ارزيابي اثر تنش خشكي مختلف كود نيتروژن بر خصوصيات كيفي دانه گياه دارويي سياهدانه را شرح دهید .

1.19Kعناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) پاسخ به سوالات عمومی در زمینه تغذیه گیاهان

پرسش و پاسخ عمومی در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان در زیر این مقاله قابل نمایش عموم میباشد و طرح سوال به صورت رایگان است

تقریباً 20 عنصر مغذی و ریز مغذی از مواد مغذی ضروری برای تأمین کلیه نیازهای بیوشیمیایی گیاهان به حساب می آیند.

اهداف یادگیری

  • تشخیص عناصر مورد نیاز گیاهان به صورت تخصصی
[caption id="attachment_53342" align="aligncenter" width="378"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود پرسش و پاسخ عناصر مورد نیاز گیاهان[/caption]

امتیاز کلیدی مطالب

  • اگر گیاه نتواند چرخه حیات خود را بدون آن کامل کند ، اگر هیچ عنصر دیگری نتواند عملکرد مشابه را انجام دهد و مستقیماً در تغذیه نقش داشته باشد ، یک عنصر ضروری است.
  • یک ماده مغذی ضروری مورد نیاز گیاه در مقادیر زیاد ، عنصر درشت مغذی ماکرو نامیده می شود ، در حالی که ماده مغذی مورد نیاز در مقدار بسیار کم ، عنصر ریز مغذی میکرو نامیده می شود.
  • منابع کمبود یا ناکافی مواد مغذی بر رشد گیاه تأثیر منفی می گذارد ، که منجر به توقف رشد ، رشد کند ، کلروز یا مرگ سلول می شود.
  • حدود نیمی از مواد مغذی ضروری ریز مغذی هایی مانند بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس ، مولیبدن ، نیکل ، سیلیسیم و سدیم است.

شرایط کلیدی برای تغذیه گیاهان

  • ریز مغذی : ماده معدنی ، ویتامین یا ماده دیگری که حتی در مقادیر بسیار کمی برای رشد یا متابولیسم ضروری است.
  • کلروز : زردی بافت گیاه به دلیل از دست دادن یا عدم وجود کلروفیل
  • درشت مغذی : هر یک از عناصر مورد نیاز مقدار زیادی از موجودات زنده است

مواد مغذی ضروری

گیاهان برای تأمین تمام نیازهای بیوشیمیایی خود فقط به نور ، آب و حدود 20 عنصر نیاز دارند. به این 20 عنصر عناصر مغذی ضروری گفته می شود . برای اینکه یک عنصر ضروری تلقی شود ، سه معیار لازم است:
  1. یک گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند
  2. هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد
  3. این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد

درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو

عناصر اساسی را می توان به عناصر درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو تقسیم کرد . مواد مغذی مورد نیاز گیاهان در مقادیر بیشتر را عناصر درشت مغذی می نامند. حدود نیمی از عناصر اساسی عناصر مغذی در نظر گرفته می شوند: کربن ، هیدروژن ، اکسیژن ، نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و گوگرد. اولین کربن (C) برای تشکیل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، اسیدهای نوکلئیک و بسیاری از ترکیبات دیگر به کربن (C) نیاز است. بنابراین ، در همه ماکرومولکول ها وجود دارد. به طور متوسط ​​، وزن خشک (به استثنای آب) سلول 50 درصد کربن است ، و آن را به یک قسمت اصلی از مولکول های زیستی گیاه تبدیل می کند. [caption id="attachment_53343" align="aligncenter" width="401"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود ماکرو و میکرو پرسش و پاسخ کود میکرو و ماکرو[/caption]
عناصر اساسی مورد نیاز گیاهان : برای اینکه یک عنصر به عنوان یک ماده اساسی در نظر گرفته شود ، گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند ، هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد و این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد.

عناصر فراوان در چرخه رشد گیاهان نقش نیتروژن

عنصر فراوان بعدی در سلولهای گیاه نیتروژن (N) است. بخشی از پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک است. ازت در سنتز برخی ویتامین ها نیز استفاده می شود. هیدروژن و اکسیژن عناصر درشت مغذی هستند که بخشی از بسیاری از ترکیبات آلی هستند و همچنین آب را تشکیل می دهند. اکسیژن برای تنفس سلولی لازم است.

نقش موثر اکسیژن در گیاهان

گیاهان از اکسیژن برای ذخیره انرژی به شکل ATP استفاده می کنند. فسفر (P) ، ماکرومولکول دیگر ، برای سنتز اسیدهای نوکلئیک و فسفولیپیدها لازم است. به عنوان بخشی از ATP ، فسفر امکان تبدیل انرژی غذایی را از طریق فسفوریلاسیون اکسیداتیو به انرژی شیمیایی فراهم می کند. انرژی نور در حین فتوسفریلاسیون در فتوسنتز به انرژی شیمیایی تبدیل می شود. و به انرژی شیمیایی تبدیل می شود تا هنگام تنفس استخراج شود.

نقش گوگرد در تغذیه گیاهان

گوگرد بخشی از آمینو اسیدهای خاص مانند سیستئین و متیونین است و در چندین کوآنزیم وجود دارد. گوگرد همچنین به عنوان بخشی از زنجیره انتقال الکترون که شیب های هیدروژن در تبدیل انرژی نور به ATP نقش اساسی دارند ، در فتوسنتز نقش دارد.

نقش پتاسیم در تغذیه گیاهان

پتاسیم (K) به دلیل نقش آن در تنظیم باز و بسته شدن روزنه مهم است. روزنه ها به عنوان روزنه هایی برای تبادل گاز به حفظ تعادل آب سالم کمک می کنند. پمپ یون پتاسیم از این فرآیند پشتیبانی می کند.

نقش منیزیم در بهبود عملکرد گیاه

منیزیم (منیزیم) و کلسیم (کلسیم) نیز از عناصر مغذی مهم هستند. نقش کلسیم دو برابر است: برای تنظیم انتقال مواد مغذی و پشتیبانی از بسیاری از عملکردهای آنزیم. منیزیم برای فرآیند فتوسنتز مهم است. این مواد معدنی همراه با ریز مغذی ها به تعادل یونی گیاه نیز کمک می کنند.

عناصر مورد نیاز ارگانیسم های خاک به شرح زیر است

ارگانیسم ها علاوه بر عناصر مغذی زیاد ، به عناصر مختلفی به مقدار کم نیاز دارند. این ریز مغذی ها یا عناصر کمیاب در مقادیر بسیار کمی وجود دارند. هفت ریز مغذی اصلی شامل بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس و مولیبدن است.

عناصر ریز مغذی میکرو

معرفی عناصر ریز مغذی و نقش آنها در تغذیه گیاهان

نقش بور در تغذیه گیاهان

اعتقاد بر این است که بور (B) در انتقال کربوهیدرات در گیاهان نقش دارد. همچنین در تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کند. کمبود بور غالباً باعث بازگرداندن جوانه ها خواهد شد.

نقش کلر در تغذیه گیاهان

کلر (Cl) برای اسمز و تعادل یونی لازم است. همچنین در فتوسنتز نقش دارد.

نقش مس در بهبود عملکرد گیاهان

مس (مس) جز component برخی از آنزیم ها است. علائم کمبود مس شامل قهوه ای شدن نوک برگها و کلروز (زردی برگ ها) است.

نقش آهن در بهبود عملکرد گل و گیاه

آهن (Fe) برای سنتز کلروفیل ضروری است ، به همین دلیل کمبود آهن منجر به کلروز می شود.

نقش منگنز در بهبود عملکرد گیاهان

منگنز (Mn) برخی از آنزیم های مهم دخیل در تشکیل کلروفیل را فعال می کند. گیاهان کمبود منگنز در رگهای برگ های آن کلروز ایجاد می کنند. در دسترس بودن منگنز تا حدودی به pH خاک بستگی دارد.

نقش مولیبدن در تغذیه گیاهان جوان

مولیبدن (Mo) برای سلامت گیاه بسیار ضروری است ، زیرا گیاهان از آن برای کاهش نیترات به شکل های قابل استفاده استفاده می کنند. بعضی از گیاهان از آن برای تثبیت نیتروژن استفاده می کنند. بنابراین ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود.

نقش روی در بهبود عملکرد و تغذیه گیاهان

روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است.

کمبود عناصر غذایی در گیاهان چه مواردی را ایجاد خواهد کرد

کمبود هر یک از این مواد مغذی ، به ویژه عناصر مغذی درشت ، می تواند روی رشد گیاه تأثیر منفی بگذارد. بسته به ماده مغذی خاص ، کمبود آن می تواند باعث توقف رشد ، رشد کند یا کلروز شود. کمبود شدید ممکن است منجر به علائم مرگ سلول در برگها شود. [caption id="attachment_53344" align="aligncenter" width="405"]کمبود عناصر در گیاهان و تغذیه نا مناسب کمبود عناصر در گیاهان[/caption]

عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) هدف ما پاسخ به سوالات شما عزیزان در راستای تکمل علوم کشاورزی ایران

سازمان زنجیره تامین بهشت با ایجاد بستری در جهت پاسخگویی به سوالات راهکاری برای کمک به کشاورزان را نهادینه کرده است .

با بارگذاری سوال و جواب در فروش محصولات سهیم باشید و خود را بازنشسته کنید .

جهت مطالعه روند سهم دهی به شما عزیزان میتوانید وارد بستر تکمیل علم شوید .

بهترین تغذیه برای گیاهان چیست ؟

هدف ما پاسخ به سوالات شما میباشد و در این راستا بیش از هزاران سوال و جواب در اختیار شما قرار میدهیم .

سوالاتی که در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) بارگذاری شده است به صورت دسته بندی در بخش های مختلف تقسیم شده است .

دسته بندی ها در تمامی زمینه های گیاهی به تفکیک میباشد .

تعدادی از دسته هایی که بارگذاری شده است و در آنها مطالبی تخصصی به صورت سوال و جواب ذخیره شده است به شرح زیر است .

دسته های تخصصی ایجاد شده در زمینه عناصر مورد نیاز گیاهان چیست ؟

کود مناسب گیاهان دارویی که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی فضای باز که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی آپارتمان که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب درختان میوه که به تفکیک تمامی درختان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب سبزیجات که به تفکیک تمامی سبزیجات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب کاکتوس ها که به تفکیک تمامی کاکتوس ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب نشاء که به تفکیک تمامی نشاء ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب غلات که به تفکیک تمامی غلات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

هدف پاسخگویی و ساختار سازی سازمان چیست ؟

پاسخ به تمامی سوالات صنایع کشاورزی و زیر دسته اصلی عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) میتواند راهکاری برای بهبود تولیدات محصولات زراعی ، باغی و گلخانه ای باشد .

