ااي پي تي سي چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

1.73Kسم شناسی
1

 اای پی تی سی چه سمی است و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟
تجارت یا نام های دیگر
نام تجاری شامل Eptam ، Eradicane ، Eradicane Extra ، Shortstop ، Six ، Six Plus-EPTC است.
وضعیت تنظیم کننده
محصولات حاوی EPTC باید دارای علامت “Caution” ( 1 ) باشند.
مقدمه
EPTC یک علف کش انتخابی است که برای کنترل علف های هرز علفی سالانه ، علف های هرز چند ساله و برخی از علف های هرز پهن برگ در لوبیا ، حبوبات علوفه ای ، سیب زمینی ، ذرت و سیب زمینی شیرین استفاده می شود ( 1 ). این ماده معمولاً قبل از جوانه زدن اعمال می شود ، یعنی قبل از جوانه زدن بذر علف های هرز ، و در برابر نهال های تازه جوانه زده بسیار موثر است. EPTC معمولاً بلافاصله پس از استفاده یا به صورت مکانیکی یا با آبیاری سربار در خاک گنجانده می شود ( 7 ). EPTC به صورت کنسانتره های امولسیون پذیر و فرمولاسیون های دانه ای در دسترس است ( 1 ).
اثرات سم شناسی
سمیت حاد
EPTC در اثر استنشاق ، جذب پوستی و بلع ، نسبتاً سمی است. کارگرانی که تحت استنشاق در معرض EPTC قرار گرفتند ، سردرد ، حالت تهوع ، بی حالی عمومی و اختلال در کار را تجربه کردند. حیواناتی که در آزمایش های آزمایشی مسموم شده اند ، هیجان ، ترشح بزاق ، اشک ریزش ، چشمک زدن اسپاسم و افسردگی را نشان می دهند ( 2 ).

EPTC ممکن است باعث تحریک پوست شود و یک محرک چشم قوی است ( 2 ، 5 ). تماس طولانی مدت ممکن است باعث تحریک خفیف همراه با قرمزی ، خارش یا سوزش شود ( 8 ).

EPTC یک مهار کننده کولین استراز است ( 8 ). علائم اولیه در صورت مهار کولین استراز تاری دید ، خستگی ، سردرد ، سرگیجه ، حالت تهوع ، انقباض مردمک چشم ، گرفتگی شکم و اسهال است. مهار شدید کولین استراز ممکن است باعث تعریق بیش از حد ، پارگی ، کند شدن ضربان قلب ، گیج شدن ، اختلال گفتار ، گیجی ، مایعات بیش از حد در ریه ها ، تشنج و کما شود ( 2 ). برای اطلاعات بیشتر در مورد کولین استراز ، لطفاً به خلاصه اطلاعات سم شناسی در مورد مهار کولین استراز مراجعه کنید.

مقدار ماده شیمیایی کشنده برای نیمی از (50٪) از حیوانات آزمایشی که از مواد تغذیه می کنند به عنوان دوز کشنده حاد خوراکی آن پنجاه یا LD50 گفته می شود. LD50 خوراکی برای EPTC فنی در موشهای صحرایی 916 تا 1630 میلی گرم در کیلوگرم ، 750 تا 3160 میلی گرم در کیلوگرم در موش ، 112 میلی گرم در کیلوگرم در گربه و 2640 میلی گرم در کیلوگرم در خرگوش است. LD50 پوستی برای EPTC در خرگوش ها 1460 تا تقریباً 10 هزار میلی گرم در کیلوگرم و 3200 میلی گرم در کیلوگرم در موش های صحرایی است. TCLO در انسان 135 میلی گرم در متر مکعب در 4 ساعت استنشاق است. استنشاق 4 ساعته LCLO در موش صحرایی 200 میلی گرم در متر مکعب و 400 میلی گرم در متر مکعب در گربه است ( 1 ، 2 ، 7 ).
سمیت مزمن
در یک مطالعه 16 هفته ای بر روی سگهایی که 45 میلی گرم در کیلوگرم تغذیه می کردند ، اثرات مهار کولین استراز مغزی و تغییرات مخاط معده گزارش شد ( 2 ). در یک مطالعه تغذیه 54 هفته ای EPTC در موش صحرایی ، NOEL 20 میلی گرم در کیلوگرم در روز بود ( 5 ). در یک مطالعه 2 نسل با موش هایی که از 10 یا 40 میلی گرم در کیلوگرم تغذیه می کنند ، EPTC فنی باعث تخریب بافت های آکورد نخاع ، اعصاب ، عضله و بافت قلب می شود. در بررسی کارگرانی که EPTC فنی را تولید و فرموله کرده اند ، هیچ مدرکی از این تأثیرات دیده نشده است ( 8 ).
اثرات تولید مثل
در موشهایی که در روزهای 6 تا 18 بارداری دوزهای غذایی حداکثر 24 میلی گرم در کیلوگرم در روز دریافت کردند ، علائم مسمومیت در زنان باردار ایجاد نشد. وقتی موش ها در روزهای 6 تا 15 بارداری دوزهای خوراکی 0 ، 30 ، 100 یا 300 میلی گرم در کیلوگرم در روز داشتند ، مرگ و میر مادران و کاهش وزن و مصرف غذا در بالاترین دوز اتفاق افتاد. کاهش وزن بدن جنین و افزایش از دست دادن جنین در 100 و 300 میلی گرم در کیلوگرم اتفاق افتاد. هنگام تغذیه موش ها با دوزهای غذایی حداکثر 40 میلی گرم در کیلوگرم برای 2 نسل ، هیچ اثر سوverse بر تولید مثل مشاهده نشد ( 9 ).
اثرات تراتوژنیک
در روزهای 6 تا 18 بارداری در جنین موش هایی که دوز غذایی حداکثر 24 میلی گرم در کیلوگرم داشتند ، هیچ اثر تراتوژنیک مشاهده نشد ( 8 ). در مطالعه تراتوژنیک که به موشها mg / kg 300 در روز داده شد هیچ عارضه ای مشاهده نشد ( 9 ).
اثرات جهش زا
اپتام فنی هنگام آزمایش در یک سری آزمایش ها ، از جمله آزمایش روی کشت سلول های میکروبی و انسانی ، جهش زا نبود ( 8 ).
اثرات سرطان زایی
در یک مطالعه 2 ساله تغذیه و سرطان زایی EPTC در موش ها ، میزان NOEL 20 میلی گرم در کیلوگرم در روز بود و هیچ مدرکی مبنی بر ایجاد تومور در EPTC وجود نداشت ( 5 ).
سمیت اعضای بدن
در مطالعات مادام العمر با حیوانات ، EPTC فنی باعث تخریب بافت های آکورد نخاع ، اعصاب ، عضله و بافت قلب شد. در بررسی کارگرانی که EPTC فنی را تولید و فرموله کرده اند ، هیچ مدرکی از این تأثیرات دیده نشده است ( 8 ).
سرنوشت در انسان و حیوانات
هنگامی که یک دوز خوراکی 0.6 میلی گرم به موشها داده شد ، 8٪ از طریق ادرار ، 4٪ از مدفوع و 85٪ از طریق نفس منقضی شد. وقتی مقدار مصرف به 100 میلی گرم افزایش یافت ، مقدار دفع شده به ترتیب برای هر مسیر 36٪ ، 11٪ و 38٪ بود ( 6 ). انقضا مواد خوراکی تجویز شده در تنفس به طور کلی نشان می دهد که مواد از دستگاه گوارش جذب شده و سپس توسط بدن متابولیزه شده اند. دفع مدفوع نشان می دهد که مواد در دستگاه گوارش باقی مانده و جذب جریان خون نمی شود.
اثرات اکولوژیکی
اثرات بر روی پرندگان
EPTC برای پرندگان نسبتاً غیر سمی سمی است. LC50 خوراکی برای EPTC فنی در بلدرچین گیاه بوبوایت برای درمان خوراک 7 روزه 20000 ppm است ( 7 ).
اثرات بر موجودات آبزی
EPTC برای ماهی کمی سمی است. غلظت کشنده پنجاه یا LC50 ، غلظت ماده شیمیایی در هوا یا آب است که نیمی از حیوانات آزمایشی را که برای مدت زمان مشخصی در معرض آن قرار دارند می کشد. LC50 96 ساعته برای EPTC در ماهی قزل آلای رنگین کمان 19 میلی گرم در لیتر ، 27 میلی گرم در لیتر در ماهی آفتاب آبی و 17 میلی گرم در لیتر در ماهی پشه است. LC50 24 ساعته در خرچنگ آبی بیش از 20 میلی گرم در لیتر است. TLm 48 ساعته برای EPTC فنی در نمک کش ساکن آب نمک بیشتر از 20 میلی گرم در لیتر است ( 1 ، 7 ).
اثرات روی سایر حیوانات (گونه های غیر هدف)
EPTC است به زنبور عسل سمی نیست اگر با توجه به دستورات روی برچسب (مورد استفاده 1 ).
سرنوشت محیط زیست
تجزیه مواد شیمیایی در خاک و آبهای زیرزمینی
EPTC در خاک نسبتاً متحرک است و پتانسیل متوسطی برای شسته شدن به آبهای زیرزمینی دارد. محلول در آب است (375 گرم در میلی لیتر) ، و فقط ضعیف به ذرات خاک متصل می شود (Koc = 280 گرم در میلی لیتر) ( 4 ). EPTC به خاکهای خشک متصل می شود اما به راحتی توسط آب خاک از ذرات رس جدا می شود ( 3 ). با افزایش مقدار رس یا مواد آلی خاک ، میزان آبشویی کاهش می یابد. در خاک های شنی در ستون های شیشه ای ، با استفاده از 8 اینچ آب ، EPTC به عمق 9 تا 15 اینچ منتقل شد. وقتی آزمایش مشابهی روی خاکهای لومی و رسی انجام شد ، علف کش فقط به عمق 3 تا 7 اینچ منتقل شد ( 7 ).

با نرخ های توصیه شده برای استفاده ، EPTC در خاک دوام نمی آورد و نباید بقایایی باقی بماند که به کاشت های بعدی محصولات حساس آسیب برساند. نیمه عمر EPTC در خاک لوم مرطوب در دمای 21 تا 27 درجه سانتیگراد تقریباً 1 هفته است ( 7 ). منبع دیگر نیمه عمر خاک 30 روز را گزارش می کند ( 1 ).

تجزیه میکروبی مکانیسم اصلی است که به وسیله آن EPTC از خاک از بین می رود. اگر سطح خاک مرطوب باشد ، باید از EPTC بلافاصله پس از استفاده در خاک استفاده شود تا از اتلاف جو از طریق فرار شدن جلوگیری شود ( 7 ).
تجزیه مواد شیمیایی در آب
از آنجا که EPTC پس از استفاده در خاک گنجانده می شود ، احتمال ورود آن به آبهای سطحی کم است ( 5 ).
تجزیه مواد شیمیایی در پوشش گیاهی
EPTC به راحتی توسط ریشه گیاهان جذب شده و به سمت بالا به برگها و ساقه ها منتقل می شود. EPTC به سرعت توسط گیاهان به دی اکسید کربن و ترکیبات طبیعی گیاه متابولیزه می شود ( 7 ، 5 ).
ویژگی های فیزیکی و راهنماها
EPTC مایع زرد کمرنگ تا تیره با بوی معطر از ویژگی تیوکاربامات ها است. EPTC توسط اسیدهای قوی و گرم هیدرولیز می شود ( 1 ). EPTC در دما و فشارهای طبیعی پایدار است ، اما اگر در معرض گرما یا شعله قرار گیرد ممکن است خطر آتش سوزی کمی داشته باشد. تجزیه حرارتی ممکن است اکسیدهای سمی نیتروژن و گوگرد را آزاد کند ( 2 ).
محدودیت های مواجهه شغلی:
هیچ محدودیت شغلی برای EPTC توسط OSHA ، NIOSH یا ACGIH تعیین نشده است ( 2 ). ICI Americas ، تولید کننده اصلی EPTC ، قرار گرفتن در معرض کارمندان را بیش از 0.4 میلی گرم در متر مکعب محدود می کند ( 8 ).
مشخصات فیزیکی:

CAS #:
759-94-4

وزن مخصوص:
0.960 در 25/25 درجه سانتیگراد ( 7 )

حلالیت H20:
0.375٪ در 25 درجه سانتیگراد ( 1 )

حلالیت در حلالهای دیگر:
با حلالهای آلی رایج مانند استون ، الکل اتیل ، نفت سفید ، MIBK و زایلن مخلوط می شود ( 1 ، 7 )

نقطه جوش:
127 درجه سانتیگراد در 27 mbar ( 1 ) 455 درجه فارنهایت (235 درجه سانتیگراد) ( 2 )

نقطه اشتعال:
112 درجه سانتیگراد (فنجان باز) ( 1 ) برای EPTC فنی:> 200 درجه فارنهایت یا 93.3 درجه سانتیگراد ( 8 ).

فشار بخار:
4.7 mbar در 25 درجه سانتیگراد ( 1 ) 10 34 34 تا منهای 3 قدرت میلی متر در 25 درجه سانتیگراد ( 7 ).

کلاس شیمیایی / استفاده:
علف کش تیوکاربامات

منبع : pmep.cce.cornell.edu

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 12, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1725 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات