اتيون گل سم چیست وموارد مصرف آن؟

1

 اتیون گل سم چیست وموارد مصرف آن؟
تجارت یا نام های دیگر
نام های تجاری شامل Ethanox ، Ethiol ، Hylemox ، Nialate ، Rhodiacide ، Rhodocide ، RP-Thion ، Tafethion ، Vegfru Fosmite است.
مقدمه
اتیون یک آفت کش ارگانوفسفات است که برای از بین بردن شته ها ، کنه ها ، پولک ها ، تریپس ، برگ برگ ، کتان و لاروهای تغذیه ای محلول پاشی استفاده می شود. ممکن است در طیف وسیعی از محصولات غذایی ، الیافی و زینتی ، از جمله محصولات گلخانه ای ، چمنزارها و چمن ها استفاده شود. اتیون اغلب در مرکبات و سیب استفاده می شود ( 1 ، 5 ). این ماده با روغن مخلوط شده و روی درختان خفته پاشیده می شود تا تخمها و فلس ها را از بین ببرد. اتیون ممکن است در گاو نیز استفاده شود. این ماده در گرد و غبار ، کنسانتره امولسیون پذیر ، محلول امولسیون پذیر ، فرمولاسیون دانه ای و پودر مرطوب وجود دارد. محصولات حاوی اتیون باید دارای علامت “اخطار” باشند ( 2 ). EPA فواصل ورود مجدد را بسته به نوع محصول از 2 تا 30 روز تعیین کرده است ( 8 ).

اتیون یکی از دسته حشره کش هایی است که از آن به عنوان ارگانوفسفات یاد می شود. این مواد شیمیایی با تداخل در فعالیت های کولین استراز ، آنزیمی که برای عملکرد صحیح سیستم های عصبی انسان و حشرات ضروری است ، عمل می کنند. برای توضیح بیشتر در مورد این موضوع ، لطفاً به خلاصه اطلاعات سم شناسی در مورد مهار کولین استراز مراجعه کنید.
اثرات سم شناسی
سمیت حاد
اتیون در اثر استنشاق ، قرار گرفتن در معرض پوست و بلع بسیار سمی است. مانند اکثر ارگانوفسفرها ، اتیون به راحتی از طریق پوست جذب می شود. پوستی که با این ماده تماس پیدا کرده است باید بلافاصله با آب و صابون شسته شود و کلیه لباسهای آلوده از بین بروند. ممکن است باعث سوختگی در اثر تماس شود ( 11 ). اتیون در دمای طبیعی تقریباً فرار نیست ، اما وقتی از آن به عنوان اسپری استفاده می شود ، به راحتی استنشاق می شود ( 14 ). در صورت استنشاق اتیون ، آبریزش بینی و احساس گرفتگی در قفسه سینه از شکایات رایج است ( 12)) افرادی که بیماری های تنفسی دارند ، اخیراً در معرض مهارکننده های کولین استراز ، اختلال در تولید کولین استراز یا نقص عملکرد کبدی هستند ممکن است در معرض خطر قرار گرفتن در معرض اتیون قرار بگیرند. دمای بالای محیط یا قرار گرفتن اتیون در معرض نور مرئی یا اشعه ماورا بنفش ممکن است سمیت آن را افزایش دهد ( 6 ).

اتیون ممکن است برای چشم بسیار تحریک کننده باشد. این باعث ایجاد التهاب و قرمزی جزئی در چشم و پوست شد که هر دو ظرف 48 ساعت برطرف شدند. اتیون حساس کننده پوست نیست ( 8 ).

حشره کش های ارگانوفسفره مهارکننده های کولین استراز هستند. آنها در تمام مسیرهای تماس بسیار سمی هستند. هنگام استنشاق ، اولین اثرات معمولاً تنفسی است و ممکن است شامل خونریزی یا آبریزش بینی ، سرفه ، ناراحتی قفسه سینه ، نفس دشوار یا کوتاه نفس ، و خس خس سینه به دلیل انقباض یا مایع اضافی در لوله های برونش باشد. تماس پوست با ارگانوفسفاتها ممکن است باعث تعریق موضعی و انقباضات غیرارادی عضلات شود. تماس چشمی باعث درد ، خونریزی ، اشک ، انقباض مردمک چشم و تاری دید می شود. به دنبال قرار گرفتن در معرض هر مسیر ، ممکن است اثرات سیستمیک دیگر در عرض چند دقیقه شروع شود یا تا 12 ساعت به تأخیر بیفتد. اینها ممکن است شامل رنگ پریدگی ، حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال ، گرفتگی شکم ، سردرد ، سرگیجه ، درد چشم ، تاری دید ، انقباض یا گشاد شدن مردمک چشم ، اشک ، ترشح بزاق ، تعریق ، و سردرگمی مسمومیت شدید بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد ، ایجاد عدم هماهنگی ، اختلال در گفتار ، از دست دادن رفلکس ، ضعف ، خستگی ، انقباضات غیرارادی عضلات ، کشیدگی ، لرزش زبان یا پلک ها و در نهایت فلج اندام های بدن و عضلات تنفسی. در موارد شدید نیز ممکن است اجابت مزاج یا ادرار غیر ارادی ، روان پریشی ، ضربان قلب نامنظم ، بیهوشی ، تشنج و کما وجود داشته باشد. مرگ ممکن است ناشی از نارسایی تنفسی یا ایست قلبی باشد ( در موارد شدید نیز ممکن است اجابت مزاج یا ادرار غیر ارادی ، روان پریشی ، ضربان قلب نامنظم ، بیهوشی ، تشنج و کما وجود داشته باشد. مرگ ممکن است ناشی از نارسایی تنفسی یا ایست قلبی باشد ( در موارد شدید نیز ممکن است اجابت مزاج یا ادرار غیر ارادی ، روان پریشی ، ضربان قلب نامنظم ، بیهوشی ، تشنج و کما وجود داشته باشد. مرگ ممکن است ناشی از نارسایی تنفسی یا ایست قلبی باشد (6 )

برخی از ارگانوفسفرها ممکن است علائم تأخیری را شروع کنند که از 1 تا 4 هفته پس از قرار گرفتن در معرض حاد شروع می شود و ممکن است علائم فوری ایجاد نکند. در چنین مواردی ممکن است بی حسی ، سوزن سوزن شدن ، ضعف و گرفتگی در اندام تحتانی ظاهر شده و به سمت عدم هماهنگی و فلج پیش رود. بهبود ممکن است طی ماهها یا سالها اتفاق بیفتد ، اما برخی از خسارتهای باقی مانده همچنان باقی خواهند ماند ( 6 ).

به مقدار ماده شیمیایی کشنده برای نیمی از (50٪) از حیوانات تجربی تغذیه شده با ماده ، دوز کشنده خوراکی حاد آن پنجاه یا LD50 گفته می شود. LD50 خوراکی برای اتیون خالص در موشها mg / kg 208 است. LD50 خوراکی برای اتیون فنی در موش صحرایی 13 تا 191 میلی گرم در کیلوگرم و 40 میلی گرم در کیلوگرم در موش و خوکچه هندی است ( 2 ، 6 ). LD50 پوستی در موشهای صحرایی 62 میلی گرم در کیلوگرم ، 915 میلی گرم در کیلوگرم در خوکچه هندی و 890 میلی گرم در کیلوگرم در خرگوش است ( 6 ).

غلظت کشنده پنجاه یا LC50 ، غلظت ماده شیمیایی در هوا یا آب است که نیمی از حیوانات آزمایشی را که برای مدت زمان مشخصی در معرض آن قرار دارند می کشد. LC50 4 ساعته برای اتیون در موشهای صحرایی 864/0 میلی گرم در لیتر است ( 2 ).
سمیت مزمن
در یک مطالعه مسمومیت مزمن با موشهایی که به مدت 18 ماه 0 ، 0.1 ، 0.2 یا 2 میلی گرم / کیلوگرم در روز تغذیه کردند ، در گروه با دوز بالا میزان کولین استراز کاهش یافت. هیچ اثر سمی دیگری مشاهده نشد. NOEL برای این مطالعه mg / kg 0.2 بود ( 9 ).

تماس مکرر یا طولانی مدت با ارگانوفسفاتها ممکن است در اثر مواجهه حاد از جمله علائم تأخیری تأثیر بگذارد. سایر عوارض گزارش شده در کارگران که به طور مکرر در معرض خطر قرار می گیرند شامل اختلال در حافظه و تمرکز حواس ، از بین بردن سوions اضطراب ، افسردگی شدید ، تحریک پذیری ، گیجی ، سردرد ، مشکلات گفتاری ، تاخیر در واکنش ، کابوس ، خواب پیاده روی و خواب آلودگی یا بی خوابی است. یک بیماری مانند آنفلوانزا همراه با سردرد ، حالت تهوع ، ضعف ، از دست دادن اشتها و بی حالی نیز گزارش شده است ( 6 ).
اثرات تولید مثل
یک مطالعه تولید مثل 3 نسل با موشهایی که دوزهای غذایی بالای 1.25 میلی گرم در کیلوگرم در روز داشتند ، هیچ اثر باروری مربوط به اتیون را نشان نداد ( 8 ، 9 ). با ورود به جریان خون ، اتیون ممکن است از جفت عبور کند ( 6 ).
اثرات تراتوژنیک
هنگامی که در روزهای 6 تا 15 بارداری دوزهای 0 ، 0.2 ، 0.6 یا 2.5 میلی گرم بر کیلوگرم به موش ها داده شد ، اثرات رشد فقط در بالاترین دوز آزمایش شده مشاهده شد. در جنین های گروه با دوز بالا ، میزان افزایش استخوان تاخیری استخوان های بزرگتر افزایش یافت. NOEL رشد در این مطالعه 0.6 میلی گرم در کیلوگرم بود. هنگامی که در روزهای 6 تا 18 بارداری دوز 0 ، 0/6 ، 4/2 یا 6/9 میلی گرم بر کیلوگرم به خرگوش ها داده شد ، جنین هایی که بالاترین دوز آزمایش شده را داشتند ، افزایش افزایش استخوان های جوش خورده جناغ را نشان دادند. NOEL رشد در این مطالعه 2.4 میلی گرم در کیلوگرم بود ( 9 ).
اثرات جهش زا
سنجش جهش ژنی ، انحراف کروموزومی ساختاری و سنتز DNA برنامه ریزی نشده نشان می دهد که اتیون جهش زا نیست ( 8 و 9 ).
اثرات سرطان زایی
اتیون در موش ها و موش ها سرطان زا نبود ( 8 ). هیچ افزایشی در بروز تومورها در موشهایی که با دوزهای غذایی تا 2 میلی گرم در کیلوگرم در روز به مدت 18 ماه تغذیه می شوند ، مشاهده نشد. هیچ شواهدی از سرطان زایی در موشهایی که با دوزهای غذایی حداکثر 2/1 میلی گرم در کیلوگرم در روز به مدت 2 سال تغذیه شده بودند مشاهده نشد ( 9 ).
سمیت اعضای بدن
اتیون در درجه اول از طریق مهار کولین استراز بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد ، که توسط آن غیرفعال سازی کولین استراز وجود دارد ، آنزیمی که برای عملکرد صحیح عصب مورد نیاز است.
سرنوشت در انسان و حیوانات
ادبیات بررسی شده خاص نیست ، اما اخلاق اخلاقی احتمالاً به همان روش کلی دیگر ارگانوفسفره ها تخریب می شود.
اثرات اکولوژیکی
اثرات بر روی پرندگان
اتیون بسته به نوع آن برای پرندگان عملاً غیر سمی بسیار سمی است. اتیون برای پرندگان آواز بسیار سمی است (LD50 در مرغهای سیاه بال قرمز 45 میلی گرم در کیلوگرم است). این ماده برای پرندگان با اندازه متوسط ​​مانند بلدرچین بوبوایت (LD50 8/128 میلی گرم در کیلوگرم) و سارها (> 304 میلی گرم در کیلوگرم) سمی است. اتیون عملاً برای پرندگان بزرگ شکارچی کوهستانی (قرقاول گردن حلقه ای) و پرندگان آبزی (اردک اردک کوهی) سمی نیست ( 9 ).

از آنجا که اتیون در محیط پایدار است و به دلیل اینکه در بافتهای گیاهی و حیوانی ذخیره می شود ، EPA نگران است که اتیون ممکن است بر تولید مثل پرندگان تأثیر منفی بگذارد. سازمان حفاظت محیط زیست فراخوانی مطالعات درباره اثرات اتیون در تولید مثل پرندگان را خواستار شده است ( 9 ).
اثرات بر موجودات آبزی
اتیون برای آب شیرین و ماهی های دریایی و بی مهرگان آب شیرین بسیار سمی است ( 7 ، 8 ). LC50 96 ساعته برای اتیون در ماهی قزل آلای رنگین کمان 500 ug / l است ( 2 ). LC50 حاد در سیلورسایدهای اقیانوس اطلس 49 ppb ، 49 ppb در bluegill sunfish ، و در 720 ppb ماهی قزل آلای بریده بریده و گیاهان تخت مسطح است. LD50 برای بی مهرگان آب شیرین بسته به نوع ، 05/0 تا 7/7 ppb است و برای بی مهرگان دریایی و رودخانه ای 5/6 تا 49 ppb است. اتیون در بافت ماهی جمع می شود (8 ، 9).
اثرات روی سایر گونه های غیر هدف
اتیون عملاً برای زنبورهای عسل سمی نیست. LD50 آن 20.55 ug / bee است ( 8 ، 9 ).
سرنوشت محیط زیست
متابولیت اصلی اتیون دی اکسید کربن است ( 8 ).
تجزیه مواد شیمیایی در خاک و آبهای زیرزمینی
اتیون به شدت به ذرات خاک جذب می شود و تقریباً در آب حل نمی شود. بنابراین بعید است آبهای زیرزمینی شسته یا آلوده شود ( 3 ). در خاک ، اتیون در معرض تخریب میکروبی است. در برابر هیدرولیز مقاوم است ، مگر در شرایط قلیایی (pH 9 یا بالاتر) ( 4 ، 8 ). اتیون در اسیدها و بازها تجزیه می شود. خیلی آرام در هوا شکسته می شود ( 7 ).

در شرایط آزمایشگاهی ، نیمه عمر اتیون خاک 1.3 تا 8 هفته بود ، اما در گلخانه ای با خاک آلی ، ماندگاری بیشتری داشت و نیمه عمر آن 16 تا 49 هفته بود ، بسته به درجه آبیاری. با استفاده مکرر ، باقیمانده اتیون در خاک از یک سال به سال دیگر افزایش می یابد ( 4 ).
تجزیه مواد شیمیایی در آب
اتیون تقریباً در آب حل نمی شود ( 7 ). در آبهای آزاد احتمال جذب ذرات معلق و رسوبات کف وجود دارد. نیمه عمر ماندگاری اتیون از 4 تا 22 هفته در شرایط آزمایشگاهی در سه آب طبیعی مختلف مورد آزمایش قرار گرفت. در آب کانال آبیاری به آرامی تجزیه می شود (نیمه عمر = 26 روز) (J. Agric. Food Chem. 31 (4): 704.1983). نیمه عمر هیدرولیز آن در 25 درجه سانتیگراد 63 ، 58 ، 25 و 8.4 هفته در pH 5 ، 6 ، 7 و 8 است. نیمه عمر 1 روز در pH 10 و 30 درجه سانتی گراد بود. تخریب میکروبی اتیون ممکن است در آبهای آزاد ناچیز باشد. فرار کردن فقط در جریانهای کم عمق و با سرعت زیاد مهم است. اکسیداسیون عکس ممکن است در نور خورشید رخ دهد. غلظت زیستی اتیون ممکن است قابل توجه باشد ( 4 ).
تجزیه مواد شیمیایی در پوشش گیاهی
هیچ اطلاعاتی یافت نشد
خصوصیات و رهنمودهای فیزیکی
اتیون خالص مایعی بی رنگ تا قهوه ای روشن یا زرد کمرنگ است و بویی ندارد ( 2 ، 6 ). اخلاق فنی بوی نامطبوعی دارد. اتیون در دما و فشارهای عادی اگر در ظرف دربسته نگهداری شود پایدار است ، اما در صورت قرار گرفتن در معرض هوا ممکن است به آرامی اکسید شود. اتیون در حضور بازها ، اسیدها یا آهک هیدرولیز می شود ( 6 ). تجزیه حرارتی اتیون ممکن است گازهای سمی مانند دی اتیل سولفید ، دی اکسید گوگرد ، مونوکسیدکربن ، دی اکسید کربن و پنتا اکسید فسفر آزاد کند ( 2 ).

داروهای آرام بخش عمده (فنوتیازین ها و تیوكزانتین ها) ممكن است سمیت ارگانوفسفره ها را افزایش دهند (مارتین. Hazards of Medication. 1971).

افرادی که برای مدت طولانی با مواد ارگانوفسفات کار می کنند باید مرتباً از نظر سطح خون کولین استراز آزمایش خون انجام دهند. اگر سطح کولین استراز به زیر یک نقطه بحرانی برسد ، تا زمانی که به حالت عادی برگردد ، نباید بیشتر در معرض خطر قرار بگیرید ( 10 ).

هنگام استفاده از اخلاق باید از لباس محافظ استفاده شود. قبل از برداشتن دستکش ، آنها را با آب و صابون بشویید. همیشه قبل از سیگار کشیدن ، خوردن یا آشامیدن دست ها ، صورت و بازوها را با آب و صابون بشویید. بعد از کار ، تمام لباس ها و کفش های کار را بردارید. دوش با آب و صابون. هنگام ترک شغل فقط لباس تمیز بپوشید. لباس و تجهیزات آلوده را پس از هر بار استفاده با آب و صابون بشویید. لباسهای کار آلوده را از لباسهای معمولی جدا نکنید ( 8 ).
دستورالعمل های قرار گرفتن در معرض:

0.4 میلی گرم در متر مکعب OSHA TWA (پوستی) ( 6 )

0.4 میلی گرم در متر مکعب ACGIH TWA (پوست) ( 6 )

0.4 میلی گرم در متر مکعب NIOSH TWA (پوستی) توصیه می شود ( 6 )

مشخصات فیزیکی:

CAS #:
563-12-2

وزن مخصوص:
1.215 – 1.230 در دمای 20 درجه سانتیگراد ( 2 ، 15 )

حلالیت در آب:
عملا نامحلول ( 2 )

انحلال پذیری:
محلول در الکل اتیل ، متیل الکل و اکثر حلالهای آلی ( 1 ، 5 ). کمی در استون ، کلروفرم ، نفت سفید ، 1٪ متیل اتیل کتون ، ناپتالین متیله شده ، بنزن و زایلن محلول است ( 15 ). در حلالهای معطر با هم مخلوط می شود ( 16 ).

نقطه جوش:
164 – 165 درجه سانتیگراد در 0.3 میلی متر جیوه ( 2 ) ؛ 302 درجه فارنهایت (150 درجه سانتیگراد) ، تجزیه می شود ( 6 )

نقطه ذوب:
12 – 15 درجه سانتیگراد ( 2 ، 15 ) 10 درجه فارنهایت (-12 درجه سانتیگراد) ( 6 )

نقطه اشتعال:
176 درجه سانتیگراد ( 2 )

فشار بخار:
1.5 10 10 تا منهای 6 قدرت میلی متر جیوه در 20 درجه سانتیگراد ( 5 ).

کوچ:
8890 گرم در میلی لیتر ( 3 )

روغن:
ضریب پارتیشن آب – 5.073 (J. Environ. Sci. بخش بهداشت B. B18 (6): 667-83.1983).

pH:
5.1 در حجم مساوی آب ( 8 )

کلاس شیمیایی / استفاده:
حشره کش ارگانوفسفات

منبع :pmep.cce.cornell.edu

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 14, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1404 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات