اثرات تنش شوري آب، کود فسفاتی بر شکل هاي مختلف کادمیم در خاك زیر کشت توتون را شرح دهید .

1.86Kعناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) پاسخ به سوالات عمومی در زمینه تغذیه گیاهان

پرسش و پاسخ عمومی در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان در زیر این مقاله قابل نمایش عموم میباشد و طرح سوال به صورت رایگان است

تقریباً 20 عنصر مغذی و ریز مغذی از مواد مغذی ضروری برای تأمین کلیه نیازهای بیوشیمیایی گیاهان به حساب می آیند.

اهداف یادگیری

  • تشخیص عناصر مورد نیاز گیاهان به صورت تخصصی
[caption id="attachment_53342" align="aligncenter" width="378"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود پرسش و پاسخ عناصر مورد نیاز گیاهان[/caption]

امتیاز کلیدی مطالب

  • اگر گیاه نتواند چرخه حیات خود را بدون آن کامل کند ، اگر هیچ عنصر دیگری نتواند عملکرد مشابه را انجام دهد و مستقیماً در تغذیه نقش داشته باشد ، یک عنصر ضروری است.
  • یک ماده مغذی ضروری مورد نیاز گیاه در مقادیر زیاد ، عنصر درشت مغذی ماکرو نامیده می شود ، در حالی که ماده مغذی مورد نیاز در مقدار بسیار کم ، عنصر ریز مغذی میکرو نامیده می شود.
  • منابع کمبود یا ناکافی مواد مغذی بر رشد گیاه تأثیر منفی می گذارد ، که منجر به توقف رشد ، رشد کند ، کلروز یا مرگ سلول می شود.
  • حدود نیمی از مواد مغذی ضروری ریز مغذی هایی مانند بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس ، مولیبدن ، نیکل ، سیلیسیم و سدیم است.

شرایط کلیدی برای تغذیه گیاهان

  • ریز مغذی : ماده معدنی ، ویتامین یا ماده دیگری که حتی در مقادیر بسیار کمی برای رشد یا متابولیسم ضروری است.
  • کلروز : زردی بافت گیاه به دلیل از دست دادن یا عدم وجود کلروفیل
  • درشت مغذی : هر یک از عناصر مورد نیاز مقدار زیادی از موجودات زنده است

مواد مغذی ضروری

گیاهان برای تأمین تمام نیازهای بیوشیمیایی خود فقط به نور ، آب و حدود 20 عنصر نیاز دارند. به این 20 عنصر عناصر مغذی ضروری گفته می شود . برای اینکه یک عنصر ضروری تلقی شود ، سه معیار لازم است:
  1. یک گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند
  2. هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد
  3. این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد

درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو

عناصر اساسی را می توان به عناصر درشت مغذی ها ماکرو و ریز مغذی ها میکرو تقسیم کرد . مواد مغذی مورد نیاز گیاهان در مقادیر بیشتر را عناصر درشت مغذی می نامند. حدود نیمی از عناصر اساسی عناصر مغذی در نظر گرفته می شوند: کربن ، هیدروژن ، اکسیژن ، نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و گوگرد. اولین کربن (C) برای تشکیل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، اسیدهای نوکلئیک و بسیاری از ترکیبات دیگر به کربن (C) نیاز است. بنابراین ، در همه ماکرومولکول ها وجود دارد. به طور متوسط ​​، وزن خشک (به استثنای آب) سلول 50 درصد کربن است ، و آن را به یک قسمت اصلی از مولکول های زیستی گیاه تبدیل می کند. [caption id="attachment_53343" align="aligncenter" width="401"]عناصر مورد نیاز گیاهان کود ماکرو و میکرو پرسش و پاسخ کود میکرو و ماکرو[/caption]
عناصر اساسی مورد نیاز گیاهان : برای اینکه یک عنصر به عنوان یک ماده اساسی در نظر گرفته شود ، گیاه نمی تواند چرخه حیات خود را بدون عنصر کامل کند ، هیچ عنصر دیگری نمی تواند عملکرد عنصر را انجام دهد و این عنصر مستقیماً در تغذیه گیاه نقش دارد.

عناصر فراوان در چرخه رشد گیاهان نقش نیتروژن

عنصر فراوان بعدی در سلولهای گیاه نیتروژن (N) است. بخشی از پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک است. ازت در سنتز برخی ویتامین ها نیز استفاده می شود. هیدروژن و اکسیژن عناصر درشت مغذی هستند که بخشی از بسیاری از ترکیبات آلی هستند و همچنین آب را تشکیل می دهند. اکسیژن برای تنفس سلولی لازم است.

نقش موثر اکسیژن در گیاهان

گیاهان از اکسیژن برای ذخیره انرژی به شکل ATP استفاده می کنند. فسفر (P) ، ماکرومولکول دیگر ، برای سنتز اسیدهای نوکلئیک و فسفولیپیدها لازم است. به عنوان بخشی از ATP ، فسفر امکان تبدیل انرژی غذایی را از طریق فسفوریلاسیون اکسیداتیو به انرژی شیمیایی فراهم می کند. انرژی نور در حین فتوسفریلاسیون در فتوسنتز به انرژی شیمیایی تبدیل می شود. و به انرژی شیمیایی تبدیل می شود تا هنگام تنفس استخراج شود.

نقش گوگرد در تغذیه گیاهان

گوگرد بخشی از آمینو اسیدهای خاص مانند سیستئین و متیونین است و در چندین کوآنزیم وجود دارد. گوگرد همچنین به عنوان بخشی از زنجیره انتقال الکترون که شیب های هیدروژن در تبدیل انرژی نور به ATP نقش اساسی دارند ، در فتوسنتز نقش دارد.

نقش پتاسیم در تغذیه گیاهان

پتاسیم (K) به دلیل نقش آن در تنظیم باز و بسته شدن روزنه مهم است. روزنه ها به عنوان روزنه هایی برای تبادل گاز به حفظ تعادل آب سالم کمک می کنند. پمپ یون پتاسیم از این فرآیند پشتیبانی می کند.

نقش منیزیم در بهبود عملکرد گیاه

منیزیم (منیزیم) و کلسیم (کلسیم) نیز از عناصر مغذی مهم هستند. نقش کلسیم دو برابر است: برای تنظیم انتقال مواد مغذی و پشتیبانی از بسیاری از عملکردهای آنزیم. منیزیم برای فرآیند فتوسنتز مهم است. این مواد معدنی همراه با ریز مغذی ها به تعادل یونی گیاه نیز کمک می کنند.

عناصر مورد نیاز ارگانیسم های خاک به شرح زیر است

ارگانیسم ها علاوه بر عناصر مغذی زیاد ، به عناصر مختلفی به مقدار کم نیاز دارند. این ریز مغذی ها یا عناصر کمیاب در مقادیر بسیار کمی وجود دارند. هفت ریز مغذی اصلی شامل بور ، کلر ، منگنز ، آهن ، روی ، مس و مولیبدن است.

عناصر ریز مغذی میکرو

معرفی عناصر ریز مغذی و نقش آنها در تغذیه گیاهان

نقش بور در تغذیه گیاهان

اعتقاد بر این است که بور (B) در انتقال کربوهیدرات در گیاهان نقش دارد. همچنین در تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کند. کمبود بور غالباً باعث بازگرداندن جوانه ها خواهد شد.

نقش کلر در تغذیه گیاهان

کلر (Cl) برای اسمز و تعادل یونی لازم است. همچنین در فتوسنتز نقش دارد.

نقش مس در بهبود عملکرد گیاهان

مس (مس) جز component برخی از آنزیم ها است. علائم کمبود مس شامل قهوه ای شدن نوک برگها و کلروز (زردی برگ ها) است.

نقش آهن در بهبود عملکرد گل و گیاه

آهن (Fe) برای سنتز کلروفیل ضروری است ، به همین دلیل کمبود آهن منجر به کلروز می شود.

نقش منگنز در بهبود عملکرد گیاهان

منگنز (Mn) برخی از آنزیم های مهم دخیل در تشکیل کلروفیل را فعال می کند. گیاهان کمبود منگنز در رگهای برگ های آن کلروز ایجاد می کنند. در دسترس بودن منگنز تا حدودی به pH خاک بستگی دارد.

نقش مولیبدن در تغذیه گیاهان جوان

مولیبدن (Mo) برای سلامت گیاه بسیار ضروری است ، زیرا گیاهان از آن برای کاهش نیترات به شکل های قابل استفاده استفاده می کنند. بعضی از گیاهان از آن برای تثبیت نیتروژن استفاده می کنند. بنابراین ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود.

نقش روی در بهبود عملکرد و تغذیه گیاهان

روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است. ممکن است لازم باشد قبل از کاشت حبوبات به برخی خاکها اضافه شود. روی (Zn) در تشکیل کلروفیل نقش دارد و بسیاری از آنزیم ها را نیز فعال می کند. علائم کمبود روی شامل کلروز و توقف رشد است.

کمبود عناصر غذایی در گیاهان چه مواردی را ایجاد خواهد کرد

کمبود هر یک از این مواد مغذی ، به ویژه عناصر مغذی درشت ، می تواند روی رشد گیاه تأثیر منفی بگذارد. بسته به ماده مغذی خاص ، کمبود آن می تواند باعث توقف رشد ، رشد کند یا کلروز شود. کمبود شدید ممکن است منجر به علائم مرگ سلول در برگها شود. [caption id="attachment_53344" align="aligncenter" width="405"]کمبود عناصر در گیاهان و تغذیه نا مناسب کمبود عناصر در گیاهان[/caption]

عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) هدف ما پاسخ به سوالات شما عزیزان در راستای تکمل علوم کشاورزی ایران

سازمان زنجیره تامین بهشت با ایجاد بستری در جهت پاسخگویی به سوالات راهکاری برای کمک به کشاورزان را نهادینه کرده است .

با بارگذاری سوال و جواب در فروش محصولات سهیم باشید و خود را بازنشسته کنید .

جهت مطالعه روند سهم دهی به شما عزیزان میتوانید وارد بستر تکمیل علم شوید .

بهترین تغذیه برای گیاهان چیست ؟

هدف ما پاسخ به سوالات شما میباشد و در این راستا بیش از هزاران سوال و جواب در اختیار شما قرار میدهیم .

سوالاتی که در خصوص عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) بارگذاری شده است به صورت دسته بندی در بخش های مختلف تقسیم شده است .

دسته بندی ها در تمامی زمینه های گیاهی به تفکیک میباشد .

تعدادی از دسته هایی که بارگذاری شده است و در آنها مطالبی تخصصی به صورت سوال و جواب ذخیره شده است به شرح زیر است .

دسته های تخصصی ایجاد شده در زمینه عناصر مورد نیاز گیاهان چیست ؟

کود مناسب گیاهان دارویی که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی فضای باز که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب گیاهان زینتی آپارتمان که به تفکیک تمامی گیاهان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب درختان میوه که به تفکیک تمامی درختان با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب سبزیجات که به تفکیک تمامی سبزیجات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب کاکتوس ها که به تفکیک تمامی کاکتوس ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب نشاء که به تفکیک تمامی نشاء ها با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

کود مناسب غلات که به تفکیک تمامی غلات با مشخصات و نیاز های عناصر گیاهی بارگذاری محتوا گردیده است .

هدف پاسخگویی و ساختار سازی سازمان چیست ؟

پاسخ به تمامی سوالات صنایع کشاورزی و زیر دسته اصلی عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود ) میتواند راهکاری برای بهبود تولیدات محصولات زراعی ، باغی و گلخانه ای باشد .

هدف این سازمان از ایجاد بستری در راستای تکمیل علوم در تمامی زمینه ها کمک به ایران و ایرانی میباشد و میکوشد تا بتاند راندمان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان را فراهم آورد .

فراموش نکنید پلن های درآمدی سازمان در راستای عرضه محصولات به کشاورزان به صورت سهم بندی صورت گرفته است و اعضای فعال در زمینه پاسخ گویی به سوالات و نیز طراحان سوال های تخصصی میتوانند در فروش محصولات کشاورزی سهیم باشند .

محتوای بارگذاری شده از مقالات خارجی جمع آوری و ترجمه شده است - مطالعه و انتشار با ذکر منبع بلامانع است bio.libretexts.org

مرکز آموزش ویدئویی بستری برای آموزش های رایگان کشاورزی .

">عناصر مورد نیاز گیاهان ( کود )
کود پتاسیم کود سلفات کود نیترات کود نیتروژن
0

8cb972cce227215b4ae17c2b48ae50036dbf3314 14 - اثرات تنش شوري آب، کود فسفاتی بر شکل هاي مختلف کادمیم در خاك زیر کشت توتون را شرح دهید .اثرات تنش شوري آب، کود فسفاتی و آلودگی کادمیم بر شکل هاي مختلف کادمیم در خاك زیر کشت توتون را شرح دهید .

مصطفی قدیری سوال ویرایش شده دسامبر 29, 2020
گذاشتن نظر
0

اثرات تنش شوری آب، کود فسفاتی و آلودگی کادمیم بر شکل های مختلف کادمیم در خاک زیر کشت توتون را شرح دهید .

ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺟﺬب ﺷﺪه در ﺑﺪن ﻣﻨﺸﺎ ﺑﺴﯿﺎري از ﺳﺮﻃﺎﻧﻬﺎي ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪهي اﻣﺮوزي اﺳﺖ .ﺟﺬب ﮐﺎدﻣﯿﻢ از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻨﻔﺲ دود ﺗﻮﺗﻮن ﺑﺴﯿﺎر ﺑﯿﺸﺘﺮ از آﺷﺎﻣﯿﺪن آب و ﺧﻮردن ﻏﺬاي آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ اﺳﺖ .اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮ ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري، ﮐﻮد ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ و آﻟﻮدﮔﯽ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎك ﺑﺮ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ، دود ﺗﻮﺗﻮن و ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﮐﻮد ،(NaCl ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر 40 و 20 در ﺑﺨﺶﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺧﺎك اﻧﺠﺎم ﺷﺪ .آزﻣﺎﯾﺶ ﺑﺎ ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري )ﺻﻔﺮ، ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم 12 ﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﺧﺎك( و آﻟﻮدﮔﯽ ﮐﺎدﻣﯿﻢ اﺿﺎﻓﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺧﺎك )ﺻﻔﺮ و 1/5 ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ )ﺻﻔﺮ و ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﺧﺎك( ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﺎﮐﺘﻮرﯾﻞ در ﻗﺎﻟﺐ ﻃﺮح ﮐﺎﻣﻼً ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺑﺎ ﭼﻬﺎر ﺗﮑﺮار اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد، ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﯿﻠﯽ6/84ﺳﻬﻢ ﻏﻠﻈﺘﯽ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺧﺎك آﻟﻮده ﺷﺪه ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ، در ﺑﺨﺶ ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮐﻞ ﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم و ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮔﺮدﯾﺪ .ﮐﺎرﺑﺮد 0/4ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺑﺨﺶ اﮐﺴﯿﺪ ﻫﺎي آﻫﻦ ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮐﻞ ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﻏﻠﻈﺖ 40 و 20 ﺳﻮﭘﺮﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ در ﺧﺎك آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ، در ﺷﻮري ﺻﻔﺮ، %23/30 ،%23/20 درﺻﺪ و ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ دود ﺑﻪ ﻣﻘﺪار 29/80 %و 15/89،%1/47ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﺗﻮﺗﻮن ﺑﻪ ﻣﻘﺪار درﺻﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﯿﻤﺎر ﺷﺎﻫﺪ ﺷﺪ .ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﻮح ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري در ﺧﺎكﻫﺎي آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ، ﻏﻠﻈﺖ 18و درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن 42 %و 22/15 ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر، ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ و ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ 40 و 20 ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﺤﻠﻮل +ﺗﺒﺎدﻟﯽ در ﺷﻮري درﺻﺪ آﻣﺎري ﻣﻌﻨﯽدار ﺑﻮد .ﮐﺎرﺑﺮد ﮐﻮد ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ در ﺧﺎكﻫﺎي آﻟﻮده 5داد ﮐﻪ اﯾﻦ اﻓﺰاﯾﺶ ﻏﻠﻈﺖ در ﺳﻄﺢ درﺻﺪي ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ 12 %و 14/65 ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر، ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺳﺒﺐ ﮐﺎﻫﺶ 40 و 20ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ و در ﺳﻄﻮح ﺷﻮري ﻣﺤﻠﻮل+ﺗﺒﺎدﻟﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺷﺪ .ﺑﺮﻫﻤﮑﻨﺶ ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري و ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ اﺛﺮ ﻓﺰاﯾﻨﺪهاي ﺑﺮ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ و دود ﺗﻮﺗﻮن داﺷﺖ.

ﻣﻨﺒﻊ اﺻﻠﯽ ورود ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﻪ ﺧﺎكﻫﺎي ﮐﺸﺎورزي ﻣﻨﺒﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﻮده و ﻋﻠﺖ اﺻﻠﯽ آﻟﻮدﮔﯽ ﺧﺎكﻫﺎي ﮐﺸﺎورزي ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﯿﻔﯿﺖ و ﻣﻘﺪار ﻣﺤﺼﻮل اﺳﺖ )ﻣﮏ ﻻﮔﻠﯿﻦ و ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮐﻮد 45 .(ﻣﻘﺪار ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در 1996 ﻫﻤﮑﺎران، ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺑﺮ 19 ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪه، .(در ﺗﺤﻘﯿﻘﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ 2014 ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﺑﻮد )روﺑﺮﺗﺲ، ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ 2008 ﯾﯿﻠﺪﯾﺰ و ﻫﻤﮑﺎران، رﺳﯿﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﮐﻮد ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ، ﻣﻮﻧﻮ آﻣﻮﻧﯿﻮم ﻓﺴﻔﺎت ،1734 و دي آﻣﻮﻧﯿﻮم ﻓﺴﻔﺎت ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺣﺎوي ﻣﻘﺪار ﮐﻞ ﻣﯿﮑﺮوﮔﺮم ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﮐﻮد ﺑﻮد و 2266 و 2147 ،323 ﻣﻘﺪار ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﺤﻠﻮل در آب اﯾﻦ ﮐﻮدﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻣﯿﮑﺮو ﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﺑﻮد .اﮐﺜﺮ ﺧﺎكﻫﺎي 252 و 362 ﻏﯿﺮ آﻟﻮده ﻏﻠﻈﺖﻫﺎﯾﯽ ﮐﻤﺘﺮ از ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم 2/5 ﺗﺎ 1/5دارﻧﺪ و ﻏﻠﻈﺖ ﺑﺤﺮاﻧﯽ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺧﺎك ﻣﯿﻠﯽ .(2003 ﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ )ﺑﻮﻻن و ﻫﻤﮑﺎران، ﻓﺮاﻫﻤﯽ زﯾﺴﺘﯽ ﻓﻠﺰات ﺳﻨﮕﯿﻦ در ﺧﺎك ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ﺣﻼﻟﯿﺖ اﯾﻦ ﻓﻠﺰات در ﻓﺎز ﻣﺤﻠﻮل ﺧﺎك ﺑﺴﺘﮕﯽ دارد .ﻓﻠﺰات ﺳﻨﮕﯿﻦ در ﺧﺎك ﻗﺒﻞ از ﺟﺬب ﺗﻮﺳﻂ ﮔﯿﺎه ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺬب ﺑﯿﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ )ﯾﻮن آزاد و ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺒﺎدل (ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﻮﻧﺪ .ﺑﺎ ﻋﺼﺎره ﻣﯽﺗﻮان ﺷﮑﻞﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ 1 ﮔﯿﺮي دﻧﺒﺎﻟﻪ اي ﻓﻠﺰات ﺳﻨﮕﯿﻦ در ﺧﺎك را از ﻫﻢ ﺟﺪا ﮐﺮد. ﮔﯿﺎه ﺗﻮﺗﻮن در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﮔﯿﺎﻫﺎن ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻘﺪار ﺑﯿﺸﺘﺮي ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺧﻮد ذﺧﯿﺮه ﮐﻨﺪ و ﻃﯽ آزﻣﺎﯾﺶ ﮔﻠﺪاﻧﯽ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳﯿﺪﻧﺪ ﮐﻪ در ﺧﺎﮐﯽ ﮐﻪ ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﮐﺎدﻣﯿﻢ داﺷﺖ ﮔﯿﺎه ﺗﻮﺗﻮن 69ﻣﻘﺪار ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﺳﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﮔﯿﺎﻫﺎن ﮐﺎدﻣﯿﻢ را .(ﻓﻠﺰات ﺳﻨﮕﯿﻦ زﯾﺎدي از 1984 ﺟﺬب ﮐﻨﺪ )دﯾﻮﯾﺲ، ﺟﻤﻠﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ، ﺳﺮب، آرﺳﻨﯿﮏ، ﻧﯿﮑﻞ، ﮐﺮوم، ﺳﻠﻨﯿﻢ و ﺟﯿﻮه در دود و ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺗﻮﺗﻮن ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ ، .(اﺷﺮف 2011 ؛ ﭘﺎﭘﺎس، 2009 )ﮐﺎروﺳﻮ و ﻫﻤﮑﺎران، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺗﻮﺗﻮن 20 ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﻘﺪار ﮐﺎدﻣﯿﻢ در 2012 ﻣﯿﮑﺮوﮔﺮم ﺑﺮ ﮔﺮم ﺑﻮد و ﺑﻪ ﻃﻮر 2/78 ﺗﺎ 0/83 ﺳﯿﮕﺎر ﻣﯿﮑﺮوﮔﺮم ﺑﺮ ﮔﺮم ﺑﻮد .از ﻣﻘﺪار ﻣﺴﺎوي 1/81 ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮐﺎدﻣﯿﻢ دود ﺳﯿﮕﺎر و ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﻮﺟﻮد در ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ، ﺟﺬب ﺑﺮاﺑﺮ 10 ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﻮﺟﻮد در دود ﺳﯿﮕﺎر ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺶﻫﺎ ﻣﻘﺪار ﺟﺬب ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺗﻮﺳﻂ رودهﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻠﻊ ﻏﺬا و ،2010 آﺷﺎﻣﯿﺪن آب آﻟﻮده ﺑﻮد )ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ زﯾﺴﺘﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ، .(ﻣﻘﺪار ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺑﺪن 2000 ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ، اﻓﺮاد ﺳﯿﮕﺎري ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً دو ﺑﺮاﺑﺮ اﻓﺮاد ﻏﯿﺮ ﺳﯿﮕﺎري ﺑﻮدﻣﺎراﻧﻮ .ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري در ﺑﺴﯿﺎري از 2012و ﻫﻤﮑﺎران، ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮐﺸﺖ ﺗﻮﺗﻮن ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺷﻮري ﺧﻮد ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ رﺷﺪ ﮔﯿﺎه ﺗﻮﺗﻮن، رﻓﺘﺎر ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺧﺎك و ﺟﺬب آن ﺗﻮﺳﻂ ﮔﯿﺎه ﺗﻮﺗﻮن ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬار ﺑﺎﺷﺪ .اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر، ﺳﺒﺐ 16 ﻣﯿﺰان ﮐﻠﺮ آب آﺑﯿﺎري ﺑﻪ ﺑﯿﺶ از ﮐﺎﻫﺶ ﺳﻄﺢ ﺑﺮگ و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي رﺷﺪي ﮔﯿﺎه ﺗﻮﺗﻮن ﺷﺪ و ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﮐﺎﻫﺶ وزن در ﺑﺮگﻫﺎي ﮔﯿﺎه ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ ﻣﯿﻠﯽ100 و50 .(ﺷﻮري 1393 )ﺻﺪراﻟﺰﻣﺎﻧﯽ و ﻫﻤﮑﺎران، ﻣﻮﻻر ﮐﻠﺮﯾﺪ ﺳﺪﯾﻢ ﺳﺒﺐ اﺧﺘﻼل در ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ ﮔﯿﺎه و ﮐﺎﻫﺶ رﺷﺪ ﺳﺎﻗﻪ و ﺑﺮگ ﮔﯿﺎه ﺗﻮﺗﻮن ﺷﺪ )ﺳﻮا و ﻫﻤﮑﺎران، .(ﺗﻨﺶ ﺷﻮري ﺣﺎﺻﻞ از ﻧﻤﮏ ﮐﻠﺮﯾﺪ ﺳﺪﯾﻢ اﺑﺘﺪا 2006 ﺳﺒﺐ ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎﻗﻪ ﮔﯿﺎه ﺗﻮﺗﻮن ﺷﺪه و ﺳﭙﺲ ﻗﻨﺪﻫﺎي ﺣﺎﺻﻞ از ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ در ﺑﺮگﻫﺎي ﮔﯿﺎه اﻧﺒﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪه و ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﺑﺨﺶﻫﺎي ﮔﯿﺎه ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﻮﻧﺪ و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ در ﺑﺮگﻫﺎ و رﺷﺪ .(ﯾﻮن 2006 ﮐﻠﯽ ﮔﯿﺎه ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺖ )ﺳﻮا و ﻫﻤﮑﺎران، ﮐﻠﺮﯾﺪ ﺣﺎﺻﻞ از ﺷﻮري ﺧﺎك ﺟﺬب ﮐﺎدﻣﯿﻢ را ﺗﻮﺳﻂ ذرات ﺧﺎك ﮐﺎﻫﺶ داده و ﮐﺎدﻣﯿﻢ را ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﮐﻠﺮﯾﺪ – ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﮐﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺬب ﺑﺮاي ﮔﯿﺎه ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، در .(1999 ﻣﯽآورد )وﻟﭻ و ﻧﻮرول، ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم اﯾﻦ آزﻣﺎﯾﺶ، ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮ ﻫﺮ ﮐﺪام از ﻋﻮاﻣﻞ ﮐﻮد ﺳﻮﭘﺮﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ، ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري و آﻟﻮدﮔﯽ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎك ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ و ﺑﺮﻫﻤﮑﻨﺶ اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺮ ﮐﺎدﻣﯿﻢ دود، ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﺗﻮﺗﻮن، ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺧﺎك و ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺬب ﮔﯿﺎه ﺑﻮد. ﻣﻮاد و روشﻫﺎ ﺧﺎك ﻣﻮرد آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﺎﺷﺖ ﺳﺎﻧﺘﯽ 0- 30 ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮداري ﺧﺎك از ﻋﻤﻖ ﻣﺘﺮي از ﻣﺰرﻋﻪ ﮐﺸﺎورزي ﺗﺤﺖ آﯾﺶ واﻗﻊ در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن 150 ﺑﺮدﺳﮑﻦ )ﺧﺮاﺳﺎن رﺿﻮي (ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺑﺎرﻧﺪﮔﯽ ﻣﯿﻠﯽ ﻣﺘﺮ ﺑﻪ روش زﯾﮕﺰاﮔﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ .ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻫﻤﮕﻦ ﺳﺎزي ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎ، آﻧﻬﺎ را ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﺨﻠﻮط و از ﻣﯿﻠﯽﻣﺘﺮي 2 ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺮﮐﺐ ﺣﺎﺻﻠﻪ، ﭘﺲ از ﻋﺒﻮر از اﻟﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎ و ﺳﭙﺲ ﮐﺎﺷﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ .ﻗﺒﻞ 2 ﺟﻬﺖ ﺧﻮاﺑﺎﻧﺪن از ﮐﺎﺷﺖ، ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎي ﺧﺎك، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﺧﺘﻼط ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻬﺘﺮ و ﺟﺬب ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺗﻮﺳﻂ ذرات ﺧﺎك ﺑﺎ ﺳﻄﻮح ﻣﺮﺑﻮط ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم (از ﻣﻨﺒﻊ 12 و0) ﺑﻪ آﻟﻮدﮔﯽ ﮐﺎدﻣﯿﻢ از ﻃﺮﯾﻖ اﺳﭙﺮي ﮐﺮدن ﺑﺮ ﺗﻤﺎم ﺳﻄﺢ Cd(NO3)2.4H2O ﺧﺎك و زﯾﺮ و رو ﮐﺮدن ﺧﺎك ﮐﺎﻣﻼً آﻟﻮده ﺷﺪ .ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎي ﻣﺎه در 4 ﺧﺎك ﺑﻪ ﻇﺮوف ﻧﮕﻬﺪاري ﻣﻨﺘﻘﻞ و ﺑﻪ ﻣﺪت  ﻓﻀﺎي ﮐﻨﺘﺮل ﺷﺪه ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ در دﻣﺎي ﺣﺪود 25 درجه 70 ﺳﺎﻧﺘﯽﮔﺮاد و اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﻮزﯾﻦ، ﺧﻮاﺑﺎﻧﯿﺪه ﺷﺪ )ﻟﯿﻮ و ﻫﻤﮑﺎران، .(ﮐﺸﺖ ﺗﺤﺖ ﺷﺮاﯾﻂ ﮐﻨﺘﺮل ﺷﺪه در ﻣﺤﯿﻂ ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ 2016 10 واﻗﻊ در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺑﺮدﺳﮑﻦ و در ﮔﻠﺪانﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﺧﺎك اﻧﺠﺎم ﺷﺪ .ﻗﺒﻞ از ﮐﺎﺷﺖ، ﮐﻮدﻫﺎي اوﻟﯿﻪ ﺑﻪ ﮔﺮم ﮐﻮد 2/28 ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﯿﺘﺮوژن ﺑﻪ ﻣﻘﺪار ﺑﺮ ﻫﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﺧﺎك ﮔﻠﺪان و ﮐﻮد ﭘﺘﺎﺳﯿﻢ ﺑﻪ (NH4)2SO4 ﻣﻘﺪار دو ﮔﺮم ﺑﺮ ﻫﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﺧﺎك ﮔﻠﺪان از ﻣﻨﺒﻊ KNO3 ﮐﻪ ﻓﺎﻗﺪ آﻟﻮدﮔﯽ ﻋﻨﺼﺮ ﮐﺎدﻣﯿﻢ و ﻓﺴﻔﺮ ﺑﻮدﻧﺪ، ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻘﺪار ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻧﯿﺘﺮوژن و ﭘﺘﺎﺳﯿﻢ ﺑﻪ ﮔﻠﺪانﻫﺎ اﻋﻤﺎل ﺷﺪ .ﮐﻮد ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ ﻗﺒﻞ از ﮐﺸﺖ ﮔﯿﺎه ﺑﻪ ﺗﯿﻤﺎرﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ اﻋﻤﺎل ﺷﺪ .ﻧﻈﺮ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﮐﻮد ﭘﺘﺎﺳﯿﻤﯽ و ﻧﻤﮏ ﻧﯿﺘﺮات ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺣﺎوي ﻋﻨﺼﺮ ﻧﯿﺘﺮوژن ﺑﻮد، ﻣﻘﺪار ﻧﯿﺘﺮوژن آﻧﻬﺎ در ﺗﯿﻤﺎرﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ از ﻣﻘﺪار ﮐﻮد ﻧﯿﺘﺮژﻧﯽ ﮐﺴﺮ و روزه ﺗﻮﺗﻮن 60 ﮔﯿﺎﻫﭽﻪ 2 اﻋﻤﺎل ﮔﺮدﯾﺪ .ﺗﻌﺪاد )Nicotiana tabacum ﺑﻪ ﻫﺮ ﮔﻠﺪان 347 (رﻗﻢ ﮐﻮﮐﺮ L. ﻣﻨﺘﻘﻞ و ﮐﺸﺖ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ .ﭘﺲ از اﻧﺘﻘﺎل ﮔﯿﺎﻫﭽﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ روز ﺑﺎ ﺷﻮري ﻣﺪ ﻧﻈﺮ )ﺻﻔﺮ، 75 ﮔﻠﺪان، ﮔﻠﺪانﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺪت N ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر از ﻧﻤﮏ 40 و 20 (آﺑﯿﺎري ﺷﺪ و ﺳﭙﺲ aCl ﮔﯿﺎﻫﺎن از ﻣﺤﻞ ﻃﻮﻗﻪ ﻗﻄﻊ و ﺑﺮداﺷﺖ ﺷﺪﻧﺪ . آزﻣﺎﯾﺶ ﺑﺼﻮرت ﻓﺎﮐﺘﻮرﯾﻞ ﺳﻪ ﻓﺎﮐﺘﻮره در ﻗﺎﻟﺐ ﻃﺮح ﮐﺎﻣﻼ ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺑﺎ ﭼﻬﺎر ﺗﮑﺮار ﺑﺼﻮرت ﮔﻠﺨﺎﻧﻪاي اﺟﺮا ﺷﺪ .ﻓﺎﮐﺘﻮرﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﺎدﻣﯿﻢ اﺿﺎﻓﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺧﺎك )ﺻﻔﺮ و ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﺧﺎك(، ﮐﻮد ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ 12 ﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﺧﺎك ﮔﻠﺪان (و ﺷﻮري آب 1/5 )ﺻﻔﺮ و (ﺑﻮدﻧﺪ .اﯾﻦ NaCl ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر 40 و 20 آﺑﯿﺎري )ﺻﻔﺮ، آزﻣﺎﯾﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮔﻠﺪاﻧﯽ و در ﻣﺤﯿﻂ ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 2× ﺳﻄﺢ آﻟﻮدﮔﯽ ﮐﺎدﻣﯿﻢ 2× ﺳﻄﺢ ﺷﻮري 3) ﻋﺪد ﮔﻠﺪان 48 ﺗﮑﺮار (اﻧﺠﺎم ﺷﺪ و 4× ﺳﻄﺢ ﮐﻮد ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ ﻧﺤﻮه ﭼﯿﺪﻣﺎن آﻧﻬﺎ در داﺧﻞ ﻓﻀﺎي ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺑﻮد ..ﻣﻘﺪار آب آﺑﯿﺎري ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﯿﺎز رﺷﺪي ﮔﯿﺎه در ﻫﺮ ﻣﺮﺣﻠﻪ از رﺷﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ آب در ﺧﺎك ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻠﻮكﻫﺎي ﮔﭽﯽ واﻗﻊ در ﻫﺮ ﺳﻄﺢ ﺷﻮري داﺧﻞ ﮔﻠﺪانﻫﺎ ﻣﺴﺘﻘﺮ ﺑﻮد، اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ .زﯾﺮ ﮔﻠﺪاﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻤﻊ آوري زه آب ﺧﺮوﺟﯽ از ﮔﻠﺪانﻫﺎ و ﺑﺮﮔﺮداﻧﺪن . ﺑﻪ ﮔﻠﺪانﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ، ﻣﺠﺪد اﯾﻦ زه آب ﻫﺎ اﻧﺪازهﮔﯿﺮي ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﺧﺎك، ﮔﯿﺎه و ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ – ﻣﯿﻠﯽ 2 ﭘﺲ از ﻋﺒﻮر ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎي ﺧﺎك از اﻟﮏ ﻣﺘﺮي، ﺑﺮﺧﯽ از وﯾﮋﮔﯽﻫﺎي ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺮﮐﺐ ﺧﺎك ﺣﺎﺻﻠﻪ از ﺟﻤﻠﻪ ﺑﺎﻓﺖ ﺧﺎك ﺑﻪ روش واﮐﻨﺶ ﺧﺎك در ﮔﻞ ،(1986 ﻫﯿﺪروﻣﺘﺮي )ﺟﯽ و ﺑﺎدر، ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ،(1996 اﺷﺒﺎع ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ اﻟﮑﺘﺮود ﺷﯿﺸﻪاي )ﺗﻮﻣﺎس، (در ﻋﺼﺎره ﮔﻞ اﺷﺒﺎع ﺧﺎك ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ EC) ﻫﺪاﯾﺖ اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ ﮐﺮﺑﻨﺎت ،(1996 دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺪاﯾﺖ ﺳﻨﺞ اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ )رودز، ﮐﻠﺴﯿﻢ ﻣﻌﺎدل ﺑﻪ روش ﺧﻨﺜﯽﺳﺎزي ﺑﺎ اﺳﯿﺪﮐﻠﺮﯾﺪرﯾﮏ ﻓﺴﻔﺮ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﺧﺎك ﺑﻪ روش اوﻟﺴﻦ ،(1982 )ﻧﻠﺴﻮن، (، ﮐﺮﺑﻦ آﻟﯽ ﺑﻪ روش ﺳﻮﺧﺘﻦ ﺑﺎ دﺳﺘﮕﺎه 1954) و ﻫﻤﮑﺎران )دﺳﺘﮕﺎﻫﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺳﻮﺧﺘﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻘﺪار ﮐﺮﺑﻦ، CHNS ﻫﯿﺪروژن، ﻧﯿﺘﺮوژن و ﮔﻮﮔﺮد را اﻧﺪازهﮔﯿﺮي ﻣﯽﮐﻨﺪ )ﺳﺎﺗﻮ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺗﺒﺎدل ﮐﺎﺗﯿﻮﻧﯽ ﺑﻪ روش ،(2014و ﻫﻤﮑﺎران، ،(1996 ﺟﺎﻧﺸﯿﻨﯽ ﮐﺎﺗﯿﻮنﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﺎت ﺳﺪﯾﻢ )ﺳﺎﻣﻨﺮ و ﻣﯿﻠﺮ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺬب در ﭘﺎﯾﺎن آزﻣﺎﯾﺶ ﺗﻮﺳﻂ ﻋﺼﺎره (، ﺗﻌﯿﯿﻦ و ﻏﻠﻈﺖ 1987 )ﻟﯿﻨﺪﺳﯽ و ﻧﻮرول، DTPA ﮔﯿﺮ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﻋﺼﺎرهﻫﺎي ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ دﺳﺘﮕﺎه Shimadzu AA ) ﺟﺬب اﺗﻤﯽ – (ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ ﮐﻮره 670 ﮔﺮاﻓﯿﺘﯽ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪ .ﺟﻬﺖ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻓﺴﻔﺎت و ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﮐﻞ در ﮐﻮد ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ ﭘﺲ از ﮐﻮﺑﯿﺪن ﮐﻮد در ﻫﺎون ﻫﻀﻢ اﺳﯿﺪي اﻧﺠﺎم و در ﻋﺼﺎره ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ، ﭼﯿﻨﯽ (و ﻓﺴﻔﺎت ﮐﻞ )ﺑﻮﻟﺘﻦ 1998 ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﮐﻞ ) ﻫﻮ و ﻫﻤﮑﺎران، (اﻧﺪازهﮔﯿﺮي ﺷﺪ .اﺳﯿﺪﯾﺘﻪ ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ در 314 ﮐﺎرﺑﺮدي . اﻧﺪازهﮔﯿﺮي ﺷﺪ ، ﻋﺼﺎره ﯾﮏ ﺑﻪ ﭘﻨﺞ ﮐﻮد ﺑﻪ آب ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم ﺑﺮداﺷﺖ ﮔﯿﺎﻫﺎن، ﭘﺲ از ﺷﺴﺘﺸﻮ ﺑﺎ درﺟﻪ ﺗﺎ 65 آب ﻣﻘﻄﺮ، ﻫﻮا ﺧﺸﮏ و ﺳﭙﺲ در آون ﺑﺎ دﻣﺎي رﺳﯿﺪن ﺑﻪ وزن ﺛﺎﺑﺖ، ﺧﺸﮏ ﮔﺮدﯾﺪ و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر آﻣﺎده ﻣﯿﻠﯽ 0/05 ﺑﻪ ذرات ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ از ، ﺳﺎزي ﺑﺮاي ﻫﻀﻢ اﺳﯿﺪي .(ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻬﯿﻪ 2017 ﻣﺘﺮ آﺳﯿﺎب ﺷﺪ )ﮔﯿﻮ و ﻫﻤﮑﺎران، ﻋﺼﺎره ﺑﺮاي اﻧﺪازه ﮔﯿﺮي ﮐﺎدﻣﯿﻢ، ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﮔﯿﺎه از روش ﻫﻀﻢ ﻣﺨﻠﻮط ﻧﯿﺘﺮﯾﮏ اﺳﯿﺪ و ﭘﺮﮐﻠﺮﯾﮏ اﺳﯿﺪ ﺑﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺣﺮارت اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ )ﻟﯿﻮ و 1ﺑﻪ 3ﺣﺠﻤﯽ .(در ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻋﺼﺎرهﻫﺎي ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه 2015 ﻫﻤﮑﺎران، ﻣﻘﺪار ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪ .ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻧﺪازهﮔﯿﺮي ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در دود ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﻮﺗﻮن، ﭘﺲ از ﺳﻮﺧﺘﻦ ﮐﺎﻣﻞ ﺗﻮﺗﻮن در ﻓﻀﺎي ﺑﺎز )ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻠﻮﮔﯿﺮي از ﺑﺎزﺟﺬب ﮐﺎدﻣﯿﻢ دود ﺗﻮﺗﻮن ﺗﻮﺳﻂ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮش (ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻘﺪار ﮐﺎدﻣﯿﻢ در دود ﺗﻮﺗﻮن ﺑﺪﯾﻦ ﺷﺮح اﻗﺪام ﺷﺪ. ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در دود ﺗﻮﺗﻮن ازﻃﺮﯾﻖ ﺗﻔﺮﯾﻖ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﮔﯿﺎه از ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ ﻫﻮاﯾﯽ ﮔﯿﺎه ﺗﻮﺗﻮن .(2017 ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ )ﭘﯿﻨﺘﻮ و ﻫﻤﮑﺎران، ﺧﺎك ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺟﻬﺖ آزﻣﺎﯾﺶ )ﺟﺪول 17/5 ﯾﮏ (داراي ﺑﺎﻓﺖ ﻟﻮم ﺷﻨﯽ، ﺑﺎ ﮐﺮﺑﻨﺎت ﮐﻠﺴﯿﻢ ﻣﻌﺎدل درﺻﺪ ﺑﻮد.ﮐﻮد ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ ﻣﻮرد آزﻣﺎﯾﺶ ﺑﺎ Ca(H ﻓﺮﻣﻮل ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ درﺻﺪ 44 ﺷﺎﻣﻞ 2PO4)2.H2O ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﺑﻮد 0/12 ﻓﺴﻔﺎت و ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﮐﻞ آن .( وﯾﮋﮔﯽ 2 )ﺟﺪول ﻫﺎي ﻣﻮرد اﻧﺪازه ﮔﯿﺮي ﺑﺮاي ﻫﺮﮔﻠﺪان ﺷﺎﻣﻞ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ و دود ﺗﻮﺗﻮن، ﻏﻠﻈﺖ ﻗﺎﺑﻞ در ﺧﺎك، DTPA ﺟﺬب ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻋﺼﺎرهﮔﯿﺮي  ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺑﺨﺶﻫﺎي ﻣﺤﻠﻮل+ﺗﺒﺎدﻟﯽ اﮐﺴﯿﺪﻫﺎي ﻣﻨﮕﻨﺰ، اﮐﺴﯿﺪ ﻫﺎي آﻫﻦ ﺧﺎك ﺑﻮد ، آﻟﯽ ، ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ .(1988 ) ﺳﯿﻨﮓ و ﻫﻤﮑﺎران، دادهﻫﺎي ﺣﺎﺻﻞ از آزﻣﺎﯾﺶ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﺮم اﻓﺰار Excel آﻧﺎﻟﯿﺰ ﺷﺪ و ﻧﻤﻮدارﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ 9/4 ﻧﺴﺨﻪ SAS رﺳﻢ ﺷﺪ .از آزﻣﻮن ﺗﻮﮐﯽ ﺟﻬﺖ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺗﯿﻤﺎرﻫﺎ در ﺳﻄﺢ ﭘﻨﺞ درﺻﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ و ﺑﺤﺚ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ ﻣﺤﻠﻮل+ﺗﺒﺎدﻟﯽ ﺧﺎك ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري در ﻫﺮ دو ﺧﺎك آﻟﻮده ﺷﺪه و ﻏﯿﺮ آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ، ﻏﻠﻈﺖ اﯾﻦ ﻋﻨﺼﺮ در ﺑﺨﺶ ﻣﺤﻠﻮل+ﺗﺒﺎدﻟﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن داد .(در ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ، ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻮري 5 )ﺟﺪول ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ،NaCl ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺑﺮ ﻟﯿﺘﺮ 1600 آب آﺑﯿﺎري ﺗﺎ ﻣﺤﻠﻮل اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻌﻨﯽ درﺻﺪ از ﮐﺎدﻣﯿﻢ 53 داري ﭘﯿﺪا ﮐﺮد و ﻣﻮﺟﻮد در ﻣﺤﻠﻮل ﺧﺎك ﺑﺎ ﮐﻠﺮ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺗﺸﮑﯿﻞ داد و ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﻣﺤﻠﻮل ﺧﺎك ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري، .(از دﻻﯾﻞ 2005 ، اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺖ )ﻋﺜﻤﺎن و ﻫﻤﮑﺎران اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﺗﺒﺎدل ﮐﺎﺗﯿﻮﻧﯽ در ﻧﻘﺎط ﺟﺬب ﮐﺎدﻣﯿﻢ، اﺛﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﺪرت ﯾﻮﻧﯽ و ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻗﻮي (در 1999) ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺎ ﮐﻠﺮ را ﻧﺎم ﺑﺮد .ﻫﻼل و ﻫﻤﮑﺎران ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺧﻮد ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳﯿﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺧﺎك ﺗﯿﻤﺎر ﺷﺪه ﺑﺎ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻌﻨﯽ NaCl ﻧﻤﮏ دار ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﻣﺤﻠﻮل ﺧﺎك و ﺟﺬب ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ درﺧﺖ ﺳﻮﺑﺎﺑﻞ . (ﺷﺪ Leucaena leucocephala) ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ ﺑﻪ ﺧﺎك آﻟﻮده ﺷﺪه ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ، ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﺤﻠﻮل+ﺗﺒﺎدﻟﯽ در ﺳﻄﻮح ﺷﻮري درﺻﺪ ﮐﺎﻫﺶ 12 و 14/65 ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ 40 و20 ﻧﺸﺎن داد و در ﺧﺎكﻫﺎي ﻏﯿﺮ آﻟﻮده ﺷﺪه ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ اﯾﻦ درﺻﺪ آزﻣﻮن ﺗﻮﮐﯽ 5 ﮐﺎﻫﺶ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ آﻣﺎري در ﺳﻄﺢ .(ﯾﮑﯽ از دﻻﯾﻞ ﮐﺎﻫﺶ ﮐﺎدﻣﯿﻢ 5 ﻣﻌﻨﯽدار ﻧﺒﻮد )ﺟﺪول ﺑﺨﺶ ﻣﺤﻠﻮل+ﺗﺒﺎدﻟﯽ ﺧﺎك در ﻧﺘﯿﺠﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﻮد ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ، را ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ رﺳﻮب ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﻪ ﺷﮑﻞﻫﺎي ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ در ﺑﺨﺶﻫﺎي ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ و ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه ﺧﺎك ﻧﺴﺒﺖ داد ﮐﻪ ﻣﻘﺪار آن ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﯿﻤﺎرﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻮد (ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻨﺪ 2009) .(ﺗﺎورﻧﭽﯿﺴﯿﺖ و ﻫﻤﮑﺎران 5 )ﺟﺪول روز از ﮐﺎرﺑﺮد ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ 60 ﮐﻪ ﭘﺲ از ﮔﺬﺷﺖ ﺑﻪ ﺧﺎك، ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در زه آب ﺧﺮوﺟﯽ ﺧﺎك ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم 306 ﻣﻌﻨﯽداري ﻧﺸﺎن داد )از ﻣﻘﺪار ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم در ﺗﯿﻤﺎر 12 در ﺗﯿﻤﺎر ﮐﻨﺘﺮل ﺑﻪ ﻣﻘﺪار (ﺑﯿﺎن 2017) ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ .(ﺳﺸﺎدري و ﻫﻤﮑﺎران داﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﻮدﻫﺎي ﺣﺎوي ﻓﺴﻔﺎت ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در زه آب ﺧﺮوﺟﯽ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﯽداري ﮐﺎﻫﺶ دﻫﺪ و
درﺻﺪ ﮐﺎﻫﺶ 76/2ﺗﺎ 1/56 ﺗﺤﺮك ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎك ﺑﻪ ﻣﻘﺪار ﭘﯿﺪا ﮐﺮد .آﻧﻬﺎ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت ﺣﺎوي ﻓﺴﻔﺮ اﺛﺮ ﻣﺸﺎﺑﻬﯽ ﺑﺮ ﻏﯿﺮ ﻣﺘﺤﺮك ﮐﺮدن ﺳﺮب و روي در ﺧﺎك داﺷﺖ .ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﻪ و ﺷﻮري اﺛﺮ ﻣﻌﮑﻮﺳﯽ ﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﺤﻠﻮل+ﺗﺒﺎدﻟﯽ ﺧﺎك داﺷﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮي ﮐﻪ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻮري ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﺤﻠﻮل+ﺗﺒﺎدﻟﯽ اﻓﺰاﯾﺶ و ﺑﺎ اﻋﻤﺎل ﮐﻮ ﻓﺴﻔﺎﺗﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد .ﻣﯿﺰان ﮐﺎﻫﺶ در اﺛﺮ ﮐﺎرﺑﺮد ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﻪ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﺮ اﺛﺮ ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري در ﺧﺎك آﻟﻮده ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﺧﺎك ﻏﯿﺮ آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﻮد .ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻋﺼﺎرهﮔﯿﺮي دﻧﺒﺎﻟﻪاي ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ ﻣﺤﻠﻮل+ﺗﺒﺎدﻟﯽ و ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺟﺬب ﺳﻄﺤﯽ ﺷﺪه ذرات ﺑﺎ ﮐﺎرﺑﺮد ﮐﻮد ﺣﺎوي ﻓﺴﻔﺎت و ﺑﻪ وﯾﮋه ﮐﻮد ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ، ﮐﺎﻫﺶ ﻗﺎﺑﻞ (2009 ﺗﻮﺟﻬﯽ ﻧﺸﺎن داد )ﺗﺎورﻧﭽﯿﺴﯿﺖ و ﻫﻤﮑﺎران، ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ ﺧﺎك ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ ﺧﺎكﻫﺎي آﻟﻮده ﺑﺮاﺑﺮ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ 16/82 ﺷﺪه ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ .(ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﻘﺪار ﻏﻠﻈﺖ 5 ﺧﺎك ﻏﯿﺮ آﻟﻮده ﺑﻮد )ﺟﺪول در ﺗﯿﻤﺎر ﻓﺎﻗﺪ ﺷﻮري و ، ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺧﺎك آﻟﻮده ﺷﺪه ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﮐﻪ ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ اﻋﻤﺎل ﺷﺪه ﺑﻮد، در ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺮ 6/9 ﺑﺨﺶ ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ ﺧﺎك ﺑﺎ ﻣﻘﺪار ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﺧﺎك ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ .ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﻮح ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري، ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ در ﻫﺮ دو ﺧﺎك آﻟﻮده و ﻏﯿﺮ آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﮐﺎﻫﺶ اﻧﺪﮐﯽ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ اﯾﻦ ﮐﺎﻫﺶ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ آﻣﺎري ﻣﻌﻨﯽدار ﻧﺒﻮد .ﯾﮑﯽ از دﻻﯾﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﯿﺎن ﮐﺮد اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﻮري ﺳﺒﺐ ﮐﻤﭙﻠﮑﺲ ﺷﺪن ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﻮﺟﻮد در روي ﺳﻄﻮح ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺒﺎدل ذرات ﺑﺎ آﻧﯿﻮن ﮐﻠﺮ ﺷﺪه و آن را ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻣﺤﻠﻮل ﺑﻪ ﻓﺎز ﻣﺤﻠﻮل ﺧﺎك ﻣﯽآورد وﻟﯽ ﺷﻮري اﺛﺮ ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻤﺘﺮي ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ ﮐﺎدﻣﯿﻢ رﺳﻮب ﺷﺪه در ﺑﺨﺶﻫﺎي ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ ﯾﺎ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و از دﻻﯾﻞ آن ﻣﯽﺗﻮان ﻋﻨﻮان داﺷﺖ ﮐﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ اﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻗﻮﯾﺘﺮي ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺒﺎدل دارد و ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﺑﺎ آﻧﯿﻮن ﮐﻠﺮ ﮐﻤﭙﻠﮑﺲ ﺗﺸﮑﯿﻞ دﻫﺪ .از دﻻﯾﻞ دﯾﮕﺮ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﻋﻨﻮان داﺷﺖ، ﭘﺪﯾﺪه ﺗﺒﺎدل ﮐﺎﺗﯿﻮﻧﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ ﺗﺒﺎدل ﮐﺎدﻣﯿﻢ روي ﺳﻄﻮح ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺒﺎدل ﺑﺎ ﮐﺎﺗﯿﻮن ﻣﻮﺟﻮد در آب ﺷﻮر (ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻨﺪ 1391) ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ .ﺧﺎﻧﻤﯿﺮزاﯾﯽ و ﻫﻤﮑﺎران ﮐﻪ ﻓﻘﻂ ﺷﮑﻞ ﻣﺤﻠﻮل+ﺗﺒﺎدﻟﯽ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎك ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻌﻨﯽ داري ﺑﺎ ﺷﻮري ﺧﺎك ﻧﺸﺎن داد .ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ ﺑﻪ ﺧﺎك، ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﺪﮐﯽ ﯾﺎﻓﺖ ﮐﻪ در ﻫﯿﭻ ﮐﺪام از ﺳﻄﻮح ﺷﻮري و آﻟﻮدﮔﯽ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎك، اﯾﻦ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻌﻨﯽدار ﻧﺒﻮد  ﻧﺘﺎﯾﺞ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺮ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎي ﻗﺒﻠﯽ (ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻋﻠﺖ 2004) ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ .رﻧﻼ و ﻫﻤﮑﺎران اﺻﻠﯽ ﻋﺪم ﺗﺤﺮك ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺧﺎكﻫﺎي آﻫﮑﯽ، رﺳﻮب ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺑﺨﺶ ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ ﺧﺎك ﺑﻮد .ﺻﻔﺮي ﺳﯿﻨﺠﺎﻧﯽ و (ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ در ﺧﺎكﻫﺎي 2016) ﺟﻌﻔﺮي ﻣﻨﺼﻒ و pH ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻧﯿﻤﻪ ﺧﺸﮏ ﺑﺎ درﺻﺪ ﻣﺎده آﻟﯽ و رس ﮐﻢ و درﺻﺪ ﮐﺮﺑﻨﺎت ﮐﻠﺴﯿﻢ ﺑﺎﻻ، ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺟﺬب ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﮐﺎﻫﺶ ﭘﯿﺪا ﮐﺮد و ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺑﺨﺶﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺟﺬب ﮐﻤﺘﺮ )ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ و ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه (ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪ . ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ آﻟﯽ ﺧﺎك ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻮري ﺧﺎك، ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺑﺨﺶ آﻟﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد و در ﺧﺎكﻫﺎي آﻟﻮده ﺷﺪه ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ، ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر 20 ﺑﻪ 0 ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري از ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻌﻨﯽدار در ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ آﻟﯽ ﺧﺎك ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ .(ﯾﮑﯽ از دﻻﯾﻞ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع را ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ رﺷﺪ 5 )ﺟﺪول و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﻤﺘﺮ رﯾﺸﻪ ﮔﯿﺎه ﺗﻮﺗﻮن در ﺧﺎك ﺷﻮر ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺎك ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﺷﻮري ﻧﺴﺒﺖ داد .رﯾﺸﻪ ﮔﯿﺎه ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت آﻟﯽ در ﻣﺤﯿﻂ اﻃﺮف رﯾﺸﻪ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﺎده آﻟﯽ ﺧﺎك و اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻬﻢ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ آﻟﯽ ﺧﺎك ﺷﻮد .ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﻮح آﻟﻮدﮔﯽ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎك، درﺻﺪ در ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ آﻟﯽ 5 اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻌﻨﯽداري در ﺳﻄﺢ (ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻨﺪ 1386) ﺧﺎك ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ .رﺟﺎﯾﯽ و ﮐﺮﯾﻤﯿﺎن ﮐﻪ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﻮح ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎك، ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺷﮑﻞ آﻟﯽ ﺧﺎك اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻌﻨﯽداري ﻧﺸﺎن داد . ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ اﮐﺴﯿﺪﻫﺎي آﻫﻦ ﺑﯽ ﺷﮑﻞ و اﮐﺴﯿﺪﻫﺎي ﻣﻨﮕﻨﺰ ﺧﺎك ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﻮح ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري، در ﻫﯿﭻ ﮐﺪام از ﺧﺎكﻫﺎي آﻟﻮده و ﻏﯿﺮ آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ، ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽداري در ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ اﮐﺴﯿﺪ ﻫﺎي آﻫﻦ و اﮐﺴﯿﺪﻫﺎي (ﻧﺸﺎن 1391) ﻣﻨﮕﻨﺰ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ .ﺧﺎﻧﻤﯿﺮزاﯾﯽ و ﻫﻤﮑﺎران دادﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻌﻨﯽداري ﺑﯿﻦ ﺷﻮري و ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ اﮐﺴﯿﺪﻫﺎي آﻫﻦ و ﻣﻨﮕﻨﺰ در ﺧﺎك و ﺟﻮد ﻧﺪارد . ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﻮح ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎك، ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ- داري در ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ اﮐﺴﯿﺪ ﻣﻨﮕﻨﺰ و اﮐﺴﯿﺪ آﻫﻦ (ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ 1386) ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ .رﺟﺎﯾﯽ و ﮐﺮﯾﻤﯿﺎن ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺑﺮ 15 اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﻮح ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎك از ﺻﻔﺮ ﺑﻪ ﮐﯿﻠﻮ ﮔﺮم ﺧﺎك، ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺑﺨﺶ اﮐﺴﯿﺪﻫﺎي آﻫﻦ و ﻫﻔﺘﻪ از ﺧﻮاﺑﺎﻧﺪن 16 اﮐﺴﯿﺪﻫﺎي ﻣﻨﮕﻨﺰ ﭘﺲ از ﮔﺬﺷﺖ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎ، اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻌﻨﯽداري ﻧﺸﺎن داد و اﯾﻦ اﻓﺰاﯾﺶ ﻫﺎ ﺑﻪ درﺻﺪ ﺑﻮد .در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺗﯿﻤﺎرﻫﺎي 337/5 و 130/7 ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻣﻮرد اﻧﺪازهﮔﯿﺮي ﻏﻠﻈﺖ اﮐﺴﯿﺪﻫﺎي آﻫﻦ ﻣﺘﺒﻠﻮر ﮐﻤﺘﺮ از ﺣﺪ ﺗﺸﺨﯿﺺ دﺳﺘﮕﺎه ﺑﻮد و ﺑﻨﺎﺑﺮ اﯾﻦ ﮔﺰارش ﻧﺸﺪ.
ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه ﺧﺎك ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﻮح ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎك، ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺑﺨﺶ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه در ﺧﺎكﻫﺎي آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺎكﻫﺎي ﻏﯿﺮ آﻟﻮده، اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻌﻨﯽداري ﭘﯿﺪا ﮐﺮد و 20 ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه در ﺷﻮري – ﻣﯿﻠﯽ 2/49 ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر و ﺣﺎوي ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ .(ﺑﺎ ﮐﺎرﺑﺮد ﮐﻮد 5 ﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ )ﺟﺪول ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ در ﺧﺎك، در ﻫﺮ دو ﺧﺎك آﻟﻮده و ﻏﯿﺮ ، آﻟﻮده ﺷﺪه ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ اﯾﻦ .(واﺗﺮﻟﻮت و ﻫﻤﮑﺎران 5 اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻌﻨﯽدار ﻧﺒﻮد )ﺟﺪول (ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت ﺣﺎوي ﻓﺴﻔﺎت 2017) ﺑﻪ ﺧﺎكﻫﺎي ،( )دي آﻣﻮﻧﯿﻮم ﻓﺴﻔﺎت و ﻫﯿﺪروﮐﺴﯽ آﭘﺎﺗﯿﺖ آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ، ﻣﻘﺪار ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه و ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ ﺧﺎك اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺖ در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺒﺎدل (1386) و ﺑﺨﺶ ﻣﺤﻠﻮل، ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺖ .رﺟﺎﯾﯽ و ﮐﺮﯾﻤﯿﺎن ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ در ﺑﺎﻓﺖ ﻟﻮﻣﯽ ﺷﻨﯽ ﻣﻘﺪار ﺑﯿﺸﺘﺮي از ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﻪ ﮐﺎر رﻓﺘﻪ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﺑﺎﻓﺖ ﻟﻮﻣﯽ رﺳﯽ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻣﺤﻠﻮل +ﺗﺒﺎدﻟﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ .آﻧﻬﺎ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻋﻨﻮان داﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻧﮕﻬﺪاري ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﺨﺶ ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ ﺑﻮد و در اﮐﺜﺮ ﺗﯿﻤﺎرﻫﺎ ﭘﺲ از اﻓﺰودن ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﻪ ﺧﺎك ﺑﯿﺶ . درﺻﺪ اﯾﻦ ﻓﻠﺰ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ و آﻟﯽ رﺳﻮب ﻧﻤﻮد 80 از (ﺑﯿﺎن ﮐﺮدﻧﺪ ﮐﻪ در ﻏﻠﻈﺖﻫﺎي 2004) رﻧﻼ و ﻫﻤﮑﺎران ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﺧﺎك، ﻏﻠﻈﺖ 10 ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺑﺨﺶ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺖ. در (ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﮔﯿﺎه ﭘﺎﻻﯾﯽ 1999) ﺗﺤﻘﯿﻘﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﯿﺘﺮ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﻼت ﮐﻨﻨﺪهﻫﺎ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻓﻠﺰات ﺳﻨﮕﯿﻦ ﻣﻮﺟﻮد در ﺧﺎكﻫﺎي آﻟﻮده ﺑﻪ ﺷﮑﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﯿﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺷﺴﺘﺸﻮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ )ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺒﺎدل + ﺷﮑﻞ ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ +ﺷﮑﻞ اﮐﺴﯿﺪي (اﻣﺎ ﻓﻠﺰاﺗﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﮐﺎدﻣﯿﻢ، ﻣﻨﮕﻨﺰ و آﻫﻦ ﺑﻪ ﺷﮑﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻤﺘﺮ ﺗﻮﺳﻂ اﺳﯿﺪ ﺷﺴﺘﺸﻮ داده ﻣﯽﺷﻮد . در ﺧﺎك DTPA ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﻋﺼﺎرهﮔﯿﺮي ﺑﺎ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﻮح ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري از ﺻﻔﺮ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺬب ،NaCl ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر 40 و 20ﺑﻪ – ﻋﺼﺎرهﮔﯿﺮي ﺷﺪه ﺑﻮد، در ﺧﺎك DTPA ﮔﯿﺎه ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻫﺎي آﻟﻮده ﺷﺪه ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﮐﻪ ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﻪ درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮده درﺻﺪ و در ﺧﺎكﻫﺎي 59/21 و 19/73 ﺑﻮدﻧﺪ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﮐﻪ ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﻪ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﮑﺮده ﺑﻮدﻧﺪ ﺑﻪ درﺻﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ )ﺷﻮري 55 و 33/75 ﺗﺮﺗﯿﺐ، ﺻﻔﺮ (اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻌﻨﯽداري ﻧﺸﺎن داد .در ﺧﺎكﻫﺎي ﻏﯿﺮ آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻮري، اﯾﻦ اﻓﺰاﯾﺶ ﻏﻠﻈﺖ ﻣﻌﻨﯽدار ﻧﺒﻮد  ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت دﯾﮕﺮ ﻧﯿﺰ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﻮري ﺣﺎﺻﻞ از ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺟﺬب ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺧﺎك و ﺟﺬب ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺗﻮﺳﻂ ﮔﯿﺎﻫﺎن ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﺪ )ﻣﮏ ﻻﮔﻠﯿﻦ و ؛ ﻋﺜﻤﺎن و 2004 ؛ وﮔﻠﺮ ﺑﯿﺘﻮن و ﻫﻤﮑﺎران، 1994ﻫﻤﮑﺎران، .(ﻣﺤﻘﻘﺎن در 2012 ؛ ﻟﯽ و ﻫﻤﮑﺎران، 2005ﻫﻤﮑﺎران، ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎي ﺧﻮد ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳﯿﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﻏﻠﻈﺖ ﺑﺎﻻي ﯾﻮن ﮐﻠﺮ در ﺧﺎكﻫﺎي ﺷﻮر ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت ﭘﺎﯾﺪار CdCl و CdCl20 + ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ و ﺗﺤﺮك ﮐﺎدﻣﯿﻢ را در ﺧﺎك اﻓﺰاﯾﺶ دﻫﻨﺪ 1واﺟﺬﺑﯽ .(ﺑﺎ 2007؛ ﻧﻮرول و ﻫﻤﮑﺎران، 2005 )ﻋﺜﻤﺎن و ﻫﻤﮑﺎران، ﮐﺎرﺑﺮد ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ، ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺬب ﻋﺼﺎره- ﮔﯿﺮي ﺷﺪه ﺑﺎ در ﭘﺎﯾﺎن آزﻣﺎﯾﺶ ﮐﺎﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ DTPA اﯾﻦ ﮐﺎﻫﺶ در ﺧﺎكﻫﺎي آﻟﻮده ﺷﺪه ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺷﻮري 2/41 و 14/95 ،5 ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ 40 و 20ﺻﻔﺮ، ﻣﯿﻠﯽﻣﻮﻻر ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري 20 درﺻﺪ ﺑﻮد .ﻓﻘﻂ در ﺳﻄﺢ و در ﺧﺎك آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ اﯾﻦ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻌﻨﯽدار ﺑﻮد و در .(1 ﺳﺎﯾﺮ ﺳﻄﻮح ﺷﻮري، ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻌﻨﯽدار ﻧﺸﺪ )ﺷﮑﻞ ﮐﺎﻫﺶ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺬب در ﭘﺎﯾﺎن آزﻣﺎﯾﺶ در ﻧﺘﯿﺠﻪ اﻋﻤﺎل ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ را ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ رﺳﻮب ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﺤﻠﻮل ﺧﺎك ﺗﻮﺳﻂ ﻓﺴﻔﺎت ﻣﻮﺟﻮد در ﮐﻮد ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت (در Zn) ﺗﺮﯾﭙﻞ ﻧﺴﺒﺖ داد .ﮐﺎﻧﯽﻫﺎي ﺣﺎوي ﻓﺴﻔﺮ و روي ﺧﺎك ﺳﺒﺐ رﺳﻮب ﮐﺎدﻣﯿﻢ و ﮐﺎﻫﺶ ﺟﺬب ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﯽﺷﻮد (ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﮐﻪ 2017) .(ﮔﯿﻮ و ﻫﻤﮑﺎران 2000 )ﮐﯿﺨﺎم، ﮐﺎرﺑﺮد ﮐﻮدﻫﺎي ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﮐﻮدﻫﺎ، ﺳﺒﺐ ﮐﺎﻫﺶ . در ﺧﺎك ﺷﺪ DTPA ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﻋﺼﺎرهﮔﯿﺮي ﺑﺎ درﺻﺪ آزﻣﻮن ﺗﻮﮐﯽ ﻣﻌﻨﯽدار ﻧﯿﺴﺖ .ﻫﺮ ﻋﺪد 5 در ﺳﻄﺢ . ﺗﮑﺮار ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ 4 ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ 1 . Desorption
ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ و دود ﺗﻮﺗﻮن ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﺗﻮﺗﻮن و دود ﺣﺎﺻﻞ از آن ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻮري، اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺖ .در ﺷﻮري ﺻﻔﺮ ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر و در ﺧﺎكﻫﺎي آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ، ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ- داري در ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﺗﻮﺗﻮن ﺑﯿﻦ ﺧﺎﮐﯽ ﮐﻪ ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮده و ﺧﺎﮐﯽ ﮐﻪ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﮑﺮده ﺑﻮد، .(ﺑﺮ ﻫﻤﮑﻨﺶ دو ﻋﺎﻣﻞ ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ 2 ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ )ﺷﮑﻞ و ﺷﻮري ﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ و دود ﺗﻮﺗﻮن ﺑﯿﺸﺘﺮ از اﺛﺮ ﻫﺮ ﮐﺪام از ﻋﻮاﻣﻞ ﺷﻮري و ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﺑﻮد .در ﺧﺎكﻫﺎي ﻓﺎﻗﺪ آﻟﻮدﮔﯽ ﮐﺎدﻣﯿﻢ، ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽداري در ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﻮﺟﻮد در ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﺗﻮﺗﻮن در ﺷﻮري ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ .ﺗﻨﻬﺎ اﻓﺰاﯾﺶ 20 ﻣﻌﻨﯽدار در ﺗﯿﻤﺎرﻫﺎي آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ و در ﺷﻮريﻫﺎي ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر ﮐﻪ ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮده ﺑﻮدﻧﺪ ﺑﺎ 40و ﺗﯿﻤﺎرﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﮑﺮده ﺑﻮدﻧﺪ، ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ .ﮐﺎرﺑﺮد ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ در ﺧﺎك ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺑﺨﺶ ﻫﻮاﯾﯽ ﮔﯿﺎه ﺗﻮﺗﻮن و ﺑﺎﻟﻄﺒﻊ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﮔﯿﺎه ﺷﺪ .ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ اﻓﺰاﯾﺶ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر در 40 ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ در ﻧﺘﯿﺠﻪ اﻋﻤﺎل ﮐﻮد، در ﺷﻮري ﺧﺎك آﻟﻮده ﺷﺪه ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ و دﻟﯿﻞ آن اﺛﺮ ﻓﺰاﯾﻨﺪه ﻋﺎﻣﻞ ﺷﻮري و ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ ﺑﺮ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در ﺑﺨﺶ ﻫﻮاﯾﯽ ﮔﯿﺎه ﺗﻮﺗﻮن و ﺑﺎﻟﻄﺒﻊ ﺑﺮ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﺗﻮﺗﻮن ﺑﻮد . ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﻘﺪار ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﺗﻮﺗﻮن ﺑﻪ ﻣﻘﺪار ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم در ﺗﯿﻤﺎر ﺧﺎك آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ 10/8 ﻣﯿﻠﯽ 40 ﮐﻪ ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﻤﻮده ﺑﻮد و در ﺷﻮري ﻣﻮﻻر آب آﺑﯿﺎري ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ .ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﻗﺒﻼً ﺑﯿﺎن ﺷﺪ ﺑﺎ DTPA اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻮري ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﻋﺼﺎره ﮔﯿﺮي ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ و ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺟﺬب ﺗﻮﺳﻂ ﮔﯿﺎه و ﻏﻠﻈﺖ آن در ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﺗﻮﺗﻮن ﻧﯿﺰ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن دﻫﺪ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در دود ﺗﻮﺗﻮن از ﺗﻔﺮﯾﻖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﻮﺟﻮد در ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﮔﯿﺎه از ﻏﻠﻈﺖ ﻣﻮﺟﻮد در وزن ﺧﺸﮏ ﻫﻮاﯾﯽ ﮔﯿﺎه ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ .ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﻮح ﺷﻮري، ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در دود ﺗﻮﺗﻮنﻫﺎي ﭘﺮورش ﯾﺎﻓﺘﻪ در ﺧﺎك آﻟﻮده، اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺖ و ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ اﯾﻦ اﻓﺰاﯾﺶ در ﺧﺎكﻫﺎي آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﻮد .ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻣﯿﻠﯽ 40 دود ﺗﻮﺗﻮن در ﺧﺎك آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ و در ﺷﻮري
35/7 ﻣﻮﻻر ﮐﻪ ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮده ﺑﻮد ﺑﺎ ﻣﻘﺪار ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ و در ﺧﺎكﻫﺎي ﻏﯿﺮ آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻮري ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در دود ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر 40 ﺗﻮﺗﻮن اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻓﻘﻂ در ﺷﻮري ﻣﯿﻠﯽﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم 30/23 و ﺣﺎوي ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﻣﻘﺪار ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻌﻨﯽ داري ﻧﺸﺎن داد ﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﻮح ﺷﻮري، ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در دود ﺗﻮﺗﻮنﻫﺎي ﭘﺮورش ﯾﺎﻓﺘﻪ در ﺧﺎك آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ، اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻌﻨﯽداري ﯾﺎﻓﺖ در ﺧﺎكﻫﺎي ﻏﯿﺮ آﻟﻮده ﺑﻪ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻮري ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در دود ﺗﻮﺗﻮن اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر و ﺣﺎوي 40 داد ﮐﻪ اﯾﻦ اﻓﺰاﯾﺶ ﻓﻘﻂ در ﺷﻮري ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﻣﻌﻨﯽداري ﺑﻮد .ﭘﯿﺎدي و (ﺣﻀﻮر ﻣﺸﺘﻘﺎت ﮐﺎدﻣﯿﻢ را ﺑﻪ ﺷﮑﻞﻫﺎي 2015)ﻫﻤﮑﺎران آﻟﯽ- ﻓﻠﺰي در دود ﺗﻮﺗﻮن ﺳﯿﮕﺎر را ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻨﺪ و آﻧﻬﺎ ﻧﻤﻮﻧﻪ، 568 ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻣﻘﺪار ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺳﺮب و آرﺳﻨﯿﮏ را در ﻧﺎﻧﻮ ﮔﺮم ﺑﻪ ازاي ﻫﺮ ﺳﯿﮕﺎر 3/5 و12/5 ،18/2 ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ
ﮔﺰارش ﻧﻤﻮدﻧﺪ .ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ در دود ﺗﻮﺗﻮن در اﯾﻦ آزﻣﺎﯾﺶ ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﺑﻮد و اﯾﻦ ﺧﻮد ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺟﺬب ﺷﺪه در ﮔﯿﺎه ﺗﻮﺗﻮن ﻃﯽ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺳﻮﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﻓﺎز ﮔﺎزي ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽﺷﻮد و ﺧﻄﺮ ﺟﺬب ﮐﺎدﻣﯿﻢ از ﻃﺮﯾﻖ اﺳﺘﻨﺸﺎق دود ﺗﻮﺗﻮن را ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮي ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻮري ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ و دود ﺗﻮﺗﻮن اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﻘﺪار ﻏﻠﻈﺘﯽ در ﻣﯿﻠﯽ ﻣﻮﻻر ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ . ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﺷﻮري آب آﺑﯿﺎري از اﺛﺮ ﻫﺮ ﮐﺪام از ﻋﻮاﻣﻞ ﺷﻮري و آب آﺑﯿﺎري ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ دود ﺗﻮﺗﻮن و ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ آن ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻮد .ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﻮد ﻓﺴﻔﺎﺗﯽ، ﮐﺎﻫﺶ و DTPA ﻋﺼﺎرهﮔﯿﺮي ﺑﺎ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه ﺧﺎك اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن داد .ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺳﻬﻢ ﻏﻠﻈﺖ ﮐﺎدﻣﯿﻢ اﺿﺎﻓﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺧﺎك در ﺑﺨﺶ ﮐﺮﺑﻨﺎﺗﯽ و ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﻏﻠﻈﺖ در ﺑﺨﺶ ﻣﺤﻠﻮل+ﺗﺒﺎدﻟﯽ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ .ﮐﻮد دﻫﯽ ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ در ﺷﻮريﻫﺎي ﺑﺎﻻ ﺧﻄﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﻏﻠﻈﺖ آن را در دودﺗﻮﺗﻮن ﺗﺸﺪﯾﺪ ﻣﯽﮐﻨﺪ .ﻋﺎﻣﻞ ﺷﻮري و ﮐﻮد ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ روﻧﺪ ﻣﻌﮑﻮﺳﯽ ﺑﺮ ﮐﺎدﻣﯿﻢ ﺑﺨﺶ ﻣﺤﻠﻮل+ﺗﺒﺎدﻟﯽ وﮐﺎدﻣﯿﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺬب ﻋﺼﺎرهﮔﯿﺮي ﺷﺪه ﺧﺎك داﺷﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻃﻮري ﮐﻪ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻮري، DTPA ﺑﺎ اﯾﻦ ﻏﻠﻈﺖﻫﺎ اﻓﺰاﯾﺶ و ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﻮد ﺳﻮﭘﺮ ﻓﺴﻔﺎت ﺗﺮﯾﭙﻞ، ﮐﺎﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد.

410373973a86f852078166f2e04e070dded9d407 335 - اثرات تنش شوری آب، کود فسفاتی بر شکل های مختلف کادمیم در خاک زیر کشت توتون را شرح دهید .77d0910a92d7fb8819ce56ccb08d0237f931ca44 335 - اثرات تنش شوری آب، کود فسفاتی بر شکل های مختلف کادمیم در خاک زیر کشت توتون را شرح دهید .114a4a87934d5889f2e247a4acb0bfd1fe3b3600 335 - اثرات تنش شوری آب، کود فسفاتی بر شکل های مختلف کادمیم در خاک زیر کشت توتون را شرح دهید .c389d10442e3aa4fb787d6c46ed2a5cb72f49a62 335 - اثرات تنش شوری آب، کود فسفاتی بر شکل های مختلف کادمیم در خاک زیر کشت توتون را شرح دهید .

منبع : نشریه پژوهش های خاک

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو )
مشخصات کود های میکرو
یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است .
میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند :
آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید .
جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی :
با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود.

کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو)
مشخصات کود های ماکرو
در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم .
معرفی عناصر کود ماکرو :
کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود .

حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید .

کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا )

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید .

جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید .

جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 7, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1863 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات