اثر كود دامي، آهن و روي بر عملكرد و اجزاي عملكرد زيره سبز راشرح دهید .

1.17Kعناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) پاسخ به سوالات عمومی در زمینه تغذیه گیاهان

پرسش و پاسخ عمومی در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان در زیر این مقاله قابل نمایش عموم میباشد و طرح سوال به صورت رایگان است

تقریباً 20 عنصر مغذی و ریز مغذی از مواد مغذی ضروری برای تأمین کلیه نیازهای بیوشیمیایی گیاهان به حساب می آیند.

اهداف یادگیری

  • تشخیص عناصر مورد نیاز گیاهان به صورت تخصصی
[caption id="attachment_53342" align="aligncenter" width="378"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود پرسش و پاسخ عناصر مورد نیاز گیاهان[/caption]

امتیاز کلیدی مطالب

  • اگر گیاه نتواند چرخه حیات خود را بدون آن کامل کند ، اگر هیچ عنصر دیگری نتواند عملکرد مشابه را انجام دهد و مستقیماً در تغذیه نقش داشته باشد ، یک عنصر ضروری است.
  • یک ماده مغذی ضروری مورد نیاز گیاه در مقادیر زیاد ، عنصر درشت مغذی ماکرو نامیده می شود ، در حالی که ماده مغذی مورد نیاز در مقدار بسیار کم ، عنصر ریز مغذی میکرو نامیده می شود.
  • منابع کمبود یا ناکافی مواد مغذی بر رشد گیاه تأثیر منفی می گذارد ، که منجر به توقف رشد ، رشد کند ، کلروز یا مرگ سلول می شود.
  • حدود نیمی از مواد مغذی ضروری ریز مغذی هایی مانند بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس ، مولیبدن ، نیکل ، سیلیسیم و سدیم است.

شرایط کلیدی برای تغذیه گیاهان

  • ریز مغذی : ماده معدنی ، ویتامین یا ماده دیگری که حتی در مقادیر بسیار کمی برای رشد یا متابولیسم ضروری است.
  • کلروز : زردی بافت گیاه به دلیل از دست دادن یا عدم وجود کلروفیل
  • درشت مغذی : هر یک از عناصر مورد نیاز مقدار زیادی از موجودات زنده است

مواد مغذی ضروری

گیاهان برای تأمین تمام نیازهای بیوشیمیایی خود فقط به نور ، آب و حدود 20 عنصر نیاز دارند. به این 20 عنصر عناصر مغذی ضروری گفته می شود . برای اینکه یک عنصر ضروری تلقی شود ، سه معیار لازم است:
  1. یک گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند
  2. هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد
  3. این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد

درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو

عناصر اساسی را می توان به عناصر درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو تقسیم کرد . مواد مغذی مورد نیاز گیاهان در مقادیر بیشتر را عناصر درشت مغذی می نامند. حدود نیمی از عناصر اساسی عناصر مغذی در نظر گرفته می شوند: کربن ، هیدروژن ، اکسیژن ، نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و گوگرد. اولین کربن (C) برای تشکیل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، اسیدهای نوکلئیک و بسیاری از ترکیبات دیگر به کربن (C) نیاز است. بنابراین ، در همه ماکرومولکول ها وجود دارد. به طور متوسط ​​، وزن خشک (به استثنای آب) سلول 50 درصد کربن است ، و آن را به یک قسمت اصلی از مولکول های زیستی گیاه تبدیل می کند. [caption id="attachment_53343" align="aligncenter" width="401"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود ماکرو و میکرو پرسش و پاسخ کود میکرو و ماکرو[/caption]
عناصر اساسی مورد نیاز گیاهان : برای اینکه یک عنصر به عنوان یک ماده اساسی در نظر گرفته شود ، گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند ، هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد و این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد.

عناصر فراوان در چرخه رشد گیاهان نقش نیتروژن

عنصر فراوان بعدی در سلولهای گیاه نیتروژن (N) است. بخشی از پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک است. ازت در سنتز برخی ویتامین ها نیز استفاده می شود. هیدروژن و اکسیژن عناصر درشت مغذی هستند که بخشی از بسیاری از ترکیبات آلی هستند و همچنین آب را تشکیل می دهند. اکسیژن برای تنفس سلولی لازم است.

نقش موثر اکسیژن در گیاهان

گیاهان از اکسیژن برای ذخیره انرژی به شکل ATP استفاده می کنند. فسفر (P) ، ماکرومولکول دیگر ، برای سنتز اسیدهای نوکلئیک و فسفولیپیدها لازم است. به عنوان بخشی از ATP ، فسفر امکان تبدیل انرژی غذایی را از طریق فسفوریلاسیون اکسیداتیو به انرژی شیمیایی فراهم می کند. انرژی نور در حین فتوسفریلاسیون در فتوسنتز به انرژی شیمیایی تبدیل می شود. و به انرژی شیمیایی تبدیل می شود تا هنگام تنفس استخراج شود.

نقش گوگرد در تغذیه گیاهان

گوگرد بخشی از آمینو اسیدهای خاص مانند سیستئین و متیونین است و در چندین کوآنزیم وجود دارد. گوگرد همچنین به عنوان بخشی از زنجیره انتقال الکترون که شیب های هیدروژن در تبدیل انرژی نور به ATP نقش اساسی دارند ، در فتوسنتز نقش دارد.

نقش پتاسیم در تغذیه گیاهان

پتاسیم (K) به دلیل نقش آن در تنظیم باز و بسته شدن روزنه مهم است. روزنه ها به عنوان روزنه هایی برای تبادل گاز به حفظ تعادل آب سالم کمک می کنند. پمپ یون پتاسیم از این فرآیند پشتیبانی می کند.

نقش منیزیم در بهبود عملکرد گیاه

منیزیم (منیزیم) و کلسیم (کلسیم) نیز از عناصر مغذی مهم هستند. نقش کلسیم دو برابر است: برای تنظیم انتقال مواد مغذی و پشتیبانی از بسیاری از عملکردهای آنزیم. منیزیم برای فرآیند فتوسنتز مهم است. این مواد معدنی همراه با ریز مغذی ها به تعادل یونی گیاه نیز کمک می کنند.

عناصر مورد نیاز ارگانیسم های خاک به شرح زیر است

ارگانیسم ها علاوه بر عناصر مغذی زیاد ، به عناصر مختلفی به مقدار کم نیاز دارند. این ریز مغذی ها یا عناصر کمیاب در مقادیر بسیار کمی وجود دارند. هفت ریز مغذی اصلی شامل بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس و مولیبدن است.

عناصر ریز مغذی میکرو

معرفی عناصر ریز مغذی و نقش آنها در تغذیه گیاهان

نقش بور در تغذیه گیاهان

اعتقاد بر این است که بور (B) در انتقال کربوهیدرات در گیاهان نقش دارد. همچنین در تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کند. کمبود بور غالباً باعث بازگرداندن جوانه ها خواهد شد.

نقش کلر در تغذیه گیاهان

کلر (Cl) برای اسمز و تعادل یونی لازم است. همچنین در فتوسنتز نقش دارد.

نقش مس در بهبود عملکرد گیاهان

مس (مس) جز component برخی از آنزیم ها است. علائم کمبود مس شامل قهوه ای شدن نوک برگها و کلروز (زردی برگ ها) است.

نقش آهن در بهبود عملکرد گل و گیاه

آهن (Fe) برای سنتز کلروفیل ضروری است ، به همین دلیل کمبود آهن منجر به کلروز می شود.

نقش منگنز در بهبود عملکرد گیاهان

منگنز (Mn) برخی از آنزیم های مهم دخیل در تشکیل کلروفیل را فعال می کند. گیاهان کمبود منگنز در رگهای برگ های آن کلروز ایجاد می کنند. در دسترس بودن منگنز تا حدودی به pH خاک بستگی دارد.

نقش مولیبدن در تغذیه گیاهان جوان

مولیبدن (Mo) برای سلامت گیاه بسیار ضروری است ، زیرا گیاهان از آن برای کاهش نیترات به شکل های قابل استفاده استفاده می کنند. بعضی از گیاهان از آن برای تثبیت نیتروژن استفاده می کنند. بنابراین ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود.

نقش روی در بهبود عملکرد و تغذیه گیاهان

روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است.

کمبود عناصر غذایی در گیاهان چه مواردی را ایجاد خواهد کرد

کمبود هر یک از این مواد مغذی ، به ویژه عناصر مغذی درشت ، می تواند روی رشد گیاه تأثیر منفی بگذارد. بسته به ماده مغذی خاص ، کمبود آن می تواند باعث توقف رشد ، رشد کند یا کلروز شود. کمبود شدید ممکن است منجر به علائم مرگ سلول در برگها شود. [caption id="attachment_53344" align="aligncenter" width="405"]کمبود عناصر در گیاهان و تغذیه نا مناسب کمبود عناصر در گیاهان[/caption]

عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) هدف ما پاسخ به سوالات شما عزیزان در راستای تکمل علوم کشاورزی ایران

سازمان زنجیره تامین بهشت با ایجاد بستری در جهت پاسخگویی به سوالات راهکاری برای کمک به کشاورزان را نهادینه کرده است .

با بارگذاری سوال و جواب در فروش محصولات سهیم باشید و خود را بازنشسته کنید .

جهت مطالعه روند سهم دهی به شما عزیزان میتوانید وارد بستر تکمیل علم شوید .

بهترین تغذیه برای گیاهان چیست ؟

هدف ما پاسخ به سوالات شما میباشد و در این راستا بیش از هزاران سوال و جواب در اختیار شما قرار میدهیم .

سوالاتی که در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) بارگذاری شده است به صورت دسته بندی در بخش های مختلف تقسیم شده است .

دسته بندی ها در تمامی زمینه های گیاهی به تفکیک میباشد .

تعدادی از دسته هایی که بارگذاری شده است و در آنها مطالبی تخصصی به صورت سوال و جواب ذخیره شده است به شرح زیر است .

دسته های تخصصی ایجاد شده در زمینه عناصر مورد نیاز گیاهان چیست ؟

کود مناسب گیاهان دارویی که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی فضای باز که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی آپارتمان که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب درختان میوه که به تفکیک تمامی درختان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب سبزیجات که به تفکیک تمامی سبزیجات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب کاکتوس ها که به تفکیک تمامی کاکتوس ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب نشاء که به تفکیک تمامی نشاء ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب غلات که به تفکیک تمامی غلات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

هدف پاسخگویی و ساختار سازی سازمان چیست ؟

پاسخ به تمامی سوالات صنایع کشاورزی و زیر دسته اصلی عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) میتواند راهکاری برای بهبود تولیدات محصولات زراعی ، باغی و گلخانه ای باشد .

هدف این سازمان از ایجاد بستری در راستای تکمیل علوم در تمامی زمینه ها کمک به ایران و ایرانی میباشد و میکوشد تا بتاند راندمان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان را فراهم آورد .

فراموش نکنید پلن های درآمدی سازمان در راستای عرضه محصولات به کشاورزان به صورت سهم بندی صورت گرفته است و اعضای فعال در زمینه پاسخ گویی به سوالات و نیز طراحان سوال های تخصصی میتوانند در فروش محصولات کشاورزی سهیم باشند .

محتوای بارگذاری شده از مقالات خارجی جمع آوری و ترجمه شده است - مطالعه و انتشار با ذکر منبع بلامانع است bio.libretexts.org

مرکز آموزش ویدئویی بستری برای آموزش های رایگان کشاورزی .

">عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود )
کود سلفات کود سولفات پتاسیم کود نیترات کود نیتروژن
0

73d69227f9903e01d595a33de0a175597cbc2bf6 14 - اثر كود دامي، آهن و روي بر عملكرد و اجزاي عملكرد زيره سبز راشرح دهید .اثر كود دامي، آهن و روي بر عملكرد و اجزاي عملكرد زيره سبز راشرح دهید .

مصطفی قدیری سوال ویرایش شده دسامبر 28, 2020
گذاشتن نظر
0

اثر کود دامی، آهن و روی بر عملکرد و اجزای عملکرد زیره سبز راشرح دهید .

ﺑﻪ ﻛﻮد آﻫﻦ و ﻛﻮد روي ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد و اﺟﺰاي ﻋﻤﻠﻜﺮد و درﺻﺪ اﺳﺎﻧﺲ زﻳﺮه ﺳﺒﺰ ، ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮ ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻮد ﺣﻴﻮاﻧﻲ )Cuminum در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺟﻴﺮﻓﺖ ﺷﺪ 1390 -1391 (آزﻣﺎﻳﺸﻲ در ﺳﺎل زراﻋﻲ cyminum L. اﻧﺠﺎم .آزﻣﺎﻳﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﺎﻛﺘﻮرﻳﻞ در ﻗﺎﻟﺐ ﻃﺮح ﺑﻠﻮك ﺗﻦ در 15 و 0) ﺗﻴﻤﺎر در ﺳﻪ ﺗﻜﺮار اﻧﺠﺎم ﺷﺪ .ﻛﻮد ﺣﻴﻮاﻧﻲ ﺷﺎﻣﻞ دو ﺳﻄﺢ 18 ﻫﺎي ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﺎ ﺳﻪ ﻓﺎﻛﺘﻮر و ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم5 ،2/5 ،0) ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر (و ﻛﻮد آﻫﻦ ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻪ ﺳﻄﺢ 40 ،25 ،0) ﻫﻜﺘﺎر (و ﻛﻮد ﺳﻮﻟﻔﺎت روي در ﺳﻪ ﺳﻄﺢ ﺷﺎﻣﻞ در ﻫﻜﺘﺎر (ﺑﻮد .در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﭘﺎﺳﺦ ﺗﻌﺪاد ﭼﺘﺮ ، ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ ، ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ ، وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﻫﻮاﻳﻲ ، ﻫﺎي ﮔﻴﺎﻫﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ ، ﻋﻤﻠﻜﺮد، ﻛﻮد آﻫﻦ و ﻛﻮد روي ﺑﺮ وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﻫﻮاﻳﻲ ، و وزن ﻫﺰارداﻧﻪ ﺑﻮد .ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺳﻄﻮح ﻛﻮد ﺣﻴﻮاﻧﻲ %ﻣﻌﻨﻲ 1 ارﺗﻔﺎع ﮔﻴﺎه و وزن ﻫﺰارداﻧﻪ و درﺻﺪ اﺳﺎﻧﺲ در ﺳﻄﺢ ، ﺗﻌﺪاد ﭼﺘﺮ در ﺑﻮﺗﻪ ، در ﺑﻮﺗﻪ دار ﺷﺪ .ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮﻫﻢ ، ﻛﻨﺶ ﻛﻮد آﻟﻲ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ و وزن ﻫﺰارداﻧﻪ ﻣﻌﻨﻲ ، ﻋﻤﻠﻜﺮد، ﻛﻮد روي و ﻛﻮد آﻫﻦ ﺑﺮ وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﻫﻮاﻳﻲ دار ﺑﻮد .ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ ﻣﻲ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم25 ، ﺗﻦ ﻛﻮد ﺣﻴﻮاﻧﻲ 15 ﺗﻮان ﺑﺮاياﻓﺰاﻳﺶ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد و اﺟﺰاي ﻋﻤﻠﻜﺮد زﻳﺮه ﺳﺒﺰ ﺗﻴﻤﺎر ﻣﺮﻛﺐ . ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﻛﻮد ﺳﻜﻮﺳﺘﺮﻳﻦ آﻫﻦ در ﻫﻜﺘﺎر را در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺟﻴﺮﻓﺖ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻛﺮد

ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ ﺳـﻬﻢ ﻗﺎﺑـﻞ ﺗـﻮﺟﻬﻲ در ﺗﻮﻟﻴـﺪ داروﻫـﺎي .( در ﺗﻮﻟﻴــﺪ ﮔﻴﺎﻫــﺎن 1372 ، ﻣﺼــﺮﻓﻲ دارد) ﻓﺨﺮﻃﺒﺎﻃﺒــﺎﻳﻲ داروﻳﻲ ﻋﻼوه ، ﺑﺮ ﺷﺮاﻳﻂ آب و ﻫﻮاﻳﻲ ﻋﻮاﻣـﻞ ﺧـﺎك و ﻧـﻮع ﺑﺎ ﺗﺄﺛﻴﺮي ﻛﻪ ﺑﺮ ، ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ روي رﺷﺪ روﻳﺸﻲ و زاﻳﺸـﻲ ﻧﺴﺒﺖ اﻧﺪام ، ﮔﻴﺎﻫﺎن دارﻧﺪ ﻫﺎي زاﻳﺸﻲ ﺑﻪ روﻳﺸﻲ را ﺗﻐﻴﻴﺮ داده  و از اﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﺑﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ و ﻛﻤ ﻴـﺖ اﺳـﺎﻧﺲ ﻣﺤﺼـﻮل ﻣـﺆﺛﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ) ﺧﺮم .(1387 ، دل ﮔﻴﺎه داروﻳﻲ زﻳـﺮه ﺳـﺒﺰ از ﻣﻬﻤﺘـﺮﻳﻦ و ﭘﺮﻣﺼـﺮف ﺗـﺮﻳﻦ ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ ﺧﺎﻧﻮاده ﭼﺘﺮﻳﺎن ﻣﻲ ً ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻋﻤﺪﺗﺎ ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر اﺳﺘﻔﺎده از اﺳﺎﻧﺲ ﺣﺎﺻﻞ از آن در ﺻﻨﺎﻳﻊ ، ﻣﺨﺘﻠـﻒ دارو ﻳـﻲ آراﻳﺸﻲ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ ﻣﻮرد ،ﻏﺬاﻳﻲ ﻛﺸـﺖ ﻗـﺮار ﻣـﻲ ﮔﻴـﺮد .از دﻳﮕﺮ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت اﻳﻦ ﮔﻴﺎه ﺑـﺎ ﺷـﺮاﻳﻂ ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﻧﻴﺎز آﺑﻲ و ﻛﻮدي ﻛﻢ و ﻋﺪم اﻧﻄﺒﺎق ﻓﺼﻞ ،ﻣﺤﻴﻄﻲ ﻛـﺎري آن ﺑـﺎ دﻳﮕــﺮ ﻣﺤﺼــﻮﻻت زراﻋــﻲ و در ﻧﻬﺎﻳــﺖ ارزش اﻗﺘﺼــﺎدي آن ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛـﻪ ﻟـﺰوم ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ زراﻋـﺖ آن در ﺗﻨـﺎوب زراﻋـﻲ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻛﺸﺎورزي را دو ﭼﻨﺪان ﻣﻲ ﻛﻨـﺪ) ؛1381 ،ﺑﺎﻟﻨـﺪري .( ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﻮدن ﻣﻘﺪار ﻛﺎﻓﻲ ﻋﻨﺎﺻﺮ 1381 ،ﻛﺎﻓﻲ ﻏـﺬاﻳﻲ ﻣـﻮرد ﻧﻴﺎز ﮔﻴﺎه ﺑﻪ وﻳﮋه ﻋﻨﺎﺻﺮ رﻳﺰﻣﻐﺬي ﻳﻜﻲ از ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎي ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬـﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ زراﻋﻲ ﺑﻮده و ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ در اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﺎﻻ اﻳﻔﺎ ﻧﻤﺎﻳﺪ .ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﻛﻮدﻫﺎي ﻣﺤﺘـﻮاي ً ﻋﻨﺎﺻﺮ رﻳﺰﻣﻐﺬي اوﻻ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﻴﺎه اﻓﺰاﻳﺶ ﻣـﻲ ،ﻳﺎﺑـﺪ درﺛـﺎﻧﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻏﻠﻈﺖ اﻳﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ در ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻛﺸﺎورزي ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ در اﻓــﺰاﻳﺶ ﻛﻴﻔﻴــﺖ ﻏــﺬاﻳﻲ و ﺑﻬﺒــﻮد ﺳــﻼﻣﺘﻲ ﺟﺎﻣﻌــﻪ دارد (1385) .(اﺣﻤﺪﻳﺎن و ﻫﻤﻜﺎران Malakoti & Tehrani, 2000) ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮ ﻛﻮدﻫﺎي آﻟﻲ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد و اﺟﺰاي ﻋﻤﻠﻜـﺮد زﻳـﺮه ﺳﺒﺰ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ دﻓﻌﺎت آﺑﻴﺎري ،ﭘﺮداﺧﺘﻨـﺪ ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴـﻖ آﻧـﺎن در زراﻋﺖ ، ﻧﺸﺎن داد در ﺻﻮرت ﻣﺼﺮف ﻛﻮد داﻣﻲ زﻳـﺮه ﺳـﺒﺰ ﻣﻲ ﺗﻮان از دﻓﻌﺎت آﺑﻴﺎري ﺑﻪ وﻳﮋه در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﺮ ﺷﺪن داﻧﻪ ﻛﺎﺳﺖ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﺮداﺷﺖ ﻛﺮد . آﻫـﻦ ﻳﻜـﻲ از ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﺿﺮوري اﻣﺎ ﻛﻢ ﻣﺼﺮف و ﻛﻢ ﺗﺤﺮك اﺳﺖ .ﮔﻴﺎﻫﺎن در ﺑـﻴﻦ ﻫﻤـﻪ رﻳﺰﻣﻐﺬي ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻧﻴﺎز را ﺑﻪ آﻫﻦ دارﻧﺪ .ﺗﺮﻛﻴﺐ ، ﻫﺎ ﻫـﺎي ﻛﻼﺗـﻪ آﻫﻦ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ راه ﺣﻞ ﺑﺮاي ﺑﺮﻃﺮف ﻛﺮدن ﻛﻠـﺮوز آﻫـﻦ در ﻫﻤـﻪ ﺧﺎك ﻫﺎ و ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﺧـﺎك ﻫـﺎي ﻗﻠﻴـﺎﻳﻲ ﺑـﻮده و ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧﻨـﺪ ﺷﺪﻳﺪﺗﺮﻳﻦ ﻣﺸﻜﻼت ﺗﻐﺬﻳﻪ اي ﮔﻴﺎﻫﺎن را ﻋـﻼج ﻧﻤﺎﻳ ﻨـﺪ . اﻳﺠـﺎد ﻛﻼت ﻫﺎي ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺗﺮﺷﺢ ﻣﻮاد اﺳﻴﺪي زا در اﺛﺮ ﺗﺠﺰﻳﻪ ، ﺷـﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ از ﺗﻤﺎس ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ ذرات آﻫﻚ ﺑﺎ آﻫـﻦ اﻳ،ﻛـﻮدي ﺠـﺎد ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي ﺗﻬﻮﻳﻪ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ رﺷﺪ ﺑﻬﺘـﺮ رﻳ ﺸـﻪ و ﻧ ﻴـﺰ اﻳﺠﺎد ﺷـﺮاﻳﻂ اﺣﻴـﺎﻳﻲ در ﻣﻴ ﻜﺮوﺳـﺎﻳﺖ ﻫـﺎي ﺳـﻄﺢ رﻳ ﺸـﻪ از ﻣﻜﺎﻧﺴﻴﻢ ﻫﺎي ﻣﺆﺛﺮ ﻣﻮاد آﻟـﻲ در رﻓـﻊ ﻛﻠـﺮوز آﻫـﻦ ﻣـﻲ ﺑﺎﺷـﺪ .( در ﻳﻚ آزﻣﺎﻳﺶ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﻨﺞ 1379 ، )ﻣﻠﻜﻮﺗﻲ و ﻃﻬﺮاﻧﻲ ﺗﻦ اﻧﺠﺎم ﮔﺮدﻳﺪ ﮔﺰارش ﺷﺪ (1389) دوﺳﺖ و ﻫﻤﻜﺎران ﻛﻪ ﺗـﺄﺛﻴﺮ (ﻏﻠﻈﺖ ﻋﻨﺎﺻﺮ را در داﻧﻪ 138 ﻣﺼﺮف ﺧﺎﻛﻲ آﻫﻦ) ﺳﻜﻮﺳﺘﺮﻳﻦ ﮔﻴﺎه ﺑﺎدام زﻣﻴﻨﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﻠﻮل ﭘﺎﺷﻲ آن اﻓﺰاﻳﺶ داد و ﺑﺎﻋـﺚ اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﺷﺪ .روي در ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ ﻫـﺎي ﺣ ﻴـﺎﺗﻲ ﮔﻴﺎه ﻣﺜﻞ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻫﻮرﻣﻮن ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎي ، ﻫﺎ و ﻛﻠﺮوﭘﻼﺳﺖ ﺗﻨﻈـﻴﻢ
آب و ﻧﺸﺎﺳــﺘﻪ در ﻏــﻼت و ﺗﺸــﻜﻴﻞ ﻧﻮﻛﻠﺌﻮﺗـ ﻴـﺪ و ﺑﺴــﻴﺎري از ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎي دﻳﮕﺮ ﮔﻴﺎه ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ دارد و ﻣ ﻴـﺰان روي در داﻧـﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ از اﻧﺪام ﻫﺎي ﻫﻮاﻳﻲ ﻛﺎه و ﻛﻠﺶ و رﻳﺸﻪ اﺳﺖ .ﻛﻤﺒﻮد روي در ﻏﺬاي اﻧﺴﺎن ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻋـﺚ ر ﻳـﺰش ﻣـﻮ و ﺷﻜﺴـﺘﮕﻲ ﻧـﺎﺧﻦ و آﻟﺰاﻳﻤﺮ و ﻏ ﻴـﺮه ، ﺑﺴﻴﺎري از اﺧﺘﻼت دﻳﮕﺮ ﻣﺜﻞ آﺳﻢ ﻣـﻲ ﮔـﺮدد . ﻛﺎرﺑﺮد ﻋﻨﺼﺮ روي ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﻞ در ﺑﻮﺗـﻪ ﺷﺪه و ﻳﺎ از رﻳﺰش آن ﺟﻠﻮﮔﻴﺮي ﻛﻨﺪ ﻛﻪ در اﻳﻦ ﺻﻮرت اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ را ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲ ﺷﻮد . اﻓـﺰودن روي ﺑـﻪ ﺧـﺎك Thiruppathi ) ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ، ﻓﺴﻔﺮ، ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﺟﺬب ﻧﻴﺘﺮوژن et اﺟﺰاي، (و ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺮداﺷﺖ al., 2001 ﻋﻤﻠﻜـﺮد و در ﻧﻬﺎﻳـﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ در ﻛﻨﺠﺪ ﺷﺪه اﺳﺖ . ﻣﻮاد و روﺷﻬﺎ اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ در ﺳـﺎل در 1390- 1391 زراﻋـﻲ ﻣﺰرﻋـﻪ اي واﻗﻊ در ،ﺟﻴﺮﻓـﺖ ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن ،ﻋﻨﺒﺮآﺑـﺎد ﺑـﺎ ﻃـﻮل ﺟﻐﺮاﻓﻴـﺎﻳﻲ درﺟــﻪ و 27 دﻗﻴﻘــﻪ و ﻋــﺮض ﺟﻐﺮاﻓﻴــﺎﻳﻲ 25 درﺟــﻪ و 57 ﻣﺘﺮ از 625/9 دﻗﻴﻘﻪ ﺷﻤﺎﻟﻲ و ﺑﺎ ارﺗﻔﺎع 30 ﺳـﻄﺢ درﻳـﺎ و در . ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮي در ﺟﻨﻮب ﺷﺮق اﺳﺘﺎن ﻛﺮﻣﺎن اﺟﺮا ﺷﺪ 240 ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻗﺒــﻞ از ﺷــﺮوع آزﻣــﺎﻳﺶ ﻫــﺎي ﻣﺰرﻋــﻪ اي ﺑــﻪ ﻣﻨﻈــﻮر ﺗﻌﻴــﻴﻦ ، ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت ﻓﻴﺰﻳﻜﻮﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺧﺎك ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﺧـﺎك ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﺗﺼــﺎدﻓﻲ از زﻣــﻴﻦ ﻣﺤــﻞ اﺟــﺮاي آزﻣــﺎﻳﺶ ﺑﺮداﺷــﺖ و ﺑــﻪ آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎه ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺠﺰﻳـﻪ آن در آورده1 ﺟـﺪول ﺷﺪه اﺳـﺖ . آزﻣـﺎﻳﺶ ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﻓﺎﻛﺘﻮرﻳـﻞ در ﻗﺎﻟـﺐ ﻃـﺮح ﺑﻠﻮك 3 ﻫﺎي ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﺎ 18 ﺗﻜـﺮار و ﺗﻴﻤـﺎر اﺟـﺮا ﺷـﺪ . از ﻧﻮع ﮔﺎوي ، ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ :اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻮد آﻟﻲ ﺑـﻮد ﻛـﻪ در ﺗﻦ در 15 و 0) دو ﺳﻄﺢ ،(ﻫﻜﺘـﺎر ﺳﻜﻮﺳـﺘﺮﻳﻦ آﻫـﻦ در ﺳـﻪ 5 و2/5 ،0) ﺳﻄﺢ ﻛﻴﻠـﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘـﺎر (و ﺳـﻮﻟﻔﺎت روي در ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر (ﺑﻮد .ﺑﺮاي 40 و25 ،0) ﺳﻪ ﺳﻄﺢ ﻛﺎﺷـﺖ ﮔﻴﺎه زﻳﺮه ﺳﺒﺰ در ﻣﻬﺮﻣـﺎه ﻋﻤﻠﻴـﺎت زراﻋـﻲ ﺷـﺎﻣﻞ ﺷـﺨﻢ دو دﻳﺴﻚ ﻋﻤﻮد ﺑﺮ ﻫـﻢ و ﺗﺴـﻄﻴﺢ زﻣـﻴﻦ ﺑـﺎ ﻟـﻮﻟﺮ اﻧﺠـﺎم ﺷـﺪ . ﻛﺮت ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ ﻫﺮ ، ﻣﺘﺮ اﻳﺠﺎد ﮔﺮدﻳﺪ 2×2 ﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪ اﺑﻌﺎد ﻛـﺮت ﻣﺘﺮ و ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ 0/5 در ﻫﺮ ﺗﻜﺮار ﺗﻜﺮارﻫـﺎ دو ﻣﺘـﺮ در ﻧﻈـﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ .ﺑﺬرﻫﺎي ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻪ از ﺗﻮده ﺑﻮﻣﻲ اﺳﺘﺎن ﻛﺮﻣﺎن اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه آﺑﺎن ﻣﺎه ﻛﺸﺖ ﺷﺪ .اوﻟﻴﻦ آﺑﻴﺎري 20 ﺑﻮددر ﺗﺎرﻳﺦ ﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ از ﻛﺎﺷﺖ و آﺑﻴﺎري روز10 ﻫﺎي ﺑﻌﺪي ﺑﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺑﺎر ﺗﺎ آﺧﺮ رﺷﺪ روﻳﺸﻲ ﺑﻪ روش ﻏﺮﻗـﺎب اﻧﺠـﺎم ﺷـﺪ .در ﻣﺮﺣﻠﻪ زاﻳﺸﻲ و داﻧﻪ ﺑﺴﺘﻦ ﺑﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﺗـﺮ آﺑﻴـﺎري اﻧﺠـﺎم روز ﭘﺲ از ﻛﺎﺷﺖ 20 ﺗﺎ15 ﺷﺪ .ﺳﺒﺰ ﺷﺪن اوﻟﻴﻪ ﮔﻴﺎﻫﺎن اﻧﺠﺎم ﺳﺎﻧﺘﻲ5 ﮔﺮدﻳﺪ .ﺑﺎ رﺳﻴﺪن ﮔﻴﺎه ﺑﻪ ارﺗﻔﺎع ﻣﺘﺮ ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﻋﻠﻒ ﻫﺮز ﺗﻮﺳﻂ وﺟﻴﻦ دﺳﺘﻲ ﺷﺪ اﻧﺠﺎم ﻛﻪ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎن ﻓﺼﻞ 4 رﺷـﺪ ﻧﻮﺑـﺖ ﻋﻠﻒ ﻫﺮز از ﻃﺮﻳﻖ وﺟﻴﻦ دﺳﺘﻲ از ﻣﺰرﻋﻪ ﺧﺎرج ﺷـﺪ . ﺣـﺪود ﮔﻴﺎه ﺑﺮداﺷﺖ ﺷﺪ .ﺑﺮاي ﺗﻌﻴﻴﻦ ، روز ﭘﺲ از ﻛﺎﺷﺖ 110 اﺟـﺰاي ﺑﻮﺗﻪ ﺑﻪ 10 ﻋﻤﻠﻜﺮد در ﻫﻨﮕﺎم ﺑﺮداﺷﺖ ﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﻲ از ﻫﺮ ﻛﺮت ﺗﻌﺪاد، ﺗﻌﺪاد ﭼﺘﺮ در ﺑﻮﺗﻪ ، اﻧﺘﺨﺎب و ﺻﻔﺎت ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ داﻧـﻪ در ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﻫﺮ ﺑﻮﺗﻪ و وزن ﻫﺰارداﻧﻪ ، ﻫﺮ ﭼﺘﺮ اﻧـﺪازه ﮔﻴـﺮي و
ﺷﻤﺎرش ﺷﺪ .ﺑﺮاي ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻧﻬﺎﻳﻲ در ﻫﺮ ﻛﺮت دو ردﻳـﻒ ﻛﻨﺎري و ﻧﻴﻢ ﻣﺘﺮ از اﺑﺘﺪا و ﻧﻴﻢ ﻣﺘﺮ از اﻧﺘﻬﺎي ﻫﺮ ﻛﺮت ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺛﺮ ﺣﺎﺷﻴﻪ ﺣﺬف ﺷﺪ و در ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﺎﻧﺪه ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳﻚ) ﺗـﺮ و ﺧﺸﻚ (و ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﺷﺪ .از داﻧﻪ ﻫﺎي ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪه ﮔﺮم ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮداﺷﺖ ﺷﺪه و ﺑﺮاي ﺗﻌﻴﻴﻦ درﺻﺪ اﺳﺎﻧﺲ 50 ﻣـﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ .ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﺳﺘﺨﺮاج اﺳﺎﻧﺲ از ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎي ﺗﻬﻴﻪ ﺷﺪه از روش ﺗﻘﻄﻴﺮ ﺑﺎ ﺑﺨﺎر آب ﺗﻮﺳﻂ دﺳﺘﮕﺎه ﻛﻠﻮﻧﺠﺮ اﺳـﺘﻔﺎده ﺷﺪ و درﺻﺪ اﺳﺎﻧﺲ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻫﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﮔﺮدﻳﺪ .داده ﻫﺎي ﺣﺎﺻﻞ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و SAS Inst. اﻓﺰار ﺗﺤﻠﻴـﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن داﻧﻜـﻦ در . %اﻧﺠﺎم ﺷﺪ 5 %و 1 ﺳﻄﺢ اﺣﺘﻤﺎل .

ﻧﺘﺎﻳﺞ ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ اﺛﺮ اﺻﻠﻲ، ﺳﻄﻮح ﻛﻮد داﻣﻲ، ﻛﻮد آﻫﻦ و ﻛﻮد روي و اﺛﺮ ﺑﺮﻫﻢ %1 ﻛﻨﺶ اﻳﻦ ﺳﻪ ﻓﺎﻛﺘﻮر، ﺑﺮ ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ، در ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﻲ دار ﺷﺪه .(از آﻧﺠﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻛﻤﺒﻮد ﻋﻨﺎﺻﺮ 2 اﺳﺖ) ﺟﺪول ﻏﺬاﻳﻲ ﻳﻜﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ اﺻﻠﻲ در ﺗﻌﻴﻴﻦ ارﺗﻔﺎع ﮔﻴﺎه اﺳﺖ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ ﻛﻪ ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻛﻤﺒﻮد ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ از رﺷﺪ ﻛﻤﺘﺮي ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮد، در ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﻣﻴﺰان ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ در ﻛﻠﻴﻪ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻛﻮدي ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺮاي رﺷﺪ روﻳﺸﻲ ﮔﻴﺎه ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮد؛ اﻳﻦ ﻛﻮدﻫﺎ ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ رﺷﺪ رﻳﺸﻪ و ﻣﻴﺰان آب ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺬب ﺑﺮاي ﮔﻴﺎه ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ رﺷﺪ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ ﻫﺎ ﺷﺪﻧﺪ . ﺗﻌﺪاد ﭼﺘﺮ در ﺑﻮﺗﻪ ﺑﻴﻦ ﺗﻤﺎم ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻣﻮرد ، ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﺎﻳﺶ ﻧﺸﺎن داد ﺑﺮرﺳﻲ و ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ از ﻧﻈﺮ ﺗﻌﺪاد ﭼﺘﺮ در ﺑﻮﺗﻪ اﺧﺘﻼف ﻣﻌﻨﻲ ﺗﻦ 15 داري وﺟﻮد دارد و در ﺗﻴﻤﺎر ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ، ﻣﺼﺮف
ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﺳﻮﻟﻔﺎت 25 ﻛﻮد ﺣﻴﻮاﻧﻲ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺼﺮف روي در ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﺳﻜﻮﺳﺘﺮﻳﻦ آﻫﻦ در ﻫﻜﺘﺎر 5 ﻫﻜﺘﺎر و ﻣﺼﺮف ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد ﭼﺘﺮ در ﺑﻮﺗﻪ ﺷﺪ؛ ﻛﻪ دﻟﻴﻞ ﻋﻤﺪه آن اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ در دﺳﺘﺮس ﮔﻴﺎه ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﻋﻨﺼﺮ روي ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺤﺮﻳﻚ رﺷﺪ ﮔﻴﺎه و اﻓﺰاﻳﺶ رﺷﺪ ﺳﺒﺰﻳﻨﮕﻲ و ﺗﻌﺪاد ﭼﺘﺮ در ﻫﺮ ﺑﻮﺗﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد .ﺟﺬب ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ، ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ و ﻣﺎده ﺧﺸﻚ ﮔﻴﺎﻫﻲ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﮔﻠﺪﻫﻲ و ﺗﻌﺪاد ﭼﺘﺮ در ﺑﻮﺗﻪ ﻣﻲ اﻧﺠﺎﻣﺪ . ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ ﺗﻌﺪاد در داﻧﻪ ﻫﺮ از ﺑﻮﺗﻪ ﺗﺎﺑﻌﻲ ﭼﺘﺮ ﺗﻌﺪاد در ﺑﻮﺗﻪ وﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﭼﺘﺮ ﻫﺮ اﺳﺖ .ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ اﺻﻠﻲ ، آزﻣﻮن داﻧﻜﻦ (و ﺑﺮﻫﻢ 3 اﺛﺮات ) ﺟﺪول ﻛﻨﺶ ﻛﻮد آﻟﻲ، (و 6 ﻛﻮد آﻫﻦ و ﻛﻮد روي) ﺟﺪول اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﻲ را داري ﻧﺸﺎن داد و ﻛﻮد 15 ﺗﻴﻤﺎر ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﻣﺼﺮف ﺗﻦ در داﻣﻲ و ﻫﻜﺘﺎر 5 ﺳﻮﻟﻔﺎت 25 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﺳﻜﻮﺳﺘﺮﻳﻦ آﻫﻦ، ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم روي

ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ اﻓﺰاﻳﺶ را در ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ ﻧﺸﺎن داد . ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻛﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺎ اي ﮔﻴﺎه ﻋﻨﺎﺻﺮ و آﻫﻦ و روي ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻓﺰاﻳﺶ آب در ﺑﻬﺒﻮد دﺳﺘﺮس ﮔﻴﺎه ﻧﺎﺷﻲ از ﺧﻮاص ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ ﺧﺎك در اﺛﺮ ﻣﺼﺮف ﻛﻮدﻫﺎي آﻟﻲ، ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﺪرت رﺷﺪ ﮔﻴﺎه و اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد ﭼ و ﺘﺮ در ﺑﻮﺗﻪ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﭼﺘﺮ ﺷﺪه و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ را اﻓﺰاﻳﺶ داده اﺳﺖ . وزن ﻫﺰارداﻧﻪ اﺛﺮ اﺻﻠﻲ ﺳﻄﻮح ﻛﻮد آﻟﻲ و آﻫﻦ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ %ﻣﻌﻨﻲ 1 ﻛﻮد آﻟﻲ و روي در ﺳﻄﺢ دار ﺷﺪ و اﺛﺮ اﺻﻠﻲ ﻛﻮد روي و ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ ﻛﻮد روي و آﻫﻦ و اﺛﺮ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻛﻮد آﻟﻲ، %ﻣﻌﻨﻲ 5 ﻛﻮد روي و آﻫﻦ در ﺳﻄﺢ .(در 2 دار ﺷﺪ) ﺟﺪول ﺑﻌﻀﻲ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻛﻮدي ﺑﻜﺎر ﺑﺮده ﺷﺪه وزن ﻫﺰارداﻧﻪ اﺧﺘﻼف ﻣﻌﻨﻲ .(3 داري ﺑﺎ ﺷﺎﻫﺪ ﻧﺸﺎن ﻧﺪاد) ﺟﺪول اﻟﺒﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ و ﻣﻮاد ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰي ﺑﻪ ﺧﺼﻮص در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﺮ ﺷﺪن داﻧﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻮاد ذﺧﻴﺮه ﺷﺪه در داﻧﻪ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ اﻓﺰاﻳﺶ وزن ﻫﺰارداﻧﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ . وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﻫﻮاﻳﻲ ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﺎﻳﺶ ﺣﻜﺎﻳﺖ از آنداﺷﺖ در ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎ ﺑﻴﻦ وزن ﺧﺸﻚ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﺎ وزن ﺧﺸﻚ ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ اﺧﺘﻼف ﻣﻌﻨﻲ داﺷﺖ داري وﺟﻮد . ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ) اﺛﺮ (2 ﺟﺪول اﺻﻠﻲ ﻛﻮد ﺣﻴﻮاﻧﻲ، ﻛﻮد آﻫﻦ و ﻛﻮد روي و ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ ﻛﻮد داﻣﻲ و ﻛﻮد روي و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮﻫﻢ ﺑﺮ ﻛﻨﺶ اﻳﻦ ﺳﻪ ﻓﺎﻛﺘﻮر ﻛﻮدي وزن %1 ﺧﺸﻚ و اﺛﺮ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻛﻮد روي و ﻛﻮد آﻫﻦ در ﺳﻄﺢ ﺑﺮ وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﻫﻮاﻳﻲ ﻣﻌﻨﻲ ﺑﺮﻫﻢ دار ﺷﺪ و اﺛﺮ ﻛﻨﺶ ﻛﻮد داﻣﻲ و ﻛﻮد ﻣﻌﻨﻲ%5 آﻫﻦ ﺑﺮ وزن ﺧﺸﻚ در ﺳﻄﺢ ﺑﻮد دار . ﻛﻮدﻫﺎي آﻟﻲ و ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﻴﻜﺮو ﺑﺎ ﻋﻨﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان ﺻﺮ در ﻏﺬاﻳﻲ دﺳﺘﺮس ﮔﻴﺎه و و آزادﺳﺎزي ﺗﺪرﻳﺠﻲ آﻧﻬﺎ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ رﺷﺪ ﮔﻴﺎه ﺷﺪه ﻣﻴﺰان ﺑﻴﻮﻣﺎس ﺗﻮﻟﻴﺪي را اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ دﻫﻨﺪ . ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ آﻣﺪه 2 ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﻛﻪ در ﺟﺪول اﺳﺖ ﺑﻴﻦ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﺗﻴﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ از ﻧﻈﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ
اﺧﺘﻼف ﻣﻌﻨﻲ داري وﺟﻮد دارد .اﺛﺮ اﺻﻠﻲ ﺳﻄﻮح ﻛﻮد داﻣﻲ، ﻛﻮد آﻫﻦ و ﻛﻮد روي و اﺛﺮ ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ اﻳﻦ ﺳﻪ ﻓﺎﻛﺘﻮر و اﺛﺮ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻛﻮد آﻟﻲ و روي و ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ ﻛﻮد روي و ﻛﻮد آﻫﻦ در %ﻣﻌﻨﻲ 1 ﺳﻄﺢ دار ﺷﺪه اﺳﺖ .ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ اﺛﺮات اﺻﻠﻲ ﻛﻮد آﻟﻲ، ﻛﻮدآﻫﻦ و ﻛﻮد روي ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﺳﻮﻟﻔﺎت روي و 25 ﺗﻦ ﻛﻮد آﻟﻲ و 15 ﻣﺼﺮف ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﺳﻜﻮﺳﺘﺮﻳﻦ آﻫﻦ در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ 5 ﻣﺼﺮف ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ و ﺳﺎﻳﺮ ﺳﻄﻮح ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ .(3 )ﺟﺪول درﺻﺪ اﺳﺎﻧﺲ اﺛﺮ اﺻﻠﻲ ﺳﻄﻮح ﻛﻮد آﻟﻲ، ﻛﻮد آﻫﻦ و ﻛﻮد روي و اﺛﺮ ﺑﺮﻫﻢ %و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﺛﺮ 1 ﻛﻨﺶ ﻛﻮد روي و ﻛﻮد آﻫﻦ، در ﺳﻄﺢ ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ ﻛﻮد آﻟﻲ و ﻛﻮد روي و ﺑﺮﻫﻢ ﻛﻨﺶ ﻛﻮد آﻟﻲ و آﻫﻦ %ﻣﻌﻨﻲ 5 ﺑﺮ درﺻﺪ اﺳﺎﻧﺲ در ﺳﻄﺢ .(2 دار ﺷﺪ) ﺟﺪول ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ اﺛﺮات اﺻﻠﻲ ﻛﻮد آﻟﻲ و ﻛﻮد روي ﻧﺸﺎن ﻣﻲ ﺗﻦ ﻛﻮد ﺣﻴﻮاﻧﻲ و 15 دﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﺳﻮﻟﻔﺎت روي در ﻫﻜﺘﺎر و ﺳﻜﻮﺳﺘﺮﻳﻦ آﻫﻦ، در 25 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﺪار 5 ﺳﻄﺢ .(اﻳﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ 3 درﺻﺪ اﺳﺎﻧﺲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺷﺪ) ﺟﺪول ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺼﺮف ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ ﻛﺎﻓﻲ در ﺧﺎك ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﻤﻲ در ﻣﻮاردي ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﺖ ﻫﺎي ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ و ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮد .

ﺑﺤﺚ ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، اﻓﺰودن ﻛﻮد آﻟﻲ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه رﻳﺰﻣﻐﺬي ﻫﺎ)روي آﻫﻦ و (ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺧﺎك ﻧﻪ ، ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﺬاﻳﻲ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﮔﻴﺎه را ﻣﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﻠﻜﻪ دﻫﺪ ﺑﺎ ﺑﻬﺒﻮد ﺷﺮاﻳﻂ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ و ﻓﺮا ﻳﻨﺪﻫﺎي ﺣﻴﺎﺗﻲ ﺧﺎك ﺿﻤﻦ اﻳﺠﺎد ﻳﻚ ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي رﺷﺪ رﺷﺪ، رﻳﺸﻪ، ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﺴﺮﻳﻊ واﻛﻨﺶ و ﻫﺎي ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﺴﻤﻲ، اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻨﺘﺰ ﻣﺘﺎﺑﻮ ﺗﺠﻤﻊ ﻟﻴﺖ ﻫﺎ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻴﺰان اﺳﺎﻧﺲ ﻣﻲ ﺷﻮد . از ﻣﻴﺎن ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻛﻮدي ﺑﻜﺎر ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ 15 ﺑﺮده ﺷﺪه، اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻴﻤﺎر ﺗﻦ ﻛﻮد آﻟﻲ در ﻫﻜﺘﺎر، ﻛﻮد آﻫﻦ و ﻛﻮد روي ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ را در اﻓﺰاﻳﺶ وﻳﮋﮔﻲ و ﻫﺎي ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ داﺷﺖ و ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ، وزن ﺧﺸﻚ اﻧﺪام ﻫﻮاﻳﻲ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ در ﺑﻮﺗﻪ، وزن ، ﻫﺰارداﻧﻪ و ﺑﻮد ﺗﻌﺪاد ﭼﺘﺮ را دارا .ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺛﺮ ً ﻛﻮدﻫﺎي آﻟﻲ و ﻛﻮدﻫﺎي رﻳﺰﻣﻐﺬي در ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻋﻤﺪﺗﺎ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ و ﻏﻼت ﺗﻌﺪاد ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻋﻠﻔﻲ ﺑﻮده و ﺗﻨﻬﺎ اﻧﺪﻛﻲ از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ .و اﺣﻤﺪﻳﺎن ﻫﻤﻜﺎران
(ﺑﺮ 1385) در ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﻮدﻫﺎي داﻣﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد زﻳﺮه ﺳﺒﺰ ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻮد داﻣﻲ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ ارﺗﻔﺎع ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ .ﻣﻲ در ﺗﻮﺟﻴﻪ اﻓﺰاﻳﺶ وزن ﻫﺰارداﻧﻪ ﺗﻮان ﺑﻴﺎن ﻛﺮد ﻛﻪ روي و آﻫﻦ از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺿﺮوري ﺑﺮاي رﺷﺪ ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ در ﺷﺮاﻳﻂ ﻛﻤﺒﻮد آﻧﻬﺎ، ﺗﻌﺪاد رﻧﮕﺪاﻧﻪ و ﻫﺎي ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰﻛﻨﻨﺪه ﻣﻘﺪار ﻛﻠﺮوﻓﻴﻞ ﺑﺮگ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ ﻛﻪ در اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻛﺎﻫﺶ Malakoti & Tehrani, ) وزن ﻫﺰارداﻧﻪ را ﺷﺎﻫﺪ ﺧﻮاﻫﻴﻢ ﺑﻮد .(ﺗ 2000 در ﺄ آزﻣﺎﻳﺶ ﻳﻴﺪ ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ،Hassanein Ahmed و 1996) ( Devarajan و (1995) Palaniappan و ﺗﺄﺛﻴﺮ روي Hemantarajan در اﻓﺰاﻳﺶ وزن داﻧﻪ و (1997) Trivedi و Ahmadi ﺗﺄﺛﻴﺮ آﻫﻦ در اﻓﺰاﻳﺶ وزن ﺻﺪداﻧﻪ ﺳﻮﻳﺎ، و (2013) ﻫﻤﻜﺎران ﺗﺄﺛﻴﺮ آﻫﻦ و روي را ﺑﺮ اﻓﺰاﻳﺶ وزن ﻫﺰارداﻧﻪ ﻛﻨﺠﺪ ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ . Khampariva در آزﻣﺎﻳﺸﻲ (ا 1996) ﺑﻴﺎن ﻧﻤﻮد ﻛﻪ اﺳﺘﻔﺎده ز در روي ﺳﻮﻳﺎ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ارﺗﻔﺎع ﺑﻮﺗﻪ، ﺗﻌﺪاد ﻧﻴﺎم در ﻫﺮ ﺑﻮﺗﻪ، ﻋﻤﻠﻜﺮد زﻳﺴﺘﻲ، ﺷﺎﺧﺺ ﺑ و ﺮداﺷﺖ ﻣﻲ در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﮔﺮدد .

Safwat و Badran ،(2002a,b) و ﻫﻤﻜﺎران Atiyeh ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ (2006) و ﻫﻤﻜﺎران El-Ghadban (و 2004) ﻛﻪ ﺗﻌﺪاد ﭼﺘﺮ در ﺑﻮﺗﻪ در ﮔﻴﺎه رازﻳﺎﻧﻪ ﺗﺤﺖ ﺷﺮاﻳﻂ اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻮدﻫﺎي ﻣﻴﻜﺮو و ﻛﻮدﻫﺎي داﻣﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﺪم اﺳﺘﻔﺎده از اﻳﻦ ﻛﻮدﻫﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻌﻨﻲ Mazaheri و Bagheri . داري ﻳﺎﻓﺖ در آزﻣﺎﻳﺶ ﺧﻮد ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪﻛﺎرﺑﺮد (2004) Laghab ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻛﻢ ﻣﺼﺮف ازﺟﻤﻠﻪ روي و ﻣﻨﮕﻨﺰ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﻲ داري روي رﺷﺪ و ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻫﺎي ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ اﺳﺎﻧﺲ زﻳﺮه ﺳﺒﺰ داﺷﺖ و ﻛﺎرﺑﺮد ﻣﺨﻠﻮط آﻧﻬﺎ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮي ﻧﺸﺎن داد . ﻃﻲ آزﻣﺎﻳﺸﻲ اﻋﻼم ﻛﺮدﻧﺪ ﺑﺎ (1389) ﺑﻴﮕﻲ و ﻫﻤﻜﺎران
اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﺤﻠﻮل ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ و ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ داﻧﻪ ، ﭘﺎﺷﻲ ﻛﻮدآﻫﻦ ﺳﻮﻳﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻌﻨﻲ داري را ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ .در ﺗﻮاﻓﻖ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ ﻣﺒﻨﻲ ﺑﺮ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒﺖ ﻋﻨﺎﺻﺮ روي و آﻫﻦ در Ahmadi ، اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ (در 2013) و ﻫﻤﻜﺎران آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ رﻳﺰﻣﻐﺬي ﻫﺎ) آﻫﻦ و روي (را در اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد داﻧﻪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﻨﺠﺪ ﮔﺰارش ﻛﺮدﻧﺪ .در آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم در ﻫﻜﺘﺎر ﺳﻮﻟﻔﺎت روي ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ 30 ﻣﺼﺮف ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﺧﺮدل ﺷﺪ و ﻣﻴﺰان روﻏﻦ و ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ داﻧﻪ در ﻳﻚ (2001) و ﻫﻤﻜﺎران Malewar . اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺖ اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ ﺳﻮﻟﻔﺎت (2000) Jacks.

روي را ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ و ﻣﻴﺰان روﻏﻦ داﻧﻪ ﻛﻠﺰا ﮔﺰارش در آزﻣﺎﻳﺸﻲ اﺛﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ (1992) Ahmad و Zada .ﻛﺮدﻧﺪ رﻳﺰﻣﻐﺬي آﻫﻦ و روي را در ﮔﻴﺎه ﺳﻮﻳﺎ ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻤﻮدﻧﺪ و درﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻛﻪ اﺳﺘﻔﺎده از آﻫﻦ و روي ﺑﺎ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﺮ اﺟﺰاي ﻋﻤﻠﻜﺮد و اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻧﻴﺘﺮوژن ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻣﻲ ﮔﺮدﻧﺪ .ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎي ﺑﺴﻴﺎري در ﺧﺼﻮص ﺗﺄﺛﻴﺮ رﻳﺰﻣﻐﺬي در اﻳﻦ ، ﻫﺎ در ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﻴﺎﻫﺎن اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻛﻠﺰا (1993) و ﻫﻤﻜﺎران Singh راﺳﺘﺎ (2001) و ﻫﻤﻜﺎران Malewar ، راﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﺳﻮﻟﻔﺎت روي اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﺧﺮدل ، را ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﺳﻮﻟﻔﺎت روي ، ﺗﺄﺛﻴﺮ روي در ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﺳﻮﻳﺎ (1996) Khampariva اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد داﻧﻪ ﻛﻠﺰا (1994) Bigman را ﺑﺎ ﻣﺼﺮف اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد (1992) Ahmad و Zada ، روي و ﻣﺲ داﻧﻪ ﺳﻮﻳﺎ و Malewar راﺑﺎ ﻣﺼﺮف روي و آﻫﻦ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ Jackson اﻓﺰاﻳﺶ روﻏﻦ داﻧﻪ ﺧﺮدل و (2001) ﻫﻤﻜﺎران (اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان روﻏﻦ داﻧﻪ ﻛﻠﺰا را ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﺳﻮﻟﻔﺎت 2000) روي ﮔﺰارش ﻛﺮده اﻧﺪ .ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻛﻮدﻫﺎي آﻟﻲ و ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﻴﻜﺮو) آﻫﻦ و روي (ﺑﺎ ﻫﻢ ﺗﻠﻔﻴﻖ ﺷﺪﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺮاﻳﻄﻲ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺪام از آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪﻧﺪ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ در ﺻﻔﺎت ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺪ . ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻲ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﺷﺮاﻳﻂ ﺟﺬب ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﻮﻣﻲ ﺧﺎك ﻧﻈﻴﺮ ، ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﻛﻮد آﻟﻲ ﻣﻨﮕﻨﺰ و ﻓﺴﻔﺮ ﻧﻴﺰ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻲ ، روي،آﻫﻦ ﻳﺎﺑﺪ و ﮔﻴﺎه از ﻟﺤﺎظ ً ﺗﻐﺬﻳﻪ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺷﻮد و ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻛﺸﺎورزان زراﻋﺖ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻛﺮد ، زﻳﺮه ﺳﺒﺰ ﻛﻪ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻋﺪم ﺗﻮان ﻣﺎﻟﻲ ﺑﺮاي ﺗﻬﻴﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﻴﻜﺮو ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﻛﻮد آﻟﻲ در ﺳﺎل ﻫﺎي اول و دوم زراﻋﺖ زﻳﺮه ﺳﺒﺰ ﺑﻪ ﻫﻤﺎن ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل ﺑﺮﺳﻨﺪ .اﻳﻦ ﺗﻴﻤﺎرﻫﺎي ﻛﻮدي ﺑﺎ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﺻﺪﻣﺎت اﺣﺘﻤﺎﻟﻲ ﻣﺤﻴﻄﻲ و ﺑﺎ ﺣﻔﻆ ﭘﺎﻳﺪاري و ﺳﻼﻣﺖ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻛﺸﺎورزي ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻧﻴﺎزﻫﺎي ﻏﺬاﻳﻲ ﮔﻴﺎه را ﺗﺎ ﺣﺪود زﻳﺎدي ﺑﺮﻃﺮف ﻛﻨﻨﺪ و ﺑﺎﻋﺚ اﺳﺘﻘﺮار ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻴﻜﺮوارﮔﺎﻧﻴﺴﻢ ﻫﺎي ﺧﺎﻛﺰي ﺑﺮاي ﺗﻨﺎوب ﺑﻌﺪي ﺷﻮﻧﺪ؛ از ﻃﺮﻓﻲ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﻛﻮدﻫﺎي ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ را ﻛﺎﻫﺶ داده و ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ و اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ . ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲ ﺷﻮد ﺑﺎ اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﮔﺴﺘﺮده در زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ اﻳﻦ ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻛﻪ ﺷﺮط ﻻزم ﺑﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰي ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﺻﺪور آﻧﻬﺎ
ﻣﻲ اﻣﻜﺎن اﻳﺠﺎد ﺑﺎزاري ﻛﺎرا و ﺷﻔﺎف ﻓﺮاﻫﻢ ﺷﻮد ، ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻘﺪار و ﻧﻮع دﻳﮕﺮ ﻛﻮدﻫﺎي داﻣﻲ و ﻋﻨﺎﺻﺮ (ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد و اﺟﺰاي ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﻴﺎه … روي و ، ﻣﻴﻜﺮو) آﻫﻦ زﻳﺮه ﺳﺒﺰ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد و ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت دﻳﮕﺮ ﺑﺮ روي ﮔﻴﺎﻫﺎن آﺑﻴﺎري و ﺑﻴﻤﺎري ، داروﻳﻲ ﺧﺎﻧﻮاده ﭼﺘﺮﻳﺎن در زﻣﻴﻨﻪ ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻫﺎ ﺻﻮرت ﭘﺬﻳﺮد .

3f09e8d396ad6002787c3677c2883efe7ce08f19 335 - اثر کود دامی، آهن و روی بر عملکرد و اجزای عملکرد زیره سبز راشرح دهید .028d036c679d9c6c8a7d0020bc456c7fbb093663 335 - اثر کود دامی، آهن و روی بر عملکرد و اجزای عملکرد زیره سبز راشرح دهید .5a14608f47924cec83c0ce9e952ab981dd880438 335 - اثر کود دامی، آهن و روی بر عملکرد و اجزای عملکرد زیره سبز راشرح دهید .

منبع : مقالات جهاد کشاورزی 

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو )
مشخصات کود های میکرو
یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است .
میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند :
آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید .
جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی :
با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود.

کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو)
مشخصات کود های ماکرو
در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم .
معرفی عناصر کود ماکرو :
کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود .

حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید .

کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا )

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید .

جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید .

جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 8, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1171 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات