NFT ها یک عیب هستند ؟ NFT ها آینده هستند | اولین بازار NFT ایران
NFT ها یک عیب هستند ؟ NFT ها آینده هستند …
توکنهای ارزهای دیجیتالی که بسیار پرطرفدار شدهاند، حداقل ممکن است نحوه ساخت بازیها را متزلزل کنند ؟
بازی مبتنی بر NFT Axie Infinity که توسط شرکت فناوری بلاک چین مستقر در هوشی مین سیتی Sky Mavis ساخته شده است، اقتصاد درون بازی مبتنی بر بلاک چین اتریوم را محبوب کرده است.
بازی ها اقتصاد توکن های غیر قابل تعویض بلاک چین کلاهبرداری یا انقلاب؟
خزش ناپذیر توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) در بازیهای ویدیویی ، بحثهای جاری را در دنیای ارزهای دیجیتال و بازی قطبی کرده است . اما در حالی که برخی از ادعاهای بلندپروازانه تر ارائه شده توسط مروجین NFT بعید به نظر می رسد که به نتیجه برسند، این فناوری همچنان می تواند رابطه بین گیمرها و توسعه دهندگان را متزلزل کند.
NFTها بر اساس همان فناوری بلاک چین زیربنایی ارزهای رمزنگاری شده ساخته می شوند، اما در حالی که هر دو بیت کوین را می توان مانند به مشابه مبادله کرد، هر NFT منحصر به فرد است. بنابراین، این توکنها میتوانند به عنوان گواهی مالکیت برای اقلام دیجیتالی مورد استفاده قرار گیرند، که به لطف پشتوانههای رمزنگاری فناوری بلاک چین، هم به راحتی قابل تأیید است و هم جعل آن غیرممکن است. این فناوری سال گذشته در جریان اصلی قرار گرفت و از آن زمان NFT های مرتبط با تصاویر دیجیتال ، گیف ها ، ویدیوها و توییت ها میلیون ها دلار به فروش رسیدند و مجموع فروش آن در سال 2021 به بیش از 25 میلیارد دلار رسید .
اما در حالی که NFT ها خود منحصر به فرد هستند، آیتم های دیجیتالی که مالکیت آنها را ادعا می کنند به راحتی قابل کپی یا دانلود هستند. این منجر به ادعاهایی شده است که آنها ارزش ذاتی ندارند و بازار توسط سفته بازی هدایت می شود . تأثیرات زیستمحیطی آنها نیز به دلیل نیازهای پردازشی برخی بلاکچینها مورد انتقاد قرار گرفته است، اگرچه گزینههای سازگار با محیط زیست بیشتری وجود دارد.
طرفداران NFT «در فن آوری های مالکیت و نحوه عملکرد بازارها غرق می شوند. این منبع ارزش در بازی ها نیست.”
اخیراً، این فناوری با نسل جدیدی از شرکتهای بازیهای بلاکچین و توسعهدهندگان معتبری که از فضایل آنها تمجید میکنند، وارد صنعت بازی شده است . NFT ها ممکن است برای بازی مناسب تر از هنر دیجیتال به نظر برسند، زیرا می توان آنها را به آیتم های منحصر به فرد درون بازی متصل کرد – مانند لباس ها یا سلاح ها – که در واقع می توانند توسط صاحبان آنها استفاده شوند و کپی کردن آنها آسان نیست. JPEG است. تاکنون، واکنش گیمرها تا حد زیادی خصمانه بوده است و بسیاری از این فناوری به عنوان راهی برای استخراج پول بیشتر از بازیکنان انتقاد کردند. اما طرفداران میگویند که این روش به گیمرها راهی میدهد تا واقعاً اقلام دیجیتال خود را داشته باشند و آنها را بفروشند یا معامله کنند، بدون اینکه تابع هوسهای یک فروشگاه اپلیکیشن یا ناشر بازی خاص باشند.
الکساندر لارسن ، یکی از بنیانگذاران Sky Mavis، که بازی محبوب NFT Axie Infinity را تولید می کند ، می گوید: “آنها وسیله ای عالی برای ذخیره داده های منحصر به فرد بازی هستند که بازیکنان باید بتوانند آنها را در اختیار داشته باشند و به طور بالقوه در سایر تجربیات استفاده کنند. ” او میگوید در حالی که گیمرها عناوین مختلفی را بازی میکنند، میتوانند NFTهای مرتبط با لباسها، سلاحها، شخصیتها و دستاوردها را جمعآوری کنند، که میتوانند پس از اتمام بازی تصمیم به فروش آنها بگیرند یا به عنوان مجموعهای منحصربهفرد حفظ کنند.
لارسن میگوید با پیوند دادن آیتمهای بازی با اکوسیستم بلاک چین گستردهتر، NFTها همچنین به توسعهدهندگان امکان دسترسی فوری به قابلیتهای مالی قدرتمند را میدهند. برخی از بازیها به این موضوع متمایل شدهاند تا یک مدل بازی جدید به نام «بازی برای کسب درآمد» با Axie به عنوان فرزند پوستر این رویکرد ایجاد کنند. بازیکنان NFT هیولاهایی را می خرند که می توانند با یکدیگر مبارزه کنند تا ارز دیجیتال به دست آورند یا برای ایجاد هیولاهای جدید NFT برای فروش یا اجاره به بازیکنان دیگر پرورش دهند. Sky Mavis تمام تراکنش ها را کاهش می دهد، اما لارسن می گوید این رویکرد به گیمرها اجازه می دهد تا مقداری از ارزش ایجاد شده در دنیای مجازی را بدست آورند. او میگوید: «ما در تلاش هستیم تا با تقسیم بخشهایی از درآمد، کیک را بزرگتر کنیم.
با وجود این هیجان، ادوارد کاسترونوا ، استاد رسانه در دانشگاه ایندیانا بلومینگتون که در اقتصاد دنیای مجازی متخصص است، میگوید که هیچ چیز تازهای در مورد این ایدهها وجود ندارد. بازیهایی مانند World of Warcraft و Runescape ، از جمله، مدتهاست که به بازیکنان اجازه دادهاند تا آیتمهای با ارزش درون بازی را مبادله کنند، و در حالی که مسیر مستقیمی برای کسب درآمد ندارند، سایتهای شخص ثالث امکان خرید و فروش غارت با پول واقعی را فراهم میکنند.
خاویر کوئلیو کوستولنی، هنرمند شخصیت های سه بعدی، شوق بازی NFT را با گرفتن جا لیوانی از BMW و تلاش برای قرار دادن آن در هوندا سیویک مقایسه می کند.
Castronova میگوید این فناوری شفافیت و امنیت این اقتصادهای درون بازی را بهبود میبخشد و در عین حال دسترسی آسانتری به ویژگیهای پیچیده معاملاتی فراهم میکند. اما او فکر می کند که در بهترین حالت این یک پیشرفت تدریجی است. و در حالی که NFTها به طور بالقوه میتوانند بازیهای سرگرمکننده را تقویت کنند، او فکر میکند که بیشتر اوقات باعث حواس پرتی میشوند که باعث میشود توسعهدهندگان و سرمایهگذاران از آنچه برای مشتریان مهم است چشم پوشی کنند.
او میگوید: «آنها درگیر فناوریهای مالکیت و نحوه عملکرد بازارها میشوند». “این فقط منبع ارزش در بازی ها نیست.” او میگوید که مردم بازیها را برای سرگرمی انجام میدهند، و مگر اینکه اضافه کردن NFT باعث بهبود گیمپلی شود، ارزش واقعی اضافه نمیکند. تلاش ناموفق برای معرفی یک خانه حراج در بازی Diablo III ، که به پرداخت کنندگان اجازه می داد اقلام را با پول واقعی بفروشند، نشان می دهد که چگونه پویایی معاملات به راحتی می تواند یک بازی را بدتر از بهتر شدن کند.
یکی از جذابترین ادعاهایی که طرفداران NFT در بازیها مطرح میکنند این است که میتوانند به طور بالقوه انتقال آیتمهای درون بازی را بین عناوین مختلف تسهیل کنند. این یکی از دلایلی بود که Ubisoft با استقبال ضعیفی از مجموعه ای از NFT ها برای بازی Ghost Recon Breakpoint خود مواجه شد.
خاویر کوئلیو-کوستولنی ، هنرمند شخصیتهای سه بعدی در Magnopus، میگوید در حالی که در اصل، NFTها راه خوبی برای مدیریت مالکیت در اکوسیستمهای بازی جداگانه هستند، چالش فنی انتقال اقلام بین آنها چیزی بیش از یک رویا نیست. که روی بازی های تریپل A کار کرده است. او آن را با گرفتن یک جا لیوانی از یک BMW و تلاش برای قرار دادن آن در یک هوندا سیویک مقایسه می کند. او میگوید: «هوندا سیویک پایههای ساختاری ندارد، شکل کلی ندارد، مواد همگی اشتباه هستند، احتمالاً عجیب به نظر میرسد زیرا سبک خودروها اشتباه است.
اما یک NFT به مشارکت کنندگان در یک پروژه بازی با سرمایه جمعی چیزی با ارزش فوری می دهد که بتوانند در بازار آزاد معامله کنند. که هنوز هم می تواند قابل توجه باشد.
بسیاری از استودیوهای بازی سازی از نرم افزارهای سفارشی استفاده می کنند که در همه چیز از فرمت های فایل های سه بعدی گرفته تا نحوه ارائه بافت های متریال تا فیزیک اساسی متفاوت است. کوئلیو-کوستولنی میگوید Unreal و Unity، دو بزرگترین موتور بازی تجاری موجود، حتی نمیتوانند در مورد اینکه بالا و پایین با محور y یا z مشخص میشوند به توافق برسند. در حالی که تلاش هایی برای ایجاد استانداردهای باز برای جهان های مجازی وجود دارد، آنها هنوز در مرحله جنینی هستند. کوئلیو-کوستولنی میافزاید، سردردهای قانونی مربوط به اجازه دادن به مالکیت معنوی یک شرکت برای ظاهر شدن در بازی یک شرکت دیگر نیز بسیار زیاد است. و مشخص نیست که چه انگیزههایی برای توسعهدهنده وجود دارد تا بتواند از آیتمی که از آن درآمدی کسب نمیکند پشتیبانی کند.
لارسن موافق است که قابلیت همکاری بین بازی ها یک رویای دور است و او می داند که بازی های NFT نمی توانند همه چیز در مورد تجارت باشد. نسبت قابل توجهی از کاربران Axie به طور خاص برای کسب درآمد بازی می کنند، و این چیزی است که آنها سعی در تغییر آن دارند. او می گوید: “ما فکر می کنیم بازی باید سرگرم کننده تر باشد.” “این اساس هر چیزی است که آن را پایدار کند.” اما او میگوید که هیجان در مورد NFTها باعث شده تا بازی بسیار سریعتر از آنچه در غیر این صورت ممکن بود رشد کند، و او معتقد است که این رویکرد یک مدل رشد جدید برای توسعهدهندگان کوچکتر ارائه میکند. دادن راهی به افراد برای مشارکت در یک بازی، پویایی کاملاً جدیدی را بین بازیکنان و توسعهدهندگان ایجاد میکند. او میگوید: «آنها در واقع بازی را با شما توسعه میدهند.
پل گدی، مدیر ارشد فناوری OP Games میگوید، به عبارت دیگر، NFTها راه انعطافپذیرتری را برای توسعهدهندگان کوچک فراهم میکنند تا منابع مالی را جمعسپاری کنند .بدون NFT، یک توسعهدهنده بازی در یک کمپین سرمایهگذاری جمعی ممکن است به حق بیمههای Kickstarter درون بازی متوسل شود که تنها زمانی میتواند ارائه شود که چرخه توسعه بازی به طور کامل تکمیل شود. با این حال، با NFT های متصل به این حق بیمه ها – که مستقل از خود بازی وجود دارند – توسعه دهنده می تواند چیزی با ارزش فوری را ارائه دهد که می تواند جمع آوری و در بازار آزاد معامله شود. این فناوری حتی میتواند به ایجاد ارتباطات دقیقتر بین بازیکنان و توسعهدهندگان از طریق سازمانهای مستقل غیرمتمرکز یا DAO کمک کند. اینها گروهی از افراد هستند که در پروژه ای بدون سلسله مراتب مرکزی بر اساس قوانین کدگذاری شده در قراردادهای هوشمند روی بلاک چین همکاری می کنند. تصمیمات با رای گرفته می شود و حق رای می تواند بر اساس مالکیت NFT اختصاص یابد. اینها هنوز هم می توانند پیشرفت های مهمی در فناوری بازی باشند.
«اگر بازیها به صورت مشترک با بازیکنان طراحی میشدند، بازیها چه شکلی میشدند؟» و اگر از NFT ها به عنوان راهی برای کنترل توسعه بازی استفاده شود، چه شکلی به نظر می رسد؟
*******************************
منبع : بازارNFT ایران
دیسکورد : انجمن متاورس ایران
*******************************
در خصوص سوال
NFT ها یک عیب هستند ؟ NFT ها آینده هستند | اولین بازار NFT ایران
سپاس از شما جناب آقای ثانی در خصوص محتوای تخصصی که در اختیار بنده و اعضای انجمن قرار داده اید .
درود بر شما ، ممنونم از حسن توجه