هدف این سازمان از ایجاد بستری در راستای تکمیل علوم در تمامی زمینه ها کمک به ایران و ایرانی میباشد و میکوشد تا بتاند راندمان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان را فراهم آورد .

فراموش نکنید پلن های درآمدی سازمان در راستای عرضه محصولات به کشاورزان به صورت سهم بندی صورت گرفته است و اعضای فعال در زمینه پاسخ گویی به سوالات و نیز طراحان سوال های تخصصی میتوانند در فروش محصولات کشاورزی سهیم باشند .

محتوای بارگذاری شده از مقالات خارجی جمع آوری و ترجمه شده است - مطالعه و انتشار با ذکر منبع بلامانع است bio.libretexts.org

مرکز آموزش ویدئویی بستری برای آموزش های رایگان کشاورزی .

">عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود )
کود پتاسیم کود سلفات کود نیترات کود نیتروژن
0

187563a4cdb56ce4b779555c0e713cbd002c0022 14 - ارزيابي اثر تنش خشكي مختلف كود نيتروژن بر خصوصيات كيفي دانه گياه دارويي سياهدانه را شرح دهید .ارزيابي اثر تنش خشكي و مقادير مختلف كود نيتروژن بر خصوصيات كيفي دانه گياه دارويي سياهدانه را شرح دهید .

مصطفی قدیری سوال ویرایش شده دسامبر 28, 2020
گذاشتن نظر
0

ارزیابی اثر تنش خشکی و مقادیر مختلف کود نیتروژن بر خصوصیات کیفی دانه گیاه دارویی سیاهدانه را شرح دهید .

ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮات ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ و ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ و ﻣﻴﺰان ﺗﺠﻤﻊ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬ اﻳﻲ ﭘﺮ ﻣﺼﺮف ﺷﺎﻣﻞ ﻧﻴﺘﺮوژن، ﻓﺴـﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳـﻴﻢ و ﻛـﻢ ﻣﺼﺮف ﺷﺎﻣﻞ آﻫﻦ، روي، ﻣﻨﮕﻨﺰ و ﻣﺲ، درﺻﺪ روﻏﻦ، ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ و ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨﻮن در داﻧﻪ ﮔﻴﺎه داروﻳﻲ ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ، آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻛﺮت ﻫﺎي ﺧـﺮد ﺷـﺪه و در ﻗﺎﻟﺐ ﻃﺮح ﺑﻠﻮك ﻫﺎي ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﺎ ﺳﻪ ﺗﻜﺮار زﻫﻚ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن زاﺑﻞ زراﻋﻲ ، در اﻳﺴﺘﮕﺎه ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻛﺸﺎورزي 1389-90 در ﺳﺎل اﺟﺮا ﮔﺮدﻳـﺪ . ﺗﻴﻤﺎرﻫـﺎي ﺧﺸﻜﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻗﻄﻊ آﺑﻴﺎري در ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ رﺷﺪي ﮔﻴﺎه ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪﻧﺪ ﺷﺎﻣﻞ : ﺷﺎﻫﺪ)ﻛﺎﻣﻞ آﺑﻴﺎري ( ﻗﻄﻊ آﺑﻴﺎري در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺳﺎﻗﻪ رﻓـﺘﻦ ﺗـﺎ ﺷـﺮوع ﮔﻠـﺪﻫﻲ، ، ﻗﻄﻊ آﺑﻴﺎري در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠﺪﻫﻲ ﺗﺎ ﺷﺮوع ﭘﺮ ﺷﺪن داﻧﻪ ﻫﺎ و ﻗﻄﻊ آﺑﻴﺎري در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠﺪﻫﻲ و ﭘﺮ ﺷﺪن داﻧﻪ ﻫﺎ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻋﺎﻣـﻞ اﺻـﻠﻲ و ﭼﻬـﺎر ﺳـﻄﺢ ﻛـﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن از ﻣﻨﺒﻊ اوره ﺷﺎﻣﻞ ﺷﺎﻫﺪ )ﻛﻮد ﺑﺪون ﻣﺼﺮف ﻫﻴﭻ ﻧﻮع ( ، 30 ، 60 90و ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﻧﻴﺘﺮوژن ﺧﺎﻟﺺ در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣـﻞ ﻓﺮﻋـﻲ در ﻧﻈـﺮ ﮔﺮﻓﺘـﻪ ﺷﺪﻧﺪ .ﻛﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد اﻋﻤﺎل ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ در ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻣﺮاﺣﻞ رﺷﺪي ﮔﻴﺎه ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﺪ ﻫﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ در ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ . ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗـﻨﺶ ﺧﺸـﻜﻲ ﺗـﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﻲ داري ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﺗﺠﻤﻊ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﭘﺮ ﻣﺼﺮف و ﻛﻢ ﻣﺼﺮف در داﻧﻪ ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ داﺷﺖ، ﺑﺠﺰ ﻋﻨﺼﺮ آﻫﻦ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻫﻤﻪ آﻧﻬﺎ ﮔﺮدﻳﺪ . در اﻳﻦ ﺑـﻴﻦ ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﻴﺘﺮوژن، ﻓﺴﻔﺮ، ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ، ﻣﺲ، روي و ﻛﺎﻫﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ در ﺗﻴﻤﺎر ﺧ ﺸﻜﻲ ﻗﻄﻊ آﺑﻴﺎري در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠﺪﻫﻲ و ﭘـﺮ ﺷـﺪن داﻧـﻪ ﻫـﺎ و ﻣﻨﮕﻨـﺰ در ﺗﻴﻤﺎر ﺧﺸﻜﻲ ﻗﻄﻊ آﺑﻴﺎري در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠﺪﻫﻲ ﺗﺎ ﺷﺮوع ﭘﺮ ﺷﺪن داﻧﻪ ﻫﺎ آﻣﺪﻧﺪ ﺑﺪﺳﺖ . ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻋﻨﺼﺮ آﻫﻦ ﻧﻴﺰ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺧﺸﻜﻲ ﺷـﺎﻫﺪ ﺑـﻮد . در اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ ﺗﻴﻤﺎر ﻛﻮدي ﻧﻴﺘﺮوژن ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﻲ داري ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ و ﻣ ﻘﺎدﻳﺮ ﺗﺠﻤﻊ ﻛﻠﻴﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻛﻢ ﻣﺼﺮف و ﭘﺮ ﻣﺼـﺮف دارا ﺑـﻮد . اﺛـﺮ ﻣﺘﻘﺎﺑـﻞ ﺧﺸـﻜﻲ و ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﺠﺰ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ و ﻋﻨﺼﺮ ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﺗﺎﺗﻴﺮ ﻣﻌﻨﻲ داري ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ دارا ﺑﻮد .داﻧﻪ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ در ﻃﻲ ﺑﺮوز ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠﺪﻫﻲ و ﭘﺮ ﺷﺪن ﻫﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻛﻢ ﻣﺼﺮف و ﭘﺮﻣﺼﺮف داﻧﻪ ﻫﺎ در ﺗﻴﻤ ﺎرﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﺷﺎﻫﺪ)ﻛﻮد 30 ﺑﺪون ﻣﺼﺮف ﻫﻴﭻ ﻧﻮع (و ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﻧﻴﺘـﺮوژن ﺧـﺎﻟﺺ در ﻫﻜﺘـﺎر ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪﻧﺪ . ﺗﻴﻤﺎر ﺧﺸﻜﻲ و ﻧﻴﺘﺮوژن ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ درﺻﺪ ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ، روﻏﻦ و ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨﻮن داﻧﻪ ﻫﺎ ﺷﺪﻧﺪ، اﻣﺎ در ﻃﻲ ﺑﺮوز ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ و اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن، ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ درﺻﺪ ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ و ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨﻮن ﻫﺎ در ﺗﻴﻤﺎر ﻗﻄﻊ آﺑﻴﺎري در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠﺪﻫﻲ و ﭘﺮ ﺷﺪن داﻧﻪ 90 ﻫﻤـﺮاه ﺑـﺎ ﻣﺼـﺮف ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم ﻧﻴﺘـﺮوژن ﺧﺎﻟﺺ در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ

ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ و راﻳﺞ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﻨﺶ ﻫـﺎي ﻣﺤﻴﻄـ ﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪات ﻛﺸﺎورزي را ﺑﺎ ﻣﺤﺪودﻳﺖ روﺑـﺮو ﺳـﺎﺧﺘﻪ و راﻧـﺪﻣﺎن ﺗﻮﻟﻴﺪ را در ﻣﻨﺎﻃﻘﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪه ﻣﻮاﺟﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑـﻪ ﺷـﺪت ﻛـﺎﻫﺶ ﻣﻲ دﻫﺪ .اﺛﺮ ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ ﻋﻼوه ﺑﺮ ات ﻣﻨﻔﻲ ﺑـﺮ ﻋﻤﻠﻜـﺮد داﻧـﻪ ﺑﺎﻋـﺚ، ﺗـﻨﺶ ﻛﻤﺒـﻮد ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﻏـﺬاﻳﻲ ً ﺑﺮوز ﻳﺎ ﺗﺸﺪﻳﺪ ﺳﺎﻳﺮ ﺗﻨﺶ ﻫـﺎ ﺧﺼﻮﺻـﺎ ﻣﻲ .(10) ﺷﻮد ﻛﻤﺒـﻮد آب ر وي ﺑﺴـﻴﺎري از ﻓﺮآﻳﻨـﺪﻫﺎي ﻓﻴﺰﻳﻮﻟـﻮژﻳﻜﻲ ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ، اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰي ﺑﻪ داﻧـﻪ ﻫـﺎ، ﺗﻘﺴـﻴﻢ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﻠﻮﻟﻲ و ﺗﺠﻤﻊ و اﻧﺘﻘﺎل ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺳﻮء ﻣﻲ .(10)ﮔﺬارد ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ ﺑﺮاﺳﺎس ﺷﺪت، ﻣﺪت و ﻣﺮﺣﻠﻪ رﺷﺪي ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات زﻳـﺎدي در رﺷـﺪ و ﻧﻤـﻮ و ﻣﻴـﺰان ﻣـﺎ ده ﻣـﻮﺛﺮه ﺗﻮﻟﻴـﺪي در ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ ﺷﻮد . در ﺑﻴﻦ ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ، ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ ﮔﻴﺎﻫﻲ اﺳﺖ دو Nigella ﻟﭙﻪ، ﻋﻠﻔﻲ و ﻳﻜﺴﺎﻟﻪ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮاده آﻻﻟـﻪ ﺑـﺎ ﻧـﺎم ﻋﻠﻤـﻲ sativa ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ Black cumin اﺳﺖ ﻛﻪ در اﻧﮕﻠﺴﻴﻲ ﺑﻪ آن .(4)ﺷﻮد ﭘﺮاﻛﻨﺪﮔﻲ اﻳـﻦ ﮔﻴـﺎه ﺑﻴﺸـﺘﺮ در ﻧـﻮاﺣﻲ ﺷـﻤﺎل آﻓﺮﻳﻘـﺎ، ﺟﻨـﻮب ا روﭘـﺎ، ﻫﻨﺪوﺳﺘﺎن و اﺳﺘﺮاﻟﻴﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ .ﻫﺎي داﻧﻪ ﮔﻴﺎه داروﻳﻲ ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ از ﻗﺪﻳﻢ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﺷﺪه و ﺑﺮاي اﻳﻦ داﻧﻪ ﻫﺎ ﺧﻮاﺻﻲ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺷﻴﺮآور، ﺿﺪ ﻧﻔـﺦ، ﻣﺴﻬﻞ و ﺿﺪ اﻧﮕﻞ اﺳﺖ ذﻛﺮ ﺷﺪه .در ﺳﺎﻟﻬﺎي اﺧﻴﺮ داﻧﻪ ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ ﻫﺎي ﻣﻮرد ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت وﺳﻴﻊ ﻓﺎرﻣﺎﻛﻮﻟﻮژﻳﻚ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ . اﻳـﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎت داﻣﻨﻪ وﺳﻴﻌﻲ از اﺛﺮات ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺿﺪ ﺑـﺎﻛﺘﺮي، ﺿـﺪ ﺗﻮﻣـﻮر، ﺿـﺪ اﻟﺘﻬـﺎب، ﻣﺴﻜﻦ، ﻛﺎﻫﻨﺪه ﻗﻨﺪ ﺧﻮن و ﻛﻨﻨﺪه ﺷﻞ ﻋﻀﻼت ﺻﺎف را ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫـﺪ 12) .( (در ﻫﺎي 21) ﺷﺎﺑﻬﺎرا و ﻫﻤﻜﺎران ﺑﺮرﺳﻲ ﺧﻮد روي ﮔﻴـﺎه ﻫﻤﻴﺸـﻪ ﺑﻬﺎر درﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻛﻪ داﻧﻪ، ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻋﻤﻠﻜﺮد روﻏﻦ، ارﺗﻔـﺎع و ﺗﻌـﺪاد ﮔـﻞ در ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ ﺑﻪ ﺷﺪت ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ، در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ روﻏﻦ درﺻﺪ در ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺮاﻳﻄﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ. اﻳـﻦ ﭼﻨـﻴﻦ ﻧﺘﻴﺠـﻪ اي در آزﻣـﺎﻳﺶ ﻫﺎي ﺻﻔﻲ (7) ﺧﺎﻧﻲ و ﻫﻤﻜﺎران در ﻣﻮرد ﺑﺎدرﺷـﺒﻮ ﻧﻴـﺰ ﮔـﺰارش ﺷـﺪه اﺳﺖ . ﻳﻜﻲ از اﺛﺮات زﻳﺎن ﺑﺎر ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ اﺧـﺘﻼل در روﻧـﺪ ﺟـﺬب و ﺗﺠﻤﻊ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻼوه ﺑـﺮ ﺗﻠﻔـﺎت ﻛـ ﻮد، ﺑﺎﻋـﺚ ﻛـﺎﻫﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ و ﻋﻠﻮﻓﻪ در ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻣﻲ .(ﻣﻜﺎﻧﻴﺴﻢ 10)ﺷﻮد ﻫـﺎي ﺟـﺬب و اﻧﺘﻘﺎل ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ در ﮔﻴﺎﻫﺎن، ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﺟﺮﻳـﺎن ﺗـﻮده اي، اﻧﺘﺸـﺎر و ﻳـﺎ ﺟﺬب و اﻧﺘﻘﺎل ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﭘﺪﻳﺪه اﺳﻤﺰ ﻫﻤﮕﻲ، ﺗـﺎﺑﻌﻲ از ﻣﻘـﺪار رﻃﻮﺑـﺖ ﻣﻮﺟﻮد در ﺧﺎك اﺳﺖ . در ﺻﻮرت ﻛﺎﻫﺶ رﻃﻮﺑﺖ، ﺷﺪت و ﻣﻘﺪار ﺟﺬب ﻋﻨﺎﺻ ﺗﺤﻮل ﺮ ﻏﺬاﻳﻲ دﺳﺘﺨﻮش ﺗﻐﻴﻴﺮ و ﻣﻲ .(24)ﮔﺮدد در ﺑﻴﻦ ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﻏﺬاﻳﻲ، ﻧﻴﺘﺮوژن ﻳﻜﻲ از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﭘﺮﻣﺼﺮف ﺑﺴﻴﺎر ﺿﺮوري ﺑﺮاي ﮔﻴﺎﻫـﺎن ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲ رود ﻛﻪ ﻛﻤﺒﻮد آن ﺗﺪاﺧﻞ ﻓﺮاواﻧﻲ را در رﺷﺪ و ﻧﻤﻮ ﮔﻴﺎﻫـﺎن وارد ﻣﻲ ﻛﻨﺪ . 2 ﻣﺎده ﺧﺸﻚ ﮔﻴﺎﻫﻲ ﺗﻘﺮﺑﻴﺎ داراي 4ﺗـﺎ درﺻـﺪ ﻧﻴﺘـﺮوژن اﺳﺖ . ﻧﻴﺘﺮوژن ﺟﺰء اﺳﻴﺪ اوﻟﻴﻪ ﺗﺸﻜﻴﻞ دﻫﻨﺪه ﺗﺮﻛﻴﺒﺎت آﻟﻲ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻫﺎي آﻣﻴﻨﻪ، ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﻫﺎ و اﺳـﻴﺪ ﻫـﺎي ﻧﻮﻛﻠﺌﻴـﻚ ﺑﺸـﻤﺎر ﻣـﻲ .(16 و11)رود ﻛﻤﺒﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﻧﻤﻮ ﻓﻨﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ را در دو ﻣﺮﺣﻠـﻪ روﻳﺸـﻲ و زاﻳﺸـﻲ ﺑـﻪ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﻣﻲ اﻧـﺪازد و از ﺳـﺮﻋﺖ ﮔﺴـﺘﺮش ﺑـﺮگ و دوام ﺳـﻄﺢ ﺑـﺮگ در ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻣﻲ ﻛﺎﻫﺪ .راﻧﺪﻣﺎن در اﻳﻦ ﺷﺮاﻳﻂ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻧـﻮر ﻧﻴـﺰ ﻛـﺎﻫﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ . از ﻃﺮﻓﻲ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻏﻠﻈﺖ ﻧﻴﺘﺮوژن در ﺑﺮﮔﻬﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﺑﺪ ﺷـﺪت ﻛﺮﺑﻦ ﮔﻴﺮي ﻧﻴﺰ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻲ ﺷﻮد . زﻳـﺮا ﻧﻴﺘـﺮوژن ﻋـﻼوه ﺑـﺮ آن ﻛـﻪ ﺑـﻪ ﺻﻮرت ﭘـﺮوﺗﺌﻴﻦ در ﮔﻴـﺎه وﺟـﻮد دارد ﻋﻨﺼـﺮ اﺻـﻠﻲ ﺗﺸـﻜﻴﻞ دﻫﻨـﺪه ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ در ﮔﻴﺎه اﺳﺖ و ﻋﺎﻣﻞ اﺳﺎﺳﻲ در ﻛﺮﺑﻦ ﮔﻴـﺮي ﻧﻴـﺰ ﻣﺤﺴـﻮب ﻣﻲ .(ﮔﺎﺗﺎم 25)ﺷﻮد (18) راﺟﭙﻮت و ﮔـﺰارش ﻛﺮدﻧـﺪ ﻛـﻪ ﺑـﺎ ﻣﺼـﺮف ﻧﻴﺘﺮوژن، ﻣﻘﺪار روﻏﻦ داﻧـﻪ ﮔﻠﺮﻧـﮓ و رﺷـﺪ ﮔﻴـﺎﻫﻲ اﻓـﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓـﺖ و آﻣﺪ 90 ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﺪﺳﺖ . ﺑﺎﻳﻠﻲ (14) ﮔﺮاﻧﺖ و در ﺑﺮرﺳﻲ ﺧﻮد ﺑﺮ روي ﻛﻠﺰا ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧـﺪ، ﻧﻴﺘﺮوژن ﻋﻤﻠﻜﺮد را ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﺗـﺎ ﺛﻴﺮ ﮔﺬاﺷـﺘﻦ ﺑـﺮ روي ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫـﺎي رﺷـﺪ اﻓﺰاﻳﺶ داده و در ﻧﺘﻴﺠـﻪ ﻗـﺪرت رﺷـﺪ و ﻧﻤـﻮ ﮔﻴـﺎه ﻛﻠـﺰا را از ﻃﺮﻳـﻖ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد و وزن ﺧﻮرﺟﻴﻦ، ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن وزن داﻧﻪ ﻫـﺎ و ﺑﻬﺒـﻮد ﺟـﺬب ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ ﺑﺎﻻ ﻣﻲ ﺑﺮد . ﻧﻴﺘﺮوژن ﺗﺎﺛﻴﺮ زﻳﺎدي ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜـﺮد و ﻛﻴﻔﻴـﺖ
اﺳﺎﻧﺲ ﺗﻮﻟﻴﺪي در ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ دارد، اﻳﻦ اﻣﺮ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻓﻌـﺎﻟﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻴﺘﺮوژن در ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺳﻠﻮل ﻫﺎي ﺟﺪﻳﺪ ﺣـﺎوي اﺳـﺎﻧﺲ دارد . ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﺣﺘﻤﺎﻻ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﻳﻨﻜﻪ ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﺎﻋـﺚ اﻓـﺰاﻳﺶ ﻧﺴـﺒﺖ ﺗﺠﻤﻊ ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪرات ﻫﺎ ﺑﻪ ﺟﻴﺒﺮﻟﻴﻦ و اﻛﺴﻴﻦ ﻣﻲ ﺷﻮد، ﻋﻤﻠﻜـﺮد اﺳـﺎﻧﺲ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻲ .(11)ﻳﺎﺑﺪ ﻧﻴﺘﺮوژن و رﻃﻮﺑﺖ ﺧﺎك ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺤﺮك رﺷـﺪ روﻳﺸـﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. اﺛﺮات ﻣﺜﺒﺖ ﻳﺎ ﻣﻨﻔﻲ ﻫﺮ ﻳﻚ از اﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻋﻤﻠﻜﺮد، ﺑﺮ ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﻋﺎﻣﻞ دﻳﮕﺮ دارد. ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﺤﺼﻮل ﺑﺮﻫﻤﻜﻨﺶ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ واﻛﻨﺸﻬﺎ و ﻓﺮآﻳﻨﺪﻫﺎي اﺳﺖ ﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮي ﻣﺘﺎﺛﺮ از ﻋﻮاﻣـﻞ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. اﻳﻦ اﻳﻦ راﺳﺘﺎ، ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳـﻲ ﺗـﺎﺛﻴﺮ اﻋﻤـﺎ ل ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ در ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ رﺷﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻣﺼﺮف ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﺮﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ، ﻣﻴﺰان ﺟﺬب و ﺗﺠﻤﻊ ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﻣﻌـﺪﻧﻲ ﭘـﺮ ﻣﺼﺮف و ﻛﻢ ﻣﺼﺮف، درﺻﺪ ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ، روﻏﻦ و ﻣﻴﺰان ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨﻮن داﻧـﻪ در ﮔﻴﺎه داورﻳﻲ ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ اﻧﺠﺎم ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ . ﻣﻮاد و روش ﻫﺎ اﻳﻦ ﺑﺮرﺳﻲ در اﻳﺴﺘﮕﺎه ﺗﺤﻘﻴﻘـﺎت ﻛﺸـﺎورزي زﻫـﻚ 20 واﻗـﻊ در ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮي ﺟﻨﻮب ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن زاﺑﻞ ﺑﺎ 30 ﻋﺮض ﺟﻐﺮاﻓﻴـﺎﻳﻲ 54 درﺟـﻪ و دﻗﻴﻘﻪ ﺷﻤﺎﻟﻲ 61 و ﻃﻮلﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ 41 درﺟﻪ و دﻗﻴﻘﻪ ﺷـﺮﻗﻲ و ارﺗﻔـﺎع درﻳﺎ 483 ﻣﺘﺮ از ﺳﻄﺢ زراﻋﻲ ﮔﺮﻓﺖ 1389-90 در ﺳﺎل اﻧﺠﺎم . ﻣﺘﻮﺳﻂ 63 ﺑﺎرﻧﺪﮔﻲ ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮ، ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺣـﺪاﻗﻞ و ﺣـﺪاﻛﺜﺮ د ﻣـﺎي 16 ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻪ آن ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ 30و درﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﻴﮕﺮاد و از ﻟﺤﺎظ اﻗﻠﻴﻤﻲ ﺟﺰء ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮔﺮم و ﺧﺸﻚ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲ رود . ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺠﺰﻳﻪ ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ اﺳﺖ 1 ﺧﺎك ﻣﺤﻞ آزﻣﺎﻳﺶ ﻗﺒﻞ از ﻛﺎﺷﺖ در ﺟﺪول آورده ﺷﺪه . آزﻣﺎﻳﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻛﺮﺗﻬﺎي ﺧﺮد ﺷﺪه و در ﻗﺎﻟﺐ ﻃﺮح ﺑﻠﻮك ﻫـﺎي ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﺎ ﺳﻪ ﺗﻜﺮ ﮔﺮدﻳﺪ ار اﺟﺮا . ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﺧﺸﻜﻲ ﻛﻪ ﺑـﺎ ﻗﻄـﻊ =W آﺑﻴﺎري در ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ رﺷﺪي ﮔﻴﺎه ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪﻧﺪ ﺷﺎﻣﻞ 1 ﺷـﺎﻫﺪ )ﻛﺎﻣﻞ آﺑﻴﺎري ( ،W 2 = ﻗﻄﻊ آﺑﻴﺎري در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺳـﺎﻗﻪ رﻓـﺘﻦ ﺗـﺎ ﺷـﺮوع W ﮔﻠﺪﻫﻲ، 3 = ﻗﻄﻊ آﺑﻴﺎري در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠﺪﻫﻲ ﺗﺎ ﺷﺮوع ﭘﺮ ﺷﺪن داﻧﻪ ﻫﺎ W و =ﺷﺪن 4 ﻗﻄﻊ آﺑﻴﺎري در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠﺪﻫﻲ و ﭘﺮ داﻧـﻪ ﻫـﺎ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان N ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠﻲ و ﭼﻬﺎر ﺳﻄﺢ ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن از ﻣﻨﺒﻊ اوره ﺷﺎﻣﻞ 1 = ﺷـﺎﻫﺪ )ﻛﻮد ﺑﺪون ﻣﺼﺮف ﻫﻴﭻ ﻧﻮع ( ،N 230 = ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم ﻧﻴﺘـﺮوژن ﺧـﺎﻟﺺ در N ﻫﻜﺘــﺎر، 360 = N ﻛﻴﻠــﻮﮔﺮم ﻧﻴﺘــﺮوژن ﺧــﺎﻟﺺ در ﻫﻜﺘــﺎر و 490 = ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﻧﻴﺘﺮوژن ﺧﺎﻟﺺ در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻞ ﻓﺮﻋﻲ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ در اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ اﻧﺪازه ﻫﺮ ﻛﺮ 2×4ت ﻣﺘﺮ، ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ ﻛﺮت ﻫﺎ ﻧـﻴﻢ ﻣﺘﺮ و ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ ﺑﻠﻮك ﻫﺎ دو ﻣﺘﺮ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷـﺪ . ﻗﺒـﻞ از اﺟـﺮاي 100 ﻃﺮح ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺧﺎك ﻛﻮد ﻓﺴﻔﺮه ﺑـﻪ ﻣﻘـﺪار ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر از ﻣﻨﺒﻊ ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﻳﭙﻞ و ﻛﻮد ﭘﺘﺎس ﺑـﻪ ﻣﻴـﺰان 50 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم از ﻣﻨﺒﻊ اﻛﺴﻴﺪ ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﻣﺼﺮف و ﺑﺎ ﺧـ ﺎك ﻣﺨﻠـﻮط ﺷـﺪﻧﺪ . ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻳﻚ ﺳﻮم ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژﻧﻪ ﻧﻴﺰ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑـﺎ ﺗﻴﻤـﺎر ﻛـﻮدي ﻃـﺮح، ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﻛﺎﺷﺖ در ﻛﺮت ﻫﺎي ﻓﺮﻋﻲ ﭘﺨﺶ و در ﻋﻤﻖ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺧﺎك ﻗـﺮار داده ﺷـﺪﻧﺪ . ﻋﻤﻠﻴـﺎت ﻛﺎﺷـﺖ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﺑـﺬرﻛﺎر ﺧﻄـﻲ ﻛـﺎر ﻣﺨﺼﻮص ﻃﺮح ﻫﺎي آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺳﺎﺧﺖ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ وﻳﻨﺘﺮاﺳـﺘﺎﻳﮕﺮ اﺗـﺮﻳﺶ و 12 ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﻘﺪار ﺑﺬر ﻣﺼﺮﻓﻲ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﺎ ﻓﻮاﺻﻞ ﺑﻴﻦ ﺧﻄﻮط 30 ﮔﺮﻓﺖ 1389 ﺳﺎﻧﺘﻲ ﻣﺘﺮ در ﻧﻴﻤﻪ دوم آﺑﺎن ﻣﺎه ﺻﻮرت . ﺑﺬور اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ از ﺗﻮده ﻣﺤﻠﻲ زاﺑـﻞ ﺗﻜﺜﻴـﺮ ﺷـﺪه ﺗﻮﺳـﻂ ﻣﺮﻛـﺰ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻛﺸﺎورزي و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺳﻴﺴﺘﺎن ﺗﻬﻴﻪ ﮔﺮدﻳﺪ . ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻌﺪ از ﻛﺎﺷﺖ آﺑﻴﺎري ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ .ﺗﻨ ﻧﺤﻮه اﻋﻤﺎل ﺗﻴﻤﺎر ﺶ ﺧﺸﻜﻲ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻧﻘﺸﻪ ﻃﺮح ﺑﻪ اﻳﻦ ﺻﻮرت ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﻼﻓﺎﺻـﻠﻪ ﺑﻌـﺪ رﺳـﻴﺪن ﮔﻴﺎﻫـﺎن ﺑـﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻴﻤﺎري ﻣﺪ ﻧﻈﺮ، آﺑﻴﺎري ﻛﻼ در آن ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻗﻄـﻊ و ﺑﻌـﺪ از اﺗﻤـﺎم آن ﻣﺮﺣﻠﻪ روﻧﺪ آﺑﻴﺎري ﺑﺼﻮرت ﻋﺎدي اﻧﺠﺎم ﻣـﻲ ﺷـﺪ . در ﭘﺎﻳـﺎن دوره و ﭘﺲ از رﺳﻴﺪﮔﻲ ﻧﻬﺎﻳﻲ ) 80 زرد ﺷـﺪن درﺻـﺪ ﻓﻮﻟﻴﻜـﻮل ﻫـﺎ( ﺟﻬـﺖ، ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻋﻤ ﺑﻮﺗﻪ ﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﺑﻌﺪ از ﺣﺬف ﺣﺎﺷﻴﻪ، ﻫـﺎي واﻗـﻊ در ﻳـﻚ ﻣﺘـﺮ ﻣﺮﺑﻊ وﺳﻂ ﻫﺮ ﻛﺮت ﺑﺮداﺷﺖ ﺷﺪﻧﺪ . ﺳﭙﺲ ﺑﺬرﻫﺎ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه آﺳـﻴﺎب، ﺑﺮاي اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﻌﺪ از ﻫﻀﻢ ﺑـﺎ اﺳـﻴﺪ ﺳـﻮﻟﻔﻮرﻳﻚ از روش ﻛﺠﻠﺪالاﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳﺪ . ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮاي اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻛﻢ ﻣﺼﺮف و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ از روش ﺧﺎﻛﺴﺘﺮ ﮔﻴﺮي ﺧﺸﻚ اﺳـﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳـﺪ . ﺑـﺮاي اﻳـﻦ ﻣﻨﻈﻮر دو ﮔﺮم از ﺑﺬور آﺳﻴﺎب ﺷﺪه در داﺧﻞ ﺑﻮﺗﻪ ﭼﻴﻨـﻲ ﻗـﺮار داده، در ﻛﻮره اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ و درﺟﻪ ﺷﺪﻧﺪ 550 در درﺟﻪ ﺣﺮارت ﺳﻮزاﻧﺪه . ﺳﭙﺲ ده ﻣﻴﻠﻲ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻟﻴﺘﺮ اﺳﻴﺪ ﻛﻠﺮﻳﺪرﻳﻚ دو ﻧﺮﻣﺎل ﺑﻪ ﻫﺎ اﺿﺎﻓﻪ و ﺑﺮاي ﻣـﺪت ده دﻗﻴﻘﻪ روي ﺣﻤﺎم ﺑﻦ ﺳﺎﻧﺘﻲ ﻣﺎري ﺻﺪ درﺟﻪ ﮔﺮا ﺷﺪﻧﺪ د ﻗﺮار داده . آﻧﮕـﺎه ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﺎﻏﺬ ﺻﺎﻓﻲ واﺗﻤﻦ ﺷﻤﺎره دو، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎ ﺻﺎف و ﺑـﻪ ﺣﺠـﻢ ﺻﺪ ﻣﻴﻠﻲ ﺷﺪﻧﺪ ﻟﻴﺘﺮ رﺳﺎﻧﺪه .ﻣﺼﺮف در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻛﻢ آﻫـﻦ، روي، ﻣﺲ و ﻣﻨﮕﻨﺰ ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از دﺳـﺘﮕﺎه ﺟـﺬب اﺗﻤـﻲ و ﭘﺘﺎﺳـﻴﻢ ﺑـﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دﺳﺘﮕﺎه ﻓﻠﻢ ﻓﺘﻮﻣﺘﺮ .(3) اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﺷﺪﻧﺪ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﻴـﺰان ﻓﺴﻔﺮ ﺑﻪ روش ﻛﺎﻟﺮﻳﻤﺘﺮي و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دﺳﺘﮕﺎه اﺳـﭙﻜﺘﺮوﻓﺘﻮ ﻣﺘـﺮ در ﻧﺎﻧﻮﻣﺘﺮ ﮔﺮدﻳﺪ 420 ﻃﻮل ﻣﻮج .(1) اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﺟﻬﺖ ﺗﻌﻴﻴﻦ درﺻﺪ روﻏﻦ از روش ﺳﻮﻛﺴـﻠﻪ و دﺳـﺘﮕﺎه ﺳﻮﻛﺴـﻠﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. درﺻﺪ ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨـﻮن اﺳـﺎﻧﺲ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از GC-دﺳـﺘﮕﺎه Mass (Hewlett Packard-5890 II) اﻧـﺪازه ﮔﻴـﺮي ﺷـﺪ . ﺳـﺘﻮن 30 ﻣﻮﺋﻴﻨﻪ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻪ ﻃﻮل 0/25 ﻣﺘﺮ و ﻗﻄﺮ ﻣﻴﻠﻲ ﻣﺘﺮ، دﻣﺎي ﺑـﻪ 220 – 290 : ﻛﺎر رﻓﺘﻪ 3 : درﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﻲ ﮔـﺮاد، ﺳـﺮﻋﺖ اﻓـﺰاﻳﺶ دﻣـﺎ درﺟﻪ در دﻗﻴﻘﻪ، ﮔﺎز ﺣﺎﻣﻞ ﻣﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده : 1 ﻫﻠـﻴﻢ ﺑـﺎ ﺳـﺮﻋﺖ ﺣﺮﻛـﺖ ﻣﻴﻠﻲ ﻟﻴﺘﺮ در دﻗﻴﻘﻪ داﺧﻞ ﺳﺘﻮن .ﭘﻴﻚ ﻫﺎي ﺧﺮوﺟﻲ ﺑﺮ اﺳﺎس اﺳﺘﺎﻧﺪارد و ﺟﺮم ﻣﻠﻜﻮﻟﻲ ﺗﺸﺨﻴﺺ و ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻘﺪار ﮔﺮدﻳﺪﻧـﺪ . در ﭘﺎﻳـﺎن داده ﻫـﺎي
ﺣﺎﺻﻠﻪ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻧـﺮم اﻓـﺰار MSTAT-Cﻛـﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮي ﺗﺠﺰﻳـﻪ و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن ﭼﻨﺪ داﻣﻨـﻪ اي داﻧﻜـﻦ در ﺳـﻄﺢ 5 اﺣﺘﻤﺎل درﺻﺪ ﺷﺪ اﻧﺠﺎم . EXCEL ﺑﺮاي رﺳﻢ ﻧﻤﻮدارﻫـﺎ از ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳﺪ . ﻧﺘﺎﻳﺞ و ﺑﺤﺚ N ﻋﻤﻜﻠﺮد داﻧﻪ و ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ ﭘﺮﻣﺼﺮف ﺷﺎﻣﻞ ،P Kو ﻧﺸﺎن ﻣﻲ 2 ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺠﺰﻳﻪ آﻣﺎري داده ﻫﺎ در ﺟﺪول دﻫﺪ، ﺗﻴﻤﺎر ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﻲ داري ﺑـﺮ ﻋﻤﻠﻜـﺮد داﻧـﻪ و ﻣﻴـﺰان ﺟـﺬب و ﺗﺠﻤـﻊ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ ﻧﻴﺘﺮوژن، ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ در داﻧﻪ ﮔﻴﺎه داروﻳـﻲ ﺳـﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ داﺷﺖ .ﻣﻴﺎ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻧﮕﻴﻦ داده ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﺗﺠﻤﻊ اﻳﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ در داﻧﻪ ﮔﺮدﻳﺪ اﻣﺎ ﺗﺎﺛﻴﺮ آن ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻘﺪار داﻧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪي در اﻳﻦ ﮔﻴﺎه ﺑﻮد ) .(3ﺟﺪول در اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ ﺑﺮوز ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺳﺎﻗﻪ رﻓﺘﻦ ﺗﺎ ﺷﺮوع ﮔﻠـﺪﻫﻲ )W (ﺷ 2 و ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠﺪﻫﻲ ﺗﺎ W ) ﺮوع ﭘﺮ ﺷـﺪن داﻧـﻪ ﻫـﺎ 3 ( ﺗﻐﻴﻴـﺮي در ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﻴﺘﺮوژن و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ در داﻧﻪ اﻳﺠﺎد ﻧﻜﺮد . ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘـﺎدﻳﺮ ﺳﻪ ﻋﻨﺼﺮ ﻧﻴﺘﺮوژن، ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ و ﻛﻤﺘـﺮﻳﻦ ﻣﻘـﺪار ﻋﻤﻠﻜـﺮد داﻧـﻪ W ﺗﻮﻟﻴﺪي در ﺗﻴﻤﺎر ﺧﺸﻜﻲ 4) ﻗﻄـﻊ آﺑﻴـﺎري در ﻣﺮﺣﻠـﻪ ﮔﻠـﺪﻫﻲ و ﭘـﺮ ﺷﺪن داﻧﻪ ﻫﺎ (آﻣﺪ ﺑﺪﺳﺖ .ﻧﻴﺘ اﻳﻦ اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﺮاي ﺮوژن، ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳـﻴﻢ 13/3 ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﻌﺎدل ،/17 12 10/7و درﺻﺪ و 40/9 ﻣﻘﺪار ﻛﺎﻫﺶ ﻋﻤﻜﻠﺮد داﻧﻪ ﻣﻌﺎدل درﺻﺪ ﺑﻮدﻧﺪ ) .(3ﺟﺪول ﻣﻜﺎﻧﻴﺴﻢ ﻫﺎي ﺟـﺬب و اﻧﺘﻘـﺎل ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﻏـﺬاﻳﻲ در ﮔﻴﺎﻫـﺎن ﻧﻈﻴـﺮ ﺟﺮﻳﺎن ﺗﻮده اي، اﻧﺘﺸﺎر و ﻳﺎ ﺟﺬب و اﻧﺘﻘـﺎل ﺑـﻪ وﺳـﻴﻠﻪ ﭘﺪﻳـﺪه اﺳـﻤﺰ ﻫﻤﮕﻲ، ﻛﻢ و ﺑﻴﺶ ﺗﺎﺑﻌﻲ از ﻣﻘﺪار رﻃﻮﺑـﺖ ﻣﻮﺟـﻮد در ﺧـﺎك و رﻳﺸـﻪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ . در ﺻﻮرت ﻧﻘﺼﺎن رﻃﻮﺑـﺖ، ﺷـﺪت و ﻣﻘـﺪار ﺟـﺬب ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﻏﺬاﻳﻲ دﺳﺘﺨﻮش ﺗﻐﻴﻴﺮ و ﺗﺤﻮل ﻣﻲ ﮔﺮدد . اﮔﺮﭼﻪ ﺑﻌﻀﻲ از اﻳﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎي اﻧﺘﻘﺎﻟﻲ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﻈﻴﺮ اﻧﺘﺸﺎر ﺑﻪ ﻣﻘﺪار رﻃﻮﺑﺖ ﻛﻤﺘﺮي ﺟﻬﺖ ﺟـﺬب ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﺑﻮده و در اﻳﻦ راﺳﺘﺎ، ﺑﺎ ﻛﺎﻫﺶ رﻃﻮﺑﺖ ﺗﺎ آﺳـﺘﺎﻧﻪ ﺑﺤﺮاﻧﻲ ﺑﺎز ﻫﻢ روﻧﺪ ﺟﺬب و اﻧﺘﻘﺎل ﺑﻌﻀﻲ از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺗﻮﺳﻂ رﻳﺸﻪ اداﻣـﻪ ﻣﻲ .(26) ﻳﺎﺑﺪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه در اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ ﻧﺸﺎن داد ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﻌﻨﻲ دار و ﻣﻨﻔﻲ ﺑﻴﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ و ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﻴﺘـﺮوژن، ﻓﺴـﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳــﻴﻢ در داﻧــﻪ ﮔﻴــﺎه ﺳــﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ وﺟــﻮد دا رد ) .(5ﺟــﺪول ﺳــﺎﻣﺎراچ و (20) ﻫﻤﻜﺎران ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ در ﺷـﺮاﻳﻂ ﺑـﺮوز ﺗـﻨﺶ ﺧﺸـﻜﻲ ﺑـﺮ ﻣﻴﺰان ﺗﺠﻤﻊ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ، ﻓﺴﻔﺮ، ﻧﻴﺘﺮوژن و ﻛﻠﺴﻴﻢ در داﻧﻪ ﮔﻴﺎه ﺳﻮﻳﺎ اﻓﺰوده و از ﻋﻤﻠﻜﺮد آن ﻛﺎﺳﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد . اﻳﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻧﻘﺸـﻲ در ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﻪ ﺧﺸﻜﻲ در اﻳـﻦ ﮔﻴـﺎه داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﻨﺪ . در ﻫﻨﮕـﺎم ﺗـﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ ﻋﻤﺪه ﮔﻴﺎﻫﺎن، ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑـﻪ ﺧﺸـﻜﻲ ﺑـﺮ ﺧـﻼف K ﭘﺪﻳﺪه اﻧﺘﺸﺎر، ﺑﺎ ﻣﺼﺮف اﻧﺮژي ﻏﻠﻈﺖ + را در رﻳﺸـﻪ و اﻧـﺪام ﻫـﻮاﻳﻲ ﺧﻮد ﺑﺎﻻ ﻣﻲ ﺑﺮﻧﺪ . اﻓﺰاﻳﺶ ﺟﺬب ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﺑﺎ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺮ ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ، رﺷـﺪ و ﺷﺎﺧﺺ ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ، اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮﻋﺖ اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد ازﺗﻪ ﺑﻪ داﻧـﻪ، ﺳـﻨﺘﺰ ﺮوﺗﺌﻴﻦ ﻫﺎ ﺳﺒﺐ اﻓ .(13) ﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﺳـﺎﻛﻲ ﻧـﮋاد و (5) ﺑﺨﺸﻨﺪه ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ در ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺮوز ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ ﺑﺮ ﻣﻴـﺰان اﻧﺘﻘﺎل ﻋﻨﺼﺮ ﻧﻴﺘﺮوژن از رﻳﺸﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺑﺨﺶ ﻫـﻮاﻳﻲ ﮔﻴـﺎه ذرت اﻓـﺰوده ﻣﻲ ﺷﻮد . آﻧﻬﺎ اﻋﻼم ﻛﺮدﻧـﺪ روﻧـﺪ اﻧﺘﻘـﺎﻟﻲ ﻋﻨﺼـﺮ ﻧﻴﺘـﺮوژن در ﺳـﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻨﺶ آب از ﻧﻮك رﻳﺸﻪ اﻧﺪام ﺑﻄﺮف ﻫﻮاﻳﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷـﺪ. ﻫـﺮ ﭼـﻪ ﺷﺪت ﺗﻨﺶ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﺑﺪ روﻧﺪ اﻳﻦ اﻧﺘﻘﺎﻟﻲ ﺑﻌﻠﺖ ﺗﺤﺮك زﻳﺎد ﻧﻴﺘﺮوژن در ﮔﻴﺎه اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ ﺑﺎﺑﺪ. اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻴﻤﺎر ﻛﻮدي ﻧﻴﺘﺮوژن در اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨـﻲ داري ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ و ﻣﻴﺰان ﺟﺬب و ﺗﺠﻤﻊ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﻴﺘﺮوژن، ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ در داﻧﻪ ﮔﻴﺎه ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ دارا ﺑﻮد ) .(2ﺟﺪول ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫـﺎ ﻧﺸـﺎن 60 داد ﺑﺎ ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ ﺳﻄﺢ ﻧﻴﺘﺮوژن ﻣﺼﺮﻓﻲ از ﺷﺎﻫﺪ ﺗﺎ ﺳﻄﺢ ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم 90 ﻧﻴﺘﺮوژن ﺧﺎﻟﺺ در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﺮ ﻋﻤﻜﻠﺮد داﻧﻪ و ﺗـﺎ ﺳـﻄﺢ ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﻧﻴﺘﺮوژن داﻧﻪ اﻓﺰوده ﺷﺪ . اﻳﻦ اﻓﺰاﻳﺶ ﻧﺴﺒﺖ ﺑـﻪ ﺗﻴﻤـﺎر ﺷﺎﻫﺪ ﺑﺮاي ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ و ﻋﻨﺼـﺮ ﻧﻴﺘـ 20/6 ﺮوژن ﺑـﻪ ﺗﺮﺗﻴـﺐ ﻣﻌـﺎدل ﺑﻮدﻧﺪ 23/49و درﺻﺪ . در اﻳﻦ ﻣﻴﺎن ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻄﺢ ﻧﻴﺘﺮوژن ﻣﺼﺮﻓﻲ از ﻣﻘﺪار ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ در داﻧﻪ ﻫﺎ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﺷـﺪﻧﺪ . اﻳـﻦ ﻛـﺎﻫﺶ در N ﺗﻴﻤﺎر 4 N ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ 1 11/5 ﺑﺮاي ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﻌـﺎدل و /3 14 درﺻﺪ ﺑﻮدﻧﺪ ) .(3ﺟﺪول (ﻧﻤﻮد 8) ﻣﻮﺣﺪي اﻇﻬﺎر ﻧﺪ ﻛﻪ ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﺎ ﺗـﺎﺛﻴﺮي ﻛـﻪ ﺑـﺮ رﺷـﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻧﺪام ﻫﺎﻳﻲ روﻳﺸﻲ از ﻃﺮﻳﻖ ﺳﻨﺘﺰ ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﻫﺎ، ﮔﺴـﺘﺮش ﺳـﻄﺢ ﺑﺮﮔﻬﺎ و ﻧﻴﺰ دوام اﻧﺪام ﻫﺎي دارﻧﺪ ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ ﻛﻨﻨﺪه ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧـﺪ در اﻓـﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ در ﮔﻴﺎه روﻏﻨﻲ ﮔﻠﺮﻧﮓ ﻧﻘﺶ ﻣﻮﺛﺮي داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . ﺣﻴﺪري (و 3) و ﻫﻤﻜﺎران در ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮات ﺷﻮري ﻧﺒﺘـﺮوژن در ﮔﻨـﺪم ﮔـﺰارش 50 ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺑﺎﻻ رﻓـﺘﻦ ﻣﻴـﺰان ﻣﺼـﺮف ﻛـﻮد ﻧﻴﺘـﺮوژن از 150ﺑـﻪ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﺮ ﺟﺬب و ﺗﺠﻤﻊ ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﭘﺘﺎﺳـﻴﻢ و ﻧﻴﺘـﺮوژن در دو ﺑﺨﺶ ﻫﻮاﻳﻲ و داﻧﻪ اﻓﺰوده ﻣﻲ ﺷﻮد، اﻣﺎ در اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ و در ﻣﻮرد ﮔﻴﺎه ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﻛﻮدي ﻧﻴﺘﺮوژن ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ ﻣ ﻘﺪار ﻧﻴﺘـﺮوژن داﻧﻪ اﻓﺰود و از ﻣﻴﺰان ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ داﻧـﻪ ﻛﺎﺳـﺘﻪ ﺷـﺪﻧﺪ ) .(3ﺟـﺪول (9) اﺷﺮف و ﻫﻤﻜﺎران اﻋﻼم ﻛﺮدﻧﺪ ﺗﻴﻤﺎر ﻛﻮدي ﻧﻴﺘـﺮوژن ﺗـﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨـﻲ داري ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﻋﻨﺎﺻﺮ ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ، ﻓﺴﻔﺮ، ﻛﻠﺴﻴﻢ و ﻣﻨﻴﺰﻳﻢ داﻧـﻪ ﺳـﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ ﻧﺪارد . در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻛﺎﻫﺶ ﻗﺎﺑـﻞ ﻣﻼﺣﻈـﻪ اي در ﻣﻴـﺰان ﻣﻘـﺎدﻳﺮ ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﻣﻨﮕﻨﺰ، روي و ﻧﻴﻜﻞ ﻫﻤـﺮاه ﺑـﺎ ﺑـﺎﻻ رﻓـﺘﻦ ﻣﻘـﺪار ﻧﻴﺘـﺮوژن ﻣﺼـﺮﻓﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ . اﺛﺮ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ اﻋﻤﺎل ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ در ﻣﺮاﺣـﻞ ﻣﺨﺘﻠـﻒ رﺷـﺪ و ﻛـﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﺠﺰ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ و ﻋﻨﺼﺮ ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﻲ داري ﺑـﺮ ﻣﻘـﺪار ﺟﺬب و ﺗﺠﻤﻊ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﻴﺘﺮوژن و ﻓﺴـﻔﺮ در داﻧـﻪ دارا ﺑـﻮد ) .(2ﺟـﺪول ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣ W ﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫـﺎ ﻧﺸـﺎن داد، ﺗﻴﻤـﺎر 4N0 ) ﻗﻄـﻊ آﺑﻴـﺎري در ﻣﺮاﺣﻞ ﮔﻠﺪﻫﻲ و ﭘﺮ ﺷﺪن داﻧﻪ و ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻋﺪم ﻣﺼﺮف ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ( ﺑﺎ 0/73 ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻣﻴﻠﻲ ﮔﺮم در ﮔﺮم ﻣﺎده ﺧﺸﻚ ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴـﺰان ﻓﺴـﻔﺮ W داﻧﻪ و ﺗﻴﻤﺎر 4N4) ﻗﻄﻊ آﺑﻴﺎري در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠﺪﻫﻲ و ﭘﺮ ﺷﺪن داﻧﻪ ﻫﺎ ( 4/08 ﺑﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ درﺻﺪ ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳ ﻳﻜﻲ از دﻻﻳﻞ ﻛﺎﻫﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﻴﺎﻫﺎن در ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ ﺑـﺮ ﻫﻢ ﺧﻮردن ﺗﻌﺎدل ﺗﻐﺬﻳﻪ اي اﺳﺖ . در ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﻨﺶ ﺷﺪﻳﺪ اﻏﻠـﺐ ﭘﻴـﺮي ﺑﺮﮔﻬﺎ ﺗﺴﺮﻳﻊ ﻣﻲ ﺷﻮد و اﻳﻦ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص در ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻛﻢ ﻧﻴﺘﺮوژن ﺗـﺎ ﺣـﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮي رخ ﻣﻲ .(17)دﻫﺪ (22) اﺳﺘﺎل و ﻫﻤﻜﺎران ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از
اﺛﺮات اﻓﺰاﻳﺶ ﻧﻴﺘﺮوژن در ﻣﺤﻴﻂ رﻳﺸﻪ، اﻓﺰاﻳﺶ ﺟﺬب ﻳﻮﻧﻬﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﺷـﺪ . ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﭼﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ ﻛﻪ ﺟـﺬب ﻧﻴﺘﺮوژن ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺳﺒﺐ ﻳﻚ اﻓﺰاﻳﺶ ﻧﺴﺒﻲ در ﻣﻴﺰان ﺟﺬب ﺳﺎﻳﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ ﮔﺮدد .

از دﻳﮕﺮ اﺛﺮات ﻧﻴﺘﺮوژن ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﻚ ﮔﻴـﺎه، ﺗﺴﺮﻳﻊ اﻏﻠﺐ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻫﺎي ﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ و ﺗﻐﻴﻴﺮ در ﺟﺬب ﻋﻨﺎﺻـﺮ اﺷـﺎره ﻛﺮد . Fe ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ ﻛﻢ ﻣﺼﺮف ﺷﺎﻣﻞ ،Zn ،Mn Cuو ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺠﺰﻳﻪ آﻣﺎري ﻧﺸﺎن ﻣﻲ 2 داده ﻫﺎ در ﺟﺪول دﻫﺪ اﻋﻤﺎل ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ در ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ رﺷﺪي ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﻲ داري ﺑﺮ ﻏﻠﻄـﺖ ﻋﻨﺎﺻـﺮ آﻫﻦ، روي، ﻣﻨﮕﻨﺰ و ﻣﺲ در داﻧﻪ ﮔﻴﺎه ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ دارد . ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴـﺎﻧﮕﻴﻦ داده ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﺑﻪ ﺟﺰ ﻋﻨﺼـﺮ آﻫـﻦ، ﺗـﻨﺶ ﺧﺸـﻜﻲ ﺳـﺒﺐ اﻓـﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﺲ، روي و ﻣﻨﮕﻨﺰ در داﻧﻪ ﮔﺮدﻳﺪ . در اﻳﻦ ﺑﻴﻦ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ W ﻣﻘﺪار ﻣﺲ و روي در ﺗﻴﻤﺎر ﺧﺸﻜﻲ 4) ﻗﻄﻊ آﺑﻴﺎري در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠﺪﻫﻲ و ﭘﺮ ﺷﺪن داﻧﻪ ﻫﺎ ( W و ﻣﻨﮕﻨﺰ در ﺗﻴﻤـﺎر ﺧﺸـﻜﻲ 3 ) ﻗﻄـﻊ آﺑﻴـﺎري در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠﺪﻫﻲ ﺗﺎ ﺷﺮوع ﭘﺮ ﺷﺪن داﻧﻪ ﻫﺎ (آﻣﺪ ﺑﺪﺳﺖ . ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﻣﻴـﺰان ﻋﻨﺼﺮ آﻫﻦ ﻧﻴﺰ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺧﺸﻜﻲ ﺷﺎﻫﺪ ﺑﻮد ) .(3ﺟﺪول ﻣﺸﺎ (8) ﺑﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ، ﻣﻮﺣﺪي دﻫﻨﻮي ﮔﺰارش ﻛﺮد ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان ﻋﻨﺼﺮ روي در داﻧﻪ ﻫﺎيﮔﻠﺮﻧﮓ ﻣﻲ ﺷـﻮد . ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﻈﺮ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﺤﻘﻖ، ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ در ﻣﺮﺣﻠـﻪ زاﻳﺸـﻲ اﻧﺘﻘﺎل ﻋﻨﺎﺻﺮآﻫﻦ و ﻣﻨﮕﻨﺰ را ﺑﻪ داﻧﻪ ﻣﺤﺪود ﻣﻲ ﻛﻨﺪ . در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺰ ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﻳﺪ ﺑﺎ اﻋﻤﺎل ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ در ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ رﺷﺪي از ﻣﻴﺰان ﻋﻨﺼﺮ آﻫـﻦ در داﻧـﻪ ﺳـﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ ﻛﺎﺳـﺘﻪ ﺷـﺪ . ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻـﻞ از ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ داده ﻫﺎ در اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ ﻧﺸﺎن داد، ﺑﺠﺰ ﻋﻨﺼﺮ آﻫﻦ، ﺟﺬب و ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ ﻣﻴﺰان ﺗﺠﻤﻊ دﻳﮕﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻛﻢ ﻣﺼﺮف ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ روي، ﻣﻨﮕﻨـﺮ و ﻣﺲ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﻌﻨﻲ دار و ﻣﻨﻔﻲ ﺑﺎ ﻋﻤﻜﻠـﺮد داﻧـﻪ در ﮔﻴـﺎه ﺳـﻴﺎﻫﺪ اﻧﻪ دارد ) .(5ﺟﺪول اﺳﺘﻔﺎده و ﻣﺼﺮف ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن در اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ ﺗـﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨـﻲ داري ﺑﺮ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﺟﺬب و ﺗﺠﻤﻊ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻛﻢ ﻣﺼﺮف آﻫﻦ، روي، ﻣﺲ و ﻣﻨﮕﻨـﺰ در داﻧﻪ ﻫﺎي ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ داﺷﺖ ) .(2ﺟﺪول ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫﺎ ﻧﺸـﺎن داد
ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻋﻨﺎﺻﺮ روي و ﻣﻨﮕﻨـﺰ در ﺗﻴﻤـﺎر ﻛـﻮدي ﺷـﺎﻫﺪ ) در ﺷﺮ ﻧﻴﺘﺮوژن ،( اﻳﻂ ﻋﺪم ﻣﺼﺮف ﻛﻮد N آﻫﻦ در ﺗﻴﻤﺎر ﻛﻮدي 2 و ﻣﺲ در N ﺳﻄﺢ ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن 3 ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ ) .(3ﺟـﺪول (24) واﻧﻨـﺮ و ﻣﺎرﺷـﺎل اﻋﻼم ﻛﺮدﻧﺪ ﺑﻌﻀﻲ از اﺛﺮات ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻛﻨﻨﺪﮔﻲ ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﺮ رﺷﺪ روﻳﺸﻲ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن درﺟـﻪ اﺳـﻴﺪي ﺧـﺎك اﺳـﺖ . ﺑﺮاﺳـﺎس ﻧﻈـﺮ اﻳـﻦ ﻣﺤﻘﻘﻴﻦ، ﻣﻘﺪار ﺑﺎﻻي ﻧﻴﺘﺮوژن در ﺧﺎك ﺟﺬب ﻋﻨﺎﺻﺮ ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ و ﻣﻨﮕﻨـﺰ را در ﮔﻴﺎﻫﺎن اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ دﻫﺪ . در ﺻـﻮرﺗﻲ ﻛـﻪ ﺟـﺬب ﻋﻨﺼـﺮ روي در ﻏﻠﻈﺖ ﭘﺎﺋﻴﻦ ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﻪ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﺧﻮد ﻣﻲ رﺳﺪ . اﺛﺮ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺗﻴﻤﺎر ﺧﺸﻜﻲ و ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن در اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﻲ داري ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﺟﺬب و ﺗﺠﻤﻊ ﭼﻬﺎر ﻋﻨﺼﺮ ﻛﻢ ﻣﺼﺮف آﻫﻦ، روي، ﻣﺲ و ﻣﻨﮕﻨﺰ در داﻧﻪ ﻫﺎي ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ دارا ﺑﻮد ) .(2ﺟﺪول ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫـﺎ W ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان آﻫـﻦ در ﺳـﻄﺢ ﺧﺸـﻜﻲ 2 و در ﻃـﻲ 30 اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﻧﻴﺘﺮوژن ﺧﺎﻟﺺ در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﺪﺳﺖ آﻣـﺪ . در اﻳـﻦ ﺑﻴﻦ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻣﺲ، روي و ﻣﻨﮕﻨﺰ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي W4N2 ،W 4N1 W و 3N1 ﺑﻮدﻧﺪ ) .(4ﺟﺪول درﺻﺪ روﻏﻦ، ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ و ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨﻮن داﻧﻪ 2 ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺠﺰﻳﻪ وارﻳﺎﻧﺲ داده ﻫﺎ در ﺟﺪول ﻧﺸﺎن ﻣـﻲ دﻫـﺪ اﻋﻤـﺎل ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ در ﻣﺮاﺣـﻞ ﻣﺨﺘﻠـﻒ رﺷـﺪ ﺗـﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨـﻲ داري ﺑـﺮ درﺻـﺪ ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ، روﻏﻦ و ﻣﻴـﺰان ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨـﻮن ﻣﻮﺟـﻮد در داﻧـﻪ ﺳـﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ دارد . ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ اﻋﻤﺎل ﺗﻨﺶ ﺧﺸـﻜﻲ در ﻫـﺮ ﻳـﻚ از ﻣﺮاﺣﻞ رﺷﺪي ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ درﺻﺪ اﻳﻦ ﺗﺮﻛﻴﺒﺎت داﻧــﻪ ﮔﺮدﻳــﺪ . اﻣــﺎ در اﻳــﻦ ﺑــﻴﻦ ﺑﻴﺸــﺘﺮﻳﻦ درﺻــﺪ ﭘــﺮوﺗﺌﻴﻦ، روﻏــﻦ و W ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨﻮن در ﺗﻴﻤﺎر ﺧﺸﻜﻲ 4) ﻗﻄﻊ آﺑﻴﺎري در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠـﺪﻫﻲ و ﭘـﺮ ﺷﺪه داﻧﻪ ﻫﺎ (آﻣﺪ ﺑﺪﺳﺖ . اﻳﻦ اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﺮاي درﺻـﺪ ﭘـﺮوﺗﺌﻴﻦ، روﻏـﻦ و ﺗﻴﻤﻮﻛﻴ 13/02 ﻨﻮن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺷـﺎﻫﺪ ﺑـﻪ ﺗﺮﺗﻴـﺐ ﻣﻌـﺎدل ،/3 19 و /4 16 درﺻﺪ ﺑﻮد ) ً .(3ﺟﺪول ﻋﻤﻮﻣﺎ ﺗﺸﻜﻴﻞ و ﺗﺠﻤﻊ اﺳﺎﻧﺲ، در ﮔﻴﺎﻫﺎن ﺗﺤﺖ ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺧﺸﻚ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ . ﻫﺮﻣـﺰ و ﻓﺮﺿﻴﻪ اي را ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﻣﻮازﻧﻪ ،(15) ﻣﺎﺗﺴﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪ رﺷﺪ- ﺗﻤـﺎﻳﺰ اراﺋـﻪ ﻧﻤﻮده و اﻇﻬﺎر داﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﻤﺒﻮدي ﻫﺮ ﻛﻪ رﺷـﺪ را ﺑـﻴﺶ از ﻓﺘﻮﺳـﻨﺘﺰ ﻣﺤﺪود ﻛﻨـﺪ ﺗﻮﻟﻴـﺪ و ﺗﺠﻤـﻊ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴـﺖ ﻫـﺎي ﺛﺎﻧﻮﻳـﻪ را اﻓـﺰاﻳﺶ داد . رﻳﺰوﭘﻮﻟﻮس دﻳﺎﻣﺎﻧﺘﻮﮔﻠﻮن (19) و اﻋﻼم ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ اﻋﻤﺎل ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ ﻣﻴﺰان روﻏﻦ در ﮔﻴﺎه ﻣﺮزﻧﺠﻮش را اﻓﺰاﻳﺶ داد . در اﻳﻦ آزﻣـﺎﻳﺶ ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ ﻣﻴﺰان ﺗﺮﻛﻴﺒﺎﺗﻲ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ درﺻـﺪ ﭘـﺮوﺗﺌﻴﻦ، روﻏـﻦ و ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨﻮن در داﻧﻪ ﻫﺎي ﮔﻴﺎه ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﻌﻨﻲ دار وﻣﻨﻔﻲ ﺑـﺎ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ از ﺧﻮد ﻧﺸﺎن داد ) .(5ﺟﺪول ﺗﻴﻤﺎر ﻛﻮدي ﻧﻴﺘﺮوژن ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﻲ داري ﺑﺮ درﺻﺪ ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ، روﻏـﻦ و ﻣﻴﺰان ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨﻮن ﺗﻮﻟﻴﺪي درداﻧﻪ ﻫﺎي ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ دارا ﺑﻮد ) .(2ﺟـﺪول ﺑـﺎ ﺑﺎﻻ رﻓﺘ 90 ﻦ ﻣﻴﺰان ﻧﻴﺘﺮوژن ﻣﺼﺮف از ﺷـﺎﻫﺪ ﺑـﻪ ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم ﻧﻴﺘـﺮوژن ﺧﺎﻟﺺ درﻫﻜﺘﺎر ﺑﺮ ﻣﻘﺪار ﺳﻪ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻓـﻮق در داﻧـﻪ ﻫـﺎ اﻓـﺰوده ﺷـﺪﻧﺪ ) .(3ﺟﺪول (11) آل ﺳﻴﺪ و ﻫﻤﻜـﺎران ﮔـﺰارش ﻛﺮدﻧـﺪ ﻛـﻪ اﺳـﺘﻔﺎده و 100 ﺑﻜﺎرﮔﻴﺮي ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر از ﻫﺮ ﻛﺪام از ﻛﻮدﻫـﺎي ﻧﻴﺘـﺮوژن و ﻓﺴﻔﺮﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺼﻮرت ﻣﻌﻨﻲ داري ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﺎده ﻣﻮﺛﺮه، روﻏـﻦ و ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨﻮن در ﮔﻴﺎه ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ ﺷﻮد . اﺛﺮ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺧﺸﻜﻲ و ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﻲ داري ﺑﺮ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﺳـﻪ ﺗﺮﻛﻴﺐ درﺻﺪ ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ، درﺻﺪ روﻏـﻦ و ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨـﻮن داﻧـﻪ ﻫـﺎ دارا ﺑـﻮد ) .(2ﺟﺪول ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد، ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦ درﺻـﺪ روﻏـﻦ در W ﺗﻴﻤﺎر 4N3 درﺻﺪ، W ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ و ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨﻮن در ﺗﻴﻤﺎر آﻣﺪ 4N4 ﺑﺪﺳﺖ ) .(4ﺟﺪول ﻋﻼوه ﺑﺮ آن ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻛﻢ ﻣﺼﺮف ﺑﺠﺰ آﻫﻦ و ﻋﻤﺪه ﻋﻨﺎﺻﺮ ﭘﺮ ﻣﺼﺮف در داﻧﻪ ﻫﺎي ﮔﻴﺎه ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﻌﻨﻲ دار و ﻣﺜﺒﺘﻲ ﺑـﺎ درﺻﺪ ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ، درﺻﺪ روﻏﻦ و ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨﻮن داﻧﻪ ﻫﺎ از ﺧﻮد ﻧﺸﺎن دادﻧـﺪ ) (5ﺟﺪول (در ﺑﺮرﺳﻴﻬﺎي ﺧﻮد روي 21) ﺷﺎﺑﻬﺎرا و ﻫﻤﻜﺎران ﺑﺮ ﮔﻴﺎه ﻫﻤﻴﺸـﻪ ﺑﻬﺎر درﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻛﻪ داﻧﻪ، ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻋﻤﻠﻜﺮد روﻏﻦ، ارﺗﻔـﺎع و ﺗﻌـﺪاد ﮔـﻞ در ﮔﻴﺎه در ﺗﻨﺶ ﺷﺮاﻳﻂ ﺧﺸﻜﻲ ﺑﻪ ﺷﺪت ﻛﺎﻫﺶ ﻣـﻲ ﻳﺎﺑـﺪ، در ﺣـﺎﻟﻲ ﻛـﻪ
درﺻﺪ روﻏﻦ و ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ در ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺮاﻳﻄﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣـﻲ ﻳﺎﺑـﺪ . ﻧﻴﺘـﺮوژن ﻧﻘﺸﻲ اﺳﺎﺳﻲ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن در ﻛﻠﺮوﻓﻴـﻞ دارا ﺑـﻮده و از ﻃﺮﻓـﻲ ﻣﻬﻤﺘـﺮﻳﻦ ﻋﻨﺼﺮ ﺳﻨﺘﺰ در ﭘﺮوﺗﺌﻴﻨﻬﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ و اﻓﺰاﻳﺶ آن در ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﻄﻠﻮب ﺣﺪ ﺗﺎ ﻣﺸﺨﺼﻲ، ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﻣﻲ ﮔﺮدد .ﻧﻴﺘﺮوژن ﺑﺎ اﻳﻦ ﻛـﻪ در ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن روﻏﻦ وﺟﻮد ﻧﺪارد، اﻣﺎ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺳـﺒﺐ اﻓـﺰاﻳﺶ درﺻـﺪ آن .(6) ﺷﻮد ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮي ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه در اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻴـﺎن ﻛـﺮد ﺑـﺎ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻴﺰان آب ﻣﺼﺮﻓﻲ و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن ﺑﺮوز ﺗﻨﺶ ﺧﺸـﻜﻲ در ﻣﺮاﺣـﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ رﺷﺪي، ﺗﻐﻴﻴﺮاﺗﻲ در ﺟﺬب و ﺗﺠﻤﻊ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏـﺬاﻳﻲ ﻛـﻢ ﻣﺼﺮف و ﭘﺮ ﻣﺼﺮف در داﻧﻪ ﻫﺎي ﺑﻮﺟﻮد ﮔﻴﺎه ﺳﻴﺎﻫﺪاﻧﻪ ﻣﻲ آﻳﺪ . ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار ﺳﻪ ﻋﻨﺼﺮ ﻧﻴﺘﺮوژن، ﻓﺴﻔﺮ و ﭘﺘﺎﺳـﻴﻢ در اﻳـﻦ آزﻣـﺎﻳﺶ در ﺗﻴﻤـﺎر W ﺧﺸﻜﻲ 4 ﻛﻪ ﺑﺎ ﻗﻄﻊ آﺑﻴﺎري در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠﺪﻫﻲ و ﭘـﺮ ﺷـﺪن داﻧـﻪ ﻫـﺎ ﻫﻤﺮاه ﺑﻮد ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ . ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ اﻋﻤﺎل ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ در اﻳـﻦ ﻣﺮﺣﻠـﻪ ﺑﺮ ﻏﻠﻈﺖ دو ﻋﻨﺼﺮ ﻛﻢ ﻣﺼﺮف روي و ﻣﺲ ﻧﻴﺰ در داﻧﻪ ﻫﺎي اﻳﻦ ﮔﻴـﺎه اﻓﺰوده ﺷﺪ . ﺑﺎ ﻣﺼﺮف و ﺑﻜﺎر ﮔﻴﺮي ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن، ﻏﻠﻈـﺖ ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﻛـﻢ ﻣﺼﺮف و ﭘﺮﻣﺼﺮف در داﻧﻪ ﻫﺎ ي اﻳﻦ ﮔﻴﺎه دﭼﺎر ﺗﻐﻴﻴﺮاﺗﻲ ﺷﺪ ﺑﻪ ﻃﻮرﻳﻜﻪ W ) در ﻃﻲ ﺑﺮوز ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮔﻠﺪﻫﻲ و ﭘﺮ ﺷﺪن داﻧـﻪ ﻫـﺎ 4 ( ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻛﻢ ﻣﺼﺮف و ﭘﺮﻣﺼﺮف داﻧـﻪ ﻫـﺎ در ﺗﻴﻤـﺎرﻛﻮد N ﻧﻴﺘﺮوژن 1 N و آﻣﺪﻧﺪ 2 ﺑﺪﺳﺖ . ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ در اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ ﺳـﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ درﺻﺪ روﻏﻦ، ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ و ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨﻮن داﻧﻪ ﮔﺮد ﻳﺪ و ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦ آن W در ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺪ 4 ﺣﺎﺻﻞ . 90 اﺳﺘﻔﺎده از ﻛـﻮد ﻧﻴﺘـﺮوژن ﻧﻴـﺰ ﺗـﺎ ﺳـﻄﺢ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﻧﻴﺘﺮوژن ﺧﺎﻟﺺ در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﺮ ﻣﻘﺪار آﻧﻬﺎ اﻓﺰود . اﻣﺎ در ﻃﻲ ﺑـﺮوز ﺗﻨﺶ ﺧﺸﻜﻲ و اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻮد ﻧﻴﺘﺮوژن، ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦ درﺻـﺪ ﭘـﺮوﺗﺌﻴﻦ و W ﺗﻴﻤﻮﻛﻴﻨﻮن در ﺗﻴﻤﺎر آﻣﺪ 4N4 ﺑﺪﺳﺖ امد.

c6f923ad6526e001499b95ec4a0c0abd3dd2921c 335 - ارزیابی اثر تنش خشکی مختلف کود نیتروژن بر خصوصیات کیفی دانه گیاه دارویی سیاهدانه را شرح دهید .aa12efff34ae3b4328ec9305c26a1e39e7b8af8e 335 - ارزیابی اثر تنش خشکی مختلف کود نیتروژن بر خصوصیات کیفی دانه گیاه دارویی سیاهدانه را شرح دهید .0b272507dd04a6ff57db200f29bd75a93154899a 335 - ارزیابی اثر تنش خشکی مختلف کود نیتروژن بر خصوصیات کیفی دانه گیاه دارویی سیاهدانه را شرح دهید .

منبع : نشریه پژوهشهای زراعی ایران

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو )
مشخصات کود های میکرو
یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است .
میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند :
آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید .
جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی :
با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود.

کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو)
مشخصات کود های ماکرو
در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم .
معرفی عناصر کود ماکرو :
کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود .

حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید .

کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا )

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید .

جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید .

جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 8, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1191 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات