چگونه از صفحه کلید ورودی دریافت کنیم ؟
چگونه از صفحه کلید ورودی دریافت کنیم ؟
برنامههایی که تاکنون نوشتهایم، از این بابت که هیچ ورودي از کاربر دریافت نمیکردنـد کمـی خشک و غیرقابل انعطاف هستند. آنها هر بار یک کار مشابه انجام میدهند. پایتون توابع پیش سـاختهاي براي گرفتن ورودي از صفحهکلید تدارك دیده است. سادهترین تابع input_raw نام دارد. وقتی ایـن تابع فراخوانده میشود برنامه متوقف میشود و منتظر میماند تا کـاربر چیـزي را وارد کنـد. وقتـی کـه کاربر کلید Enter را فشار داد، اجراي برنامه ادامه مـییابـد و input_raw کاراکترهـاي وارد شـده توسط کاربر را بهعنوان یک رشته برمیگرداند:
>> input = raw_input ()
What are you waiting for?
>>> print input
What are you waiting for?
قبل از فراخوانی input_raw بد نیست با چاپ پیغامی به کاربر گزارش دهیم که چه چیـزي را وارد کند. این پیغام اعلان نام دارد. ما میتوانیم اعلانی را بهعنوان یـک آرگومـان بـه input_raw بدهیم:
>> name = raw_input (“What…is your name? “)
What…is your name? Cyrus, King of the World!
>>> print name
Cyrus, King of the World!
اگر بخواهیم جواب، یک عدد صحیح باشد، میتوانیم از تابع input استفاده کنیم: prompt = “What…is the airspeed velocity of an unladen\ swallow? ” speed = input(prompt) علامت ”\“ که در پایان خط اول بکار رفته به ما اجازه میدهد ادامۀ این رشـته را در خـط بعـد بیاوریم. بنابراین دو خط اول این کد یک دستور بهشمار میروند. اگر کاربر دنبالهاي از ارقام را تایپ کند، آنها به یک عدد صحیح تبـدیل مـیشـوند و بـه متغیـر speed اختصاص مییابد. متأسفانه اگر کاربر کاراکتري را تایپ کند که رقم نباشـد برنامـه یـک پیغـام خطا نمایش میدهد:
>> speed = input (prompt)
What…is the airspeed velocity of an unladen swallow?
What do you mean, an African or a European swallow?
SyntaxError: invalid syntax
براي جلوگیري از اینگونه خطاها بهتر است از تابع input_raw استفاده کنیم و مقداري بـه عنوان یک رشته بگیریم و سپس توسط توابع مبدل، آن را به انواع دیگر داده تبدیل کنیم.
برای اموزش های ویدیویی زبان پایتون به بستر ویدیو های اموزشی بروید