استفاده نادرست از کود های شیمیایی آسیب حاصلخیزی را شرح دهید ؟

3

  97279999fb016acaa20a3085c0c15e5ce8e3788d 147 - استفاده نادرست از کود های شیمیایی آسیب حاصلخیزی را شرح دهید ؟

استفاده نادرست از کود های شیمیایی آسیب حاصلخیزی را شرح دهید ؟

استفاده نادرست از کود های شیمیایی چه  آسیب هایی به  حاصلخیزی می رساند

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده اکتبر 5, 2020
گذاشتن نظر
0

استفاده نادرست از کود های شیمیایی آسیب حاصلخیزی را شرح دهید ؟
خطرات پنهان کودهای شیمیایی
کودهای شیمیایی برای تولید مقرون به صرفه محصولات تجاری مهم هستند و از دهه 1930 وجود داشته است. با رشد روز افزون جمعیت و هزینه های بالای زندگی ، یک محصول پرباران تضمین می کند غذای کافی برای همه با قیمت های مناسب در دسترس است. با این حال ، استفاده از کودهای شیمیایی خطرات پنهان خود را دارد که ممکن است اکثر مردم از آنها اطلاع نداشته باشند.

برخی ممکن است تصور مبهمی از آلودگی آبهای زیرزمینی و سایر اثرات زیست محیطی داشته باشند ، اما هر چیزی عمیق نیست. به عنوان مثال ، بیشتر مردم آگاه نیستند که مقدار زیاد نیتروژن در خاک می تواند باعث از بین رفتن ماهیان در مجاورت آب شود. برای درک این تأثیرات ، باید دقیقاً بدانیم که کودهای شیمیایی چیست و چگونه کار می کنند.

چرا از کودها استفاده می شود؟

هدف از هر کودی افزایش مقدار مواد مغذی در خاک است که باعث بارورتر و دوستدار رشد گیاه می شود. به طور معمول در کودها یک یا چند عنصر درشت مغذی ازت ، فسفر و پتاسیم یا NPK وجود دارد. هر یک از این موارد تقریباً تمام نیازهای گیاه برای رشد و رشد سریع است. بسته به منبع ، مواد مغذی دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد.

کودها دو نوع اصلی دارند ، آلی و شیمیایی. همانطور که از نام آن پیداست ، کودهای آلی از منابع آلی مانند کود حیوانی و گیاهان تهیه می شوند. آنها معمولاً مورد ضرب و شتم قرار می گیرند مگر اینکه با دقت پردازش شوند ، در این صورت گران هستند. کودهای شیمیایی از مواد غیر آلی تهیه می شوند ، که تحت درمان های شیمیایی قرار می گیرند. فرمول بندی ها بسته به کاربرد مورد نظر دقیق و آگاهانه بوده و نسبتاً مقرون به صرفه هستند.

با ارزش اسمی ، ممکن است فکر کنید که کودهای شیمیایی به کشاورزان کنترل بیشتری بر تولید محصولات خود با قیمت مناسب می دهند. درست می گویید ، اما اشتباه هم می کنید. کودهای شیمیایی به کشاورزان امکان تولید محصولات با کیفیت بیشتر و یا با کیفیت بالا را در کوتاه مدت می دهند ، اما ممکن است در طولانی مدت منجر به محصولات کم کیفیت یا کم کیفیت شود. این به دلیل پیچیدگی های بهداشت خاک است.

تقریباً مانند انسان ها ، خاک برای حفظ سلامت به تعادل ظریف مواد مغذی نیاز دارد. در حالی که NPK به طور قطع می تواند به رشد گیاهان و محصولات کمک کند ، صرفاً افزودن آنها به خاک بدون توجه به حفظ تعادل می تواند منجر به عواقب ناخواسته یا خطرات پنهانی شود.

مسائل زیست محیطی
یکی از مشکلات کودهای شیمیایی نفوذ آنها به خاک در آبهای زیرزمینی و سایر منابع آب است که منجر به آلودگی می شود. در حال حاضر ، NPK در مقادیر کم غیر سمی است ، اما مقدار زیادی می تواند تعادل طبیعت را به طرق مختلف از بین ببرد. نیتروژن به خصوص مشکل است.

یک راه انجام دقیقاً همان کاری است که قرار است انجام شود ، یعنی کمک به رشد گیاهان. مسئله این است که آنچه را کارشناسان منطقه مرده می نامند ایجاد می کند . وقتی در آب باشد ، رشد پلانکتون و سایر گیاهان آبزی را به مقدار زیاد ترغیب می کند. وقتی آنها می میرند ، روند تجزیه اکسیژن لازم برای زنده ماندن ماهیان و دیگر آبزیان را می خورد. در نتیجه ، نزدیکترین آبها به سرزمینی که روانابهای کشاورزی در آنها بیشتر است ، از ماهی و سخت پوستان خالی است. این امر اکوسیستم منطقه و صنعت ماهیگیری محلی را ناراحت می کند.

قطع مصرف کود شیمیایی در مناطقی که بیشترین آسیب را به آن وارد کرده است کمک چندانی نخواهد کرد. نیتروژن موجود در آب می تواند سالها باقی بماند ، بنابراین حتی بدون افزودن مقدار بیشتری نیز بر محیط تأثیر خواهد گذاشت.

یکی دیگر از مشکلات نیتروژن این است که به اثر گلخانه ای کمک می کند. ازت ” دیگر گاز گلخانه ای ” نامیده می شود ، در گرم شدن کره زمین به اندازه دی اکسید کربن مضر است ، اما معروف نیست. منابع اصلی نیتروژن در جو به صورت اکسید نیتروژن نیروگاه ها و اتومبیل ها هستند ، اما استفاده از کودهای ازت بیشتر از گیاهان زراعی می تواند جذب کند نقش بسزایی دارد.

علاوه بر این ، کودهای شیمیایی می توانند سطح خاک را اسیدی کنند ، زیرا نیتروژن باعث کاهش PH خاک می شود. PH ایده آل برای حداکثر رشد گیاه و عملکرد محصول بین 5/5 تا 8 است. اگر خاک خیلی اسیدی باشد (pH کمتر از 5/5) ، محصول کمتری می دهد.

مسائل زیست محیطی استفاده از کودهای شیمیایی بد است و رفع آنها سالها به طول می انجامد. با این حال ، نگرانی فوری در مورد کودهای شیمیایی تأثیر بر سلامت انسان است.

مسائل انسانی

حداقل ، محصولات غذایی که با استفاده از کودهای شیمیایی تولید می شوند ممکن است به اندازه لازم مغذی نباشند. این بدان دلیل است که کودهای شیمیایی رشد سریع برای سلامتی گیاهان را در پی دارند و در نتیجه محصولاتی تولید می شوند که ارزش غذایی کمتری دارند . گیاهان کمی بیشتر از NPK رشد خواهند کرد ، اما از بین می روند و یا مواد مغذی اساسی مانند کلسیم ، روی و آهن کم می شوند. این می تواند تأثیر کمی اما تجمعی بر سلامتی افرادی که آنها را مصرف می کنند داشته باشد.

در بدترین حالت ، کودهای شیمیایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان در بزرگسالان و کودکان را افزایش داده و بر رشد مغز جنین تأثیر منفی بگذارند. این برای دانشمندان خبری نیست. مطالعه 1994 توسط دانشگاه ویسکانسین نشان می دهد که غلظت های معمول نیترات (کود رایج) و یک آفت کش در آب های زیرزمینی ممکن است سیستم عصبی ، غدد درون ریز و سیستم ایمنی کودکان خردسال و جنین های در حال رشد را به خطر بیندازد. یک مطالعه در سال 1973 ارتباط زیادی با میزان نیترات سدیم در آبهای زیرزمینی را با شیوع سرطان معده و یکی دیگر از آنها را در سال 1996 با سرطان بیضه مرتبط دانست.

با این حال ، یک مطالعه نسبتاً اخیر نشان می دهد که کودهای شیمیایی ممکن است نقش مهمی در ایجاد متهموگلوبینمیا داشته باشند ، در غیر این صورت سندرم بلو آبی شناخته می شود. محققان معتقدند این وضعیت از تغذیه نوزادان با شیر خشک با استفاده از آب چاه آلوده به نیترات حاصل می شود. کودک به معنای واقعی کلمه آبی می شود و در نهایت ممکن است به کما یا مرگ منجر شود.

آلودگی کود شیمیایی فقط در مناطق روستایی خطری ندارد. بیشتر کودهای اضافی از شهرها منشأ گرفته و از چمنزارهای مسکونی و تجاری استفاده می شود و مسیر تأمین آب را فراهم می کند. مشکل به گونه ای است که در بسیاری از شهرها قوانینی برای استفاده از کودهای شیمیایی در فضاهای عمومی وضع شده است.

نتیجه گیری
کودهای شیمیایی کاربردهای خود را دارند ، اما خطرات پنهانی نیز دارند. چه در یک مزرعه و چه در چمنزار استفاده شود ، استفاده بیش از آنچه گیاهان می توانند برای کمک به رشد آنها استفاده کنند باعث آسیب به محیط زیست و سلامت انسان می شود. از آنجا که خسارت ناشی از کودهای شیمیایی غالباً طولانی مدت و تجمعی است ، بنابراین در نظر گرفتن روشهای جایگزین و پایدار کود دهی خاک عاقلانه تر است.

منبع : eponline.com

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده اکتبر 5, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1982 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات