آفت لیسه سیب را به طور کلی شرح دهید ؟

0

آفت لیسه سیب را به طور کلی شرح دهید ؟

a4c3f87244ceeeca0e6c608f0b8f6b09d404381f 9 - آفت لیسه سیب را به طور کلی شرح دهید ؟

با عرض سلام و درود خدمت دوستان عزیز خواهشمندم در رابطه با این آفت تمامی اطلاغات را خدمت کشاورزان عزیز قرار داده و مارا در این امر یاری نمایید .

با تشکر 

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 11, 2020
گذاشتن نظر
1

آفت لیسه سیب را به طور کلی شرح دهید ؟
مقدمه
پوسته سیب ، ناشی از قارچ Venturia inaequalis ، یک بیماری قارچی جدی سیب در انتاریو است که باعث آلودگی شاخ و برگ ، شکوفه ها و میوه ها می شود. درختان به شدت آلوده برگ زدایی می شوند و میوه های آلوده قابل فروش نیستند. دلمه سیب همچنین به سیب های خرچنگ شکوفه دار ، خاکستر کوهی و شاه دانه حمله می کند.
علائم
عفونت و ایجاد ضایعه متعاقب آن در دو طرف برگ اتفاق می افتد که معمولاً ابتدا در قسمت تحتانی ایجاد می شود. روی برگها ، ضایعات جوان به رنگ قهوه ای مخملی تا سبز زیتونی با حاشیه نامشخص است (شکل 4-116) و اغلب تا قبل از ریزش گلبرگ قابل توجه نیستند. با گذشت زمان ، ضایعات سبز زیتونی قهوه ای تیره به سیاه تبدیل می شوند (شکل 4-117). تعداد ضایعات برگها بسته به فصل و میزان حساسیت به آنها متفاوت است. ضایعات روی برگهای مسن معمولاً برجسته ، سبز تیره تا قهوه ای خاکستری با حاشیه های مشخص است و باعث حجامت در قسمت زیرین برگ می شود (شکل 4-118). برگهایی که به شدت به پوسته آلوده شده اند ، فر می شوند ، می لرزند و از درخت می ریزند.

لکه های سیاه کوچک روی میوه ایجاد می شود ، آهسته تر از برگها بزرگ می شوند. با بزرگ شدن و پیرتر شدن این لکه ها ، مرکز ظاهر مخملی را از دست داده و قهوه ای ، چوب پنبه ای و پوسته پوسته می شود . میوه ای که به شدت آلوده شده است در صورت آلوده شدن در مرحله نابالغ تغییر شکل و ترک می خورد. عفونت های میوه ای که در اواخر تابستان اتفاق می افتد ممکن است هنگام برداشت با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشد ، اما در ذخیره سازی تا اندازه سر سوزن بزرگ می شوند. این ضایعات “پوسته پوسته پوسته ای” هستند . کل میوه به پوسته حساس است ، اما ضایعات تمایل دارند که در اطراف انتهای گلدان میوه قرار بگیرند.
زیست شناسی
زمستان های دلمه سیب در برگ های سیب آلوده در کف باغ وجود دارد. در طول زمستان و اوایل بهار ، کاذب سیاه کوچک در برگهای آلوده در کف باغ ایجاد می شود. در اوایل بهار ، آسکوسپورها که به عنوان تلقیح اولیه برای عفونت های اوایل فصل عمل می کنند ، در داخل کاذب ایجاد می شوند.
بلوغ آسكوسپورها در برگهای مرده در كف باغ معمولاً در همان زمان خروج درخت سیب از خواب رخ می دهد. آسكوسپورهای بالغ وجود دارند و آماده هستند كه اولین بافت سبز را در بهار آلوده كنند. هنگامی که سیب در اواخر دوره صورتی تا مراحل شکوفه جوانه قرار دارد ، درصد آسکوسپورهای بالغ در باغ به اوج می رسد.

آسكوسپورهای بالغ در اثر باران از شبه كرم تخلیه می شوند و توسط جریان باد به بافت سبز در حال ظهور در درختان منتقل می شوند. رطوبت – شبنم یا باران – برای تخلیه و جوانه زنی آسكوسپور و همچنین عفونت بعدی بافت سیب ضروری است. ضایعات سبز زیتونی و مخملی 10-28 روز پس از آلودگی توسط آسكوسپور ظاهر می شوند. ضایعات آغاز شده توسط آسكوسپورها منجر به عفونتهای اولیه می شوند و به نوبه خود ، اسپورهایی به نام كنیدیا تولید می كنند.

کندی ها از طریق ضایعات قطرات باران و باد از ضایعات اولیه پخش می شوند و هنگامی که ترکیب دما و رطوبت برگ باعث جوانه زدن و استقرار آنها می شود ، عفونت های بعدی را شروع می کنند. این عفونت های ثانویه نامیده می شوند و به طور کلی در داخل یک درخت یا بین درختان مجاور اتفاق می افتند تا در مسافت طولانی.

چرخه ثانویه را می توان بارها در طول فصل رشد تکرار کرد. با بارندگی های مکرر ، کنترل دلمه سیب بسیار دشوار می شود ، به خصوص اگر بیماری از عفونت های اولیه در بهار ایجاد شود.

برگها تا زمانی که کاملاً منبسط نشوند ، بیشتر در معرض عفونت هستند. برگهای کهنه ممکن است در اواخر فصل دوباره به قارچ حساس شوند و میسلیوم مهار شده در داخل بافتهای برگ قبلاً ممکن است رشد را از سر بگیرد و در نتیجه ضایعات جدیدی دیده شود. این مرحله شیوع بیماری در پاییز پیامدهای قابل توجهی در مدیریت بیماری دارد زیرا تلقیح اولیه (آسكوسپور) اضافی در بهار سال آینده را فراهم می كند.
نظارت و مدیریت
نظارت بر هوا
داده های دقیق آب و هوا حداکثر و حداقل درجه حرارت روزانه را فراهم می کند ، یک جز necessary ضروری در استفاده از مدل درجه درجه برای ارزیابی بلوغ آسکوسپور و عفونت اولیه است (در زیر توضیح داده شده است). تجهیزات قابل اطمینان برای نظارت بر آب و هوا در باغ سرمایه گذاری خوبی است. ابزارها و نرم افزارهای رایانه ای مختلف رایانه ای در دسترس هستند. اینها دما ، رطوبت نسبی ، رطوبت برگ را برای نشان دادن بلوغ آسکوسپور و زمان وقوع دوره های عفونت اندازه گیری می کنند.
تعیین سطح تلقیح
بروز دلمه میوه هنگام برداشت لزوماً نشان دهنده فشار بیماری در باغ نیست ، زیرا عفونتهای محلول پاشی پس از برداشت همچنان ادامه دارد. برای پیش بینی میزان تلقیح در باغ در بهار ، پوسته برگ موجود در پاییز را ارزیابی کنید (پتانسیل دوز آسکوپور یا PAD). در اواخر سپتامبر یا اوایل ماه اکتبر ، قبل از ریزش برگ ، با استفاده از روش زیر ، پوسته برگ را ارزیابی کنید.

یک طرح نمونه برداری برای نمونه برداری از هر 10-30 درخت انتخاب کنید ، مطمئن شوید که درختان در کل بلوک انتخاب شده اند. مطمئن باشید که تعداد کل شاخه های مورد بررسی برابر با 600 است. در اینجا سه ​​طرح نمونه گیری وجود دارد:

  • 20 شاخه در هر 30 درخت (بلوک 300 تا 900 درخت) یا
  • 15 شاخه در هر 40 درخت (یک بلوک از 400 تا 1200 درخت) یا
  • 10 شاخه در هر 60 درخت (یک بلوک از 600 تا 1800 درخت)

برای نمونه برداری از روش زیر استفاده کنید.

  • روی هر درخت انتخاب شده ، شاخه ها را به صورت تصادفی از بالا ، پایین ، داخل و خارج سایبان بررسی کنید. گنجاندن شاخه های نزدیک به قسمت بالای درخت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این جایی است که به دلیل احتمال بیشتر رسوب ضعیف اسپری ، احتمال بروز پوسته وجود دارد. اگر شاخه های مکنده معمول است ، در هر درخت یک شاخه مکنده قرار دهید.
  • در هر شاخه انتخاب شده ، سطح بالا و پایین برگها را اسکن کرده و تعداد برگهای دارای یک یا چند ضایعه پوسته را ثبت کنید ، از جمله نقاطی که به ضایعات پوسته مشکوک است.
  • تعداد برگهای خاریده شده ثبت شده است.
  • اگر تعداد برگهای پوسته شده 50 برگ یا کمتر باشد: تصور کنید که باغ دارای سطح تلقیح کم برای فصل بعدی است. اولین اسپری قارچ کش برای پوسته سیب را می توان با خیال راحت تا اواخر خوشه تنگ به تأخیر انداخت.
  • اگر تعداد برگ های پوسته پوسته شده 50 تا 100 برگ باشد: در مواردی که ارزیابی تلقیح در پاییز کمتر از 53 برگ آلوده در هر 600 شاخه را نشان می دهد ، می توان در اکثر سال ها از اسپری نوک سبز چشم پوشی کرد. این استراتژی برای باغاتی که دلمه سیب در برابر قارچ کش دودین و DMI مقاوم است خطرناک است زیرا هیچ قارچ کش با فعالیت قبل از علائم برای جبران خطا در دسترس نیست. یک برنامه بهداشتی انتخاب کنید ، روشهای انتخاب شده را انجام دهید و تصور کنید که باغ دارای سطح تلقیح کم برای فصل بعدی است.
  • احتیاط – اگر تعداد برگهای پوسته پوسته از 100 عدد بیشتر باشد : مقدار تلقیح در باغ زیاد است. برنامه قارچ کش محافظ را که از نوک سبز شروع می شود در فصل بعد حفظ کنید.

در شرایط زیر از PAD استفاده نکنید.

  • اگر قارچ کش های DMI (Nova / Nustar) در آن فصل استفاده شده باشد ، مخصوصاً وقتی برای فعالیت بعد از عفونت استفاده می شود. ضایعات پوسته توسط این قارچ کش ها مهار می شوند ، اما از بین نمی روند و نشان داده شده است که این مهار در پاییز تجزیه می شود. هنگام انجام نمونه گیری PAD نمی توان این ضایعات را در پاییز تشخیص داد.
  • در صورت وجود درختان گال ، درختان وحشی که در فاصله 200 متری از باغ باغچه به مایه زنی کمک می کنند.

تعیین دوره های عفونت پوسته سیب
دوره های عفونت اولیه
هنگامی که درخت خواب را شکست و بافت سبز وجود داشت ، در صورت رعایت سه شرط زیر ، عفونت اولیه رخ می دهد:

  1. آسكوسپورهای بالغ در بستر برگ در باغ وجود دارد
  2. شرایط آب و هوایی باعث ترشح و عفونت آسكوسپور می شود
  3. محافظت از قارچ کش برای جلوگیری از عفونت کافی نیست

آسكوسپورهای بالغ همیشه در برگهای زمستان گذران آلوده در هنگام شکستن جوانه وجود دارند. تعداد آسكوسپورهای موجود به مقدار تلقیح در برگ های زمستان گذران بستگی دارد. سرعت بالارفتن آسكوسپورها در برگهای زمستانگذر در كف باغ عمدتا توسط دما تعیین می شود.

محققان دانشگاه کرنل مدلی را در رابطه با دما و بلوغ آسکوسپور ایجاد کرده اند. این مدل در درجه سانتیگراد (یا DDC) بیان می شود و درصد آسکوسپورهای فصل را که بالغ شده اند ، پیش بینی می کند. این مدل برای توصیف شروع ، اوج و پایان بلوغ آسكوسپور به صورت كلی مفید است – اما شرایط آب و هوایی غیرمعمول ممكن است به تخلیه قابل ملاحظه آسكسپور زودتر یا دیرتر از آنچه كه مدل پیش بینی كرده است ، كمك كند.

منبع :www.omafra.gov.on.ca

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 11, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها2042 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

منقضی شدن سم بتانال 1 پاسخ | 0 آرا
ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات