دستیابی به اعضاء در زبان پایتون چگونه انجام می شود ؟
دستیابی به اعضاء در زبان پایتون چگونه انجام می شود ؟
دستیابی به اعضاء در زبان پایتون چگونه انجام می شود ؟
نحوة دستیابی به عناصر یک لیست شبیه نحوة دستیابی به کاراکترهاي یک رشته اسـت، یعنـی عملگر براکت ([]) عبارات داخل لیستها را مشخص میکند. به خاطر داشته باشید که اندیسهـا از 0 شروع میشوند:
print numbers[0]
numbers[1] = 5
عملگر براکت میتواند در هر کجاي یک عبارت ظاهر شود. وقتی این عملگر در سمت چپ یـک انتساب نشان داده میشود، یکی از عناصر لیست را تغییر میدهد، بنـابراین یکمـین عنصـر numbers که 123 بود، حال 5 است. هر عبارت صحیح میتواند به عنوان یک اندیس استفاده شود:
>> numbers[3-2]
5
>>> numbers[1.0]
TypeError: sequence index must be integer
اگر بخواهید عضوي که در لیست وجود ندارد را بخوانید یا بنویسـید، یـک خطـاي زمـان اجـرا دریافت خواهید کرد:
>> numbers[2] = 5
IndexError: list assignment index out of range
اگر اندیس منفی باشد از آخر به اول لیست را میشمارد:
>> numbers[-1]
5
>>> numbers[-2]
17
>>> numbers[-3]
IndexError: list index out of range
[1[-numbers آخرین عنصر لیست و [2[-numbers دومین عنصر از آخر لیست است و [3[-numbers وجود ندارد. استفاده از یک متغیر حلقه به عنوان اندیس لیست بسیارn متداول است: horsemen = [“war”, “famine”, “pestilence”, “death”]
i = 0
while i < 4:
print horsemen[i]
i = i + 1
این حلقۀ while از 0 تا 4 را میشمارد. وقتی متغیر حلقه، i ،برابر بـا 4 باشـد، شـرط دیگـر
برقرار نیست و حلقه پایان مییابد. بنابراین بدنۀ حلقه تنهـا وقتـی i برابـر بـا 0 ،1 ،2 و 3 اسـت، اجـرا میشود. هر بار که در میان حلقه، متغیر i به عنوان یک انـدیس در لیسـت اسـتفاده مـیشـود، iامـین عنصر چاپ میشود. این الگوي محاسبه را پیمایش لیست مینامند.
برای اموزش های ویدیویی زبان پایتون به بستر ویدیو های اموزشی بروید