اثر کودهاي آلی بر ویژگیهاي کمی و کیفی چاي ترش در کشت مخلوط با لوبیا چشمبلبلی چگونه است ؟

حل کرد1.68Kعناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) پاسخ به سوالات عمومی در زمینه تغذیه گیاهان

پرسش و پاسخ عمومی در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان در زیر این مقاله قابل نمایش عموم میباشد و طرح سوال به صورت رایگان است

تقریباً 20 عنصر مغذی و ریز مغذی از مواد مغذی ضروری برای تأمین کلیه نیازهای بیوشیمیایی گیاهان به حساب می آیند.

اهداف یادگیری

  • تشخیص عناصر مورد نیاز گیاهان به صورت تخصصی
[caption id="attachment_53342" align="aligncenter" width="378"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود پرسش و پاسخ عناصر مورد نیاز گیاهان[/caption]

امتیاز کلیدی مطالب

  • اگر گیاه نتواند چرخه حیات خود را بدون آن کامل کند ، اگر هیچ عنصر دیگری نتواند عملکرد مشابه را انجام دهد و مستقیماً در تغذیه نقش داشته باشد ، یک عنصر ضروری است.
  • یک ماده مغذی ضروری مورد نیاز گیاه در مقادیر زیاد ، عنصر درشت مغذی ماکرو نامیده می شود ، در حالی که ماده مغذی مورد نیاز در مقدار بسیار کم ، عنصر ریز مغذی میکرو نامیده می شود.
  • منابع کمبود یا ناکافی مواد مغذی بر رشد گیاه تأثیر منفی می گذارد ، که منجر به توقف رشد ، رشد کند ، کلروز یا مرگ سلول می شود.
  • حدود نیمی از مواد مغذی ضروری ریز مغذی هایی مانند بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس ، مولیبدن ، نیکل ، سیلیسیم و سدیم است.

شرایط کلیدی برای تغذیه گیاهان

  • ریز مغذی : ماده معدنی ، ویتامین یا ماده دیگری که حتی در مقادیر بسیار کمی برای رشد یا متابولیسم ضروری است.
  • کلروز : زردی بافت گیاه به دلیل از دست دادن یا عدم وجود کلروفیل
  • درشت مغذی : هر یک از عناصر مورد نیاز مقدار زیادی از موجودات زنده است

مواد مغذی ضروری

گیاهان برای تأمین تمام نیازهای بیوشیمیایی خود فقط به نور ، آب و حدود 20 عنصر نیاز دارند. به این 20 عنصر عناصر مغذی ضروری گفته می شود . برای اینکه یک عنصر ضروری تلقی شود ، سه معیار لازم است:
  1. یک گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند
  2. هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد
  3. این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد

درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو

عناصر اساسی را می توان به عناصر درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو تقسیم کرد . مواد مغذی مورد نیاز گیاهان در مقادیر بیشتر را عناصر درشت مغذی می نامند. حدود نیمی از عناصر اساسی عناصر مغذی در نظر گرفته می شوند: کربن ، هیدروژن ، اکسیژن ، نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و گوگرد. اولین کربن (C) برای تشکیل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، اسیدهای نوکلئیک و بسیاری از ترکیبات دیگر به کربن (C) نیاز است. بنابراین ، در همه ماکرومولکول ها وجود دارد. به طور متوسط ​​، وزن خشک (به استثنای آب) سلول 50 درصد کربن است ، و آن را به یک قسمت اصلی از مولکول های زیستی گیاه تبدیل می کند. [caption id="attachment_53343" align="aligncenter" width="401"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود ماکرو و میکرو پرسش و پاسخ کود میکرو و ماکرو[/caption]
عناصر اساسی مورد نیاز گیاهان : برای اینکه یک عنصر به عنوان یک ماده اساسی در نظر گرفته شود ، گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند ، هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد و این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد.

عناصر فراوان در چرخه رشد گیاهان نقش نیتروژن

عنصر فراوان بعدی در سلولهای گیاه نیتروژن (N) است. بخشی از پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک است. ازت در سنتز برخی ویتامین ها نیز استفاده می شود. هیدروژن و اکسیژن عناصر درشت مغذی هستند که بخشی از بسیاری از ترکیبات آلی هستند و همچنین آب را تشکیل می دهند. اکسیژن برای تنفس سلولی لازم است.

نقش موثر اکسیژن در گیاهان

گیاهان از اکسیژن برای ذخیره انرژی به شکل ATP استفاده می کنند. فسفر (P) ، ماکرومولکول دیگر ، برای سنتز اسیدهای نوکلئیک و فسفولیپیدها لازم است. به عنوان بخشی از ATP ، فسفر امکان تبدیل انرژی غذایی را از طریق فسفوریلاسیون اکسیداتیو به انرژی شیمیایی فراهم می کند. انرژی نور در حین فتوسفریلاسیون در فتوسنتز به انرژی شیمیایی تبدیل می شود. و به انرژی شیمیایی تبدیل می شود تا هنگام تنفس استخراج شود.

نقش گوگرد در تغذیه گیاهان

گوگرد بخشی از آمینو اسیدهای خاص مانند سیستئین و متیونین است و در چندین کوآنزیم وجود دارد. گوگرد همچنین به عنوان بخشی از زنجیره انتقال الکترون که شیب های هیدروژن در تبدیل انرژی نور به ATP نقش اساسی دارند ، در فتوسنتز نقش دارد.

نقش پتاسیم در تغذیه گیاهان

پتاسیم (K) به دلیل نقش آن در تنظیم باز و بسته شدن روزنه مهم است. روزنه ها به عنوان روزنه هایی برای تبادل گاز به حفظ تعادل آب سالم کمک می کنند. پمپ یون پتاسیم از این فرآیند پشتیبانی می کند.

نقش منیزیم در بهبود عملکرد گیاه

منیزیم (منیزیم) و کلسیم (کلسیم) نیز از عناصر مغذی مهم هستند. نقش کلسیم دو برابر است: برای تنظیم انتقال مواد مغذی و پشتیبانی از بسیاری از عملکردهای آنزیم. منیزیم برای فرآیند فتوسنتز مهم است. این مواد معدنی همراه با ریز مغذی ها به تعادل یونی گیاه نیز کمک می کنند.

عناصر مورد نیاز ارگانیسم های خاک به شرح زیر است

ارگانیسم ها علاوه بر عناصر مغذی زیاد ، به عناصر مختلفی به مقدار کم نیاز دارند. این ریز مغذی ها یا عناصر کمیاب در مقادیر بسیار کمی وجود دارند. هفت ریز مغذی اصلی شامل بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس و مولیبدن است.

عناصر ریز مغذی میکرو

معرفی عناصر ریز مغذی و نقش آنها در تغذیه گیاهان

نقش بور در تغذیه گیاهان

اعتقاد بر این است که بور (B) در انتقال کربوهیدرات در گیاهان نقش دارد. همچنین در تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کند. کمبود بور غالباً باعث بازگرداندن جوانه ها خواهد شد.

نقش کلر در تغذیه گیاهان

کلر (Cl) برای اسمز و تعادل یونی لازم است. همچنین در فتوسنتز نقش دارد.

نقش مس در بهبود عملکرد گیاهان

مس (مس) جز component برخی از آنزیم ها است. علائم کمبود مس شامل قهوه ای شدن نوک برگها و کلروز (زردی برگ ها) است.

نقش آهن در بهبود عملکرد گل و گیاه

آهن (Fe) برای سنتز کلروفیل ضروری است ، به همین دلیل کمبود آهن منجر به کلروز می شود.

نقش منگنز در بهبود عملکرد گیاهان

منگنز (Mn) برخی از آنزیم های مهم دخیل در تشکیل کلروفیل را فعال می کند. گیاهان کمبود منگنز در رگهای برگ های آن کلروز ایجاد می کنند. در دسترس بودن منگنز تا حدودی به pH خاک بستگی دارد.

نقش مولیبدن در تغذیه گیاهان جوان

مولیبدن (Mo) برای سلامت گیاه بسیار ضروری است ، زیرا گیاهان از آن برای کاهش نیترات به شکل های قابل استفاده استفاده می کنند. بعضی از گیاهان از آن برای تثبیت نیتروژن استفاده می کنند. بنابراین ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود.

نقش روی در بهبود عملکرد و تغذیه گیاهان

روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است.

کمبود عناصر غذایی در گیاهان چه مواردی را ایجاد خواهد کرد

کمبود هر یک از این مواد مغذی ، به ویژه عناصر مغذی درشت ، می تواند روی رشد گیاه تأثیر منفی بگذارد. بسته به ماده مغذی خاص ، کمبود آن می تواند باعث توقف رشد ، رشد کند یا کلروز شود. کمبود شدید ممکن است منجر به علائم مرگ سلول در برگها شود. [caption id="attachment_53344" align="aligncenter" width="405"]کمبود عناصر در گیاهان و تغذیه نا مناسب کمبود عناصر در گیاهان[/caption]

عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) هدف ما پاسخ به سوالات شما عزیزان در راستای تکمل علوم کشاورزی ایران

سازمان زنجیره تامین بهشت با ایجاد بستری در جهت پاسخگویی به سوالات راهکاری برای کمک به کشاورزان را نهادینه کرده است .

با بارگذاری سوال و جواب در فروش محصولات سهیم باشید و خود را بازنشسته کنید .

جهت مطالعه روند سهم دهی به شما عزیزان میتوانید وارد بستر تکمیل علم شوید .

بهترین تغذیه برای گیاهان چیست ؟

هدف ما پاسخ به سوالات شما میباشد و در این راستا بیش از هزاران سوال و جواب در اختیار شما قرار میدهیم .

سوالاتی که در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) بارگذاری شده است به صورت دسته بندی در بخش های مختلف تقسیم شده است .

دسته بندی ها در تمامی زمینه های گیاهی به تفکیک میباشد .

تعدادی از دسته هایی که بارگذاری شده است و در آنها مطالبی تخصصی به صورت سوال و جواب ذخیره شده است به شرح زیر است .

دسته های تخصصی ایجاد شده در زمینه عناصر مورد نیاز گیاهان چیست ؟

کود مناسب گیاهان دارویی که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی فضای باز که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی آپارتمان که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب درختان میوه که به تفکیک تمامی درختان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب سبزیجات که به تفکیک تمامی سبزیجات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب کاکتوس ها که به تفکیک تمامی کاکتوس ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب نشاء که به تفکیک تمامی نشاء ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب غلات که به تفکیک تمامی غلات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

هدف پاسخگویی و ساختار سازی سازمان چیست ؟

پاسخ به تمامی سوالات صنایع کشاورزی و زیر دسته اصلی عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) میتواند راهکاری برای بهبود تولیدات محصولات زراعی ، باغی و گلخانه ای باشد .

هدف این سازمان از ایجاد بستری در راستای تکمیل علوم در تمامی زمینه ها کمک به ایران و ایرانی میباشد و میکوشد تا بتاند راندمان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان را فراهم آورد .

فراموش نکنید پلن های درآمدی سازمان در راستای عرضه محصولات به کشاورزان به صورت سهم بندی صورت گرفته است و اعضای فعال در زمینه پاسخ گویی به سوالات و نیز طراحان سوال های تخصصی میتوانند در فروش محصولات کشاورزی سهیم باشند .

محتوای بارگذاری شده از مقالات خارجی جمع آوری و ترجمه شده است - مطالعه و انتشار با ذکر منبع بلامانع است bio.libretexts.org

مرکز آموزش ویدئویی بستری برای آموزش های رایگان کشاورزی .

">عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود )
عناصر مورد نیاز گیاهان کود کود دامی کود شیمیایی کود غیر شیمیایی
0

اثر کودهاي آلی بر ویژگیهاي کمی و کیفی چاي ترش در کشت مخلوط با لوبیا چشمبلبلی چگونه است ؟

حسین برخورداری پاسخ انتخاب شده به عنوان بهترین اکتبر 28, 2020
گذاشتن نظر
0

اثر کودهای آلی بر ویژگیهای کمی و کیفی چای ترش در کشت مخلوط با لوبیا چشمبلبلی چگونه است ؟ بهمنظور بررسی تأثیر کاربرد سطوح و نوع کود آلی بر ویژگیهاي کمی و کیفی چاي ترش در کشت مخلوط جایگزینی، آزمایشی بهصورت کرتهاي خرد شده در قالب طرح پایه بلوكهاي کامل تصادفی با سه (Vigna unguiculata L.) تکرار، در سال زراعی 1395 اجرا شد. فاکتورهاي مورد بررسی شامل تیمار کودي بهعنوان عامل اصلی در سه سطح شاهد، کود گاوي ( 30 تن در هکتار) و ورمیکمپوست ( 15 تن در هکتار) و کشت مخلوط در پنج سطح شامل 100 درصد چاي ترش، 100 درصد لوبیا چشمبلبلی، 50 درصد چاي ترش + 50 درصد لوبیا چشمبلبلی، 25 درصد لوبیا چشمبلبلی + 75 درصد چاي ترش و 75 درصد لوبیا چشمبلبلی + 25 درصد چاي ترش بهعنوان عامل فرعی بودند. تتایج نشان داد که اثر متقابل کودهاي آلی و کشت مخلوط بر تمامی صفات مورد مطالعه (ارتفاع بوته، قطرساقه، تعداد شاخه فرعی، تعداد غوزه در بوته، عملکرد بیولوژیک، وزن تر کاسبرگ و عملکرد اقتصادي) در گیاه چاي ترش و تمامی صفات مورد مطالعه (تعداد دانه در نیام، تعداد نیام در بوته، در لوبیا چشمبلبلی معنیدار b و کلروفیل a وزن هزار دانه، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک، شاخص برداشت و کلروفیل کل) بهجز ارتفاع بوته، کلروفیل بود. بالاترین عملکرد اقتصادي چاي ترش از تیمار ورمیکمپوست و کشت مخلوط 50 درصد چاي ترش بهعلاوه 50 درصد لوبیا چشمبلبلی بهدست آمد. مقایسه میانگین تیمارها در صفات مورد بررسی لوبیا چشمبلبلی نشان داد که کودهاي آلی و کشت مخلوط بر تمامی صفات مورد مطالعه اثر بسیارمعنیداري داشتند. نتایج نشان داد که کشت  مخلوط در گیاه لوبیا چشمبلبلی و چاي ترش بهدلیل اثرات متقابل معنیدار و مفید نسبت به تک کشتی سودمندتر میباشد کشاورزي اکولوژیک یک سیستم تلفیقی کشاورزي بر پایه اصول اکولوژیکی و بهعبارتی مدیریت پایدار خاك است که از کودهاي شیمیایی، آفتکشها و تنظیمکنندههاي رشد استفاده نمی- شود و بهجاي آن از تناوب زراعی با گیاهان خانواده بقولات، بقایاي گیاهی، کودهاي دامی، سنگهاي حاوي عناصر معدنی، کودهاي آلی و کنترل بیولوژیک آفات استفاده میشود ، تا ضمن ذخیره عناصر غذایی در خاك و افزایش باروري آن، علفهاي هرز  حشرات و آفات کنترلشده و سبب توسعه تنوع زیستی در مزارع کودهاي آلی مانند ورمیکمپوست و .(Griffe et a., میگردد ( 2003 کود حیوانی با افزایش فراهمی رطوبت و عناصر غذایی قابل دسترس گیاهان، و بهدنبال آن افزایش ماده آلی خاك سبب بهبود عم لکرد Asadi, et al., 2013; Manivannan et al., ) گیاهان می شوند 200  ). در یک تحقیق در ژاپن اثر کاربرد متوالی کود دامی و شیمیایی باعث رشد زیاد گیاهان و افزایش عملکرد علوفه شده است Sharifi e  شریفی و همکاران .(Miyazawa & shiozaki, 2000) با بررسی مقادیر مختلف ک ودهاي دامی، شیمیایی و (al., 2005 کاربرد توأم آنها در مورد گیاه رازیانه اظهار داشت کاربرد کود دامی موجب افزایش 78 درصد و کودهاي شیمیایی 64 درصد عملکرد شدند، درحالیکه بهکارگیري (Foeniculum vulgare Mill.) رازیانه توأم آنها عملکرد را بهمقدار بیشتري افزایش داد. دایها و همکاران گزارش کردند که با افزایش کود دامی، (Dahiya et al., 2007) Zea عملکرد، غلظت و جذب کل نیتروژن، فسفر و پتاسیم در ذرت بهطور معنیداري افزایش یافت. mays L.) ورمیکمپوست متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) بهمعناي نوعی کود آلی است که از فعالیت کرم خاکی حاصل میگردد. استفاده از ورمیکمپوست نه تنها بر عملکرد گیاه تأثیرگذار است بلکه بر ساختار و اصلاح خاك نیز بهصورت چشم گیري مؤثر است. استفاده از ورمیکمپوست تخلخل خاك و میزان جذب آب آن را بالا میبرد و خصوصیات فیزیکی خاك را بهبود می بخشد. میزا ن کربن آلی خاك را افزایش و وزن مخصوص ظاهري آن را کاهش .(Joseph, میدهد ( 1991 متعلق به Hibiscus sabdariffa L. چاي ترش با نام علمی است و عمدتاً کاسبرگ آن بهعنوان دارو قابلیت Malvaceae خانواده استفاده دارد. کاسبرگها داراي اسیدهاي آلی اگزالیک، سیتریک و پروتئین، مواد معدنی و آنتوسیانین ،C تارتاریک و همچنین، ویتامین لوبیا چشمبلبلی نیز گیاهی علفی و .(Ahmad et al., میباشند ( 2011 یکساله است. این گیاه توانایی تثبیت نیتروژن در خاكهاي فقیر را دارد و در خاكهاي فقیر از لحاظ میزان فسفر، بهخوبی رشد میکند لوبیا یکی از گیاهان لگوم با ارزش .(Kolawale et al., 2000) محسوب میشود که بهصورت دانه، سبزیجات، علوفه سبز، علوفه خشک، چراي دام و بهعنوان گیاه پوششی مورد استفاده قرار میگیرد با توجه به اهم ی ت الگو ي کشت .(Manivannan et al., 2009) مناسب و تعیین سیستم تغذیه بهینه در سیستمهاي کشاورز ي، ای ن تحقیق با هدف ارزیابی سیستم کشت مخلوط (چاي ترش و لوبیا چشمبلبلی) توأم با سطوح مختلف کود آلی (ارگانیک) و معرفی بهترین الگوي کشت و مقدار کود بهینه در شرایط آبوهوایی زابل انجام شد. مواد و روشها این آزمایش بهصورت کرتهاي خرد شده در قالب طرح پایه بلوكهاي کامل تصادفی با سه تکرار در سال زراعی 1395 در مزرعه آموزشی- پژوهشی دانشکده کشاورزي دانشگاه زابل (چاه نیمه) با عرض جغرافیایی 30 درجه و 55 دقیقه شمالی و طول جغرافیایی 61 درجه و 31 دقیقه شرقی با ارتفاع 480 متر از سطح دریا اجرا گردید. این منطقه داراي اقلیمی بیابانی (گرموخشک) با تابستان بسیار خشک 21 ، حداکثر مطلق دما / و زمستان ملایم است. میانگین دماي سالانه 7 49 ، حداقل مطلق آن 7- درجه سانتیگراد و ارتفاع منطقه 480 متر از سطح دریا آزاد میباشد. بذر مورد استفاده چاي ترش و لوبیا از پژوهش کده کشاورزي دانشگاه زابل (چاهنیمه) تهیه شد. فاکتورهاي مورد بررسی شامل تیمار (F کود گاوي ( 2 ،(F کودي بهعنوان عامل اصلی در سه سطح شاهد ( 1 15 تن در هکتار) و سطوح ) (F 30 تن در هکتار) و ورمیکمپوست ( 3 ) ،(I مختلف کشت مخلوط در پنج سطح شامل 100 % چاي ترش ( 1 50 چاي ترش + 50 % لوبیا چشمبلبلی ،(I %100 لوبیا چشمبلبلی ( 2 و 75 % لوبیا (I %25 لوبیا چشم بلبلی + 75 % چاي ترش ( 4 ،(I3) بهعنوان عامل فرعی بودند. کاشت (I چشمبلبلی + 25 % چاي ترش ( 5 گیاه لوبیا در تاریخ 20 فروردین ماه و کاشت گیاه چاي ترش در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه سال 1395 صورت گرفت. بدین منظور سه تا چهار بذر در هر کپه با عمق سه سانتیمتر به روش جوي پشته در چهار ردیف چهار متري با فاصله 75 سانتی متر بین ردیف و 40 سانتیمتر روي ردیف کشت شدند.تراکم دو گیاه در هر مترمربع 3,3 بوته انتخاب شد.آبیاري بر اساس نیاز هر دو گیاه بهصورت جوي و پشته بهطور متوسط هر هفت روز یکبار انجام شد. در مرحله چهار الی شش برگی عملیات تنک براي رسیدن به تراکم مناسب انجام شد. مبارزه با علفهاي هرز بهصورت دستی (وجین با استفاده از فوکا) در سه مرحله (پنج الی شش برگی، ساقهدهی، شاخهدهی جانبی) صورت گرفت. برداشت در مرحله رسیدگی فیزیولوژیک براي لوبیا در پایان مردادماه و براي چاي ترش در پایان آبانماه انجام شد. بدین منظور پس از حذف دو خط کناري و نیم متر از ابتدا و انتهاي خطوط، پنج بوته بهطور تصادفی انتخاب شدند و اندازهگیري صفات کم ی و کیفی آنها صورت گرفت. با رسیدن محصول چاي ترش به مرحله گلدهی کامل صفاتی همچون ارتفاع بوته با استفاده از متر، قطر ساقه بهوسیله کولیس، تعداد شاخه فرعی در بوته، میانگین عملکرد ب یولوژی ک در هکتار، تعداد غوزه در بوته، وزن تر کاسبرگ، عملکرد اقتصادي و و کل اندازهگیري شد. به منظور اندازه گیري b و   میزان کلروفیل و کلروفیل کل از روش آرنون استفاده b کلروفیل ،a غلظت کلروفیل بدین منظور، پس از قرائت جذب محلولها در .Arnon, شد ( 1967 )Unico طول موجهاي 663 و 645 نانومتر توسط اسپکتوفتومتر (مدل و کلروفیل کل بر حسب b کلروفیل ،a غلظت کلروفیل ،UV- 2100 میلیگرم بر گرم وزن تر نمونه توسط معادلههاي زیر ( 1 و 2) بهدست .(Arnon, آمد )1965 Chlorophyll a= (11.75 A664 – 2.350 A645  ( معادله ) 1 Chlorophyll b= (18.61 A645 – 3.960 A664  ( معادله ) 2 با رسیدن محصول لوبیا به مرحله بلوغ فیزیول وژیکی (قهوه اي شدن نیامها) نیز ارتفاع بوته، عملکرد بیولوژیک در هکتار، تعداد نیام در بوته، تعداد دانه در نیام، وزن هزار دانه و عملکرد دانه در هکتار اندازهگیري شد. با بهدست آوردن عملکرد بیولوژیک و عملکرد دانه در هر کرت، شاخص برداشت از نسبت عملکرد اقتصادي به بیولوژیکی محاسبه گردید. عملکرد نسبی (LER) جهت تعیین شاخص نسبت برابري زمین را نشان می دهد LER هر جزء محاسبه شد و مجموع آنها میزان :(Vandermeer, 1992) LER=Yab/Yba+Yba/Ybb عملکرد :Yba ، در کشت مخلوط a عملکرد گونه :Yab ، که در آن در کشت خالص و a عملکرد گونه :Yaa ، در کشت مخلوط b گونه در کشت خالص میباشند. b عملکرد گونه :Ybb SAS در نهایت، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار 9 انجام شد. مقایسه میانگین تیمارها با استفاده از آزمون چند / نسخه 1 دامنهاي دانکن در سطح احتمال پنج درصد بررسی شد. ارزیابی اثرکودهاي آلی بر ویژگیهاي کمی و کیفیچاي ترش …217در نتیجه تحقیقی گزارش داده شد که افزایش تعداد دانه در بلالدر سیستم کشت مخلوط میتواند ناشی از بلندتر شـدن طـول بـلال بهعلت کاهش رقابت برونگونهاي و افزایش نفوذ نور به داخل کانوپی و دریافت تشعشع توسط برگها و در نتیجه، افزایش تعداد اندامهـاي زایشی باشد )Fathi, 2006 .(مقایسه میانگین اثرات متقابل وزنتـر کاسبرگنشان داد که بیشترین وزنترکاسبرگ)78/12277گرم در بوته( از تیمار کود ورمیکمپوستدر سیستم کشت خالص چايترش بهدست آمد )جدول 4(. علت افزایش وزنکاسبرگدر تیمـار کشـت خالص احتمالاً ناشی از بالاتر بودن تعداد بوته در واحد سـطح بـود. از سویی دیگر، مقایسه میانگین اثرات متقابل نشـان داد کـه بیشـترین عملکــرداقتصــادي )58/1170کیلــوگرم در هکتــار( از تیمــ ار کــود ورمیکمپوست در سیستم کشت مخلوط 50%چايترش + 50%لوبیا چشمبلبلی بهدست آمد )جدول 4.(نتایج مشابهی در کشت مخلوط ذرت-لوبیا، ذرت-سویا، ذرت-نخـود L.)Cicer arietinum(و ذرت-سـویا -لـوپن Lupinus(polyphyllusL.) توسط محققان مختلفی گزارش گردیـد ) Mbah & Muoneke, 2007Lingaraju et al., 2008;Carruthers et al., 2000; Chiftchi et al., 2006;(. مقایسه میانگین اثرات متقابل نشان داد که بیشترین غلظت کلروفیل)27/12میلیگرم بر گـرم( از تیمار کـود ورمـی کمپوسـت در سیسـتم کشـت مخلـوط 75%لوبیـا چشمبلبلی +25%چايترش بهدست آمد )جدول 3 .(مقایسه میانگین اثرات متقابل نشـان داد کـه بیشـترین عملکـرد بیولوژیک)21289کیلوگرم در هکتار( از تیمار کود گاوي در سیسـتم کشت خالص 100%لوبیا چشمبلبلی بهدست آمد )جدول 3 .(بررسی-هايانجامشدهدرموردبرتريعملکردکشتهايمخلوط نسبتبهخالصنشاندادهاستکهافـزایش عملکـرد ممکـن اسـت ناشـی ازافزایشجذبیاتسخیرمنابع،افزایشکارآییمصرفمنابعیا هردوموردبهصورتتوأمباشد.(Tsubo et al., 2011) در کشتمخلوطذرتسویا،بیشترینعملکرداز مخلوط25درصدسـویا و75درصـد ذرتبهدستآمـد (Danaeifar et al., 2001). در کشـت مخلـوط تأخیريگندم و پنبهمشخص شدکهتولیدبیشترماده خشکمخلوط-هاناشیازجذببهترنیتـروژن ونـور بـوده اسـت ) Zhang et al., 2008 .(با توجه به نتایج اثر ساده کود بر ارتفاع، عملکرد بیولوژیک، تعداد نیام در بوته، عملکرد دانه، شاخص برداشت، کلروفیل aو کلروفیل bو اثر ساده نوع کشت مخلوط بر ارتفاع، عملکرد بیولوژیک، تعداد نیام در بوته، تعداد دانه در نیام، عملکرد دانه، شاخص برداشت، کلروفیل aو کلروفیل کل تأثیر معنیدار آماري داشت. این در حالی بود کـه اثـر متقابل نوع کود و کشت مخلوط بر کلیه صفات مـورد بررسـی ل وبیـا چشمبلبلی بهجز ارتفاع بوته، کلروفیل aو کلروفیل bاثر معنـی داري داشت )جدول 4 .(با افزایش نسبت ورمیکمپوست در خـاك، اجـزاي زیستتوده گونههاي گیاهی افزایش یافته و عملکرد میوه نیز افزایش قابل توجهی را نشان داد )جدول 5(. احتمالاً دلیل کاهش تعداد نیام دربوته در کشت خالص، رقابت بیشتر بوتهها براي دسترسی به منـابع و استفاده بهینه از این منابع محیطی میباشد. رضایی چیانه و همکاران)Rezaei Chianeh et al., 2011(نیز به نتایج مشـابه بـا آزمـایش حاضر رسیدند. مقایسه میانگین اثرات متقابل نشان داد که بیشـترین تعداددانهدرنیام )16/13عدد( از تیمار کود ورمیکمپوست در سیستم کشت مخلوط 25%لوبیا چشمبلبلی +75%چايترش بهدسـت آمـد )جدول 5(. نتایج تحقیقی نشان داد کـه پسـماند هـاي آلـی از جملـه کمپوست بهدلیل دارا بودن مقادیر زیاد ترکیبات آلی میتواننـد نقـش بسزایی در تأمین ماده آلی خاك و نیز کـاهش زیـان هـاي ناشـی از کمبود این مواد در خاك داشته باشند )Delgado et al., 2002(، این ترکیبات علاوهبر مواد آلی، معمولاً داراي عناصر مورد نیاز گیاه بهویژه فسفر و نیتروژن میباشند )Singh & Agrawal, 2008(. با بررسـی تأثیر کاربرد کمپوست در سطح خاك مشخصشد که کمپوست تنهـا بر تغذیه خاك مؤثر نبوده، بلکه موجب جلوگیري از تشـکیل سـله در سطح خاك و کاهش هدررفت آب از طریق تبخیر میشود )Bresso et al., 2001(. احتمالاً علت افزایش تعداددانهدرنیام در تیمار کاشت مخلوط ناشی از بالاتر بودن شاخص سطح برگ در روزهـاي پـس از تشکیل گل و بالاتر بودن تولید مواد پرورده فتوسنتزي در این سیستم کاشت نسبت به دیگر سیستمهاي کاشت باشد. زیرا طی ایـن مـدت مواد پرورده تولید شده در سنتز ترکیبات ذخیرهاي بذر مصرف میشود و هر چه مقدار مواد پرورده تولید شده بیشـتر باشـد، سـنتز ترکیبـات ذخیرهاي بذر نیز افزایش مییابد. مقایسه میانگین اثرات متقابل نشان داد که بیشـترین وزن هـزار دانه)33/178گرم( از تیمار کود ورمـی کمپوسـت در سیسـتم کشـت مخلوط 50%لوبیا چشمبلبلی +50%چايترش دست آمد تابستان 1399با توجه به اینکه وزن هزار دانـه بـه عنـوان یکـی از اجـزاي مـؤثر در عملکرد دانه میباشد، این صفت میتواند در افزایش عملکرد گیاه لوبیا مؤثر باشد. مصرف کودهاي گـاوي و ورمـی کمپوسـت بـا آزادسـازي عناصر غذایی بهصورت تدریجی باعث بهبود رشد رویشـی و اجـزاي عملکرد، تعداد نیام در بوته، تعداد دانه در نیام و وزن هزار دانه میشود. برخی از محققان نیز به نتایج مشابهی در ذرت دست یافتند )Aram et al., 2009(. آنها همچنین تأکید کردند که با افزایش کود دامـی وزن هزار دانه نیز افزایش پیدا کرد و کمترین مقـدار وزن هـزار دانـه مربوط به شاهد بود. استفادهاز کود دامیباعث افزایشمیزانعناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیمدرخاكو بافت گیاهیشـده کهخود باعث افزایشفتوسنتز در گیاهان زراعـی میشود )Liang et al., 2005 .(گزارش شده است کهمصرفکودهايآلیسببافزایشعملکرددانهووزنهزار دانهمـی شـود ) Roshan Zamir et al., 2007(. برخـی محققاننیزدر بررسی کشت مخلوطاثـر تـراکم چـاودا ر بـر صـفات زایشیگندم نتایجمشابهیرا گزارش نمودنـد )Harivandy et al., 2005( .مقایسه میانگین اثرات متقابل نشان داد که بیشترین عملکرددانه )3/2418کیلوگرم در هکتار( از تیمار کود ورمیکمپوست در سیسـتم کشت مخلوط 25%لوبیا چشمبلبلی +75%چايترش بهدسـت آمـد )جدول 5(. نتایج مشابهی در کشـت مخلـوط ذرت -نخـود و ذرت -سویا-لوپن توسط Lingaraju et al., 2008)(Carruthers et al., 2000;گزارش گردید. علاوهبرعناصرغذایی وموادآلی،کمپوستوورمیکمپوستدارايمقادیر زیاديموادهیومیکیمیباشد،کهاینموادازطریق بهبودزیستفراهمیعناصرغذاییخاص،بهویژهآهنو روي)Chen et al., 2004 (واثرمستقیمبرمتابولسیم گیاهی)Nardi et al., 2002 (باعثافزایشرشدو عملکردگیاه)Tartoura, 2010(میگردند. محققانطیآزمــ ایشچنــ دســ 2010www.SID.ir ارزیابی اثرکودهاي آلی بر ویژگیهاي کمی و کیفیچاي ترش …221نخـزري مقـدم و همکـاران ) Nakhzari Moghadam et al., 2009(نیز بیشترین میزان LERرا در مخلـوط 100درصـد ذرت + 100درصد ماش بهمقدار 43/1گزارش کردند. آنها بیان کردند کـه تیمارهاي مخلوط افزایشی از LERبـالاتري نسـبت بـه تیمارهـاي مخلوط جایگزینی برخوردار بودند و دلیل آن را انتقال بهتر نیتروژن از ماشک به جو ذکر نمودند.کشت مخلوط زمـانی سـودمند اسـت کـه عملکرد دانه مخلوط، بیشتر از حداکثر محصول تککشتی باشد.اضافه عملکرد بهدست آمده را میتوان به استفاده بهتر از منابع موجود توسط دو گیاه و اختلاف مورفولوژیک بین آنها و کمتر بودن علـف هـرز در سیستم کشت مخلوط نسبت داد.زانگ و همکاران2003)(Zhang et al.,دربررسیتأثیر الگويکاشتبرسودمنديکشتمخلوطذرت و یونجه ازطریق شاخصهايرقابتیدوگونـه دریافتنـد کـه کشـت مخلوطذرتویونجهباترکیبکاشت دو به پنج از بالاتریننسـبت برابريزمین )24/1( برخورداربود.جدول 6 -مقایسه میانگین اثراتمتقابل سطوح کشت مخلوط و سطوح کودي بر نسبت برابري زمین (LER)Table 6-Comparison of interaction effects of the roselleand cowpea intercropping on LERنسبت برابري زمین کلTotal land equal ratioنسبت برابري زمینلوبیا چشمبلبلیcowpea land equivalent ratioنسبت برابري زمینچاي ترشRoselle land equal ratioتیمارهاي آزمایشیExperimental treatmentsabc1.37de0.73*c2.25بدون کود + 50%چايترش+ 50%لوبیا چشمبلبلیControl +roselle 50% +cowpea 50%abc1.16d0.79c2.37بدون کود + 25%لوبیا چشمبلبلی + 75%چايترشControl +cowpea 25%+roselle 75%bc1.08de0.68d1.46بدون کود + 75%لوبیا چشمبلبلی + 25%چايترشControl +cowpea 25%+ roselle 75%bc1.05ef0.38d1.33کود گاوي + 50%چايترش+ 50%لوبیا چشمبلبلیCow fertilizer +roselle50%+cowpea 50%cd0.97def0.41d1.39کود گاوي + 25%لوبیا چشمبلبلی + 75%چايترشCow fertilizer +cowpea 25%+roselle75%d0.53f0.26d1.31کود گاوي + 75%لوبیا چشمبلبلی + 25%چايترشCow fertilizer+cowpea 25%+roselle75%a1.68b3.58a4.96ورمیکمپوست + 50%چايترش+50%لوبیا چشمبلبلیVermi compost +roselle50%+cowpea 50%ab1.52a4.20a5.37ورمیکمپوست + 25%لوبیا چشمبلبلی + 75%چايترشVermi compost +cowpea 25%+roselle 75%abc1.38c1.87b3.24ورمیکمپوست + 75%لوبیا چشمبلبلی + 25%چايترشVermi compost +cowpea 75%+ roselle25%* در هر ستون میانگینهایی که داراي حروف مشترك هستند، بر اساس آزمون چند دامنهاي دانکن در سطح احتمال پنچ درصد تفاوت معنیداري ندارند.* Means within each column of each section followed by the same letter are not significantly different at P≤0.05 by duncan’s multiple range test.کود گاوي: 30تن در هکتار 1-cow manure: 30t.ha -ورمیکمپوست 15تن در هکتار: 1-Vermi compost 15 t.haنتیجهگیرينتایج آزمایش بیشترین عملکردبیولوژیکچـاي تـرش ) 22158کیلوگرم در هکتار(، عملکرداقتصادي )58/1170کیلوگرم در هکتار( و بیشترین غلظت کلروفیل)27/12میلیگرم بـر گـرم( از تیمـار کـود ورمیکمپوسـت بـه دسـت آمـد. از سـویی دیگـر، بیشـترین عملکـرد بیولوژیکچاي ترش در سیستم کشت مخلـوط 75%چـاي تـرش + 25%لوبیا چشمبلبلـی )21938کیلـوگرم در هکتـار( بـه دسـت آمـد. بیشترین عملکرداقتصادي در سیستم کشت مخلوط 50%چايترش +50%لوبیا چشمبلبلی حاصل گردید. بیشترین غلظـت کلروفیـ لدر www.SID.ir ، تابستان 1399سیستم کشت مخلوط 75%لوبیا چشمبلبلی +25%چايتـرش بـود. مقایسـه میـانگین اثـرات متقابـل نشـان داد کـه بیشـترین عملکــردبیولوژیکلوبیا چشمبلبلی )21289کیلـوگرم در هکتـا ر( و همچنـین بیشترین غلظت کلروفیلکلاز تیمار کود گاوي )03/22میلیگرم بر گرم وزن تر( گزارش گردید. این در حالی بود که بیشـترین عملکـرد دانه )3/2418کیلوگرم در هکتار( و بیشترین شاخصبرداشت)65/26درصد( از تیمار کود ورمیکمپوست بهدست آمد. همچنـین، بیشـترین عملکردبیولوژیکلوبیا چشمبلبلی در سیسـتم کشـت خـالص 100%لوبیا چشمبلبلی بهدست آمد. بیشترین عملکرددانه )3/2418کیلوگرم در هکتار(، بیشـترین شـاخص برداشـت )65/26درصـد( و بیشـترین غلظت کلروفیلکلدر سیستم کشت مخلوط 25%لوبیا چشمبلبلی +75%چايترش )21/22میلیگرم برگرم وزن تر( بهدسـت آمـد. در مجموع، الگو کشت مخلوط توأم با ورمیکمپوست 50%چايترش + 50%لوبیا چشمبلبلی )بیشترین عملکردکاسبرگ چاي ترش( و الگـو کشت مخلوط توأم با ورمیکمپوست 25%لوبیـا چشـم بلبلـی + 75%چايترش )بیشترین عملکرددانـه لوبیـا چشـم بلبلـی( برتـرین ال گـو پژوهش در شرایط خاكهاي فقیر سیستان بودن

منبع : نشریه بوم شناسی کشاورزی

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو ) مشخصات کود های میکرو یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است . میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند : آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید . جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی : با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود. کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو) مشخصات کود های ماکرو در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم . معرفی عناصر کود ماکرو : کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود . حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید . کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا ) تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید . جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید . جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری پاسخ ویرایش شده اکتبر 28, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1679 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات