در مطالعات ميداني 30 تا 70 روز است كه بيشتر از دست دادن آن احتمالاً ناشي از فرارسازي است ( 3 ، 4 ، 7 ).
تجزیه مواد شیمیایی در آبهای سطحی
در آب ، اکسی فلورفن به سرعت توسط نور تجزیه می شود ( 4 ). از آنجا که اکسی فلورفن تقریباً در آب محلول نیست و تمایل به جذب خاک دارد ، بعید است که در آب باقی بماند. در عوض به ذرات معلق یا رسوبات جذب می شود ( 7 ).
تجزیه مواد شیمیایی در پوشش گیاهی
حرکت اکسی فلوئورفن در گیاهان تیمار شده بسیار کم است. به راحتی توسط گیاهان متابولیزه نمی شود ، اما از آنجا که به راحتی توسط ریشه جذب نمی شود ، بقایای موجود در گیاهان بسیار کم است ( 4 ). در مطالعات تناوب زراعی ، بقایای اکسی فلورفن در دانه های ریز یافت شد ، اما در گیاهان ریشه یا سبزیجات که در مزارع قبلاً تصفیه شده رشد نکردند ( 6 ). هنگامی که هویج ، کاهو ، جو دوسر و پنبه در قطعه های تیمار شده با 0.25 تا 0.5 پوند در هر هکتار اکسی فلورفن دارای برچسب رادیویی در سال قبل از کاشت کاشته می شد ، مقادیر کم باقی مانده در هویج و جو دو سر یافت شد ، اما در پنبه یا کاهو وجود نداشت ( 7 )
ویژگی های فیزیکی و راهنماها
اکسی فلورفن یک جامد بلوری سفید تا نارنجی یا قهوه ای قرمز با بوی دود مانند است ( 1 ، 2 ، 4 ). اگر در معرض نور ماورا UV بنفش قرار بگیرد ممکن است تجزیه شود ( 2 ).

اکسی فلورفن در دما و فشارهای طبیعی پایدار است ، اما در صورت قرار گرفتن در معرض گرما یا شعله ، آتش سوزی کمی ایجاد می کند و در حضور اکسید کننده های قوی خطر آتش سوزی و انفجار ایجاد می کند. ممکن است بسوزد اما به راحتی شعله ور نخواهد شد. ممکن است مخلوط های قابل اشتعال یا انفجاری از گرد و غبار هوا ایجاد کند. از تماس با اکسید کننده های قوی ، گرمای زیاد ، جرقه یا شعله باز خودداری کنید. تجزیه حرارتی ممکن است بخارهای بسیار سمی فلوراید و کلریدها و اکسیدهای سمی نیتروژن و کربن را آزاد کند. کارگرانی که اکسی فلوئورفن را اداره می کنند برای جلوگیری از تماس چشمی با این لباس شیمیایی و محافظ برای جلوگیری از تماس طولانی مدت پوست باید از عینک استفاده کنند ( 2 ).
دستورالعمل های قرار گرفتن در معرض:
هیچ محدودیت در معرض شغلی برای اکسی فلوئورفن توسط OSHA ، NIOSH یا ACGIH تعیین نشده است ( 2 ).

Rohm و Haas TWA را توصیه کردند:
0.2 میلی گرم در متر مکعب ( 2 )

Rohm و Haas STEL را توصیه می کنند:
1.6 میلی گرم در متر مکعب ( 2 )

مشخصات فیزیکی:

CAS #:
42874-03-3

نام شیمیایی:
2-کلرو-1- (3-اتوکسی-4-نیتروفنوکسی) -4- (تری فلوورمتیل) بنزن

کلاس شیمیایی / استفاده:
علف کش دیفنیل اتر

وزن مخصوص:
1.35 در 73 درجه سانتیگراد ( 2 )

حلالیت H20:
تقریبا نامحلول ( 1 )؛ 0.1 ppm ( 2 )

حلالیت در حلالهای دیگر:
در اکثر حلالهای آلی به راحتی حل می شود ( 1 )

نقطه ذوب:
181-183 درجه فارنهایت (83-84 درجه سانتیگراد) ( 2 )

نقطه جوش:
> 464 درجه فارنهایت (> 240 درجه سانتیگراد) ، تجزیه می شود ( 2 ) ، 358.7 ( 7 ).

دمای تجزیه:
> 240 درجه سانتیگراد ( 4 )

نقطه اشتعال:
> 200 درجه فارنهایت (> 93 درجه سانتیگراد) ( 2 )

فشار بخار:
ناچیز در 25 درجه سانتیگراد ( 2 ) 2 10 10 تا منهای 6 قدرت میلی متر جیوه در 25 درجه سانتیگراد ( 4 ).

کوچ:
100000 ( 3 ، 6 )

منبع :pmep.cce.cornell.edu

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 12, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1437 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات